(Novum) - Het drinken van één tot drie glazen alcohol per dag vermindert de kans op ouderdomssuikerziekte. Alcohol verhoogt de concentratie van het eiwit dat het lichaam gevoeliger maakt voor insuline. Dat blijkt uit het proefschrift van Joline Beulens, waarop zij woensdag is gepromoveerd aan de Wageningen Universiteit.
Matige alcoholconsumptie brengt de kans op dit type diabetes met dertig procent terug. Het maakt niet uit wat voor drank wordt genuttigd.
Eerder deze maand bleek uit onderzoek van de Wageningen Universiteit dat het drinken van één of twee glazen alcohol mannen met een verhoogde bloeddruk mogelijk beschermt tegen een hartaanval. Eerdere studies toonden ook aan dat matige consumptie van alcohol het risico op hart- en vaatziekten zou kunnen verlagen. Wie meer dan twee glazen per dag drinkt, heeft echter meer kans op een hoge bloeddruk.
© - Alle rechten voorbehouden.
Lees de gebruiksvoorwaarden.