Klaas Hendrikse onttrekt zich aan kerkproces
Dominee Klaas Hendrikse: 'De kerk barst van de twijfelaars en de kerktop doet alsof er niets aan de hand is.' © Bart van der Moeren
’Atheïstisch’ predikant Klaas Hendrikse uit Middelburg wil wél over zijn opvattingen praten, maar ziet geen heil in het voortzetten van de tuchtprocedure die tegen hem loopt. In een brief legt hij de synode van de PKN uit waarom.
De ’atheďstische’ Zeeuwse dominee Klaas Hendrikse wil niet meer meewerken aan een al twee jaar slepende procedure van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) over zijn geloofsopvattingen. Dat schrijft hij in een brief aan de leden van de synode, het landelijk bestuur van de PKN. Bij ongewijzigd beleid en in dit tempo zal de procedure, als Hendrikse op 1 september 2012 met pensioen mag, ergens halverwege een stille dood sterven.
Het onderzoek, begonnen naar aanleiding van zijn in 2007 verschenen boek ’Geloven in een God die niet bestaat’, moet duidelijk maken of Hendrikse nog belijdend lid van de PKN mag heten en of hij zó predikt dat hij de fundamenten van de kerk aantast. Medewerking verlenen aan dit kerkelijk onderzoek betekent onder andere dat hij bereid is gesprekken te voeren met ’visitatoren’ van de classis, het regionale kerkbestuur. Maar, schrijft Hendrikse, hij is niet van plan de resterende jaren van zijn predikantenbestaan verwikkeld te zijn in een procedure waarvan de uitkomst bij voorbaat vaststaat.
Als letterlijke teksten uit zijn boek naast de letterlijke tekst van de kerkorde worden gelegd, is er volgens Hendrikse maar één conclusie mogelijk, namelijk dat hij ’zich niet beweegt in het belijden van de kerk’. Logisch, vindt hij, want als vrijzinnige gelovige en voorganger kan hij het belijden alleen maar op een vrijzinnige en dus niet-letterlijke manier interpreteren.
De PKN mag van Hendrikse gerust geloven in de drie-eenheid van Vader, Zoon en Heilige Geest, maar zelf voelt hij zich vrij de drie-eenheid te beschouwen als een ’tijdgebonden kerkelijke constructie’.
Hendrikse voert in zijn brief aan de synodeleden twee redenen aan waarom hij niet langer zal ingaan op toenaderingen vanuit het regionale kerkbestuur. Ten eerste kan de classis Zierikzee naar zijn mening niet zindelijk de conclusie trekken dat hij zich niet meer in het belijden beweegt, aangezien hij niet ineens maar al 25 jaar dezelfde opvattingen verkondigt als in zijn boek.
Ten tweede zou volgens hem niet de vraag aan de orde moeten zijn of zijn opvattingen de fundamenten van de kerk aantasten, maar of die fundamenten niet zodanig zouden moeten worden bijgesteld dat verschillende, elkaar tegensprekende opvattingen in de PKN vrijuit verkondigd kunnen worden. En de behandeling van díe vraag is geen zaak van het regionale maar van het landelijke kerkbestuur, de synode.
Besluit de synode hem uit de kerk te zetten omdat hij zich als gelovige en voorganger niet conformeert aan ’verouderde belijdenissen’, „dan vertrek ik zonder tegenzin”, schrijft Hendrikse. „In zo’n kerk wíl ik niet eens passen.” Doet de kerk dat niet, dan erkent ze volgens Hendrikse impliciet dat haar fundamenten aan herziening toe zijn. Dan zou er ook een kerkorde moeten komen die niet slechts één manier van geloven voor de juiste houdt, maar ruimte biedt aan vrijzinnigheid en andere eigentijdse, ondogmatische manieren van geloven.
