Ga direct naar de content

Podium
5 november 2007
Ewout Klei, historicus, schrijft een proefschrift over het Gereformeerd Politiek Verbond

Yvette Lont vertolkt het échte ChristenUnie-geluid (opinie)

Progressief Nederland vreesde de nieuwe coalitie maar de CU moest haar kroonjuwelen in de ijskast zetten.

Voormalige prostituee en raadslid voor de ChristenUnie in Amsterdam-Zuidoost Yvette Lont is de horzel in de pels van het landelijke bestuur van haar partij. Als vurige bekeerling komt Lont vaak in het nieuws met haar explosieve uitspraken over homoseksualiteit. De orthodox-christelijke partij profileerde zich in het verleden vooral op micro-ethische kwesties maar moest als regeringspartij afstand nemen van haar kroonjuwelen. Spreekt Lont alleen namens zichzelf of namens een groot deel van de partijachterban? In hoeverre is de CU nog een antihomopartij?

De in 2000 ontstane ChristenUnie komt voort uit het Gereformeerd Politiek Verbond en de Reformatorische Politieke Federatie. Het in 1948 opgerichte GPV was een kleine partij die een sterke band had met de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) die zich in 1944 van de Gereformeerde Kerken hadden afgescheiden. Het GPV, vanaf 1963 altijd met één of twee Kamerleden in het parlement vertegenwoordigd, bracht kundige politici voort die om hun kennis en kunde alom werden/worden gerespecteerd, zoals Pieter Jongeling, Gert Schutte, Eimert van Middelkoop en Arie Slob.

De RPF was veel jonger en onstuimiger. Hoewel de partij pas in 1975 werd opgericht was het – net als de Evangelische Omroep, het Reformatorisch Dagblad en het weekblad Koers – een vrucht van de rechts-christelijke tegenbeweging tegen de culturele revolutie van de jaren zestig. Onder leiding van EO’er Meindert Leerling voerde de RPF een kruistocht tegen abortus, euthanasie en het voorontwerp voor een wet gelijke behandeling. In 1994 werd Leerling opgevolgd door Leen van Dijke, die in 1996 in de Nieuwe Revue homoseksuelen met dieven vergeleek.

Misschien heeft de RPF maar één goede politicus voortgebracht: An-dré Rouvoet, sinds 1994 Kamerlid. Hij stond als pragmatische principepoliticus een iets rekkelijkere politiek voor dan zijn voorgangers en had goed bij het GPV gepast, hoewel hij daarvoor gereformeerd-vrijgemaakt had moeten zijn. Rouvoet slaagde waar GPV en RPF faalden: serieus genoeg te worden genomen om aan de regering deel te nemen.

Toen de ChristenUnie in februari 2007 in de regering kwam, zag progressief Nederland de nieuwe coalitie met vrees tegemoet. Zou abortus weer strafbaar worden? Werd winkelen en zwemmen op zondag verboden? En zou het homohuwelijk worden teruggedraaid? Niets van dit al gebeurde, omdat de CU voor haar oude kroonjuwelen (en die van de SGP) geen democratische meerderheid kon vinden. Wel lukte het de partij dat er in het regeerakkoord een passage kwam waarin stond dat er ruimte moest komen voor ambtenaren die weigeren homo’s te trouwen.

Is de ChristenUnie anno 2007 nog een antihomopartij? Niet zo erg meer. In het regeerakkoord werd een passage opgenomen waarin stond dat homodiscriminatie moest worden tegengegaan (hoe kan dat terwijl de regering discriminatie door trouwambtenaren wel legitimeert?) en partijvoorzitter Blokhuis wilde, nadat Monique Heger ’vrijwillig’ opstapte als raadslid van Wageningen omdat ze een lesbische relatie was aangegaan, niet zeggen dat een homoseksuele levenswijze per definitie onverenigbaar was met het bekleden van een functie in de ChristenUnie, omdat de verschillende kerken hier anders over dachten.

Lont verzet zich tegen de dubbelzinnige opstelling van de CU tegenover homoseksualiteit, als gevolg van deelname aan het kabinet Balkenende IV, en getuigt hier op de oude RPF-wijze tegen. Ook antiabortusactivist Bert Dorenbos, evangelist Johan Frinsel, historicus/polemist Arie van Deursen en oud-politicus Meindert Leerling zelf hebben grote moeite met de regeringsdeelname van de CU, omdat de partij hiervoor haar kroonjuwelen in de ijskast heeft gezet. En ze hebben nog gelijk ook. De Bijbel wijst homoseksualiteit ondubbelzinnig af en allen die dit boek van kaft tot kaft letterlijk willen nemen kunnen niet anders dan dit concluderen.

