Ga direct naar de content

Podium
25 november 2009
Richard Vissinga, Herman van Koetsveld, Ria de Vries e.a.

Tegen de angst en de vervreemding

De Bijbel en Koran naast elkaar in een multireligieuze viering.

De Bijbel en Koran naast elkaar in een multireligieuze viering.© FOTO ANP

De stigmatisering van moslims en de islam berooft mensen van een naam en een gezicht.

Komende zondag is het advent. De Adventsboodschap gaat over hoop en licht. Maar in de politiek en samenleving klinken andere geluiden.

Overal in de Nederlandse samenleving is de onzekerheid en vaak ook de angst over de toekomst van het land voelbaar. Door de razendsnelle veranderingen in de samenleving en de verschuivingen in de onderlinge verhoudingen voelen velen zich vervreemd in de eigen woonomgeving, een levensgevoel dat door de crisis nog verder aangejaagd wordt.

Als predikanten en kerkelijk werkers erkennen wij dat de problemen die met name de verschillende migratiestromen naar ons land met zich mee brachten, te weinig of niet onderkend en benoemd zijn. Ook de kerken wisten zich vaak geen raad met de nieuwe problemen rond integratie en segregatie, druk als zij het hadden met eigen interne problemen van doorgaande kerkverlating en noodzakelijke inkrimping. Ook de theologie heeft weinig bijgedragen aan het duiden van de veranderingen in de samenleving.

Terecht krijgen de vragen rond de integratie van niet-westerse immigranten nu alle aandacht, omdat de samenhang en onderlinge verbondenheid in de samenleving voluit in het geding zijn.

Maar tegelijkertijd valt te constateren dat velen in onze samenleving de gerezen problemen onverkort en zonder nuance verbinden met de godsdienst van veel niet-westerse immigranten: de islam.

Het is waar dat in tal van islamitische landen een rigide regime heerst, dat weinig of geen ruimte laat voor andersdenkenden, bij voorbeeld voor de christelijke minderheden. Eveneens zien ook wij het grote gevaar van islamitisch geďnspireerd terrorisme dat zich onder meer keert tegen de grondslagen van onze democratische samenleving.

Wij ontmoeten echter ook voortdurend voluit geďntegreerde moslims die al hun kaarten zetten op het vreedzaam samenleven en het opbouwen van de samenleving en niet meegaan in de polarisatie tussen ’de islam’ en ’het Westen’.

Advent is de tijd van uitzien naar het licht dat komende is in de wereld, een visioen van vrede dat vraagt om vertrouwen.

Daarom verwerpen wij de toon van brute belediging, hatelijke hoon en aanzwellende zwartmakerij van mensen en bevolkingsgroepen vanwege hun geloof of levensovertuiging die het onderlinge vertrouwen teniet doet, de vervreemding voedt en de angst voor de ander bespeelt.

Advent is de tijd van het verlangen naar God, en de weg van Jezus van Nazareth. In zijn onvoorwaardelijke liefde voor elke individuele mens schept hij ruimte voor heling, vergeving en verzoening. Daarom verwerpen wij elk geluid dat mensen niet aanspreekt op de eigen individualiteit en verantwoordelijkheid, maar hen stigmatiseert met een uiterst negatieve groepsduiding die hen berooft van een naam en een gezicht.

Advent is ook de tijd van de hemelse boodschap van vrede voor heel deze wereld, die tegelijkertijd een opdracht is die alle mensen aangaat. Daarom verwerpen wij alle pogingen –al dan niet politiek getoonzet– om nieuwe muren tussen mensen en bevolkingsgroepen te bouwen met als bouwmaterialen het fundament van de angst, de stenen van de vooroordelen en het cement van de grofheid.

Advent is de tijd van de omkeer.

Dit is een verkorte versie van het manifest van 40 predikanten en kerkelijk werkers van dertien protestantse kerken. Het hele manifest is te lezen op www.pkn-hengelo.nl

© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.

Reacties (90)

Sociale integratie is een klasseprobleem. De elite laat, in achterstandswijken, sociale integratie opknappen door mensen die daar, financieel en kwa opleiding, niet voor toegerust zijn. In Amsterdam OZ en Kralingen is integratie een theoretisch probleem. Een 'Aboutaleb' verschijnt pas in hun wijk wanneer deze het tot burgemeester heeft gebracht. Ex-heroinehoertjes worden ondergebracht in een Vogelaarswijk, i.p.v. in een villa naast die van ex-burgemeester Opstelten. Paul Scheffer bedenkt er dikke boeken over, een soort contemporaine sprookjes, comfortabel wonend tussen welgestelde klassegenoten. De elite verzaakt hun verantwoordelijkheden.

J. van der Heijden, Rotterdam op 29-11-2009, 17:21

AvdV geeft een mooi voorbeeld van de bekrompenheid waar ik het eerder over had. Hij beseft niet dat men tegelijkertijd een hekel aan burka's kan hebben - wmb worden ze verboden - en zich ongerust kan maken over de stigmatisering van moslims in Nederland. Daar is geen enkele logische contradictie tussen. Integendeel, beide standpunten berusten op hetzelfde fundament: de wens mensen als individuen te behandelen met gelijke rechten.

M.Nieuweboer, Moengo Suriname op 28-11-2009, 11:17

De intro van dit verhaal luidt:
"De stigmatisering van moslims en de islam berooft mensen van een naam en een gezicht."
Maar dat is precies wat een boerkadraagster doet: zichzelf van een naam en een gezicht beroven.

albert van der vliet, amsterdam op 27-11-2009, 20:27

Tsjonge ik ben al 17 jaar uit Nederland weg. Wat een rotland moet dat inmiddels geworden zijn zeg! Blij dat ik in Duitsland woon. Dat er nog mensen durven leven in mijn vaderland. Ik ben trots op mijn medenederlanders die zo dapper stand houden temidden van al die vreemdelingen. Zal wel die goede oude VOC mentaliteit zijn. Luctor et emergo: ik worstel en kom boven. Heel veel sterkte in de strijd.

Pieter Roggeband, Essen BRD op 27-11-2009, 17:36

Richard Vissinga, Herman van Koetsveld, Ria de Vries e.a

Ik wil U adviseren het boek boek ?Islamisten en Naivsiten? van Karen Jespersen (oud-minister van Sociale Zaken van Denemarken) en Ralf Pittelkow goed te lezen.

Ik ben er van overtuigd dat dit de schellen van Uw ogen zal laten vallen. U kunt dan zien dat men in de rest van Europa ook problemen heeft met grote aantallen Moslims en dat dit geen toeval is.

U zult dan toe moeten geven dat Wilders gelijk heeft met zijn waarschuwingen tegen de islam.

