Ga direct naar de content

column | ephimenco
19 februari 2009
Sylvain Ephimenco

Brigade voor zelfuitsluiting

De supermarkt bij ons in de buurt heeft altijd veel moslima’s in dienst gehad. Leuke, jonge, frisse en vooral dynamische Marokkaanse en Turkse meiden, zoals de Fatima’s en Nadia’s met wie ik vroeger vaak een babbeltje maakte. Wat wel in de laatste tien jaar radicaal is veranderd? De kledingdracht van die meiden.

Eind jaren negentig zag je nooit een gehoofddoekte moslima in de buurtsuper. Nu is het praktisch de norm geworden en op sommige avonden zijn vijf van de zes kassa’s door meisjes met hoofddoek bemand. Ook het straatbeeld is bij ons gekanteld: nu zijn de hoofddoekloze vrouwen de uitzondering. Ik ken er enkelen die de laatste jaren de stap naar de sluier hebben gemaakt. Toen ik of mijn partner hen om de reden vroeg, kregen we als antwoord: de sociale druk. S. bijvoorbeeld, die graag haar hond op de singel uitlaat, kwam een jaar of vijf geleden uit Marokko waar ze nog nooit een hoofddoek had gedragen. Maar hier werd ze (voornamelijk door haar buurvrouwen) met de nek aangekeken en geregeld voor ’slechte moslima’ uitgemaakt. Niet omdat ze de hond die haar man al jaren bezit uitliet, maar omdat ze haar mooie lange haar niet had ingepakt. Voor deze vrouwen en vele anderen in Nederland is die doek geen echte vrije keus, hoewel velen van hen dit beweren. De opmars van de orthodoxe of conservatieve islam is in dit land een zegetocht aan het worden en de gematigden worden de minderheid. De boerkini, de meest achterlijke vorm van religieuze kleding die er is, wordt in steeds meer zwembaden gesignaleerd. Wat hebben we in die tijd gedaan om de gematigde, seculiere of hoofddoekloze moslima’s te ondersteunen? Bijna niets. Integendeel, met onze meegaandheid zorgen we er voor dat groepen, clubjes en propagandabataljons de vlag van de orthodoxe islam op het hoofd van moslima’s kunnen planten. Dat de ’Hoofddoekbrigade’ gisteren een prominente plaats kreeg op pagina 2 van Trouw, hoeft niemand te verbazen. De Hoofddoekbrigade en zijn stoottroepen van militanten wordt de norm. Bij het horen van het woord moslima zal het publiek zich straks niet meer kunnen voorstellen dat de meisjes en vrouwen ooit met loshangend haar rondliepen in dit land. De commando’s van de Hoofddoekbrigade reiken nu een ’hoofddoekprijs’ uit aan bedrijven. Straks krijgen zwembaden misschien ook boerkiniprijzen. Ik zou liever een prijs uitreiken aan bedrijven die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor de maatschappelijke acceptatie en emancipatorische strijd van de hoofddoekloze moslima’s. Want dit zijn de vrouwen die steeds meer in de verdrukking zullen komen. De Hoofddoekbrigade beweert dat moslima’s ’alles moeten doen om hun eigen kansen op de arbeidsmarkt te vergroten’. Behalve natuurlijk hun sluier afdoen. Je moet je geloof tot aan de top van het bedrijf zichtbaar maken. De brigadiers hebben het over ’discriminatie’ maar in feite is er sprake van blinde stugheid en zelfuitsluiting. Zeker in crisistijd, waarin bedrijven straks een enorm reservoir aan mankracht tot hun beschikking zullen hebben.

© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.

Reacties (107)

Heel verhelderend is de hoofddoek-uitleg in de future-express Marokko. Hier leggen de jongelui zelf uit, dat juist de hoofddoekdragende meisjes promiscue zijn. (Deze opvatting deel ik door eigen waarneming).
http://nl.futureexpress.tv/episode/aflevering-8-liefde-en-stiekeme-seks-marokko

Belle, Klibia op 08-08-2009, 11:30

In het oorspronkelijke artikel over de poldermoslima's en de hoofddoekbrigade viel me op dat zij zich keren tegen de vermeende discriminatie op de arbeidsmarkt van gehoofddoekte moslima's. Wat een domme blindheid! Een hoofddoek hoort niet thuis op een werkplek, zo simpel is het. Als Zeeuws Meisje gaat solliciteren bij om het even welk bedrijf mag ze ook haar kapje niet ophouden op de werkplek. Zo zijn de regels, en die gelden voor iedereen. Ook voor moslima's. Bovendien is het ongepast om altijd en overal anderen te willen inpeperen met jouw godsdienst. Wat toch het intimiderende effect van de hoofddoek is.

Hans Unger, Amsterdam op 03-03-2009, 23:32

We kunnen zelf iets doen. Als ik in een winkel een meisje met een hoofddoek bij de kassa zie zitten, ga ik naar een andere kassa. Als Albert Hein merkt dat de kassa's bij de meisjes met hoofddoeken nauwelijks gebruikt worden, is het zo afgelopen met die onzin.

Religie is van mannen, maar voor vrouwen. Mannen bepalen wat hun god wil en vrouwen zijn degenen die er onder lijden. Het gaat hier in feite om macht, niet om een god. Vrouwen met een hoofddoek getuigen van hun onderdanigheid.

Jinx, Arnhem op 21-02-2009, 13:28

Het is overduidelijk dat de Arabische radicale salafisten overal bezig zijn.Eigenlijk kunnen we spreken van de Arabische kolonisatite van de islamitische/moslim wereld.Arabieren menen de zuivere vorm te bezitten ook al maken zij maar 13% van alle moslims uit.De tollerante vorm waarin vrouwen totaal vrij waren een hoofdoek te dragen wordt steeds verder teruggedrongen.En dat is zichtbaar,niet alleen in westerse landen maar ook in Egypte Indonesië pakistan enz Zie opinie letter en geest 5 April 2008 "ïslamisering is allang binnengeslopen"van Nahed Selim.

Nour, Amsterdam op 21-02-2009, 13:28

Het gros van de reactie's geeft aan hoe weinig men eigenlijk van de orthodoxe islam weet. Dit totalitaire systeem dat ons opgelegd aan het worden is al de ddodsteek geweest in tal van landen. Ik raad bijvoorbeeld het boek 'Onder gelovigen' van Naipaul aan. Dat het e.e.a ook nog eens met ons eigen belastingsgeld wordt betaald is toch niet in woorden te vatten.
Mensen als Doekle Terpstra die ineens supporter wordt van de Niquaab. Vergeleken met hem was Judas een tweede Jezus.
Er moet een kentering komen!!

Vink, Krimpen op 21-02-2009, 13:04

Islamisering is het proces waarbij islamitische waarden en normen op den duur de overhand krijgen boven alle andere waardensystemen, in alle aspecten van het leven.
Dit proces is al een tijd bezig in het Westen. En het wordt bijna dagelijks gedemonstreerd in een reeks van incidenten.
Bijvoorbeeld wanneer een moslimapotheker weigert de morningafterpil of condooms te verkopen, wanneer een moslimdokter weigert aidspatiënten te behandelen of abortus te verrichten, wanneer geneeskundestudenten weigeren delen van het curriculum te doen omdat die in strijd zouden zijn met hun geloof.

Fais, Amsterdam op 21-02-2009, 13:03

Vervolg.
wanneer moslimtaxichauffeurs weigeren blinde cliënten met hun geleidehonden mee te nemen omdat honden onrein zijn volgens hun geloof, wanneer het bijna onmogelijk wordt om kritiek te uiten op de islam of op moslims zonder bedreigd te worden, wanneer het bureau Jeugdzorg de hulp van imams moet inroepen omdat het anders zijn werk bij Marokkaanse gezinnen niet kan verrichten, wanneer gemeenteambtenaren weigeren vrouwen een hand te geven, wanneer leraressen en andere overheidsambtenaren tijdens hun werk de islam vertegenwoordigen door hun hoofddoeken te dragen, terwijl ze de staat zouden moeten vertegenwoordigen,

Fais, Amsterdam op 21-02-2009, 13:03

wanneer Fortis het spaarvarkentje afschaft dat hij cadeau gaf aan kinderen omdat dit voor moslims een onrein dier is, wanneer musea foto’s van de muur halen en schilderijen weigeren uit angst voor reacties van moslims, wanneer posters van klassieke naakten niet meer in de metrostations mogen hangen – en de lijst kan nog veel langer worden.

Dit zijn allemaal incidenten die de laatste jaren in westerse landen zijn voorgekomen, ook in Nederland. En het zijn allemaal tekenen van het voortschrijdende islamiseringsproces.
Lees vooral het stuk van Nahed in letter en geest van 5 April 2008

Fais, Amsterdam op 21-02-2009, 13:02

Zelf maakt het mij geen reet uit wat een vrouw draagt, of ze dat door sociale druk draagt, of dat het kledingstuk als vrouwonvriendelijk gezien word. Iedereen is vrij om kleding te dragen die zij/hij wilt, en in de Appie moet dat ook kunnen. Tenzij de Appie het niet wil, want dat is de vrijheid die je als bedrijf qua kledingkeuze hebt.

