Ga direct naar de content

Column | Ephimenco
13 december 2008
Sylvain Ephimenco

Staakt het vuren!

Hoe kun je aan een land zien wat zijn werkelijk niveau van beschaving is? Sinds gisteren ken ik eindelijk het antwoord: aan de grootte van de brievenbusgleuven van het nationale postbedrijf.

In geciviliseerde landen kun je dikke enveloppen en zelfs postpakketjes door die gleuven schuiven. Sinds deze week is in mijn stad deze eenvoudige handeling in de komende drie weken onmogelijk. Het enige dat nog gepost kan worden zijn brieven die niet dikker zijn dan een sigarettenvloeitje. De strippen die TNT voor die gleuven heeft gezet laten niets anders toe. De vuurwerkterreur is dit jaar vroeg begonnen. Het ongemak van de brievenbussen is nog maar een peulenschil vergeleken met de ramp die ons te wachten staat.

Straks zullen talrijke lekkende ogen uit hun oogkassen gelepeld moeten worden. Voor anderen zal de duisternis een levenlang compleet worden. Afgerukte vingers en handen zullen de trottoirs ontsieren. Lieve huisdieren, door het geknal veranderd in paniekerige monstertjes, zullen hun baasjes tot bloedens toe bijten. Boven de rookvrije cafés zullen urenlang giftige dampen hangen. De afschrikwekkende CO2-emissies uit Nederland zullen het effect tenietdoen van al die nieuwe spaarlampen die dit jaar in Europa zijn ingedraaid. Ondanks de lerarenmilities die tot taak hebben rond hun scholen te patrouilleren, zullen tientallen schoolgebouwen in brand staan. Maar ook auto’s, woonhuizen, containers en schuren.

Overal zullen relcapuchons en hooligans uit hun hol kruipen om, gedekt door de herrie en de mistige dampen, te vernietigen, te branden en te breken. Het verdriet van Nederland wordt ieder jaar erger. En geen betuttelende regering die het aandurft om het enige echte verbod uit te roepen dat er toe doet. Geen politicus die de moed heeft om de kapitaalverspilling en de milieuramp die ons te wachten staan een halt toe te roepen. En dat in een tijd van ongekende krediet- en klimaatcrisissen. De vuurwerkrelativisten zijn met hun miserabele pijlen meer dan ooit bereid de ogen en handen van hun naasten evenals de veiligheid van het land te riskeren.

Daarbij niet beseffend dat ze verraad plegen tegen hun eigenheid. Want hoe kan de vuurwerkorgie eigenlijk rijmen met een identiteit die door de eeuwen heen uit nuchterheid, soberheid en zuinigheid is opgebouwd? De mensen achter de stichting Staakt het vuren pleiten nu voor het stopzetten van de vuurwerkwaanzin. Mijn zegen hebben ze. De cijfers op hun site (www.staakthetvuren.com ) zijn veelzeggend. Wist u dat bij de jaarwisseling 2007-2008 meer dan 1100 gewonden zijn gevallen? Dat er 1500 arrestaties zijn verricht en dat alleen al in Den Haag de brandweer 800 keer is uitgerukt? Dat in 22 scholen brand is gesticht terwijl de laatste jaren 600 jongeren en kinderen ernstig oogletsel hebben opgelopen? Neem ook kennis van de cijfers van het Oogziekenhuis in Rotterdam: op 1 januari 2008 werden niet minder dan 50 gevallen van oogletsel behandeld. Daaronder zijn tien gevallen van blindheid en moesten vier ogen worden verwijderd. Houd toch op met die vuurwerkterreur!

© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.

Reacties (41)

Vuurwerk verbieden?

Laat me niet lachen, ik ken mensen die in de ZOMER al naar Belgie trekken voor hun voorraad strijkers, lawinepijlen en nitraatbommen.
Hier in mijn buurt beginnen ze in Oktober al met carbidschieten.

Niemand die er wat aan doet, geen politie die langskomt, niks. Al die mannen met kleine geslachtsdelen die denken dat een knal gelijk staat aan een penisvergroting vinden altijd wel een manier om je ramen uit je kozijnen te rakelen met onmogelijke knallen. Je kan het ze bijna niet meer kwalijk nemen, de overheid maakt het ze reuze gemakkelijk.

