Theedrinken bleek effectiever dan een oorlogsverklaring
Net zo min als ik in de jaren negentig kon begrijpen waarom het incorrect was om mijn buurman aan te spreken op de slacht van een schaap op zijn balkon, of opmerkingen over gelijke behandeling van mannen en vrouwen, hetero’s en homo’s maar beter achterwege kon laten, zo min begrijp ik het andere uiterste van deze eenentwintigste eeuw, waarin klakkeloos wordt aangenomen dat gelovige moslims aanhangers zijn van een fascistische ideologie, van een (om met Pim Fortuyn te spreken) ’vijfde colonne die uit is op de omverwerping van deze samenleving’.
Mijn onbegrip stoelt op mijn vergaande naïviteit, heb ik mij laten uitleggen. Ik zou niet half in de gaten hebben dat het Heilige Boek, de Koran, de onderwerping (=islam) predikt en dat haatpredikers van uiteenlopende soort geneigd zijn deze boodschap niet alleen letterlijk op te vatten, maar er ook de moslims hier het hoofd mee op hol te brengen, die van de jongeren voorop. Submission heette de film die Theo van Gogh in opdracht van Ayaan Hirsi Ali maakte. Onderwerping. En dat was ook precies de boodschap, die Mohammed B. de filmmaker letterlijk met een dolk in zijn borstkas plantte.
Het ’we verklaren hen de oorlog terug’ van vice-premier Gerrit Zalm leek derhalve het aangepaste antwoord. En dat lijkt nog steeds zo. Ten minste als ik Rita Verdonk mag geloven die maandag tijdens de herdenking van Theo van Gogh de natie verweet dat zij versaagt: „Theo zou zich in zijn graf omdraaien als hij wist hoe het er op dit moment in Nederland voorstaat.” En jawel, Geert Wilders, zag op diezelfde dag zelfs kans om D66-leider Alexander Pechtold en minister Eberhard van der Laan te bestempelen tot ’handlangers van Mohammed B.’
Toch vraag ik me in ernst af wat deze voor Nederlandse begrippen ongekende strijdlust ons per saldo heeft opgeleverd? Naïef als ik kennelijk ben maakte en maakt dit wapengekletter op mij vooral een groteske indruk. Dat begon al toen de natie luttele weken na de moord op Van Gogh te hoop liep tegen de jonge nep-imam Abdul-Jabbar van der Ven. In zijn tv-programma had Andries Knevel hem na eindeloos soebatten verlokt tot het uiten van een doodswens aan het adres van Geert Wilders. Niet dat hijzelf ooit iets kwalijks tegen de man zou ondernemen, of zijn medemoslims daartoe zou oproepen. Desondanks reageerden geharnaste Nederlanders, die zichzelf of hun naaste regelmatig naar de verdommenis wensen, alsof ze naar een wandelende tijdbom keken. Die man moest terstond achter de tralies, zo oordeelden ook alle fractievoorzitters van de Tweede Kamer.
Deze uitbarsting kon je nog op het conto schrijven van de emotie van het moment. Het hield echter niet op. Iedere keer stond het land op zijn kop, tot en met de algemene beschouwingen van vorig jaar toe, toen een flink deel van de natie overwoog onze missie in Afghanistan op te geven om de vijand hier in eigen land te kunnen bestrijden, in de Goudse wijk Oosterwei. Pas toen Wilders bij de laatste beschouwingen serieus de invoering van een ’kopvoddentaks’ bepleitte, leek de gekte te worden doorzien.
Wat mij achteraf het meest verbaast is de gelatenheid waarmee de drie grote partijen PvdA, CDA en VVD deze gekte hebben geïncasseerd. Geen woord van protest toen Wilders de loyaliteit van twee staatssecretarissen in twijfel trok. Begrip zelfs toe Wilders een Koranverbod bepleitte: „Ik ben voor samenwerking”, aldus de slappe reactie van de premier. Ondertussen voltrok zich het wonder dat een andere strategie die van de oorlogsverklaring onttakelde. Ik doel op de strategie van het theedrinken. Het de moslims aanspreken op wat in onze ogen niet deugt en ondertussen zoeken naar wat bindt. Die strategie van Marcouch, van Aboutaleb en van Cohen bleek uiteindelijk wel zo effectief. En gelukkig maar.
© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.





Reacties (46)
Sisyphus Lacht. , Amsterdam
toon mij de Moslim ...amper.
Toon mij binnen de westerse (christelijke) wereld mensen die hiervoor zijn. Nederland heeft een eigen positie in deze standpunten en is de uitzondering niet de regel. NL is niet synoniem voor de waardes van de westerse wereld. U zult niet veel ieren, britten, italianen, spanjaarden, noord-americanen etc vinden die het hiermee eens zijn. Zelfs binnen NL is de christelijke bevolking hier heel verdeeld over.
Denk aan de oproer toen madonna in een show aan het kruis hing of probeert u eens in the midwest van de VS deze waardes te vertellen? Zo tolerant is de westerse wereld niet.
miga, engeland op 16-11-2009, 17:48
@ Martijn Abrams
Ja, je hebt blijkbaar iets gemist. Waar in andere steden er vergaande segratie onstond, is dat in Nederland niet gebeurd. Verder daalt de criminaliteit over de hele lijn incluis onder de marokkaanse jeugd. [CBS]
Ook is de laatste generatie allochtonen veel beter geintegreerd door voorgaande. Ook hun opleiding ligt veel hoger en veel minder dropouts. Hun taalbeheersing is inmiddels aangekomen op het niveau van de gemiddelde nederlander.
Dus heb je wat gemist? Nou ik denk het wel. De integratie gaat met stappen vooruit, maar pvv cs. blijft hangen in oude gewoontes.
hans, assen op 12-11-2009, 18:33
@ Herman N: afgezien van het feit dat ik niet meer weet hoe die percentages precies waren (het was wel in die orde van grootte), heb ik het uit 2 onderzoeken. Een heeft volgens mij in Trouw gestaan en de ander weet ik niet meer. Ik bewaar het niet. Los daarvan: toon mij de Moslim die voor euthanasie is, voor abortus, volledige persvrijheid en meningsuiting enz. Die vind je amper. Om de kern van de Islam goed te snappen hoeft men zich slechts voor te stellen hoe Nederland er uit zou zien als we een democratische Moslimmeerderheid in de Kamers zouden hebben. Volstrekt niet aan de orde, maar een intrigerend en veelzeggend denkexperiment.
Sisyphus Lacht. , Amsterdam. op 05-11-2009, 22:49
Links in de persoon van deze breedveld, weet het niet meer. Ze kletsen nog maar wat, dronken een glkas, deden een (kwaadaardige) plas en het bleef zoals het was.... Althans, dat laatste hopen ze. Maar de breedveldjes zijn blijven hangen in het elpee-tijdperk en het 'weetjewel'-tijdperk. Hopeloos!! Kan deze afgetobte blanke man niet opzij worden geschoven voor een frisse meid (goed voor de quota's, trouw!).
piet, utrecht op 05-11-2009, 17:48
@ Nico
De politieke Islam zet niet aan tot fascisme - zij ís fascistisch. Zo ook politiek Christendom en Judaisme. PC en PJ zijn latent, de PI is acuut gevaarlijk.
15 Oct 2009, Telegraph: "Radicale" moslimgroep islam4uk (Anjem Choudary) lanceert een campagne voor volledige invoering van Sharia in het Verenigd Koninkrijk."
[NB: "volledige" ... nu bestaat sharia in UK familierecht, zoals in Canada. Donner achtte het hier denkbaar. De sharia is ingevoerd in de Phillipijnen, Indonesie, Noord Nigeria etc.]
Ben ik bang voor de politieke monotheisten? Als de dood!
Daarmee geef ik me niet over aan de emotionele Wilderiaanse incontinentie.
