Ga direct naar de content

column | özdemir
7 april 2009
Cilay Ozdemir

Turkije bewijst dat islam samengaat met democratie

De Amerikaanse president Obama is vastberaden om de relatie met de islamitische landen te verbeteren. Het is een speerpunt van zijn buitenlands beleid. Dat is ook noodzakelijk, na het dramatische opereren van zijn voorganger Bush. Vlak na zijn inauguratie gaf Obama zijn eerste interview aan de Arabische televisiezender Al-Arabiya. Daarin kondigde hij aan de relatie met de Arabische en islamitische wereld te willen verbeteren.

Deze relatie zou voortaan bestaan uit wederzijds respect, rekeninghoudend met elkaars belangen, beloofde Obama. Een heel andere toon dan Bush, die de wereld naar eigen maatstaven had ingedeeld in Goed en Kwaad. De videoboodschap van de Amerikaanse president aan de Iraanse bevolking en leiders is nog zo’n voorbeeld van C’est le ton qui fait la musique.

Dat het bij Obama niet alleen gaat om woorden maar ook om daden bewijst zijn staatsbezoek aan het islamitische land Turkije. Voor de Amerikaanse president is het bezoek niet alleen bedoeld om de relatie met de islamitische wereld te verbeteren, maar ook om de invloedrijke positie van Turkije te onderstrepen.

Turkije’s invloed in het Midden-Oosten neemt toe. De Turkse premier Erdogan is na zijn openlijke kritiek op het Israëlische optreden in de Gaza-oorlog uitermate populair geworden in de Arabische en islamitische wereld. De kritiek had overigens weinig gevolgen voor de jarenlange goede relaties met Israël. Dat maakt Turkije bij uitstek een belangrijke intermediair om het conflict tussen de Arabische wereld en Israël op te lossen. Syrië en Israël onderhandelden tot voor kort in Turkije over een vredesakkoord. Ook in het conflict tussen het Westen en Iran kan Turkije een belangrijke bemiddelende rol spelen.

Als NAVO-bondgenoot is Turkije van onschatbare waarde voor het Westen. Het islamitische land kan een bijdrage leveren in conflictgebieden als Afghanistan en Irak. Westerse troepen die in deze landen opereren worden gewantrouwd door de lokale bevolking. Turkije zou dat wantrouwen kunnen wegnemen omdat het niet kan worden beschuldigd een westerse, imperialistische agenda uit te voeren.

Hoewel de Amerikanen de belangrijke strategische positie van Turkije en zijn invloed in de internationale politiek erkennen en daar ook handig gebruik van maken, blijven sommige Europese landen –waaronder Nederland– de toetreding van Turkije tot de Europese Unie blokkeren. Daarbij wordt er maar al te vaak het argument gebruikt dat Turkije een islamitisch land is dat derhalve niet thuis hoort in Europa. Hiermee wordt impliciet de aanwezigheid van de vele miljoenen moslims in Europa niet alleen genegeerd maar ook ontkend.

Het voordeel van Turkije is dat het als enige land een brug kan slaan tussen het westen en het oosten. Dat het land een wat dubieuze reputatie heeft op het gebied van mensenrechten en vrijheid van meningsuiting, is bekend. Terecht dat Turkije zich de internationale kritiek aantrekt op dat terrein. Het land heeft in de afgelopen jaren zichtbare resultaten bereikt op het gebied van mensenrechten, vooral die van minderheden. Al is dat nog lang niet voldoende.

Sinds mijn verblijf in het Midden-Oosten merk ik van nabij de voorbeeldfunctie die Turkije in de regio heeft. Al decennia lang hoort de Arabische bevolking van hun corrupte regimes dat islam en democratie niet samen gaan. Dit dogma wordt niet langer voor zoete koek geslikt, sinds het islamitische AKP aan de macht is in Turkije. De democratische ontwikkelingen in Turkije zijn grotendeels op het conto van de AKP te schrijven.

De Amerikaanse president Obama erkent de rol die Turkije kan spelen bij regionale conflicten en bij een dialoog tussen de islamitische wereld en het Westen. Niet voor niets pleit Obama voor een Turks lidmaatschap van de Europese Unie.

Helaas denkt Europa daar vooralsnog anders over. Een gemiste kans!

© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.

Reacties (81)

wij vinden deze site , heeel erg bestpottelijk
je moet je smoel houden over deze mensen

en als zeker over obamah
hij is goed

groetjes carlie

charlie, groningen op 20-01-2010, 11:39

HOEZO GEMISTE KANS Ozdemir?!?!
Turkije wil met een dubbele agenda lid worden van de EU.
Enkele uitspraken van Erdogan:
1.Demokrasi bizim için bir amaç de?il, araçt?r. Amac?m?za ula?ana
kadar demokrasiye ba?l?y?z.” = "Democratie is voor ons geen doel,
maar een middel,we blijven eraan verbonden tot al onze doelen zijn
bereikt".
2.Demokrasi bizim için bir tramvayd?r. ?stedi?imiz dura?a gelince
ineriz. = "Democratie is voor ons als een tram, wanneer we aan-
komen, stappen we uit."

IMMERS,integratie is vooral aanpassing v. een minderheid aan de meerderheid, de oorspronkelijke bewoners van NL., NIET ANDERSOM CAPITO?

Sonja Muller, Den Haag op 30-04-2009, 09:45

V E R V O L G I, II, III, IV en nog een vervolg-nr

KORTOM, De manier waarop Erdogan sinds zijn aantreden de EU benadert, is een nadere observatie waard.
Feit is dat Erdogan slechts tien jaar geleden zei: 'Je kunt niet seculier en moslim tegelijk zijn. De anderhalf miljard moslims in de wereld wachten op de opstand van het Turkse volk. We zullen in opstand komen. Met goedkeuring van Allah zal de rebellie beginnen.'
Het zou merkwaardig zijn als die opvatting volledig verdwenen is uit Erdogans beeld van Turkije en de wereld.

Sonja Muller, Den Haag op 29-04-2009, 13:52


Deze Özdemir is vooral een propagandiste voor haar Turkije blijkt maar weer. Hollanders zijn niet meer gek te krijgen door agressieve e zeer dominante opdringerige manipulaties van de Marokkanen en Turken in ons land.
TER INFO: Turkije o.l.v. Erdogan heeft dubbele agenda's met vele gezichten, spreekt bovendien met twee tongen. Erdogans leermeester is Nec-mettin Erbakan, die tien jaar geleden vanwege zijn fundamentalisme door de Turkse krijgsmacht afgezet als premier;

Sonja Muller, Den Haag op 29-04-2009, 13:46

Turkije bewijst dat de 'Turkse islam' samengaat met democratie,- dat is wel waar.

