Ga direct naar de content

Gedichten
14 januari 2010
Vincent Dekker

Publiek bepaalt mooiste gedicht

Mix van aantal beoordelingen en sterren levert de winnaar op

Foto bij het gedicht Bos van IJsbrechtum, een van de gedichten die op donderdagmiddag 14 januari in de nationale top-tien stonden.

Foto bij het gedicht Bos van IJsbrechtum, een van de gedichten die op donderdagmiddag14 januari in de nationale top-tien stonden.© Marten Visser

Sinds een paar dagen kan het publiek de gedichten op de gedichtenkaart van Trouw in de Buurt jureren. Daar wordt druk gebruik van gemaakt; sommige gedichten zijn al meer dan 160 keer beoordeeld.

Het publiek kan één (slecht gedicht) tot vijf (fantastisch gedicht) sterren aan een gedicht toekennen. Het resultaat van deze publieksjurering is constant 'live' te volgen. Rechts van de kaart met gedichten ziet u twee kolommen: 'Best beoordeeld' en 'Meeste reacties'. Onder Best beoordeeld staan de tien gedichten die op dat moment de hoogste score hebben en op de kaart op uw scherm zichtbaar zijn.

Wilt u bijvoorbeeld weten welk gedicht over Emmen de hoogste score heeft, zoom dan in op Emmen en houd de muis boven het eerste gedicht onder Best beoordeeld. En als u wilt weten welk gedicht nationaal (nou ja: in Nederland én Vlaanderen) het beste wordt gevonden, moet u dus uitzoomen totdat u iets meer dan heel Nederland in beeld hebt.

Als u een lijstje met tien gedichten langsloopt, zult u ontdekken dat méér sterren niet altijd een hogere positie op de ranglijst opleveren. Dat is met opzet zo geregeld. Het leek ons namelijk niet goed als iemand die zichzelf beoordeelt met vijf sterren en ook van twee of drie familieleden uit solidariteit vijf sterren krijgt, hoger zou staan dan iemand die van 15 of twintig mensen een beoordeling heeft gekregen en gemiddeld op 4,5 ster staat.

Er is een slimme rekenmethode bedacht die het aantal sterren combineert met het aantal beoordelingen. Hoe meer beoordelingen, hoe groter de kans dat die niet alleen van solidaire familieleden en vrienden komen, is daarbij de gedachte. Iemand met 15 beoordelingen en 4,5 ster gemiddeld, staat daarom hoger dan iemand met 5 beoordelingen en 5 sterren gemiddeld. Maar naarmate er meer is beoordeeld, neemt het belang van de sterren toe. Iemand met 35 beoordelingen en 4,5 ster gemiddeld, staat lager dan iemand met 25 beoordelingen en 4,7 sterren gemiddeld. Boven de 50 beoordelingen is het effect van het aantal beoordelingen nihil geworden telt in feite alleen nog het aantal sterren. Een gedicht met 112 beoordelingen en 4,41 sterren gemiddeld staat dus lager dan een gedicht met 66 beoordelingen en 4,42 sterren gemiddeld.

We hopen zo een gulden middenweg te hebben gevonden tussen een jurering louter op basis van aantallen sterren en een jurering louter op basis van het aantal beoordelingen.

De stand op 0.00 uur in de nacht van maandag 25 op dinsdag 26 januari bepaalt wie zich de winnaar van de publieksprijs mag noemen. De winnaar of winnares krijgt op Gedichtendag, donderdag 28 januari, officieel het eerste exemplaar uitgereikt van het boek met de 100 best beoordeelde gedichten. Álle gedichten (1600-plus, stand vrijdagmiddag 22-01-10) worden daarnaast per provincie gebundeld en uitgegeven, terwijl er ook een aparte bundel komt voor de gedichten over België. Iedere dichter zal dus zijn of haar gedicht in boekvorm terug kunnen zien.

Iedereen kan één keer een stem uitbrengen op een bepaald gedicht. Klik bij een gedicht dus niet bij wijze van proef even op ster één, want dan is uw stem voor dat gedicht, dat u misschien wel het mooiste vindt, al vergeven...

© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.

Reacties (65)

Het eerste gedicht dat ik van hem las:

Vlakbij de kapel van Hoogelande
daar naast het stille
water van een sloot
stond een koe
die zo volmaakt van
gras verzadigd
van haar eigen
spiegelbeeld genoot

Peter van den Ouden

Hans Mellendijk, Varsseveld op 17-02-2010, 17:47

Ik heb een paar Zeeuwse gedichten geplaatst. Alleen al daarom heb ik de Zeeuwse bundel gekocht. Geen klachten over witregels e.d., het boekje ziet er verzorgd uit.
Maar waar ik wel erg van baal, is dat een zekere Peter van den Ouden het nodig vond om zijn boekenkast om te laten vallen!
Niet minder dan 81 van de 159 gedichten zijn van zijn hand. Ik wilde een Zeeuwse verzamelbundel kopen, niet de egotripperij van deze man!

