Kans op misbruik gegevens patiënten levensgroot
© ANP
Minister Klink meet de voordelen van het Elektronisch Patiënten Dossier breed uit. Maar zwijgt over risico’s. Al lang voordat de huisartsen een conflict hadden met minister Klink over het Elektronisch Patiënten Dossier, waren er grote bedenkingen tegen het EPD.
Het grootste dilemma voor de huisartsen is de kans dat onbevoegd wordt gekeken in patiënten-dossiers en dat daar misbruik van wordt gemaakt. Denk aan het belang van medische gegevens in verzekeringskwesties en bij arbeidsongeschiktheid, om van grover misbruik en chantage maar niet te spreken.
Een systeem waarbij tienduizenden zorgverleners met hun pasje (de zogenaamde UZI-pas) kunnen inloggen is nooit afdoende te beveiligen, wat men ook beweert: de praktijk leert helaas dat op deze schaal volledige beveiliging een utopie is.
In de huisartsenpraktijk waar ik werk hebben vier artsen een UZI-pas aangevraagd: één heeft hem zonder problemen ontvangen. Twee zijn zonder code geleverd waarna de aanvraag opnieuw moest worden gedaan. Mijn eigen aanvraag is met de bijbehorende documenten zoekgeraakt.
In de praktijk zien we nu al dat soms aan een dossier van een patiënt is gesnuffeld door iemand zonder dat er contact is geweest met de huisartsenpost. In het huidige huisartsensysteem wordt altijd gemeld wanneer er een dossier wordt ingekeken. Gelukkig kunnen we –omdat het een regionale structuur is en we de deelnemers kennen- meteen actie ondernemen.
Een ander probleem betreft de medische aansprakelijkheid: Stel dat iets in het dossier van de huisarts niet klopt of niet vermeld is. Een collega elders kan op grond daarvan een fout maken. Wie is dan verantwoordelijk? De huisarts? De collega elders? Hier moet duidelijkheid over zijn voordat je van artsen kunt verlangen dat ze hun dossiers open stellen.
De opmerking dat mensen vanwege het EPD niet telkens hun ziektegeschiedenis hoeven te vertellen is een onjuiste voorstelling van zaken: iedere arts zal het verhaal altijd van de patiënt zelf willen horen.
Telkens wordt door het ministerie van volksgezondheid gesproken over 19000 vermijdbare ziekenhuisopnames en 1200 sterfgevallen alleen al door verkeerd medicijngebruik. De minister legt daarbij gelijk de link dat deze te voorkomen zijn bij gebruik van het EPD. Ook dit behoeft nuancering: deze getallen komen voort uit een onderzoek dat is verricht door ziekenhuisapothekers (het ’HARM-onderzoek’). Dat betrof alle ziekenhuisopnames waarbij medicatie een rol speelde in de reden van opname: zo ook alle zelfmedicatie.
Problemen die door zelfmedicatie ontstaan, zullen met een EPD echter nooit voorkomen worden. Het HARM-onderzoek doet geen enkele uitspraak over vermijdbare opnames, doordat de voorschrijvend arts onvoldoende op de hoogte was van wat de patiënt aan medicatie gebruikte. De getallen die het ministerie noemt zijn dus op z’n minst zeer tendentieus.
Minister Klink doet het voorkomen alsof het EPD al werkzaam is, getuige ook de folder die alle huishoudens hebben ontvangen afgelopen dagen. De praktijk is helaas veel weerbarstiger: zelfs op regionaal niveau lukt het nog steeds niet alle huisartsensystemen betrouwbaar te ontsluiten voor de huisartsenposten. In de regio Twente waar een pilot is gedaan met het EDP liepen enthousiaste huisartsen tegen dusdanige problemen op dat men wilde stoppen met de medewerking aan het project.
Terwijl diverse pilots liepen en men grote problemen tegenkwam werden door het ministerie flyers verstuurd, waarin men deed voorkomen alsof het EPD in proefregio’s een groot succes was. Deze stonden vol hele en halve onwaarheden: pure propaganda. Bovendien kost invoering veel geld.
