*

 

Bewezen: reclame zet aan tot drinken

Joop Bouma − 12/03/09, 00:00

Het bewijs is nu geleverd: alcoholreclame zet aan tot drinken. Vooral jongeren zijn er gevoelig voor.

  • (AFP)

Wetenschappers hebben de stelling van de drankindustrie weerlegd, dat reclame alleen gericht is op een grotere merkbekendheid en niet op verhoging van de consumptie.

In Brussel is gisteren een grote, samenvattende studie gepresenteerd, waaruit volgens de onderzoekers onomstotelijk blijkt dat jongeren door alcoholreclame beginnen met drinken. Jongeren die al drinken, gaan door reclame méér drinken.

Wetenschappers van het Forum voor Alcohol en Gezondheid, een adviesorgaan van de Europese Commissie, analyseerden de belangrijkste onderzoeken naar de effecten van alcoholreclame van de afgelopen jaren.

In de groep auteurs van de studie zat ook wetenschapper Marjana Martinic van het ICAP, een internationale lobbyorganisatie van de alcoholindustrie. Een woordvoerster deelde gistermiddag mee dat Martinic slechts op persoonlijke titel meedeed aan het rapport, niet namens het ICAP. Het standpunt op de website van het ICAP, dat er geen sluitend bewijs is voor invloed van reclame op het drinken van alcohol bij jongeren, wordt niet aangepast, aldus de woordvoerster.

Het Brusselse alcoholforum is in 2007 opgericht door de Europese commissaris voor gezondheid Kyprianou. Zo’n 40 organisaties die het alcoholgebruik willen terugdringen overleggen in het forum met de alcoholfabrikanten over Europees beleid. In het forum zit naast fabrikanten als Heineken en Bacardi ook de Stichting alcoholpreventie (Stap).

Europa wil in de komende jaren de alcoholconsumptie beperken. Jaarlijks overlijden er in de Europese Unie gemiddeld 200.000 mensen door overmatig alcoholgebruik. Alcohol is verantwoordelijk voor een op de vier sterfgevallen onder jonge mannen tussen de 15 en 29 jaar in de EU.

In Brussel was er gisteren bij de presentatie van het onderzoek veel aandacht voor een onlangs gepubliceerde studie van de Nijmeegse gedragsonderzoeker Rutger Engels. Hij observeerde jongeren die keken naar speelfilms waarin werd gedronken. De films werden onderbroken door tv-spotjes waarin onder meer reclame werd gemaakt voor alcohol. Prof. Rutgers toonde aan dat de jongeren door de filmscènes en de reclamespotjes meer gingen drinken.

De onderzoekers noemen de conclusie dat reclame aanzet tot drinken opmerkelijk, omdat de studie zich beperkte tot slechts één onderdeel van de totale marketingmix van de alcoholindustrie. De auteurs wijzen erop dat de onderzoeken waarop het rapport is gebaseerd zijn uitgevoerd in landen met veel alcoholreclame en een hoge alcoholconsumptie.

Volgens de Stap is de Europese studie een steun in de rug voor de Nederlandse ministers Klink en Rouvoet, die drankfabrikanten willen verbieden vóór negen uur ’s avonds op televisie reclame te maken.

mailIcon print |