Sascha Tavere, Rabodanges op 05-11-2009, 15:19
Een aardige beschouwing, die uitmondt in een onvergeeflijk slechte slotzin. Onbegrijpelijk zelfs. Want een gepokt en gemazeld journalist als Willem Breedveld weet heel goed dat een journalistiek opiniestuk niet zonder de feiten kan. Laat staan de slotconclusie van zo'n opiniestuk.
Al schrijvend aan de slotzin bedacht Breedveld waarschijnlijk dat hij op geen enkele manier kan hardmaken dat de strategie van Marcouch, Aboutaleb en Cohen effectief is. De strategie komt mij sympathiek voor, daar niet van. Maar *effectief*? Waar zou dat uit moeten blijken? En vergeleken met wat?
Omdat Breedveld het ook niet meer wist, liet hij het er maar bij.
Hannes Minkema, Amsterdam op 05-11-2009, 13:02
Breedveld moet het slot van de actuele column van Elma Drayer lezen.Daar draait het werkelijk om.Hier hebben we alle de heilige plicht onze landgenoten met islamitische achtergrond de grenzen te tonen als ook met betrekking tot homohaat.Pechthold,v.d.Laan en Wilders spelen een niet relevant zandbakspelletje in vergelijking tot de bedenkelijke bedreiging in Buitenveldert.Het theedrinken à la Cohen en Breedveld zijn de feitelijke oorzaak voor de polarisatie die ons land teistert.Nu,voor 20 jaren,kwam bij onze buren een misdadig regime ten val,vredig,met kaarsen en de roep "Wir sind das Volk".Wij zijn van dit punt niet ver meer verwijderd.
J.Oldenbroek, Aachen op 05-11-2009, 12:56
Links in de persoon van mr. Breedveld springt hier weer maar eens van het ene uiterste in het andere. Geen theedrinken met de Islam is voor hem dadelijk gelijk aan een oorlogsverklaring. Van nuance heeft die man blijkbaar niet gehoord. Grenzen stellen is geen oorlogsverklaring, mr. Breedveld. Het niet doen is wel erg naïef, zeker bij moslim allochtonen afkomstig uit primitieve of minder ontwikkelde samenlevingen waar o.a. het recht van de sterkste nog geldt, dat zal iedereen met een klare kijk ondertussen wel duidelijk zijn. Ik begrijp dat zoiets gevoelig ligt bij links, want daarmee geven ze onrechtstreeks het failliet van hun multicul toe.
Vandueren, M'tricht op 05-11-2009, 12:55
Als de koran aanzet tot facisme, doet de bijbel dat dan ook niet? Waarom dan niet ook ontzettend bang zijn voor christenen? Omdat die het hebben begrepen? Omdat er geen herkenbare christelijke dictaturen zijn waarvan we kunnen griezelen?
Die angst voor moslims vanwege de inhoud van de koran... ik vind dat vrij onzinnig...
Ik zie geen islamitische partij die de sharia wil invoeren. Ik zie wel een autochtone partij die van moslims tweederangs burgers wil maken. En dan moet je tegenwoordig nog heel voorzichtig zijn met wat je zegt, omdat je ook nog eens verantwoordelijk kan worden gesteld voor de dood van Wilders.
Nico, Amsterdam op 05-11-2009, 11:52
Sisyphus, in welk sociologisch/wetenschappelijk onderzoek heeft u de door u genoemde percentages gelezen?
Graag onderbouwing met datum, schrijver, uitgeverij.
Herman N., Amsterdam op 05-11-2009, 11:31
In het Christendom is een procent of 15 van de categorie 'Veluwechristenen': SGP of Gereformeerde Bond. Mensen die de bijbel van kaft tot kaft letterlijk uitleggen. De rest is 'liberaal' christelijk. In de Moslimwereld (ook in Nederland) is dat net andersom: 15% is 'liberaal' Moslim en de rest is te vergelijken met de 'Veluwechristenen': geen bloot, vrouwen aan het aanrecht, geen alcohol, geen gokken, geen abortus, geen euthanasie, enz enz. Tachtig procent van de Moslims in Nederland is net zo orthodox in de leer als de SGP bij de Christenen. Die paar 'liberalen' hebben amper invloed. Op wereldschaal zijn de verhoudingen nog scherper.
