Vuurwerk afsteken kan ook veilig en feestelijk
Een meisje ruimt donderdag met haar moeder in Beesd vuurwerkafval op. Voor veel mensen is het eerste klusje in het nieuwe jaar afval van het vuurwerk op ruimen in de straat. © ANP
Voor een verbod op privévuurwerk is voldoende draagvlak. Shows op centrale plaatsen voorkomen ongelukken en overlast.
Het nieuwe jaar is ingeluid met 200 miljoen knallen, honderden gewonden en een dikke deken van smog in de grote steden. Door overdaad en ondeskundig gebruik dreigt de vuurwerktraditie aan haar eigen succes ten onder te gaan. Daarom moet Nederland stoppen met particulier vuurwerk en voortaan per gemeente een centrale show organiseren waar het vuurwerk door professionals wordt afgestoken.
Toen in de jaren zestig de vuurwerktraditie in Nederland begon, vergaapte de hele straat zich aan die ene buurman die met oud en nieuw drie vuurpijlen de lucht in schoot. Nu tel je niet meer mee als je niet zelf minstens een half uur aan het knallen bent. We steken met zijn allen jaarlijks steeds meer en steeds zwaarder vuurwerk af. Die overdaad zorgt in de stedelijke gebieden voor een dikke deken van smog en een enorme geluidsoverlast die vaak al dagen voor oudejaarsdag begint.
Daarnaast is er het probleem van het ondeskundig gebruik. Het vuurwerk van tegenwoordig doet niet alleen vanwege de naamgeving denken aan oorlogsgeschut, het zijn in veel gevallen daadwerkelijk dodelijke explosieven. Toch mag iedereen het zonder restricties afsteken, van de beschonken buurman tot je neefje van acht. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er jaarlijks duizenden vuurwerkslachtoffers vallen.
Maar is een verbod op privévuurwerk echt nodig? Wie voor een vuurwerkverbod pleit, staat nog niet automatisch in de betutteltraditie van de kabinetten Balkenende; met het inperken van persoonlijke vrijheden moet je terughoudend zijn. Maar als de vrijheid van de één ten koste gaat van de vrijheid van de ander, dan is het de taak van de overheid om regulerend op te treden.
Niemand vindt het gek dat Nederland een verbod kent op vuurwapens. En toen in het begin van de twintigste eeuw het autobezit een grote vlucht nam, was de overheid zo verstandig om een rijbewijs verplicht te stellen en het rijden onder invloed strafbaar te maken. Niet om de vrijheid van mensen aan te tasten, maar om de samenleving voor negatieve effecten te behoeden.
Om diezelfde reden ligt een verbod op privévuurwerk voor de hand.
Het grote aantal ongelukken rechtvaardigt de maatregel om het afsteken voortaan over te laten aan professionals. De smogvorming en geluidsoverlast rechtvaardigen het beperken van het afsteken tot een paar centrale plaatsen. Niet om de drie miljoen vuurwerkconsumenten een pleziertje af te nemen, maar om de ruim tien miljoen mensen die overlast ondervinden van de huidige vuurwerkpraktijk een plezierige jaarwisseling te garanderen.
Dat voorkomt honderden ongelukken, ernstige smogvorming en enorme geluidsoverlast en zo wordt het vuurwerk wel op een aantrekkelijke manier behouden voor de oud- en nieuwviering.
Is daar voldoende draagvlak voor? Zeker wel. Uit een opiniepeiling vorig jaar bleek een meerderheid van de Nederlanders ons voorstel te ondersteunen. Ook de duizenden mensen per dag die het burgerinitiatief ‘Meer plezier met minder vuurwerk’ (www.mindervuurwerk.nl) ondertekenen, zijn een indicatie.