Lara, Limburg op 11-04-2009, 18:45

Kan turkije supermacht worden net als usa?Klein kans maar wel mogelijk.Waarom?Lokatie van het land.Voldoende grondstof.Gemiddeld leeftijd is best laag.Grote leger...Kan nederland supermacht worden?Ik ben blij als we over 10 jaar nog de zelfde koop kracht hebben..En democratie is direct verbonden met welvaart.O ja.Ikke ikke der rest kan stikken.Die kennen turken niet.Die zijn gastvrij.Of niet?Moslims zeggen als je buur honger heeft en je help hem niet.dan ben jij niet een van ons!!!!

ada, rotterdam op 10-04-2009, 19:27

DEEL III
Al op de dag van de verkiezingsoverwinning kondigde Erdogan aan alles op alles te zetten om Turkije de EU binnen te leiden. Vaststaat dat Erdogan een handige manoeuvreerder is. Om Europa onder druk te zetten, maakte hij gebruik van de Amerikaanse pres. George Bush, die toen nog dacht Turkije nodig te hebben om via een noordelijk front Irak binnen te vallen. Bush oefende hevige druk uit op Europese leiders. Uiteindelijk zou Erdogan geen uitvalsbasis aan de Amerikanen bieden. Het door de AKP gedomineerde Turkse parlement weigerde Amerikaanse militairen toe te laten. Nu dringt hij zich op bij Obama. Erdogan's opdringerigheid is list.

Sonja Muller, Den Haag op 10-04-2009, 10:55

DEEL I
Wat een propaganda van deze Ozdemir!Turken zijn in Nederland bepaald niet vogelvrij, in Turkije zelf zijn kritische geesten hun leven niet zeker. Erdogan zet alles op alles om Turkije lid te maken van de EU omdat hij een groot Turkije van Europa wil maken. Deze Ozdemir zal alvast propaganda gaan maken. Erdogans AKP is ook de erfopvolger van islamitische partijen. Deze op de islamitische wereld gerichte partijen hingen de politieke islam aan en wilden Turkije helemaal niet op het Europese spoor zetten. Europa was een verdorven oord dat door de islam moest worden gezuiverd volgens Erdogans leermeester, Nec-mettin Erbakan eens.

Sonja Muller, Den Haag op 10-04-2009, 10:41

Door Turkije in de EU te halen herhaalt Europa zijn fouten nl. analfabeten binnenhalen en volop rechten te geven, maar hun geen plichten op te leggen. Zo is het ook gegaan met de islam in Europa, volop rechten, uitkering, moskee, subsidie, maar plichten ho maar, lastig vallen op straat, verregaande onaangepastheid, overlast etc. De islam hoort niet bij Europa helaaas, nu niet, nooit

Jaan K , Goes op 10-04-2009, 10:40

Hoe het ook zij, ik ken voldoende medemensen van de Turkse oorsprong, en dat zijn dan niet alleen Koerden, Armeniërs of wat dan ook. We hebben zoveel over Turkije en diens hervormingen gesproken, ik stelde zelfs dat het leger zou moeten terugtreden. Alles bij elkaar genomen, het zou te lang worden om alles uit te leggen, vonden ze dat ik maar eens hun cumhurbaşkanı moest zijn, maar goed, bepaalde zaken in Turkije gaan soepel, bepaalde zaken wat minder soepel en de democratie zoals wij dat in het westen kennen, kan best groeien, veel Turkse mensen hebben genoeg van dictaturen w.o. de militaire en theocraten. Geduld en blijven praten/assisteren

PL, Capelle op 10-04-2009, 10:33

Mevr O weet als geen ander dat het verleden en de actuele gebeurtenissen rond de islam niet bepaald in het voordeel spreken vd aanhangers vd profeet. Misschien dat haar hoop op een doorbraak naar een minder fundamentalistisch geloofsbeleving en scheiding van kerk en staat meer oostwaards is gericht ("Al decennia lang hoort de Arabische bevolking van hun corrupte regimes dat islam en democratie niet samen gaan. Dit dogma wordt niet langer voor zoete koek geslikt, sinds het islamitische AKP aan de macht is in Turkije.").Luther bevrijdde ons vh fundamentalistsch christelijk denken in 1517, zou een land anno nu dat voorbeeld kunnen overnemen?

Paul, L'stad op 10-04-2009, 10:32

Door deze mevrouw Ozdemir in de krant haar islamitische propaganda vrijuit te laten spuien geeft Trouw aan waar de krant in het politieke spectrum geplaatst moet worden.
Hier zitten dus sinds jaar en dag de valse voorlichters van de samenleving , die soms stiekum , dan weer openlijk hun socialistische voorkeur ,maar vooral hun streven : "liever turks dan paaps " aan de man willen brengen.

willem, amsterdam op 09-04-2009, 12:04

Pechtold: Iemand anders was je reeds voor.
Vergeten wie Ayaan Hirsi Ali ook al weer was en vooral: WAAROM zij moest vluchten? Of ben je dat voor 'het gemak' vergeten?

Het feit dat GW 24X7 bewaakt moet worden.
Het feit dat twee criticasters op links en de islam standrechtelijk zijn geëxecuteerd langs de openbare weg op klaarlichte dag.
Het feit dat mevr Hirsi Ali moest vluchten.
Het feit dat columnisten/kunstenaars moeten vrezen voor hun leven

Doodenge mensen waar ik met een enorme boog omheen loop.

DIT MOGEN WIJ NIET PIKKEN!!!!!!

henk, zwolle op 09-04-2009, 11:56

Ook ik heb een vraag aan mw. Özdemir: wat is haar mening over de gruwelijke mishandeling van Christenen en andersdenkenden in de Islamitische wereld incl. Turkije. Hoe democratisch is dat? Ik hoop werkelijk dat zij antwoord geeft.

Bukowsky, Santiago op 09-04-2009, 11:45


Het is werkelijk volkomen absurt van mevrouw Özdemir om te stellen dat turkije bewijst dat Islam en democratie samengaan.
Het adsolute toppunt van intolerantie werd bij de navo-topconferentie
weer eens gedemonstreerd door turkije waar ze de benoeming van de deense premier Rasmussen wilde tegenhouden. En dit alleen maar omdat hij de vrijheid van menigsuiting verdedigde inzake de onbenullige paar spotprenten die de islamitische wereld destijds in vuur en vlam zette.
Verder heeft Turkije nog een lange weg te gaaan inzake de erkenning
van de genocide op de armeniërs ,vrijheid van meningsuiting, Godsdienst en rechten voor de koerden.

Peter, barendrecht op 09-04-2009, 11:00

Mevrouw Ozdemir, uw artikel is doorspekt met het aanprijzen van de goedheid van Turkije en het aanprijzen van de ideologie die Islam heet. Menig echt Liberale Turk die ik gesproken heb vrees het ergste voor de continuering van de seculiere staat nu de AKP aan de macht is. Of dit stukje is propaganda van het ergste soort of u bent daadwerkelijk horende doof en ziende blind voor de waarheid. In het laatste geval heb ik oprecht medelijden met u.

Robert, Bangkok op 09-04-2009, 10:45

turk_democrat, Limburg op 08-04-2009, 16:02

"De Osmanen zijn altijd tolerant geweest tegen andersgelovigen."