Voor de CU, als bijbelgetrouwe partij, is Lont lastig. Ze heeft vanuit het CU-standpunt gelijk. Zij vertolkt het échte CU-geluid. De enige manier om van haar af te komen is als de CU wat losser van de Bijbel gaat staan en nog meer dan nu een programpartij wordt, een socialer CDA dus. Aangezien de CU met het oog op de achterban haar principes voorlopig niet en misschien wel nooit bijstelt, doen christelijke homoseksuelen er verstandig aan de ChristenUnie voorlopig(?) rechts te laten liggen en te kiezen voor een andere partij.

© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.

Reacties (50)

Voor alle duidelijkheid. Homosexualiteit is een individuele keuze en beslissing. Er kunnen erfelijke neigingen zijn, familiefactoren maar als je als man of vrouw bent geboren, ben je bestemd voor voor een gezonde man/vrouw relatie binnen een huwelijk. Zeker, sterke vriendschappen kunnen bestaan tussen mannen en vrouwen, maar je gaat een stap te ver als je daar te veel sensualitiet, of nog erger, sexualitiet bij laat komen. De gevolgen zijn dan niet meer te overzien. Tussen 2 haakjes, Cello, de Grondwet waarborgt vrijheid van meningsuiting en Godsdienstvrijheid. Sterker nog, gebaseerd daarop is Democratie ontstaan.

deJong, Vlaardingen op 08-11-2007, 09:28

Wat deze dame doe is in strijd met de door haar aflegde eed om de grondwet getrouw te zijn. (Een eed die zij met de hand op de bijbel heeft afgelegd.) Nota bene!! Ze heeft gewoon de wet overtreden Goed dat er aangite is gedaan!

Cello Hoekstra, Amsterdam op 06-11-2007, 23:23

Mevrouw Lont heeft nog steeds geen kennis genomen van het wetenschappelijk feit dat homosexualiteit bepaald wordt in de hersenen. Ook diersoorten 'bezondigen' zich aan homosexualiteit alsmede verandering van geslacht. Voor verdere ontmaskering van honderden tegenstrijdigheden en absurditeiten in de bijbel kan mevrouw Lont terecht bij de Franse dorpspastoor Jean Meslier (1664-1729). Deze liet bij zijn overlijden een explosief manuscript achter waarin hij alle leerstellingen van de kerk weerlegde. Een gekuiste versie werd uitgebracht door Voltaire en is te vinden op het internet. Als klap op de vuurpijl: Jezus was Julius Caesar.

Ab, Amsterdam op 06-11-2007, 22:30

Is het ook discriminatie als de christen-unie atheisten in de partij weigert omdat ze niet geen christelijk leven leiden en dat niet conform de grondslag is? Natuurlijk kan een christelijke partij niet geloofwaardig blijven als ze praktiserende (!!) christelijke homo's toelaat. Het is immers in de ogen van de CU in strijd met de bijbel. Mogen organisaties in NL nog een eigen identiteit hebben of...

Van Grqvensteijn, Amsterdam op 06-11-2007, 21:21

Het onderschrift 'schrijft een proefschrift' suggereert dat het om een objectief artikel gaat. Dat is echter niet het geval (en was bij alle vorige artikelen van Klei ook niet het geval). Het staat bomvol persoonlijke meningen, ook ongefundeerde. Het woordje 'opinie' moet nog meer worden benadrukt.

Johan, Groningen op 06-11-2007, 10:43

Het beste is dat de CU erkent dat alle mensen, als ze maar hun zonden erkennen er daarvoor berouw hebben, in aanmerking komen voor een openbare functie - dat geldt dan verder voor iedereen, en is geen discriminatie. Voor de rest behoort ieder individu natuurlijk zijn of de zonde i.h.a. absoluut af te wijzen!

deJong, Vlaardingen op 06-11-2007, 07:41

Edward: "Zulke mensen zijn niet te rijmen met de democratische gedachte". Niet te rijmen met jouw opvattingen bedoel je. De democratische gedachte is nu juist dat iedereen zijn eigen mening mag hebben. Tegenwoordig is het echter: iedereen mag zijn eigen mening hebben zolang die maar niet ingaat tegen de heersende liberale gelijkheidsideaal.

