Afslingeren
Wat is erop tegen als oude uitspraken van Femke Halsema plotseling minder dof en dynamischer gaan klinken? Neem nou The Beatles. Het gehele oeuvre van de groep is gisteren in een nieuwe versie gepresenteerd. De nummers zijn afgestoft of, beter gezegd, ’geremasterd’, zodat de muzikale nuances nu eindelijk hoorbaar zijn.
Tegelijkertijd presenteerde de GroenLinkse Femke haar eigen geremasterde mening in een interview met De Pers. Ze heeft, zegt ze, niets tegen gehoofddoekte vrouwen. En dat wisten we al. Maar Femke 'kan niet wachten op het moment waarop ze in vrijheid hun hoofddoek afslingeren'. Want Femke is een feministe die 'moeite heeft met de hoofddoek' en niet gelooft 'dat welke God ook kledingeisen stelt'. En passant biecht de bekeerde op: ,,Ik merk het in mijn wijk: natuurlijk is de islam een probleem." Nu kun je natuurlijk opmerken dat de geremasterde boodschap van Femke wel erg veel van de oorspronkelijke afwijkt. Ik herinner me nog een debat met haar in Groningen in 2004 waarin ze de hoofddoekdiscussie als 'ongelooflijk seksistisch' bestempelde en het 'een onzindiscussie' vond. Ook kan ik vrolijk uit haar filippica (2001) tegen toenmalig minister van justitie Korthals citeren toen deze besloot dat rechters, griffiers en officieren van justitie geen hoofddoek mogen dragen: ,,Het is een miskenning van de gewijzigde samenstelling van de samenleving. Het komt niet tegemoet aan de behoefte van veel jonge vrouwen." Diezelfde vrouwen krijgen nu haar advies om het ding 'af te slingeren'. Op internetfora barstte gisteren de bom: Halsema werd van gruwelijke 'draaikonterij' beticht. Hoezo? Mag een politicus zijn mening soms niet herzien? Femke is hooguit een twijfelkontje dat haar neiging tot ideologische zelfcensuur nu heeft afgeslingerd. Ook onzinnig is het verwijt dat Femke met haar uitspraken stemmen van Geert probeert af te snoepen. Daar zijn PvdA, CDA, VVD, SP en TON al mee bezig en GroenLinks kan hooguit op een paar PVV-kruimeltjes hopen. Nee, de waarheid is dat Femke met haar beide voeten in de samenleving staat. Op de (zwarte) school van haar kinderen valt het haar 'wel eens moeilijk' dat ze tussen 'allerlei gesluierde vrouwen zit'. En dat islamitische meisjes niet bij haar thuis willen spelen omdat de vader van haar kinderen oppast. Als de boel niet meer bij elkaar wordt gehouden, overweegt Femke de kleine Halsemaatjes naar een minder halal school te brengen. Wat is erop tegen dat een politica de geur van het tijdperk opsnuift en van het persoonlijke iets politieks maakt? Niets. Het probleem is alleen dat Halsema er de laatste tien jaar alles aan gedaan heeft om meisjes en vrouwen onder hun hoofddoek te houden. Ze ijverde (tevergeefs) om het infaam stukje stof aan toga en politie-uniform toe te voegen. Haar partij lieerde zich aan de meest orthodoxe islamieten, verried haar seculiere karakter en haalde hoofddoekpropagandist Ramadan naar Rotjeknor. Een van de voornaamste obstakels voor moslima's om hun hoofddoek 'af te slingeren' was die mevrouw van GroenLinks die nu brabbelt dat 'de islam een probleem is'.
© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.




Reacties (48)
S. Ephimenco vindt Femke Halsema een draaikont, hij zegt dat ze haar mening heeft gewijzigd. Dat onderbouwt hij met uitspraken uit het verleden, zoals uit 2001 tegen de minister van Justitie: ,,Het is een miskenning van de gewijzigde samenstelling van de samenleving. Het komt niet tegemoet aan de behoefte van veel jonge vrouwen." Maar dit is een feitelijkheid. Omdat Halsema er toen niet bij zei dat ze zelf helemaal niet zo'n fan is van hoofddoekjes en dat nu wel erbij zegt, is ze een draaikont. Ze zegt namelijk iedere keer duidelijk dat ze vindt dat ieder het recht heeft te dragen wat zij wil. Niks draaikont dus, openhartiger; dat is klasse!