H de Rijke, Ridderkerk op 27-11-2009, 15:08

Dit artikel is beledigend omdat de Koran UITERST beledigend en gewelddadig staat t.o. mij, waarin geen énkel 'Licht en Hoop' voor christenen, integendeel Christus op brute wijze belachelijk gemaakt, gedenigreed en AFGEZET wordt, maar ik toch geacht wordt 'moslims te aanvaarden', die echter heilig in dezelfde t.o. christenen medogenloos wrede, intolerante, discriminerende, en racistische Koran geloven. Deze schrijver begrijpt ook niet dat de afkeer van Islam in EU niets te maken heeft met wel/niet integreren van moslims, maar met waarin zij geloven: de Koran/Muhammed/hadiths; en met te grote cultuurverschillen die botsen w.o. hoofddoeken.

anna, koog a/d zaan op 27-11-2009, 09:51

@Bastiaan: moslims zijn in Suriname weliswaar niet in de meerderheid - geen enkele etnische of religieuze groep is dat. Maar er zijn naar verhouding veel meer moslims in Suriname dan in Nederland. In Suriname zo'n 15% tegen 5% in Nederland.
Toch woon ik al bijna 15% met meer plezier in Suriname, vooral ook tussen moslims, dan ik ooit in Nederland heb gewoond.
Heeft met de bekrompen en angstige PVV-mentaliteit te maken.

M.Nieuweboer, Moengo Suriname op 27-11-2009, 09:47

@ alethea, Free World op 25-11-2009, 13:27

Matt 5:39b ?,doch wie u een slag geeft op uw rechterwang keer hem ook de andere toe;?
Ik veronderstel dat Jezus rechtshandig was. Dat wil zeggen (probeer het maar uit) als je dan iemand slaat dan tref je hem op de linker wang. Dit maakt duidelijk dat deze tekst iets anders wil zeggen dan wat iedereen denkt. Volgens David Flusser (Universiteit van Jeruzalem) betekent de tekst: als iemand je terecht wijst moet je aan hem vragen je nog meer terecht te wijzen.

Jan, Texel op 27-11-2009, 09:44

Deze 40 dominees kunnen niet anders , dan het met deze overdadige ootmoed eens zijn .
Ze zouden anders meteen in eigenkring verdacht worden .
Maar als deze 40 dominees niet kunnen en/of durven aangeven waar , voor hen de grenzen liggen t.a.v. de Islam , is hun morele appél niet meer dan mooie maar holle praat .
Want wat komt er voor u , na de linker en de rechterwang ?
Raakt uw maat nooit vol ?
Of zou u het liefst voorgaan , in de processie van de culturele zelf opoffering ?
Deemoed is mooi als ze voortkomt uit innerlijke kracht , nu oogt het meer als politiek correcte bangigheid .

F. de Goede, Utrecht op 26-11-2009, 18:02

@ Hugo van der Meer

Ik wens u en uw kinderen het allerbeste maar wat ik erg jammer vind is dat u geen antwoord geeft op mijn vragen.

"Kunt u mij a.u.b. 1 voorbeeld noemen van een succesvolle integratie van deze aantallen moslims binnen een gemeenschap/land? Noem mij a.u.b. 1 land waar moslims in de meerderheid zijn en waar u zou willen wonen."

Bastiaan, Amsterdam op 26-11-2009, 18:02

@ Bastiaan. Ik zie veel 'nieuwe Nederlanders' met een moslim-achtergrond die het hier goed doen en volgens mij een verrijking zijn van onze samenleving. Ik zie ook 'nieuwe Nederlanders' die die stap niet (kunnen) maken, maar ik zie ook 'oude Nederlanders' die buitenstaander zijn of zich zo voelen in ons land. Beide groepen verdienen onze zorg en aandacht! Overigens, mijn beide kinderen staan voor de klas in gemengde basisscholen in de stad. Een beroep en een invulling daarvan waarvoor ze zelf bewust hebben gekozen. Ondanks of misschien dankzij de 'naieve' denkbeelden van hun ouders.

Hugo van der Meer, Renkum op 26-11-2009, 16:30

Wat jammer dat wij Nederlanders zo sterk zijn om zaken uit
hun verband te halen en direct passages, die ons tegen staan
met een grote naiviteit belichten, zonder rekening te houden
met de contekst van het verhaal. Het toont aan dat een aantal van hen niet veel beter zijn dan moslims die zij zacht gezegd vervelend vinden. Over naivitiet gesproken.
w. hengelo 26-11-2009


Wim, Hengelo op 26-11-2009, 13:20

@peacemaker. De predikanten doen ook zo'n poging en we zijn inmiddels ruim 40 jaar verder.
Het moet wel een tweerichtingsverkeer zijn en bereidheid culturele omslagen te maken, maar met behoud van de hier door historie moeizaam ontstane gedeelde waarden.
Daarbij zag Fortuyn ook al dat het goed opgeleide en daarop aangepaste deel zich niet laat horen. Reden daarvoor is m.i dat nieuwe Nederlanders zeker geintegreerd zijn in het bijproduct (ikke) van de ontzuiling, individualisering en welvaart. Het meest breed geintegreerde deel is daar ook onderhevig aan en wenst als individu gezien worden en niet als onderdeel van een culturele groep!

M. Schoenmaker, Flevoland op 26-11-2009, 11:30

Wanneer komen Nederlanders eindelijk in dialoog met elkaar? Leven en laten leven, graag.

Matthew Peacemaker, amsterdam op 26-11-2009, 06:39

Geachte heren predikanten en kerkelijk werkers, loop eens en middagje door Amsterdam met een keppeltje op en ervaar dan de liefdevolle behandeling door uw medebroeders uit de islam. Het zal de rook om uw hoofd doen verdwijnen!

Frank, Rotterdam op 26-11-2009, 06:38

T.o. de eerder genoemde succesvolle vrouwen zonder hoofddoek staan hier ook goed opgeleide jonge vrouwen massaal met hoofddoek te luisteren naar een buitenlandse orthodoxe Imam. Krijg je te maken met een Sinterklaas, wiens mijter in Amsterdam religie-neutraal moet zijn, terwijl massaal Islam. vrouwen en meisjes hoofdbedekking dragen, die cultuurbepaald zijn, maar voor hen zelf een religieuze uiting zijn, elke dag van het jaar, overal buitenshuis. De mannelijke gezinsleden overwegend WEL in westerse kleding rondlopen. Dit t.o. van alle overige culturen met ook traditionele kleding. Vanwaar als enigen die hang en drang naar deze exposure?

M. Schoenmaker, Flevoland op 26-11-2009, 06:38

@ Hugo van der Meer

Kunt u mij a.u.b. 1 voorbeeld noemen van een succesvolle integratie van deze aantallen moslims binnen een gemeenschap/land? Noem mij a.u.b. 1 land waar moslims in de meerderheid zijn en waar u zou willen wonen.
U onderschat het gevaar van deze totalitaire ideologie en zadelt uw kinderen op met het resultaat van uw naieve denken.

Bastiaan, Amsterdam op 26-11-2009, 06:38

C. van Kranen, op 25-11-2009, verwoordt mijn eerste gedachten na lezing oproep. Je voelt uit dit stuk: we gaan met zijn allen flink het tegengeluid (zonder risico!)vormen.

Het zou een blokkade opheffen om naar het nieuwe Nederlandschap te groeien, als men verworvenheden uit het zuilentijdperk wilde opgeven, terwille van een gedeelde identiteit (paspoort, taal, gelijke scholing, gelijkwaardigheid voor iedereen, burgerschap).
Schets daar nou eens een effectieve wenselijke praktijk van! Het vergt aan twee kanten cultuuromslagen, maar met een groot rendement voor beiden en allen! Erken absorberingsgrenzen i.p.v. dat angst hebben voor..