Op regionaal niveau zal ik me blijven inzetten voor een betere inzage in medische dossiers: dat hier winst mee te behalen is, is zeker waar. De stap naar een grootschalig landelijk systeem kan pas worden gezet wanneer blijkt dat het op regionaal niveau goed functioneert en veilig is. Voor de enkele patiënt die bijvoorbeeld in Zeeland comateus wordt opgenomen mag men overdag contact met de praktijk opnemen en ’s avonds met de huisartsenpost: daar is geen duur landelijk project voor nodig.
De minister meet de voordelen van het EPD breed uit. Over de risico’s wordt in alle talen gezwegen. Een aantal juridische zaken zijn niet geregeld. Daarom geldt voor mij: Het EPD, nog even niet!
© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.





Reacties (42)
Toch moeten er voordelen in zitten. Maar als ze nauwelijks of niet voor de patiënt of arts zijn voor wie zijn ze dan wel? Zitten er bij eventuele toekomstige wijzigingen meer mogelijkheden in voor ondernemers en uitkeringsinstellingen via de door hen ingehuurde artsen met als einddoel ijskoude bezuinigingen en voordeel voor het bedrijfsleven.
Paul, Anon op 07-12-2008, 11:04
We gaan niet voor niets weer op papier stemmen. Informatie ingegeven op computers is op afstand af te vangen. En absolute beveiliging is onmogelijk. O nee, dat is waar ook we nemen hier in Nederland géén eigen initiatieven meer maar we volgen Amerika: where ever that may lead!
Naast alle problemen met stemcomputers in Amerika zijn patiëntendossiers ook al gehacked. In computers bij het pentagon en NASA is ook al ingebroken. Dat moet bij ons dus ook nog even gebeuren.
Paul, Anon op 07-12-2008, 11:04
En tot verrassing is dit ook in de Nederlandse politiek best wel bekend. Maar zo blijft er wel heel weinig voordeel over voor de patiënt bij wie welhaast een stilzwijgende goedkeuring wordt afgedwongen. Ook voor de arts zal het eerder na als voordeel opleveren, denk aan de eed, die van hypocritus wordt en aan de verzwaarde verantwoordelijkheid om alles in een keer eenduidig en goed op te schrijven.
Paul, Anon op 07-12-2008, 11:04
Was in de eerste instantie vrij positief, echter na vele verhalen en gesprekken rondom dit onderwerp behoorlijk gematigd. Laten we eerst alle kinderziektes(lees mogelijke misbruik) goed bestuderen alvorens dit landelijk in te voeren. Daarbij is het luisteren van de specialist/huisarts naar de patient altijd gewenst omdat men niet alleen van een document uit moet gaan. Er worden geregeld medische missers gemaakt, en de kans op vergroten door verkeerd gebruik van EPD is aanzienlijk aanwezig.
johnny Otto, IJMUIDEN op 23-11-2008, 18:50
Bedankt voor dit artikel en goed te lezen dat zoveel mensen, evenals
artsenverenigingen en apothekers tegen het EPD zijn! Dit is weer één
van de vele 'Big Brother' trucs, maar hiermee vallen ze nu door de
mand. Het zgn. onafhankelijke Meldpunt Consumentendezorg blijkt na hun vragen te hebben gesteld helemaal niet zo onafhankelijk te zijn.
Waarom werd minister Klink niet teruggefloten door de Eerste en Tweede Kamer, of hebben ze zijn voorstel op zijn minst niet eerst (goed)gekeurd? Uit betrouwbare bron vernam ik dat het EPD er sowieso komt in 2010, waarschijnlijk of we willen of niet! Hoogste tijd dus om met zijn allen op te staan!
Judith, Amsterdam op 19-11-2008, 12:36
Een lastige situatie: Ik ben voorstander van uitwisseling van data maar niet op deze manier.
Zelf ben ik chronisch ziek en weet hoe het is om in verschillende provincies mijn verhaal + medicijnlijst weer op te dreunen. Fijn als het niet meer nodig is, maar dat voordeel weegt niet op tegen het nadeel wat er gebeurt als mijn gegevens op straat komen te liggen.