Misschien is een maximum van 20 gedichten per persoon een goed idee.

Best als je idolaat bent van een plek of provincie, maar val mij er niet mee lastig! In ieder geval niet op deze manier.
Zoek liever een uitgever.
Peter

peter van der Graaf, Halsteren op 16-02-2010, 14:29

Geachte dichters, ik zag net dat Drenthe hersteld is. Al hoewel van de regels die Harry C.A. Daudt zo mooi opstelde zijn
"Namen zoals gebruikelijk;niet een met kapitalen en ander niet."
en "Namen van dorp/stad/buurt/rivier altijd met hoofdletter" (nog) niet uitgevoerd. Jammer. Verder ziet het er mooi uit.

Hans Mellendijk, Varsseveld op 08-02-2010, 19:49

Fijn dat jullie werken aan een oplossing voor de strofen want de originele inzendingen mogen in originele setting gedrukt staan.
Anders doet het geen recht aan het gedicht dat met liefde voor taal taal inhoudelijk en visueel oprecht recht mag doen.
Het zou jammer zijn als een mooi initatief uitloopt in een mislukking
omdat de layout de gedichten geweld aan doen als ze niet kloppen zoals ze nu in een sliert staan .

Annemieke Steenbergen-Spijkerman, Westmaas op 04-02-2010, 10:21

Mijn gedichten werden in strofen aangeleverd, d.w.z. de strofenindeling maakt deel uit van het gedicht.
Een gedicht mag beschouwd worden als een kunstwerk.
Mag u een kunstwerk verminken als u het tentoon wilt stellen,
omdat u toevallig de benodigde ruimte niet heeft, of geen
kundig personeel om het kunstwerk daar en zo te plaatsen als het hoort?

Ik vind dit niet O.K.

Ruurdtsje de Haan, Burum op 02-02-2010, 21:41

Ellende bedoelde ik dus. Vertikkeingen, zo gemakkelijk gaat dat.

Hans Mellendijk, Varsseveld op 02-02-2010, 21:40

ook ik erger me heel erg aan het niet respecteren van de door de dichter aangegeven witregels. Geen strofeindeling meer en de titel en naam staan tegen de tekst aangeplakt
slordig, erg slordig
en dat terwijl het initiatief zo mooi was
Ik hou het wel op de digitale kaart versie om lekker te lezen.

car, purmerend op 02-02-2010, 17:30

Ik sluit me geheel aan bij de adviezen van Harry C.A.Daudt.
Aansluitend let ook op per ongeluk meegekomen tekst, www.adressen, berichten van de webmeester, en andere lapjes tekst die duidelijk niet de bedoeling hadden gezien te worden. Het moet toch mogelijk zijn om aan het begin -het invoeren van de gedichten-op deze zaken te controleren. Dat bespaart je veel elende. Al doende leren we. Sterkte!

Hans Mellendijk, Varsseveld op 02-02-2010, 17:13

2 februari even m'n pc geopend,Trouw/Schrijfsite gezocht en tot mijn genoegen ontdekt,dat de bundels 'bijna klaar'bleken.
Ben het met eerdere reacties eens:

* witruimten zoals 'aangeleverd'

* naamsvermelding niet en boven en onderaan bladzij.

* namen zoals gebruikelijk;niet een met kapitalen en ander niet.

* controleer ook dorpsnamen;Velp(bij Grave)is niet ook Velp(GLD)

* Namen van dorp/stad/buurt/rivier altijd met hoofdletter.

De aanwijzingen/suggesties/aanbevelingen zullen de bundels en daarmee de dichters en gedichten meer recht doen.
Ze zijn nu nog niet drukklaar/verkoopklaar.
Succes met deze 'heidense klus;eind goed...al goed.

Harry C.A.Daudt, Grave op 02-02-2010, 12:50

De tophonderd vandaag doorgebladerd.
er valt wel wat op af te dingen,
tja die uitdrukking van hakken en spaanders...
erg vind ik wel het negeren van witregels, hoewel die door de inzenders wel degelijk zijn ingevoerd. een sonnet moet wel een sonnet blijven en als zodanig onmiddellijk herkenbaar, en lange gedichten die eigenlijk in kwatrijnen waren zien er ook niet uit als een lange sliert.
ik wist niet dat de poëzie gewoon in de automaat werd gegooid, komt er in het geheel geen mensenwerk meer aan te pas? die witregels herstellen is toch niet zo veel werk, ik doe het dagelijks bij mijn inzenders, het bestand aanpassen op het beeld