Fop Schipper, Groningen op 06-11-2007, 07:36

Vreemd, dat de gelovigen zo vreselijk goed weten wat God allemaal bedoelt. Veel te veel denkt de mens dat hij het beter weet dan zijn Schepper, b.v. bij de besnijdenis. Zou God zo verward geweest zijn toen Hij ons schiep dat Hij vergat om dat velletje weg te laten? Zou Hij ons de TV & bloedtransfusie hebben laten uitvinden, om deze vervolgens metéén te verbieden, nee toch hè? Als je onvoorwaardelijk in God gelooft, dan zul je moeten aanvaarden, dat de wereld zo als die is, de wens van God is en dat hebben we maar te aanvaarden, óók als daar homofiele medemensen bij zijn. God zal daar ongetwijfeld, in Zijn wijsheid, een bedoeling mee hebben.

A.Bétula, Opmeer op 05-11-2007, 22:44

De historicus die hier aan het woord is wordt in ieder geval niet gehinderd door enige theologische kennis over het onderwerp homosexualiteit, en is niet op de hoogte van de discussies. "Ondubbelzinnige afwijzing" ? Nonsens. Lees en exegetiseer nog eens goed, in de grondtalen natuurlijk. Als je als wetenschapper iets voorstelt, zul je de term "ondubbelzinnige afwijzing" terugnemen. David.

Van Duyl, Schiedam op 05-11-2007, 21:38

Mijn ervaring is dat er met figuren zoals Lont onmogelijk te praten valt. Het is makkelijker een aardwetenschapper te overtuigen dat de aarde plat is dan mensen als Lont te overtuigen dat andere mensen, een andere al dan niet gekozen leefwijze die niet in overeenstemming is met Lont's interpretatie van de bijbel, kunnen en mogen hebben. Zulke mensen zijn niet te rijmen met de democratische gedachte, en zouden eigenlijk zover mogelijk van de politiek vandaan moeten worden gehouden.

Edward, Utrecht op 05-11-2007, 21:37

En nu allemaal om het hardste roepen dat christendom of geloof in het algemeen VERBOTEN moet worden. Haha, spot the difference!

Martijn Abrams, A'dam op 05-11-2007, 21:36

Homos weren in openbare functies. Lijkt me een middeleeuwse gedachte, want uit ervaring weet ik (net als destijds Dr. Kinsey in Amerika) dat de meeste mensen gewoonweg bi-sexueel zijn . Daar schrikt U wel even van????. Het sexleven is voor zover U het nog niet weet onderverdeeld in percentages: 1-100% en ik heb vastgesteld ,dat iedereen in zekere mate homosexuele gevoelens heeft en door zich niet te kunnen uiten vaak gefrustreerd zijn. Naar om te horen wellicht, maar vraag het de betere sexuoloog met "ervaring",(zoals ik) want alleen uit boekjes leert men niet veel. Het Opperwezen vind e.e.a. al eeuwen . Journalist Van der Laan

Johhny van der Laan, Las Palmas op 05-11-2007, 21:27

'Onder het mom van vrijheid wordt een gelijkheidsideaal dwingend opgelegd, je reinste gewetensdwang!' aldus Krijn de Jong in het Nederlands Dagblad. Onder het mom van, de Heere God heeft het echt zo bedoeld in de bijbel, wordt ons door de gristenen opnieuw geprobeerd een gelijkheidsideaal door de strot te wringen. Iedereen doet het zoals wij en anders doe je niet mee. (Tip; Karel de Grote had daar een prima methode voor. Geloven of je kop eraf.) Maar bij mijn weten leven we in een vrije samenlevingen niet meer in de middeleeuwen. Dus CU gristenen, doe even lekker rustig. Veroordeel de daad en niet de persoon. Imagine all the people........

Harm van de Ven, Benthuizen op 05-11-2007, 21:27

Wie gelooft dat het praktiseren van homoseks een struikelblok is op weg naar eeuwig geluk, heeft de plicht (en dus de vrijheid nodig) om dat uit te dragen en uit te leggen. Het zou van weinig liefde voor God of de medemens getuigen om deze kennis voor jezelf te houden, zelfs als dat indruist tegen het liefdeloze vrijheid-blijheid-denken dat als een ware dictatuur onze maatschappij vernietigt.

H.A.M. de Rijk, Amstelveen op 05-11-2007, 21:26

Doet me denken aan t Polygoonjournaal, waarin de commentator t zo stelt (nadat een tweetal getroffen homoseksuelen zich heeft verweerd): 'en zo lijkt t kijkers, alsof het driftleven van den sodomieter een bljivende doorn in het christelijke oog zal blijven. En zolang nog potenrammers actief zijn, lijkt het devies daar: homofiel zijn is prima, zolang als je t maar niet bent!' Zo was het grappig bedoelde sketsch, gesitueerd in de jaren 50- door Koefnoen. de twee homo's: "ja, en nu hoor ik dat je in Marakesh/marokko zo over straat kunt lopen met je vrind.-- maar ja, da's toekomstmuziek..". via de CU ontvangen we gratis humor!