Artsen (voor geplande afspraken, geen spoed) beschikken nu ook al over een volledig dossier, maar hebben dat vaak niet (volledig) doorgelezen wegens tijdgebrek. EPD verandert dat niet.
Hans, Breda op 14-11-2008, 11:27
het idee dat je automatisch opgenomen wordt in de DATAbase als je niet reageerd en als je wel bezwaar aantekend, je gerigistreerd wordt als "probleem-geval"... te zot voor woorden. ik ben nog steeds aan het overwegen wat het beste is om te doen. waarschijnlijk gaat het naar geen hulp/zorg bij niet-registratie. wordt je opgejaagd door de STASI2.0 ivm de wet ter voorkoming van Terrorisme. Er verandert veel in de maatschappij en dit in een rap tempo, totale controle, totale overheersing, verdeel en heers. wat mij beangstigd is dat mensen wie ik hierover spreek mijn mening en opvattingen niet delen... het loopt zo'n vaart niet, wordt gezegd.
arno, eindhoven op 13-11-2008, 11:31
het is toch wel triest als door de overheid al wordt beslist in positieve zin over wat we willen. en dat we zelf actie moeten ondernemen om het ongedaan te maken.waar gaat dit naartoe
J de Leeuw, Losser op 11-11-2008, 17:37
Handig, deze brief richten aan 'de bewoners van dit adres'.
Veel mensen gooien dit soort post direct bij het oud papier.
En wij moeten ons legitimeren, voor onze kinderen een geboortebewijs
halen en BSN invullen. En dat terwijl het nog niet eens door de Kamer is behandeld! Schandalig!!!
M. Boogaard, Amsterdam op 11-11-2008, 17:11
Is ongeadresseerde post waarbij je op kosten gejaagd word niet gewoon spam?
Hoe zit dat trouwens met dat bezwaarformulier? Als ik mijn handtekening plaats, dan maak ik niet alleen bezwaar, maar blijk tevens toestemming te verlenen om mijn persoonsgegevens te verwerken in het kader van de wet bescherming persoonsgegevens.
Ik wil alleen bezwaar maken en juist nergens toestemming voor geven.
Niets doen betekent: automatische registratie. Bezwaar aantekenen betekent: automatisch registratie, al is het dan op een andere lijst. Misschien zoek ik te ver, maar mijn vertrouwen in meneer Klink is tot ver onder het absolute dieptepunt gedaald.
Pierre, Rijswijk op 11-11-2008, 17:11
In alles is de EPD-brief juridisch (en waarschijnlijk politiek) ongeldig. Een verzoek met deze draagwijdte en van dit belang moet persoonlijk geadresseerd zijn. Deze brief is anoniem geadresseerd. Mocht hier ooit een juridische zaak van gemaakt worden dan zal elke rechter deze brief rechtsgeldig afwijzen. Verder is het vreemd dat men op iets moet reageren wat wettelijk niet bestaat en politiek nog niet is behandeld. Dat is zo bizar dat velen zich kunnen afvragen wat de minister Klink bezielde om zijn toevlucht te nemen tot een in pseudo-chanterend taalgebruik gestelde brief, die gepast lijkt voor een dictatuur van het kaliber Noord-Korea.
Hans van Dijk, Rotterdam op 11-11-2008, 11:05
Iedereen zou een brief ontvangen?? Ik doe nog steeds vol verwachting elke dag mijn brievenbus open, maar nog steeds geen EPD-brief te bekennen. Gelukkig is het bezwaarformulier via het internet te downloaden! Dat is tot nu toe mijn enige positieve ervaring van het hele EPD-gebeuren...
Caroline, Den Haag op 10-11-2008, 22:29
Ach, kan het nu opeens wel: iedere Nederlander aanschrijven met een formulier ja, tenzij... Wat jammer dat Klink met de orgaandonatie
heel wat minder voortvarend is!Ik wacht al vier jaar op een donornier, en ben bang dat het het dubbele gaat worden dankzij Klink.