M.a.w. als een moslima een hoofddoekje wil dragen aan de kassa, kan dat met toestemming van de Appie Happie. De staat Nederland is ook een bedrijf (Nederland BV) en dit bedrijf is onbevooroordeeld. Geen hoofddoekjes, geen kruisjes en geen darwinvisjes dus.

Nick Vollebergh, Groningen op 21-02-2009, 03:26

Iedereen moet de kleding dragen die hij/zij wil, al dan niet onder druk van de sociale omgeving, echter, wat mij verbaast is dat de werkgevers zo tolerant zijn. Religieuze kledingstukken vallen wat mij betreft niet onder de noemer "representatief", om de simpele reden dat veel klanten geen moslim zijn; je zit er om boodschappen af te rekenen, niet om je religie te verkopen. Als je een hoofddoek draagt omdat je (familie) een religie aanhangt, zou dat moeten betekenen dat je geen baan in een publieke functie kan krijgen. De supermarkten zijn hier dus de "dhimmies", waarschijnlijk om het marktaandeel onder moslims veilig te stellen.

Knutsel, Groningen op 20-02-2009, 17:19


Weer bedankt voor je treffende reactie Tarak! De juiste wet is er dus al: Een uniform waar een staatkundig streven achter schuilgaat is verboden. In het geval van de islam is het zelfs een streven naar een niet-democratische staat. Wat houdt de Rechterlijke Macht en de Uitvoerende Macht tegen om de door de vertegenwoordigers van het volk opgestelde wet uit te voeren? Geheime akkoordjes met olie-staten?

alethea, Free World op 20-02-2009, 11:39

Beste Bert, heb je nu nog niet door dat mensen niet tegen “hoofddoekjes” zijn, maar wel tegen de ideologie die er achter schuil gaat.

alethea, Free World op 20-02-2009, 11:39

Bij mij in de straat staat een 'zwarte' school, maar ik moet zeggen, dat de hoofddoek op zeer gevarieerde wijze gedragen wordt.
Sommige jonge meiden dragen de doek byzonder bevallig en uitdagend.
anderen daarentegen, snoeren hun gezicht volkomen in, zodat er geen stukje hals of lokje haar zichtbaar is.
De meiden van Halal, die soms op tv. 'optreden' vind ik zo bijzonder A-seksueel, kweselachtig en vroom, dat ik er bijna misselijk van wordt. Dat soort types zou ik bijna gezichtsbedekkende kleding willen aanraden, om hen maar niet te hoeven zien. Het mannelijk oog moet soms beschermd worden tegen al te veel kweselachtigheid en lelijkheid.

Herman N., Amsterdam op 19-02-2009, 23:59


Het uniformverbod - een wet die overigens nog steeds geldig is - geeft aan dat "in het openbaar kledingstukken of opzichtige onderscheidingstekens [te dragen of voeren], welke uitdrukking zijn van een bepaald staatkundig streven".

Zover mij bekend zijn tatoeages en piercings geen uiting van een staatkundig streven, een hoofddoek is dat echter wel. Een hoofddoek werkt ook - net zoals bijv. een swastika - intimiderend op de omgeving, doordat een vrouw het draagt, oefent (of kan uitoefenen) deze direct een druk uit op haar sociale islamitische omgeving en het werkt (of kan werken) intimiderend op de overige omgeving.

Tarak, Amsterdam op 19-02-2009, 23:59

Een vriendin van me is moslima uit Marokko. Een schat van een meid en hoogopgeleid. Maar zij staat onder druk om zich te conformeren aan een geloof dat anti democratie is, en de haat jegens het westen waaraan zij bloot heeft gestaan. Het geldt niet voor alle moslima's maar voor velen is deze hoofddoek een symbool, dat vrijheid van godsdienst afwijst, dat terugwil naar de woestijnislam van de 13de eeuw, dat democratie veracht. Dat angst voor het hellevuur met zich brengt voor in het hiernamaals, dat verbiedt om zich buiten de 'uma' te begeven. Ze lijdt hier nu nog onder.

Erwin, eindhoven op 19-02-2009, 23:59

Complimenten met de bijdragen in Trouw. Altijd kritisch en reflectief.
Maar vandaag een vraag: is het mankracht, menskracht of vrouwkracht?

prommersberger, h.-d., utrecht op 19-02-2009, 23:34

Ach,het tij wat betreft dit soort zielige uiterlijkheden vind ik niet meer de moeite waard om me druk te maken.Zeer ergernis wekkend,dat wel,maar we hebben ons er zelf maar mee.Lijkt me sterk dat heel Nederland behoofddoekt gaat worden.Zo compleet zal de uitsluiting niet worden.Laten we verder hopen dat Wilders ons,met zijn onzinnige,maar ook zinnige ideeen, wakker blijft schudden aangaande structurelere opdringerigheden:bruiden/maagden import verbod,Moskee-bouwstop, subsidie-stop etc.De PvdA is al half aan het keren,dus wie weet zit een hele dwaling er uiteindelijk er niet in.
Echter, oh, wat word ik moe van van dat gedram van die lui.

katja, groningen op 19-02-2009, 23:34


Koran 3.85 En wie een andere godsdienst zoekt dan de Islam, het zal van hem niet worden aanvaard en hij zal in het Hiernamaals onder de verliezers zijn.

9:23 O gij, die gelooft, neemt uw vaders en uw broeders niet tot vrienden als zij ongeloof boven geloof verkiezen. En wie onder u met hen bevriend is behoort tot de overtreders.

Marcel, Amsterdam op 19-02-2009, 21:44

Toen er nog maar weinig moslims in ons land waren, mochten de meisjes zonder hoofddoek rondlopen. Nu het er meer zijn, moet de hoofddoek weer op. In landen waar de islamieten de meerderheid vormen zoals bijvoorbeeld Iran en Saoedi-Arabië moeten ALLE vrouwen hun hele lichaam bedekken, moslima of niet, dat doet er niet toe. Willen we dat onze vrouwelijke nazaten nu echt aandoen? De immigratie gaat door, moslima's krijgen ook meer kinderen dan "wij". Gaan we echt stug volhouden dat "wij" hier altijd de meerderheid zullen blijven??? De islam is ooit heel klein begonnen... antivenin.blogspot.com/2008/03/de-islam-als-veroveringsideologie.html

Jo, Groningen op 19-02-2009, 21:44

Het is nog niet zo lang geleden dat anderen joden daarvan beschuldigden. Het Joodse Wereldcomplot, wat zowel voor de kapitalistische misstanden als voor het communisme verantwoordelijk zou zijn. We weten allemaal hoe dat is afgelopen, niet in de laatste plaats door al die meelopers.
Moslims zijn een belangrijk onderdeel van onze maatschappij geworden. En zij hebben net zo goed recht hun overtuiging uit te dragen als de heer Rouvoet of de heer Antoine Bodar dat heeft.

Bert, Heerhugowaard op 19-02-2009, 21:31

Uitstekende column. Met een volstrekt terechte vraag: `Wat deden wij om de liberale moslims te ondersteunen?` De vraag stellen is haar beantwoorden: Niets.

Ton Doesburg, Nijmegen op 19-02-2009, 21:31

Alleen in de meeste van deze reacties wordt er een enorme sociale druk uitgeoefend om maar GEEN hoofddoekje te dragen. En waarom niet? Alleen om dat we dat niet gewend zijn. Elke groep levert een sociale druk uit om zich aan de normen en waarden daarvan aan te passen. Zelfs de Hell's Angels! Het is aan jou of je daaraan toegeeft. En die hoofddoekjes zijn hier omdat er nu eenmaal veel (Nederlandse!) moslima's zijn! En dat is niet vreemder dan de peies van een jood, de tulband van een Sikh, de hoedjes van de orthodox protestanten enz. Vandaar!