Natuurlijk is er ook een grote groep tegenstanders. Maar de ervaring leert dat het grootste deel daarvan zich aan de regels zal conformeren, zodra die van kracht worden. Dat hebben we in Australië en New York kunnen zien, waar eind jaren tachtig een verbod op privévuurwerk werd ingevoerd. En in eigen land wordt het aanvankelijk controversiële rookverbod, ondanks het verzet van enkele cafés, door de overgrote meerderheid al dan niet morrend geaccepteerd.
Voor de echte vuurwerkfanaten dient zich met ons voorstel zelfs een nieuwe kans aan. Als elke gemeente een vuurwerkshow gaat organiseren, zal de vraag naar professionele vuurwerkafstekers enorm toenemen. Na een basiscursus pyrotechniek kunnen de vuurwerkamateurs van nu, straks op een veilige manier een bijdrage leveren aan een spectaculaire vuurwerkshow, waar het hele dorp of de halve stad van kan meegenieten.
Het inruilen van het recht op privévuurwerk voor een centrale vuurwerkshow is een maatregel die afrekent met de forse nadelen van de huidige vuurwerkpraktijk en biedt bovendien een aantrekkelijk alternatief. Het is de sleutel tot een plezierige jaarwisseling.
© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.





Reacties (33)
het wordt hoog tijd dat dit levensgevaarlijk en vervuilend gedoe verboden wordt.
laat het per gemeente afsteken door een prof.team.
dit is veel veiliger,mooier en je hebt de rotzooi op een plaats.
Wim K., Nederweert op 17-12-2009, 22:33
denk je ou echt dat je verbod doorgaat, Arno? ik dacht het niet want meer dan 3/4 nederland wil het houden! khoop dat dit tot je doordringt want ik heb géén zin in géén vuurwerk!
noobtoob, noobstad op 20-07-2009, 21:12
Wat is er nou erg aan vuuwerk? Het is al jaren een traditie. Vuurwerk afschaffen is net als sinterklaas en kerst afschaffen. Waarom ook niet gelijk pasen enz.
Thomas p., Zoetermeer op 11-03-2009, 12:46
Ik ben het niet met Frank eens dat het artikel van de het eerste tot het laatste woord onzin is; nadat ik het gelezen had werd ik helemaal blij omdat het precies verwoordt wat ik zelf al jarenlang denk. Goed artikel met goede argumenten en hopelijk concrete gevolgen ! Ik hoop dat de politiek echt iets doet met hun petitie ! Dat er inmiddels al meer dan 50.000 handtekeningen zijn laat wel zien dat ik niet de enige ben die het artikel onderschrijft.
wies van konijnenburg, ermelo op 18-01-2009, 13:58
Vuurwerk wordt op zo'n grote schaal misbruikt, gericht naar mensen,naar dieren, buiten de afsteektijd en uiteraard veel illegaal spul. Maar al dan niet goedgekeurd vuurwerk, bij wangebruik is het allemaal illegaal gedrag. Nu kan de politie dit niet hanteren, en wellicht mede daarom is de overheid nog niet voor een verbod. Uit vrees voor gezichtsverlies en boze oproerkraaiers. Dat de merendeel der Nederlanders er helemaal klaar mee is en er graag af wil, zal de zittende regering een zorg zijn. Respect voor de burgers en hun veiligheid is geen hot item.
Herman Logtenberg, Assen op 17-01-2009, 18:43
Een van de beste dingen hier in de VS zijn de jaarlijkse vuurwerkspektakels op Onafhankelijkheidsdag. De county, met hulp van gulle gevers (bijv. de kamer van koophandel, zakelijke organisaties zoals Rotary enzo) organiseert een schitterend, schitterend vuurwerk waarvoor de hele county uitloopt. Met zoveel spektakel is er dus ook helemaal geen aanleiding om zelf een paar lullige vuurpijltjes of andere ongein af te steken, afgezien van het feit dat dat in Maryland verboden is. Dat is het probleem in NL, wel dingen willen verbieden, maar vervolgens niet toezien op de naleving. Dan wordt zo'n regel toch een wassen neus?