R. Zifkamp, Haarlem op 10-11-2008, 22:29
Waarom krijgt de cliënt/patiënt zelf geen pasje dat overhandigd kan worden aan de hulpverlener; eventueel met persoonlijke code? Daar kan dan ook op vermeld staan of de houder wel of geen orgaandonor is. De hulpverlener is dan ook gedwongen het dossier te lezen. In noodgevallen kan de patiënt geen toestemming geven, hoe gaat men daar mee om?
Ineke van Kooten Niekerk, Culemborg op 10-11-2008, 22:29
Deze actie van Klink is in strijd met onze wetgeving.
Als men niet reageert wordt er eenzijdig vanuit gegaan dat men het met zijn gang van zaken eens is. De omgekeerde wereld.
Daarbij moet bij het bezwaar een kopie van het paspoort worden meegezonden.
Op het ministerie wordt de ingekomen post gekopieerd en gearchiveerd.
Een ieder heeft toegang tot die archieven.
Een grote inbreuk op de vrijheid van de burger.
Dat dan weer, wel op 10-11-2008, 22:29
Het is de omgekeerde wereld dat je kosten moet maken om iets waar je niet om gevraagd hebt te weigeren. Verder maakt de eenzijdige "informatieverstrekking" in de brief van het ministerie mij wel heel achterdochtig. Dit is geen informatiebrief, dit is propaganda die je vroeger in de DDR kon verwachten! Hoe KUN je na het lezen van die brief nog bedenkingen hebben? Welnu, het is een kwestie van tijd voordat het eerste lek wordt ontdekt en de gegevens van miljoenen op straat liggen. Of te koop worden aangeboden aan twijfelachtige tussenpersonen. Ik ga vanavond nog actie ondernemen opdat MIJN gegevens daar niet bij zullen zijn...
koen, stationslaan op 10-11-2008, 22:26
En als ik dan überhaupt een brief had ontvangen om protest tegen aan te tekenen, zou ik het nog tot daaraan toe vinden. Tot heden nog geen post van die irritant vrolijke postbode uit de reclame gehad.
Overigens ben ik het van harte eens met de aangegeven bezwaren tegen het onzalige "plan Klink", vooral met de reactie van dhr. Wasmus
MacFeegle, lelystad op 10-11-2008, 22:26
In het artikel van dhr. Nijhoff maar ook elders worden mijns inziens volkomen terecht argumenten tegen invoering genoemd, die al door de Raad van State in haar Advies van 22-11-2007 werden aangehaald. (Zie www.raadvanstate.nl / Adviezen / zoek op BSN in de zorg). De Raad gaf ondermeer aan dat het 'geen bezwaar-systeem in strijd is met de wet (hfst6: Passende waarborgen). De minister negeerde het advies grotendeels en de Tweede Kamer idem dito.
Niemand hoeft zich illusies te maken: de functie van het BSN is data te kunnen koppelen: zorg, verzekeringen, belasting. Met service aan burgers heeft het niets te maken!
Paul Heldens, Nijmegen op 10-11-2008, 17:54
In het Masterplan werd voorgesteld: als de burger zich na herhaalde vraagstelling niet heeft laten registreren in het Donorregister(DR) met de verschillende mogelijkheden, zou men worden geregistreerd met "geen bezwaar". Afgewezen door Klink.
Vervolgens komt een niet geadresseerde brief van Klink die zegt vrij vertaald: Beste burger, de kamer heeft nog geen uitspraak gedaan, maar als u binnen 6 weken, geen bezwaar hebt gemaakt, wordt u geregistreerd in het EPD
Wat is het verschil tussen de registratie in het DR en in het EPD? Is dat niet "zorgvuldigheid"?