Marianne, Zwolle op 05-01-2009, 19:02

stop met vuurwerk. zxoals in australie en met de spelen in China,
dan geniet je er van, maar niet als ze 3 dagen vooruit verkopen en een dag afsteken, Dan zit je 3 dagen in de ellende, huisdier of niet
het is een groot verdriet. 1dag verkoop ,1 dag afsteken is al een hele verbetering. helemaal stoppen.?? dat zal super wezen, maar lukt nooit. denk aan wiet en of andere verboden middelen.
rijden zonder alcohol (geen drup) anders je rijbewijs kwijt voor altijd. dan heb je profijt.

H.Dekker, Bergen N-H. op 02-01-2009, 12:26

31 december 2008, 21.00: Alle ramen en ventilatieroosters zijn dicht om te voorkomen dat de kruitdampen het huis binnenkomen. Legaal en illegaal vuurwerk vol giftige stoffen landt in mijn (moes)tuin. Nou maar hopen dat er geen vuur op straat wordt gemaakt. Wat een feest.
Nee Marc uit Amersfoort, ik ben volwassen en vind vuurwerk gewoon dom. En boemboem heb ik in oorlogsgebied nog harder meegemaakt. Ga dan gewoon naar Afghanistan.

Adriaan, Hengelo op 01-01-2009, 11:06

en ja laten we weer is wat afpakken van de jeugd straks mag er helemaal niks meer.
vind je het gek dat het uit de hand loopt.
dat zal met een verbod alleen maar erger worden.
ben het wel eens dat al die vernielingen geweld enz kijhard aagepakt moet worden ik ben zelf een groot vw liefhebber ik steek al 20 jaar vuurwerk af en heb al me ledemate nog en heb nog nooit wat door vuurwerk gehad het kan dus wel het is maar net hoe je er mee omgaat.
pak het echte probleem aan en kom niet gelijk met een verbod op vuurwerk.
vuurwerk is niet gevaarlijk maar kan door u gevaarlijk gebruik worden dat het zelfde als rijden met alcohol dat ook gevaarlijk

danny, utrecht op 21-12-2008, 10:53

In ons geheel stenen vakantiehuis mag van de overheid (lees brandweer) beslist geen echte kerstboom komen of oliebollen gebakken worden want dat is gevaarlijk. Herrie terreur van explosieven (vuurwerk) en zware motoren met foute uitlaten (Hells' angels) zijn wel legaal. Zo doorgedraaid zijn wij nu al.

n de vries, amsterdam op 16-12-2008, 11:42

Bracht eens een Oudejaarsnacht door bij vrienden in het centrum van Parijs, het was 1980. Wat een heerlijkheid, eindelijk een vuurwerkloos feestje. Op straat behagelijke rust en we hebben het nog heel gezellig gehad. Zo kan het dus ook. Hier in Nederland is het verloederd. Ik verwacht dit jaar onder de 'dekking' van het redeloze geknal, dat elk jaar harder lijkt te worden, een nieuwe escalatie van geweld en brandstichting.

Walter Volenteling, Zwolle op 16-12-2008, 00:32

Oud en Nieuw:Agressie, stank, herrie, geweld, zuipen, vernielen, vervuilen, terreur, intimideren, slaapgebrek, angst, ect...plus: een enorm kater voor iedereen...
Komt er ooit een eind aan?

Hélas, zo lang de commercie flink er aan verdient, zal het blijven bestaan, gewoon BIG BISNESS...

Isa , Groningen op 15-12-2008, 16:52

Toen ik de mijnheer van het comitee staakt-het-vuren op tv zag viel me in zijn verhaal meteen op dat hij het hele jaar door gepest wordt door bepaalde jongelui in zijn straat en die gooien rond oud & nieuw met rotjes. Heel vervelend maar om daar nu voor iedereen het vuurwerk voor te verbieden? En waarom worden er zoveel oneigenlijke argumenten bijgesleept? Voor de meeste mensen is het zelf afsteken van vuurwerk een traditioneel en feestelijk begin van het nieuwe jaar, moet dat nu vanwege een klein groepje etterbakken en stommelingen (die gaan experimenteren waardoor er gewonden vallen) worden afgeschaft?