John Zwart www.hernehim.nl/cultuur.htm, Boarnsterhim Frl. op 01-02-2010, 21:57

Trouw
Wat maak je me nou?
Ik had jullie foutieve plaatsingen gemeld, maar toch staat mijn gedicht over RUINEN bij Schoonebeek en een gedicht van iemand anders "het Boschhuis" hebben jullie in Zwartemeer gezet i.p.v bij Ter Apel.
Dit laatste gedicht staat zelfs in een andere provincie.
Een mooi initiatief werd door afwezigheid van een ondeskundige jury en slordige verwerking een ergernis voor ons dichters.
Een bundel kopen? Nog even niet.

j.a. de jonge, emmen op 01-02-2010, 20:57

Beste deelnemende dichters,ik heb nu de resultaten gezien van de bundels.En ik ben erg geschrokken.De gedichten zijn verminkt!
Witregels zijn overgeslagen, genegeerd, ik kan wel huilen.
Verschrikkelijk wat doen ze ons dichters toch aan.
Ook zijn namen niet weggehaald terwijl die per ongeluk nog onder het gedicht stonden.Soms lijkt het een onderdeel van het gedicht geworden. Ik vind het een schande. Je stelt een gedicht ter beschikking en die wordt verminkt geplaatst.

Hans Mellendijk, Varsseveld op 01-02-2010, 18:08

En dan de hoerenjongens. Opeens is er witruimte te over. Ik vind het wonderbaarlijk hoe Trouw zo'n mooi idee in de uitvoering laat verpieteren. Om het woord sterven maar niet te gebruiken.

Hans Mellendijk, Varsseveld op 01-02-2010, 18:08

Ik zie nu bij Noord Holland dat het gedicht uit Zuid-Holland in Noord Holland is terecht gekomen : particuliere brieven die in Rozenburg (z.h.) stond en ook dat dansje van God van Anne Toelet die ze in leeuwarden plaatste ook in Noord Holland is afgedrukt. De binnenkant van de tentoongestelde bundels bekijkend kom je aarddrijkskundig nog eens ergens achter haha

Annemieke Steenbergen-Spijkerman, Westmaas ( z.h) op 01-02-2010, 15:36

Ik mis in de index van zuid holland : Particuliere brieven die wel ruimschoots op tijd op de kaart stond in Rozenburg ( Z.H.)van R.H.Steenbergen.komt deze er nog in of was de getoonde index de definitieve ?

R.H. en A.M Steenbergen, Westmaas op 01-02-2010, 15:35

We worden nu in ieder geval gewaarschuwd: "Let op: de gedichtenbundels zijn automatisch samengesteld. Wij controleren niet voor spelfouten, hoofdlettergebruik en hoerenjongens. Titels zijn soms ingekort." lees ik op Trouws webstee. En dat vind ik dus juist jammer, prima initiatief dat in de vormgeving wat lui is met slordige vormgeving als gevolg." Dat noem ik geen uitgeven. Jammer, jammer.

Hans Mellendijk, Varsseveld op 01-02-2010, 12:53

Mooi initatief al werd het gaande weg een wedstrijd

Ik wacht even met bestellen tot alle bundels er op staan zodat de bestelling in een keer geplaatst kan worden Ik ben wel benieuwd of in de bundel de plaats waar ze geplaatst staan ook zichtbaar zijn gemaakt.

Wens u succes met dit enorme karwei en zeg dank voor dit mooie initatief!
Rest een vraag hoe kun je een permanente link aan brengen als je een gedicht wilt koppelen aan je log of site waar je schrijft?
www.annemiekes.punt.nl
Vriendelijke groet annemieke

Annemieke Steenbergen-Spijkerman, Westmaas op 01-02-2010, 11:56

Trouw bedankt voor dit mooie idee, ik vond het wel een mooi
systeem. Volmaakt krijg je het toch niet, zoveel gedichten
zoveel meningen.

J.v.d Veen, Ommen op 30-01-2010, 17:47

Uit reacties hoor ik dat bundels niet compleet zijn. Uitgeven is een vak. Hoe zit het met de snelle bestellers? Ik heb een Belgiebundel besteld die blijkbaar niet volledig is. Jammer. Hoe gaat u dit oplossen? Was het niet beter geweest eers elke deelnemende dichter voor akkoord een exemplaar te sturen. Duurt wat langer, maar toch wel zo netjes. Verder lof voor het initiatief. Ik hoop alleen dat een vervolg minder steken laat vallen.

Hans Mellendijk, Varsseveld op 30-01-2010, 13:26

In de inhoudsopgave van de Belgische bundel mis ik 'Drie Lierse gedichten', terwijl die op de kaart bij Lier toch vermeld staan. Wordt dit nog rechtgezet?