Nanne, bergen op Zoom op 05-11-2007, 21:25

"Ik vind dat alle geloven verboden moest worden dan is er geen ellende meer op deze wereld. H." Dus de miljoenen doden waar Hitler, Stalin en Pol Pot voor verantwoordelijk zijn, waren dan ook niet gevallen?

Edith, Amersfoort op 05-11-2007, 21:24

Ware tolerantie betekent leven en laten leven. Het betekent ruimte voor ieders eigenaardigheden. Zo voorkom je de waan van de dag als maatstaf voor wat tolerant of intolerant is. Atheïstische partijen kunnen zo zaken aan de orde stellen die voor anderen een vloek zijn. Het betekent dat binnen een orthodox christelijke partij de overtuiging m.b.t. homo's een rol moet kunnen spelen net zozeer als binnen homopartijen mensen met een orthodox christelijke overtuiging geweerd moeten kunnen worden als vertegenwoordigers. Het gaat vooral om een hypothese want welke homo die moeite heeft met het standpunt van de CU zal die willen vertegenwoordigen.

J.J. v.d. Gulik, Andijk op 05-11-2007, 21:24

Leen van Dijke vergeleek homo's met dieven? Wat een ongelofelijke kortzichtigheid om dat te beweren. Leen van Dijke probeerde destijds alleen maar de hypocrisie van veel christenen aan te tonen door te stellen dat in kerkelijke kringen wel moeilijk werd gedaan over homosexualiteit en dat diefstal vaak met de mantel der liefde werd bedekt. Hij brak juist een lans voor homosexuelen. Erg dom van de journalist destijds (de zoveelste sensatiezoeker die wilde scoren) om de quote van Leen van Dijke te verdraaien.

J. Evers, Emmen op 05-11-2007, 21:23

Wat kinderachtig om als zogenaamd vrijdenker voortdurend te wijzen op het prostitutie-verleden van degene die de boodschap brengt. Hoezo seksueel vrijgevochten? Het grappige is dat deze discussie speelt in een tijd waarin een film met de titel "Alles is liefde" populair is. Ik vraag mij echter tegen de tijdgeest in af of alles wel liefde is. Als namelijk alles liefde is, is eigenlijk niets liefde. Wat dat betreft is mevrouw Lont veel scherpzinniger dan al die verlichte geesten die eigenlijk geen discussie daarover wensen.

Berend, Rotterdam op 05-11-2007, 15:38

Alle ellende die in de wereld gebeurd komen door mensen die geloven in een of andere god. Ik geloof niet en heb ook geen hekel aan andere mensen hoe zij ook zijn of denken. Maar als ik zie wat voor ellende mensen met een geloof over andere mensen afroept schrik ik van. Ik vind dat alle geloven verboden moest worden dan is er geen ellende meer op deze wereld. H. Webber

Webber, Amersfoort op 05-11-2007, 14:43

Ik wil even wijzen op het feit dat christenen een onderscheid maken tussen het Oude en het Nieuwe Verbond (ook wel Testament genoemd). Voedselwetten, sabbatsviering e.d. vallen onder het Oude Verbond. De komst van Jezus bracht een nieuw verbond dat onder het oude al aangekondigd was door de profeten. Dus voor een christen betekent de Bijbel van kaft tot kaft nemen niet per se dat hij zich aan de voedselwetten hoeft te houden.

Christian, Zutphen op 05-11-2007, 14:40

Waarom wordt het verleden van mevr. Lont er steeds bijgehaald, ze was een hoer en predikt nu... so what? Paulus was de grootste christenvervolger van zijn tijd en later de grootste 'puritein'. Mijn punt is dat haar kritiek los van haar verleden gezien moet worden, dat is wel zo zuiver voor de discussie. Christenen worden hier bestempeld als homo-haters, iets wat een christen per definitie niet kan zijn gezien de christelijke boodschap van liefde. Homohaterij is slecht, mee eens, maar is christenhaterij zoveel beter, omdat zij een andere / 'bekrompen' mening hebben? Houd de discussie zuiver en argumenteer niet met gevoelens en oude koeien.

M, Groningen op 05-11-2007, 14:39

Zo lang er in het sprookjesboek staat dat christus 12 vrienden heeft, heeft het geen zin om over homoseksualiteit te praten. Wanneer stop die gristelijke terreur en stopt de gristelijke politiek met het invoeren van zaken die zij anderen wensen op te leggen?

