Ga direct naar de content

Podium
24 april 2009
Frank van Gemert, criminoloog aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

Deportatie Marokkaanse broers is onbehoorlijk

Deelraadvoorzitter  Marcouch

Deelraadvoorzitter Marcouch© ANP

Het uitzetten van twee Marokkaanse veelplegers heeft ingrijpende gevolgen voor Marokko, voor de jongemannen zelf en voor de Marokkanen in Nederland.

Met groeiende verbazing lees ik de ontwikkelingen rond de Marokkaanse broers uit de Amsterdamse deelgemeente Slotervaart die het land dreigen te worden uitgezet. Deze broers maken deel uit van de zogenaamde Mondriaan-groep en worden als zodanig verantwoordelijk gehouden voor de nodige criminaliteit en overlast. De impact van dit soort gedrag verdient het niet om gebagatelliseerd te worden. Mijn verbazing richt zich dan ook niet op het besef dat er iets moet gebeuren, maar op de aangedragen oplossing. Het exporteren van probleemgevallen, dat is wat stadsdeelvoorzitter Marcouch aan het bestaande aanpakarsenaal wil toevoegen en naar blijkt wordt hij daarin nu gesteund door staatssecretaris Albayrak en burgemeester Cohen.

Een eerste reden om dit van de hand te wijzen is dat het uitzetten van deze jongeren getuigt van een weinig collegiale houding jegens anderen die nu met problemen worden opgezadeld. Waar Nederland niet kan nalaten Marokko op de vingers te tikken als daar iets gebeurt dat ons niet zint, gaan we er nu toe over om jongemannen die hier zijn opgegroeid en de weg zijn kwijtgeraakt aan dat land cadeau te doen. Het kan niet anders dan dat men daar in Noord-Afrika niet blij mee zal zijn, ongeacht of deze jongeren een Marokkaans paspoort hebben. Ze hadden Nederlandse papieren, maar die hebben ze, mogelijk zonder er erg in te hebben, laten verlopen. Voor Marcouch en Albayrak blijkt dit laatste gefundenes Fressen. Ze willen er gebruik van maken zonder zich te bekommeren om de grote vraag op de achtergrond: vinden we dat tweedegeneratie-migranten Nederlanders zijn of zien we hen liever als mensen die in ons land wonen, maar waar we naar eigen goeddunken weer afscheid van kunnen nemen. Juristen hebben er al op gewezen dat uitzetting is gebaseerd op oneigenlijke argumentatie die strijdig is met de geest van de Vreemdelingenwet.

De vraag wat er met deze jongeren zal gebeuren als zij in Marokko aankomen, wordt door de initiatiefnemers niet gesteld. Toch is het belangrijk hierbij stil te staan, want het hek is natuurlijk van de dam wanneer deze broers als eersten worden gedeporteerd. Ik gebruik hier bewust het woord ’gedeporteerd’, want dit is de terminologie is die men hiervoor in de Verenigde Staten hanteert. Daar bestaan inmiddels goed gedocumenteerde voorbeelden van groepen mensen die werden teruggestuurd naar hun geboorteland. Het is hen slecht vergaan.

Aan de Amerikaanse westkust, waar veel migranten uit Midden-Amerika naar Los Angeles trekken, worden mensen na een gevangenisstraf, of als ze geen geldige verblijfsstatus hebben, zonder pardon op het vliegtuig gezet. Met het feit dat zij vaak al heel lang in de VS verblijven wordt geen rekening gehouden. Inmiddels vinden deze deportaties op grote schaal plaats, vele duizenden per jaar. Soms worden zo andere landen met criminelen opgezadeld, maar veel vaker gaat het om mensen die kleine vergrijpen pleegden of simpelweg niet de juiste papieren hadden. Als zij uit het vliegtuig stappen, hebben ze geen idee wat ze moeten gaan doen en hoe ze aan de kost moeten komen. Ze kennen er geen mensen en zijn vaak al niet meer in staat om Spaans te spreken. Zeer velen komen vervolgens in de criminaliteit terecht, wat mede heeft geleid tot een explosieve groei van gangs als MS13 en Barrio 18. Het harde en zeer gewelddadige optreden tegen deze gangs in dit soort landen leidt ertoe dat mensen opnieuw proberen illegaal de VS binnen te komen. Daarmee is de cirkel rond, maar onderwijl zijn de personen die het aangaat vervreemd, vernederd en berooid. Ook aan de Amerikaanse oostkust komt nu dit soort deportaties op gang, onder meer tussen New York en de Dominicaanse Republiek.

Voor Nederland van dit soort ingrepen gebruik gaat maken om het eigen straatje schoon te vegen, zou het goed zijn dat we ons rekenschap geven van de ingrijpende consequenties.

© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.

Reacties (101)

Schrijver van het stukje heeft bepaald weinig realiteits-zin.
Wat een onzin om deportatie zoals dat het geval was in ¨40-45 te vergelijken, met de twee misbaksels waar het hier over gaat.

Voordat mijnheer van Gemert zich vol vuur op dit soort onderwerpen stort, zou hij zich eens af kunnen vragen of uizetting dit soort activiteiten bij dit soort jongeren juist kan voorkomen!
Deze heertjes hebben namelijk lak aan nederlandse wetten en onze straffen, ze helpen miet!
Ze zitten liever in Marokko, daar is vast de maatschappij die hen BEGRIJPT....


Misschien dat marokkanse wetten er in slagen deze kereltjes pote hervormen

Hein.


Hein Reijs, Fortaleza - Brazilie op 18-07-2009, 18:22

Afgaande op de teneur van de reacties moet het artikel dus eigenlijk heten: "Deportatie Marokkaanse broers is zoals het behoort". Dat heeft een zekere 'je ne sais quoi', dacht ik zo, en da's Frans voor 'ruggegraat' en soms ook wel 'rechtvaardigheid'.

Ted Schrey, Montreal op 26-04-2009, 20:08

Frank van Gemert, criminoloog aan de Vrije Universiteit te Amsterdam . Wat een onzin kraamt deze man uit. Hij beweert dat mensen uit Midden-Amerika zelfs geen spaans meer zouden praten indien ze worden uitgezet. Dit geloof je alleen maar als je niet zelf in Californie bent geweest. Er is een strikte scheiding tussen blanke Amerikanen en Latino's. En die zouden opeens geen spaans meer kunnen. Hou toch op. Ik hoop dat al deze flauwekul snel is afgelopen wanneer de PVV aan de macht komt. Misschien dat ze deze idioot ook kunnen deporteren.

Peter, Den Haag op 26-04-2009, 18:17

"Het uitzetten van...veelplegers heeft ingrijpende gevolgen", leer ik al meteen van de eerste zin.
Ja, dat is ook eigenlijk het idee. Zonder 'ingrijpende gevolgen' verandert iemand's gedrag niet. Vreemd dat ik dat aan een criminoloog uit moet leggen. Wel heeft u gelijk dat in de V.S. het 'deporteren' van illegalen een 'growth industry' is. Ook hoogtijd.

Ted Schrey, Montreal op 26-04-2009, 03:39

In het artikel over Abdellah Taïa, elders op deze website, wordt achteloos gemeld dat Marokko een handvol Spaanse evangelisten het land uitgezet heeft. Zij wilden Marokkanen bekeren en dat geldt als een misdaad in Marokko. Marokkaanse broers in Nederland, die 300 keer in aanraking geweest zijn met de politie, mogen in Nederland blijven als het Van Gemert ligt. En ook aan Marijke Vos, de xenofiele juffrouw Ooievaar in de Amsterdamse politiek.

albert van der vliet, amsterdam op 25-04-2009, 18:57

Kennelijk begrijpt Frank van Gemert niet dat dit soort kansenjongeren de goede naam van diverse marokkaanse nederlanders in ons land die wèl meedoen en wat van hun leven en leefomgeving willen maken weer in discrediet brengen. 'Vergeten' grenzen aan te geven en geen kansen grijpen op wetshandhaving middels lik op stuk draagt zeker niet bij aan de goede naam van al die mensen die weer met deze twee asociale uitvreters geassocieerd worden. Frank van Gemert doet net alsof het verschrikkelijk zou zijn om in Marokko iets wijzer geworden met betrekking tot overvraging van solidariteit verder te bouwen aan een eigen toekomst. De aanmatiging!