Karl Valk, Nijmegen op 14-09-2009, 21:30
Vraag een gehoofddoekte Moslima eens hoe ze het vindt dat haar broer wel zonder hoofddeksel buiten mag. Sterker: hij mag rustig een honkpet uit het verfoeide Amerika op zetten en gaan haan die ernaar kraait. Gelijke rechten? Vrijwillige keuze? Kom nou. Ik heb het meerdere malen bij ze nagevraagd: ze dragen die doeken omdat ze van het gezeur en gedreig thuis af willen zijn. Draag je geen doek, ben je een hoer en vraag je om kontakten met allerlei mannen. Dat trekt het eergevoel van de mannetjes niet. 'Vrijwillig'? De weduwen die in India verbrand worden omdat ze hun gestorven man moeten volgen doen dat ook 'vrijwillig', niemand dwingt ze.
Sisyphus Lacht, Amsterdam op 12-09-2009, 01:48
"Laat ieder toch vrij; wat een bemoeizucht" Ik wist dat er domme mensen bestaan maar dit....Wie dit schrijft heeft totaal en totaal niet begrepen waar het hier over gaat.
Toch nog één keer uitleggen? Het gaat over vrouwen die hoofddoekjes dragen omdat ze dat moeten. Nu eindelijk duidelijk?
LN, Rijswijk op 11-09-2009, 18:04
Ik vroeg me altijd al af wat er van die fraaie woorden overblijft als de politieke wensbeelden stuiten op de harde realiteit, en hier zien we wat er dan gebeurt... Niemand neemt je kwalijk dat je je kinderen niet wilt offeren op het altaar van de multiculturele samenleving Femke, maar de bekering komt wel rijkelijk laat. Welcome to the real world !
Peter, Rotterdam op 11-09-2009, 15:24
Op tijd uit Amsterdam vertrokken. Mijn kinderen zitten op heerlijke scholen, met een enkele allochtoon in de klas en dito moeder die behoofddoekt (en met het hoofd naar beneden, zoals broeder Tariq aanbeveelt) bij het schoolplein wacht. De islam-kindertjes mogen inderdaad niet bij heidenen over de vloer. Maar dat vinden wij niet zo erg. Wel jammer.
leontien, Zwolle op 11-09-2009, 08:48
Hoe lang is het geleden dat onze moeders een hoofddoek droegen? Meestal om de krulspelden te verbergen en toch nog even te kunnen winkelen. Dat was in de tijd dat niet iedere vrouw zich een permanent kon veroorloven. Ik kijk wel eens naar die foto's van mijn moeder in lange rok en met hoofddoekje strak om haar hoofd gebonden. Als christelijk meisje ging ik naar school in een pofbroek met een rok erover. Dat was een compromis omdat meisjes rokken moesten dragen en mijn moeder dat te koud vond voor ons, op de fiets, in de winter. Lachwekkend deze discussie! Onleesbaar stuk door de vele vraagtekens. Laat ieder toch vrij; wat een bemoeizucht!
Hof, Veen op 10-09-2009, 22:59
Correctie 1: Femke heeft niet 2 zonen, maar een tweelingzoon en - dochter. Het verhaal dat haar 2 zonen niet naar meisjesharen mogen kijken klopt dus niet.
Correctie 2: In het interview in de Pers staat niet dat de vader "oppast" maar dat "mijn vriend 's middags de kinderen opvangt". Opvangen heeft een andere betekenis dan oppassen. Evengoed is het beroerd dat vriendinnetjes van de dochter dus niet mogen komen spelen omdat er een man alleen thuis is met de kinderen.
Misschien toch beter het hele interview te lezen?