Theo Wasmus
donatiefunctionaris (maar op persoonlijke titel)
Nijmegen
Theo Wasmus, Nijmegen op 10-11-2008, 17:52
behalve alle al bekende en reeds benoemde redenen om tegen te zijn, wil ik het volgende hieraan toevoegen. Een epd moet gelezen worden, maar hoe zit het met het lezen van de gebruiksaanwijzingen van medische apparaten, juist.. (bedroevend)dus laat staan het lezen van een epd.Volgens mij solliciteert Klink naar een bestuursfunctie bij een groot ziekenhuis!! Mijn gegevens krijgen ze niet.
m.adam, oud-beijerland op 10-11-2008, 17:50
Toen ik de brief opende , kreeg ik direct het idee dat het een verkapte volkstelling is .dus de brief verscheurd .
Ben 76 jaar .en denk dat veel ouderen het toch invullen
omdat ze denken het moet.
wat ze al niet verzinnen om ons in de tang te krijgen .
h.vandermolenzwart, driehuis op 10-11-2008, 14:58
In wiens belang dat is de vraag. Stemmen per computer met fraude, pinnen: eerst gratis maar steeds meer kosten.Ov Chipkaart etc. De gezondheidszorg (en vele anderen) krijgen miljarden: netto resultaat is ver onder de maat. Als gezondheidszorg niet is gericht op gezond leven maar op economische belangen dan krijg je dit. Een mens is een natuurlijk wezen met een grote behoefte aan schone lucht, helder water en natuurlijk eten. Als er geld wordt verdiend wanneer wij ziek zijn zal het zeker ook lukken om iedereen ziek te krijgen!!! (of te verklaren) Voor nadere informatie: stersf.googlepages.com/gezondheidszorgeneengoedezorgverzekering2
Syne, 's-Heerenbergh op 10-11-2008, 14:58
Ik moet voor mijn zoon een uittreksel uit het geboorteregister aanvragen. Dat mag niet ouder zijn dan drie maanden. Terwijl die gegevens (waar en wanneer ben je geboren, wie zijn je ouders, hoe heet je?) volgens mij in je leven niet meer veranderen. Waarom dan die eis van niet ouder dan 3 maanden?
en daarbij staan die gegevens in mijn paspoort, daar kan ik een kopie van meesturen......
Maike , Wassenaar op 10-11-2008, 14:58
Waarom moet IK aangeven dat ik iets niet wil?
Is het niet normaler dat ik me aanmeld als ik daaraan behoefte heb?
Dit is toch de omgekeerde wereld.
Stieger, Son op 10-11-2008, 14:58
Als zelfs banken al niet, na hun jaren ervaring niet in staat zijn om gewoon credit card gegevens veilig te stellen (zie verkoop credit card gegevens op internet) hoe zou zo'n EPD ooit veilig kunnen zijn!?
Elke IT-er weet dat het nooit waterdicht kan worden.
Daarnaast, zo'n gedrocht van een systeem als het EPD is een wapen als NL in een politiestaat verandert. Waar het toch al wel op lijkt.
Iedereen wordt bang gemaakt voor spoken zoals terrorisme en ondertussen worden bevoegdheden om burgers te bespioneren uitgebreid.
Denk aan alle gegevens die tegen je gebruikt kunnen worden door zieke geesten.
Ik weiger het EPD.
Judith, Amersfoort op 10-11-2008, 14:48
Solo-actie van Klink. Niet goedgekeurd door de 1e en 2e Kamer.
Als alle burgergegevens zijn geregistreerd en aan elkaar gekoppeld, is de opvolger de onderhuidse nano-chip.
Zonder dat kan men niet meer pinnen, gebruik maken van zorg enz.
Wie men is, waar men is, wat men is, waar men zich bevindt...
Totale controle heet dat.
Dat dan weer, wel op 10-11-2008, 14:44
Wat ik helemaal vreemd vind is dat bij het op te sturen formulier een recent uitreksel van de burgelijkestand moet zitten. Dat betekend dat ik naar het gemeentehuis moet en 5 van deze formulieren moet kopen dus. Want gratis krijg je niet veel in Nederland. Dit terwijl ik hier nooit om gevraagd heb. Ik vind dat de overheid voor deze ongevraagde kosten hoort op te dragen.
Neurink, Drachten op 10-11-2008, 13:55
Minister Klink zou eens het boek "IBM and the Holocaust" van Edwin Black moeten lezen.