Sjun Demartelaere, Amsterdam op 25-04-2009, 12:02

Nederland is een land waarin misdaad niet bestraft wordt. Onze rechters zijn 99% van hun tijd bezig met het beklagen van de daders en het ervoor zorgen dat die ¨arme¨ misdadigers toch vooral weer goed terecht komen. Ze moeten immers ¨leven met hun verleden¨. Dat ze hun slachtoffers binnen 5 minuten totaal en volkomen vergeten zijn, doet er niet toe. De rechter gaat er van uit dat zijn/haar fantasie over schuldgevoelens enige overeenkomst vertoont met de werkelijkheid. Geen sprake van, natuurlijk. Daarom is uitzetting de enige maatregel die wel werkt. Want in Marokko krijgen ze nog wel straf. En niet zo zuinig. Iets voor ons?

Ton Doesburg, Nijmegen op 25-04-2009, 10:55

Als de mensen blijven stemmen op Balkenende dan kom je nooit ontslagen van de Marokkaanse criminelen. Ik schreef een brief naar de Heer Balkenende en vroeg hem wat he gaat beginnen met al die moslims inhet land die allesop zijn kop zetten, hij schreef terug dat iedere Marokkaan die naar Nederland wil komen vinden wij een plaats voor, en ze hoeven niet eens een sponser te hebben. Dus die hoge kosten voor zorg, huizing, verzekering voor niets eten ezv, gaat allemaal ten koste van de harde Nederlandse werker, mensen stemmers we moeten Wilders aan de helm zien te krijgen voor dat het land een staat is van Marokko.

John Timmermans, Strathroy op 25-04-2009, 10:25

Gek he dat een PVDA gemeenteraadslid de uitzetting voorsteld.
Zou Geert hem hebben gemotiveerd?
Zo zie je dat de heilzame werking van Geert (zonder op het pluch te zitten)al werkt.
Wat kunnen we wel niet berijken met Geert op het pluch?
Wie het weet mag het zeggen, maar ik heb een donkerbruin vemoeden dat het er niet slechter op word.


Willem, Hamilton Canada op 25-04-2009, 02:02

En laten we vooral niet vergeten dat Groen Linnks in de persoon van Tofik Dibi het helemaal met mijnheer van Gemert eens is.

Met welk land heeft Groen Links nu eigenlijk de meeste loyaliteit.

Adrie, Akmere op 25-04-2009, 00:02

Van Gemert is een typisch voorbeeld van een politiek correcte Gutmensch die het beste met de wereld voor heeft, gelooft in het goede van de mens en daardoor als zachte heelmeester de rest van de wereld opzadelt met stinkende wonden. Laten we toch geen criminelen straffen want eigenlijk is de maatschappij schuld eraan dat die arme jongens in de misdaad beland zijn. Niet uitzetten, want uiteindelijk leidt dat zelfs tot tot meer misdaad. Typisch staaltje slappe linkse geitewollensokkenrethoriek. Het gaat hier om illegaal verblijvende buitenlandse criminelen, die moet een land *altijd* uitzetten.

Miranda Vink, Amsterdam op 25-04-2009, 00:01

Als je in Nederland welkom wordt geheten krijg je kansen die veel anderen niet krijgen. Kansen om jezelf te ontplooiien, een waardige toekomst op te bouwen voor jezelf en je kinderen, anderen te helpen of iets voor hen te betekenen.

Als je deze kansen niet pakt, maar in plaats daarvan alleen maar rotzooi trapt en spuugt op de mogelijkheden die je geboden worden, dan plaats je jezelf buiten de samenleving. Deze jongens zijn een grote schande voor hun grootouders die ooit alles achterlieten voor een betere toekomst, en een nog grotere schande voor mensen die wérkelijk in nood verkeren, in Nederland verbijf aanvragen maar worden teruggestuurd.

Robert, Rotterdam op 25-04-2009, 00:01

Gezien de bijna 100 reacties op VG's artikel, waarvan niet één positief, is zijn betoogje niet bijster overtuigend.
Dan had hij als criminoloog ook sterkere troeven moeten uitspelen dan de door hem genoemde, bv.
- het 'criminele' tweetal is het voorspelbare produkt van de racistische en xenofobe Ned. samenleving die hun geen kansen gaf.
- hun trieste lot is te wijten aan het falen van ons onderwijs, onze hulpverlening en justitie.
- we moeten dankbaar zijn dat zij als ware Uilenspiegels dit ellendige landje een spiegel voorhouden, zodat wij kunnen leren.
- als ze naar Marokko terug moeten, gaan ze NL te kijk zetten.

-

Ben Zot, Zottegem op 25-04-2009, 00:01

Dan rijst onmiddellijk de vraag " Van wie ontvangt Van Gemert z'n salaris en legt hij daartegenover verantwoording af? "

Wijze van Zion, Amsterdam op 24-04-2009, 22:29

Laat ik eens net doen alsof ik het met dit onzinnige geleuter eens ben: we zetten die jongens niet uit (want dat is zo zielig voor dat hele Marokko dat nooit een vlieg kwaad doet, bv. de west-sahara bewoners), maar we pakken wel het probleem aan, gewoon niet moeilijk doen: We pakken de hele Mondriaan groep op en geven ze 20 jaar werkkamp. Overdag stenen houwen, geulen graven etc. 'sAvonds psychische behandeling, en duizend strafregels, alleen water en brood, en wat vitamines. Op reality TV als voorbeeld voor hun vriendjes. Ja, dat laatste zou ik best een goed alternatief vinden. Zo, en nu weer gewoon.

Erwin, Eindhoven op 24-04-2009, 22:29

Deze lieden hebben nota bene niet eens de Nederlandse nationaliteit en we zouden ze niet mogen verwijderen omdat dat hun tere zieltjes pijn zou doen? Laat me niet lachen! Terugsturen naar Marokko met dank aan de Marokkaanse overheid voor de interesse die ze toont in haar onderdanen en de steun die zij ons gaat geven in het heropvoeden van deze jongens. Want waarom zou ze anders er zo op staan dat die Marokkaanse nationaliteit niet kan worden opgegeven? Aannemen dat aanbod en op het vliegtuig zetten naar Rabat. Morgen vroeg!

Ed Zuiderwijk, Cambridge op 24-04-2009, 22:27

Het uitzetten van - ik neem aan oncorrigeerbare veelplegers - op deze manier, is inderdaad niet erg chique, maar wel effectief. Mocht je nog enige compassie met de desbetreffende "heren" hebben, dan is een tijdelijke verbanning naar Marokko misschien het overwegen waard. Na 3 of 5 jaar zouden zij weer in Nederland welkom kunnen zijn, mits zij hun criminele activiteiten staken. Dan combineer je een effectieve tijdelijke verbanning met een zekere mate van mededogen die onze rechtsstaat normaal gesproken altijd gekenmerkt heeft.

a.doorgeest, rotterdam op 24-04-2009, 22:27

LS...

Deze Meneer Gemert is rijp voor een heropvoedingsinstituut. Samen met deze Marokkaanse criminelen mag hij naar Marokko om nooit meer terug te keren...