John Tab, Bussum op 05-11-2007, 14:38

Ik heb zojuist een steunbetuiging aan de Christenunie gestuurd. Ik ben het helemaal eens met Yvette Lont.

Geert22, Amersfoort op 05-11-2007, 14:34

Ik begrijp niet dat een Politieke Partij zijn ideeën afleidt van het Christendom. Uit nieuw onderzoek is naar voren gekomen dat Jezus Christus eigenlijk Julias Ceasar was. De bijbel is geschreven door een stel Italianen, tijdens hun verblijf in Jeruzalem. Je gaat toch ook geen politieke partij oprichten, gebaseerd op de gedachtes van Sinterklaas? En die heeft tenminste wel echt bestaan! Verder vindt ik het wel een mooi geschreven stuk van mr. Klei.

mr. Koevoet, Leidschendam op 05-11-2007, 14:33

Om 1 staatsrechtelijk punt wordt m.i bewust heengedraaid: de CU is een politieke partij en ontvangt overheidssubsidie. Dat betekent dat zij zich aan de Grondwet moet houden. Gelijke rechten dus. Dat is het verschil met een reformatorische borduur- of tafeltennisvereniging. Die mag vrijheid van vereniging genieten, maar krijgt dan ook geen overheidssubsidie. Overheidssubsidie betekent: je aan spelregels houden.In de Refokranten (RD en ND) wordt bewust om dit punt heengedraaid, alsof de intolerante buitenwereld "ons" het libertijnse vrijzinnige model wil opdringen. Het is ongetwijfeld zuur, na de SGP, als CU straks geen subsidie meer kan krijgen

nn, randstad op 05-11-2007, 14:32

Christus schaamde zich niet voor zijn gezelschap van hoeren en tollenaars. En die mensen hadden nog een keuze! Hoezeer zou een mens met een aangeboren geaardheid kunnen rekenen op barmhartigheid van de Heere Jezus! Quasi-christenen als Mw. Lont zouden eerst een paar jaar theologie moeten gaan studeren, voordat zij onzin uitkramen over wat er in de Bijbel zou staan.

Joop, Den Haag op 05-11-2007, 14:29

Als je de hele bijbel letterlijk van kaft tot kaft als waarheid aanvaardt, moet je bijvoorbeeld ook aanvaarden dat de lucht boven ons een gewelf is dat op enkele pilaren rust. Kortom: het is een interpretatie-probleem. De mensen die praktiserende homo's uit bestuurlijk functies willen weren, zouden dan consequent moeten zijn en toegeven dat zij dan ook koning David en Salomo uit hun functies hadden willen ontheffen, praktiserend hoereerders als dat waren met hun meerdere vrouwen. Principieel is er geen verschil. Toch wordt David de enige man naar God's hart genoemd. Zou het kunnen zijn dat je de bijbel naast de heersende cultuur moet houden?

Luuk, Delft op 05-11-2007, 14:27

Een politieke partij die het in zijn hoofd haalt om een zwaarbevochten vrijheid in te perken, hoort niet thuis in de Nederlandse politiek en al helemaal niet in de regering. Vrijheid is een verlicht, Westers ideaal en een groot goed. In Nederland mag ik atheïst zijn, en mag mevrouw Lont in een God met bijhorend boek geloven. Tegelijk hebben we niet het recht om in de hoofden en slaapkamers van anderen te kijken. We hebben meningen, die delen we in vrijheid. Voor die vrijheid moeten we blijven vechten. De minister president en de vice-minister president dienen zich pal te stellen achter deze vrijheid.

Merijn, Nederland op 05-11-2007, 14:24

Het is toch wel een beetje domme maatschappij aan het worden. De moslims bombarderen uit naam van Allah, Bush bombardeert uit naam van zijn God, Beide zijn strontvervelende machthebbers, ja want mensengeloof is ook een vorm van macht. Kijk naar de Paus, die zorgt er eigenhandig voor dat ze in Afrika aids verspreiden door het zogenaamde kerkelijke verbod op condooms. De Christenunie ex-hoer zoals Geenstijl.nl haar noemt (terecht de waarheid is hard), haat homo's dat is wel duidelijk. Toch is het vreemd dat die zelfde bijbel ook zegt heb je naasten lief, dat is inclusief homo's.