Hendrikse schrijft zijn brief aan de synode niet „omdat ik zo graag uit mijn ambt wil worden gezet, maar omdat ik me zorgen maak over de PKN”. Tot nu toe is volgens Hendrikse echter nergens uit gebleken dat de PKN-leiding ook maar enige interesse – laat staan betrokkenheid – toont in de richting van mensen die zich steeds minder of al helemaal niet meer thuis voelen in de kerk. En dat terwijl er toch wekelijks zo’n duizend mensen de PKN de rug toekeren. „De kerk barst van de twijfelaars en de kerktop doet alsof er niets aan de hand is. Dat getuigt op zijn best van gemankeerd leiderschap en op zijn slechtst van een a-pastorale houding.” (...) „De PKN laadt sterk de verdenking op zich dat zij het gesprek met de buitenwereld en haar eigen gelovigen niet aandurft.”
Aan het einde van zijn brief schrijft Hendrikse te hopen dat de synodeleden het aandurven om hun eigen twijfels en onzekerheden aan de orde te stellen, om te laten zien dat de geloofsvragen van PKN-leden ook hun vragen zijn, en om daarmee naar buiten te komen.”
Hendrikse wil graag met de kerk in gesprek, maar dan in openheid en niet als ’beklaagde’.
© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.
’Hendrikse kan bij verstek veroordeeld worden’
Bij het vermoeden dat een predikant van de Protestantse Kerk in Nederland zich met zijn prediking ’buiten het belijden van de kerk begeeft’, is het aan de classis (het regionaal bestuur) waaronder de predikant valt, een onderzoek in te stellen. Het onderzoek naar Klaas Hendrikse is eind 2007 ingezet.
De eerste stap in zo’n onderzoeksprocedure is het horen van de kerkenraad van de betreffende predikant. In het geval van Hendrikse zijn dat twee kerkenraden – die van Middelburg en Zierikzee. Het horen van deze raden door vertegenwoordigers van de classes Walcheren en Zierikzee is inmiddels achter de rug.
De classis Walcheren heeft na het horen van de kerkenraad van Middelburg in het voorjaar van 2009 besloten af te zien van maatregelen tegen Hendrikse, omdat ze vreest dat het gesprek verzandt in een discussie over de betekenis van woorden. De classis Zierikzee wilde vorig jaar een ’hoorgesprek’ met de kerkenraad van Hendrikse’s vrijzinnig hervormde wijkgemeente in Zierikzee. De kerkenraad vond het niet zinvol om losse pagina’s uit zijn boek te bespreken, en volstond tijdens de bijeenkomst met de classis op 23 juni 2009 met het voorlezen van een verklaring. De classis zag deze reactie als het verhinderen van een gesprek, en besloot daarom begin oktober 2009 tot de volgende stap.
De classis heeft het regionaal college voor de visitatie in Zeeland de opdracht gegeven om te onderzoeken of Klaas Hendrikse zo predikt en leert dat de fundamenten van de kerk worden aangetast. In deze fase van de procedure wordt de predikant zelf gehoord en ondervraagd.
Oordeelt het regionaal college negatief over Hendrikse’s geloofsopvattingen, dan kan het uiteindelijk een zaak worden van het landelijke PKN-bestuur. Deze synode kan in gesprek gaan met de predikant en in het uiterste geval besluiten dat Hendrikse uit zijn ambt van predikant wordt gezet.
Hendrikse ziet de gesprekken met het regionaal college voor de visitatie en het vervolg van deze slepende procedure niet meer zitten. Met zijn brief plaatst hij de synode, het landelijke bestuursorgaan, voor de keuze om hem direct uit zijn ambt te zetten of de procedure te stoppen. Kerkordelijk is dat eigenlijk geen optie, omdat de procedure nu alleen nog speelt op regionaal niveau.
Wat er gebeurt nu Hendrikse uit de procedure stapt, is niet duidelijk. Volgens kerkjurist Leen van Drimmelen kan Hendrikse formeel ook ’bij verstek veroordeeld worden’. Dat verzwakt natuurlijk wel zijn onderhandelingspositie, want hij kan het dan niet meer voor zichzelf opnemen.