Een niet Groen Links stemmer, Amsterdam op 10-09-2009, 21:44
¨...hoofddoekje af voor zijn sterke mooie politica, die durft te veranderen.¨ (J.J. van der Gulik, Andijk op 10-09-2009, 18:02)
Maar die hoofddoek MAG nou juist niet af!
frans, haarlem op 10-09-2009, 21:44
Wat een zwart-wit meningen weer in de meeste reakties. Scheer alles maar over een kam: wit is goed, zwart is slechts, links is dom (want idealistisch) en rechts is goed (want vooral op het eigen gewin gericht), etc. etc. Mensen, baseer je mening toch eens op iets meer dan alleen de uitersten...
Chris Doornhof, Gorinchem op 10-09-2009, 21:44
Maar Femkje toch ......dit wou je toch zelf ? De praktijk is altijd iets anders dan een kantoortje zoals je nu zelf ondervind , niet zo zeuren hoor !!
Joop Spoor, ermelo op 10-09-2009, 21:42
De voorganger van Halsema was een knuffelallochtoon die zei dat hij homose*ualiteit nooit zou accepteren. Groenlinks is de partij die riep dat alle grenzen afgeschaft moeten worden, dat illegalen niet bestaan, dat iedereen die dat wil in Nederland mag komen wonen, en dat al die mensen een hoge uitkering moeten kunnen krijgen. Dat er een miljard chinezen en een miljard indiers naar Nederland zouden komen vermochten ze niet te begrijpen bij Groenlinks. Het is een ongelooflijk naieve partij, die zelfs nadat het kalf verdronken is haar ongelijk niet wil toegeven. Pas nu ze de feiten echt niet meer kan ontkennen moet Halsema wel.
Hans, Amsterdam op 10-09-2009, 21:42
lang leve het persarchief van Sylvain, daar gaan we nog veel plezier aan beleven nu linkse politici gaan draaien.
@Peter Breedveld: je hebt een punt, maar heeft Halsema ooit gezegd dat ze tegen de hoofddoek is?
Eric, Rotterdam op 10-09-2009, 18:04
Halsema, een vrouw die met alle winden meewaait en geen vaste mening heeft. Nu haar kinderen op een zwarte school zitten komt ze er achter dat de hoofddoeken wegmoeten. Met haar grote mond probeert ze haar gelijk te krijgen. Nu zit ze er heel, heel ver naast. Eerder vond ze het geen probleem. Dat is de vrouw die Wilders altijd aanvalt !
peter, koudekerk op 10-09-2009, 18:02
Femke Halsema was een van de weinige linkse politici die zich sterk maakten voor een goed niveau van de vrijheid van meningsuiting. En nu neemt ze een positie in met betrekking tot de islam, waarmee menig stormpje binnen het eigen GL kan ontstaan. Ze is ook een van de weinige vooraanstaande politici die daadwerkelijk bij/in een probleemwijk wonen. Petje/hoofddoekje af voor zijn sterke mooie politica, die durft te veranderen.
J.J. van der Gulik, Andijk op 10-09-2009, 18:02
Kent Femke het verhaal van de 15-jarige importbruid Fayza Oum'Hamed, die opgesloten werd in een 5-kamerwoning in Femke's wijk Amsterdam-Oost. Zij werd door haar schoonfamilie 8 jaar als slaaf gebruikt. Zij mocht de straat niet op en werd mishandeld. Zij werd geslagen door haar man. Het slaan van moslima is het middel van hun mannen bij uitstek om aan te tonen dat zij de macht hebben. Zelfs kritiek op een vormloze tentmantel was voldoende om haar te slaan. Met 16,5 jaar was zij zwanger. Ten einde raad, ondanks dat zij moeder was van 2 kinderen, sprong zij van het balkon. Beseft Femke wel dat deze barbaarse slavernij zich in haar wijk afspeelt?