Freecreations, den haag op 05-11-2007, 14:24

Ik heb altijd al moeite gehad met de dubbelzinnige uitdrukking "kroonjuwelen". Gelukkig staat in de aanhef niet Rouvout maar CU. Mevrouw Lont vertegenwoordigt niet de CU, maar de groep nieuw-bekeerden, die op grond van hun wedergeboorte menen te pas en te onpas hun opvattingen door te drukken in die verenigingen, waar ze voet aan de grond krijgen. Ze werpen zich meestal op vermeende misstanden, die henzelf niet aangaan of waar ze in het verleden gretig aan mee gedaan hebben en munten niet uit in zelfkennis of zelfkritiek. Dit soort mensen heeft lak aan de bijbel. Die hebben ze ook niet nodig, want ze hebben het rechtstreeks van de Heer.

Jos, Zutphen op 05-11-2007, 14:20

Ik begrijp niet dat je als Christen zo terugvalt op het oude testament.Jezus Christus ging uit van zijn eigen tijd.Als christen van deze tijd heb je evenmin genoeg aan het nieuwe testament, want er wordt nog steeds aan geschreven.De zoon van god staat nooit stil. In deze tijd gaat het erom hem te kennen en te helpen en minder om te geloven wat is gezegd.Het C.D.emokratisch A. heeft beter door dan de C.UNIE dat het om inspiratie vanuit de bijbel gaat,en om transformatie,ja zelfs metamorfose, met behoud van het goede.

wiljan, amsterdam op 05-11-2007, 14:20

Mevrouw Lont is helaas nog steeds dezelfde van vroeger. Tegenwoordig prostitueert ze zich ten behoeve van de 'goede zaak' der ChristenUnie en laat ze zich misbruiken om datgene te zeggen wat de hoger geplaatste partijgenoten niet zo openlijk durven te zeggen, maar stiekem wel denken. Driemaal raden wie de zondebok zal worden, mocht dit christelijk-fundamentalistische proefballonnetje (het zoveelste!) het ook al niet redden! Dat ze dus het echte ChristenUnie geluid vertolkt: ik geloof het graag. Weer een schaapsvelletje afgepeld van deze wolf der Nederlandse politiek!

BajorRon, Den Haag op 05-11-2007, 12:32

Generaliseren is een kunst, en dat hebben zowel dhr Klei als iedereen die reageert prima onder de knie! Dit is een buitengewoon lastig probleem waar niet zo 1,2,3 een oplossing voor is. Verdraagzaamheid en liefde voor elkaar is wel het minste dat nodig is, en dat lijkt me een hele christelijke boodschap!

Een andere Rouvoet, groningen op 05-11-2007, 12:30

Helemaal mee eens heer Klei. Ook al doen ze zich voor als gematigd en meewerkend (dankzij de sympathieke Rouvoet), t is een club mensen van 'de here jezus' van het amerikaanse (Bush-camp) snit. on-21e-eeuws, acultureel. ik zou bijnz zeggen: onnederlands. Wat hebben normale mensen (en homo's) daar toch te zoeken?

Nanne, Bergen op Zoom op 05-11-2007, 12:25

De eeuwige strijd in het protestantisme tussen de rekkelijken en de preciezen. Het zal het kamp altijd blijven verdelen. Persoonlijk ben ik van mening dat de opvatting van Mw Lont c.s. gerespecteerd moet worden omdat dat nu eenmaal past in de democratische opvattingen van Nederland. De partij zal echter de grootste gemene deler in Nederland moeten respecteren zodat Mw Lont c.s. in de minderheid blijven.

a.j.cornelese, arnhem op 05-11-2007, 12:22

Of de bijbel zich ondubbelzinning tegen homo's keert is maar de vraag. Ik begrijp de motivatie van de schrijver van dit stukkie ook niet zo goed. Wat wil hij nou zeggen? Maar indien de CU de bijbel van kaft tot kaft letterlijk neemt dan zouden ze toch heel anders moeten gaan leven. Ik denk aan de voedselwetten, de sjabbes, de wetten rondom hygiëne, etc. Kortom, Lont heeft nog een lange weg te gaan vooraleer ze de bijbel van kaft tot kaft letterlijk opvolgt. En de schrijver van dit gedrocht ook trouwens..

Mickey, Brussel op 05-11-2007, 11:06

Deze rel geeft wat kleur aan die ogenschijnlijk keurige en saaie CU. Voor een complete buitenstaander is dit een spel om je over te verbazen, voor mensen die opgroeien in dat milieu en die gefnuikt worden door de rechte leer, gaat het om hun trauma's. Ik bepleit voor opvang voor kinderen van orthodoxen, de mogelijkheid om uit huis te worden geplaatst wanneer het ouderlijk tehuis letterlijk een verstikkende omgeving wordt. Ik ben blij dat mijn wieg niet in het huis van leden van de gereformeerde kerken heeft gestaan.