Sisyphus Lacht, Amsterdam. op 04-11-2009, 22:21
Stortbui, Amsterdam op 04-11-2009, 17:50
Breedveld gaat luchtig voorbij aan de intimidatie gericht op het inperken van de vrijheid van meningsuiting. In veel gevallen is dat de vrijheid om te zeggen dat de "Imaginaire Vriend" der gelovigen primitief imaginair is. Non-theisten zijn in eerste instantie doelwit van en het verzet tegen religieuze "bigotry". Het is niet Xtreem Links maar zou het m.i. moeten zijn.
Sascha Tavere, Rabodanges op 04-11-2009, 22:21
Filip: Inderdaad, die Mohammed heeft veel bewonderaars, na de moord op Van Gogh was er in de moslimwijken feestvreugde zoals die er ook was na de aanslag op Twin Towers (ook posters, inderdaad), feestvreugde zoals die er ook zal zijn als Wilders vermoord is. Gewoon een feit dat een zee van thee niet kan uitwissen. En als iemand geen struisvogel is, dan wil dat nog niet zeggen dat hij dan vanzelf Wilders-aanhanger is.
JW, IJmuiden op 04-11-2009, 22:21
De vraag is niet of alle moslims fascisten zijn, de vraag is of de Koran tezamen met de Hadith aanzet tot fascisme.
Iemand die de feiten op een rijtje zet, kan spijtig genoeg, die vraag alleen maar bevestigend beantwoorden. Joden en christenen, apen en zwijnen noemen. Afvalligen met de dood bedreigen. Officiële knokploegen die vrouwen zonder niqqab afranselen, in Saoedi Arabië, of onofficiële islamitische bendes in Europa die meisjes en vrouwen intimideren, en zelfs verkrachten als ze zich niet islamitisch kleden. En ga zo maar door. Als dat niet fascistisch is... Of ze thee drinken of niet verandert daar weinig aan.
alethea, Free World op 04-11-2009, 22:18
Nico uit Amsterdam, dat ze niet meer weggaan dat is wel duidelijk. Wat in die cursus nog wel moet worden uitgelegd is waarom wij dan moeten capituleren en bijvoorbeeld onze vrouwen en moeders voor hoer moeten laten uitschelden en laten bespugen.
JW, IJmuiden op 04-11-2009, 22:18
Duidelijke afspraken maken, en duidelijke grenzen stellen aan nieuwkomers en allochtonen die nog steeds niet geïntegreerd zijn, dat is effectief.
Jennie, Heerlen op 04-11-2009, 22:18
Geachte heer Breedveld,
"Net zo min als ik in de jaren negentig kon begrijpen [.....] zo min begrijp ik het andere uiterste van deze eenentwintigste eeuw, [...]" zegt u.
Wellicht kunt u de lijst van terroristische aanslagen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_terroristische_aanslagen) eens doorlezen.
Uw insouciance nu lijkt misplaatster dan andermans insouciance toen.
Sascha Tavere, Rabodanges op 04-11-2009, 19:36
Nu nog thee drinken met Wilders. Maar nee, die predikt liever oorlogszuchtige taal voor zijn eigen achterban.
Na al die inburgeringscursussen en alle aandacht voor allochtonen wordt het nu tijd om een deel van de autochtone bevolking in Nederland te integreren. Dat is: uitleggen dat die zogenaamde facistische moslims écht niet meer weggaan, hoe graag die autochtonen dat ook mochten willen.
Nico, Amsterdam op 04-11-2009, 19:36
Trouw: alle reacties op Breedvelds artikel gaan uit van het eigene en staan afwijzend tegenover het vreemde. Strenger moederaten want dit is Xtreem Rechts.
Stortbui, Amsterdam op 04-11-2009, 17:50
Hoeveel geachte "reacteurs" hebben wel eens een kopje (mint) thee gedronken met een Turkse of Marokkaanse medelander? Gewoon een keertje doen. U kunt elkaar daarna altijd nog de oorlog verklaren (andersom is lastiger).