Domela N.S., Verenigde State op 10-01-2009, 04:10
@Leo: de gemeentes kunnen prachtige vuurwerkshows betalen van het geld dat ze nu uit moeten geven aan opruimen van al het afgestoken vuurwerk.
Zelf zou ik overigens liever zien dat vuurwerk legaal bleef, maar dat de afstekers opdraaien voor alle kosten (opruimen, ambulances, gehandicaptenuitkeringen, luchtvervuiling, enzovoort). Dat lijkt mij niet onredelijk. Vuurwerk wordt dan ongeveer tien keer zo duur als nu. Dat alleen al zou veel van de problemen oplossen.
BartB, Leiden op 09-01-2009, 21:16
Artikel valt me vies tegen van een krant die ik al ruim 20 jaar lees. Deze onzin. Vuurwerk valt niet te verbieden. Het verergerd het alleen maar. Opbokken met deze onzin dus.
Thijs de Jonge, Sauwerd op 09-01-2009, 15:39
en 4: Schadeloos stellen van de verkopers? Nog niet zolang geleden moesten alle verkopers van consumentenvuurwerk gaan voldoen aan enorm aangescherpte regels, met alle bijkomende kosten van dien. Dure bunkers, spinklerinstallaties, enorme administratie, alles moest op orde gemaakt worden. Opzich niet onterecht, maar het is niet acceptabel om na al deze inspanningen deze middenstanders nu in de kou te laten staan. Investeringen blijken dus voor niets te zijn geweest, en daarnaast gaan ze een fikse omzet mislopen.
Leo AVP/VWC, Enschede op 09-01-2009, 12:11
Het verbod zal GEEN oplossing zijn, om een aantal redenen;
1. Er wordt gesteld dat overlast en vandalisme veroorzaakt wordt door (te) zware knallers. Vallen die onder het consumentenvuurwerk? Simpelweg: Nee. Dat zijn de, reeds illegale(!), buitenlandse knallers. Ooit een prullenbak of brievenbus opgeblazen zien worden door Nederlandse rotjes? Nee inderdaad, dat is onmogelijk. Verbieden heeft dan ook weinig zin. Mensen met de intentie slecht te doen zullen ook slecht doen. Is het niet met vuurwerk, dan zullen zij vindingrijk genoeg zijn om iets anders te bedenken en maken.
Leo - AVP/VWC, Enschede op 09-01-2009, 12:11
2. Wie verzorgt en betaalt die professionele shows? De gemeenten zelf? Die hebben er A) de expertise niet voor, en B) het geld er niet voor. Daarbij zijn er in Nederland simpelweg te weinig pyrotechnici die professionele shows mogen verzorgen. Er zijn nog geen 100 gelicenceerde mensen in ons land, dat zijn er veel te weinig om dit alternatief te doen slagen. Daarbij kan het niets anders dan levensgevaarlijke situaties opleveren wanneer op 31 december duizenden, al dan niet beschonken, mensen zich naar een afsteekplaats begeven en allemaal tegelijk weer willen vertrekken.
Leo AVP/VWC, Enschede op 09-01-2009, 12:11
3. Milieuschade?! Wel aan de ene kant consumentenvuurwerk verbieden, maar aan de andere kant grote shows toestaan? Waarschijnlijk heeft u geen idee hoeveel meer schadelijke stoffen er in professioneel vuurwerk zit. Dit is echt een non-argument in deze.
Leo AVP/VWC, Enschede op 09-01-2009, 12:11
Natuurlijk, ik zal wel weer een watje wezen. Maar mag ik asjeblieft een daverende hekel hebben aan die pest-pokkeherrie op en rondom oudjaar? Inderdaad, waarom is het zo'n gek idee één machtig mooi centraal vuurwerk af te steken ipv dat continue walgelijke kabaal en die rotstank op enkele meters afstand van mijn raam? Als u mij niet goed snik noemt, dan is mijn antwoord: wat u zegt bent u zelf.
rhs, z op 07-01-2009, 23:48
Op oudejaarsavond maakte mijn grootvader (jachtopziener van beroep)
4 losse flodders klaar.
