*

 

Werk vaker reden om te stoppen met borstvoeding

Door: redactie − 24/09/07, 17:05

(Novum) - Weer beginnen met werken is een van de belangrijkste redenen voor vrouwen om voortijdig te stoppen met het geven van borstvoeding. TNO vroeg bijna drieduizend jonge moeders naar de redenen om voortijdig te stoppen met borstvoeding. In de periode 2001-2003 noemde twaalf procent van hen werk als reden. Dat is gestegen naar 28 procent dit jaar.

Het aantal vrouwen dat borstvoeding geeft is de laatste jaren gestegen, zo bleek in juni uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Begin jaren negentig kreeg twee derde van de zuigelingen direct na de geboorte borstvoeding. Vorig jaar waren dit er volgens het CBS drie op de vier.

Het Voedingscentrum, dat opdracht gaf voor het TNO-onderzoek, vindt het zorgelijk dat baby's in Nederland te kort borstvoeding krijgen. Gemiddeld zou dit een maand zijn, terwijl minimaal een halfjaar borstvoeding wordt aanbevolen. Moedermelk is de beste voeding voor baby's en verkleint bijvoorbeeld de kans op reuma bij moeders. Het versterkt het immuunsysteem van het kind en voorkomt gezondheidsproblemen. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu becijferde onlangs dat als baby's lang genoeg borstvoeding krijgen, dit besparingen in de kosten voor de volksgezondheid oplevert.

Zo'n tachtig procent van de vrouwen in Nederland begint na de bevalling met het geven van borstvoeding. Drie maanden na de geboorte krijgt nog een derde van de baby's volledig borstvoeding. De meest genoemde reden om 'kunstvoeding' te gaan geven is 'te weinig melk'. Dit is volgens het Voedingscentrum opvallend omdat gezonde moeders altijd in staat zijn ruim voldoende borstvoeding te geven.

Volgens het CBS geven oudere moeders langer borstvoeding dan jonge moeders. Bijna veertig procent van de moeders in de leeftijd van 35 tot 44 jaar geeft baby's van zes maanden nog borstvoeding. Bij jonge moeders (15 tot 24 jaar) is dit 23 procent.

Hoe hoger het opleidingsniveau, hoe meer vrouwen hun kind de borst geven. Van de groep hoogopgeleide vrouwen voedt 45 procent hun baby van zes maanden met de borst. Bij laagopgeleiden is dit 26 procent. Een op de drie hoogopgeleide vrouwen noemt werk de belangrijkste reden om te stoppen.

Zaterdag gaat de Week van de Borstvoeding van start. Met de campagne 'Borstvoeding verdient tijd' stimuleert het Voedingscentrum het blijven geven van borstvoeding.

mailIcon print |