Misschien 1529 en 1683 vergeten? Toen de Turkse legers voor de poorten van Europa stonden.

Marcel, Amsterdam op 08-04-2009, 23:20

@Benjamin:
Natuurlijk is het GDP hoger in Turkije dan in Nederland. Turkije heeft ook ongeveer 4,5 keer zoveel inwoners. Het zou dieptriest zijn als Turkije niet een hoger GDP zou hebben. Echter, Kijkend naar het GDP per hoofd van de bevolking dan is dat in Nederland ruim 3 keer zo hoog (ruim 9.300 tegenover ruim 30.000 USD). Dus wat is nu precies uw punt?
@turk_democrat:
is het geven van kritiek of het opsommen van feiten gelijk aan racisme? Dat je in Turkije geen kritiek mag hebben op de president (u weet wel: veroordeelde studenten en journalisten), wil nog niet zeggen dat ook wij alles maar kritiekloos moeten aannemen.

Jos, Monster op 08-04-2009, 23:19

Met Turkije wordt de EU onbestuurbaar. Afgezien daarvan: Ik geloof pas in een democratisch en seculier Turkije wanneer er net zoveel kerken komen als moskeeen hier.

sinks, ede op 08-04-2009, 23:17

Mag ik de redactie van Trouw vragen om eindelijk eens op te treden tegen het racisme dat hier onbeschaamd zegeviert! Ik begin te geloven dat Nederland na Duitsland het eerste fascistische land van Europa gaat worden. Zoveel haatdragend zijn en dan nog zich niet schamen om Turkije de les te spellen! Zoals Obama zei hebben jullie nog veel te leren van onze eeuwenoude beschaving. De Osmanen zijn altijd tolerant geweest tegen andersgelovigen. Met de kemalisten die het rascistische Europa als model namen is de onderdrukking van de Koerden en Armeniërs begonnen. Wij gaan nooit deel uitmaken van een Europa dat zich Arische superioriteit toemeet.

turk_democrat, Limburg op 08-04-2009, 16:02

@ Benjamin.

Dat Nederlanders meer leningen hebben uitstaan dan Turken zegt helemaal niets, ze hebben namelijk ook veel meer spaargeld. Verreweg de meeste leningen staan bovendien uit bij andere Nederlanders. Verder zegt het PPP (de koopkracht) binnen Turkije helemaal niets, het gaat juist bij de EU immers om internationale koopkracht. Voorts zijn er natuurlijk altijd verschillende meetmethodes voor het BNP, dat ontkracht echter geen enkel argument. Ook is het geboortencijfer van Turkije niet gelijk maar veel hoger dan dat van Ierland en is het meer dan anderhalf keer zo hoog als het Europees gemiddelde. Kortom, een gevaar voor Europa.

Adriaan, Amsterdam op 08-04-2009, 16:01

Amerika heeft in deze andere belangen dan Europa. En dat weet mevrouw Özdemir heel goed. Europa neemt een heel groot risico door Turkije als volwaardig lid tot de EU toe te laten. De zalvende praatjes van Obama poetsen zullen de gevolgen van Turkije's lidmaatschap nooit meer wegpoetsen.
Bij de recentelijke boycot van Rasmussen zagen we Turkije's ware gezicht. Het één weten ze niet van het ander te scheiden. En dat seculiere karakter van Turkije mag men ook met een korrel zout nemen.

Job, Groningen op 08-04-2009, 15:26

Ineens ging bij mij een lampje branden: mevrouw Ozdemir maakt een grapje. Niet geslaagd, maar toch. Niemand kan namelijk met droge ogen deze Turkije verheerlijkende, propagandistische onzin volhouden. En dat is wat mevrouw Ozdemir al een tijdje doet, in al haar columns. De bedoeling zal wel zijn geweest om als advocaat van de duivel een discussie op gang te krijgen. Dat doet ze namelijk heel goed. Echt realistisch is het natuurlijk niet, wat ze schrijft. Het moet dus wel tegen beter weten in zijn…… toch?

Jos, Monster op 08-04-2009, 12:40

Peter, Amsterdam

Als jij je abonnement op Trouw hebt opgezegd vanwege één columniste dan ben jij zeker een triest en slecht persoon. Te ziek voor woorden, hoe veel haat een persoon in zich kan hebben.

Ana, Hina op 08-04-2009, 12:27

Wat mij hogelijk blijft verbazen hoe zeer Turken en bepaalde moslims zich zelf blijven zien als hoeders van democratie, godsdienstvrijheid en vrijheid van meningsuiting. Sommigen reageren ook op de zgn."racistische' reacties op het m.i. provocerende stukje van mw. Ozdemir.
Ik heb geen enkele racistische opmerking gelezen. Wat overheerst zijn de zorgen over een evt. lidmaatschap van Turkije van de EU.
Ik heb een vraag aan mw. Ozdemir: wat is haar mening over de vreselijke behandeling van Christenen en andersdenkenden in de Islamitische wereld incl. Turkije. Hoe democratisch is dat? Ik hoop dat zij antwoord geeft.

N. Brandts, Den Haag op 08-04-2009, 12:27

Mevr. Ozdemir, het heeft geen zin om ons te indoctrineren met islamitische propaganda van het niveau Goebbels. Europa wil geen islam. Uw enige mogelijkheid is via een demografische weg Europa te islamiseren. Mijn voorspelling is dat hoe langer de huidige politieke leiders wachten met het stoppen van de Islam, hoe bloediger en geweldadiger de confrontatie wordt in de toekomst.

Proctor, Amsterdam op 08-04-2009, 12:11

Zolang er een ministerie is van Religieuze Zaken, maak je mij niet wijs dat er werkelijk sprake is van scheiding van kerk en staat.
Zolang christenen en moslims die ervoor kiezen om als christenen verder door het leven te gaan, niet genoeg beschermd worden door de lokale en nationale overheid, nog erger daardoor geïntimideerd worden en nog steeds moeten vrezen voor hun leven te maken hebben met ongelijke behandeling en mishandeling, is Turkije allesbehalve een voorbeeld van democratie. Islam en democratie gaan niet samen. Er is geen ruimte in de Koran voor andersdenkenden. Mohamed was een grote opportunist.

Lisanne van der Meer , Delft op 08-04-2009, 11:26

Ik vind de artikelen van mevrouw Ozdemir inderdaad van een bedroevend laag niveau.

Maar dat neemt niet weg dat Turkije sinds Ataturk het bewijs vormt dat de seculiere Islam bestaat. Jammer dat zoveel mensen dat nog altijd niet snappen. Wakker worden...Turkije is geen Arabische wereld!

De clash of cultures die er op dit moment plaatsvindt in de wereld gaat tussen seculiere culturen en niet-seculiere culturen. Turkije is meer seculier dan Nederland met haar belachelijke regeringssteun voor christelijke basisscholen. Turkije is een modern land, al jaren een Navo-lid. En daarom dient er voor Turkije ruim plaats te zijn in de EU.

harry2, rotterdam op 08-04-2009, 11:21

.@ ali cirillioglu

"Democratie zit in het fundament van de Islam".

