amsterdam – De angst ongezond eten te kopen, leidt er vreemd genoeg toe dat consumenten steeds ongezonder gaan eten. Dat blijkt uit een onderzoek van het Voedingscentrum.
De risico’s van milieuverontreiniging en resten van bestrijdingsmiddelen worden door consumenten zeer hoog ingeschat. Als gevolg daarvan kopen ze minder groenten, fruit en vis dan zou moeten voor een gevarieerd, gezond menu.
Die angst voor vervuild en royaal bespoten voeding is onterecht, stelt het Voedingscentrum. Het centrum wijst op een groot onderzoek van het Rijksinstituut voor volksgezondheid en milieu (RIVM) ’Ons eten gemeten’. Daarin staat dat ons eten nog nooit zo veilig was als nu. De risico’s zitten vooral in het te veel eten, een verkeerde samenstelling van het menu en voedselinfecties.
Uit het onderzoek blijkt dat consumenten zich juist weinig zorgen maken over hun voedingspatroon en de effecten daarvan op de gezondheid. Die verkeerde focus leidt tot het innemen van te zoute producten en calorierijke tussendoortjes.
In lijn met het RIVM-onderzoek ziet de wetenschap – er werden 106 voedingswetenschappers en toxicologen ondervraagd – een ongebalanceerd dieet als voornaamste risicofactor. Ook voedselvergiftigingen scoren hoog bij de ondervraagde wetenschappers.
Volgens de onderzoekers zou de voedingsvoorlichting zich niet alleen moeten richten op het stimuleren van gezond eten, maar ook op het bijsturen van de perceptie van de consument waar het gaat om voedselrisico’s.
© - Alle rechten voorbehouden.
Lees de gebruiksvoorwaarden.