J, Rotterdam op 04-11-2009, 16:36
Beste Willem,
Een samenleving heeft een absorptieniveau wat betreft vreemde in vloeden.De Nederlandse samenleving heeft door zijn historische opbouw een hoog absorptie/tolerantie vermogen.Maar alles heeft zij grenzen en het opnamevermogen lees aanpassingsvermogen is duidelijk overschreden Generaties politici vonden het nodig blijkbaar om die grenzen op te zoeken.Nu hebben ze precies wat ze altijd ontkenden.De samenleving in brede lagen voelt zich nu bedreigd.U WEET DAT HEEL GOED.En ik neem u kwalijk dat u doet of uw neus bloedt. Volharden in de fouten van het verleden is nog erger dan de fouten maken uit onbenul.
pellinkhof, genneton op 04-11-2009, 15:53
Waarom de jarenlange discussie over integratie? Waarom gelijksoortige problemen in Duitsland, Frankrijk, Engeland, Italië et cetera? Waarom een enorme aanhang (in de peilingen) voor Wilders? Waarom museale tentoonstellingen, opera's en andere culturele uitingen afgelast? Waarom de moord op Theo van Gogh? Waarom lijkt een hernieuwde homo-emancipatie noodzakelijk? Waarom plotseling discussies over de vrijheid van meningsuiting, democratie? Hoeveel thee, meneer Breedveld, moet er volgens u eigenlijk gedronken worden?
Rob, Rotterdam op 04-11-2009, 15:53
Theedrinken alleen heeft ook nog geen oplossing geboden. Noch in dit geval, noch in het verleden. Het probleem van clashes is dat je met geweld en met overleg er niet per definitie uit komt. Echt beeïndigd worden ze alleen door de tijd. Men groeit er overheen. De tussentijd moet gevuld worden met maatregelen om de extremen (en extremisten) binnen de perken te houden. Daar is geen één oplossing voor, maar per geval moet daar een eigen oplossing voor bedacht worden. Voor sommigen - denk aan aanslagplegers, zowel ideologisch als crimineel - is hard optreden geboden, wellicht gecombineerd met gesprekken, maar zeker met een echte ruggegraat.
JvG, Groningen op 04-11-2009, 14:14
Meneer Breedveld, dat de strategie van Marcouch, Aboutaleb en Cohen effectief is staat buiten kijf, maar niet op de gewenste manier. Vind u het ook niet gek (want u vindt al snel iets gek zie ik) dat de islamitische gemeenschap niet in het minst wordt verdeeld door de denkbeelden en de kritiek van een Hirsi Ali, een Nahed Selim of een Wafa Sultan? Er treedt geen spoor van hervormingsgezindheid, van zelfreflectie en van emancipatiebehoefte op in Nederlands-islamitische kringen; die wordt louter met de mond beleden. Er wordt geen enkele concessie gedaan en er zijn nauwelijks resultaten zichtbaar.
J. School, Heesch op 04-11-2009, 14:10
Dat Cohen voorstander is van het theeleutmodel kan ik gezien zijn achtergrond nog wel plaatsen, maar het geloof van Breedveld in dat model niet, want gereformeerden houden het tijdens discussies liever bij een jonge klare dan bij een kopje thee. Theeleuten met moslims is voor christenen dus sowieso al een onderwerping aan hun gesprekspartners. Als we op gelijke voet willen debatteren, zouden die moslims ook eens een ouwe klare moeten proberen, maar die zijn zo weinig inschikkelijk dat ze de zaal uitlopen als Breedveld zich een borrel laat inschenken. Moslims wil is wet ook al drinken we emmers thee met hen.