Darick, Praag op 05-11-2007, 11:04

Rita Verdonk werd een dissident van de VVD door haar visie die sterk afweek van Marc Rutte. Zij zette door en liet een verdeelde VVD achter. Yvette Lont is helaas teruggekrabbeld van haar Bijbelse visie op homoseksualiteit. Valt me tegen van haar. Ze heeft zich laten muilkorven door het bestuur van de CU en André Rouvoet. Terecht concludeert Ewout Klei: De Bijbel wijst homoseksualiteit ondubbelzinnig af en allen die dit boek van kaft tot kaft letterlijk willen nemen kunnen niet anders dan dit concluderen. Ik stem allang geen CU meer omdat ze net als de EO te veel water bij de wijn doet die daardoor niet meer te drinken is voor kenners.Bah.

Maccabeus, Rotterdam op 05-11-2007, 10:36

Hier past het gezegde "moeilijk doen, als het gemakkelijk kan", zoals bij het CDA, wat overigens absoluut niet mijn partij is, maar aangaande homoseksualiteit is het CDA goed, mild, zon en schild. Veel mensen uit de CU, vinden het normaal dat homoseksuele mensen hun leven lang in onthouding leven. Misschien is dat Bijbels, maar het is ook onmenselijk ! Ik heb een paar orthodox- gereformeerde homoseksuelen gekend. Ze leefden dan wel in onthouding, maar hadden ook een gigantisch drankprobleem. Dat krijg je,wanneer je niet mag zijn die je bent !

Suzan , Niekerk op 05-11-2007, 10:30

Ze is zelf prostituee geweest, men heeft haar toch ook niet uit de partij geweerd?? Ze is uiterst intolerant en dat voor een bekeerlinge. Hoop dat ze ervan leert.

Tobith, Zeist op 05-11-2007, 10:28

Mijn opa meende dat adoptiekinderen niet gedoopt mochten worden want in Bijbel stond: "Zie ik geef dit aan u en aan uw zaad". Adoptiekinderen waren niet van eigen zaad. (moesten wij als vrouwen trouwens erg om lachen, de enige die weet van wie het zaad is, is de vrouw, dat is het geheim van de smid!). Verder meende een eveneens refo buurman dat de enige Chr Bijbelse sport schaatsenrijden was, dat was de enige sport die hij zijn kinderen toestond. In de Bijbel staat: "Ik zal mij buigen op uw eis/ijs". Bloedworst eten was eveneens vanuit de Bijbel verboden. Hilarisch, maar het geeft maar aan hoe mensen met de Bijbelteksten aan de haal gaan..

ongehuwd samenwonende moeder van 3 kinderen, randstad op 05-11-2007, 10:23

Je ziet dat wel vaker:bekeerlingen die vanwege een wat smoezelig verleden feller in de leer zijn dan de van oorsprong orthodoxen.Opeens vergeten dat ze ooit deel hebben uitgemaakt van een club die ze nu letterlijk vervloeken.In haar geval zou ze misschien nog een paar keer naar 'Malle Babbe' van Rob de Nijs moeten luisteren. Om de verhoudingen weer een beetje recht te trekken. Eigenlijk zou je het tegenovergestelde verwachten van iemand die aan den lijve heeft ondervonden hoe het is om als paria te moeten leven. Mazzel dat JC wel iets had met ho's en niet met homo's, hoewel... Hij was niet zo kieskeurig. En geen lid van de CU. Vast spijt van.

J., D.B. op 05-11-2007, 10:21

Christenen die de Bijbel "van kaft tot kaft" letterlijk willen nemen zouden het hele boek Leviticus eens door moeten lezen en voor zichzelf eerlijk de vraag moeten beantwoorden aan welke geboden zij zich zelf ook niet houden. En vervolgens denken aan wat Jezus zei: "Wie zonder zonder is....."

Gerrit, Zoetermeer op 05-11-2007, 10:21

Als zij echt zo recht in de leer zou zijn had ze thuis gezeten en de politiek aan mannen over gelaten.

Margriet, Amsterdam op 05-11-2007, 08:51

De bijbel wijst homoseksualiteit niet ondubbelzinnig af, zoals de auteur hier beweert. Ons christelijke zondebegrip is nu eenmaal niet hetzelfde als rituele reinheid, en ons moderne begrip van homoseksualiteit vindt je in de bijbel niet eens terug. Natuurlijk kun je de bekende, dan wel beruchte passages uit Leviticus en Romeinen zo interpreteren dat ze ook op hedendaagse homoseksualiteit betrekking hebben, maar die vertaalslag wordt door de CU-achterban niet eens gemaakt. Men wil daar alleen maar het onversneden Woord tot zich nemen, terwijl men zich niet realiseert dat dat onversneden Woord een illusie is.