Reacties (45)
@marcel uit amersfoort. Je vroeg om een onderbouwing: 70 % van allen die afstuderen worden atheist. Ik verzin dat getal niet zelf, dat heb ik gehoord van mijn predikant. Een kritisch geluid wordt in de kerk niet gewaardeerd, dat heb ik zelf ondervonden, kortom: ik spreek uit ervaring. Ik heb te weinig tekst om dat geheel uit te leggen. Je kunt de bijbel op 2 manieren lezen: alles letterlijk nemen of naar de waarheid gaan zoeken. Ik heb het laatste gedaan. Keer je terug in de kudde dan wordt je als voorbeeld gesteld voor alle anderen die dan niet doen. En bij aanvang van de collecte wordt het kerkvolk er nogmaals op gewezen.
Rob Leurs- Kout, Purmerend op 28-02-2010, 19:57
Ongelooflijk. Eindelijk denkt de PKN door te hebben dat ze iemand in hun midden hebben die (al 25 jaar!) nadenkt en verwoordt wat heel velen slechts durfden te denken. Maar in plaats van deze herder in de zee van slaafs volgende niet nadenkende schapen te omarmen en met veel tamtam naar voren te schuiven, komt er een intolerante aanval.
Hoe dom kun je zijn?
annie, amsterdam op 17-02-2010, 21:55
Geloven in een God die niet bestaat. De bijbel zegt echter dat mensen allen goden zijn. Jezus werd zowat gestenigd omdat hij zich gelijk stelde met God. Ik ben in de Vader, U in Mij en Ik in U, was zijn uitspraak.
Als je dit combineert dan geloof je dus duidelijk wel of niet God, alleen al als je wel of niet in jezelf gelooft. Maar IEDER KIND HEEFT EEN WERELD IN ZICH. En daarin gelijken we op de Almacht. De werkelijkheid is veel rijker dan alle wereldse weetjes. Ds. Offringa zei het al (Trouw 11-2): Wat we voor waar houden, kan over vijftig jaar anders zijn dan nu. Een tijdloze waarheid: vijftig jaar geleden kan deze zin ook gezegd zijn.
Alle, Groningen op 16-02-2010, 16:15
Heb ik eindelijk het eerste hoofdstuk uitgelezen van Hendrikse boek, dat ik uit nieuwsgierigheid toch maar gekocht hebt, kom hij tot de conclusie dat God niet bestaat. En op grond waarvan? Geloof in boekenwijsheid. Ik noem het een wereld-is-plat psychologisch denkwerk. Goed voor één wereldse werkelijkheid. Staat tegenover dat als de Gereformeerd Bond meent dat ze heus niet God kunnen doorgronden (Trouw 11 feb.), de fundamenten van de kerk niet aangetast wordt, maar de grond waarin ze staan aan stevigheid inboet. De belijdenisgeschriften zijn van veel minder waarde dan die ene regel uit de bijbel dat God gekend kan worden: Johannes 1-18.
Alle, Groningen op 16-02-2010, 14:32
Een trainer van een voetbalclub heeft een contract gesloten om de club onder zijn hoede te laten voetballen. Daar hoort bij, dat deze club niet door instructies van de trainer dat hij ze leert volleyballen. Mijnheer Hendrikse wil het bestaan van God van Zijn schepselen afhankelijk maken. De Almachtige Schepper van hemel en aarde is niet van ons afhankelijk, maar wij zijn van Hem afhankelijk. Niemand in Nederland wordt gedwongen tot het ambt van predikant. Welnu. Laat Hendrikse zelf zo eerlijk zijn om zijn ambt neer te leggen en zijn salaris niet verder te willen opstrijken en indien niet, dan moet de Kerk van Christus hem afzetten.