M. Schoenmaker, Flevoland op 26-11-2009, 06:38

"Wij ontmoeten echter ook voortdurend voluit geďntegreerde moslims die al hun kaarten zetten op het vreedzaam samenleven en het opbouwen van de samenleving en niet meegaan in de polarisatie tussen ?de islam? en ?het Westen?" O ja? waar? Ik woon midden in een stad, maar als ik al word gegroet dan is dat echt niet door 1 van die "voluit geintegreerde".
Sterker nog: de vrouwen wenden hun hoofd af en de mannen vragen:"wat??!! Jezus ze weten niet waarover ze het hebben.Wat een naiviteit.

Darius, Rotterdam op 26-11-2009, 06:38

Ja, een irritant en naief manifest. Ik ben het met het gros van de reacties eens.
Maar tegelijk krachtig en prachtig. We mogen ons een agenda van haat en segregatie niet laten opleggen door de buitenwacht. Mensen als Jezus van Nazareth zijn juist heel bijzonder omdat ze emotioneel los waren van normen en oordelen van de meerderheid.
Het wordt nog niet makkelijk om dit manifest te leven PKN!

Jaap Neerken, Ede op 26-11-2009, 06:38

Vandaag zie ik op het journaal vijf jonge hoogopgeleide Turkse vrouwen (zonder hoofddoek), die terugkeren naar land herkomst om daar mee te surfen op de economische vooruitgang en om het huidige politieke klimaat.
Nou weet ik niet of zij daarbij ook hun NL paspoort behouden.
Ze kennen elkaar allemaal uit Amsterdam waar ze opgegroeid zijn.

Nu meldde Dhr. Dibi van GL bij P&W dat hij een manifest heeft samengesteld om aandacht te vestigen op de succesverhalen. Hij kende zelf succesvolle jonge mensen.
Punt was wel, deze groep laat zich niet horen. Dit bedoel ik overigens ook met burgerschap: wat investeer je in de samenleving!

M. Schoenmaker, Flevoland op 26-11-2009, 06:38

Even gegoogled, voor alle zekerheid, en goede raad is duur. Dacht dat alles een slechte grap was, maar Vissinga en Koetsveld zijn echte dominees. Nou daar sta je dan. Dominees die ze niet allemaal op een rijtje hebben en dan misbruik maken van de gastvrijheid van Trouw. En dan ook nog een plaatje van een multireligieuze viering met Bijbel en Koran. Plaatje en tekst samen laten wel uitstekend zien wat er mis gaat in onze Nederlandse samenleving. Je wauwelt maar een end weg en je krijgt nog podium ook. Kom al 50 jaar niet meer in kerken en, naar nu weer blijkt, volstrekt terecht. Daar staan ze al zeker een halve eeuw stil.

Wim van Ingen , Ham (B) op 26-11-2009, 06:31

Laatste:
De uitwassen in de wereld van de Islam zullen door het overgrote deel van de hier wonende Moslims niet gesteund worden.
Zonder dat de Islam hier europeaniseert, zal gedeelde identiteit m.b.t. het nieuwe Nederlanderschap niet mogelijk zijn. De Chr. orthodoxie faciliteert met vasthouden aan zuilen-verworvenheden die behoudende groep binnen de Islam.
De zwijgende niet-orthodoxe Islam. meerderheid, incl. het moderne deel van jonge mensen, houden de patstelling mede in stand.
Steeds andere banamingen voor wel of niet oorspronkelijke Nederlanders wordt gehekeld. Zonder doorbreking patstelling, is het straks Moslims of niet-Moslims!

M. Schoenmaker, Flevoland op 26-11-2009, 06:31

En om het vredige karakter van de islam te tonen werden alle mensen van elke religie, ook de niet-gelovigen uitgenodigt in Mekka. Zullen ze openlijk afstand nemen en een fatwa uitspreken tegen hun criminele en radicale broeders. Zullen ze een fatwa uitspreken tegen besnijdenis en eerwraak. Binnenkort zijn alle inwoners van Nederland, ongeacht religie, sekse, geaardheid voortaan welkom in de Moskeeën, theehuizen. Moslims wijzen gescheiden onderwijs, gescheiden zwemmen af en zullen ook geen aparte politieke partijen oprichten teneinde meer politieke invloed te krijgen. Was het maar waar hé?

Hennie, Willemstad op 25-11-2009, 22:17

Fijn dat de schrijvers ook "voluit geďntegreerde moslims" ontmoeten die al hun kaarten zetten op het vreedzaam samenleven. Maar iedere moslim kan vertellen dat er een enorm onderscheid is tussen moslims en de islam. Dit artikel getuigt van een onvoorstelbare naiviteit en weinig kennis van de islam. Want hoe zit het met al die anderen, en dat zijn er veel meer, die er een andere islamitische agenda op na houden dan de "voluit geintegreerde moslims" (een contradictio in terminis trouwens)? Verder zijn de schrijvers kennelijk oost-indisch blind, want als er iets is dat groepen mensen stigmatiseert en muren optrekt dan is het de islam wel.

Hans, Amsterdam op 25-11-2009, 22:16

Er is een woord dat zonder haat gesproken kan worden al moet het dan een standvastig iemand zijn die het wil zeggen in Nl zowel als hier. Jammer dat die er (nog) niet zijn
Dat woord is NEE. Geen immigranten die na een 'stijf' verhoor laten weten dat ze je vijand zijn. Denk aan Hassan de moordenaar van Fort Hood. Zeg NEE als er weer vergunnibg gevraagd wordt voor een nieuwe moskee. Zeg NEE als er geld binnenkomt van SA voor haat moskeeen en programmas. Zeg NEE als er mensen worden verkozen of benoemd die niet het belang van eigen land behartigen.

Hans, VS op 25-11-2009, 22:16

De stigmatisering van deze groep hebben ze toch echt aan zichzelf te danken. Polen, Chinezen, Italianen, Spanjaarden enz. enz. hebben hun eigen broek omhoog gehouden/moeten houden en zijn wel opgegaan in de doorgaans zeer tolerante nederlandse samenleving. Ik heb geen spat medelijden met deze groep mensen die niet in staat zijn gebleken zich aan te passen aan het gastland. Overal in Europa dezelfde problemen met dezelfde groep mensen.

Jessica, Utrecht op 25-11-2009, 22:15

Wat een ellendig naief verhaal. Geitenwollensokken met een theologisch sausje. Door dit soort wensdenken zijn we juist in deze steeds gevaarlijker wordende situatie terecht gekomen.

Bastiaan, Amsterdam op 25-11-2009, 21:23

In het leger van journalisten en politici hebben zich nu ook de predikanten gevoegd. Allochtonen zijn goed en autochtonen zijn stout. De predikanten kennen zelf geen allochtonen of moslims, maar nemen het wel voor hen op, niet gehinderd door enige kennis van zaken. Ze kennen geen 'nieuwe Nederlanders', hun kinderen gaan naar een witte school, worden niet het slachtoffer van criminaliteit. Makkelijk praten heb je dan. Vrijdag is het slachtfeest en de dominee vindt het prachtig, zó authentiek. Maar wat vindt de Partij voor de Dieren? Nog niets van vernomen.

albert van der vliet, amsterdam op 25-11-2009, 21:23

Wat een overspannen en overdreven reacties op dit artikel en het achterliggende manifest! Het lijkt wel of sommige mensen elke mogelijkheid aangrijpen om hun kritiek en haat ten opzichte van de islam en de moslims maar weer eens te spuien. Ze zouden best wat meer vertrouwen in de kracht van onze samenleving mogen hebben om mensen met een andere godsdienst en cultuur op te vangen en te integreren. En daar zelf een positieve bijdrage aan leveren in plaats van die negatieve reacties. Misschien ten overvloede: Ik ben blij met dit artikel/manifest!