Caesar Lion Cachet, Den Haag op 24-04-2009, 20:44

Termen als WOII en deportatie horen niet thuis. Het gaat om mensen die te lang misbruik hebben gemaakt van hun verblijf om hun misdadige activiteiten voort te zetten zonder aanzien voor anderen. De Marokkanse broers moeten terug naar Marokko en de familie Barazani terug naar Israel. Niemand zal ze missen.

Bah, Amsterdam op 24-04-2009, 20:44

Het probleem met mensen als van Gemert is dat zij straks weer in een commissie zitten of in een bestuur van een of andere lobby-vereniging en op die manier weer hun zin doordrijven. Daar heb je als gewoon burger geen tijd voor, bovendien word je niet gevraagd om in die clubs te participeren. Van Gemert is zelf de weg kwijt. Wat probeert zo'n persoon nu te bereiken?? Ik loop al wat jaren meer, heb de eerste allochtonen binnen zien komen, en verwelkomde hen van harte, maar het tij is gekeerd, mede door hun eigen gevoel van superioriteit en afstandelijkheid. Ja een beetje meeeten na de Ramadan, maar verder contact kun je wel vergeten.

Jack Libertas, Utrecht op 24-04-2009, 20:44

Van Gemert is duidelijk gespeend van elke realiteitzin en zit hier de reeds jaren versleten grammefoonplaat van links politiek correct en multi-culti Nederland aft te draaien. Als wetenschapper die de hele dag binnen zit hebben we hier in Nederland een goede term voor: studeerkamergeleerde.

Laarman, Leeuwarden op 24-04-2009, 19:23

Het is nauwelijks te geloven dat de heer van Gemert deze
denkbeelden aan papier toevertrouwd. Dankzij dit soort
mensen zijn we opgescheept met het multiculturele drama
waar zowel allochtonen als autochtonen het
slachtoffer zijn.


DvdHaas, Aalsmeer op 24-04-2009, 19:23

Goed idee, rkh. Waarom begint Trouw geen serie interviews met slachoffers van tasjesdieven? In Amsterdam-Oost alleen al zijn honderden bejaarde vrouwen beroofd, zo nodig met geweld, van hun handtas. Wat waren dat voor jongens, wat dreef hen? Welke impact heeft die gebeurtenis op de levens van de dames gehad? Als een Trouwjournalist research wil doen kan hij beginnen met het boek van Hans Werdmölder uit 2004: 'Amsterdamse Lieverdjes; crimineel en hinderlijk gedrag onder Marokkaanse jongeren'. Dat moet trouwens 'jongens' zijn. Er is nooit aandacht geweest voor deze vrouwen. Ach ja, grijs, hè. Vraag ook eens wat oma en haar familie stemmen.

albert van der vliet, amsterdam op 24-04-2009, 19:22

Misschien een goed idee dat de heer van Gemert zijn luxe woonhuis eens verruilt voor een pandje in de prachtwijk van die 2 crimineeltjes.
Eens kijken of ie na een jaar, zou ie echt zo lang nodig hebben, nog dergelijke onzin uitkraamt.

Heerlijk toch mijnheer vanGemert, zo vanuit uw ivoren torentje het gepeupel wat commanderen hoe men zich dient te gedragen.
Of niet?

Theo, Deurne op 24-04-2009, 19:22

Als Marokko het vervelend gaat vinden dat ze criminelen toegezonden krijgen, wellicht kunnen ze dan overwegen om Nederlanders niet automatisch tot een Marokkaans paspoort te veroordelen.

Overigens tikje ironisch dat de PvdA nu tracht om Wilders' beleidsvoorstellen in uitvoering te brengen.

matthijs, utrecht op 24-04-2009, 19:22

Het terugsturen van Marokkanen zonder Nederlands paspoort is een heerlijke consequentie van de verder vermaledijde regel dat het Marokkaanschap besmettelijk is op kinderen die in Nederland zijn geboren. Als we nu genoeg tuig terugsturen, houdt Marokko er misschien wel mee op!

Peter, Zaandam op 24-04-2009, 19:17

Juristen hebben er al op gewezen dat uitzetting is gebaseerd op oneigenlijke argumentatie die strijdig is met de geest van de Vreemdelingenwet.
________

Door juridische haarkloverij is al genoeg ellende in dit land in stand gehouden.
In plaats van het aan de kaak stellen van mankementen in de wet (omdat de wet is geënt op een situatie waarin dit soort problemen zich nog niet voordeden) verschuilt men zich erachter.
Zo'n wet schaadt Nederland.
___

En weer iemand die meent op een goedkope manier, dit keer met het woord deportatie, een associatie met WO2 te maken.

Paul, Roermond op 24-04-2009, 19:17

Het zou me wel wat lijken om de meneertjes van Gemerts en consorten ook te deporteren (akelig woord ? Vooruit laten we dat woord dan eufemistisch beschouwen en veranderen in madeliefje, zoals geweldadige rover is veranderd in duegniet, getto in prachtwijk)
De meneertjes zijn namelijk verantwoordelijk voor de huidige malaise.

Raaf, Nijmegen op 24-04-2009, 16:23

van Gemert ,door types zoals U is er al 20 jaar de ellende en criminaliteit van marokkaans tuig ! Van mij mogen ze er na 2 strikes gewoon uit , en gaan ze hun geliefd vaderland verzieken . Omdat de leiders van dit land al 25 jaar een stel lafaards en knielers zijn groeit de aanhang van de PVV ,in onze wijk stemt 3/4 op Wilders , gek he ?

Anna, Gouda op 24-04-2009, 16:06

"Juristen hebben er al op gewezen dat uitzetting is gebaseerd op oneigenlijke argumentatie die strijdig is met de geest van de Vreemdelingenwet."

Het woord 'geest' zegt al genoeg, hier valt geen harde logica van te maken, daar zijn teksten en taal in het algemeen te slecht voor toegerust.

Mij dunkt dat de 'jongemannen' het wellicht ongerieflijk achten om zo behandeld te worden, men had ze best even kunnen waarschuwen voordat ze hun buurt onbehoorlijk gingen benaderen!

Van dit soort wereldvreemde academische pluchepraat draait mijn maag om, u woont vast op een fijne plek ?

Jasper, Almere op 24-04-2009, 16:04

Alsof het woord 'deportatie' nu nog dezelfde lading heeft als de referentie naar WOII. Sinds Fortuyn het integratiedebat openbrak en Wilders dit verbaal overheerst zijn uitspraken als deportatie van Marokkaans Nederlandse jongeren gewenste formuleringen waarvan een hoop Nederlanders hopen dat dit in de toekomst steeds vaker gaat worden uitgevoerd. Sterker nog, dergelijk standpunten zullen bepalend gaan worden voor verkiezingswinst. De heersende Nederlandse opinie geeft dit overduidelijk weer; "wij willen geen criminele allochtonen, die moeten het land uitgezet worden, wat er daarna mee gebeurt is niet onze zorg, brute straf verdienen zij."

Nicholas, Amsterdam op 24-04-2009, 16:04

"Het exporteren van probleemgevallen, dat is wat stadsdeelvoorzitter Marcouch aan het bestaande aanpakarsenaal wil toevoegen"

Dat bestaande aanpakarsenaal is ook aan uitbreiding toe, aangezien die jongens de afgelopen 15 jaar al meer dan 300 keer met de politie in aanraking gekomen zijn. De huidige methodes werken dus niet. Misschien wilt dhr van Gemert deze kansweigeraars wel thuis opvangen. Want anderen met hun overlast opzadelen vindt hij onbehoorlijk.

Bart, Rotterdam op 24-04-2009, 16:04

Pseudowetenschapper Van Gemert zegt bewust het woord 'deporteren' te gebruiken omdat ze die term in de VS ook gebruiken. Hij weet echter heel goed dat deporteren bij ons sinds de Tweede Wereldoorlog een heel andere lading heeft.