Isa, Amsterdam op 10-09-2009, 17:53
Met de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht kraait Femke, een linkse nepfeministe, iets over de hoofddoek, de politieke spandoek van de fundamentalisten. Sinds het vertrek van Rita Verdonk als minister neemt het aantal importbruiden fors toe uit Irak en Somalië. Voor alle naïvisten en Biedermannen, die nu al capituleren voor de islam, het trieste verhaal van Fayza Oum'Hamed. Laat Femke het boek 'De Uitverkorene' van Fayza lezen en wie weet, realiseert zij zich misschien wat moslima in naam van de islam wordt aangedaan! http://pauwenwitteman.vara.nl/Archief-detail.113.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=11965&tx_ttnews[backPid]=111&cHash=0e722b3416
Isa, Amsterdam op 10-09-2009, 17:53
De voorvrouw van Groen Links heeft last waar alle Halsema'tjes in de 'progressieve' hoek last van hebben: zolang ze in een ivoren toren wonen en daar niet uit hoeven te komen zijn ze blind en doof voor een werkelijkheid waar veel mensen elke dag wel in zitten. Komen er kindertjes en zitten die niet op een luxe school, breekt de werkelijkheid vroeg of laat toch door. Een lijvig rapport lezen over mensen die 'ziohzelf moeten kunnen zijn' en tolerant zijn wordt toch anders als je merkt dat je kinderen er elke dag tussen zitten. Helaas mogen zulke hemelfietsers ons wel jarenlang vertegenwoordigen op plaatsen waar ze macht en invloed hebben.
Sisyphus Lacht, Amsterdam op 10-09-2009, 17:45
Onbetrouwbaarheid en opportunisme stralen van Femke Halsema af. Het is inderdaad een brabbelende draaimachine die in staat is mensen murw te leuteren. Ze maakt altijd de indruk zichzelf te willen overtuigen.
Bukowsky, Buenos Aires op 10-09-2009, 14:34
Er is politieke moed voor nodig om de mening bij te stellen. Femke Halsema riskeert het hoongelach van rechts, waar de wereld graag zwart/wit gezien wordt.
annemarie ten brink, amsterdam op 10-09-2009, 14:32
Prima stuk. Ik heb tot Fortuyn altijd op Groen Links gestemd (jarenlang posters geplakt) tot het te gortig werd (knuffelen orhodoxen, knuffelen moordenaars en verkrachters). Too little, too late. De aartsconservatieve nep-linksen (ik blijf uitzonderingen maken voor oprechte figuren als Spekman, Asscher en Terstall terwijl ik zonder moeite het machtsdronken CDA en CU in de Linkse Kerk plaats) hebben deze rotzooi veroorzaakt. Ze stonden altijd achter de onverzoenlijke agressieve meneer met de baard en lieten de gematigden, afvalligen, niet-gelovigen, gebrainwashte kinderen (!!!) keihard in de kou staan.
Raaf, Nijmegen op 10-09-2009, 14:30
Ik geloof er niets van geitje Femke van mening veranderd is. Ze schuift heel pragmatisch een stukje op, want de verliezingen komen eraan. Dat wordt nog veel koket gedraai en geblaat voor de microfoon. In haar nieuwste jurkje.
Meryam, Utrecht op 10-09-2009, 12:48
Trojka hier, Trojka daar; de wolven komen dichterbij, ze hebben grote tanden dat is duidelijk te zien. We doen heel onbekommerd en zingen bovendien. Toch moet er iets gebeuren onder Femke's paraplu. Trojka hier, Trojka daar, het eerste ideaal vliegt de Trojka uit. Zo gaat de reis naar de VerLinksing door... Terwijl de wolven mij verslinden denk ik, dat is pech. ( De Dodenrit, Drs. P.)
G.E. Testemu, Berlikum op 10-09-2009, 12:38
..
Ze zijn volgens mij juist heel trots dat ze een doek dragen.
Het is toch pure Islam promotie!
Bij het autorijden vind ik een hoofddoek vrij gevaarlijk!
Je kan niet links of rechts kijken.
Alleen maar voor uit.
Soms krijg ik het zo benauwd in Nonnendam dat ik even naar Zeeland piep.