Na twaalven ging het jachtgeweer mee naar buiten en dan was het achtereenvolgens opa...boem..boem en ik boem..boem.
Endat tewijl toen al op niet al te grote afstand de wereld gek werd met dingen die veel gevaarlijker waren dan die losse flodders.
Ook komden verreweg de meeste mensen totaal niet met die troep overweg en ook toen gebeurden er ongelukken. Idioot eigenlijk, een geweer is aan vergunninghouders voorbehouden en vuurwerk mag iedere gek afsteken. Laat daar asjeblieft een einde aan komen.
Fred, Ede op 07-01-2009, 23:48
je moet niet een verbod invoeren omdat het de inigale invoer vanuit belgië bevorderd.
jeroen, utrecht op 07-01-2009, 23:48
Jouw verbod gaat NIET door Arno.
-, - op 07-01-2009, 23:48
Op 50 meter van mijn huis brandde op Oudejaarsnacht mijn winkelcentrum af. Verzekering dekte de vuurwerkschade amper.
Kleine zelfstandigen waren de dupe van het vuurwerkplezier. Hef 10% knalbelasting op de aanschaf van vuurwerk. Vul hiermee een schadepot, waarmee deze kleine zelfstandigen weer op de been kunnen worden geholpen.
H.L.J. Huberts, Wageningen op 07-01-2009, 23:45
"Natuurlijk is er ook een grote groep tegenstanders. Maar de ervaring leert dat het grootste deel daarvan zich aan de regels zal conformeren, zodra die van kracht worden. "
Dit geeft wel weer aan wat voor type mensen een voorstander van zo'n verbod zijn....
Tarak, Amsterdam op 07-01-2009, 23:43
Nee dit kan niet wat een onzin.
Een vuurwerk show word afgestoken door profesionals.
Dit kan niet met een simpele basis opleiding.
Hiervoor is een zware opleiding + jaren stage ervaring nodig.
Dus Arno hou op met die onzin.
Als je een vuurwerk verbod wilt ok maar hou op met beloftes te doen die niet mogelijk zijn.
Of nog veel gevaarijker
Een vuurwerk show kan alleen in grote steden worden gehouden.
Ook ondermeer voor b.v transport en veiligheid hier om heen.
piet van duren, olst op 07-01-2009, 19:07
Rancune en ordinaire jaloezie ontbreken bij mij, frustatie heb ik zeker als ik ieder jaar weer geconfronteerd wordt met anderhalve maand volslagen debiel geknal. Met name mijn huisdieren hebben hier behoorlijk last van. Gefrusteerd raak ik omdat de politie weigert hier de wet uit te voeren.
Jaarlijks blijkt men zich niet te kunnen houden aan de wettelijk vastgestelde knalperiode en het wettelijk toegestane vuurwerk.
De vuurwerkafstekers hebben daarbij hun recht op dit rare geknal verspeelt. Dus maar gewoon verbieden is nog het enige dat rest.
Gelukkig zijn hier steeds meer mensen van overtuigd.
Peter, Doorn op 07-01-2009, 19:07
"Natuurlijk is er ook een grote groep tegenstanders. Maar de ervaring leert dat het grootste deel daarvan zich aan de regels zal conformeren, zodra die van kracht worden."
Dit is natuurlijk een non-argument, dat men zich ergens aan conformeert op den duur is op geen enkele manier bewijs voor de juistheid van de regel.
Als er nu eens bij wijze van experiment de komende jaarwisseling in een groot aantal steden en dorpen zo'n show georganiseerd werd? Ik acht het niet onwaarschijnlijk dat een hoop mensen dan uit zichzelf hun portemonnee op zak houden en niet zelf gaan afsteken. Daarna nog eens peilen hoe men er over denkt.