Integendeel, het Kalifaat is een Theologische Dictatuur geregeerd door moslims (zoals b.v. Iran) en waar niet moslims ondergeschikt aan zijn, en zich aan Islamitische wetten moeten houden. Niet moslims, 'dhimies', mochten b.v. niet in het moslimleger dienen, zelfs speciale kenmerken dragen; en extra 'zakat', belasting moesten betalen 'omdat het moslimleger de dhimmies toch beschermde'.

Liberale Turken zijn een kleine minderheid. Turkije in de EU is het hek van de dam in de EU met nog meer Turkse orthodoxe hoofddoeken en nog meer moskeeen. Wij danken ervoor.

joke, koog a/d zaan op 08-04-2009, 11:21

Ja, daarom kwam Obama alleen en zonder zijn vrouw, naar Turkije

Bartje, Amsterdam op 08-04-2009, 11:13

Als mevr. Ö. de brugfunctie van Turkije tussen EU en de islamitische wereld zo belangrijk vindt, moet ze pleiten voor een eigenstandige plaats van Turkije als machtige en eeuwig begeerde maîtresse van de EU (en het westen) en afgedwaalde dochter van de Islam. Op de wip tussen Oost en West, beide manipulerend.
Amerika heeft onder alle presidenten (ja hoor, ook onder Bush) Turkije bij Europa willen voegen.
De EU heeft zich al verslikt in onberekenbare Griekenland,Bulgarije en Roemenië. Het laat een tovernaarsleerling toe met het extreem nationalistische en onberekenbare Turkije.
Laat Turkije nog lang intermediair blijven.

Ben Zot, Zottegem op 08-04-2009, 10:44

@ali cirillioglu

1. De kaliefs waren geen democraten, of u hanteert een zeer eigen versie van het begrip democratie.
2. Het is twijfelachtig of de kalief überhaupt bestaan hebben, er bestaat geen historisch bewijs voor in ieder geval.
3. Uw conclusie dat de Islam iets met democratie heeft, wordt nergens ter wereld ondersteunt door de praktijk. Het is pijnlijk dat u hiervoor terug moet naar een paar waarschijnlijk fictieve personen van 1400 jaar geleden, gecombineerd met een onware definitie van democratie. De stelling dat de Islam niets met democratie heeft, en de Islam beperkt moet worden ten gunste van democratie is waarheidsgetrouwer.

Tarak, Amsterdam op 08-04-2009, 10:44

Mevrouw Özdemir, als migrant zou Turkijke voor u "geweest" moeten zijn. U ben gemigreerd naar Nederland, uw nieuwe land is Nederland. Uw nieuwe verbintenis is met het Nederlandse volk, het turkse volk is voor u niet meer van belang. Leuk dat u Turks spreekt, leuk dat u daar familie heeft wonen, maar Turkije hoort voor u voorbij te zijn. U bent immers gemigreerd.
Uw loyaliteit hoort dan bij Nederland te liggen.

Het bevreemd mij dan ook zeer telkens uw columns te lezen waar uw alleen maar het Turkse belang verdedigd en van loyaliteit naar uw nieuwe vaderland niets blijkt. U bent toch gemigreerd? Waarom aanvaard u de consequenties dan niet?

Tarak, Amsterdam op 08-04-2009, 10:44

Men moet niet vergeten dat de democratie na de Grieken ooit weer ingevoerd werd door de Moslims. De eerste vier kaliefen zijn nog steeds democratisch gekozen leiders en geen zelfbenoemde machthebbers. Democratie zit in het fundament van de Islam, dat de leiders in de Islamgemeenschappen dit ontkennen betekent niet dat de Islam ondemocratisch is.

ali cirillioglu, Bergen op Zoom. op 07-04-2009, 23:52

Opeens begreep ik de strategie van de Trouw redactie, door moslims als mw. O. aan het woord te laten groeit vanzelfsprekend de afkeer jegens de islam.

Buk, Haarlem op 07-04-2009, 23:23

Mevrouw Özdemirs collumms zijn vaak een opsomming van halve waarheden en hele veronderstellingen die als feiten worden aangereikt. Ik geloof overigens niet dat de grondwet van Turkije aanduidt dat het om "een islamitisch land" gaat.

Een land dat de leugenachtige imam vergeet die het vuur onder de cartoonstrijd legde en een Europees leider niet als NAVO Functionaris accepteert omdat men hem verwijt achter de grondwet van zijn land te staan die onder andere vrijheid van meningsuiting inhoud is nog niet klaar voor de EU.

Jos Jansen, Weert op 07-04-2009, 23:23

Als liberale Turk schrik ik van de onverdraagzaamheid dat hier alarmerend zegeviert. Zo deningrerend over een land spreken vind ik NL niet waardig. Veel reacties zijn paranoïde en grenzen aan de irrationaliteit. Het doet mij denken aan de demonisering van de joden door de Duitsers 60 jaar geleden. TR heeft nog een lange weg af te leggen ja, maar ik herken mij als Turk helemaal niet in het racistische beeld dat hier van ons wordt neergezet. Ik ben altijd pro-EU geweest maar zelfs ik als liberale Turk heb er geen zin meer in. Jullie kunnen ook op een beschaafde manier nee zeggen tegen ons. Turkije gaat een democratie worden, ook zonder de EU.

democrat_turk, Limburg op 07-04-2009, 21:34

Alweer een column van deze mevrouw die niet is gebaseerd op feiten. Alleen maar roepen! Kan deze mevrouw niet anders? Wat doet zij in uw krant? Ik heb geen behoefte aan dit ongenuanceerde islamgeleuter bij de dorpspomp.

gerard, bunnik op 07-04-2009, 21:34

In Turkije zelf heb ik vernomen dat de AKP aan veel stemmen in de islamitische plaatsen is gekomen door het uitdelen van televisie's e.d. Dat werkt goed omdat het merendeel van de islamitische bevolking relatief arm is en niet erg goed onderwijs heeft genoten. Dat is stemmen kopen en bepaald niet democratisch. Dus als de AKP zo aan de macht is gekomen ... En tegenstanders worden nu mogelijk uitgeschakeld door ze te beschuldigen van het voorbereiden van een staatsgreep. Het democratisch gehalte van een land waar de onderlinge klasseverschillen nog zo groot zijn, vind ik twijfelachtig. Overwegend islamitisch of niet.

Lilian, OW op 07-04-2009, 18:16

Turkije heeft tijdens de Navo-top gedreigd de kandidatuur van premier Rasmussen te blokkeren door gebruik te maken van het veto-recht. Rasmussen is het symbool van de Westerse vrijheid van meningsuiting. In achterkamergesprekken hebben Erdogan en Gül van de fundamentalistische AK-partij de Westerse leiders gechanteerd en uiteindelijk zijn de Turkse eisen mede namens islamitische landen, die geen lid zijn van de Navo, ingewilligd. Hiermee heeft Turkije bewezen dat toetreding tot de EU zeer ongewenst is en is de Europese weerzin tegen deze AKP-leiders enorm toegenomen. De Refah, voorloper van de AKP, is verboden. Refah wilde de sharia invoeren.

