Wijnschrijver Harold Hamersma zet in zijn publicaties lezers op het verkeerde been. Hij winkelt selectief in wetenschappelijk onderzoek en bagatelliseert de risico’s van drinken. Hamersma veroorzaakt schade doordat hij ’groen licht geeft aan wijndrinkers om meer te gaan drinken’.
Stevige beschuldigingen tegen een publicist die tal van boeken over wijn publiceerde. Onlangs verscheen van zijn hand ’De Grote Hamersma 2011’, een kloek jaarboek van bijna 1500 pagina’s waarin volgens de auteur ’2321 lekkere wijnen’ worden besproken.
De aanval op de wijnjournalist komt van het Nederlandse Instituut voor Alcoholbeleid (STAP). Tijdens een congres in Amsterdam over alcohol en gezondheid, hekelt STAP vandaag organisaties en personen die foute publieksinformatie verspreiden over de risico’s van drankgebruik. STAP heeft ook kritiek op organisaties zoals het Kennisinstituut Bier, opgericht door brouwers, en de Stichting Alcohol Research van de producenten en importeurs van bier, wijn en gedestilleerd.
Hamersma publiceerde in maart ’Wijnreis door mijn lichaam’, waarin hij wetenschappelijke publicaties over de risico’s van alcoholgebruik analyseert. De wijnjournalist zegt dat hij tien jaar lang onderzoek heeft gedaan naar wat er in wetenschappelijke tijdschriften werd geschreven over alcohol.
Zijn conclusie: het drinken van rode wijn verlengt het leven. En: ook zwangeren kunnen gerust drinken, mits met mate. Volgens Hamersma is alcohol goed voor nagenoeg alle organen van het lichaam.
STAP stelt dat Hamersma selectief heeft geput uit alcoholstudies. Gezaghebbende publicaties, zoals van de Nederlandse Gezondheidsraad en de Wereldgezondheidsorganisatie zou hij zijn ’vergeten’.
Hamersma baseerde zich voor zijn boek ook op documenten die rechtstreeks van de alcoholindustrie komen, aldus STAP. Hij rept bovendien niet over de risico’s van alcoholverslaving, schrijft dat alcohol niet kankerverwekkend is en stelt dat een volwassen man gerust drie tot vier glazen rode wijn per dag kan drinken. Vrouwen raadt de wijnschrijver twee tot drie glazen rode wijn per dag aan.
Volgens STAP is dat laatste advies in strijd met een richtlijn van de Gezondheidsraad. Het Trimbos Instituut voor verslavingsonderzoek en STAP hebben dit advies onlangs overgenomen: het is aanvaardbaar als gezonde volwassen vrouwen één glas en gezonde mannen twee glazen alcohol per dag drinken, maar het gebruik is nooit zonder risico’s.
STAP stelt dat de maatschappelijke kosten van alcoholgebruik en de risico’s door organisaties met commerciële belangen stelselmatig worden genegeerd. De vermeende positieve effecten van drinken worden juist benadrukt. „Er wordt nooit een totaalbeeld van alcoholgerelateerde gezondheidsschade gegeven”, aldus Esther van den Wildenberg van STAP. „Dit leidt tot verwarring bij de consument over de werkelijke effecten van alcohol.”
Volgens Van den Wildenberg leggen organisaties, zoals het Kennisinstituut Bier, het advies van de Gezondheidsraad uit als een aanbeveling dat matige alcoholconsumptie onderdeel is van een gezonde leefwijze. „De boodschap wordt door de brouwers geherformuleerd zodat het lijkt alsof alcohol past binnen een gezonde leefstijl.”
© - Alle rechten voorbehouden.
Lees de gebruiksvoorwaarden.