Siena, Amsterdam op 07-01-2009, 19:07
Nee hoor Frank DH, u pleit voor eigen parochie, u wilt niet dat uw vrijheden worden beperkt, maar het artikel is mij uit het hart gegrepen. Het geeft een positieve oplossing voor het vuurwerkprobleem. Nederlanders zijn echt kleine kinderen en enorme zeuren als ze hun zin niet krijgen. Ze kunnen niet fatsoenlijk omgaan met hun vrijheden, dan moeten ze maar beperkt worden!
Frederic, France op 07-01-2009, 19:02
Ach, je hebt altijd en voor ieder gebied dominees die wel even zullen vertellen hoe een en ander geregeld moet worden. Desnoods met verkrachting van gegevens. Want als er een draagvlak voor het verbod van consumentenvuurwerk is, waarom wordt dat dan nog zoveel verkocht?
Mensen moeten leven en leven niet in een operatiekamer. En een beetje lawaai en een beetje uit-de-band-springen is alleen maar goed.
N.B. Ik koop zelf nooit vuurwerk maar ik zou het zonde vinden als het anderen werd verboden.
Bert, Heerhugowaard op 07-01-2009, 19:00
Jammer dat de rapporten welke de milieuvervuiling vanwege vuurwerk niet bij iedereen bekend zijn. Inderdaad, de knal is zó verdwenen en de rook vervolgens iets later. Maar, wat te denken van het koper en zware metalen welke in het milieu (lees: mens) terecht komen? Helaas handelen wij nog steeds schaamteloos met China. Daar komt namelijk vuurwerk (illegaal) vandaag dat je in 1 klap van je gezicht beroofd. Als ic-verpleegkundige kon ik daar op oudejaarsavond weer eens getuige van zijn.
Dat de ongelukken door ondeskundigheid gebeuren, spreekt voor zich. Wie krijgt er nu, met slechts eenmaal per jaar oefenen, daar handigheid in?
Philip Pieterse, Oegstgeest op 07-01-2009, 19:00
Vuurwerk afsteken is een van de leukste dingen die je mag in Nederland. Het was een prachtige vuurwerkshow dit jaar. Er gaat toch niets boven je eigen vuurpijl of fontein. Dus, alles wat leuk is moet verboden worden.
Gerard de Jong, Houten op 07-01-2009, 19:00
Ik zou er wel een voorstander van zijn. Het knalvuurwerk zal ik absoluut niet missen, snap totaal niet wat daar leuk aan is!
Een professionele vuurwerkshow (zeker rondom een bijzonder "landmark" zoals bv een toonaangevende brug) is vele malen mooier dan wat er nu rond oud en nieuw gebeurd.
Smogvorming en geluidsoverlast zijn wel gezochte argumenten, de zware industrie wordt ook niet stilgelegd om deze reden. Gezondheid/veiligheid natuurlijk wel, een aantal mensen toont elk jaar weer aan niet met vuurwerk om te kunnen gaan.
Gertjan van Dijk, Zaandam op 07-01-2009, 18:59
Als je vindt dat alcohol gevaarlijk is, laat je het toch ook niet door beroepsalcoholisten opdrinken? Verbieden is verbieden, niet van die halfwas circusvoorstellingen er aan plakken.
J.Willems, Arnhem op 07-01-2009, 17:27
Na een basiscursus pyrotechniek kunnen de vuurwerkamateurs van nu, straks op een veilige manier een bijdrage leveren aan een spectaculaire vuurwerkshow.
______________________________
Onmogelijk hieruit blijkt dat de heren geen gedegen onderzoek hebben gedaan.
Profesioneel vuurwerk is 10.000x gevaarlijker dan consumenten vuurwerk.