Isa, Amsterdam op 07-04-2009, 18:14

Turkye een democratie?? Nou; nee verre van dat, al is het op weg. Maar; zolang de islam een (steeds toenemende) rol speelt en er absoluut nog geen echte godsdienstvrijheid en Koerden en Armenen ook nog steeds te vrezen hebben is er GEEN plek voor Turkye in de EG!
Laat het land zich eerst maar eens enige decennia bweijzen dat het een ECHTE democratie is, met vrijheden en respect voor ALLE godsdiensten, er VOLLEDIGE Scheiding der Machten is, de Mensenrechten gerespecteerd worden.
Dan KAN er eens serieus gedacht worden tot een (voorlopige) toetreding, maar NU???? ECHT NIET!!

Arthur, Amsterdam op 07-04-2009, 16:50

@ Adriaan

Dat wat je neerzet is niet waar. GDP van Turkije (2008) ligt hoger dan die van ons. de PPP versie ligt zelfs heel wat hoger. Naast dit kunnen we ook even naar de 'public debt', dus de uitstaande leningen kijken. Wij hebben totaal aan leningen uitstaan -> $2,277,000 (352% van ons BNP), dat is 137.000 dolar per persoon. Na de crisis zal het wel toegenomen zijn met 10%. Je wordt in Nederland geboren met 137.000 euro schuld. In Turkije ligt dit bedrag op 7000 dolar p/p, trek je conclusies maar.
Geboortecijfer in Turkije is 16.15, zelfde klasse als die van Ierland. Studies wijzen uit dat Turkije nooit de 80 miljoen zal halen.

Benjamin, Rotterdam op 07-04-2009, 16:49

Als een Turk ga je ervan schrikken als je de reacties op deze artikel leest niet omdat ik denk dat Turkije niet goed genoeg is voor de EU of geen democratie kent maar meer voor de positie van de gemiddelde Nederlandse lezer. Ene vindt dat Turkije een arm land is en daardoor niet in EU hoort die weet niet zeker wie allemaal lid is van de G20 de ander heeft een geografisch bezwaar 3 procent van de landsoppervlak is maar in europa ik zou mezelf afvragen als die criteria ook voor Israel zou gelden als die EU lid willen worden en hoeveel is het geval voor Cyprus ? Democratie Islam Kurden en soms ook Armeense kwestie ik denk meer angst voor Islam

Alp Dogan, Rotterdam op 07-04-2009, 16:10

Mevrouw Özdemir heeft het toch weer voor elkaar gekregen. Wie zo'n rammelend artikel als hierboven leest zal nooit en te nimmer meer denken aan Turkije als een deel van Europa. De reacties spreken boekdelen.

Bukowsky, Santiago op 07-04-2009, 16:08

Goed zo, mevrouw Özdemir!Blijf alstublieft bezig uw genuanceerde standpunten uit te dragen. Zo draagt U uw steentje bij tot begrip van andere culturen en het zoeken naar een modus gezamenlijk deze wereld veilig te bewonen met wederzijds respect, hoe moeizaam en traag dat proces ook verloopt.
Wiepko Terpstra

W.J.Terpstra, Amstelveen op 07-04-2009, 16:05

Ik ergerde mij zo dood aan het stikkertje "islamitisch land" dat ik gewoonweg niet verder wilde lezen. Ik zou zeggen doe voortaan je huiswerk goed voordat je je gaat wagen aan het schrijven van een column. Turkije is geen islamitsch land. Turkije is een seculier land waarvan het merendeel van de bevolking islamiet is. We zeggen toch ook niet "protestants (of tegenwoordig atheistisch?) land Nederland"?

F., Tilburg op 07-04-2009, 16:05

Een mooi en helder stuk mevr. Ozdemir, Peter Wilders hierboven leeft
in een waan wereld of wel in een james bondfilm.wel erg jammer dat ie zijn abbonement op de trouw heeft opgezegd!
Er wonen inmiddles 8 miljoen turken in west europa en 80 miljoen in oost europa (waarvan 15 miljoen aan deze kant van de bosporus),dus waar ligt Turkije.....in Europa zowel cultureel als historisch.

polat, haarlem op 07-04-2009, 16:01

Turkije heeft waarde voor de EU en de NAVO. Omgekeerd is dat zeker het geval. Het is niet voor niets dat Turkije absoluut lid wil zijn van de EU. De voordelen van lidmaatschap zijn enorm voor Turkije. Maar, het is niet omdat Turkije het Westen op bepaalde punten kan helpen, dat het ook lid moet worden van de EU. Ik trouw ook niet met iedereen die mij helpt, en vice versa...

l.karremans, heusden op 07-04-2009, 15:49

Uit het bruto nationaal produkt blijkt dat 16 miljoen Nederlanders meer produceren dan 80 miljoen(!) Turken. En dat terwijl Turkije niets hoeft te importeren, alles zit er gewoon in de grond. Economisch heeft Turkije dus niets met de EU gemeen. Voorts heeft Turkije een geboortencijfer dat buiten alle Europese proporties is. Evenals alle andere moslimlanden is Turkije een demografische tijdbom, en in Europa willen we geen tijdbommen maar juist stabiliteit. Verder was Turkije honderd jaar geleden nog voor 25% christelijk, dat is nu 0%. Datzelfde willen moslims met Europa doen. Europa moet daarom helemaal geen bruggen bouwen naar moslimlanden.

Adriaan, Amsterdam op 07-04-2009, 12:30

Bewijs? Ik zou zeggen: "Turkije wekt de indruk dat islam en democratie samengaan". Ik mis namelijk nog het principiele uitgangspunt als art. 1 van onze grondwet. Christenen in Turkije zijn niet vrij in hun geloofsbeleving, niet vrij om kerken te bouwen, niet vrij om scholen te beginnen. Vrouwen hebben juridisch een ander positie dan mannen, om maar niet te spreken over homofielen en hun postitie tov hetero's. Ik mag in een democratie twijfelen aan het feit of een genocide heeft plaatsgevonden. In Turkije mag ik de vraag niet eens stellen of er een genocide onder Armeniers heeft plaatsgevonden. Genoeg bewijs voor mijn twijfels?

Joop, Den Haag op 07-04-2009, 12:15

Gemiste kans? Integendeel. Turkije hoort nimmer deel uit te maken van de EU omdat het simpelweg geen Europees land is qua cultuur, gedeelde geschiedenis en religie. Slechts 3% van Turkije ligt in Europa. De Turken komen oorspronkelijk uit Centraal-Azie, uit een regio tussen Mongolie en China ingeklemd en hebben veel meer raakvlakken met Oezbeken en Turkmenen.

In de EU? Nooit.