J.Elsinga, Ermelo op 08-02-2010, 00:59
Toen in 1905 ds L.A. Bähler kond deed van zijn verontrusting over de kwaliteit van het kerkeljk bestaan van zijn tijd en dat deed in de vorm van een bijtende satire met het Boeddhisme als lichtend voorbeeld voor hoe het ook kon, werd hij beticht van ketterse opvattingen.Aangeklaagd door de classis kwam zijn zaak voor de synode, die na rijp beraad van oordeel was, dat ds Bähler naar intentie geen onchristelijke opvattingen had gepropageerd en derhalve werd vrijgesproken. Mede uit reactie op dit gebeuren werd de gereformeerde bond opgericht. Nu gaat het andersom. Maar wat erger is: het kan me als gelovig mens geen fluit schelen!
s.j.visser, Houten op 28-01-2010, 08:37
Cristine: is de kerk een vereniging? Ik dacht altijd dat het een stichting was van JC. Als het een vereniging is bepalen de aanhangers de inhoud. Ik dacht dat de bijbel de inhoud bepaalde van de leer in de kerk.
gert, zaandijk op 25-01-2010, 09:16
Ja, Christine: Geloven in een God die niet bestaat is net zoiets als Lezen in een boek dat niet bestaat. Aangezien ik het boek niet bezit bestaat het voor mij niet. Maar ik kan naar de juiste winkel gaan en het boek ophalen. Geloven in een God kan ook alleen als je naar de juiste plaats gaat. Als mensen de kerk verlaten omdat ze daar God niet kunnen 'aanschaffen', is het dan logisch om een boek van een kerk-figuur te lezen dat wilt zeggen: dan kom je maar naar de kerk waar je God niet kunt 'aanschaffen' omdat die niet wezenlijk bestaat? Best humoristisch, want je kunt hier bijna letterlijk spreken van twee weglopende schapen.
Alle, Groningen op 22-01-2010, 17:32
Ik vind het opmerkelijk dat mensen een mening hebben over ds. Hendrikse en zijn opvattingen, terwijl zij zijn boek niet eens gelezen hebben! Probeer nou eens oprecht te begrijpen wat deze man zegt en ontdek dan hoe zijn visie werkelijk in elkaar steekt, en dat die eigenlijk nog zo gek niet is..
Christine, A'foort op 22-01-2010, 15:47
Het eeuwige leven is de bekroning op het geloof van een christen. Ik citeer Paulus: "Indien wij alleen voor dit leven onze hoop op Christus gebouwd hebben, zijn wij de beklagenswaardigste van alle mensen." Van Hendrikse mag je God zelf invullen. In feite heeft Dr Kuitert dit "idee" al eerder en beter verwoord. Voor Hendrikse houdt bij de dood alles op. Ik vraag me dus af wat voor soort "troost" hij zijn gemeenteleden heeft te bieden. Een "goed gesprek" hoeft niet per se met een predikant plaats te vinden en er zijn volop gelovige en ongelovige sociale werkers. Tenslotte: mensen met een eigen "dogmatiek" hebben volgens mij geen kerk nodig.
M van Wuyckhuyse, La Baule (Fr) op 22-01-2010, 11:28
Helemaal eens met Ineke Holm-van Baren. Bij een star, intolerant en weinig zelfkritische club wil ik beslist niet horen. Als de PKN Hendrikse de kerk uit gooit, laat ik mij uitschrijven.
Hanneke, Rotterdam op 21-01-2010, 09:00
"Volgens Henrikse zou niet de vraag aan de orde moeten zijn of zijn opvattingen de fundamenten van de kerk aantasten, maar of die fundamenten niet moeten worden bijgesteld."
Ik heb zijn boek niet gelezen, maar zou hij soms ook kennis genomen hebben van volgende boeken?
T. Freke & P. Gandy - De mysterieuze Jezus / Jezus & de verloren godin / De lachende Jezus
K. van Lochem - Omvallende dogma's
J. Slavenburg - Valsheid in geschrifte
Inderdaad: 'de kerk' houdt van zijn dogma's, maar 'God' is er voor iedereen.
Religie verdeelt de mensheid en de 'duivel' is de 'verdeler'.
Christus brengt eenheid: we zijn allen broeders en zusters.
Amen
M. Huizer, Zwijndrecht op 20-01-2010, 21:40
Het werd waarschijnlijk wat te stil rond Hendrikse.