Zie ze daar gelukkig helemaal niet.
Rust en Vrede voor mijn ogen.
Er zijn trouwens wel veel fashionmoslima"s in opkomst.
Strakke kleding met een doek.
Dat staat beter.
Toch maakt het me vaak triest.
Al 20 jaar!
Fee, Nonnendam op 10-09-2009, 12:32
Een mea culpa van Femke is dan ook op z'n plaats. Enkele jaren terug vroeg zij aan een familielid van mij of die zijn kinderen ook op een zwarte school wilde doen. Als een soort experiment. Dat deed zij immers ook. Het familielid deed liever niet mee aan zo'n experiment dus ging niet op Femke's verzoek in. Veranderen van mening kan heel positief zijn. Aldoende leert men. Maar wat zou het groots zijn als zij in de TK hier nou eens eerlijk voor uitkwam. Ook links zou eens sorry moeten zeggen. Daarvoor hoef je geen Wildersstemmer te worden. Iets wensen kan in de praktijk het tegenovergestelde laten zien. Emancipatie in burka, vergeet het Femke.
A.Frumau, Noordwijk op 10-09-2009, 12:30
Mevrouw Halsema woont in Amsterdam-Oost en haar kinderen gaan naar een zwarte school.
Ze denkt erover haar kinderen van die school te halen omdat zoals ze zegt "ze haar kinderen niet op die school heeft gezet als sociaal experiment".
Dat vele ouders dat wel moesten zeer tegen hun zin, daar gaat zij nu gemakshalve aan voorbij.
Ze zal haar kinderen van die school halen en laten inschrijven op een witte school.
Deze mevrouw, die altijd zo tekeer ging tegen Geert Wilders, ervaart nu zelf aan den lijve het gevaar van een alles omvattende verderfelijke ideologie/religie de islam waar die hoofddoek symbool voor staat.
Martha de Vor, Purmerend op 10-09-2009, 12:20
@L Ergens.Helemaal mee eens.Het dragen van de hoofddoek heeft voor veel vooral jonge moslima's maar één doel,PROVOCERENEN HET SAMEN STAAN WE STERK GEVOEL,over te brengen.Een strakke spijkerbroek mooie hakken maar met hoofddoek.Het is net zoiets als een vlag.Het geeft de moslim ook beslist MACHT op straat van'kijk eens met hoevele wij al zijn'Een echte gelovige heeft geen uiterlijk vertoon nodig,die doet het met zijn hart en is innerlijk.Het zegt wel iets over hoe graag men zich afzonderd van de Nederlander in hun ogen de ongelovige,waar men volgens de koran ook geen vriendschap mee mag sluiten.Zie 5:52.Femke heeft het licht gezien!
C Hoesseini, Amsterdam op 10-09-2009, 12:20
Hallo Sylvain,
Zoals vaker was je stuk me weer uit het hart gegrepen. Maar ook stoorde mij weer je neiging om een uiting van iemand waar je het niet mee eens bent "brabbelen" te noemen. Brabbelen doet een peuter die nog niet praten kan. Femke Halsema daarentegen is zeer goed gebekt. In je laatste zin heb je waarschijnlijk iets denigrerends willen willen zeggen. Dat had ook zo gekund: ... Was die mevrouw van GroenLinks die nu zelf ontdekt heeft dat de islam een probleem is.
W.Boeke, Amsterdam op 10-09-2009, 12:09
Femke ziet nu precies wat de gewone,burger al jaren ziet.Dit verstoppen van de vrouw kan een gezonde geest niet aan zijn/haar kinderen uitleggen.Lees allemaal het boekje van Fatima Mernissi"achter de sluier"De islam en de strijd tussen de seksen.En zie hoe het voorbeeld van Mohhamed,die blijkbaar geen zelfbeheersing had als het om vrouwen ging,er toe heeft geleid dat de vrouw word aangevallen omdat zij de belichaming en het symbool zou zijn van bandeloosheid.Zij is fitna de polarisatie van het onbeheersbare,en dat moet men voor de gemoedsrust van mannen verbergen.Nu haar zonen groot worden beseft Femke pas dat dit een hele foute benadering is
Ghava, Amsterdam op 10-09-2009, 09:56
Het is een klassiek beeld: rood in je jeugd, rechts als je hebt geleerd van het leen zelf. De werkelijkheid haalt je onhaalbare idealen wel in. Dar ontkomt Femke Halsema gelukkig ook niet aan. Voortschrijdend inzicht is beter dan halstarrige principereiterij.