Peter, Amsterdam op 24-04-2009, 16:04

Ik ben een buitenlandse student die naar Nederland gekomen is om op universitair niveau een opleiding te volgen. Ik spreek nederlands val niemand lastig en houd me aan de wet. Ik ben geen uitkeringtrekker omdat ik alles (collegegeld, strippenkaarten, zorgverzekering, huur etc etc) zelf moet betalen. Voordat ik naar Ned. kwam moest ik een hele papierwerk afronden om een visum te krijgen dat ieder jaar verlengd moet worden en dat is ook een heel karwei. Toch moet ik van de IND binnenkort vertrekken. Ze willen een universitair opgeleide niet moslim/marokkaan wel weg hebben maar een criminele illegale marokkaan mag blijven. Is dat rechtvaardig???

buitenlandse student, rotterdam op 24-04-2009, 16:00

Ongelooflijk dat een criminoloog met dit soort argumenten komt.
(1.“Een eerste reden ... weinig collegiale houding jegens anderen die nu met problemen worden opgezadeld”
2.“Ze hadden Nederlandse papieren, maar die hebben ze, mogelijk zonder er erg in te hebben, laten verlopen”
3. “Juristen hebben er al op gewezen dat uitzetting is gebaseerd op oneigenlijke argumentatie die strijdig is met de geest van de Vreemdelingenwet.” Dit laatste beweert van Gemert zonder ook maar één oneigenlijk argument te noemen)
Zou het kunnen zijn dat er aan de VU ook nog een paar verstandige criminologen rondlopen die iets voor deze collega kunnen betekenen?

Jan, Texel op 24-04-2009, 16:00

Van Gemert is zelf de weg tussen goed en kwaad volledig kwijt. Ten eerste komt hij met geen enkele oplossing die beter is. Ten tweede zegt hij dat hij niet voorbij gaat aan de enorme ellende van de slachtoffers, maar hij gaat er wel volledig aan voorbij. Erger, hij wil de slachtoffers en mij blijven blootstellen aan deze monsters in mijn wijk. Ten derde: hij gaat er compleet aan voorbij dat ze in Marokko wel degelijk raad weten met dit soort ellendelingen. Ten vierde: het zijn geen Nederlanders, Nederland heeft geen enkele verantwoordelijkheid. Ten vijfde: ze houden zelf met niets en niemand rekening, zij verdienen helemaal geen medelijden.

Hans, Slotervaart op 24-04-2009, 15:57

De enige die hier de weg kwijt is, lijkt Van Gemert zelf. Zelden zo'n hoop softe linkschristelijke onzin gelezen. Uitzetten dat uitschot, volgens het principe: de vervuiler betaalt.

Dirk, Zaandam op 24-04-2009, 15:57

Deportatie van ongewenste vreemdelingen is een rechtmatig middel van elke souvereine staat. Het is een relatief zware straf, maar één die elke criminele vreemdeling waar dan ook voor lief neemt als "risco van het vak". Wat er na deportatie met ze gebeurt is dan ook volledig aan henzelf.

Aan de ene kant werkt het zeer afschrikwekkend terwijl het een stuk makkelijker en goedkoper is dan lange gevangenisstraffen. Aan de andere kant zijn er gevallen bekend (Congo) waar de gedeporteerden weer eerder terug in den lande waren dan degenen die hen wegbrachten en natuurlijk waneer deportatie een "cover" is voor (nog) duistere praktijken.

Ender mBind, Delft op 24-04-2009, 15:57

Woest wordt ik van deze onzin. Het zou voor Nederland een zegen zijn als Frank van Gemert, precies zoals bij talloze bejaarde vrouwen in Slotervaart het geval was, morgen door een Marokkaan van zijn handtasje wordt beroofd, daarbij zijn heup breekt, en nooit meer kan lopen. Pas dan weet van Gemert echt waar hij over praat. Misschien dat dit soort misselijk makende pleidooien, die er nu al jaren voor zorgen dat vele wijken in Nederland compleet onleefbaar zijn geworden, eindelijk eens op houden.

Adriaan, Amsterdam op 24-04-2009, 15:57

Deel uitmaken van een Maatschappij is niet vrijblijvend. Daar horen rechten bij maar ook plichten. Met andere woorden een sociaal contract. Als sommige Marokkanen daar moeite mee hebben, of gewoon ronduit van slechte wil zijn, dan is dat hun probleem en niet het onze.

P.V., Maastricht op 24-04-2009, 15:57

'Ingrijpende gevolgen voor Marokko', hoebedoelu? Het hier laten blijven van deze lieve aanhangers van de ideologie van de vrede heeft zeker geen ingrijpende gevolgen voor Nederland? Meneer, u spoort niet. Wie is hier nou de weg kwijt?

Koperen Ko, Rotterdam op 24-04-2009, 15:57

“Juristen hebben er al op gewezen dat uitzetting is gebaseerd op oneigenlijke argumentatie die strijdig is met de geest van de Vreemdelingenwet”, probeert criminoloog Frank van Gemert.

De geest is rekbaar als kauwgom. En hij zwijgt in alle talen.
Door deze eigenschappen is de geest zeer geschikt om als joker van een kaartspel te worden ingezet. Wie in een kwestie zonder passende woorden zit, roepe gauw de geest aan. De geest van de koopman/flamenco/wetenschap/Marokkaan/reageerder/enzovoorts.

De geest van de Vreemdelingenwet?
Wetten zijn woorden die maatschappelijke spelregels zichtbaar maken. Politici mogen geesten geen kans geven.

Egbert Bömers, Apeldoorn op 24-04-2009, 15:34

Iemand die al meer dan 300 keer met de politie in aanraking is geweest heeft ook al meer dan 300 keer iemand anders levenslang gegeven. Slachtoffers van een geweldsdelict zullen dit namelijk hun hele leven meedragen. Het wordt tijd dat we twee mensen "opofferen" om nog eens minimaal 300 mensen van levenslang te redden. Lijkt mij een heel redelijke deal. Deze broers hebben al bewezen hardleers te zijn en onverbeterlijk crimineel. Geen enkele uitgestoken hand hebben ze gegrepen.

hans sch, Amsterdam op 24-04-2009, 15:34

Het enige wat helpt is PVV stemmen.
De rest is politiek correct en doet geen fluit aan het uitzetten.

marcel, almere op 24-04-2009, 15:34

Het begint toch wel eens tijd te worden dat we af komen van dit soort wereldvreemde mensen. Juist deze manier van denken is de grootste oorzaak van het probleem. Ik zou zeggen, man ga eens in de praktijk ervaren wat het is om tussen levensgevaarlijke idioten te zitten die of het nou om drugs of religie gaat je zonder pardon een mes tussen je ribben steken als je tronie ze niet bevalt. Maar waarschijnlijk na dit laffe stukje te hebben gelezen zal je eerst je vrouw en kinderen daar heen sturen om te kijken hoe erg het is.

hans, amsterdam op 24-04-2009, 15:34

Het zo lang gedogen van deze personen zonder Nederlands paspoort getuigt van onbehoorlijk bestuur, verkwanseling van Nederlandse belangen, is provocatie, belediging en een onrechtmatige daad jegens de eerdere en toekomstige slachtoffers als ze hier blijven en droeg bij aan instabiliteit van de samenleving en de onleefbaarheid van de leefomgeving van de broers. Blijkbaar is de schrijver zelf geen slachtoffer geweest van dergelijke criminele activiteiten en beseft hij niet ook weleens slachtoffer te kunnen worden en wat de impact daarvan is. Waren ze eerder uitgezet, dan was er veel leed bespaard en konden ze gemakkelijker wennen aan Marokko.

J.J. van der Gulik, Andijk op 24-04-2009, 15:20

Het is altijd goed het eigen straatje schoon te vegen, een ander zal het niet doen.