Hugo van der Meer, Renkum op 25-11-2009, 21:23

Het komt na al die jaren blijkbaar niet in die predikanten op om eens een keertje ook compassie te tonen met de slachtoffers van de Islam in Nederland. De Nederlanders die hun wijken worden uitgejaagd: daar hebben deze verkondigers van het licht geen boodschap aan.

walter, den haag op 25-11-2009, 21:17

Deze zalvende boodschap van de heren predikanten zal ik van harte onderschrijven du moment in moskeeën eenzelfde verhaal wordt gehouden. En niet één keer; nee: onophoudelijk. Overigens vrees ik dat wanneer een imam een dergelijke preek afstak, zijn woorden zouden stuiten op een muur van onbegrip en onwil. Tot die tijd huldig ik het motto 'beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald'. Vooralsnog komt de boodschap neer op meehuilen met de dhimmi-wolven in het multiculti-bos.
Rosa, Breda

M. Korff, Breda op 25-11-2009, 18:57

Voor de auteurs van dit artikel en de veertig predikanten ter overdenking: lees www.hetvrijevolk.com artikel over het lot van de kerken op Noord Cyprus. En dit gaat alléén maar over Noord Cyprus!
En het is bovendien slechts een summiere samenvatting van wat christenen te wachten staat.

Bukowsky, Santiago op 25-11-2009, 18:57

In kerken prediken we vrede. In moskeeen wordt wereldwijd, elke vrijdag, gebeden voor de vernietiging van joden en christenen. De onmenselijkheid van moslims in Dubai heb ik persoonlijk meegemaakt: bij de grens mochten westerse ingenieurs doorlopen; zij zijn belangrijk voor de Arabieren. Vele negers moesten wachten. Toen werd ik eruit gehaald. Ik vroeg waarom de mensen die voor mij stonden niet geholpen werden. Those monkeys, not human. You come! Ik bood mijn excuses aan omdat ik mee moest. Vol schaamte! Puur nazisme. Ook in Darfur: puur nazisme en massamoord. Waarom hoor ik de predikanten niet over deze haat? Pamperaars van haatbaarden!

MarcAntony, Heerlen op 25-11-2009, 18:16

Wat me overigens telkens weer in hoge mate verbaast is dat al die mensen die zo prima het verhaal van 'de andere wang' kennen nooit het even ware feit aanhalen dat Jezus ooit een zweep maakte en daarmee de geldwisselaars de tempel uit sloeg. Nog een reactie op het 'de ander liefhebben': Dat wil zeggen dat je in alle omstandigheden het beste voor die ander wil, bevoorbeeld dat hij het juk van een valse religie en valse godheden afgooit, en niet meer gebukt gaat onder haat en verdrukking, of een negatief gedachtensysteem.

Erwin, Eindhoven op 25-11-2009, 18:16

Een prima manifest. Ik hoop van harte dat de schrijvers er van ook even de brief van Paulus aan de Galaten lezen, met name hoofdstuk 1. De taal die hij daarin bezigt laat aan duidelijkheid NIETS te wensen over, en beschrijft de toestand waarin moslims zich bevinden uitstekend.

Erwin, Eindhoven op 25-11-2009, 18:16

@L.Ergens 13.36
Het christendom dacht er goed aan te doen het geloof in Jezus te combineren met het germaanse licht-donker-denken. Nu ons commercieel kapitalisme met zijn lichtjes en eieren zo handig weet in te spelen op het winter- en voorjaarsgevoel in onze germaanse roots, kan betwijfeld worden of die combinatie wel zo goed is. Hopelijk vallen we in ons integratiedebat ook niet terug op germaans stammendenken.

joost tibosch sr, valkenswaard op 25-11-2009, 17:26

Dit soort van oproepen vonden ook plaats voor WO2 naar Hitler en trawanten.Hoe goed en hoe zuiver ook bedoeld ze voorkwamen de tweede wereld oorlog niet.En aan de Holocaust werd zelfs geen enkel geloof gehecht tot men na de oorlog niet anders meer kon.
Nu lijken de Christelijke geestelijken de zelfde fout te maken naar de wereld wijde Islamitisch expansie drift.Ook hier zijn de executies voorlopig (meestal)nog ver van huis,maar ze zijn er wel uit de zelfde naam waar door de geestelijkheid hier om begrip wordt gevraagd.In plaats van de heidenen met de gesel te willen hoeden, vraagt men impliciet om onderwerping aan een wel erg valse leer.

pellinkhof, genneton op 25-11-2009, 16:20

Eigen individualiteit en verantwoordelijkheid dat is juist ver te zoeken in de islam.
U uit in uw oproep medemenselijkheid tenaanzien van de andersdenkende, zeer respectabel, maar die medemenselijkheid voor anders denkende in de islam is ver te zoeken. In Nederland gedogen wij de moslims niet, maar zijn zij volwaardige burgers met de zelfde rechten en plichten als elk andere Nederlandse burger.

Uw stuk straalt een vriendelijke naieviteit uit

joop, deventer op 25-11-2009, 16:20

@joost, 13:36

Dat is wel zo, en die mooie kerstboom is natuurlijk oorspronkelijk afkomstig uit het Europese heidendom. Ook dat is mooi meegenomen.

L, Ergens op 25-11-2009, 14:53

Daarom verwerpen wij elk geluid dat mensen niet aanspreekt op de eigen individualiteit en verantwoordelijkheid..., zo schreven de predikanten.

Het lijkt mij dat deze woorden keiharde islamkritiek inhouden, want met name de individualiteit wordt toch over het algemeen ondergeschikt geacht aan de mores van de moslimgemeenschap. De schrijvers schijnen zich alleen (zo blijkt uit de rest van het artikel) niet ten volle bewust van de betekenis van hetgeen ze hier neerschreven. Bijzonder spijtig.

H., Bijdordt op 25-11-2009, 14:36

De christelijke omtarming van de islam is erg vertederend hier in Holland. God is allah moslims zijn christenbroeders en zusters bla bla. En dhr Wilders en zijn partij is het kwade voor het christendom.Jezus die tegen zijn trouwste volgeling zei Petrus voordat de haan 3x heeft gekraaid zal jij mij verraden.Waar zijn de christen in Dafur,Egypte,Somalie,Turkije,Saoedi,Pakistan,Irak enz enz allemaal christen die in een HEL leven daar hoor je ze niet over.De islam is beter voor moslims die hebben de OEMA terwijl de christen zak maar lekker in de stront motto hebben in de wereld.Jezus is bij hun die worden onderdruk door de islam christendom,AMEN

maria, zeeland hartje christenland op 25-11-2009, 14:21

Dit soort eenzijdige oproepen tot vredelievendheid zijn nu precies de oorzaak van de opkomst van Wilders. Steeds meer Nederlanders van Nederlandse afkomst zijn het beu onophoudelijk de lasten van de massa-immigratie op hun schouders te krijgen en dan ook nog voortdurend te moeten horen dat zíj het zijn die zich niet voldoende aanpassen. Telkens weer dat verwijt in hun richting. Telkens weer dat goedpraten in de andere richting. Daarmee creëer je juist tweespalt in de samenleving. Behandel en beoordeel alle inwoners van dit land nu eens op gelijke wijze. En voor u het weet, slaat de onvrede om en bouwen burgers samen aan een beter Nederland.