CCK, Huissen op 29-01-2010, 23:52

De boekjes zien er mooi uit, maar wellicht nog in ontwikkeling.In Drenthe mis ik namelijk de bijdrage Donderpreek van collegadichter Louis Radstaak, bij TT-circuit. Ook de omschrijving van Drentse dichters lijkt mij onjuist. Ook niet Drentenaren waren toch in de gelegenheid om een gedicht te plaatsen, als ze geinspireerd raakten door een Drentse plek.

Hans Mellendijk, Varsseveld op 28-01-2010, 17:28

Ik heb ook meegedaan en niet gewonnen. Zo gaat dat bij wedstrijden. Volgende keer beter. Het potloodje van mijn gedicht Hooglandse Kerk stond een tijdje op de kaart ( Leiden) op een goed moment (drie weken geleden) was het weg. De Hooglandse kerk stond dus niet meer op de gedichtenkaart. Jammer! heel erg jammer.

s.dijkstra, leiderdorp op 28-01-2010, 10:25

Ook ik wil de Trouw graag hartelijk bedanken voor dit mooie initiatief. Het is toch fantastisch dat zoveel gedichten in een bundel gepubliceerd worden over de mooie plekjes in je buurt. Dat alleen is al een bekroning van het werk van al die dichters die met hart en ziel zich hebben ingezet om er wat moois van te maken.
Mensen hebben een zeer uiteenlopende smaak. De één houdt van eenvoudige poëzie, de ander meer van literaire. Over smaak valt niet te twisten. Het uiteindelijke resultaat mag er wat mij betreft zijn. Alle gedichten in bundels. Dat heeft Trouw toch maar even mogelijk gemaakt voor ons allemaal.

Coby Poelman-Duisterwinkel, Aduard op 27-01-2010, 15:40

Bedankt,Trouw;ik heb genoten en geniet nog van dit(open)'podium der dichtkunst'.Daar hoort 'rijp en groen'op en bij.
Jammer,dat uit de reacties (vaak)een zure geur opsteeg;dat doet en geen recht aan de dichters en niet aan de gedichten.
Ze zijn boeiend en ontroerend;soms uit het hart,dan weer het product van 'een ambacht'.
Want een ambacht blijft het en daarmee de reacties over 'de schoonheid van het vers/de verzen'.
Of ze allemaal (echt)gelezen zijn...betwijfel ik.
Want een goed gedicht kent meer dan een laag;dus nu nog:'HERlezen van harte aanbevolen'.
Nogmaals TROUW-REDACTIE: VAN HARTE BEDANKT...(ook)namens(veel)dichters.

Harry C.A.Daudt, Grave op 26-01-2010, 21:21

Voor wie denkt dat mijn vorige commentaar ook gelezen kan worden als verhuld zelfbeklag, ook dat is een misverstand. Anders had ik mijn werk op dit heikele internet nooit 9 jaar volgehouden.
Ik zou graag zien dat de mensen die benadrukken dat het positief is dat er zoveel poëzie - waarbij zeer goede - in zo luttele tijd "op de kaart" werd gezet het grote succes is van deze actie de overhand krijgen in deze reactie-staart. Natuurlijk is een selectie altijd arbitrair, aan elk systeem kleven nadelen, zelfs aan de democratie als je de politiek bekijkt. Geen grimmigheid meer, laat nu maar vrolijke reacties de boventoon nog voeren!

John Zwart hernehim.nl/cultuur.htm, Boarnsterhim Frl. op 26-01-2010, 17:10

Probeer iets te doen voor de poëzie in het algemeen en niet voor het eigen ego en je zult ondankbaarheid ontmoeten. Wie een site runt of een mini-uitgeverijtje en daar goedhartig zijn ziel en zaligheid aan offert, ontdekt helaas spoedig dat er mensen zijn met een azijnzuurziel die roepen dat jij het juist bent die de eigen roem nastreeft. Jammer dat het niet altijd slechte dichters zijn die hun vermeende miskenning afwentelen op het verguizen van zijn/haar dichtende medemens. Dan zou het voor een redacteur gemakkelijk zijn -
gewoon het kaf van het koren te scheiden. Nu behoeft men een gladde rug bij dit werk. En een neutrale computer. DANK!

John Zwart hernehim.nl/cultuur.htm, Boarnsterhim Frl. op 26-01-2010, 17:10

martinb (Nijmegen)
jouw reactie mag uitvergroot worden HEEL GROOT UITVERGROOT zodat die HET BEST GELEZEN wordt. Het is het beste antwoord op alle zure regen.