Bok, Amsterdam op 24-04-2009, 15:20

Met groeiende woede heb ik het stuk van Van Gemert uitgelezen en was van plan een boze reactie te schrijven. Maar dat hoefde niet meer. Ik ben het eens met alle boze reacties hierboven, die vaak niet alleen boosheid uitstralen maar ook wel degelijk beargumenteren waarom Van Gemert ongelijk heeft, en hoe krom zijn gedachtenwereld is over deze problematiek.

F. Markestein, Bussum op 24-04-2009, 15:20

Hoe zit het met de gevolgen voor Nederland en de belasting betalende Nederlandse staatsburgers voor wie de voorzieningen waar deze jongens nu gebruik van mogen maken eigenlijk zijn bedoelt?

Het is duidelijk dat onze bestuurders ons verachten. Ze snappen er niet dat ze er zitten voor ons, dat ze in opdracht werken van de Nederlandse kiezer en dat ze onze belangen dienen te behartigen.

Niet van niet-Nederlandse criminelen.

Als dit zo doorgaat is het een kwestie van tijd voordat Geert Wilders premier wordt.

Mij best!

daniel, amsterdam op 24-04-2009, 15:20

Dus, meneer van Gemert, u wilt Nederlanders blijven blootstellen aan dit tuig? Dan discrimineert u Nederlanders en alle welwillenden in dit land.

piet, utrecht op 24-04-2009, 15:20

In WO 2. werden onschuldigen burgers, Joden - homoseksuelen- Zigeuners [geestelijk] gehandicapten in veewagons gedeporteerd naar vernietigingskampen , een gruwelijke dood tegemoet.

Anno 2009 "DREIGT" nederland 2 Marokkaanse criminelen naar land van herkomst te Repratieren , zeer humane oplossing vind ik voor dat geboefte.

Niet te vergeten wat een luxe een vliegreis met alles erop en aan.

Margret, Den-haag op 24-04-2009, 15:10

Lange tijd heb ik geloofd in het goede van de mens. Laat het duidelijk zijn, ik geloof nog steeds dat de meeste mensen dat wel hebben. Maar er is ook een aantal mensen die dat absoluut niet (meer) hebben en voor wie ik totaal geen hoop meer heb. Deze broers zijn hier opgegroeid en zouden beter kunnen en moeten weten. Het betoog van de heer van Gemert is er een van een jaren zeventig dinosaurus die hier verloren onwezenlijk ronddwaalt. Jurassic Park met bedreigde diersoorten is er niet meer. Uw zorg hiervoor is medelijwekkend.

Peter F., Geldrop op 24-04-2009, 15:10

Trouw werpt zich de laatste tijd echt op als misplaatste verzetskrant, ze steunen in elk geval de bezetter dit keer.

Roy, Amsterdam op 24-04-2009, 15:10

Wel, Heer van Gemert, u bent zelf behoorlijk de weg kwijt.
Nu wordt er eindelijk eens daadkrachtig opgetreden jegens 2 Marokkaanse migranten, die een spoor van ellende en de slachtoffers daarvan achter zich laten en zouden wij ons zorgen moeten maken over wat hen in Marokko te wachten staat.
Dit is de wereld op z'n kop.
Juist door dit linkse, softe geleuter van u hebben wij zoveel problemen met Marokkaanse criminelen in ons land.
Het is de hoogste tijd, dat immigranten die zich ernstig misdragen uitgezet worden naar hun thuisland.
Daar weten ze wel raad met hen.

Martha de Vor, Purmerend op 24-04-2009, 15:10

Misschien kan deze meneer het van Gerard Spong overnemen in dat programma 'Advocaat van de Duivel'? Erg fris is zijn pleidooi in elk geval niet.

Louise, Utrecht op 24-04-2009, 15:10

@De Lange: Lees nog eens goed, Marcouch wil illegale criminelen juist wel het land uit zetten. Dit stuk is niet van zijn hand, maar van Frank van Gemert. Even die PVV-oogkleppen af a.u.b.

Fred, Leiden op 24-04-2009, 15:10

Van Gemert heeft het over "jongens die de weg kwijt zijn". lamenielachen. Nou, dan wijzen we ze toch de weg, en die is enkele reis terug naar Marokko. Als er een juridische basis voor uitzetting is dan hoef ik geen seconde na te denken. Vuilnis zetten we toch ook aan de straat. Uitzetting heeft ingrijpende gevolgen voor Marokko, nou prima toch. Voor de jongens zelf, nou prima toch. Voor de Marokkaanse jongeren in Nederland, nou prima toch. Marokko haar tuig terug, de jongens een nieuwe omgeving voor hun werkzaamheden, en Marokkaanse jongeren in Nederland een voorbeeld hoe het kan aflopen. En een criminoloog die zich belachelijk maakt.

Paulcjm, Eijsden op 24-04-2009, 11:34

Ik begrijp niet waar dit over gaat. Mensen met een verblijfsvergunning zijn geen Nederlanders. Ze mogen hier verblijven. Als je in die hoedanigheid van "verblijver"je verblijfsvergunning niet zo koestert, dat je niet alleen niet vergeet hem te verlengen, maar je ook nog als draaideurcrimineel gedraagt, welke rechten heb je dan om hier te mogen verblijven; op dat soort gedrag staat een sanctie : uitzetting, bv. aan boord van een KLM-vlucht. Marechaussee als begeleiding. Dat gebeurde vroeger ook. Ik begrijp het probleem niet.

bezoeker, ergens op 24-04-2009, 11:34

ik mis toch echt mijn reactie,en die van mijn vriendin.

fouad, Amsterdam op 24-04-2009, 11:32

Beste meneer Marcouch,

Natuurlijk trekt u partij voor uw landgenoten. Maar als jongeren hun gastland terroriseren is het niet meer dan logich dat je als gastheer ze uitzet.

U wijst een inbreker die 's nachts in uw woning rondloopt toch ook niet de plaats aan waar de sieraden verborgen liggen? En dat u na afloop even gezellig een drankje nuttigt en met hem praat over zijn vervelende jeugd?

Nee, u doet er alles aan om de dief zo snel mogelijk uw huis uit te zetten. Desnoods met geweld.

Behalve als de dief een zielige marokkaan is.

Kom nou!

Hans de Lange, Amersfoort op 24-04-2009, 11:32

Als ik het verhaal goed begrijp, moeten we het in onze broek doen omdat er wellicht bendes (gangs) kunnen ontstaan.
Beste journalist, deze zijn er al, waar moeten we dan nog bang voor zijn.
Volgens mij ben jij bezig met pappen en nat houden en sluit je de ogen voor wat er werkelijk aan de hand is.
Ik wil zowat vragen of je dit moet plaatsen om het plebs in slaap te sukkelen en te blijven houden.
Het zijn criminelen die te gast zijn in ons land, ze respecteren de gastvrijheid niet, wel eisen dat respect hun kant op moeten gaan???
Als er iemand in mijn huiskamer loopt te plassen, wil jij dat ik hem ook de slaapkamer aanbied om te poepen???

Henk, Dronten op 24-04-2009, 11:32

Dat die jongens naar hun land van herkomst worden teruggestuurd is niet meer dan logisch. Dat is het land dat hun paspoort heeft uitgereikt.

In het verlengde hiervan lijkt mij dat mensen met twee paspoorten in hun eigen land in de gevangenis kunnen zitten. Omdat zo'n 80% van alle gevangenisbewoners allochtoon is, kunnen we hier de meeste gevangenissen sluiten of anders gebruiken.

In hun gevangenisverblijf kunnen ze nadenken over hun zonden en het luizenleventje hier in hun gastland. Als ze hun straf hebben uitgezeten, zijn ze waarschijnlijk een stuk beter gemotiveerd ons land te helpen opbouwen.

Mijn schets is een win-win situatie.