Bert, Heerhugowaard op 19-02-2009, 21:31

Het vrije, verdraagzame, open, recalcitrante Nederland van begin de jaren '90 is niet meer. Al jaren geleden werd een stiekem 'afvallige' Marokkaanse vriendinnetje van me door de familie gedwongen een hoofddoek te dragen. Het antwoord van de school ? (die voor die tijd alle petten, keppeltjes, puntmutsjes, etc. rigoreus weigerde) U raadt het al, er werd een uitzondering gemaakt. Zelfs daar had ze geen vrijheid meer om haar haren los te dragen. Gesanctioneerde discriminatie en onderdrukking onder het mom van tolerantie en anti-discriminatie.
Hedentendage loopt de helft rond met hoofddoekjes, sommigen weten niet eens meer beter.

raaf, Nijmegen op 19-02-2009, 18:31

”Het is toch maar een hoofddoek, dat betekent toch niks…”. Zo kun je ook zeggen “Het is toch maar een hakenkruis, dat zegt toch niks. Moet kunnen…”. In beide gevallen zijn het uitingen van ideologieën die democratie en vrijheid niet bepaald hoog in het vaandel voeren. Gelukkig is de meerderheid in het Westen niet kortzichtig en steeds beter geïnformeerd over wat de islam werkelijk is.

l.karremans, heusden op 19-02-2009, 18:31

Wel eens in Lydon, in de staat Washington onder Seatle geweest. Het is een oud NL colonie.De straatnamen zijn in het nederlands, de winkelcentra heeft een molen, ophaalbrug, tulpen, grachtje etc. De reclame boorden zijn in het nederlands In elke tuin staat een kruis, en mensen lopen daar in oud nederlands kledendracht. Ik ben nog nooit zo bang in mijn hele leven geweest om te laten zien dat ik nederlands was. brrrrrr. Hoe meer je reist in de wereld hoe meer je dit gedrag overal ziet.

miga, utrecht op 19-02-2009, 18:31

Ik heb nog geen enkele Jood met een breedgerande zwarte hoed horen roepen dat Europa een Joods kalifaat moet worden. Idem dito voor Boeddhisten, Christenen, Hindoes,… Spijtig genoeg kan ik niet hetzelfde zeggen van Moslims. Ik heb geen probleem met een breedgerande zwarte hoed, een kruisje, de tulband van een Sikh, of noem maar op. Ik heb wel een probleem met de symbolen van een cultuur die overal de baas wil zijn, en voor wie intimidatie en geweld blijkbaar 2e natuur zijn, en dat al meer dan één millennium, wat weinig hoop inhoudt op verbetering.

Vandueren, Maastr. op 19-02-2009, 18:30

@Piet
Als de economische crisis goed doorzet, dan komt uw wensdroom wellicht uit. Misschien komen er dan wel academisch gevormden achter de kassa van AH. Maar ja, daar zitten tegenwoordig toch ook heel wat hoofddoekmeisjes tussen, jammer dan.......

Bert, Heerhugowaard op 19-02-2009, 18:30

Ik doe in het weekend mijn boodschappen voor de hele week altijd in Zandvoort of in Bussum daar word je tenminste nog geholpen door Nederlandse meisjes die gewoon in Hollandse kledij lopen en normaal Nederlands spreken.

Marcel, Amsterdam op 19-02-2009, 18:29

De titel deed me meer vermoeden dan in het stukje staat: inderdaad, een brigade voor zelfuitsluiting. De hoofddoek is een geuzendracht geworden, waarmee allochtone meiden een duidelijk signaal afgeven: wij zijn anders, wij willen er niet bij horen, wij hebben met jullie niks te maken en sluiten ons graag van jullie af. Dat is het verontrustende ervan.

Smyrna, Den Haag op 19-02-2009, 18:29

Bert, Heerhugowaard: hou toch eens op met alles weg te relativeren door vergelijkingen te maken met een zogenaamde bible-belt, die hier niets voorstelt of die helemaal aan de andere kant van de oceaan ligt. Ephimenco heeft gelijk, het straatbeeld is radicaal veranderd de afgelopen tien jaar, en je moet je afvragen: waarom? Een beetje betrokken mens stelt zich die vraag. Ik denk dat ik wel weet waarom: door de hoofddoek te dragen keren deze meiden zich af van de samenleving. Dat is wel degelijk een zorgelijke ontwikkeling, want uiteindelijk zullen we het samen moeten redden, in dit land.

G. Menasse, Rotterdam op 19-02-2009, 18:28

Wat mij betreft zijn alle culturen gelijkwaardig alleen ben ik wel van mening dat men nooit moet proberen om verschillende culturen met elkaar te mengen, dat is vragen om problemen.

Karin, Haarlem op 19-02-2009, 18:28

uniformverbod voor islamuniform????? gaan we dan ook een verbod op piercings tatouages op het gezicht e.d. invoeren want daar kan ik niet tegen. Wel ben ik het ermee eens dat een hoofddoek onder dwang absoluut niet kan, en het strookt ook niet met de islamitische leer, want in de koran staat: Er is geen dwang in religie. En dit om de simpele reden dat als iemand onder dwang gelooft dus niet gelooft en dit dus geen waarde heeft, hetzelfde geldt voor de hoofddoek.

Mo Slim, Almere op 19-02-2009, 18:27

Sylvain, hoofddoekjes Moslima's, sociale druk.
Dat laatste is wat ik alarmerend vind, de sociale druk. Vroeger liepen vrouwen vanwege de kou met hoofddoekjes, niet vanwege geloof en/of sociale druk. En als dat al geweest mocht zijn, dan is dat voorbij gegaan door emancipatie enz. Dit laatste (vrijheid en emancipatie) is volgens S.E. onder moslima's aan het verdwijnen.
En dàt nu (als dit zo is) en het zet door zonder tegenstand vanuit de moslima's, dan komt er (misschien) een moment dat àlle vrouwen zo moeten gaan lopen.
p.s. ik ben een feministe van het 1e uur.

ij. werkhoven, harlingen op 19-02-2009, 18:26

@ Eric; onder feministen bestaat net zo weinig consensus over hoofddoeken als in de rest van de samenleving. Cisca Dresselhuys (tegen) wel eens horen fulmineren ?

sara, haarlem op 19-02-2009, 15:46

Wat een overdreven stukje. Uitsluiting om kleding of gedrag vindt in vrijwel elke groep plaats. Ik ken iemand die met de nek werd aangekeken in een Bible-Belt-dorpje omdat 'ie over een televisie beschikte. Ik ken mensen die uitgesloten worden van de groep omdat ze geen driedelig maatcostuum dragen.
Je moet zelf de afweging maken wat voor jou belangrijker is. Bij de groep horen of je eigen weg volgen. In de USA heb je een godsdienstige groep die hun pubers een jaar lang de wereld in sturen, waarna ze moeten kiezen tussen het contact met familie en groep binnen de rigide, godsdienstige moraal of hun eigen weg in de wereld zonder enig contact.

Bert, Heerhugowaard op 19-02-2009, 15:46

De Moslima's in de supermarkt vind ik juist helemaal niet aardig. Ik ervaar ze als nors, zeer ongeïnteresseerd en al helemaal niet klantgericht. Ik vind het ook vreselijk om te moeten zien hoe al die hoofddoek dames de kassa's bemannen. Ze praten ook vaak in het Marokkaans met elkaar, ook kets wat ik VERAFSCHUW. Waar is de tijd gebleven dat VWO leerlingen in de AH aan het werk waren.

Piet, Amsterdam op 19-02-2009, 15:46

Grote bewondering voor Ephimenco. Hij zal misschien niet oproepen tot een openbare boycot tegen alles wat Islam is in Nederland, maar hij verricht uitstekend werk met zijn scherpe observaties. Helaas bestrijkt Trouw slechts een beperkt lezers publiek in Nederland en soms denk ik dat deze columnist te groot is voor de Trouw site. Hoewel Sylvain geen hoge pet op heeft van Wilders, zit hij toch wel op hetzelfde spoor. Zelf denk ik dat zelfs Wilders achter de feiten van de islamisering van Europa aanloopt. De tijd dringt.

Bukowsky, Santiago op 19-02-2009, 15:46

Het valt mij op dat er heel veel amsterdammers klagen ik zou zeggen niet zeiken kom in Rotterdam wonen. Het mooiste voorbeeld van integratie zien we ook, ene heer bukowski uit santiago is zo geintegreerd dat hij de normen, van weet ik welk ander land, kan ventileren, als je voorganger bent van een ander geloof dan het jouwe dan lazer je hem van tien hoog, vroeger verbrandden we dat soort niet waar heer bukowski. Verder ben ik tegen elk soort van drang op gebied van kleding, en tegen, als je aan de kassa staat van deze buurtsuper, dat de meiden onderling een andere taal spreken, maar de hoofd cassiere ( met hoofddoek) let daar ook op.

albert, rotterdam op 19-02-2009, 15:46

Ik heb in mijn supermarkt & verdere omgeving al meisjes gezien die hun hoofddoeken in fases opdoen & ook weer af; die mensen schipperen met de uiterlijke tekenen van hun geloof, zoals jongeren in de jaren 1960 in Nederland deden. Over twintig jaar zullen die hoofddoekjes een duidelijk teken van deze tijd geweest zijn, Oh ja, toen we ons zo druk maakten over de Islam.
En geef toe, sommige meiden zien er zo fantastisch uit met die hoofddoekjes dat ik het af & toe ook overweeg; ga me niet vertellen dat die hippe chicks die hoofddoek niet gebruiken als fashion-cum-cultuur statement...

sara, haarlem op 19-02-2009, 15:46

Een hoofddoek heeft twee betekenissen: 1) ik moet mij beschermen tegen de blikken van de verdorven mannen 2) ik draag uit dat ik anders, zuiverder en dus beter ben dan anderen. Als iemand hier nog iets positiefs uit wil halen, ga je gang, maar in mijn ogen blijft het onverminderd een symbool van misogynie, achterlijkheid en zelfuitsluiting.

rico, rotterdam op 19-02-2009, 15:40

Linkse moslim-knechten op deze site begrijpen niet welk punt Ephimenco wil maken. Het gaat niet om het wel of niet dragen van een bepaald kledingstuk, maar om de groepsdwang die er de oorzaak van is.