Miranda Vink, Amsterdam op 07-04-2009, 12:15

@ Peter

Obama denkt slechts aan USA belangen - niet die van de EU waarom ik op Sarkozy, mevrouw Merkel - en Wilders zal blijven vertrouwen om Turkije uit de EU te houden. Een Islamitisch land hoort niet in de EU. Pres. Erogan is een Islamist, met dat keurige Mohammedburgerhuisvrouwtje onder hoofddoek naast hem. Geen gezicht. Erdogan wil niets liever dan de deur naar de EU wijd opengooien voor vrije toegang van zijn hoofddoeken tot de EU. Hij heeft al laten zien niet in de EU thuis te horen door zijn houding t.o. Denemarken; en het weigeren aan de Irak oorlog mee te doen omdat dit 'een van onze Islamitische landen betreft'.

Joke, Koog a/d zaan op 07-04-2009, 12:11

De secretaris-generaal van de NAVO, Jaap de Hoop Scheffer, stopt met zijn werkzaamheden voor de NAVO.Gisteren heeft de Deense premier Rasmussen zich officieel kandidaat gesteld als opvolger.Maar Turkije zit in de weg.Wat heeft Rasmussen tegen Turkije gedaan? Niks. De islamitische regering in Ankara verwijt Rasmussen dat hij in 2005 cartoons over de islamitische profeet Mohammed verdedigde in het kader van de vrijheid van meningsuiting.Wat doet de Turkse regering straks als het land lid is van de Unie? Gaan de Turken anti-vrijheidswetten voorstellen?
Terecht wantrouwen de Europese burgers de islamitische regering van Turkije. <

C Nahes, Leiden op 07-04-2009, 12:10

De islam roert zich al vanaf de 6de eeuw. Als er ook maar een flintertje democratisch vermogen in moslims had gezeten, had enige vorm van democratie zich allang gemanifesteerd. Het tegendeel is echter het geval. Uit wat we ZIEN moeten we onze conclusies trekken. De islamitische woestijnvolkeren hebben bewezen na 14 eeuwen nog altijd niet in staat te zijn een democratisch draagvlak te creëren. Ze willen niet of ze kunnen niet. Net zoals de westerlingen niets met de islam op hebben - anders waren wij wel islamitisch geworden. Zo moeilijk is het lezen van een geschiedenisboek niet, madam Özdemir.

Anne, Amsterdam op 07-04-2009, 12:10

Door welke beginselen wordt de Unie begrensd? Door de beginselen van vrijheid,democratie,eerbied voor mensenrechten en de fundamentele vrijheden van de rechtsstaat.Wil Turkije lid worden van deze Unie,dan moet Turkije deze waarden gaan uitdragen. Het zijn geen islamitische waarden. De islam kent bijvoorbeeld geen vrijheid voor andersdenkenden en critici van de islam. De islamitische regering van Turkije wil graag lid worden van de Europese Unie.Waarom wantrouwt Europa de Turkse regering? Zijn er voorbeelden die dit wantrouwen rechtvaardigen?Laten we dus naar een recent voorbeeld kijken.

C Nahes, Leiden op 07-04-2009, 12:10

Turkije is zover als te bekijken is nog op geen stukken na een democratische staat.En als zodanig dus ongeschikt voor toetreding tot de EU.Dat het een brug funktie zou kunnen vervullen is een andere zaak en dat zal dan nog wel moeten blijken.
Maar Obama zou zich meer met zijn eigen achtertuintje Mexico moeten gaan bemoeien.
Wat zou hij er van vinden als Europa zou zeggen dat die staat tot de verenigde staten zou moeten toe treden? Ook daar is internationaal wel wat voor te zeggen.Wedden dat dan heel Amerika in rep en roer is?

pellinkhof, genneton op 07-04-2009, 12:08

Opnieuw een poging van u,maar helaas.Overduidelijk blijft'de islam' datgene dat regeringsleiders drijft in Turkije.En Mev Ozdemir wij willen niet beknot en beperkt worden in onze vrijheid door de islam.Zoals u zegt"islamitisch land Turkije"dat zegt toch al genoeg.Turkije is niet democratie's naar andersdenkende,men pest ze gewoon weg.En wederzijds respect,ja laten we het daar eens over hebben.Of bedoeld u gewoon te zeggen dat wij westerlingen nou maar eens respect voor de islam moeten gaan krijgen.De islam die ons uit maakt voor apen ezels en zwijnen enz.

Ghava, Amsterdam op 07-04-2009, 12:06

Zodra hindoes,joden en Christenen maar ook ongelovige uiting mogen geven aan hun opvattingen is Turkije democraties.Daar zijn ze nog lang niet.Zolang de islam de staatsgodsdienst is blijft het een religieuse staat die zich afzet tegenover andersdenkende.Via burgers die islamitische landen verlaten,veel kinderen krijgen,en zo moslimwijken vormen in andere landen,verspreid de islam zich met als doel de gehele wereld te islamiseren.Van binnen uit worden we aangevreten.Turkije is prachtig,maar vrijheid van denken is heel ver te zoeken.

Fouad, Nijmegen op 07-04-2009, 12:03

Wat een onzin. Turkije een democratie. Ja, maar dan wel heel anders dan eentje in Europa. Vraag het maar aan de Koerden. Nog steeds worden ze gediscrimineerd door de turken. En dat is nog het minste.

Vraag het maar aan de Armeniërs. Je mag er nauwelijks hardop over denken.

Kijk eens hoe ze zich gedragen hebben bij een nieuwe NAVO-topman. Alleen vanwege een paar moslim cartoons liggen ze als 'seculiere' staat compleet dwars voor het benoemen van een Deen. Dat voorspelt wat als ze ooit bij Europa zouden komen.

Bij de vliegtuigramp erkennen de turken niet eens de fout van de piloten.

Turkije een democratie? Laat me niet lachen!

M. Valk, Oss op 07-04-2009, 12:02

Er is in de Nederlandse samenleving grote onzekerheid ontstaan over de eigen burgerschapsvisie. Dit fenomeen is niet nieuw. Het burgerschapsdebat van de jaren 90 liet dit ook al zien. In die context is de grote emotionaliteit waarmee een discussie als bovenstaande elke keer opnieuw gepaard moet gaan verklaarbaar. Veel mensen hebben het gevoel dat het hier gaat om essentiële zaken die aan de orde komen. Wat die essentiële zaken zijn blijft helaas grootendeels onderbelicht. Kennelijk ontbreekt het in de samenleving op dit punt aan het broodnodige leiderschap.

coloredopinions, Nederland op 07-04-2009, 11:58

Turkije is alleen vanwege de strategische ligging een interessante partner. Duidelijk niet als democratie (het democratische gehalte is beperkt gezien de zeer gebrekkige scheiding van kerk en staat, in stand gehouden door het leger en de beperking van - bijv. - vrijheid van meningsuiting), zeer zeker niet als islamtisch land (Turkije heeft afgelopen dagen bewezen meer een partner te zijn van andere islamitische landen dan van haar eigen westerse bondgenoten). Laten we de 'importantie' van Turkije dan vooral niet opblazen. In de EU is Turkije al helemaal overbodig; heeft geen enkele toegevoegde waarde. En die 'brug', hebben we die echt nodig?