Hans de Lange, Amersfoort op 24-04-2009, 11:32

VU-Praat! Van buitenlandse criminelen kan het Nederlandse paspoort beter ingenomen worden. Daarna kunnen ze terug naar hun vaderland. Er zijn hier ook nog meer dan ca.250 "loverboys" (Lees: allo-pooiers). Die kunnen ook meteen mee, verder tasjesdieven, homo/lesbo-rammers enz. Het moet een vrij groot aantal zijn.

Searlas O'Eidin, Clingendaal op 24-04-2009, 11:32

Het is weinig collegiaal om Nederlandse vrouwen en kinderen bloot te stellen aan dit soort tuig. De doelstelling van straf is vergelding, maar ook het breken van een sterke eigen wil. Waar de meeste Nederlanders de bak als een nederlaag zien, ziet het Marokkaanse tuig dit als troffee. Uitzetten is de enige manier om hun wil te breken, een grotere vernedering bestaat voor hen niet. Vooralsnog leidt het arsenaal aan strafmaatregelen dat we nu kennen tot herhaling, recidive. Herhaling is het effect dat de mensen in dit land hardstikke beu zijn.

Frank, DH op 24-04-2009, 11:28

De heer van Gemert heeft een boek geschreven over criminaliteit door Marokkaanse jongens. Daarin belicht hij vooral de culturele factoren . Gedetailleerde etnografische beschrijvingen van hun gedrag staan naast de geschiedenis van de Berbers in de Rif, de migratie. Bij die jongens zijn hun Marokkaanse roots nog volop aanwezig, dus waarom dan geen bestraffing volgens die cultuur en in dat land. Frank van Gemert verdient zijn brood met het beschrijven van de problemen, de overlast en de kosten van de criminele Marokkaanse RIFcultuur zijn voor rekening van de gewone burger.

Adrie, Almere op 24-04-2009, 11:28

In de Marokkaanse wet staat dat burgers geen afstand kunnen doen van hun Marokkaanse nationaliteit. Als de regering in Marokko het echt zo vervelend zou vinden dat deze mensen naar Marokko worden uitgezet, zou ze haar wetgeving kunnen aanpassen. Maar ik betwijfel dat dat gaat gebeuren.

cris, waddinxveen op 24-04-2009, 11:28

Hoe het die boeven in Marokko zal vergaan na hun deportatie, dat hangt voor het grootste deel van henzelf af. Ze kunnen er met een schone lei beginnen, of hun criminele loopbaan voortzetten. Het is hun keus.
Als Van Gemert zo bezorgd over hun lot is, moet hij maar met ze meegaan. Dan kan hij ze ter plaatse begeleiden, en en passant de Marokkaanse autoriteiten op de hoogte brengen van de laatste ontwikkelingen op het gebied van de criminologie.

Gerard van Wilgen, Bilthoven op 24-04-2009, 11:28

Het is echt totaal van geen belang hoe het die jongens vergaat in hun moederland Marokko.Hier hebben ze alle kansen gekregen maar hebben die niet aangenomen en zijn zich bezig gaan houden met criminaliteit en mensen pesten.Een harde aanpak die Marokko misschien beter verstaat dan Nederland is wat deze jongens nodig hebben.Soms is iemand gewoon niet klaar om in vrijheid zijn leven fatsoenlijk in te delen,andere mensen te respecteren,en deelgenoot te worden van de samenleving waar je in woont.Een stevige opvoeding is op z'n plaats,ze verpesten het voor goedwillende Marokkanen.En waar zijn die ouders van deze knapen?

Fouad, Amsterdam op 24-04-2009, 11:24

Dit stuk is echt een lachertje van de bovenste plank,een schoffering aan de goedwillende bewoners van Nederland,en een klaagzang van ongehoorde proporties.Gaat u zich in Marokko maar eens crimineel gedragen en zie wat ze daar met u doen.Wat een simpele ziel die van Gemert.Woont zelf zeker in een brave witte Nederlandse buurt zonder overlast van dergelijke figuren.

Ghava, Amsterdam op 24-04-2009, 11:24

Volgens Marcouch zijn deze twee 'lieverdjes' ongeveer 300 keer met de politie in aanraking geweest. Ondertussen maakt wetenschapper Van Gemert zich druk over wat er met de broers zal gebeuren bij aankomst in Marokko. Tja. Van Gemert is iemand die onder het mom van wetenschap linkse politiek bedrijft.

Peter, Amsterdam op 24-04-2009, 11:24

Marcouche doet wat ie moet doen,en dat is enkel maar te waarderen.Deze jongens weigeren zich aan te passen,zweren hun crimineel gedrag niet af en blijven op die manier vele Nederlanders het leven van alle dag zuur maken.Waar woont u mijnheer van Gemert?

C Hoesseini, Amsterdam op 24-04-2009, 11:24

Uitzetten zou als laatste maatregel moeten gelden. De overheid zou er goed aan doen de verstrekking van hun visum over een jaar pas te laten plaatsvinden. De duur van de visum moet een proefperiode bestrijken, waarin de jongens laten zien of ze hun leven hebben gebeterd. Zo niet, dan kan direct uitwijken naar andere maatregelen!
En niet direct, want die jongens zijn de Marokkaanse taal niet meer goed machtig. Marokko is geen thuisland meer...
Dus eerst een proefperiode en daarna overgaan tot verdere maatregelen. Met het oog op verkiezingen wordt weer haantjespoltiek bedreven......

Zakariya, Amsterdam op 24-04-2009, 11:24

Triest dat Trouw doorgeefluik is voor een dergelijk slap geleuter.
Maar ik stel voor dat Trouw nu systematisch de slachtoffers van die Marokkaantjes een gezicht geeft. Zoals met die 26.000 gezichten.
Tijd voor benoemen, Trouw! Maak de belofte van Doekle waar.

rkh, leeuwarden op 24-04-2009, 11:24

De schrijver van dit stukje laadt ernstig de verdenking op zich dat zijn standpunt niet wordt ingegeven door een streven naar wat het beste is voor de maatschappij, maar naar wat het beste is voor zijn eigen broodwinning. Immers, als we alle geimporteerde criminelen (veruit het grootste deel) zouden terugzenden naar hun landen van herkomst zou er amper meer criminalitieit overblijven, en dus ook geen behoefte aan criminologen.

Marco van der Slot, Duivendrecht op 24-04-2009, 11:19

N.a.v. Jo:
nieuw woord: de crimiknuf!
Gaat hand in hand met multikul.
Heerlijk, die wetenschappers (sic!) uit linkse hoek met hun politiek correcte multikul en crimiknuf! wat richten ze een schade aan...

Meike, Houten op 24-04-2009, 11:19

Hoe lang blijft Trouw trouwnes nog doorgaan met het plaatsen van dit soort stukjes waarin met een hoop gewauwel getracht wordt recht te praten wat krom is en krom te praten wat rechts is? Het publiek kijkt er toch wel doorheen, zie de reacties. De tijd dat de politiek-correcte mafia hun zwakzinnig geleuter zonder weerspraak konden verkopen ligt wel zo'n beetje achter ons.

Marco van der Slot, Duivendrecht op 24-04-2009, 11:19

Frank van Gemert schrijft dat de broers Nederlandse papieren hadden. Is dat wel zo? Wat ik ervan begrijp dat is dat ze een verlopen verblijfsvergunning hadden. Het enige wat ze dan nog hebben is een geldig Marokkaans paspoort. Moet je in dat geval als land (= Nederland) opdraaien voor hun criminaliteit? Frank van Gemert maakt zich zorgen dat de broers hun moedertaal niet meer kunnen spreken. Dat geeft wel aan dat FvG niet weet waarover hij het heeft. Van mij hoeft uitzetting geen eerste keus te zijn. Het kan niet als iemand een Nederlands paspoort heeft, maar daarvan is hier geen sprake.

