*

 

Complimentjes tegen hart- en vaatziekten

Van onze verslaggever − 05/03/09, 13:54

Geloven in jezelf help tegen hart- en vaatziekten. Patiënten die regelmatig een compliment of andere steun ontvingen, hadden aan het eind van de proefperiode een betere gezondheid. Dat blijkt uit een onderzoek van verpleegkundig specialist Berna Sol-de Rijk.

  • Na een tijdje daalde de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het bloed van de eerste groep meetbaar. Dat was niet het geval in de groep die geen speciale aandacht kreeg. (ANP)

Zij onderzocht twee groepen patiënten met een hoge bloeddruk, suikerziekte, een hoog cholesterol en overgewicht. Bewegen, gezond eten en stoppen met roken helpen tegen die kwalen.

Een groep kreeg daarbij speciale steun. Een groep verpleegkundigen stak de patiënten een hart onder de riem. Ze kregen steeds complimentjes als ze vooruit gingen. De onderzoekers wilden er zo voor zorgen dat de patiënten het gevoel kregen dat ze invloed hebben op hun gezondheid. De andere groep kreeg deze aandacht niet.

Na een tijdje daalde de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het bloed van de eerste groep meetbaar. Dat was niet het geval in de groep die geen speciale aandacht kreeg. De complimenten hielpen overigens in geen van de twee groepen bij het stoppen met roken. Ook op de bloedsuikerwaarden had de aandacht geen invloed. Sol-de Rijk promoveert 19 maart op het onderzoek aan de Universiteit Utrecht.

mailIcon print |