Hans, Den Haag op 05-11-2007, 08:50

Ik heb wat sympathie voor de CU. Alleen moet er voor bekeerde hoeren in die partij plaats zijn? Juist iemand als Yvette Lont dient meer respect op te brengen voor homo?s met een vaste relatie, dan voor overspelige hetero?s die gebruik maken van de diensten van haar voormalige clubgenoten. Wat moet de CU met mensen als Yvette? Dumpen. Wil ze niet verworden tot een KRO, waar de katholieke moraal al jarenlang schuilgaat onder de het gevoel delen mentaliteit waar plaats is voor van alles: playboymates, heksen, echtbrekers, zoveelste relatie vormers, ongelovigen., abortusgelovigen etc. hebben het voor het zeggen. Het katholieke gevoel? SPOORLOOS.

J.Verhoeven., Deurne op 05-11-2007, 08:49

Je ziet dat wel vaker:bekeerlingen die vanwege een wat smoezelig verleden feller in de leer zijn dan de van oorsprong orthodoxen.Opeens vergeten dat ze ooit deel hebben uitgemaakt van een club die ze nu letterlijk vervloeken.In haar geval zou ze misschien nog een paar keer naar 'Malle Babbe' van Rob de Nijs moeten luisteren. Om de verhoudingen weer een beetje recht te trekken. Eigenlijk zou je het tegenovergestelde verwachten van iemand die aan den lijve heeft ondervonden hoe het is om als paria te moeten leven. Mazzel dat JC wel iets had met ho's en niet met homo's, hoewel... Hij was niet zo kieskeurig. En geen lid van de CU. Vast spijt van.

J., D.B. op 05-11-2007, 08:49

'Aangezien de CU met het oog op de achterban haar principes voorlopig niet en misschien wel nooit bijstelt, doen christelijke homoseksuelen er verstandig aan de ChristenUnie voorlopig(?) rechts te laten liggen en te kiezen voor een andere partij' Amen.

JanB, Deventer op 05-11-2007, 00:55

Wat een schitterend beeld de bekeerde prostituee die de zondigen van deze wereld wil bekeren. En hen tot het ware geloof wil opvoeren. Er mankeert maar een ding aan, Maria Machdalena predikte nooit. Maar met het inslikken van die motie verraad Ivette haar ware aard. Niet om de liefde gaat het haar maar om lage aardse geneugten ,zoals politieke carrière . Eigenlijk zie ik dan toch liever een prostituee uit overtuiging! Zoveel eerlijker!

pellinkhof, genneton op 05-11-2007, 00:49

Plaats een reactie

U hebt geen naam ingevoerd.

U hebt geen woonplaats ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

U hebt geen reactie ingevoerd.

Uw reactie is te lang.

Gebruik maximaal 650 tekens. U heeft nog 650 tekens. Lees ons reglement

Stuur artikel door

Verstuur dit artikel naar

U hebt de naam van de ontvanger niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

Uw gegevens

U hebt de naam van de zender niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

counter
Opinie

Podium

Het woord zegt het al; 'podium' is het onderdeel van Trouw waar het vrije woord klinkt. Het gaat om opiniërende gastbijdragen van specialisten of vakdeskundigen.

Opinie

Columnisten

De een is hoogleraar Nederlandse geschiedenis, de ander is televisierecensent en weer een ander is politiek journalist. Allen hebben ze één ding gemeen: columns schrijven.

Opinie

Commentaar

Van maandag tot en met zaterdag staat in dagblad Trouw het redactioneel commentaar. De hoofdredactie schrijft deze opiniërende analyse over onderwerpen uit de krant.

Opinie

Spotprenten

Tekenaars Len Munnik, Tom Janssen en Berend Vonk geven om de beurt hun visie op de wereld, gegoten in 16 bij 12 centimeter. Hier vindt u de tekeningen van de afgelopen week.

Opinie

Polderpeil

Is de PvdA te elitair? Is naaktzwemmen aanstootgevend? Hoe zinvol zijn gruwelijke beelden in de krant? Laat uw stem horen en bekijk de uitslagen van eerdere peilingen.

Weblogs

De blogs van Trouw

Vanuit diverse plekken op de wereld bloggen correspondenten over de meest uiteenlopende zaken. Maar ook op de Amsterdamse redactie worden blogs getikt.

Opinie

Brief Hoofdredacteur

De hoofdredacteur van Trouw geeft in een column wekelijks zijn visie op keuzes in de krant, wat er speelt binnen de redactie en onder de lezers.