Lara, ... op 24-04-2009, 11:19

Als Marokko hier zo mee zit, ligt een oplossing voor de hand: het door de Marokkaanse overheid verbieden van dubbele paspoorten. Iedereen die uit Marokka emigreert verliest dan automatisch de Marokkaanse nationaliteit en kan dus niet meer naar Marokko worden uitgezet.

de witt, deventer op 24-04-2009, 11:19

Bullying van een bully toelaten in een klas in school heeft ook ingrijpende gevolgen voor de kinderen van die klas in het algemeen en zeker voor de slachtoffers van de bully. Vaak dragen die kinderen de gevolgen daarvan voor de rest van hun leven mee. Wat is dan belangrijker, het welzijn van de bully of dat van de rest van de klas? Het blijft me steeds weer verbazen dat sommigen zich in alle mogelijke bochten wringen om het gedrag zoals ten toon gespreid door de Marokkaanse broers goed te praten.

MO, Limburg op 24-04-2009, 11:15

Mensen als van Gemert zijn mede schuldig aan de groei van de PVV.

adriaan, Katwijk op 24-04-2009, 11:15

Feit blijft dat mensen die niet over de juiste papieren beschikken geen recht hebben om in Nederland te verblijven. Als ze dan ook nog crimineel bezig zijn lijkt me de aangewezen oplossing om ze zo snel mogelijk het land uit te schoppen. Waarom zou de Nederlandse belastingbetaler moeten opdraaien voor de kosten en verdere ellende die zulke illegalen hier veroorzaken?
Wat zou Marokko zelf met criminele illegalen doen? Ik gok op eerst een fikse gevangenisstraf en daarna uitwijzing. Probleem opgelost. Het linkse criminelen-geknuffel in Nederland lost helemaal niets op, en heeft nog een aanzuigende werking ook.

Jo, Groningen op 24-04-2009, 10:47

Marokko wil zonodig dat iedere 'Marokkaan' een Marokkaans paspoort heeft, dan kunnen ze ook de consequenties daarvan aan. De mannen in kwestie hebben jarenlang misbruik gemaakt van wat zij als de NL softheid zien. Als je als dubbelpaspoorthouder welkom wil zijn, kan je je ook gewoon aan de wetten van het land houden en de kansen op onderwijs en arbeid die er zijn pakken, in plaats van liever lui dan moe maar uit stelen te gaan.

E. Veerman, Utrecht op 24-04-2009, 10:47

Als de overheid wil voorkomen dat sommige burgers ten einde raad het recht in eigen hand gaan nemen, zal er iets moeten gebeuren. Marokko wil dat iedereen tot in lengte van dagen Marokkaan blijft, laten zij daar dan ook de minder zoete vruchten van plukken. Voor deze jongens geldt: genoeg is genoeg!

Fred, Utrecht op 24-04-2009, 10:47

Onbehoorlijk? Weet je wat onbehoorlijk is? In andermans land te komen roven en treiteren - en als die anderen daar dan eindelijk genoeg van kijgen en je terugsturen naar het hol waar je vandaan komt dat dan onbehoorlijk noemen. Dat is pas onbehoorlijk.

Bob, Leusden op 24-04-2009, 10:47

Ach ja, een term als 'deportatie' doet het in die kringen natuurlijk altijd lekker. Crimineel zijn kunnen ze ook in het land van herkomst. Daarvoor hoef je niet in Nederland te zijn. Is het onbehoorlijk om iemand die zich consequent bij thuis gedracht, uit jouw huis te zetten? Het is en goed plan: iedereen die op een tijdelijke verblijfsvergunning in NL verblijft en die tijd gebruikt voor criminele activiteiten, direct "ongewenst" verklaren. Is dat deportatie? Dat zij dan zo. Zoals NL zijn "eigen straatje schoonveegt", zo heeft Marokko dat al eerder gedaan door die mensen de kans te geven te vetrekken.

Jos, Monster op 24-04-2009, 10:47

Ach, ach, wat een klaagzang. Een geweeklaag als antwoord op het criminologisch probleem van het decennium. Het enig adequaat antwoord van Frank van Gemert is 'pappen en nathouden'. Criminologen hebben op dit probleem nooit een adequaat antwoord kunnen vinden, maar zijn snel in het aanwijzen van zwakke plekken in andermans oplossingen en Van Gemert is daar geen uitzondering op, maar daar zit de gemeenschap niet op te wachten.
Als deportatie het antwoord is op zulke chronische gevallen dan is dat adequaat want ten eerste zijn deze lievertjes Marokkaanse staatsburgers en ten tweede is dat in het belang van orde en veiligheid.

g.hanness, ter aar op 24-04-2009, 10:47

¨Het uitzetten van twee Marokkaanse veelplegers heeft ingrijpende gevolgen voor Marokko, voor de jongemannen zelf en voor de Marokkanen in Nederland.¨

Dat is nou toch precies de bedoeling

frans, haarlem op 24-04-2009, 08:48

My rijzen de hare ten berge als ik dit onsamenhangend geleuter hoor; werkelijk ongelofelijk. De auteur mist iets: realiteit. Het zijn Marokkanen die naar hun eigen land teruggaan. En waarom? Omdat ze zich als beroepsmisdadigers buiten hun zeer tolerante gemeenschap hebben gesteld en haar andere leden intentioneel schaden. En omdat zij duidelijk niet aan integratie in NL zijn geïnteresserd. En het gevaar dat ze in hun land kriminelen worden? Hoezo worden, dat zijn zij toch al? En dat daar harder tegen hen wordt opgetreden? Geweldig. Wereldvreemde apologisten zoals de auteur zijn de reden er van, dat zij hier zo graag terug willen komen.

Ed, Auckland op 24-04-2009, 08:48

Het niet uitzetten van deze twee zware criminelen uit Marokko is bijzonder onfatsoelijk naar Nederlanders die een fatsoenlijk leven leiden.

Zware criminelen met een dubbel paspoort = uitzetten
Zware criminelen met alleen Marokkaans paspoort = nog sneller uitzetten

Wat is er aan de hand met dit land?

Bastiaan, Amsterdam op 24-04-2009, 08:48

Ach wat zielig voor die jongens... zijn hun slachtoffers hier ook zo zielig? Hadden ze eerder moeten bedenken, ze hebben hier kansen genoeg gehad. Nu komen goede Marokkanen in Nederland misschien eens van het slechte imago af, wanneer de rotte appels uit de mand vallen.
ALS die uitzetting al doorgaat, ik moet het eerst zien...

Meike, Houten op 24-04-2009, 08:45

De criminele brooers moeten zich 'rekenschap geven van de ingrijpende consequenties' van hun criminele gedrag. Dat hoefden ze tot nog toe niet, want uitzetting was geen optie. De criminoloog zou eens moeten uitrekenen wat de criminele broers voor schade hebben aangericht in Nederland, materieel en psychische schade bij hun slachtoffers. Hebben zij überhaupt wel iets positiefs bijgedragen aan de Nederlandse samenleving. Van Gemert zou ook eens moeten uitrekenen hoe lang de broers vastzaten in totaal en hoeveel die detentie heeft gekost. De volwassen broers zijn zelf verantwoordelijk voor hun gedrag.

albert van der vliet, amsterdam op 24-04-2009, 08:45

Mijn verbazing is zeer groot bij het lezen van dit artikel.
Om een indicatie te krijgen van de onderbouwing van het artikel moet de lezer voor de grap de woorden 'velen' en 'vaak'.
Deze woorden zijn vaag, leeg en suggeren een indruk in plaats van een feit. Dit is een misselijke vorm van manipulatie, waar in een kwaliteitskrant wellicht minder aandacht zou moeten zijn.

Daarnaast is de suggestie dat het uitzetten van vreemdelingen door de VS een gangprobleem in Latijns-Amerika (en de VS zelf) creert is ronduit belachelijk en totaal niet onderbouwt.