Peter, Groningen op 19-02-2009, 15:40

Akkoord met mr. Ruitenberg (19-02, 13:15). Als we de islam kritiekloos laten begaan, dan belanden we uiteindelijk onder een islamo-fascistisch regime. Het begint met kleine stapjes zoals impliciete intimidatie om vrouwen te verplichten een hoofddoek te dragen, om uiteindelijk te eindigen met de verplichting, zoals in Iran. Dat de islam vindt dat zij de enige ware religie is, en dat moslims beter zijn dan andersdenkenden, hoeft ondertussen niet meer gezegd. De Nazi’s dachten 70 jaar geleden ook dat ze supermensen waren. Veel Iraniërs zijn na de staatsgreep van Khomeini naar Nederland kunnen vluchten. Waar zullen wij naar toe kunnen vluchten?

l.karremans, heusden op 19-02-2009, 15:30

De hoofddoek is het zichtbare gedeelte van het islamitische indoctrinatieproces en een politiek statement. De hoofddoekbrigade zou uitstekend werk kunnen verrichten in Iran of voor de Taliban. Volgens de hoofddoekbrigade zijn deze onderdrukte vrouwen niet zielig, maar worden zij uiteraard in onze seculiere maatschappij gediscrimineerd. De bijeenkomst op 21 februari as. in de Al Kabir moskee wordt georganiseerd door de hoofddoekbrigade, maar wel op kosten van de gemeente Amsterdam. Ceylan Weber, een bekeerling, is gespreksleider. Het LECD (aanhouding Nekschot)is vertegenwoordigd. Fatima Elatik, de trots van de hoofddoekbrigade, ontbreekt niet.

Isa , Amsterdam op 19-02-2009, 15:30

Inderdaad verschrukeluk! Al vanaf Santiago in Spanje, op Cuba, en in Chili zie je al de vervuiling van ons land door gehoofd-doekte personen. Ook zie je vrouwen die hun geliefde folterwerktuig in een ketting om de hals of aan de oren dragen (zogenaamde Katholika’s). In Antwerpen zie je ongeschoren mannen met breedgerande, zwarte hoeden (Jodiniko’s?). Tijd het, al bijna afgeschafte, Verbod op de Smadelijk Godslastering te vervangen door een Verbod op Smadelijke Kleding Door Allochtonen? In het kader van onze Vrijheid van Meningsuiting verbannen we daarna al die afwijkende mensen naar hun Islamitische, Jodinische en Katholieke thuislanden.

Malrik, Amersfoort op 19-02-2009, 15:30

In de Openbare Bibliotheek van Amsterdam heb je hoofddoekdames achter de balie én als bewakingspersoneel. In dé tempel van wijsheid (Voltaire, Spinoza, Bertrand Russell .... ) wordt wat afgekletst tussen de balie-hoofddoek en de bewaking in Arabisch of Turks. De combinatie hoofddoek én uniform in de OPA is schikbarend intimiderend. "Religion is based...mainly on fear...fear of the mysterious, fear of defeat, fear of death. Fear is the parent of cruelty, and therefore it is no wonder if cruelty and religion have gone hand in hand.... I regard it as a disease born of fear and as a source of untold misery to the human race." [Bertrand Russell]

Ab, Amsterdam op 19-02-2009, 15:23

U kunt het ook anders zien. Ongeveer 80 jaar geleden werd de wereld geteisterd door een gigantische economische crisis die het gevolg was van beursspeculaties. Om de werkgelegenheid en de vrede in Europa veilig te stellen, werden de mensenrechten tijdelijk opgeschort en verdachten moesten een gele ster dragen. Dankzij hoofddoekjes en Arabisch-klinkende namen hoeven we anno 2009 Nederland niet meer bang te zijn voor onze reputatie van tolerantie en humaniteit en angst om te discrimineren. Nu Guantanamo Bay dicht is, mogen onze PVV-Mudajaheddin al die hoofddoekdraagsters en wat dies meer zij ook van hoge flats afgooien.

Amalrik, Amersfoort op 19-02-2009, 15:23

Afgelopen zaterdag AH aan het C. Troostplein in Amsterdam. Bij de kassa's alléén zwart gehoofddoekte meisjes, ik kreeg toch wel een gevoel van vervreemding, ik waande me in Iran hoewel daar de sluier verplicht is geloof ik. Het is ontzettend jammer en ook medogenloos dat de linkse politiek deze vrouwen gevangen houdt in de orthodoxe islam en hun hun vrijheid onthoud.

Hanneke, Amsterdam op 19-02-2009, 15:23

Geachte moslims van Nederland,

Zoals u hieronder leest hebben wij Nederlanders het helemaal met u gehad. We weten niet precies wat u ons heeft aangedaan, maar laten we er niet omheen draaien: wij vinden u erg irritant.

Dat u weigert net als wij te worden, dat uw dochters niet jong genoeg seksueel actief worden, dat u naar de verkeerde tv-zenders kijkt, en dat u zich zelfs gewoon op straat blijft durven vertonen; dat u een eigen mening heeft, en die soms nog uit ook; dat u vaak teveel kleren aan heeft, zelfs in de zomer; allemaal extreem irritant.

Wij smeken u, pas u nou aan! Anders weten we niet goed waar we met onze emoties heen moeten.

yelamdenu.blogsome.com, rotterdam op 19-02-2009, 15:23

Hier in Zuid-Afrika, het land van de Apartheid,zijn de mensen verbaasd als je vertelt dat men in Nederland zo'n aversie tegen hoofddoeken heeft. Dat is nou iets waar hier geen hond zich over opwindt. Je staat hier in een winkel met witte Afrikaner,moslims met hun witte keppeltje, overal joodse winkels, zwarten uit Nigeria, Kongolezen die Frans spreken, mensen uit de Oost-Kaap. A rainbownation met enorme problemen. En, geloof me, met VRIENDELIJKE moslimvrouwen aan de kassa's. Die mij recht aankijken en mij toelachen. Snapt U het? Ik niet. Waarom hier wel en in Nederland niet?

Marijcke Nuijten, Kaapstad op 19-02-2009, 15:23

Mijn Opoe en moeder droegen vroeger, toen ze nog leefden ook een hoofddoek.
Er is een liedje dat zegt : "Laat ze hun eigen gang maar gaan"
Overigens: De wal keert altijd het schip

COR l'AMIE, harderwijk op 19-02-2009, 15:23

Helemaal eens, het is louter sociale druk. Ik heb het zelf gevraagd aan een aantal vrouwen en zij bevestigen dit. Als man zie ik achter het symbool van de hoofddoek ook een oordeel over mij als man zitten. Het is immers bedoeld om mijn hitsige blikken te temperen? Als dat het uitgangspunt is in onze sociale omgang, zijn we dan nog gelijkwaardig? Als vrouwen zichzelf zo expliciet als "een tot een andere groep behorend" duiden, bij wie moet mijn solidariteit leggen als het erom spant. Bij mijn eigen "groep" of bij hen die zich daarvan buitensluiten?

Joop, Den Haag op 19-02-2009, 15:23

Tijdens mijn studie in het buitenland werk ik meteen gevraagd of ik lid wilde worden van de nederlandse vereniging. Ik ben een middag gaan kijken; ze deden nederlandse dingen, aten nederlands eten, spraken in het nederlands en verheerlijkte het moederland. Vriendelijke bedankte ik met smoes dat ik het te druk met mijn studie had. Ik vond ze eng maar was beleefd. Als ik ze daarna tegenkwam, keken mijn landgenoten mij niet aan. Sociale druk op basis van het vertrouwde moederland, is overal, en door elk volk. Nederlanderse expats leggen net veel druk op hun landgenoten, alleen komt het in een andere form. Het heeft niets met hoofdoeken te maken

miga, utrecht op 19-02-2009, 15:23

Beste Sylvain,

Ruim 20 jaar geleden werd ik voor het eerst geconfronteerd met een gehoofddoekt meisje, werkzaam in de Bibliotheek in Gorinchem.
Het was een aardig meisje en al snel wende ik aan dat ingepakte gezichtje. En dat zwarte hoofddoekje stond haar best wel pittig. Ik denk dat wij ons er niet zo druk over moeten maken. Natuurlijk is het een teken van onderdrukking door dat grote kwaad, de Islam, maar door dat te signaleren gaat die hoofddoek echt niet af.
En je ziet ze niet alleen achter de kassa's of in bibiotheken, maar ook op de universiteiten.
Teveel druk vanuit het eigen milieu en de familie.