Paul Jansen, Terborg op 10-09-2009, 09:50
De linkse elite is gastvrij en tolerant op kosten van anderen. In het lager onderwijs in de grote steden is het echter onmogelijk om helemaal buiten schot te blijven. Of je moet - zoals Wouter Bos heeft gedaan - je kinderen direct na de geboorte al bij een witte school aanmelden.
peter, Amsterdam op 10-09-2009, 09:50
Kennelijk heeft de vrijzinnigheid het gewonnen van de politieke correctheid. Eindelijk, want GroenLinks deed zich jarenlang ten onrechte voor als een vrijzinnig en voerde onder de vlag van politieke correctheid een uiterst conservatieve politiek. Overigens vind het dragen van een hoofddoekje totaal geen probleem, zolang vrouwen hier maar niet toe worden verplicht. Omdat GroenLinks zich nu wat minder politiek correct opstelt - overigens vraag ik mij zeer af of dit zo blijft - gaat de partij stemmen verliezen. Misschien maakt de Nederlandse Moslim Partij van ex-D66'er en ex-LPF'er Henny Kreeft in 2011 dan toch een kans om in de Kamer te komen.
Ewout, Kampen op 10-09-2009, 09:50
Als oud-bewoner van de Transvaalbuurt in Amsterdam (ik ben erg blij dat ik er weg ben) kan ik niets anders dan instemmen met het betoog van Halsema. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Nu nog afwachten of het ook navolging krijgt in de opstelling van GL in de gemeenteraad en de Tweede Kamer.
L. Koopmans, Amsterdam op 10-09-2009, 09:50
Uiteindelijk denkt elk weldenkend mens hetzelfde over hoofddoeken en bedekte vrouwen.Het is afschuwelijk dat de vrouw zich zou moeten bedekken,om de wellust van de man in toom te houden.Daar zijn andere manieren voor,zoals je zonen van jongs af aan respect voor vrouwen bij brengen,en knapen niet als baas en prins je huishouden laten dirigeren.Daar zit het hem in en natuurlijk ook al wil men dat niet graag horen in het voorbeeld van Mohammed,die zich ruimschoots te goed deed aan de vrouwen.Femke heeft eerst jaren gesproken om stemen van moslims te trekken,nu komt ze als moeder en als vrouw in verzet tegen vrouw onwaardige idioterie.
Rayhana, Amsterdam op 10-09-2009, 09:50
Inderdaad afslingeren! Toen de Beatles de wereld veroverden was Geert Wilders het vroomste jongetje in de klas van het r.k. Jongensgymnasium in Venlo. Maar hij heeft het vooruitzicht op een loopbaan als Bisshop, Kardinaal of zelfs Paus en zijn geloof van zich afgeslingerd. Nu preekt hij als ware hij de vleesgeworden Heropstanding. Razende Rita, ooit de Hooligan van de Nijmeegse kraakbeweging, slingerde met haar wereldwijd beroemde Adequaat alles van zich af. Als Job Cohen en zijn geloofsgenoten straks hun keppeltje ook nog van zich afslingeren, zijn wij eindelijk een heerlijk ontzuild (en ontzield?) land. Wat kunt u afslingeren, Ephimenco?
Amalrik, Amersfoort op 10-09-2009, 09:50
Als Femke met haar twee zachte kussentjes gaat draaien, doet ze dat elegant. Het is niet verkeerd om je mening te veranderen. De mensen, die nooit van mening veranderen, hebben het in de publieke opinie vaak makkelijker. Zie ook wat Andries Knevel over zich heen kreeg na een bijstelling van zijn mening.