Er zijn zoveel andere mogelijk nog interessantere onderwerpen in de kerk en zodoende was Hendrikse wat in vergetelheid geraakt. Laat het nu maar zo en laten we ons concentreren op nog veel belangrijker zaken voor de toekomst.
Frigyes, Castricum op 20-01-2010, 11:07
Ik schaam mij om zoveel onverdraagzaamheid jegens de opvattingen van ds. Klaas Hendrikse.
Ineke Holm- van Baren, Oostvoorne op 19-01-2010, 21:45
Herijk de bestaande opvatingen.Dat kan toch geen kwaad,waarom zo bang .
Zet de hakken niet in het zand maar begin na te denken
Twijfel is het beging van het nadenken,heus het kan geen kwaad
Ik hoop het nog eens mee te maken
kdv
klaas de vries, hoorn op 19-01-2010, 15:44
'Als ik diep in mijn hart ervan overtuigd ben dat God bestaat... Het zal me worst zijn wat ze in die kerk zeggen. ? Waar heb ik dan die kerk nog eigenlijk voor nodig?'
Het zijn de woorden van Hendrikse. Zo'n uitspraak vindt geen enkele kerk leuk. Een bedehuis om God te aanbidden of een leerschool om een fundament te leggen voor het bestaan van zowel God als de Mens? Beide!
Mijn mening is dat het uit het ambt zetten van Hendrikse sterk lijkt op het verdrijven van Jezus uit de tempel. Maar anders dan Hendrikse ben ik wel diep in mijn hart ervan overtuigd dat God bestaat.
God wordt inderdaad God als het eruit komt, zich openbaart.
Alle, Groningen op 19-01-2010, 01:50
Als deze dominee werkelijk niet gelooft in het bestaan van God laat hij dan consequent zijn en uit de kerk stappen. Ook snap ik niet dat de gemeente waar hij voor preekt dit nog accepteert.
Ik ben van huis uit gereformeerd, maar door dit soort flauwekul vind ik de katholieke kerk steeds aantrekkelijker worden. Daar is tenminste een autoriteit, de paus, en die bepaalt de geloofsleer. En wie zich daar niet in kan vinden die is gewoon geen katholiek. Maar in de PKN is dus een dominee die van de kansel voor een gemeente van gelovigen verkondigt dat God niet bestaat. Wie neemt zo'n kerk nou nog serieus?
Matthijs Bakker, Lelystad op 19-01-2010, 01:48
Dominee Hendrikse heeft heel wat los gemaakt gezien alle reacties
en dat hoeft ons niet te verbazen gezien zijn provoserende uitspraken Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom hij predikant geworden is Wat kan hij vieren en beleven in de kerk als hij waarschijnlijk ook de verzoening loochent en de heiligheid van God ontkent
Ik ben ook geschrokken van de reacties van sommige mensen zoals zij over de P K N spreken als zou het een padvindersclub zijn
Riet van Wijk Berkel en Rodenrijs
riet van wijk, berkel en rodenrijs op 19-01-2010, 01:48
@ Henric
"Laten we het maar bij Darwin houden, de rest zijn beweringen zonder enig bewijs."
Als iets geen bewijs heeft geleverd, dan is het het Darwinisme.
Andre, Utrecht op 19-01-2010, 01:42
De vraag is niet of God bestaat maar de vraag is welke interpretatie je daar aan geeft. Die grondvraag wordt te weinig gesteld. Het lijkt wel of de notabelen in de kerk daar bang voor zijn.
ndv, amsterdam op 19-01-2010, 01:42
Net als Joop uit Den Haag denk ik dat er binnen de PKN volop ruimte is voor de gevoeligheden van de rechterflank, maar dat dit ten koste gaat van de ruimte aan de linkerflank - en niet alleen de ruimte aan de linkerflank, maar ook de ruimte in het midden. De PKN-top laat zich door evangelischen en bonders de wet voorschrijven. De PKN valt vies tegen. Bij de oprichting is van de PKN een bureaucratisch gedrocht gemaakt. In de praktijk blijkt er geen sprake van een open kerk voor iedereen. Theologische bezinning of kennis ontbreekt. Hendrikse zegt niets nieuws, en als hier stampij over gemaakt wordt, is het de PKN die moet nadenken.
