Emma van der Wateren −
14/06/11, 14:29
Baby's die borstvoeding krijgen, hebben minder kans op Sudden Infant Death Syndrome (SIDS), beter bekend als wiegendood, zo blijkt uit een Amerikaans onderzoek. Hoewel de onderzoekers niet kunnen bewijzen dat borstvoeding hiervan de oorzaak is, zijn andere oorzaken 'onwaarschijnlijk', aldus de wetenschappers.
Het risico op wiegendood was het kleinst waneer de baby's alleen maar borstvoeding kregen en niet ook flesvoeding, zo blijkt uit het
onderzoeksrapport dat deze week is geplubliceerd in het vakblad Pediatrics. SIDS wordt omschreven als de plotselinge dood van een baby jonger dan een jaar, waarbij geen oorzaak is aan te wijzen. Per jaar sterven en er in de Verenigde Staten zo'n 2500 kinderen aan, vooral baby's tussen de twee en de vier maanden, volgens het Amerikaanse National Institute of Health. In Nederland stierven in 2009 negentien baby's aan SIDS, veel minder dan in andere landen, schrijft de Stichting Wiegedood op haar
website.
De onderzoekers hebben achttien studies naar het verband tussen SIDS en borstvoeding bekeken. In deze onderzoeken werden moeders van baby's die al of niet waren overleden aan SIDS, gevraagd of zij hun kind borstvoeding hadden gegeven. Uit alle informatie bij elkaar bleek dat de hoeveelheid kinderen die overleden waren aan SIDS, 60 procent lager was onder de groep die in elk geval enige borstvoeding had gekregen. Bij baby's die alleen maar borstvoeding kregen, en dus geen flessevoeding, was het verschil 73 procent.
De onderzoekers hebben bepaalde factoren, die het verband tussen borstvoeding en SIDS kunnen verklaren eruit gelaten. Bijvoorbeeld, vrouwen zijn wellicht minder geneigd om borstvoeding te geven en hebben meer kans dat hun baby sterft aan SIDS.
Meer onderzoek is nodig om te kunnen vaststellen of baby's die voor langere tijd borstvoeding krijgen beter beschermd zijn tegen SIDS dan baby's die alleen maar kort na de geboorte borstvoeding krijgen. Wat de onderzoekers al wel concluderen is dat iedere hoeveelheid borstvoeding helpt tegen wiegendood.
Een verklaring voor de resultaten is, volgens de wetenschappers, dat borstvoeding helpt tegen infecties die in verband worden gebracht met SIDS. De World Health Organization (WHO) raadt moeders aan hun baby zes maanden lang borstvoeding te geven.
Wat precies de oorzaak is voor wiegendood is niet bekend. Er zijn theorieën over. Kinderen zouden bijvoorbeeld stikken, doordat ze met hun gezicht naar beneden slapen. Ook infecties kunnen een rol spelen.