MeTZelf, Nederland op 10-11-2008, 13:55
Hoe heette het boek van George Orwell ook al weer?
1984. Destijds een angstig toekomstbeeld. Nu allang achterhaald, zeker in Nederland.
drs. B. , Diepenveen op 10-11-2008, 13:42
@ SEARLAS, Clingendaal op 10-11-2008, 08:49 "Wie ludiek wil protesteren kan de brief retourneren met een theelepeltje mayzena er in." Zo ludiek vind ik dat niet. Met een geschiedenis van Antraxbrieven wek je met maizena iig de indruk op hetzelfde effect uit te zijn. Er zijn vast wel leukere acties te bedenken.
DK, ZW op 10-11-2008, 11:23
Klink had zo voortvarend moeten zijn in donor-kwestie!!
Bij geen neen automatisch akkoord. Dat lukt hem nu wel.
Voor mij geen EPD!!
BoyH, Nieuwegein op 10-11-2008, 11:23
Het kan zoveel makkelijker en goedkoper. Iedere Nederlander zijn eigen 'Medistick' met eigen password. Bij ieder bezoek aan een arts of apotheek even dit ding updaten en klaar is kees! Ook handig voor in het buitenland! Wie niet zorgvuldig met zijn medistick omgaat loopt zelf het risico dat gegevens onvoldoende bekend zijn. En geen enkel risico dat iemand die er niet bij mag er aan kan komen!
Joop, Den Haag op 10-11-2008, 11:23
Wat een timing; in de VS zijn medische gegevens van miljoenen burgers gehacked en worden ze gebruikt voor afpersing. En om nog maar te zwijgen van de blunders die aan de lopende band worden begaan in de UK. Maar ook in Nederland raken USB-sticks kwijt en worden laptops gestolen. Ook al zou het systeem elektronisch veilig zijn, de menselijke factor kan niet worden uitgesloten.
Robert, nijmegen op 10-11-2008, 11:23
De EPD in de huidige vorm is niet acceptabel. Er moet een manier komen waarbij alleen gekeken kan worden als er door de patiënt een eenmalige code krijgen(zoals bij bv. de giro, code via mobiele telefoon) samen met de UZI pas van een geautoriseerde zorgpleger.
Telkens als een geautoriseerde zorgpleger het EPD wil inkijken zal er via de patiënt een code moeten worden gegenereerd om dan eenmalig het dossier in te kunnen kijken. Zonder deze code geen inzicht.
Zo blijft de toestemming via de patiënt en is het niet aan jan en alleman toegestaan om het EPD in te zien om ongeoorloofd informatie te vergaren die misbruikt kan worden.
M. Roosma, Den Haag op 10-11-2008, 11:23
Misschien zou iedereen een USB-stickje moeten krijgen waar alle medische gegevens opstaan en die je altijd bij je draagt?
Hierdoor heeft men als patiënt zélf steeds inzage in het eigen medisch dossier en heeft men controle over welke arts er wat voor gegevens opzet.
J. Elshout, Utrecht op 10-11-2008, 10:57
Helaas, ook wij hebben de beloofde indormatie niet ontvangen.
Ik stem overrgens van harte in met bovenstaand artikel. Als voormalig adviseur in de automatisering weet ik hoe gemakkelijk een beveiliging waarbij duizenden mensen betrokken zijn, te omzeilen is.
Daarbij komt nog dat ik een schoonzoon en dochter heb die beiden in de gezondheidszorg werkzaam zijn. Zij zijn beiden tegenstander van de invoering van een landelijk EPD, omdat ook zij weten van misbruik van bestaande regionale systemen. Veelal komt dit voort uit het feit dat er vrijwel geen toezicht is op oneigenlijk gebruik.
EPD: voor mij, nooit van m'n leven.
drs. B. V., Diepenveen op 10-11-2008, 10:57
'Dat betrof alle ziekenhuisopnames waarbij medicatie een rol speelde in de reden van opname: zo ook alle zelfmedicatie.'
Het EPD zal onvolledig blijven door zelfmedicatie. Veel geneesmiddelen werken niet of te sterk tgv zelfmedicatie.