G.v.d.Pol, Velp op 15-12-2008, 00:56

Ik vind dat vuurwerk goed gereguleerd moet worden. Niet van 10:00 tot 2:00, maar van 18:00 tot 02:00 afsteken bijvoorbeeld. Het verbieden van bepaalde rotjes, minder kg aan vuurwerk per persoon, zijn ook ideën. Daarnaast moet de regering vooral iligaal vuurwerk bestrijden, aangezien daar de meeste ongelukken mee gebeuren. Maar voor de rest 'is it up to you', en om vuurwerk te verbieden omdat er elk jaar weer klojo's rondlopen, is gewoon niet eerlijk tegenover de mensen die wél verstandig met vuurwerk omgaan, en die er ook plezier van hebben, zoals ik.

Lexcoaster, Vlaardingen op 14-12-2008, 18:55

Chapeau Sylvain. Dit kabinet betuttelt heel de maatschappij kapot, maar de echt belangrijke dingen op microniveau, zoals de bij mij in de buurt al maandenlange (!) terreur van vuurwerk en daarnaast nog de aso's met loslopende pitbulls, worden volstrekt genegeerd.

Frank, Rotterdam op 14-12-2008, 18:55

Die mijnheer uit Den Haag is zo'n typische vuurwerk hooligan. Zelf jaren daar gewoond, maar nooit die gesmolten bovenleidingen en kruispunten als grappig of normaal ervaren. Vuren in een wijk die metershoog boven de huizen uit sloegen en de brandweer die het gevaar wilde tenietdoen bekogelen ook niet. Net zomin als ingeslagen ruiten en gerampokte winkels. Verleden jaar in de eigen stad de politie gealarmeerd omdat een stel idioten knalwerk uit een rijdende auto tussen het winkelend publiek gooiden, bijna ook nog in een kinderwagen. Ja, als dat ook niet meer mag wonen we in een politiestaat, toch? Wat een misdadige domheid spreekt daaruit.

R. Peters, Rotterdam op 14-12-2008, 15:57

Het lijkt mij ook heel onaangenaam voor oorlogsslachtoffers die hierheen zijn gevlucht, om vanwege al dat geknal met vuurwerk elk jaar weer herinnerd te worden aan de trauma's van de oorlog(en) die zij hebben meegemaakt.
Verbieden van vuurwerk lijkt mij niet de oplossing, maar het mag best wat minder. Strikter reguluren. Alleen vuurwerk afsteken op Oudjaarsdag vanaf zo en zo laat, tot op Nieuwjaarsdag zo en zo laat. Iedereen die dit overtreedt flink beboeten. Soms hoor je eind november al vuurwerkknallen, idioot gewoon.
Plus: ouders moeten hun kinderen gewoon LEREN wat wel en niet kan, daar wringt hem vaak de schoen volgens mij!!

Annette, Utrecht op 14-12-2008, 15:57

Ieder diertje zijn pleziertje. In de oorlog was er geen vuurwerk te koop en luidden we het nieuwe jaar in met behulp van het wel verkrijgbare carbid. Als de regering vuurwerk uitbant, zal de jeugd aan zijn trekken komen door het in de hens steken van nog meer scholen en automobielen. Door het kleinere kwaad uit te roeien, roept men het grotere kwaad in het leven. Onmiskenbaar is vuurwerk een gevaar voor lijf en leden, wat vooral te betreuren valt als het onschuldige omstanders treft. Wie anderen letsel toebrengt met vuurwerk, dient gestraft te worden. Niemand die meer vuurwerk afsteekt dan onze plaatselijke Chinese afhaalchinees.

pietkremer, harmelen op 14-12-2008, 12:56

Waarom de baby met het badwater weggooien?
Het vuurwerk heeft vanouds een betekenis waar we normaliter gewoon aan voorbij gaan. Dat geldt eveneens voor Sinterklaas (commercie en kinderplezier) alsook het kerstfeest (gezelligheid). Het zijn oude gebruiken die hun wortels in de oudheid hebben. Oorspronkelijk was vuurwerk bedoeld om het oude, het afgelegde, het slechte in de gedachtenatmosfeer te verdrijven, opdat de 'lucht' helderder zou worden in het nieuwe jaar. In dit geval gaat het dan om de 'lucht', het 'astrale licht' waar onze gedachten en gevoelens in ademen.
Dus laten we goed nadenken voordat we een oude traditie afschaffen.