pietkremer, harmelen op 04-11-2009, 13:59
Die strategie van Marcouch, van Aboutaleb en van Cohen bleek uiteindelijk wel zo effectief" kan iemand van de islam hoek (PvdA/CDA/D'66) mij uitleggen wat Andersson (oeps ik bedoel meneer Breedveld) hiermee bedoeld? Vriendinnen van me moeten nog steeds dagelijks 'the gauntlet' lopen/fietsen wanneer ze naar het werk/uni willen en toen ik onlangs naar Euro Disney werd gesleept door de kids van mijn zus stond de politie met mitrailleurs bij de ingang. Madrid, London, Parijs, van Gogh, Bali, Berlijn ach lekker thee drinken, lekker zwijgen, lekker wegkijken. En de naakte keizers en hun broodschrijvers en alchemisten maar giechelen vanaf hun kansel
Raaf, Nijmegen op 04-11-2009, 13:59
@JW; als ik het goed begrijp krijgt B. dagelijks vele honderden liefdesbrieven, hangt zijn poster op talrijke kamers in Moslimhuizen in Zuid-Oost, Kanaleneiland etc. en wordt er binnenkort een comite verwacht op talrijke standbeelden op te richten om deze volksheld te eren?
God allemachtig, en wellicht Allah ook, maar wat een idioterie kraamt u uit. Niet de Moslim, als die al bestaat, is een gelovige zeloot, maar mensen zoals u. Getuige de peilingen zijn dat er behoorlijk wat.
Filip, Enschede op 04-11-2009, 13:59
Stel Uzelve nu eens de vraag. Is het nu leuker om minder leuk voor kinderen om op te groeien dan pak 'm beet 25 jaar geleden ? Verloederde wijken, verloederde schoolfabrieken, uit de hand gelopen geweldscultuur. 90% van de opinie leiders en journalisten denken hetzelfde als U, gelukkig zijn er nog een paar originele denkers over zoals een Drayer of Ephimenco in deze krant waarmee je van mening kunt verschillen maar ze trommelen tenminste niet op steeds dezelfde sleets geworden multiculti trom. U bent inderdaad voorspelbaar naief. Uw mening is als die van miljoenen opgekropte sardientjes in een grachtengordelblik.
Raaf, Nijmegen op 04-11-2009, 13:47
"Die strategie van Marcouch, van Aboutaleb en van Cohen bleek uiteindelijk wel zo effectief." Wat? Wie? Hoe? Waar? Bestaat Amsterdam nu dan uit volledig in de maatschappij geïntegreerd volk? Slechts uit types die geen misbruik maken van subsidies of uitkeringen? Kent Amsterdam GEEN radicalisering? Is Amsterdam nu een oase van rust, vrede en veiligheid? Kan het stedelijk museum met een gerust hart portretten van Mohammed tentoonstellen? Kan Wilders daar zonder beveiliging rondlopen? Worden op Amsterdamse koranscholen alleen nog maar NL wetten en regels geleerd? Weet Breedveld dit allemaal echt zeker?
Jos, Monster op 04-11-2009, 13:47
Waarom is er in dit land nooit een tussenoplossing mogelijk? Het is thee en compenserende neutraliteit (mooi woord voor het voortrekken van een bepaalde groep) of Wilders. De strategie van Cohen is alleen effectief omdat het leeuwendeel van de autochtone arbeiders de stad al heeft verlaten. Hij koos en kiest gewoon voor de sterkste groep waar het meeste last van kan komen. Geen deugd dus. Aan de andere kant generaliseert Wilders te veel en beledigt onnodig moslims. Beide methoden brengen het land in problemen. Dus niet alleen door Wilders. Cohen ziet vooral moslims staan en Wilders vooral niet-moslims. Beide hebben bescherming nodig. Triest!
A.Frumau, Noordwijk op 04-11-2009, 13:47
Wie de Islam beledigt moet worden vermoord. Zo staat het er en voor de goede moslim is het zo. De Mohammed die van Gogh heeft vermoord is een held en een voorbeeld voor alle goede moslims. Nu dus Wilders nog, zodra ze de kans krijgen. Nog een kopje, meneer Breedveld?
