PARIJS (ANP) - De anticonceptiepil heeft sinds haar introductie in de jaren '60 circa 200.000 gevallen van eierstokkanker voorkomen, waarvan 100.000 waarschijnlijk dodelijk was afgelopen.
Dit blijkt uit wetenschappelijk onderzoek waarover het gezaghebbende medische tijdschrift Lancet zaterdag publiceert. De onderzoekers vergeleken 45 studies uit 21 landen naar 23.000 vrouwen met en 87.000 vrouwen zonder eierstokkanker.
Vrouwen die de pil nemen, lopen een significant lager risico op eierstokkanker, zo blijkt.
© - Alle rechten voorbehouden.
Lees de gebruiksvoorwaarden.