De schrijver probeert de lezer van een redenering te overtuigen zonder argumenten. Zwak

Luuk, Den Haag op 24-04-2009, 08:45

Krompraat. Een illegaal dient zich voorbeeldig te gedragen. Dat hadden die jongens ook kunnen weten. Als ik me misdraag word ik ook teruggestuurd, ondanks verblijfsvergunning, en terecht. Mr Van Gemert, er zijn talloze illegalen die uw moeite veel en veel meer waard zijn.

M.Nieuweboer, Moengo Suriname op 24-04-2009, 08:45

Er hoeven helemaal geen consequenties te zijn als die twee broers teruggestuurd worden. Waarom moeten die terug? Omdat ze het leven te zuur maken met dit soort straat tuig dat het in Slotervaart het leven niet meer te leven is. Vermoedelijk spreken ze de Marokkaanse taal heel veel beter dan de Nederlandse taal dus voor die twee broers hoeft Nederland geen zorgen voor te maken want het is belangen niet zo erg als degene die vertrekken naar een nieuw land. Als die kerels niet aan willen passen in zijn nieuw land dan vlug terug ermee want de Nederlandse regering doet veel te veel schade aan zijn eigen volk.

John Timmermans, Strathroy op 24-04-2009, 08:45

Buitengewoon intellectueel en doordacht stukje!
Het ligt waarschijnlijk aan mij dat ik er niet zo mee kan zitten dat ze daar in de criminaliteit komen. Daar heb ik 2 argumenten voor:
1. Dat zijn landen waar ze wel naar behoren met criminelen om kunnen gaan.
2. Het zijn hun burgers.
Ze leren daar echt wel criminele vriendjes kennen en het Spaans is ook zo onder de knie.

Bovendien: wat zijn de 'ingrijpende consequenties' van deze mensen hier te laten. Maar gelukkig is de burger niet machteloos en zal de dreiging van een reusachtige PVV beleid enigszins bijstellen.
Misschien ook niet...

Arthur, Sassenheim op 24-04-2009, 08:45

Meneer van Gemert schijnt niet te beseffen dat zijn weloverwogen argumenten de meeste mensen geen fluit interesseren. Deze jongens hebben talloze kansen gehad, en hebben door hun gedrag aangegeven niet geïnteresseerd te zijn in het lidmaatschap van deze samenleving. Integendeel, ze gedragen zich als parasieten. We zijn er klaar mee, met dit soort lui! In Marokko hebben ze vast geen criminologen of welzijnsmaffia die met juridische of moralistische sofisterijen een echt harde aanpak steeds weer verhinderen. Klaar!

Rob, Den Haag op 24-04-2009, 08:43

We hoeven niet collegiaal te zijn jegens Marokko, dat erin volhardt om Marokkanen geboren in Nederland de marokkaanse nationaliteit toe te kennen. Menig Marokkaan afficheert zich ook als Marokkaan, en niet als Nederlander. En om uw perspectief te blijven gebruiken: Marokko krijgt genoeg nederlandse uitkeringen om deze mensen "die de weg kwijt zijn geraakt" van die lieve bezigheidstherapie en reintegratietrajecten te geven.

Arne, Arnhem op 24-04-2009, 08:43

Je kon er op wachten dat er personen zoals de schrijver van dit stukje zou opstaan om in de bres te springen voor deze zielige "jongemannen die de weg zijn kwijtgeraakt". Overal ter wereld worden dit soort criminelen teruggestuurd naar land van herkomst behalve nederland. Nee, wij mogen blijven genieten van dit tuig. Alle ellende die zij aanrichten wordt gewoon betaald door de maatschappij. Deze gasten zullen gewoon blijven doorgaan met roven al dan niet met grof geweld. Dat weet van Gemert ook wel maar dat vergeet hij te melden in zijn walgelijke stukje.

N. Brandts, Den Haag op 24-04-2009, 08:43

Weet U wat onbehoorlijk is, de Nederlandse samenleving opzadelen met deze parasiterende MAROKKAANSE beroepscriminelen. Het feit dat de verblijfsdocumenten van deze 2 broers voorheen uberhaubt werden verlengd is al een krankzinnig schandaal, dat U het rechtzetten van deze fouten onbehoorlijk noemt is een nog groter schandaal. Mensen zoals U, van Gemert, zijn rechtstreeks verantwoordelijk voor de ongekende verloedering en tweedeling in onze maatschappij. Het zijn geen Nederlanders, ze hebben hier niets te zoeken anders dan de crimineel uithangen en ons sociale stelsel uitwonen. Parasiteren doen ze maar elders, NIET VAN MIJN BELASTINGGELD.

M. Kloek, Almere op 24-04-2009, 08:43

Het zal inderdaad geen feestje voor die criminelen worden als ze terug moeten naar Marokko. Maar dit minimaliseren van de ellende die ze in Nederland aanrichten vind ik stuitend. Geen woord over de slachtoffers die ze op hun geweten hebben. Maar wel een onterechte solidariteit eisen omdat ze " de weg zijn kwijtgeraakt " ?
Deze "traject " ongevoeligen hoeven wij niet te accepteren binnen onze landsgrenzen. En of ze er in Marokko blij mee zijn ? Geen idee, wellicht hebben ze daar trajecten die wel zoden aan de dijk zetten.

Marie-José, Amsterdam op 24-04-2009, 08:43

Bij immigratie, hoort een helder uitzettingsbeleid. Uitwijzen is geen straf, maar een maatregel bij crimineel gedrag. De huidige praktijk stamt uit de tijd, dat de linkse kerk oppermachtig was. En een rationele discussie over minder bonafide immigranten onmogelijk werd gemaakt. Het is ook wat goedkoop om zo door te zeuren over het woord deporteren.Ook in de UK,betekent dat gewoon uitwijzen (na zorgvuldig onderzoek).

M.Visser, Amsterdam op 24-04-2009, 08:43

Plaats een reactie

U hebt geen naam ingevoerd.

U hebt geen woonplaats ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

U hebt geen reactie ingevoerd.

Uw reactie is te lang.

Gebruik maximaal 650 tekens. U heeft nog 650 tekens. Lees ons reglement

Stuur artikel door

Verstuur dit artikel naar

U hebt de naam van de ontvanger niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

Uw gegevens

U hebt de naam van de zender niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

counter
Opinie

Podium

Het woord zegt het al; 'podium' is het onderdeel van Trouw waar het vrije woord klinkt. Het gaat om opiniërende gastbijdragen van specialisten of vakdeskundigen.

Opinie

Columnisten

De een is hoogleraar Nederlandse geschiedenis, de ander is televisierecensent en weer een ander is politiek journalist. Allen hebben ze één ding gemeen: columns schrijven.

Opinie

Commentaar

Van maandag tot en met zaterdag staat in dagblad Trouw het redactioneel commentaar. De hoofdredactie schrijft deze opiniërende analyse over onderwerpen uit de krant.

Opinie

Spotprenten

Tekenaars Len Munnik, Tom Janssen en Berend Vonk geven om de beurt hun visie op de wereld, gegoten in 16 bij 12 centimeter. Hier vindt u de tekeningen van de afgelopen week.

Opinie

Polderpeil

Is de PvdA te elitair? Is naaktzwemmen aanstootgevend? Hoe zinvol zijn gruwelijke beelden in de krant? Laat uw stem horen en bekijk de uitslagen van eerdere peilingen.

Weblogs

De blogs van Trouw

Vanuit diverse plekken op de wereld bloggen correspondenten over de meest uiteenlopende zaken. Maar ook op de Amsterdamse redactie worden blogs getikt.

Opinie

Brief Hoofdredacteur

De hoofdredacteur van Trouw geeft in een column wekelijks zijn visie op keuzes in de krant, wat er speelt binnen de redactie en onder de lezers.