JW, IJmuiden op 04-11-2009, 11:39
Wilders komt op voor religie waar Breedveld in ontkenning zit en zich laaft aan rationalisaties. Ik moest door een haag van bewakers met mitrailleurs toen ik in Milaan dit voorjaar naar de mis wilde. Ik kan me nu er alvast op voorbereiden als ik naar Rome ga en ook een goede ervaring omdat ik beloofd heb mee te gaan naar de Sabath in Amsterdam. Uit moslimhoek geen enkele adhesiebetuiging trouwens. Breedveld voert een dialoog in zijn eentje en weigert zich eenzaam te voelen.
Stortbui, Amsterdam op 04-11-2009, 11:39
Wat voor Marcouch, Aboutaleb en Cohen de strategie van het theedrinken is, is voor ons aller vriend en vijand Geert Wilders de tactiek van de bier- en wijnfolklore. Carnaval.
Onze Marokkaanse vrienden en vijanden kunnen niet in die heidens-christelijke rituelen integreren. Ook niet na een intensieve cursus Nederlands. Ramadan en suiker-feest met kruizemunt-thee is van een andere orde, dan carnaval met bier en vastentijd.
Het probleem is, dat er geen gemeenschappelijk feest is. Koninginnedag, Dodenherdenking en Bevrijdingsdag zouden een mogelijkheid kunnen zijn.
Hier moet in theehuis en biertent toch eens over worden nagedacht.
René Jacobs, Amsterdam op 04-11-2009, 11:36
Ja, Markestein!!goed dat u dit aanhaalt! Weet u nog de man in Amsterdam die is vermoord door brandend materiaal in zijn brievenbus. Het was de man die deed wat werd aangeraden destijds: "op jongeren die overlast geven afstappen met een vriendelijk verzoek" Omdat het na de moord op van Gogh gebeurde schoten vele buurtcoaches toe om, nadat het nieuws 1 x in de krant had gestaan verder stil te houden. Wat is er allemaal uit het nieuws gehouden? TIJD VOOR EEN ALTERNATIEVE PERS.
josiene, nl op 04-11-2009, 11:33
Geachte heer Breedveld,
Wellicht wilt u Popper's "The open society and its enemies" nog eens herlezen.
Wellicht kunt u overwegen dat het woord "moslim" niet synoniem is met "moslim mannen".
Wellicht zou u kunnen overwegen dat de strategie van Marcouch, Aboutaleb en Cohen zou moeten zijn het "liberaliseren" van islamietien, niet het sussen.
Sascha Tavere, Rabodanges op 04-11-2009, 11:25
We moeten Wilders niet belangrijker maken, dan hij is. Het is toch duidelijk, dat zijn makkelijke one-liners luie mensen aantrekt, die niet willen of kunnen nadenken.
Marokkaanse relschoppers moeten een kogel in hun knie krijgen, over Nederlandse hooligans hoor je hem nooit,
Fundamentalistische Moslims, die iets tegen homo's roepen moeten het zwijgen opgelegd krijgen, over fundamentalistische Christenen en Rooms-Katholieken hoor je hem nooit.
Marcouche is genuanceerd en komt op voor Moslimhomo's en tegelijk voor Moslimfundamentalisten, die zich uiten binnen de grenzen van de wet.
Herman N., Amsterdam op 04-11-2009, 10:43
Niets aan de hand. We kunnen rustig gaan slapen.
LNN, Rijswijk op 04-11-2009, 10:42
De Islam in nederland geeft me een onbehaaglijk gevoel. Ik dacht eigenlijk dat we afgerekend hadden met de jaren vijftig en zestig toen protestantisme en katholicisme dit land in hun greep hielden. Ik begrijp de teneur van uw verhaal, maar heb toch het gevoel dat u iets ontgaat. Misschien zijn er veel nederlanders die de islam verfoeien. Maar in verhouding, vrees ik, verfoeien de islamieten ons nederlanders nog veel meer.
Hans Hendriks, Amsterdam op 04-11-2009, 10:42
Beste kinderen geef in niet meer dan 500 woorden weer wat de schrijver bedoelt met "bleek uiteindelijk wel zo effectief"? Kleine hint: laat je fantasie volledig de vrije loop omdat het hier om een fictief schrijven handelt is elk antwoord goed. Veel succes!