Amynta van Maasland, Limburg op 25-11-2009, 13:55

"De stigmatisering van moslims en de islam berooft mensen van een naam en een gezicht".

Stigmatisering van niet moslims in de islam berooft ze van hun LEVEN.

Heren predikanten, U bent suicidaal.

M. Kloek, Almere op 25-11-2009, 13:48

Mooi geluid van die predikanten, maar nogal naief.
Natuurlijk, we moeten moslims die zich goed aanpassen en die zich prettig en democratisch gedragen (en dat zijn er echt wel veel) niet van ons vervreemden.
Maar; het is naief te denken dat de islam enige consideratie heeft met Christenen, Joden als ze getalsmatig in de meerderheid zijn. Dan komt hun ware gezicht.
Verder; in welke moskee en in welke moslimkrant wordt aan het begin van de ramadan een soortgelijke oproep als deze naar Joden en Christenen gedaan??
NO WAY never nooit niet. Waarom ALTIJD VAN EEN KANT??
Laat maar zien moslims; dan geloof ik jullie eens!

arthur, amsterdam op 25-11-2009, 13:39

@L.Ergens 11.37
En omdat hij zo weinig mensenkennis had, heb jij met Kerstmis 2000 jaar later nog twee dagen vrij (en ook met Pasen). Da's toch mooi meegenomen!

joost tibosch sr, valkenswaard op 25-11-2009, 13:36

..."Maar tegelijkertijd valt te constateren dat velen in onze samenleving de gerezen problemen onverkort en zonder nuance verbinden met de godsdienst van veel niet-westerse immigranten: de islam"...

O ja? en waar baseert u dat 'velen' op??

..."Daarom verwerpen wij de toon van brute belediging, hatelijke hoon en aanzwellende zwartmakerij van mensen en bevolkingsgroepen "...

Inderdaad, 'aanzwellende zwartmakerij van mensen en bevolkingsgroepen', en dan niet vanwege hun 'geloof of levensovertuiging', maar vanwege hun zorgen voor hun buurt, dorp, stad en geboorteland.

Rob , Nederland op 25-11-2009, 13:28

Maar is het goed als Wilders straks ook buiten zijn domein regeert?

Het tere hart wordt inmiddels vast gehouden. Andere partijen zijn prima in staat dat over die van hem te doen. Deze zien ook heus de problematiek. Deze strak beteugelen is nou ook weer niet zo moeilijk. Inderdaad strakke regels stellen.
Straffen en aaien. Van de juiste mensen. Alsof het beleid daar nu niet al op gericht is. Het moet gewoon op gang komen. En dat zal toch echt van de mensen moeten komen die samen in het midden staan.

Wilders heeft zich met z'n aangrijpingspunt in de top van het klassement genesteld.. maar het riekt naar doping.

Niet alles is een trucje.

Splinter, Rotterdam op 25-11-2009, 13:27

Ik ben 'n milde atheist van huis uit maar ik heb altijd met veel plezier naar de verhalen van Jezus geluisterd. Jezus die 't opnam voor Magdalena of te keer ging tegen de Farizeeërs. Die 'n leer preekte van liefde en verdraagzaamheid. Ik vond hem altijd 'n lieve met-zich-zelf-worstelende hippie die itt. 99,9% van de baby-boom-hippies zijn boodschap ook waarmaakte. Anno 2009 zou hij zich ongetwijfeld te weer stellen tegen vrouwenonderdrukking, boerka's, homo mishandeling, terroristische aanslagen, eerwraak, christenhaat, vrouwenbesnijdenis, antisemitisme en de beroofde oma de helpende hand te bieden ipv de rug toe te keren zoals de predikanten

Raaf, Nijmegen op 25-11-2009, 13:27

Jezus zei: "Als iemand u op de ene wang slaat, keer hem ook de andere toe". - Hoeveel wangen heeft een mens? Juist geteld twee. Jezus zegt dus niet dat je je altijd moet laten slaan, wel dat je begrip moet hebben en dingen door de vingers moet kunnen zien, maar dat daar grenzen aan zijn. Anderen lief hebben betekent niet dat je over je heen moet laten lopen, want dan heb je jezelf niet bepaald lief. Het gezegde is immers: "Heb de ander lief, zoals jezelf". Dat laatste "zoals jezelf" wordt nogal eens vergeten. Je kunt begrip hebben voor onrespektvol, onbeschaafd gedrag, maar daar zijn grenzen aan.

alethea, Free World op 25-11-2009, 13:27


"..............die hen berooft van een naam en een gezicht."

Daarom is het goed het volgende artikel te lezen.

Under the Islamic Veil: Faces Disfigured By Acid

http://pajamasmedia.com/phyllischesler/2009/11/23/under-the-islamic-veil-faces-disfigured-by-acid/

Jan, Texel op 25-11-2009, 13:01

Het integratiedebat schiet hier niets mee op. Wonderen vinden hierin niet plaats en het enige wat de broeders en zusters weten te bedenken is dat er één manier is waarop het debat niet gevoerd moet worden. Hoe dan wel lees ik hier niet. Het integratiedebat gaat over een conflict, over de onverenigbaarheid van westerse en met name islamitische normen, waarden, gewoontes. De kerk staat als vanouds aan de zijkant te bidden en laat weten niet van de PVV gediend te zijn. Dat durven ze dan weer wel, maar daar lopen ze ook weinig risico mee.

C. van Kranen, Oosterbeek op 25-11-2009, 13:01

Het opheffen van alle bijzondere scholen (religieus onderwijs)zou een eerste stap kunnen zijn naar een gemeenschappelijke basis. Alle kinderen uitsluitend nog openbaar onderwijs. Op school les in staatsrecht en in maatschappijleer de behandeling van de diverse religieuze stromingen. Verplichte nieuwe vakken: filosofie en mediakunde. Hoelang nog faciliteren alle burgers van NL religieus onderwijs dat oproept tot discriminatie van homo's, vrouwen, niet-gelovigen en andersdenkenden ? Deze idiote status quo wordt in leven gehouden door CDA, CU en SGP !

Ab, Amsterdam op 25-11-2009, 13:00

Toen ik dit bericht gelezen had, wist ik eigenlijk niet of ik nou de pest in moest krijgen of verdrietig worden. Je gelooft toch niet dat dit ernstig bedoeld is. Ik vermoed dat het een slechte grap is of een persiflage. Je krijgt toch nooit 40 predikanten bij elkaar die collectief zoveel domheid en onnozelheid ten toon spreiden.