Leo Viëtor, Maastricht op 10-09-2009, 09:47
Dat Halsema haar mening omtrent islam herziet is helemaal geen probleem. Dat is slechts het bewijs dat zij voorheen in de wolken zweefde en nu met haar voeten op de grond is beland. De praktijk heeft haar gewoon ingehaald. Waar ik persoonlijk nogal moeite mee heb is de totale afwezigheid van enig 'sorrygebaar' naar de mensen die allang in de realiteit leefden en niet mee wilden doen aan de kritiekloze hallelua-stemming rond de islam. Deze mensen zijn voortdurende geschoffeerd en in de meest akelige hoek van de geschiedenis gezet. Het zou Halsema sieren een gebaar te maken naar die mensen.
ongerust, amsterdam op 10-09-2009, 09:47
En zo is het maar net Ephimenco!
Tragisch ook omdat hier weer te maken hebben met een knap stukje laag-bij-de-grond uit de persoonlijke belevingswereld van deze mevrouw. De feiten liggen al zo'n 20 jaar klip en klaar op tafel (ook al wil de elite er nog steeds niet aan dit eens in te zien)dat de segregatie van 'bepaalde' minderheden een onontkoombare werkelijkheid is geworden.
Ben benieuwd hoe de leiders van Koekhapland dit fenomeen gaan bestrijden, ik vermoed wederom meebewegen.
Peter, Zoetermeer op 10-09-2009, 09:44
Flutdenkend Femke zegt in het interview blij te zullen zijn als moslima's die hoofddoek in vrijheid afdoen. Afslingeren nog wel. Vrijheid? Intussen gaat ze voorbij aan het hersenspoelen van deze vrouwen vanaf hun vroegste jeugd en de enorme sociale druk in de ghetto's waarin ze leven. Intussen blijft ze blijkens het interview het recht (!) van de moslima op de hoofddoek actief steunen en wijst ze elke dwang af om die hoofddoek af te leggen. Toch is dwang het enige dat zal werken: dat moslima's thuis kunnen zeggen: ik kom niet aan het werk met die hoofddoek. Als ze vervolgens binnengehouden worden, bestraffen we dat als vrijheidsberoving.
Martien Pennings, Amsterdam op 10-09-2009, 09:44
Ik geloof er niets van dat de hoofddoek een teken van vrouwenonderdrukking is. Die hoofddoek wordt alsmaar meer gedragen om te laten zien dat ze 1 groep vormen en samen sterk staan. Het beste zou zijn om te erkennen dat de islam en het Westen gewoon niet samen gaan. Maar dat is voor het merendeel van de politici helaas nog teveel gevraagd. En natuurlijk spelen oliebelangen hierbij ook een rol.
L, Ergens op 10-09-2009, 09:44
Ja hoor, de vader past op zijn kinderen i.p.v. zorgt voor zijn kinderen. Bah al die vuile valse diskwalificerende kleinerende knechtende manonvriendelijke & vrouwverheffende terminologieën, alsof mannen geen mensen van vlees & bloed zijn, alsof liefde&zorg een zwaar bevochten verworvenheid van vrouwen is. Foute feministes als Halsema zijn domme kinderachtige leugenachtige zelfzuchtige bedriegsters die pedo- en pseudologisch vaders kinderen & families mishandelen en vernietigen! Flinks gezeur over hoofddoekjes & vaatdoekjes, arme gescheiden-geaborteerde-geadopteerde kinderen meestal hun vader en zijn familie, zelfs dieren hebben het beter.
AdVader, Utrecht op 10-09-2009, 09:44
Veel mensen - waaronder blijkbaar Ephimenco - kunnen niet bevatten dat je én voor het zelfbeschikkingsrecht van mensen kunt zijn - en dus tégen een hoofddoekverbod - én tegen de hoofddoek an sich. Zoals je voor vrije meningsuiting kunt zijn, ook voor die van mensen wier mening je abject vindt.