Martha de Vor, Purmerend op 19-02-2009, 15:23

Beste Sylvain,

Ruim 20 jaar geleden werd ik voor het eerst geconfronteerd met een gehoofddoekt meisje, werkzaam in de Bibliotheek in Gorinchem.
Het was een aardig meisje en al snel wende ik aan dat ingepakte gezichtje. En dat zwarte hoofddoekje stond haar best wel pittig. Ik denk dat wij ons er niet zo druk over moeten maken. Natuurlijk is het een teken van onderdrukking door dat grote kwaad, de Islam, maar door dat te signaleren gaat die hoofddoek echt niet af.
En je ziet ze niet alleen achter de kassa's of in bibliotheken, maar ook op de universiteiten.
Teveel druk vanuit het eigen milieu en de familie.













Martha de Vor, Purmerend op 19-02-2009, 15:23

Mijn vriendinnen, in wier land het dragen van een hoofddoek deze maand op de kop af al dertig jaar verplicht is gesteld door de overheid, lopen hier allemaal blootshoofds over straat! Ze bidden, doen aan ramadan en werken of studeren (en zuipen zich daarbij niet elk weekend lam, over sociale druk gesproken!).

Toen ik onlangs met één van hen op vakantie ging naar Iran en in een hip wegrestaurant, allemaal in het zwart gehulde, doch zwaar geverfde vrouwen mij serieus vroegen: 'Waarom maak jij je nooit op?', bleef ik schuchter lachen.

De volgende dag zette ik toch maar een klein lijntje onder m'n ogen. Oorlog aan de cosmetische industrie?

F.Molema, Utrecht op 19-02-2009, 14:39

nou die wind er geen (hoofd) doekjes om. Ik ga naar de zelfde buurtsuper en ik woon in de zelfde wijk en tegen over deze meiden die het volgens sylvain slecht hebben staat de dochter van de groenteboer de aphotheek (half doek half zonder), mijn stagaires met en zonder doek en ik erger mij niet, ze spreken allemaal mijn taal, de hoofddoek is uitgevoerd in de kleuren van de buurtsuper in kleurig rood, de jongens daar dragen rode boerenbont petten of gilettes in de superkleuren dus wat is het probleem?

albert, rotterdam op 19-02-2009, 14:39

In Groot-Brittannië, bijvoorbeeld in de supermarkten van de firma Sainsbury, is het al zover dat moslims en moslima’s weigeren van alcoholische dranken te verwerken aan de kassa, of ze in de rekken te tasten. Blijkbaar is men daar al verder… Afhankelijk van wat je onder ‘verder’ verstaat, natuurlijk. Dergelijke feitjes geven mij steeds weer het gevoel dat de ‘goodwill’ altijd van één kant moet komen. Eerlijk gezegd begin ik die arrogantie en eenzijdigheid langzamerhand rot vervelend te vinden.

PV, Maastricht op 19-02-2009, 14:39

En waar is de tijd gebleven dat mensen die zich niet aan de gangbare sociale normen wensen te houden gewoon konden worden weggepest? Zoals iemand in een reactie opmerkte: Ga in een andere rij voor de kassa staan met een autochtone juffrouw zonder hoofddoekje. En supermarkten mogen ook best eens laten merken wie bepaalt hoe het personeel gekleed dient te gaan. Lafheid blijft troef, want we mogen natuurlijk niet discrimineren. Slecht voor de business? Hoofddoekjes worden nu steeds meer gedragen om te provoceren, niet echt uit een diep religieus beleven, lijkt het. Zoiets als de geblokte Arafat sjaal.

Bukowsky, Santiago op 19-02-2009, 14:39

In de kern van je betoog van zelfuitsluiting heb je gelijk.Straks zal de kreet door Nederland galmen "ze zitten op onze werkplek"Een groep die zich uiterlijk onderscheid is duidelijk herkenbaar.En zal als zodanig als pispaal gebruikt worden.De laatste progomachtige toestand dateert uit negentien vijf en veertig,toen de zo genaamde "moffen hoeren" kaal geschoren door de straten van het" bevrijde" Nederland werden werden gedreven. Geen verheffend idee vind ik, maar wel iets om de gesluierde medemens eens over te informeren. Want Nederlanders zijn uiteindelijk ook een beperkt tolerant volkje.

pellinkhof, genneton op 19-02-2009, 14:39

...De Albert Heyn op de Elandsgracht te Amsterdam dus, hoe herkenbaar, lijkbleke in het zwart ingepakte moslima's, niet al te vrolijk kijkend achter de kassa's.

brt, amsterdam op 19-02-2009, 14:28

Ik was 15 toen ik in 1965 een baan kreeg. Er werkten mensen die vonden dat W.Alberti en R.Shaffy moesten oprotten naar hun eigen land en gelovigen waren getikt want hij had last van het luiden van de klok. Ik vroeg toen aan mijn moeder: Waarom doen die meneren dat?De waarden die ik mee kreeg waren respect, rechtvaardigheid en eerlijkheid. Mijn moeder zei altijd overwin het kwade door zelf goed te doen en oordeel niet. Die diepe wijsheid blijf ik trouw. Hoe ingewikkeld de dingen soms ook zijn in deze wereld. Steeds ben ik op zoek of ergens al een wereld daagt waar mensen waardig leven mogen en elk zijn naam in vrede draagt.

Goedhart., Rotterdam op 19-02-2009, 14:28

Toen ik nog in Gouda woonde in de buurt van een zwaar christelijke kerk, werden de kerkgangsters met hun christelijke hoeden en jurken betrokken uit een winkel gespecialiseerd in christelijke kleding, door mijn progressieve buren voor achterlijk aangezien. Ik vond het wel wat hebben, vooral zomers, want ik zie liever vrouwen in een jurk dan in een broek. En dan is het toch vreemd dat diezelfde progressieven de draagsters van hoofddoeken, boerka's en boerkini's in bescherming nemen tegen kritiek, terwijl die christelijke dames toch prima geintegreerd waren, wat van die fanatieke hoofddoekdraagsters niet gezegd kan worden.

pietkremer, harmelen op 19-02-2009, 14:28

In de houding van An (Gouda 19-02-2009, 07:46) vind ik me helemaal terug. Als onze politici niets willen doen - met de linkse kerk al decennia als koploper - dan moet de gemeenschap het doen. Wij kunnen ook sociale controle toepassen, net zo goed als de orthodoxe islam en zijn geïndoctrineerde hoofddoeken brigades. Spijtig genoeg is in het Westen geld nog altijd belangrijker dan principes als vrijheid en gelijkheid van man en vrouw. Firma’s en winkels daar raken waar het pijn doet, in hun portefeuille, is dan ook een probaat middel om ze het belang te laten inzien van de verworvenheden waar onze voorouders lang voor hebben moeten vechten.

alethea, Free World op 19-02-2009, 14:28

Degenen die hier Ephimenco aanvallen, gaan geen van allen in op het belangrijkste onderdeel van zijn betoog: de enorme sociale druk. De gehele naoorlogse sociale geschiedenis van Nederland stond in het teken van het verminderen van die sociale druk. In wetgeving, onderwijs, rechtspraak, kunst. De arbeidersbeweging, de vrouwen- en homo-emancipatie, bescherming psychiatrische patiënten: alles bedoeld om individuen meer ruimte te geven. Wie deze hoofddoekjesinvasie niet ziet als omgekeerde beweging, wil niet zien hoe dit verschijnsel werkelijk de bijl legt aan onze (bewegings)vrijheid. Zeker feministen zouden hier hard tegen moeten protesteren.

Fred, Leiden op 19-02-2009, 14:28

Er is maar een manier om de hooffdoek te dragen en dat is hals/schouder/borstbedekkend.
Het vernederende, denigrerende stuk van Ephimenco (geen Nederlander)roept weer om reacties van de narrowminded.
Wat zie je hier in Egypte? Vrouwelijke toeristen die een hoofddoek gaan opzetten, soms ook nog met een gellabeia (lange jurk) die versierd is met hyroglyfen. Gaan deze vrouwen weer terug naar Nederland en dan lekker verder schelden over moslima's? Hoeveel discriminerende Nederlanders gaan op vakantie naar Turkije, Egypte omdat "het zo goedkoop is". En vaak liggen ze ook binnen een paar dagen met een knappe moslim te vozen. Hypocrisie ten top.

Hollandse, Egypte op 19-02-2009, 14:28

Emanipatie heeft met deze hoofddoekbrigade niets te maken.
Alleen de naam al, hoofdoekenbrigade, nog enkele; Al Aksa brigade of uit de oude doos, de Lampekapbrigade en de Melkbrigade.
Deze dames willen dat Nederland het hoofd buigt voor hun geloof en de uitingen daarvan.
Dat is tot daar aan toe, echt erg vindt ik het meelopen van promenenten, men graaft mee aan het graf van een modern land.
De gewone Nederlandse zeden en normen blijven de norm, handen schudden, hoofddoekjes niet op het werk en al helemaal niet in leidinggevende of presentabele functies.
Ik hou niet van verboden, maar de meerderheid bepaald de norm.