In de vijftiger jaren van de vorige eeuw werd dit soort gezwatel al als achterhaald gezien. Hebben Richard, Herman en Ria niks beters te doen of is het inderdaad een opstap naar een humoristische carriere ?

Wim van Ingen , Ham (B) op 25-11-2009, 12:18


Ik twijfel geen moment dat er ook goede, vriendelijke moslims zijn, maar dat is niet dankzij de doctrine die Islam heet, maar ondanks. Lees gewoon de handleiding van de islam die in Koran en Hadith staat en hou er rekening mee dat scheiding van moskee en staat niet bestaat in de islam, dat anders gezegd datgene wat je daar leest kracht van (goddelijke) wet heeft en dat sinds de 9e eeuw interpretatie van die teksten niet meer is toegestaan. Wie dan nog beweert dat de Islam samenleven met andere culturen in wederzijds respect aanleert is ziende blind. Zolang die handleiding niet wordt gewijzigd zal de islam dan ook een probleem blijven.

l.karremans, heusden op 25-11-2009, 11:42

De staat behoort iedereen gelijk te behandelen en op te houden met het pamperen en "positief discrimineren" van moslims. Het is genoegzaam bewezen dat dit de integratie van moslims nauwelijks helpt en autochtonen juist tegen de haren instrijkt. Als de hand keihard aan de wet wordt gehouden doet uiteindelijk iedereen de eigen boontjes.

Johan Simons, Den Bosch op 25-11-2009, 11:42

Een godsdienst die andersdenkenden op een dergelijke geďnstitutionaliseerde wijze stigmatiseert, als in de islam al eeuwen gebeurt, moet geen vrijgeleide krijgen in andere culturen, ook niet in onze Westerse, wat linkse internationalisten daar ook van moge vinden. Het is juist de taak van andere culturen om de Islam te leren dat ze niet superieur is en boven alle andere godsdiensten en levensopvattingen staat en dat doe je niet door toegeven en toestaan dat elementaire regels van beschaafd samenleven gebroken worden. Iedereen die iets weet van opvoeden weet dat als je een kind geen grenzen stelt je uiteindelijk een kleine dictator overhoudt.

Vandueren, M'tricht op 25-11-2009, 11:42

Toen ik de titel las dacht ik eerst van eindelijk eens predikanten, die blijk geven van enig inzicht en opkomen voor de Nederlanders, want die hebben voldoende reële redenen voor angst en zijn door het zeer kortzichtige en anti-Nederlandse immigratiebeleid mede slachtoffer geworden van vervreemding. Dat zal bij ongewijzigd beleid nog toenemen. Te vroeg gejuicht. De inhoud is weer een multicultiriedeltje. Eigenlijk verdienen deze mensen niet beter dan datgene wat ze bezig zijn aan te richten. Als ze het ten langen leste toch zullen beseffen, is het te laat. Het zijn vooral de Nederlanders die sterk worden gediscrimineerd in hun eigen land.

J.J. van der Gulik, Andijk op 25-11-2009, 11:37

Ik raad de predikanten aan het boek THE GOD WHO HATES van Wafa Sultan te lezen. Zij is van oorsprong een Syrische moslima, die van haar geloof viel en naar Amerika emigreerde. Aanvankelijk dacht ze dat de onderdrukking van de vrouw en de haat tegen andersdenkenden aan een verkeerde interpretatie van de koran lag, dus aan de gelovigen. Later kwam ze tot het inzicht dat het geloof zelf niet deugt en de gelovigen aanzet tot haat en geweld. Zij toont aan dat moslims in Amerika de Amerikanen zoveel mogelijk schade toebrengen, meestal in het geniep. Zij zijn uit op de ondergang van het land dat hen liefdevol opnam. Lees het boek.

pietkremer, harmelen op 25-11-2009, 11:37

"Hij durfde zelfs te zeggen "hou van je vijanden"

Wat een ongelooflijke naieve uitspraak/gedachte. Mensenkennis was kennelijk niet 1 van Jezus' sterke punten.

L, Ergens op 25-11-2009, 11:37

Ik krijg ook steeds meer last 'van brute belediging, hatelijke hoon en aanzwellende zwartmakerij' als homo. Maar dan uit islamitische hoek, zowel door imams als gewoon op straat. Dáárover hoor ik deze 'kerkelijke werkers en predikanten' helemáál niet. Over 1400 jaar vervolging van christenen en joden in de islamitische wereld óók geen woord in dit episteltje. Kortom, het is gewoon een zoveelste, bedekt, ordinair Wilders bash stukje. Word er onderhand misselijk van. Stop die hetze!!!

boris, Haarlem op 25-11-2009, 11:37

Wat word ik toch moedeloos van een dergelijk artikel n.b. geschreven door predikanten.
Weet u dan niet dat in Egypte honderden winkels van koptische Christenen in brand zijn gestoken door moslims, om maar één voorbeeld te noemen van hun haat jegens "ongelovigen", waar u ook toe behoort?
Dat Christenen in moslimlanden worden vervolgd?
Moeten wij dan steevast onze andere wang blijven toekeren tot die tot bloedens toe wordt geslagen?
Back to reality, heren predikanten, en bespaar ons in Godsnaam uw vredesboodschap.
Vals sentiment!

Martha , Purmerend op 25-11-2009, 11:37

Wederkerigheid is een noodzaak om samen te leven. Als de islam -machthebbers en geleerden- dit niet willen accepteren gaat het mis. Het gaat om de leer en die laat grote verschillen zien tussen de islam en het christendom. De leer van de islam geeft de wederkerigheid geen kans vanwege de abrogatie (vervangen/afschaffen). De latere -vijandelijke-Melina-verzen moeten voorrang krijgen boven de vredelievende Mekka-verzen. Waarom mag van moslims niet verlangd worden dat zij zich in zetten om dit te veranderen. Gewone moslims kunnen samen druk uitoefenen op machthebbers en geleerden. De EU en de VS moeten dit eisen als zij geen burgeroorlog willen.

A.Frumau, Noordwijk op 25-11-2009, 11:31

Nadat Kain Abel had doodgeslagen, was er een pittig onderhoud met de Heer. Waar is uw broer? Aan het eind van het gesprek zette de Heer een teken bij Kain opdat niemand hem zou verslaan.
Begrijp ik het verhaal goed, dan is het stigma een bescherming voor een nog groter onrecht. Dat van een lynchgerecht.
Het stigma is geen vogelvrijverklaring. Ook Kain kan niet buiten de bescherming van de wet worden gesteld.
En hier ligt nu ons probleem. Het stigma is verworden tot een vrijbrief voor eigengerechtigheid, die letterlijk en figuurlijk over lijken gaat.
Nu komt de heiden Heiland?
Ondanks het stigma is Hij terechtgesteld.
Advent!