John Zwart/JohnN Hernehim Cultuur, Boarnsterhim Frl. op 26-01-2010, 17:07

In veel van de gelezen reacties hierboven kan mij helemaal vinden.
(Ten eerste speelt het ogenblik van plaatsing een rol. Hoe eerder je bent binnengekomen, hoe meer lezers en kans op reacties. Ten tweede het aspect van sponsering, als je die optimaal in gang zet en je email bestand en dat van al je vrienden en bekenden in de strijd betrekt, des te meer kans om koploper te worden. Het gaat hier dus niet om jurering maar om mensen in de speeltuin van mensen die schrijven en hoe zij in staat zijn sterren te verzamelen.
Het initiatief vind ik leuk,om de uitvoering ervan moet ik wel een beetje lachen.

aleidholman, groningen op 26-01-2010, 11:13

Proficiat aan de redactie betreffende dit initiatief. De beoordeling beschouw ik als niet relevant, wel het feit dat er massaal gedichten zijn geplaatst.
Wij danken u.

Van Mierlo Hugo, 2300 Turnhout Belgïe op 26-01-2010, 08:42

Ik vind dit een mooie initiatief, maar mis- evenals vele anderen- een beoordeling van een vakkundige, onafhankelijke jury.

tineke vlaming, Windesheim, Zwolle op 25-01-2010, 22:10

Vele gedichten hebben me getroffen, een dichter echter wil ik eruit naar voren laten komen om bij u aan te bevelen.
De gedichten die geschreven zijn door Enno Paulusma.
Niet de broer van maar wel de dichter van prachtige gevoelige gedichten. Van Spinnen tot Keitrekkers, van Kou en Schijndood. Allen de moeite waard om te lezen.

Met hartelijke groet.

Harrie van der Sanden

Harrie van der Sanden, Leusden op 25-01-2010, 22:10

Bijna alle gedichten hebben wel "wat", ik dacht alleen dat het de bedoeling is/was om over je woonplaats te dichten, meerdere dichters hebben dat niet gedaan, overigens valt Julianadorp onder de gemeente Den Helder, maar ligt wel 8 kilometer onder Den Helder. Dichter Evert de Boer heeft ons dorp mooi bedicht.

Karin, Julianadorp op 25-01-2010, 22:01

Geweldig initiatief van Trouw.
De poging om tot een goede beoordeling te komen is helaas niet gelukt.

Henk van Diermen, Voorthuizen op 25-01-2010, 11:54

Ik sluit me geheel bij 'poets' vragen aan en ben benieuwd naar de antwoorden. Ik deel zijn zorgen gezien de slordige behandelingen van sommige gedichten op de kaart, qua vormgeving.

Hans Mellendijk, Varsseveld op 24-01-2010, 22:05


KLAAGLIED...

Er wordt in dichters land
gemopperd en geklaagd
gemord en doodgezwegen

De dichter is niet
spontaan en zomaar 'voor'
maar mordicus 'tegen'

En staat hij op de kaart
met wel honderd-en-een sterren...
verstomt hij,zwijgt timide

wat heet:verlegen.

Harry C.A.Daudt, Grave op 24-01-2010, 17:58

Mag ik de hamvraag maar eens stellen: wat kost zo'n bundeltje straks eigenlijk. En wat zijn de portokosten? Hoe ziet het er überhaupt uit? Is dit soms een ongelofelijke online El Cheapo on-demand publishing-actie van zieltogende oude media? Paar simpele vragen. Graag een éénduidig antwoord. TNX! ;-)

poets, Winterswijk op 24-01-2010, 11:20

Helaas blijft het een algemeen beeld: een groot netwerk geeft nog lang geen goed gedicht. Graag beoordelen op inhoud. Al is jaloezie onder dichters of zij die daar voor doorgaan, niet vreemd. Oh jee, nu trap ik open deuren in? Het zij zo.

Nobody, Utrecht op 24-01-2010, 11:20

Aan de webmaster:

Bij de uitleg over de jurering staat het volgende:
"En als u wilt weten welk gedicht nationaal (nou ja: in Nederland én Vlaanderen) het beste wordt gevonden, moet u dus uitzoomen totdat u iets meer dan heel Nederland in beeld hebt."

Het uitzoomniveau op de kaart is m.i. onvoldoende: Vlaanderen en de Waddeneilanden zijn niet gelijktijdig zichtbaar. De lijst beste gedichten ziet er anders uit naargelang men een van beide wel of niet ziet.
Kan dat verholpen worden?
B.v.b dank.


Ineke, Utrecht op 23-01-2010, 11:10

Ik ben het met arbitrair eens dat, wanneer je een groot netwerk van familie, school, hyves o.i.d. achter je heb staan dat het dan wel heel gemakkelijk wordt om met een gedicht onder de maat hoog te scoren.
Het ergste vind ik trouwens dat andere betere gedichten naar beneden gehaald worden, men krijgt er wel een beoordeling bij maar sterretje
'slecht' zit niemand op te wachten toch?
Ik ben dus van mening dat lang niet de beste gedichten in de bundel komen, jammer van het initiatief.