R. Rademakers, Den Haag op 14-12-2008, 11:14

Al 15 oudjaren struin ik met een oude vriend door "de Haag",via de Vogelaarwijken naar de Woeste Hoogte (Scheveningen). Rugzakjes met vuurwerk op en je voor een avondje weer een 14-jarige voelen. Alleen zijn de tijden van tumult en rumoer al 30 jaar vervlogen en komt de pliesie stipt om 1:30 uur alle brandjes blussen, ook de weinige die de vergunningprocedure zijn doorgekomen. Kersbomejach bestaat niet meer en mocht je "ergens in gezelschap" zijn dan word je met de knuppel gemaand je aan het samenscholingsverbod te houden. Lekker gezellig zó,in onze neo-politiestaat. Waarom blijven die kweeën niet lekker thuis voor de buis zitten ?

Van Blijswijk, Den Haag op 14-12-2008, 11:11

Eigenlijk is het met vuurwerk net als met HONDESTRONT. Iedereen kankert niemand doet er wat aan of wil er wat aan doen.

Willem, Aalst op 14-12-2008, 11:11

tja, in mijn dorp goddank nog nooit vuurwerk gezien, noch gehoord, hier schieten ze in de lucht met hun jachtgeweren, die normaliter voor de jacht bestemd zijn en héérlijk zwijn ed oplevert, waar we met kerst van genieten!
zo kan het dus ook!
open de jacht op zwijnen in NL!! er zijn er te veel toch??

rozeman, frankrijk op 14-12-2008, 11:11

Als je al je geld verknald hebt kun je daarna altijd nog naar de voedselbank.

Joop, Buitenland op 14-12-2008, 11:11

Een paar jaar geleden werd beslist dat 'smiddags al op oudejaarsdag vuurwerk afgestoken mag worden. De precieze motivatie is me niet duidelijk geworden maar ik vermoed dat de politie zich het hiermee een stuk gemakkelijker maakte.

frans, haarlem op 14-12-2008, 10:48

In een initiatiefvoorstel doet GroenLinks Rotterdam een voorstel voor een stappenplan om het vuurwerkgebruik in tien jaar tijd met 80 procent te verminderen:
www.groenlinksrotterdam.nl/notities/notities/meer-plezier-met-minder-vuurwerk/download-2.html

BP, Alkmaar op 13-12-2008, 17:52

Oudejaarsavond in zuidfrankrijk. Je loopt om middernacht naar buiten en....je hoort niets. Alles is stil. Geen rotje te horen, geen vuurpijl te zien. Alleen een enkele uil roept in de verte.
Heerlijk. Ik zou dat iedereen gunnen, ook in Nederland.

Dick, Esplas op 13-12-2008, 17:52

Wat u ziet, zijn de signalen dat de Nederlandse overheid niet bereid om de rechtstaat te handhaven. Als de overheid ernstige steken laat vallen, dan gaan burgers zichzelf beveiligen. Dat is al begonnen in de jaren-90 toen beveiligingsbedrijven sterk opkwamen. Je ziet het nu overal in de maatschappij, pasjes om kantoren binnen te komen, cameratoezicht en dus ook bij de postbussen van TNT.
Oorzaak: de Nederlandse overheid die allerlei wangedrag tolereert, Marokkaantjes mogen roven, meisjes van 20 begeleiden TBS’ers op proefverlof, kinderverkrachters mogen terug naar huis, allerlei volstrekt gestoorde mensen worden blijmoedig losgelaten.

Johan Kloosterman, Harlingen op 13-12-2008, 15:40

Voor mij zijn het de talloze in de brand gestoken auto's,die de emmer deden overlopen.
Mijn man heeft er nog één proberen te blussen, tevergeefs.
Het gaf mij een heel unheimisch gevoel, het leek wel een burgeroorlog.

Irma Flemming, Leer, DL op 13-12-2008, 15:40

waarom een traditie verbieden die we al 30 jaar lang voeren, waarom denk je dat er zo veel vuurwerk word verkocht, omdat nederland van vuurwerk houd, en niet een of ander goedkoop staats vuurwerk waar je op 50 m afstand naar mag kijken , mensen vinden het de kick om zelf vuurwerk af te steke, ik vind ook dat julie niet zo moeten zeuren terwijl er vele ergere dingen spelen en je in bijna elk ander land het hele jaar door veel zwaarder vuurwerk mag halen . ten slotte als het vuurwerk word verboden gaat men massaal naar belgie en duitsland om zwaarder vuurwerk te halen. lang leve vuurwerk!