Heleen, Utrecht op 18-01-2010, 18:22
Verstand komt met de jaren in het poldertalibanistische land.
Laten we het maar bij Darwin houden, de rest zijn beweringen zonder enig bewijs.Ze hebben de kunst om niet aan waarheid te sterven.
Men hoort slechts de vragen waarop men in staat zijn te antwoorden.
Henric, Europa op 18-01-2010, 18:10
De kerk is inderdaad niet in staat om veel breder te kijken dan de eigen groep. Met een beetje geluk gaat men op lokaal diaconaal niveau of op het gebied van jongeren het gesprek aan. Met andere religies en de Godsbeelden daarbij wordt niet of krampachtig omgegaan vanuit kerkbesturen.
Kritische vragen over en nabij de huidige belijdenis, de absolute waarheid van de bijbel of de bijbel als mensenboek lastig, moeilijk soms ook on(h)oorbaar.
Het verhaal van God met de mens(en) is niet het verhaal van de kerk(en) met mensen.
De weg naar buiten is eenzaam, maar schept heel veel ruimte, licht en liefde, het ademt mij open en heelt.
Anja, Houten op 18-01-2010, 13:50
Sybrand van Dijk, 17/1 slaat de spijker op de kop. De kwaliteit van professoren op universiteiten en hogescholen die de laatste 200 jaar veelal vrijzinnige theologen gelanceerd hebben doen zelfs de engelen en de heiligen in de hemel hun adem inhouden. Paulus waarschuwde hier al voor. Zie Handelingen 20:13-38.
Hendrikse verbaast zich er over dat hij nooit de kerk is uitgegooid. Hij staat nog steeds op de kansel hoewel hij de naam Dominee niet waardig is.
De Engelse Evangelist CH.Spurgeon, 1834-1892 vocht toen al het hypercalvinisme en het modernisme van zijn tijd aan. Zie het proefschrift van DR.CA.van der Sluijs die hierop promoveerde.
Maccabeus, Rotterdam op 18-01-2010, 13:28
De Protestantse Kerk Nederland is een vereniging. Alle verenigingen kennen spelregels. De PKN is tevens werkgever. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat de werknemers (waaronder predikanten) zich aan de spelregels houden.
Uit eigen ervaring weet ik dat binnen de PKN veel ruimte is om de Bijbel naar eigen inzicht te interpreteren en uit te leggen. Maar er zijn grenzen. Een van die grenzen ('ontkennen van bestaan van God') heeft ds. Hendrikse overschreden. Dat weet hij zelf heel goed. Laat hem dan de consequentie trekken en uit dit kerkverband stappen. Maar zoveel lef heeft hij niet. Want dan zou hij zijn inkomsten en pensioen verliezen.
Cristine, Dordrecht op 18-01-2010, 13:13
Zodra religie zich in georganiseerd verband wil uiten, lijkt het me logisch dat de daartoe in het leven geroepen "spelregels" door zowel "top" als "basis" worden onderschreven. Dit geldt voor verenigingen, partijen en associaties. Indien de opvattingen van dominee Hendrikse dus niet stroken met de PKN-reglementen, zou hij deze club, volgens mij, vrijwillig of verplicht moeten verlaten.
M van Wuyckhuyse, La Baule (Fr) op 18-01-2010, 13:01
Hendrikse kan uit zijn ambt worden gezet. Wat gelukkig niemand kan, dat is de inhoud van zijn boek uit de hoofden halen van alle mensen die sinds lang, onuitgesproken, hetzelfde denken als Hendrikse. Spreken kost nu eenmaal meer moed dan zwijgen.