Net zo goed kun je ontevreden zijn over het verloop van de hoofddoekdiscussie, ook al ben je het misschien eens met sommige deelnemers aan die discussie.
Peter Breedveld, Rijswijk op 10-09-2009, 09:44
Femke je bent zeer ongeloofwaardig
f van hijum, damwoude op 10-09-2009, 09:44
Het (eigen-) aardige aan de linkse arena is dat het niet de rechtse arena betreft. In de linkse arena verschuift er soms iets. Dat kun je van de rechtse arena niet zeggen. Maar voor beide arena's geldt dat ze terughoudend moeten zijn. Laat de hoofddoekjes het lekker zelf uitmaken. Ik zie op het Poolsterplein in Rotterdam bij de eerste vastlandige vestiging van het Ierse kledingconcern Primark menig hoofddoekje langskomen. Daar kopen trouwens ook de VVD studentes hun oorbelletjes. Lekker goedkoop. De vraag is nu: verkoopt de Primark ook hoofddoekjes.
Ik geloof van niet. De hoofddoekjesmarkt is een interne markt en die zit tussen de hoofden.
Rob van Dijk, Rotterdam op 10-09-2009, 09:40
Voor vele ouders is het moeilijk om een minder zwarte school te vinden, dankzij de linkse politiek. Bij de St. Catharinaschool in Amsterdam is besloten om klassen van twee vestigingen te vermengen, zodat kansarme leerlingen zich aan de kansrijken kunnen optrekken. De schooldirecteur Meijer en de wethouder van onderwijs Boes hebben met de scholen in Zuideramstel en Oud-Zuid afgesproken dat zij geen leerlingen van de Catharinaschool mogen aannemen, omdat de school de kans moet krijgen om deze werkwijze te implementeren. Moeten deze ouders zich dit sociaal experiment laten welgevallen, Femke? Een politieke wisseltruc en geen vrije schoolkeuze!
Isa, Amsterdam op 10-09-2009, 09:40
Tsja, nu zelfs de politiek leidster van GroenLinks zich encanailleert met al die blanke middenstanders die, door de grote stad te "ontvluchten", allochtonen in de "prachtwijken" aan hun lot overlieten, resp. met al die blanke losers die wordt wijsgemaakt dat zij geen geld hebben om de stad te kunnen "ontvluchten" omdat allochtonen hun banen afpakken -- daarmee laat deze politieke voetzoekster (liever de CU dan GroenLinks aan de macht) op haar beurt al die blanke stedelingen die ondanks alles hun uiterste best doen een veelkleurige samenleving tot een succes te maken, aan hun lot over...
Kennelijk ben ik op tijd uit Nederland geemigreerd !
Anton Ehren, Viña del Mar, Chili op 10-09-2009, 09:40
Om een paar stemmetjes van Wilders af te snoepen.
JW, IJmuiden op 10-09-2009, 09:36
Femke heeft 2 zonen. En die 2 leuke zonen krijgen nu vanuit alle kanten ingewreven dat het brute, op seks beluste silverbacks zijn zodra ze een reepje vrouwelijke hoofdhuid met haar ontwaren.
Misschien vindt Femmie dat in de praktijk toch een stuk minder leuk dan pseudo-prietpraat over 'vrijheid' vanuit het studeerkamertje.
Anne, Amsterdam op 10-09-2009, 09:36
Ik vind de bekeringen in de linkse arena een van de meest eigenaardige maatschappelijke fenomemen. Al die ex-feministes, ex-krakers, anti-grefo's, paus-boe-roepers, anti-taboe-iedereen-bloot-spiri's die plots de meest conservatieve norm zoeken en van harte ondersteunen.
Ging de emancipatie van vrouwen een tiental jaren geleden met lawaai, tuinbroeken en kort haar of door Antoine Bodar-achtige types beleeft te vragen hoe de brug het beste geslagen kon worden?
Matthijs Brouwer, utrecht op 10-09-2009, 00:01
Plaats een reactie
Stuur artikel door