De stroom berichten over de positieve invloed van alcohol op de gezondheid schept een fout klimaat, zegt kankerepidemioloog dr. Ellen Kampman vandaag in Trouw.
„Mensen gaan die berichten zien als een vrijbrief voor drankgebruik. ’Een glaasje drinken is goed voor je’, wordt al gauw gezegd. Het is een foute boodschap. Alcohol kan gevaarlijk zijn. Het geeft een verhoogd risico op mond- en keelkanker, slokdarm- en maagkanker, darmkanker en borstkanker. Ik mis dat aspect in al die onderzoeken en berichten.”
De onderzoekster maakt zich vooral zorgen over het toenemend gebruik van alcohol bij jonge meisjes. „Bij meisjes in de puberteit komen de borsten tot ontwikkeling. Dat groeiende borstweefsel is kwetsbaar voor invloeden van buitenaf, waaronder alcohol. Eenmaal beschadigd kunnen die groeiende, gezonde cellen gemakkelijk veranderen in kankercellen. Ouders en andere opvoeders zouden er veel meer bovenop moeten zitten.”
Wetenschappers moeten zo opgevoed worden dat ze in hun onderzoek ook die schadelijke aspecten van bijvoorbeeld alcohol over het voetlicht brengen. Journalisten moeten dat weer niet weglaten in hun berichtgeving, vindt Kampman. Ze ziet dat steeds meer onderzoek naar voeding zich richt op één gezondheidsaspect. En sluit niet uit dat het bedrijfsleven, waarvan onderzoekers meer en meer financieel afhankelijk worden, daarbij stuurt.
© - Alle rechten voorbehouden.
Lees de gebruiksvoorwaarden.