Jos, Monster op 07-04-2009, 11:58

Nee, Turkije bewijst dat de _echt_ seculiere democratie werkt - wat de dominante religie ter plekke ook moge zijn. Recente problemen in Turkije zijn dan ook veroorzaakt door EU druk vanuit bange "christen democraten" die vrezen dat het grandiose idee van Ataturk ook (eindelijk) hierheen overspringt en dus de _echt_ seculiere staat menen te moeten ondermijnen.
Zolang Religie en Politiek gescheiden zijn maakt het echt niet uit aan welk altaar met staat te offeren/rond te springen/joelen/bubbels te blazen/prediken/...

Ender mBind, Delft op 07-04-2009, 11:57

Erdogan zelf heeft kort geleden nog duidelijk gemaakt dat Turkije nog niet rijp is voor het EU-lidmaatschap door zijn verzet tegen de benoeming van Rasmussen als secretaris-generaal van de NAVO omdat die als premier van Denemarken de vrijheid van meningsuiting verdedigde bij de rel om de Mohammed-cartoons.
Het strategisch belang van Turkije voor het Westen is inderdaad groot, maar zeker niet "onschatbaar" groot! Er zijn wel degelijk grenzen.

Gerard van Wilgen, Bilthoven op 07-04-2009, 11:54

Het dwarsbomen van de benoeming van Rasmussen tot baas van de Navo, vanwege het ontbreken van excuses van de Deense regering op de in cartoons geleverde godsdienstkritiek, doet ernstig vrezen dat Turkije als EU-lid elke besluitvorming in de EU zal blokkeren indien er vanuit andere lidstaten godsdienstkritiek wordt uitgeoefend. Eerst volledige vrijheid van meningsuiting en respect voor andere mensenrechten, dan pas over toetreding denken.

joopjm, rosmalen op 07-04-2009, 11:54

Godsdienst en politiek zijn per definitie onverenigbaar. Daarin had Kemal Atatürk gelijk. In Nederland is de scheiding kerk/staat na lang bakkeleien met de kerk tot stand gekomen doordat de verschillende religies van het ene schisma in het andere schoten waarbij elk een eigen agenda had en zichzelf daardoor buitenspel zette. In Turkije vindt een omgekeerde beweging plaats. De ruimte voor niet moslims wordt steeds verder ingeperkt en landbouwgronden die van oudsher tot de Christelijke gemeenschap hoorden worden met stilzwijgende goekeuring van de overheid geconfisceerd door de lokale Imam daarbij de ander het bestaansrecht ontzeggend.

Thomas, Rotterdam op 07-04-2009, 11:53

President Obama is vrij naief over Turkije. Een deel van de vele miljoenen moslims in Europa zorgen ook voor grote onrust en problemen in hetzelfde Europa.
Daarbij is Erdogan niet te vertrouwen. Erdogan zei ooit: 'Democratie is slechts de trein waarop we stappen totdat we onze doelen hebben bereikt.'
Turkije is nog lang niet stabiel genoeg en ook nog eens te corrupt op bepaalde fronten om lid te worden van de EU.

Anton, Laren-NH op 07-04-2009, 09:27

Ik vind de bewering, dat Islam en demokratie bij de AKP wel goed samen gaan, te vroeg getrokken, want is het niet zo, dat de AKP met zijn streven, op alle staatsinstellingen de hoofddoekjes weer ingang te doen vinden, de fundamenten van de seculiere staat, door Ataturk gesticht, weer ondermijnt?
Wat is, na de bedekking van alle vrouwenhoofden, het volgende doel?
In heel wat dorpen is verkoop en consumptie van alcohol verboden, dankzij de sterke aanwezigheid van de AKP op het platteland.
Het is net zoiets als de overheersing van de biblebelt in Nederland, waar de zwembaden en de winkels op zondag gesloten blijven. Religie onderwerpt.

Herman N., Amsterdam op 07-04-2009, 09:21

Wat een arrogantie dat Europa haar agenda zou moeten laten bepalen door de moslimwereld! Uit dit artikel blijkt duidelijk dat Ozdemir een journalistiek bedrijft die verre van objectief is. Ook gaat zij geheel voorbij aan de onoverbrugbare verschillen tussen islam en christendom, de eer- en schaamtecultuur van de Turken, enz.enz.. Verder zegt Ozdemir enerzijds dat Turkije bij Europa hoort, anderzijds zegt ze dat Turkije de brug is tussen Europa en de moslimwereld. Wat is het nu? Trouwens, als Rasmussen voor moslims niet geschikt is als gesprekspartner, is Erbakan met zijn standpunten over homo's en vrouwen dat zeker niet voor Europa.

Hans, Slotervaart op 07-04-2009, 09:21

Die vele miljoenen moslims in Europa negeren het feit dat hier een Westerse, democratische cultuur heerst. En aangezien het historisch gezien eigen is aan moslims om zich niet aan te passen, integendeel zelfs, de niet-moslims zouden zich aan hun moeten aanpassen, is het beter dat moslims gaan leven in moslim landen. Wij tevreden, en zij hopelijk ook. Verder wens ik Turkije succes met de voorbeeldfunctie die ze in het Midden-Oosten zouden hebben.

MO, Limburg op 07-04-2009, 09:15

Rusland moet opgenomen worden in de EU en de Navo. In tegenstelling tot Turkije heeft dat land een westerse cultuur en geen islamitische. Alleen al op gebied van toelevering van energie en transport van energie biedt dat geweldige mogelijkheden. Amerika zal daar wel geen oren naar hebben, maar dat is hun probleem. En laat de Amerikanen van Turkije maar de 51e staat van hun "Verenigde Staten" maken.

Vandueren, M'tricht op 07-04-2009, 09:15

Laten we even aannemen dat er vooral dingen ten goede veranderen in Turkije. Voor mij zijn de beste ambassadeurs van een vrij en eigentijds Turkije dan toch in de eerste schrijvers als Orhan Pamuk, of politiek tekenaars die alles aan de orde willen kunnen stellen zonder direct beschuldigd te worden van 'belediging' van dit of van dat. Verder vind ik het eigenlijk uit de tijd om nog te spreken van 'islamitische landen', aangezien in al die landen ook talloze mensen wonen die helemaal geen moslim zijn of willen zijn en toch volledig baas in eigen leven willen blijven. Zodra dat geen problemen meer oplevert, is er echt sprake van vooruitgang.

evert van kuijk, amsterdam op 07-04-2009, 08:56

Vraag de christenen in Turkije hoe democratisch Turkije is.