Gaat Minister Klink tzt ook drogisten, groenteboer, supermarkten benzinestations verplichten zich aan te sluiten op het landelijk EPD in het kader van medicatieveiligheid?
Schijnveiligheid: ziekenhuizen worden voorlopig uitgesloten van koppeling, omdat ze geen gegevens kunnen uitwisselen (behalve op papier).
Het EPD verhaal van de minister is politiek en bepaald geen bijsluiter: werking èn bijwerking.
Kees Zwaan, Cruquius op 10-11-2008, 10:57
Onvoorstelbaar dat ondanks alle bezwaren de minster het EPD er gewoon doorheen drukt. Nog gekker dat het 'ja,tenzij'-systeem in de orgaandonatie, waar het werkelijk iets had kunnen betekenen, door diezelfde minister is getorpedeerd. Deskundigen wijzen het EPD af, Klink doet het toch. Deskundigen willen in de orgaandonatie 'ja-tenzij'. Klink doet het anders. In beide gevallen is de patient de dupe. Hier begint zich een patroon te ontvouwen. Klink luistert niet en heeft een hekel aan mensen.
de witt, deventer op 10-11-2008, 10:54
Ja, iederen zou een brief ontvangen. Helaas is dat niet gebeurd.
Niemand op het pleintje in Zevenaar waar ik woon heeft een brief ontvangen. Als dit al niet goed kan gaan, hoe gaat het dan verder. Ik zal nu een bezwaarformulier downloaden en dat opsturen Ik hoop dat velen dat met mij zullen doen.
Truus 10 november 2008.
G.Ammerlaan, Zevenaar op 10-11-2008, 08:49
Dank voor deze kritische noot in de krant. Het werd ook tijd dat de pers er scherper naar keek.
Huisartsen willen ook een EPD maar dan wel een goede. De nostalgie naar de groene kaart met een onduidelijk handsschrift, is allang verlaten door de beroepsgroep.
Kwaliteit kost geld en dat heeft deze minister niet voor een goed EPD; daar wringt de schoen. Ondertussen nam de NCPF gewoon het standpunt van de minister terwijl adviseurs van deze zelfde minister al negatief hadden geadviseerd mbt de invoering van het PED.
Miljoen aan een OV chipkaart en nog niet goed beveiligd en voor een dubbeltje op de eerste rij een veilig EPD? Wie dat gelooft?
Dr G K Mitrasing, Heerhugowaard op 10-11-2008, 08:49
De enige die over deze gegevens moet beschikken is de patient ZELF, die ze natuurlijk deelt met zijn/haar huisarts. De relatie patient-arts is beschermd door het beroepsgeheim van de arts.Maak dus een pasje waar alle medische gegevens op staan, geef eventueel de huisarts een exemplaar en verder NIEMAND. De verzekeringsmij is ONWETTIG bezig met het registreren van therapieën, medicijngebruik etc.van individuen. De brief van Klink kan het best bij de reclamefolders en de Metro van gisteren, hoewel deze laatste niet ONWETTIG zijn! Wie ludiek wil protesteren kan de brief retourneren met een theelepeltje mayzena er in.
SEARLAS, Clingendaal op 10-11-2008, 08:49
Iedereen zou een brief ontvangen. Tot mijn verbazing is het per adres 1 brief. Omdat de brief hier was gericht aan de hoofdbewoner heb ik hem niet eens kunnen inzien. Als men het er niet mee eens is moet je dat voor 15 december laten weten. Je moet zelfs een uittreksel uit het GBA toevoegen. Ik heb geen brief ontvangen en als ik dus niet wil mee doen kan ik niets terug sturen. Het is uberhaubt belachelijk dat wij moeten betalen voor en een postzegel en een uittreksel omdat een minister vooruit loopt op zaken. Mag ik zeggen dat hier in Almere men al een electronisch patienten dossier hanteerd en ik het daar al niet mee eens ben.
Christien, Almere op 10-11-2008, 01:15
Plaats een reactie
Stuur artikel door