Geen verzekerings maatschappij gaat hiermee akoord.
Bovendien moet je als pyrotechicus een zware opleiding volgens en eerst heel veel praktijk ervaring opdoen.
Wat een onzin kramen deze mensen uit.
Vuurwerk verbod ok maar grote show in elke gemeente gaan er niet komen.
piet van duren, olst op 07-01-2009, 17:16
De piraatjes die we vroeger afstaken konden de hele kerstvakantie gekocht worden en veroorzaakten nauwelijks letsel of overlast. Nu is het voornamelijk het massaal ingevoerde illegale vuurwerk (met name strijkers) dat voor veel problemen zorgt. Zo slaat een strijker een hele hand weg daar waar een piraat hooguit een pijnlijke plek veroorzaakt. Het verplicht stellen van een vuurwerkbril zou wellicht meer ellende kunnen voorkomen dan wéér een nieuw verbod. Als er straks een verbod op religie komt, is dat ook omdat de meerderheid 'er niets meer mee heeft', net als bij vuurwerk. Straks is niemand nog bereid andermans vrijheid te verdedigen.
Marco, Rotterdam op 07-01-2009, 17:16
Jaja, je moet als politicus af en toe een stelling maken ook al gaat het nergens over, het valt nog mee dat jezelf mag autorijden.(levensgevaarlijk) Misschien ook snoep gaan verbieden daar krijg je rotte tanden van, etc etc..
Karin, Haarlem op 07-01-2009, 13:00
Ik en alle mensen in mijn omgeving zijn het helemaal eens met de anti vuurwerkcampagne.
Ik onderschrijf de genoemde argumenten te zeerste. Het is onbegrijpelijk dat mensen het klimaat en milieu hoog in het vaandel hebben en op het oudejaar ineens niet.Onacceptabel dat met het oudejaar een oorlogssituatie ontstaat waarin blijkbaar auto`s en scholen het moeten ontgelden.De maatschappelijke kosten lopen in de miljarden.De tot criminaliteit uitlokkende baldadigheid van een onvolwassen bevolkingsgroep betalen we met z`n allen. Weg met dit domme spul.
Wie toch nog vuurwerk afsteekt moet een flinke tik op de vingers krijgen als hij die nog heeft.
jacob, vlissingen op 07-01-2009, 12:59
Honderden gewonden wordt een alinea verder opeens duizenden vuurwerkslachtoffers. En als niet-vuurwerkgebruiker voel ik mij helemaal niet in mijn vrijheid beperkt, hoogstens verbaas ik mij erover dat zoveel mensen zoveel geld uitgeven. Ik sluit mij geheel aan bij Frank hieronder, opnieuw is hier sprake van twee personen die gedreven worden door dwangmatige bemoeizucht en anderen het licht niet in de ogen gunnen. Gokje: dit artikel komt van twee grumpy old men. Steeds vaker dringt zich bij mij de indruk op dat de (voorstellen tot) ver- en geboden een gevolg zijn van rancune, frustratie en ordinaire jaloezie bij mensen van boven de 40.
Fred, Leiden op 07-01-2009, 12:56
De heren hadden net zo goed kunnen schrijven "Verbied vuurwerk want we hebben er een hekel aan.". De aangedragen argumenten zijn zo zwak, dat je er makkelijk doorheen prikt. De luchtvervuiling van vuurwerk is dusdanig van korte duur, dat het geen gezondheidsschade veroorzaakt. Ongelukken gebeuren niet door ondeskundigheid, maar door roekeloosheid. Acceptatie van het rookverbod heeft niets te maken met de acceptatie van andere verboden. Wat de gemeente organiseert kan nooit leuker zijn dan zelf doen. Opiniecijfers moet je nooit te letterlijk opvatten. Kortom, het artikel is van het eerste tot het laatste woord onzin.
Frank, DH op 07-01-2009, 09:31
Plaats een reactie
Stuur artikel door