Turkije in de EU wordt de ondergang van de EU

Een ding heeft Tukije met het westen gemeen in het verleden was het een onderdrukker van vele volkeren.

joop, Deventer op 07-04-2009, 08:56

Een mooi en helder stuk mevr. Ozdemir, Peter Wilders hierboven leeft
in een waan wereld of wel in een james bondfilm.wel erg jammer dat ie zijn abbonement op de trouw heeft opgezegd!
Er wonen inmiddles 8 miljoen turken in west europa en 80 miljoen in oost europa (waarvan 15 miljoen aan deze kant van de bosporus),dus waar ligt Turkije.....in Europa zowel cultureel als historisch.

polat, haarlem op 07-04-2009, 08:22

Turkije dient te voldoen aan alle EU-grondbeginselen en er zitten enkele belangrijke daartussen die de AKP niet in de Turkse grondwet zal invoeren want het plaatst haar Turkse islamitische identiteit boven alles. Seculier Turkije weet dit, Frankrijk weet dit en de rest van politiek EU begint het nu door te krijgen. De AKP probeert de EU als bemiddelaar met het midden oosten binnen te dringen maar haar doel is vals, want het plaatst zich als bemiddelaar VAN het islamitisch midden oosten en als de AKP haar zinnen in Turkije doorzet zal het niet lang meer duren of Ozdemir zal elke keer als zij Turkije binnentreedt een hoofddoek moeten opzetten.

g.hanness, ter aar op 07-04-2009, 08:22

Turkije is net zo min een islamitisch land als Nederland een protestants of katholiek land zou zijn. Formeel is Turkije een rechtstaat die kerk (islam) en staat gescheiden heeft. Formeel ja. De praktijk vertelt een ander, middeleeuws verhaal.

Jan de Hollander, Apeldoorn op 07-04-2009, 08:17

Premier Erdogan werd veroordeeld vanwege zijn: "De moskeeën zijn onze kazernes, de minaretten onze bajonetten, de koepels onze helmen en de gelovigen onze soldaten". Door de toename van de macht van de islam sindsdien zal in een volgend geval de kans op een veroordeling geringer zijn. Turkije is een islamitisch land met een ministerie van godsdienstzaken, waar alleen de islam onder valt en een democratisch skelet, dat overeind wordt gehouden, doordat het door het leger nog onder schot wordt gehouden. Toetreding Turkije tot EU kan einde Europese beschaving betekenen. Burgers hebben volledig recht op een daarbij passende opstelling. Never.

J.J. van der Gulik, Andijk op 07-04-2009, 08:17

Buiten Wilders zijn er niet veel politici in nederland die vanwege de islam turkije buiten de EU willen houden. Wat mij betreft: turkijke is een land dat in geografisch, etnisch en cultureel (het belangrijkste) opzicht niet-europees is. Dat laatste zien we door zelfverkozen isolatie van de turkse gemeenschappen in europa. Daarom hoort turkije niet meer thuis in europa dan bv peru of pakistan. De islamitische albanezen en bosniers zijn overigens wel europees.

amalrik, dordrecht op 07-04-2009, 08:17


'Turkije bewijst dat islam samengaat met democratie', schrijft deze Turkse dame. Wáár is dat bewijs dan?
Het is er niet. Kan ook niet want hoe bewijs je een onware en derhalve onbewijsbare stelling? Ook wel 'slag in de lucht' genoemd.

A. de Laar, Den Haag op 07-04-2009, 08:17

Wat een journalistieke fouten.

-Erdogan is niet uitermate populair in de Arabische wereld daar de Turken er nog steeds als de vroegere bezetter worden gezien;
-Erdogan heeft de relaties met Israel desastreus geschaad door zijn optreden tijdens de Gaza-oorlog;
-indirect zegt deze mevrouw dat het westen een imperialistische agenda heeft: schande! Wat doet Turkije eigenlijk op Cyprus?;
-wie tegen Turkse EU-toetreding is ontkent niet impliciet de aanwezigheid van moslims in Europa;
-de AKP holt juist de democratie uit in Turkije: een sluipende islamistische machtsgreep.

Hindert haar Turkse achtergrond deze mevrouw in haar objectiviteit?

L., Holland op 07-04-2009, 08:17

Vanwege columniste Ozdemir heb ik een halfjaar geleden mijn abonnement op Trouw opgezegd. Zij is namelijk geen columniste, maar een propagandiste. Datgene wat zij Bush verwijt - de wereld indelen in goed en kwaad - doet zij zelf ook. Goed zijn natuurlijk Turkije, Jordanië en de moslimwereld in zijn algemeen. Het kwaad wordt belichaamd door Bush, Geert Wilders en iedereen die de islam durft te kritiseren. Het ergst is echter Ozdemirs totale gebrek aan ironie en zelfrelativering. Bovenstaand epistel had door de eerste de beste secretaris van de Turkse ambassade geschreven kunnen zijn. Dat is het waarschijnlijk ook.

Peter, Amsterdam op 07-04-2009, 00:05

Een gemiste kans??
De USA ligt ver weg van laten we zeggen Turkije. Europa niet!

Theo, Alphen aan den Rijn op 07-04-2009, 00:05

Plaats een reactie

U hebt geen naam ingevoerd.

U hebt geen woonplaats ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

U hebt geen reactie ingevoerd.

Uw reactie is te lang.

Gebruik maximaal 650 tekens. U heeft nog 650 tekens. Lees ons reglement

Stuur artikel door

Verstuur dit artikel naar

U hebt de naam van de ontvanger niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

Uw gegevens

U hebt de naam van de zender niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

counter
Opinie

Columnisten

De een is hoogleraar Nederlandse geschiedenis, de ander is televisierecensent en weer een ander is politiek journalist. Allen hebben ze één ding gemeen: columns schrijven.

Trouw Printboeken

Elma Drayer, nu gebundeld verkrijgbaar

De columns van Elma Drayer zijn gebundeld. De colums verschenen eerder in Trouw en op onze website.

Trouw Printboeken

Wim Boevink - Klein Verslag, nu gebundeld verkrijgbaar

Het populaire dagelijkse verslag van Wim Boevink is nu gebundeld. De colums verschenen eerder in Trouw en op onze website.

Weblogs

De blogs van Trouw

Vanuit diverse plekken op de wereld bloggen correspondenten over de meest uiteenlopende zaken. Maar ook op de Amsterdamse redactie worden blogs getikt.

Opinie

Brief Hoofdredacteur

De hoofdredacteur van Trouw geeft in een column wekelijks zijn visie op keuzes in de krant, wat er speelt binnen de redactie en onder de lezers.

Opinie

Polderpeil

Is de PvdA te elitair? Is naaktzwemmen aanstootgevend? Hoe zinvol zijn gruwelijke beelden in de krant? Laat uw stem horen en bekijk de uitslagen van eerdere peilingen.

Opinie

Spotprenten

Tekenaars Len Munnik, Tom Janssen en Berend Vonk geven om de beurt hun visie op de wereld, gegoten in 16 bij 12 centimeter. Hier vindt u de tekeningen van de afgelopen week.

Opinie

Commentaar

Van maandag tot en met zaterdag staat in dagblad Trouw het redactioneel commentaar. De hoofdredactie schrijft deze opiniërende analyse over onderwerpen uit de krant.

Opinie

Podium

Het woord zegt het al; 'podium' is het onderdeel van Trouw waar het vrije woord klinkt. Het gaat om opiniërende gastbijdragen van specialisten of vakdeskundigen.