Joop Koning, Kampen op 19-02-2009, 14:28

Als we het nou toch over cultuur hebben, Ephimenco schreef "Toen ik of mijn partner hen om de reden vroeg,". Mijn generatie werd al jong geleerd dat je uit respect en beleefdheid nooit met dat "ik" begint, maar met de ander. (Mijn buurvrouw en ik, mijn oom en ik, mijn neefje en ik, mijn vrienden en ik, en zelfs: mijn hond en ik. Niet: Ik en mijn hond).

On topic: ben het eens met de observaties van de auteur, en voel me aangespoord om daar voortaan in m'n eigen supermarkt zowel als daarbuiten eens vaker een gesprekje over te beginnen.

mieke, 't gooi op 19-02-2009, 14:23

Herkenbaar; ik zie ook steeds meer meisjes en vrouwen met hoofddoek op in de supermarkt. En inderdaad: een aantal jaar geleden was dit uitzonderlijk. Het is niet goed dat vrouwen door groepsdruk een hoofddoek gaan dragen. De enige manier om deze vrouwen hiertegen te beschermen lijkt me een algemeen hoofddoekverbod op straat en in publieke ruimtes.

cris, waddinxveen op 19-02-2009, 14:23


Misschien is Ephimenco eigenlijk Geert Wilders maar dan zonder pruik?

Grappig hoor. Als Wilders iets beweert roept iedereen er eerst schande van, en als ze klaar zijn met demonstratief boos zijn praten ze hem na.

daniel, amsterdam op 19-02-2009, 14:23

Als ik als expatriot in een ver buitenland een trend zou ontwaren van een toenemende anti-Nederlanderstemming, zou ik daar met mijn mede-ex-landgenoten demonstratief permanent op klompen gaan lopen. De boerka's trekken een lange neus naar bekrompen Hollanders die overal Islamterroristen ontwaren. Persoonlijk heb ik die zogenaamd 'vrijgevochten' moslima's ( m.i. zat er niets opzettelijks of bewusts bij het niet dragen van een hoofddoek ) altijd ondersteund door normaal tegen ze te doen, en dat doe ik nu ook als ze een hoofddoek op hebben, of, wat dat aangaat, dreadlocks en veel blingbling.

THomas , Heumen op 19-02-2009, 14:23

Ja, Ephimenco, wat wordt het mooi hé in ons land met al die moslima's en hoofddoekjes om ons heen! We zien trouwens ook steeds meer mannen in soepjurken en gebreide petjes op om het nog even over uiterlijkheden te hebben. Maar het wordt nog veel mooier de komende jaren als je kijkt naar de plannen voor de bouw van nog veel en veel meer moskeeën in dit onder de voet gelopen en geïslamiseerde land.

Jan de Hollander, Apeldoorn op 19-02-2009, 14:23

Ik denk niet dat de hoofddoek een uiting is van moslimfundamentalisme, eerder een kwestie van lekker dwars zijn. Marokkaanse meiden en jongens mogen thuis niet puberen, op straffe van verstoting, en daarom doen ze dat in de samenleving. Lekker choqueren, lekker ondankbaar zijn dat ze in dit land mogen leven. Ze zijn ook slecht opgevoed, autoritair, zonder normale begeleiding naar volwassenheid. Marokkaanse meisjes doen heel weinig aan georganiseerde sport. Hun sport is het nu Nederlanders met hun hoofddoek in verlegeheid te brengen en dat lukt. Ze zijn gesegregeerd, anders gezegd: de Marokkaanse jeugd maakt er een sport van asociaal te zijn.

albert van der vliet, amsterdam op 19-02-2009, 14:23

Ik zit me af te vragen: wie ben jij om mensen voor te schrijven hoe zij zich moeten aankleden? Is dit "medelijden" met moslima's zonder hoofddoek of is dit spelen op de angslust die bij een grote groep lezers leeft?

Rene, Rotterdam op 19-02-2009, 13:15

Wat u signaleert is een universele trend in Islam. In 1965 kon je in Egypte (ook als moslima) nog in badpak naar het strand. Probeer het vandaag eens. In de jaren-80 heb ik de hoofddoekjes in Indonesië zien opkomen. Ver daarvoor vertelden Indonesiërs ons soortgelijk verhalen over Islam als je vandaag nog kunt horen van Imam Haselhoef, dat Islam een vredelievende godsdienst is. Geloof er niks van. Lees het boek van Philip Jenkens "The lost history of Christianity" dat vorig jaar is verschenen. Heel interessante lectuur, die u voor altijd van allerlei multiculti-leuterpraat zal genezen. Deze geschiedenis laat u het ware karakter van Islam zien.

Johan Kloosterman, Harlingen op 19-02-2009, 13:15

Met mensen die alleen maar door sociale druk gedwongen kunnen worden iets te doen wat ze eigenlijk niet willen, heb ik geen medelijden. Vrijheid is niet voor geestelijke zwakkelingen.

Gerard van Wilgen, Bilthoven op 19-02-2009, 13:15

Zo'n zeventig jaar geleden had men in de beschaafde en verlichte westelijke wereld een enorme financiele crsis en maatschappelijk onrust. Een leider was opgestaan en zorgde voor oplossingen. Werk voor het leger van werkelozen. Wegen werden aangelegd,tanks vliegtuigen en ander oorlogsmateriaal werd gebouwd. Joden werden uigemaakt voor misdadig en asociaal tuig en velen begonnen dat te geloven. Weg met de joden;wij zijn de besten. Velen waren bezorgd maar werden als verraders afgeschilderd. Het leger der werkenden werd een werkelijk leger. We kennen de afloop en men blijft roepen 'Dat nooit meer'. Gaat de geschiedenis zich msschien herhalen ?

J.P.M. Ruitenberg, Binnenhof Grootebroek op 19-02-2009, 13:15

Ja daaaaaaag! Die mensen moeten zichzelf ook maar eens loswrikken van antieke mores. Dat heeft de hele westerse wereld gedaan zonder steun van de overheid. Niks steun dit en steun dat. Zodra je wordt gesteund is het je eigen overwinning niet meer en heb je nog niks bereikt.
Bespottelijke redenering om het weer bij de overheid neer te leggen. Lekker signaal ook: moet je bij dat soort vooral doen, 'het is de schuld van de overheid' zeggen. Door zulke teksten konden hun haat en aversie jegens ons al decennia lang woekeren over wat alles wat er bij hun mis is want het is immers allemaal onze schuld. Doei.

Anne, Amsterdam op 19-02-2009, 13:15

Ik kies altijd voor de in mijn ogen kortste danwel vlotste kassarij, al was het maar alleen om zo snel mogelijk verlost te zijn van medeklanten die lopen te zaniken over de klederdracht van het winkelpersoneel. En wie de mensenrechten daarvoor wil opschorten doet niet onder voor een fundamentalistische imam uit de Middeleeuwen.

Meinhart, Heerenveen op 19-02-2009, 13:15

Volgens mij is het niet cruciaal hoe een bepaald individu zich kleedt, des te belangrijker is de - ook door Ephimenco opgeworpen - vraag omtrent sociale druk. De oude kwestie van stimulus en respons. Wat willen we bereiken? Houden jonge moslims, behalve hun vrijheid, ook hun maatschappelijke loopbaan wel voldoende in de gaten? Staren ze zich niet blind op een starre pseudo-identiteit waar uiteindelijk niemand, ook de PvdA niet, in sociaal-economische zin raad mee zal weten? Dat antwoord moeten de jonge moslims vooral zelf geven en buitenstaanders kunnen ze daarbij helpen door de goede vragen te stellen en hoofd- en bijzaken te onderscheiden.

evert van kuijk, amsterdam op 19-02-2009, 10:50

Stapje voor stapje neemt de islamisering toe in Nederland. En de Nederlanders staan erbij en kijken ernaar en de meesten stemmen op politici die dit bevorderen. Dat geldt overigens ook voor de meeste klagers hier. Degenen die moeite hebben met deze ontwikkeling kunnen ervoor kiezen om er niet mee geconfronteerd te worden en om zo een andere winkel binnen te gaan. Bij ongewijzigd beleid zullen ook de vrouwen en de dochters van de klagers na verloop van tijd een hoofddoek dragen.

J.J. van der Gulik, Andijk op 19-02-2009, 10:50

Verbied hoofddoekjes, zo steun je de meisjes en vrouwen die het eigenlijk niet willen, daarmee steun je de inburgering. En dan kan ik in meer winkels gewoon mijn boodschappen doen dan nu.

Paul Jansen, Terborg op 19-02-2009, 10:47

Onze zo geprezen westerse kapitalistische structuren proberen zichzelf op te blazen, massale werkloosheid dreigt, maar Ephimenco gaat vrolijk door op de voet waar hij al bijna een decennium inzit.
Nou ja, het is in ieder geval consistent, laten we maar zeggen.

