*

 

Drankjes en yoghurtjes werken wel, maar nut?

Redactie de Gids − 27/01/05, 00:00

Yakult, functie of fictie? De laatste tijd laait de discussie over de functie van zogenaamde probiotica, die te vinden zijn in drankjes en yoghurtjes als Danone Activia en Yakult, weer op. Algemeen Dagblad besteedde deze week zelfs een hele pagina aan de vermoedens en verwachtingen over de zuivelproducten. De conclusie was dat veel claims van producenten niet wetenschappelijk zijn onderbouwd, al spreken voedingswetenschappers in dienst van de zuivelbranche van het tegendeel. Zij vinden verbetering van weerstand en stoelgang aantoonbaar.

In Trouw werden de claims van Yakult al enkele jaren geleden aan de kaak gesteld. Destijds was Gijsbert Jansen, medisch microbioloog, van mening dat er geen enkele reden was om iedere dag uit zo'n flesje te drinken. Alleen na heftige diarree zou het tijdelijk slikken van wat extra bacteriën heilzaam kunnen werken.

Volgens Gjalt Welling, verbonden aan de disciplinegroep Darmecologie van de specialisatie Medische Microbiologie aan de Universiteit Groningen, is het onderscheid tussen functie en fictie genuanceerder. Dat de bacteriën in de drankjes werken, is nog niet wetenschappelijk aangetoond.

Wel blijkt uit studies dat de voedingssupplementen íets doen. Zo is in Duitsland een onderzoek uitgevoerd onder patiënten die een levertransplantatie ondergingen. Degenen die na de transplantatie probiotica toegediend kregen, waren significant minder vatbaar voor schadelijke bacteriën. Dat suggereert dat de stoffen in de medicinale zuivelproducten wel degelijk werken.

Ook is aangetoond dat de bacteriën die drankjes als Danone en Campina Vifit bevatten, in de goede regionen terechtkomen. Ze werden aangetroffen in de darmen en de ontlasting en zijn dus niet al in het maagzuur gestorven zoals eerder werd verwacht.

Ondanks deze voor de branche positieve resutaten, zijn wetenschappelijk onderbouwde bewijzen voor het nut en de werking van de bacteriedranken nog niet gevonden. ,,Tot dusver weten we dat de werking ervan verschilt per individu. Sommigen hebben er baat bij, doordat potentieel gevaarlijke bacteriën onderdrukt kunnen worden door de probiotica in de producten. Ideaal zou zijn als een groep darmpatiënten in tweeën verdeeld zou worden, waarna de ene helft wel de yoghurt met bacteriën toegediend krijgt en de andere helft niet. Maar dergelijke onderzoeken zijn kostbaar en moeilijk uit te voeren. Het is dus makkelijker en lucratiever om iedereen die bacteriën te laten slikken. Tenslotte is nog nooit aangetoond dat de producten een schadelijke werking hebben.''

Volledige larie zijn de producten dus niet, maar het nut van het drinken van zon flesje is vooralsnog ook niet aangetoond.

mailIcon print |