S. Kapoentje, Spanje op 04-11-2009, 10:33
"Die strategie van Marcouch, van Aboutaleb en van Cohen bleek uiteindelijk wel zo effectief. En gelukkig maar."
Het is nog maar de vraag of het aan genoemde heren ligt of aan een toegenomen bewustwording. Ligt het aan deze heren of aan het besef over het gevaar van een islamisering? Zelfs deze heren veranderen in die richting. Het getuigt niet van enig inzicht bij Breedveld want hij heeft dit niet in de gaten. Hij wil zelfs terug naar de oude situatie. Dan is men inderdaad naief. Islamisering, heer Breedveld, dreigt door naieviteit bij autochtonen. Dat die in de meerderheid zijn biedt geen garantie voor voldoende weerbaarheid.
g.hanness, ter aar op 04-11-2009, 10:29
'Submission' en 'onderwerping' zijn respecievelijk de Engelse en Nederlandse vertaling van het Arabische 'islam', maar dit terzijde. Een cartoonist van zijn bed gelicht, cultuurdragers die niet meer durven zeggen wat zij willen, een parlementslid dat rondom de klok wordt bewaakt, het zijn maar een paar voorbeelden van hoe de appeasement in ons land heeft toegeslagen, helemaal volgens het idee van Marcouch, die de islam wil laten doordringen tot in de haarvaten van de maatschappij. Als de optimale strategie naar het kalifaat leidt heeft u gelijk: die werkt prima.
de witt, deventer op 04-11-2009, 10:26
Vele schietpartijen in de Bijlmer, vorige week een dode bij een schietpartij in de Baarsjes, op station Naarden-Bussum een dode en een zwaargewonde (zwangere) vrouw maar de media zijn 'zeer terughoudend' in hun berichtgeving daarover. Het grote verzwijgen is opnieuw begonnen. Laat het de mensen niet weten, dan is het ook niet gebeurd. En Cohen kan rustig theedrinken want de minister van binnenlandse zaken wil ook niet weten, van de korpschefs, wat er echt aan de hand is. Het is een teken aan de wand als politici dit soort zaken willen verhullen en u doet daar aan mee. U bent helaas een slecht journalist, mijnheer Breedveld.
F. Markestein, Bussum op 04-11-2009, 10:25
De islam is qua schriftuur en handelwijze een oosters, voor westerse begrippen sterk totalitair systeem, wat ook grote invloed heeft op het privéleven, wat bij bijv. fascisme anders ligt. Zelfs de shurademocratie waar moslims wel naar wijzen om aan te geven dat ook de islam democratie kent doet meer aan fascisme denken. De keizers zonder kleren onder de politici en mediamensen die tegen elkaar zeggen, goh wat zijn we toch goed gekleed doen dat om de schoorsteen te laten roken en niet buiten de samenleving te worden geplaatst. Doet qua mechanisme denken aan de lang volgehouden opinie dat Nederland in WO II bij uitstek een verzetsland was.
J.J. van der Gulik, Andijk op 04-11-2009, 10:24
Wat voor effectieve strategie is dat dan geweest, behalve fluiten in het donker? En waaruit bestaat dat succes dan? Wat zijn dan de resultaten waar meneer zo blij mee is?
bob, leusden op 04-11-2009, 10:24
"Oorlogsverklaring" is hier zelfs tot toppunt van 'vrijheid van meningsuiting' verklaard, met Theo van Gogh en Geert Wilders als ikonen van die in het verleden zo moeizaam tussen alle oorlogen door veroverde vrijheid. We waren bijna vergeten dat je die vrijheid ook op een rustige manier kunt verwerven, desnoods met "theedrinken" (sorry,ik ben een brabander).
joost tibosch sr, valkenswaard op 04-11-2009, 10:24
"Die strategie van Marcouch, van Aboutaleb en van Cohen bleek uiteindelijk wel zo effectief." Heb ik iets gemist?
Martijn Abrams, A'dam op 04-11-2009, 10:23
Plaats een reactie
Stuur artikel door