En M. Ephimenco, dat u "vroeger" nog wel eens "een praatje" maakte met een "moslima" en nu niet meer, heeft niks met die moslima's te maken, meer met dat u een verzuurd, chagrijnig mannetje geworden bent in dat decennium.

yelamdenu.blogsome.com, rotterdam op 19-02-2009, 10:47

Mustafa Kameel Atatürk: 'De islam, deze absurde theologie van een immorele bedoeïen, is een rottend kadaver dat onze lijven vergiftigd!' Hoor je het eens van 'n ander. Wij Nl zijn alleen goed genoeg om in elkaar te rammen! Nou dat heeft het linkse naziachtige tuig wel verdiend.

jip gulzen, Arnhem op 19-02-2009, 10:47

Moedig stukje van Ephimenco. Ook hij weet dat hij als een rat gevangen is in een kooi in de wijk waar hij woont, indien er stront aan de knikker komt. Maar toch durft hij zich nog uit te spreken over sociale misstanden.
Verder, gaan we langzaam in de richting dat binnenkort de zwaar-religieuze kassameisjes gaan weigeren om alcohol en niet halal-vlees langs de scanner te gaan halen? Ik ga meestal al in een andere rij staan, omdat ik iemand die zich zo zwaar-religieus uit, niet wil lastigvallen met mijn verdorven alcohol en onreine vlees. Een kwestie van respect, je weet wel.

Egor van Elven, Rdam op 19-02-2009, 10:47

Heel herkenbaar, dat beeld in de supermarkt. Ik verbaas me daar al een tijdje over, maar als ik even doordenk verbaast het me eigenlijk niet. De Vogelaarsbrigade vindt dat soort ontwikkelingen immers een prachtig voorbeeld van de tolerantie van de multiculturele samenleving?


Treurig dat mensen, vanuit een op zich integer motief om de achtergestelden in de samenleving te verdedigen, daarin zo zijn doorgeslagen dat ze alleen maar ruim baan hebben gemaakt voor terugval en dus nog meer achterstand.

Karen de Vries, Amsterdam op 19-02-2009, 08:25

Straks worden we gedwongen om ons varkensvlees in speciale winkels te kopen, omdat de hoofddoekcassieres die pakketjes niet meer willen beroeren en daar natuurlijk niet toe gedwongen kunnen worden. O nee, die tere moslimazieltjes mogen wij niet kwetsen. Ik word dagelijks gekwetst door wat ik om mij heen zie, als ik naar de supermarkt ga -meestal is er wel een hoofddoekloze persoon en dan ga ik maar in die rij-. Of als ik niet uitwijk voor 3 of 4 capuchons op de stoep en dan "hoerrrrrr" naar mijn hoofd gesist krijg, vreedzaam en vredelievend en zo geintegreerd. Als ik uit zou voeren wat ik dan denk, waren er 4 capuchons minder in Nederland...

Aty, Amsterdam op 19-02-2009, 07:46

Ephimenco signaleert zeer terecht het volslagen gebrek aan solidariteit vanuit de Nederlandse samenleving met de vrijgevochten meisjes, die de sociale religieuze druk van hun islamitische omgeving weerstaan. In plaats daarvan geven zogenaamde progressieven liever vrij baan aan de voorstanders van religieuze onderdrukking.

Carel, Amersfoort op 19-02-2009, 07:46

Onbegrijpelijk dat in Nederland de mensenrechten niet een tijdje kunnen worden opgeschort. Het is de hoogste tijd geworden want er wordt flink klapgelopen op de Nederlandse reputatie van tolerantie en humaniteit en angst om te discrimineren. Drie eigenschappen die Nederland wel uiteindelijk om zeep zullen helpen.

Bukowsky, Santiago op 19-02-2009, 07:46

Knap hoor Ephimenco weer lekker makkelijk scoren. De brave PVV-ers happen weer toe als wilde ratten. Het is vooral een uitting hoe voor ingenomen en intolerant mensen gemaakt worden hier in Nederland. Als ik een geloofsachtergrond zou hebben die op dezelfde negatieve wijze keer op keer door het slijk zou worden gehaald dan zou ik heldhaftig en fier al deze uiterlijke kenmerken laten zien. Beste nederlandse meiden/vrouwen je leeft hier in een vrij land. Laat maar duidelijk zien dat je je achtergrond niet wil verloochenen. Ware religie staat voor vrede en geweldloosheid. Ephimenco pas maar op Trouw is ook krant van gelovigen. Wat doe je daar?

Jan , Leiden op 19-02-2009, 07:46

Wij , familie en vrienden kopen nooit iets waar een hoofddoek achter de kassa zit of toonbank staat .

An, Gouda op 19-02-2009, 07:46

Beste Sylvain,

Wij zijn verheugd U mede te kunnen delen dat in navolging van de oprichting van de Hoofddoekbrigade per direkt ook de Peniskokerbrigade is opgericht. Werkgevers die mannen met een peniskoker discrimineren, moeten uitkijken. Zij kunnen te maken krijgen met de Polderpeniskokerdragersbrigade. Dit is een nieuwe organisatie die zich inzet voor eerlijke kansen voor mannelijke peniskokerdragers op de arbeidersmarkt, zei de voorzitter vandaag.

Lees op hoeiboei.nl verder.

AVe, A'dam op 19-02-2009, 07:46

Daar hebben we weer het gezeik over hoofddoekjes. Meneer Ephimico, vroeger werd bedeking van je lichaam iets als teken van beschaving gezien nu is het in deze tijden net andersom. Kortom met de beschaafde hoofddoekdraagsters is niets mis mee het ligt meer aan uwe (nieuwe)lagere waarden en normen.

Sommige opmerkingen op dit artikel zijn ronduit banaal en walgelijk. Mijn maag draait ervan om. Dit is dan vrijheid van meningsuiting? Dat zieke geesten kunnen zeggen wat ze willen? Dus wordt ziekte de norm en alles wat daarvan afwijkt is weer niet normaal?

Dias, almere op 19-02-2009, 07:42

SSSSSST, meneer Empimenco, niet zo hard, dit gooit het wereldbeeld van menig "progressieve" nederlander danig door de war. Moslima's waren aan het emanciperen, toch??? Hoofddoeken worden vrijwillg gedragen, toch???? Het was allemaal een kwestie van tijd en dan zou het vanzelf goed komen, toch???? Islam is een tolerante en vreedzame geloofsovertuiging, toch??? Terwijl men het had kunnen weten. Kijk naar de wereldgeschiedenis, daar waar islam vaste voet aan de grond kreeg, altijd hetzelfde patroon met als uiteindelijk resultaat; islam als alles bepalende en dominante geloofsovertuiging. Islam laat geen ruimte voor iets anders dan islam.

M. Kloek, Almere op 19-02-2009, 07:42

Anderhalf jaar geleden zat ik bij een PvdA-bijeenkomst met veel prominenten. Dijsselbloem, Aboutaleb en Bos onder anderen. Op het spreekgestoelte een nog jonge PvdA-dame met een Turkse vader en een Nederlandse moeder die het tot europarlementariër had geschopt. Ze legde uit dat het de PvdA-inzet in het Europarlement was om de hoofddoek in Turkije te emanciperen door toegang af te dwingen voor behoofddoekte meiden op de Turkse universiteiten. Er kwam geen enkele reactie uit de zaal.

Kassander, Amsterdam op 19-02-2009, 07:42

Ik wordt niet goed van die hoofddoeken. De tijd is aangebroken dat we moslim niet meer recht in de ogen kijken en geef ze ook geen hand meer geven. Niet meer groeten en vriendelijk toelachen. Het liefst de meest onbebruikelijke Nederlandese woorden gebruiken en in een restaurant eerst alle christenen bedienen en als laatste de moslims. Als je een arabische naam hoort door de telefoon, onmiddelijk ophangen. Maar een paar voorbeeldjes. Het wordt tijd om teruig te slaan. Oh ja, en alle imans moeten van het dak van de hoogste flat worden gegooid.

Bukowsky, Santiago op 19-02-2009, 07:42

Wat een gezeur weer over hoofddoekjes. Het is helemaal niet waar dat je met die meisjes "vroeger" nog een leuk gesprek kon voeren. Bij de kassa zeker! Hou toch op. Als je jaar in jaar uit dat gezeur van het christelijke westen over je heen krijgt en je vormt een minderheid, ja dan ga je je toedekken. Het is begonnen met de Amerikaanse inval onder Bush I. Een paar honderdduizend jongens de woestijn in gebombardeerd met B-52 bommenwerpers. Fijn was dat, ze lieten het maar niet zien op CNN. De rest is bekend, niet? Leef je eens in, en zeur niet. Die meisjes met die hoofddoekjes die werken wel, niet? Wat doen die Hollandse meisjes eigenlijk?