Lex Stuyven, 's-Hertogenbosch op 18-01-2010, 12:56
De reactie van Hendrikse bevestigt het gevoel van veel mensen binnen de PKN dat er volop ruimte is voor de gevoeligheden van de rechterflank, maar dat dit ten koste gaat van de ruimte aan de linkerflank. Het zou prettig zijn als de synode wel een uitspraak gaat doen. Dan is ook duidelijk wie welke ruimte heeft! Als Hendrikse de PKN verlaat hoop ik dat hij iets kan gaan doen voor die duizenden die die weg voor hem zijn gegaan.
Joop, Den Haag op 18-01-2010, 11:45
Atheďstische dominee, dat is een contradictio in terminis. Als hij niet in de drieënige God gelooft, waarom wil hij dan dominee bij de PKN zijn of blijven? Een jager wordt toch ook geen voorzitter van een vegetariërsbond? Ik begrijp het niet.
cris, waddinxveen op 18-01-2010, 11:45
Er zijn discussie borden waar deze heer helemaal "afgemaakt" wordt. Hij meld zich daar ook nooit,,een teveel aan tegenkennis zal de oorzaak zijn, hier repliek dienen in 650 lettertekens is ondoenlijk.
Dick, Waalwijk op 18-01-2010, 11:45
@Rob Leurs- Kout
Dag Rob, Dank voor je heldere visie. Denk je dat je 'm ook kunt kunt onderbouwen? Dat wel na enig nadenken graag. Ben zeer benieuwd!
Marcel, Amersfoort op 18-01-2010, 08:40
@David.
Het is zeker een vreemd verhaal! Los van het gegeven dat het hier niet om de drievuldigheid draait, gaat het al helemaal niet om bescherming van kerkelijke fundamenten. Daartoe is de mens namelijk nog ff niet in staat. Waar het ten diepste om gaat is de eigen (beoordelende) ik even los te laten en meningen en gebeurtenissen onvoordeeld de revue te laten passeren.
Marcel, Amersfoort op 18-01-2010, 08:39
De KPN is nu een weinig democratische organisatie met een soort geloofspolitie aan de top. Minderheden in die kerk hebben het er moeilijk. Met name de feministische strijd heeft veel conflictstof gegeven en energie gekost. Het wordt tijd voor een stevige vrijdenkende partij in het spel maar ik vrees dat maar weinigen daar energie in willen steken. De kerk van de toekomst zal een kleine kerk zijn van voornamelijk vrijwilligers, macht aan de basis dus.
gerjan, zaanstad op 18-01-2010, 08:36
De PKN heeft niets op met mensen die hun hersenen willen gebruiken, ze zien liever mensen die als kuddedieren alles nazeggen wat de predikanten hen voorhouden. Aan de andere kant is de kerk dol op berouwvolle zondaars, dat is goed voor de zaken!
Rob Leurs- Kout, Purmerend op 17-01-2010, 22:58
De Kerstavond van 1987 op 24 december was de avond waarop de bekende PvdA-politicus Joop den Uyl is overleden in het VU-ziekenhuis in Amsterdam. Een bewogen man, die in de politiek zijn boterham vond. Zijn sterven is inmiddels 22 jaar geleden. Ga het getal 22 eens bestuderen. U heeft heel wat handvaten in uw theologie en in de kabbalistiek waarmee u tot de conclusie meende te hebben moeten komen om het Godsbestaan te moeten ontkennen. Een rechtgeaarde theoloog meent u te zijn in uw belijdenis dat Theo als synoniem voor God loog, in de verleden tijd van liegen. Een gelovige echter dient God, de God van liefde en genade en van vrede en recht..!
Burger, Europa op 17-01-2010, 22:55
@K. van Stralen
Nee, Dat zal de PNK zeker niet fijn vinden. En de KPN mogelijk ook niet! Zelf ben ik altijd heel benieuwd geweest naar redeneringen die een meer dan vrijblijvend licht werpen op kwesties als deze. Om die reden ontvang ik graag helder en onweerspreekbaar van u motivering waarom uzelf niet één van de 'schapen met toegesloten ogen' kunt zijn. Ik verheug me bij voorbaat op uw reactie.
Marcel, Amersfoort op 17-01-2010, 22:55
Het is wel een vreemd verhaal; als je niet in de Drie-eenheid gelooft, ben je per definitie geen christen.