Vriendelijke groet

Hanny van Alphen, Julianadorp op 22-01-2010, 15:00

Ik zie graag het gedicht 'de Hunze in de Sneeuwbui' verwijderd worden. Ik stel mededinging niet meer op prijs. Ik wil evenmin dat het gedicht in wat voor bundel dan ook wordt opgenomen.

pjortdandreae, Aa en Hunze op 22-01-2010, 14:58

Sommige gedichten zijn van de site en gehaald. Dat waren geen slechte gedichten. Of iemand heeft toch criteria aangelegd, maar dan behoort iemand dat te weten voordat hij plaatst.

arbitrair, Aa en Hunze op 22-01-2010, 11:30

Voor alle duidelijkheid: niemand kan twee of meer keer op hetzelfde gedicht stemmen, ook de dichter zelf dus niet op een eigen gedicht. Mocht u een gedicht tegenkomen waar u meerdere keren een stem op kunt uitbrengen, dan is er iets mis en hoor ik dat graag!
Vincent Dekker
webmaster Trouw in de Buurt

Vincent Dekker, Amsterdam op 22-01-2010, 11:30

Is het wel zo verstandig om gedichten 'van de kaart te vegen'? Zijn er dan gedichten die niet binnen de termijn mee mogen dingen? Ze kunnen niet meer beoordeeld worden.

arbitrair, Aa en Hunze op 22-01-2010, 11:30

Een ieder kan hier op zijn/haar eigen gedichten zo vaak op zichzelf stemmen als wenselijk is en dat vind ik jammer.

Nobody, Utrecht op 22-01-2010, 10:19

Hola, mijn vorige reactie was te kritisch: blijkbaar verschijnen er toch ook bundels per regio. Daar ben ik blij om, want dat worden mooie verzamelingen! Excuus aan de redactie dus.

Baukje van Kesteren, Sneek op 21-01-2010, 22:26

Jammer, eerst zouden alle gedichten die voor 25 januari op de kaart stonden, in een bundeltje worden opgenomen. Het was al snel duidelijk dat dat vanwege het grote aantal ingezonden gedichten niet zou lukken. Het tweede plan was een bundel per regio. Stemmen had alleen tot doel om te bepalen welke dichter het eerste exemplaar van zijn of haar regio in ontvangst mocht nemen. Nu is het ineens een afvalrace geworden en worden er slechts 100 gedichten gepubliceerd. Hoe begrijpelijk het ook is dat het doel moest worden bijgesteld, ik vind het een onbevredigende gang van zaken, niet in de laatste plaats vanwege de manier van 'jurering'.

Baukje van Kesteren, Sneek op 21-01-2010, 16:55

Dank zij het feit dat ik een grote familie heb, een dik vet Hyves netwerk, werd ik winnaar met het volgende gedicht:

olke bolke bijtje eitje
in ermelo, een feitje
voor een karwijtje

arbitrair, Ermelo op 21-01-2010, 09:24

De redactie van 'TROUW'
verdient een pluim voor 't initiatief 'DICHTINDEBUURT'.
Echter achter elk initiatief schuilt de mogelijkheid,dat goede intenties dreigen te verzanden,als-in dit geval-er 'n ware stortvloed van 'dichterlijke uitingen'over TROUW heenkomt.

Wat eerst MIDDEL is:Trouw-lezers hun 'buurtnieuws'
(kortweg:TROUW IN DE BUURT)erin te doen plaatsen;een sympathiek gebaar van de TROUW-redactie,wordt, o.i.v.de naderende GEDICHTENDAG op 28 januari, plots DOEL.

Wie wil er zijn dicht niet terugzien: op de kaart?
Want dichters,ze...zijn ijdel.
Advies:
Stem/sterverdeling naar REGIO/PROVINCIE;
...een BOEIENDE(R)Bundel?

Harry C.A.Daudt, Grave op 21-01-2010, 08:35

nee, een jury weet van wanten! tjonge jonge, mensen die lopen te huilen om een jury moeten eerst zelf maar eens goede gedichten gaan schrijven. trouwens, het is maar een spelletje. het gaat hier niet om de ako literatuurprijs. bent u het ook altijd eens met de ako literatuurprijs? ik bedoel maar. niet huilen, maar schrijven.

martinb, Nijmegen op 20-01-2010, 22:26

Een deskundige jury prijs en een publieks prijs lijken mij terecht.
Of een combinatie.

arbitrair, Aa en Hunze op 20-01-2010, 22:26

Helemaal eens met bovenstaande kritiek op Dichtindebuurt gedichten.
Het heeft meer te maken met een uitgebreide familie-en kennissenkring dan met het maken van een goed gedicht. Komt er misschien nog een echte jury?