Alex, Den Haag op 19-02-2009, 07:42

Het meest verbazingwekkende vind ik dat feministen hoofddoekjes steunen. Waren feministen niet tegen seksisme en aangesproken worden op kuisheid? Je moet wel heel naief zijn om niet in te zien dat hoofdoekjes een stap zijn in het proces om vrouwen te controleren.

Eric, Rotterdam op 19-02-2009, 07:42

Een teken dat de kloof dus groter wordt, ondanks alle moeite. Misschien tijd dat we het over een andere boeg gaan gooien, en stoppen met het stimuleren van de 'gematigde islam' ? We weten dat binnen afzienbare tijd voor moslims en moslimaas ook de sharia ingevoerd gaat worden voor huwelijk- en erfenis zaken, net als in GB. Keer het tij?

Aad , Noord-Scharwoude op 19-02-2009, 00:05

Sylvain, hoe meer hoofddoekjes des te beter voor het tolerantie-imago van de EU!
Premier Erdogan heeft een begin gemaakt met de afbraak van het hoofddoekloze Turkije tot groot genoegen van de EU en hij zal nimmer toestaan dat ooit vrijheid van godsdienst in Turkije ingevoerd wordt en de EU zal die eis uiteindelijk inslikken omdat haar 'tolerante reputatie' anders in het geding komt en dat vindt ze haar belangrijkste waarde. Trouw.nl in haar commentaar op de invoering van de sharia in Noord-Afghanistan had het over de prijs die daar betaald wordt. Wat is de prijs die hier eerst betaald moet worden voordat iedereen in Nederland wakker wordt?

g.hanness, ter aar op 19-02-2009, 00:04

As het over de emancipatie (of juist de de-emancipatie) van de vrouw gaat, waar, wanneer of in welke vorm dan ook, dan zie je steeds hetzelfde verschijnsel. De grootste vijand van de emancipatie van de vrouw is niet de man, maar de vrouw.

Lou N., Voorburg op 19-02-2009, 00:04

De hoofddoeken worden ook halsdoeken. zwachtels. Trouwens Bij au...au...autochtonen ziet men steeds meer spijkerbroeken onder saaie donkere jurken, zoals 1 van de weerdames van het NOS journaal geregeld draagt. Het al of niet dragen van een kruisje wordt niemand opgedrongen. Het wordt door mensen als sieraad gedragen. De strekking van dit artikel is, dat de hoofddoek onder druk van de omgeving wordt gedragen, zoals bijvoorbeeld het niet meedoen aan de ramadan sociale uitsluiting betekent. De hoofddoek is geen uiting van geloof, maar komt onder (toenemende) dwang tot stand.

D. G. Neree, Amsterdam op 19-02-2009, 00:02

Nu ik erover nadenk: bij de kassa's van "mijn" supermarkt is het erg verschillend. Bij de ene dienst zitten er voornamelijk gehoofddoekte jongedames en bij de andere geen. Zou dat iets met een scheiding der geesten binnen de allochtone bevolking te maken hebben?

Persoonlijk vind ik de toename een treurig gezicht. Maar de ogen komen nu wel mooi uit. Het wachten is op de eerste kassière die de klanten vanachter een spleet de klanten aanspreekt en de mannen niet meer aanspreekt, maar voorovergebogen de artikelen over de scanner haalt.

D. G. Neree, Amsterdam op 18-02-2009, 23:44

Tja, met al het heen en weer debatteren over het wel of niet mogen dragen van een hoofddoekje, zonder ooit echt een duidelijke voorkeur uit te spreken, was het gezien de inherente en manifeste bekeringsijver richting orthodoxie, gewoon te voorzien dat zich in tal van wijken binnen de grote steden een veranderend straatbeeld zou voordoen. Een beetje mosterd na de maaltijd is het terechte gejammer van Ephimenco dus wel. Maar misschien ben ik wel bevooroordeeld, want de ontwikkeling die Ephimenco nu schetst, zag ik in mijn wijk, Slotervaart, al jaren geleden gemeengoed worden.

Lucida, Amsterdam op 18-02-2009, 23:44

En de linkse partijen en het CDA helpen nog een handje mee aan de islamisering van Nederland. Wilders krijgt meer en meer gelijk. En meer en meer stemmen.

boris, Haarlem op 18-02-2009, 22:15

Er is iets vreemd gaande in den lande. Meisjes en vrouwen die het moslim geloof belijden en in uitelijk vertoon kenbaar willen maken,
worden Moslima's genoemd. Dit bevreemd mij ten zeerste want ik ben het nog niet tegengekomen en heb nog nooit gehoord dat een jonge dame uit,laten we zeggen Venlo, Christina wordt genoemd omdat zij het Chistelijk Roomse geloof als enige en juiste ervaart.
Als deze vrouw in beide oren kruisjes als oorhangers draagt maakt niemand zich daar druk over. Er zijn ook lieden die het kruis, wat in oorsprong een martel en executie werktuig was, als religieuze versiering en uiterlijk vertoon aan een halsketting dragen.

J.P.M. Ruitenberg, Binnenhof Grootebroek op 18-02-2009, 22:14

"Het hoofddoekje is de vlag die fundamentalisten planten om veroverd gebied mee aan te geven". En nee, dat is geen uitspraak van Geert Wilders maar van een prominente Franse politica. Bij de kassa van de appie krijg je inderdaad vier van de vijf keer de middeleeuwse overtuiging van jonge gehersenspoelde meiden in je gezicht geduwd. En deze farce wordt door een overheid, die er nog steeds heilig van overtuigd is dat economische participatie vanzelf leidt tot maatschappelijke emancipatie, vrolijk gestimuleerd. Als de crisis leidt tot verdwijning van de hoofddoekjes achter de kassa komt er toch nog iets goeds van, want mij komt het de neus uit.

Rob, Den Haag op 18-02-2009, 21:35

Het aantal hoofddraagster enorm is enorm toegenomen door druk binnen de gemeenschap. Het is niet alleen de hoofddoek, maar ook het soort hoofddoek, werden vroeger alleen de haren bedekt, nu wordt het hele gezicht ingezwachteld. Een meisje dat ik ken, vertelde dat ze onder druk van de schoonouders ook haar hals was gaan bedekken. En ook de meiden die een hoofddoek en het bovenlichaam in vooral zwarte maar ook witte kleding bedekken ("vleermuizen") komen ineens voor. Nog geen tien jaar geleden zag je dit soort kleding gewoon niet in het straatbeeld.

Het wordt tijd dat Nederland het uniformverbod voor het islamuniform gaat gebruiken.

Tarak, Amsterdam op 18-02-2009, 21:08

Plaats een reactie

U hebt geen naam ingevoerd.

U hebt geen woonplaats ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

U hebt geen reactie ingevoerd.

Uw reactie is te lang.

Gebruik maximaal 650 tekens. U heeft nog 650 tekens. Lees ons reglement

Stuur artikel door

Verstuur dit artikel naar

U hebt de naam van de ontvanger niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

Uw gegevens

U hebt de naam van de zender niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

counter
Opinie

Columnisten

De een is hoogleraar Nederlandse geschiedenis, de ander is televisierecensent en weer een ander is politiek journalist. Allen hebben ze één ding gemeen: columns schrijven.

Trouw Printboeken

Elma Drayer, nu gebundeld verkrijgbaar

De columns van Elma Drayer zijn gebundeld. De colums verschenen eerder in Trouw en op onze website.

Trouw Printboeken

Wim Boevink - Klein Verslag, nu gebundeld verkrijgbaar

Het populaire dagelijkse verslag van Wim Boevink is nu gebundeld. De colums verschenen eerder in Trouw en op onze website.

Weblogs

De blogs van Trouw

Vanuit diverse plekken op de wereld bloggen correspondenten over de meest uiteenlopende zaken. Maar ook op de Amsterdamse redactie worden blogs getikt.

Opinie

Brief Hoofdredacteur

De hoofdredacteur van Trouw geeft in een column wekelijks zijn visie op keuzes in de krant, wat er speelt binnen de redactie en onder de lezers.

Opinie

Polderpeil

Is de PvdA te elitair? Is naaktzwemmen aanstootgevend? Hoe zinvol zijn gruwelijke beelden in de krant? Laat uw stem horen en bekijk de uitslagen van eerdere peilingen.

Opinie

Spotprenten

Tekenaars Len Munnik, Tom Janssen en Berend Vonk geven om de beurt hun visie op de wereld, gegoten in 16 bij 12 centimeter. Hier vindt u de tekeningen van de afgelopen week.

Opinie

Commentaar

Van maandag tot en met zaterdag staat in dagblad Trouw het redactioneel commentaar. De hoofdredactie schrijft deze opiniërende analyse over onderwerpen uit de krant.

Opinie

Podium

Het woord zegt het al; 'podium' is het onderdeel van Trouw waar het vrije woord klinkt. Het gaat om opiniërende gastbijdragen van specialisten of vakdeskundigen.