Dus: val de gelovigen en de kerk niet lastig en heb de moed er afscheid van te nemen!
Heel wat gelovigen verlaten de kerk juist omdat die niet meer in staat is zijn fundament te beschermen.
David, Buitenland op 17-01-2010, 22:55
@Sjeng.
En ik vind dat mijn persoonlijke minimum snelheid in de bebouwde kom per morgen opgetrokken moet worden naar 90 km/uur want dat is naar mijn inschatting veilig genoeg...
Absoluut: zoiets!
Marcel, Amersfoort op 17-01-2010, 22:55
In het groot en in het klein ontmoet ik AAA, de almachtige alwetende alomtegenwoordige ene God, elke seconde in tijd. Er is geen moment in mijn leven behalve op de Kerstavond in 1987 dat ik mij kan herinneren dat ik mij van God verlaten voelde. Dat duurde niet lang want al gauw kwam hulp opdagen in de persoon van een collega die ik ervoer als een door God gezondene. Ik begrijp dominee Hendrikse niet. Dat hoeft ook niet want hij meent het beter te weten. Hij toont zichzelf als het ware als een zogenaamde betweter. Dat is zijn goed recht maar een door hem verworven recht dat medelijden bij mij opwekt. Aan medelijden heb je niet zo heel veel..!
Burger, Europa op 17-01-2010, 22:55
@ John.
Way to go, John! Het antwoord op het ultieme vraagstuk waar miljoenen zich al enige tijd het hoofd over breken blijkt gewoon in Bussum te bekomen. En waarom ook niet: Bethlehem was immers ook verre van prominent? Tip: blijf aandacht besteden aan je taalgebruik. Er zijn mensen die menen dat het aantal spelfouten een indicatie zou kunnen zijn voor de zorg die aan de bijdrage besteed werd...
Marcel, Amersfoort op 17-01-2010, 22:55
God houd van iedereen ,de kerk alleen van wie in hun dogma geloofd.
Abraham, Geleen op 17-01-2010, 22:53
Een onderzoek naar de theologie van Hendrikse is onzinnig. Het hele idee iemand te willen veroordelen op wat hij denkt staat mij al tegen, maar dieper nog: hij doceert niets anders dan wat de gemiddelde student theologie op de universiteit te leren krijgt. Wanneer de classis of wie dan ook Hendrikse zou veroordelen, heeft de PKN een fors probleem met de beoefening van de wetenschappelijke theologie. Linksom of rechtsom: de Kerk maakt zich met dit "proces" ongeloofwaardig. Hendrikse heeft gelijk: leen u hier niet voor!
Sybrand van Dijk, Sauwerd op 17-01-2010, 22:53
Tja, een eigen mening dat vind de PNK niet zo fijn. Stel je voor dat de schaapjes hun ogen openen, wakker worden en gaan nadenken over hetgeen hun altijd is voorgehouden. Dat kunnen we niet gebruiken!
K van Stralen, ijmuiden op 17-01-2010, 18:16
De padvinders club wil een onderzoek naar een niet bestaande god. Dat zal moeilijk gaan! Je geloofd in sprookjes en sprookjesboeken of niet. Sterkte mensen één heeft in ieder geval het licht gezien. Nu de rest nog
John Tab, Bussum op 17-01-2010, 18:10
Nee scheidsrechter, u ziet het verkeerd. U mag dan wel voor buitenspel fluiten en mijn doelpunt afkeuren, maar ik zie dat nu tijdens de wedstrijd heel anders. Die miljoenen andere voetbalspelers en -toeschouwers zitten vast aan meer dan honderd jaar oude regels en ik heb besloten me daar net als mijn 21 andere medespelers niet meer aan te houden. Dus doelpunt is doelpunt. En als mijn mening u niet bevalt dan stop ik wel met voetballen, dan hoeft het voor mij niet meer.
Zoiets?
Sjeng , Meerssen op 17-01-2010, 18:10
Plaats een reactie
Stuur artikel door