René Jacobs, Amsterdam op 25-11-2009, 11:31

"Wij ontmoeten echter ook voortdurend voluit geďntegreerde moslims die al hun kaarten zetten op het vreedzaam samenleven en het opbouwen van de samenleving en niet meegaan in de polarisatie tussen ?de islam? en ?het Westen?."
Ik heb grote bezwaren tegen deze redeneertrant, meestal van 'linkschmensen'. Alsof er iets aan ons waarnemingsvermogen mankeert. Iedereen komt wel eens een geďntegreerde moslim tegen. Niemand ontkent dat er ook goede moslims zijn. De predikanten zijn feitelijk in discussie met Geert Wilders. Iedereen die het niet eens is met de predikanten, is een fan van Wilders. Het zijn de zalvende dominees die polariseren.

albert van der vliet, amsterdam op 25-11-2009, 11:26

Opeens weet je het: ik word atheist!

marielle, amsterdam op 25-11-2009, 10:25

Een belangrijke passage voor christenen die de dialoog zoeken is koran 9:30: Over mensen die geloven dat Christus de zoon van God is staat daar: ?qaatala-hum-u-llaah, 'moge God hen in de strijd doen sneuvelen'.

adriaan, Katwijk op 25-11-2009, 10:23

Hopelijk wordt dit artikel ook gelezen door de hoofdredacteur van Trouw.

T. Kuzio, Rotterdam op 25-11-2009, 10:23

Wat heeft het eigenlijk voor zin om advent en kerst te vieren, als men blijkbaar niet eens meer weet hoe Jezus van Nazareth leefde. Hij ging -tot grote ergernis van zijn fellow-joden- om met Samaritanen en zelfs Romeinen. En als zgn goede jood deed je dat niet! Hij durfde zelfs te zeggen "hou van je vijanden..van je vriendjes houden ie geen kunst!" Lees dan de onderstaande reacties!

joost tibosch sr, valkenswaard op 25-11-2009, 09:58

Helaas heeft de beslist mooie Christelijke gedachte en leer van de andere wang toekeren en liefde verkondigen,geen raakvlak in de islam.Ik ken zeker een aantal fijne en lieve mensen,moslims wel te verstaan waar ik graag mee om ga.Ik besef bij hen heel goed dat ik de mens wel lief kan hebben,maar de ideologie'de islam'beslist niet omarm.Mijn grootste obstakel is het feit dat de islam niet vrijblijvend is,openlijk andere gelovige discrimineerd en beledigd via veel teksten in de koran,afvallige niet accepteerd,en dat de gelovige nooit massaal demonstreren tegen islamitisch geweld,maar zwijgen.En Mohammed was beslist geen pssifist zoals Jezus.

Rayhana, Amsterdam op 25-11-2009, 09:52

Wat een naiviteit... ziende blind!
Ga eens een maand in Kanaleneiland (Utrecht) wonen, liefs als vrouw of homo. Zonder hoofddoek op de fiets, of hand in hand met je vriend.
Daarna, als je bespuugd (of erger) bent, nog eens een stukje schrijven.

Meryam, Utrecht op 25-11-2009, 09:48

Strikte scheiding van kerk en staat zou wel eens de oplossing kunnen zijn.Nu is het Nederlands poldertalibanisme. Religie is van sociale lijm tot een kruitvat geworden.
Religie is het grafschrift van een emotie, en de overtuigingen zijn gevaarlijker vijanden der waarheid dan leugens.

Henric, Leer-Sunne op 25-11-2009, 09:48

Is dit nu een manifest tegen Pechtold ("Wilders is een racist"), Tom de Graaf ("Anne Frank") of Geert Mak?

rkh, dokkum op 25-11-2009, 09:11

Ik krijg toch stellig de indruk dat degenen die echt, en dagelijks, gezicht en naam verliezen, de vrouwen zijn die door de burka en dergelijke van hun identiteit beroofd worden. Ben benieuwd of de dominees van dit manifest ook die mensen ontmoet.

Leontien van Waveren, Amsterdam op 25-11-2009, 09:09

Had Bonifatius meer begrip moeten hebben voor de Germaanse goden?
Het aanbidden van Allah is in lijn met het Christendom niets anders dan afgoderij. Jezus zelf was een godsdienstcriticus, dus als er iemand nu voorop had gelopen met kritiek op de Islam dan was het wel Jezus van Nazareth geweest. Wat denkt u dat Jezus gezegd zou hebben over de oproepen tot het doden van niet-islamieten in de Koran? Of wat Hij gezegd zou hebben over het feit dat Islamieten volgens de Koran superieur zijn aan niet-Islamieten? Jezus zou woedend zijn geweest en zoals ooit met het Judaisme nu de confrontatie aangaan met Islam. Waarom doen deze Christenen dat niet?

Tarak, Amsterdam op 25-11-2009, 09:03

Of het nu een verkorte of volledige versie van het manifest is, of het nu 40 predikanten zijn of 180, of het nu 13 protestantse kerken zijn of 52: het is en blijft een naďveteit uitstralen die door de realiteit keihard en meedogenloos zal worden afgestraft. In zekere zin zouden dit soort verklaringen geboycot moeten worden en niet worden gepubliceerd. Zij dragen bij aan het weerloos en als makke schapen afvoeren van de Nederlandse bevolking naar de slachtbank.

Bukowsky, Santiago op 25-11-2009, 09:03

"Daarom verwerpen wij elk geluid dat mensen niet aanspreekt op de eigen individualiteit en verantwoordelijkheid."
Als u dat werkelijk meent zult u de Islam, met zijn kadaverdiscipline en wij/zij denken inhoudelijk moeten bekritiseren, als u het lef heeft tenminste. Zolang u dit niet doet blijft dit het terrein van Wilders c.s. Een vrijblijvende oproep tot "tolerantie" en "streven naar het licht" is zinloos, al te gemakkelijk, inhoudsloos, en lijkt toch vooral op het jezelf vrijblijvend positioneren aan de "goede" kant van de morele scheidslijn.

Rob, Amsterdam op 25-11-2009, 09:03

Ik vind dit artikel slechts een kant van het verhaal en een gemiste kans.
Waarom worden er geen religieuze voorgangers van de andere godsdiensten in Nederland bij dit manifest betrokken?
Christelijke voorgangers kunnen wel positieve signalen afgeven, maar waarom geven imams en de grote groep zich positief inzettende Moslims(?) nooit een signaal af, dat het hen ernst is, om de gelijkwaardigheid van gelovigen van verschillende religies te benadrukken?
Waarom nooit een handreiking van de andere kant?

Herman N., Amsterdam op 25-11-2009, 09:03

Wel erkennen, dat er fouten zijn gemaakt, maar dan gewoon doorgaan met het ventileren van dezelfde opvattingen.
" Wij ontmoeten echter ook voortdurend voluit geďntegreerde moslims die al hun kaarten zetten op het vreedzaam samenleven en het opbouwen van de samenleving ...." :
Waar zijn die dan ?
Weet wel,dames en heren theologen : ik ben bang voor de islam !
Ja, heel erg bang ! Hierin wordt ik gestuurd door een helder
verstand en een zuivere waarneming.

willem, amsterdam op 25-11-2009, 09:03

Wel, beter laat dan nooit, want dit stukje had een jaar of vijf geleden met evenveel recht geschreven kunnen worden.

M.Nieuweboer, Moengo Suriname op 25-11-2009, 09:03

Advent....,
De huur betaald. De stoep geschuurd.
Een goeie visboer in de buurt.
Een meid die als je naast je gaat,
loopt te zingen over straat.

Het menselijk geluk van Willem Wilmink.