E.Feith, Elst

Feith-Pennekamp, Elst op 20-01-2010, 21:40

Het lijkt me eerlijker en waardevoller om de jurering in handen te leggen van deskundigen.
Daar zijn de dichter meer bij gebaat dan door de beoordelingen vanuit de vrienden-en socialecontactenkring.

jembee, groningerland op 20-01-2010, 17:02

Ook ik heb twee gedichten geplaatst, die ik al veel eerder had geschreven.(Serooskerke en Dordrecht)Na twee dagen blijkt dat er een ware sterrenstrijd is begonnen. Bevriende dichters krijgen veel sterren, onbevriende "dichters" worden met 1 ster naar beneden geduwd. En of ze lezen?
Ik heb meerdere plaatsingen gezien die niets met enige regio, stad of dorp te maken hebben. Jammer dat die er niet al meteen uitgezeefd zijn...
Mijn conclusie en dringende raadgeving luidt: zet bij de samenstelling van de bundel(s) los van dit hele circus een paar ter zake kundige juryleden aan het werk. Dan is er nog kans op een kwalitatief goed werk.

Gusta Bastian, Barendrecht op 20-01-2010, 11:07

inmiddels heb ik bijna spijt van insturen, ziek word ik van alle mailtjes die vragen te stemmen en als ik mijn eigen link terugstuur vind men dat vreemd, men gaat natuurlijk zelf niet stemmen, of heel laag, zodat ze zelf beter lijken. Nog erger, mailtjes van derden die vragen voor een bepaald persoon te stemmen. Men kan voor mij 100x slamkampioen zijn,van mijn part de koningin zelf maar ik lees gedichten, geen namen!
ik hoop dat poëtisch nederland(de kaart met álle gedichten) zal blijven bestaan als site, maar een bundel met slechts 100 gedichten, die gekozen worden door vriendjes spel en omkoperij, nee daar heb ik geen behoefte aan.

car, purmerend op 20-01-2010, 11:07

Ik heb gisteravond een uitgebreide reactie geschreven, maar hij staat er nog niet bij, hoe kan dat?

Gusta Bastian, Barendrecht op 20-01-2010, 11:01

Beste Annette,

Je kunt gewoon gedichten plaatsen op de Nederlandse Antillen en Curaçao. Ga naar het formulier, plak uw gedicht en zet de marker op het eiland naar keuze.

Succes

Jakko de webmaster, INIT op 19-01-2010, 22:42

Wat is een "slamkampioen"? Ik vind het niet in de Van Daele...
Ik deel de mening van enkelen onder jullie: beter geen aantallen vermelden en ook geen beoordeling op deze manier...Julie moeten zelf maar uitmaken wat de beste gedichten zijn. Wat volgens mij wél kan is een quotering vergezeld van een (korte) motivering, en een naam van de inzender ervan.

Adeleyd, 's-Hertogenbosch op 19-01-2010, 21:50

Oh, wat jammer dat dichters van de Nederlandse Antillen en uit Curaçao niet mee kunnen doen. Vast geen boze opzet maar aan de aandacht van de redactie ontsnapt..?

annette brattinga, kootwijk op 19-01-2010, 16:22

ik heb aan niemand een mail gestuurd om te vragen een gedicht van een reactie te voorzien dan is het inderdaad een soort pretty please gedoe en niet van uit de mensen zelfs spontaan een reactie zoals het ook gekunt had als ze een gedicht werkelijk goed vinden. Verspreidt over het land vond ik het domweg leuk om poëzie net als mijn eega op de kaart van Nederland te zetten.
Dat is al leuk genoeg om dat poëzie de moeite waard is om op de kaart te zetten dus daarvoor ( voor die mogelijkheid) dank!

Annemieke Steenbergen-Spijkerman, Westmaas op 19-01-2010, 01:50

Volgens mij is het technisch geen probleem een gedicht te plaatsen buiten de landsgrenzen. Is tenminste mijn ervaring. Verder sluit ik me bij de eerste reactie aan. Een professionele jury zou te prefereren zijn. Vooral omdat er eerst geen sprake was van een dichtkamp.