Daar vind ik mijn troost ....., ik weiger te denken in blokjes, regels en dwangbuizen..., de moslims..., de Joden...., ik denk liever aan Willem Wilmink en zijn gedichten....., zijn liefde voor de taal, het Belgische bier en dat ik vroeger na zijn college's met hem naar de kroeg mocht gaan. Wel met veel Belgisch bier.
Willem heeft het nooit gehad over de moslims...., maar hij bracht je wel het gevoel bij wat een samenleving bij elkaar houdt.

Daan, Wijk bij Duurstede op 25-11-2009, 09:03

Heren predikanten sta a.u.b niet zo correct oreren blaten. We zijn zelf uit Gouda vertrokken.Ons Christen en behulpzaam zijn werd beloond met schelden en bespugen.Toen ik mijn vrouw en dochters werden belaagd en wij onze andere wang toekeerde werd dat door onze Moslimvrienden als zwakte uitgelegd. We zijn maar verhuist.
Verder zou ik de predikanten aanraden het stuk te lezen van P.A.A.Winnubst zie Trouw van14 mei'05. Soms is het wel eens nodig je vast te houden aan je eigen normen en waarden,ze zijn zo slecht nog niet. Met onze aloude waarden houden wij reeds rekening met de ander. Mijn enige vraag is, ander houd ook rekening met ons.

A Dikken, Dordrecht op 25-11-2009, 08:59

Ach ja, een jaar of dertig geleden vertelden predikanten hun gelovigen dat ze vooral het communisme moesten omarmen. Dat was de juiste vorm van het ware christendom. Nu moeten ze ruimhartig de Islam omarmen. Ik heb zo mijn twijfels bij deze club.

Cor Wijtvliet, drunen op 25-11-2009, 08:59


Mooie woorden ten gunste van de islam. Alleen jammer dat deze islam maling heeft aan onze mooie adventsgedachten en heel andere plannen met onze (?) samenleving koestert. Allah is nu eenmaal groot.

Jan de Hollander, Apeldoorn op 25-11-2009, 08:59

Wat een ongelofelijke naďviteit van deze mensen. Ziende blind en horende doof. Kijkt men niet naar het straatbeeld ? Wat er al in het openbare leven is veranderd ? Onderdrukking van vrouwen, homo?s, eerwraak, getto?s etc. Wuif het maar weg en denk aan Advent. De islam kent geen advent en helemaal geen genade voor ongelovigen Thomassen.

M.P. Born, Baarn op 25-11-2009, 08:59

De segregatie begon zo'n 30 jaar geleden al in de oude volkswijken in de grote steden. Dat heb je nou eenmaal als veel mensen zich het lekkerst voelen binnen hun eigen groep. Daarnaast zitten we, met dank aan het bedrijfsleven, opgescheept met 2 grote groepen die ook nog eens afgeven op onze vrije samenleving.

L, Ergens op 25-11-2009, 08:59

"Daarom verwerpen wij de toon van brute belediging, hatelijke hoon en aanzwellende zwartmakerij van mensen en bevolkingsgroepen vanwege hun geloof of levensovertuiging die het onderlinge vertrouwen teniet doet, de vervreemding voedt en de angst voor de ander bespeelt."


Deze tekst is volkomen van toepassing op de haatbaarden die hun intolerantie en angst jegens niet-moslims luidkeels in moskeeën, islamitische instellingen en scholen krijsen.

Anne, Amsterdam op 25-11-2009, 08:59

Vrijdag is het slachtfeest, maar dat weten de dominees niet. De stigmatisering van moslims houdt gelijke tred met de stigmatisering door moslims. De islam is een vreedzame godsdienst wordt vaak gezegd. Daarbij worden voor het gemak zelfmoordaanslagen over het hoofd gezien. Hoe kan het dat Marokkaanse jongens vijf keer zo vaak crimineel zijn als Nederlandse jongens? Hoe kun je als jonge moslim een bejaarde vrouw gewelddadig en met droge ogen van haar tas beroven. Is dat vreedzaam? Is de problemen benoemen stigmatisering? Stigmatisering is het probleem niet. De werkelijkheid is dat wel.

albert van der vliet, amsterdam op 25-11-2009, 08:59

Goed om dit eens naar voren te brengen. De kerken waren overigens via de IKON wel mede promotors van de zg. gezinsherenigingen waardoor de immigratie van cultuurvreemde mensen zo uit de hand kon gaan lopen. Onze eigen mensen in achterstandssituatie moesten maar even wachten want elders in de wereld waren mensen toch zieliger. Hoe hypocriet.

ndv, amsterdam op 25-11-2009, 08:59

Mijn God,wat een akelige oproep.Laat die aub achterwege totdat de orthodoxie inziet dat vrouwen niet een apart te zetten soort zijn,die moet gehoorzamen aan de oude en jonge(re) mannen in dit land.Die mij zelfs de slechtheid van bovengebezigde uitroep durven voor te houden,terwijl het een poging is mijn afgrijzen over hun boerkaische bemoeizucht te beteugelen.Ik ben door lokale RK, gristen-en moslimmannen geintimideerd,door hun vrouwen ter verantwoording geroepen.Van mijn naam en mijn gezicht beroofd.Ben van huis uit katholiek,gescheiden en wit.Weggelopen voor en door discriminatie van mijn gekleurde dochter.Tijdens de Kerstmis! Hoezo Advent?

katootje, botermarkt op 25-11-2009, 03:01

Plaats een reactie

U hebt geen naam ingevoerd.

U hebt geen woonplaats ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

U hebt geen reactie ingevoerd.

Uw reactie is te lang.

Gebruik maximaal 650 tekens. U heeft nog 650 tekens. Lees ons reglement

Stuur artikel door

Verstuur dit artikel naar

U hebt de naam van de ontvanger niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

Uw gegevens

U hebt de naam van de zender niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

counter
Opinie

Podium

Het woord zegt het al; 'podium' is het onderdeel van Trouw waar het vrije woord klinkt. Het gaat om opiniërende gastbijdragen van specialisten of vakdeskundigen.

Opinie

Columnisten

De een is hoogleraar Nederlandse geschiedenis, de ander is televisierecensent en weer een ander is politiek journalist. Allen hebben ze één ding gemeen: columns schrijven.

Opinie

Commentaar

Van maandag tot en met zaterdag staat in dagblad Trouw het redactioneel commentaar. De hoofdredactie schrijft deze opiniërende analyse over onderwerpen uit de krant.

Opinie

Spotprenten

Tekenaars Len Munnik, Tom Janssen en Berend Vonk geven om de beurt hun visie op de wereld, gegoten in 16 bij 12 centimeter. Hier vindt u de tekeningen van de afgelopen week.

Opinie

Polderpeil

Is de PvdA te elitair? Is naaktzwemmen aanstootgevend? Hoe zinvol zijn gruwelijke beelden in de krant? Laat uw stem horen en bekijk de uitslagen van eerdere peilingen.

Weblogs

De blogs van Trouw

Vanuit diverse plekken op de wereld bloggen correspondenten over de meest uiteenlopende zaken. Maar ook op de Amsterdamse redactie worden blogs getikt.

Opinie

Brief Hoofdredacteur

De hoofdredacteur van Trouw geeft in een column wekelijks zijn visie op keuzes in de krant, wat er speelt binnen de redactie en onder de lezers.