Hans Mellendijk, Varsseveld op 19-01-2010, 01:48

is toch ook een prachtig gedicht cobi. ik ben slamkampioen van drenthe. dus enig recht van spreken heb ik wel.
lees http://www.pomgedichten.nl/modules/news/article.php?storyid=2669

en anders lezen mijn lezers het wel. op pomgedichten met anderhalf miljoen hits per jaar. poezie is voor iedereen ook voor de mensen in drenthe. groet de lieven

pom, amsterdam op 19-01-2010, 01:44

Twee opmerkingen: 1) het valt me op dat er behoorlijk wat deelnemers zijn die algemene bijdragen 'zomaar' bij een bepaalde locatie plaatsen, zonder dat het gedicht enige binding heeft met die plaats; zo lijkt het sterk op het leegstorten van een zak willekeurige verzen op een landkaart, in de hoop zoveel mogelijk te scoren; ik zie dat als vervuiling van het oorspronkelijke idee
2) van harte eens met cobi de jonge: interactie (lees reactie) is prima, maar het idols-effect is evident en zelfs de gulden middenweg zal onevenredig worden beïnvloed door bevriende of goedgezinde beoordelaars

A. Meijer, Amsterdam op 19-01-2010, 01:42

Zelf heb ik ook gedichten geplaatst, omdat ik het een prachtig initiatief vind.
Ik ben wel teleurgesteld dat Trouw de beoordeling plaats laat vinden door de lezers en dichters.
Hebben jullie zelf geen professionele jury?

Vandaag kreeg ik zelfs van dichter Pom Wolff uit Amsterdam de vraag of ik positief op zijn gedicht wil reageren.
Mijn naam stond tussen 80 dichters in zijn mailbox, die hij allemaal dit vroeg.
Het gaat te veel op idols lijken.

met hartelijke groet,
j.a. de jonge

cobi de jonge, emmen op 18-01-2010, 12:56

ik schrift in Spaans dat is de taal van Honduras, het land waar ik was geboren, ik woon ik studeer NL taal bij ROC amsterdam, in deze land en ben ik deel van de Latijns Amerikaanse emigratie naar deze landen,ik wil deze reactie plaatsen doordat ik vindt deze trouw initiatief een goede reden om een of meer gedichten bij te plaatsen

semiramis guillen, amsterdam op 16-01-2010, 20:12

In Suriname en ook in de Nederlandse Antillen is het Nederlands een officiële taal, wij wonen binnen het Koninkrijk en toch ... mogen wij niet op de kaart! Jammer!

F.Cools, Curaçao op 16-01-2010, 14:26

Plaats een reactie

U hebt geen naam ingevoerd.

U hebt geen woonplaats ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

U hebt geen reactie ingevoerd.

Uw reactie is te lang.

Gebruik maximaal 650 tekens. U heeft nog 650 tekens. Lees ons reglement

Stuur artikel door

Verstuur dit artikel naar

U hebt de naam van de ontvanger niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

Uw gegevens

U hebt de naam van de zender niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

counter
Zelf schrijven

Blog kwijt? Zoek op alfabet

Snel uw eigen blog - of die van een ander - vinden kan nu op de overzichtspagina. Daar vindt u alle blogs op alfabetische volgorde gerangschikt.

Schrijf in de krant

Thema Schrijf! in de krant: Aan tafel

Voor de doorlopende verhalenwedstrijd 'Schrijf! in de krant' is het onderwerp ditmaal: Aan tafel. En dat mag u ruim zien. Want wat gebeurt er allemaal wel niet aan tafel? Ruzies, stiltes, bekentenissen....

Zelf Schrijven

Laatste Schrijf! blogs

Verhalen schrijven, columns componeren of zomaar een gedachtengang over het schrijven de wereld in sturen; het kan met een digitaal literair dagboek op Schrijf!

Dicht over uw buurt

Dicht over uw buurt (UPDATE4: Dichtbundels gecorrigeerd en te koop via trouw.nl/printboek)

Voor Gedichtendag 2010 verzamelt Trouw.nl regionale gedichten. Dichters, zet uw werk op de kaart! Elk gedicht over uw woonplaats, buurt, uw favoriete plekje of een ander regionaal onderwerp is van harte welkom.

Zelf Schrijven

Laatste gedichten

Echte schrijvers dichten ook. Probeersels, opwellingen, gedichten die niet af zijn; alles kan. Net als reageren op elkaars werk. Dat motiveert en inspireert.

Schrijf! in de krant

Lees de inzendingen van 'Mijn ex'

Lees hier de inzendingen van de maand november met als thema: Mijn ex.

Schrijf! in de krant

Lees de inzendingen van 'De Wachtkamer'

'De heelmeesters' speelt zich af onder artsen. Hierboven een wachtkamer in Abidjan, Ivoorkust.

Lees hier de inzendingen van de maand november met als thema: De Wachtkamer.

Schrijf! in de krant

Lees de inzendingen van 'Mijn Wortels'

Een roos met kale wortels moet zo snel mogelijk de grond in. Als het kan op een droge, gewolkte dag.

Hier leest u alle per formulier ingestuurde inzendingen voor het eerste 'Schrijf! in de krant' thema.

Column

Jaap de Berg

Jaap de Berg is naast voormalig hoofdredacteur een waar orakel voor de redactie én lezers van Trouw als het gaat om een correct gebruik van het Nederlands.