Stefan H , Groningen op 13-12-2008, 15:40

@ Fan Ferre - Mensen die van buiten Europa naar hier zijn geëmigreerd, hier goed zijn opgevangen, een woonst kregen, gratis gezondheidszorg, gratis onderwijs,… en die dan onze cultuur een “miezerige cultuur” noemen waar het “altijd om het geld gaat” stellen zichzelf beter de vraag “Waarom blijk ik dan hier?”, en “Waarom ben ik of zijn mijn ouders dan naar hier gekomen?”. Wees consequent, als je het hier niet goed vindt ga dan elders, en wees ook niet zo hypocriet van de indruk te geven dat jullie niet voornamelijk voor het geld naar hier zijn gekomen. Een woordje van dank zou beter op zijn plaats zijn en tevens een teken van beschaving.

Vandueren, Maastricht op 13-12-2008, 14:21

Helemaal mee eens. De Oudejaarsterreur is niets anders dan een moment waarop de voortdurend aanwezige maatschappelijke terreur tot uitbarsting komt, en de omgang daarmee is inderdaad een maat voor onze beschaving. De ad-hoc maatregelen, het pappen en nathouden, en de laffe 'het valt wel mee'-cultuur zijn uitermate bedroevend. Je zou hiertegen toch eens stelling moeten nemen, zeg. Pas maar op, ze steken je zo overhoop, of met Nieuwjaar weten ze je te vinden en krijg je de volle laag.

THomas , Heumen op 13-12-2008, 13:49

Misschien wel aardig om even te vermelden dat het Ephimenco's favoriete partij GroenLinks is die hierover wel degelijk aan de bel getrokken heeft:

tweedekamer.groenlinks.nl/nieuws/2008/01/07/groenlinks-wil-landelijke-aanpak-vuurwerkexcessen

Reinout van Schouwen, Rotterdam op 13-12-2008, 13:49

Oorlog voeren is veel erger. Ik heb Ephimenco nooit horen ageren, op principiële gronden, tegen de oorlogen in Afghanistan en Irak.

yelamdenu.blogsome.com, rotterdam op 13-12-2008, 13:46

Wat mag de jeugd eigenlijk nog wel in dit land? Het lijkt er onderhand op dat sommige columnisten Nederland het liefst zouden zien veranderen in een politiestaat. Gun de jongeren van Nederland ook eens wat, dan dat je ze constant vertelt wat wel en niet mag. Laat ze zelf beslissingen nemen! Beter dat we ze deze uitlaatklep gunnen, want in de 'politiestaten' Frankrijk en Griekenland, waar de jeugd al helemaal niets mag, kunnen we zien waar al deze opgekropte frustraties toe kunnen leiden. En als de jeugd uiteindelijk kiest voor anarchie, dan verkies ik dit altijd nog liever dan een politiestaat... Leve de jeugd!!!

Jaap Suijker, Roosendaal op 13-12-2008, 11:47

Ach, allemaal gezever. De reden dat er zoveel vuurwerk wordt afgestoken is omdat heel Nederland het prachtig vindt. Zelfs mijn hond zit voor het raam te loeren naar het spektakel!

De baldadige jeugd zorgt hier en daar voor opschudding, maar dat gaat met alles zo. Overal zijn rotte appels. Dat meneer een briefje niet fatsoenlijk kan posten, weegt niet op tegen de vreugde die vuurwerk brengt. Je zou eens voor een dagje in de vuurwerkwinkel moeten staan. Gewoon om te kijken hoe ontzettend veel plezier het de mensen brengt. Met name kinderen hebben grotere ogen dan wanneer ze in de snoepwinkel staan te scheppen! Dat is toch ook iets waard?

Marc, Amersfoort op 13-12-2008, 11:22

E. kan de Nederlandse eigenheid en identiteit gewoon niet begrijpen. Het gaat er bij die miezerige cultuur helemaal niet om ellende van mensen. Het gaat er altijd om geld. Deze conclusie is toch uiterst gemakkelijk uit het nationale verleden te trekken?! De Nederlandse staat heeft altijd al vreemden en vooral de eigen bevolking laten lijden om zichzelf te verrijken. Al eeuwen weten zij dat er brood in lijden zit. Daarom leven wij nu niet in het Nieuwe Jeruzalem en wordt ook nu het vuurwerk -en de sociale terreur niet aan banden gelegd. Wie meent dat Ned. een beschaafde mogendheid is moet ernstig aan zichzelf gaan twijfelen, Ephimenco!

Fan Ferre, Yogyakarta op 13-12-2008, 11:22

Ik heb een ontzettende hekel aan dat geknal. Mijn honden worden er gek van, het kost kapitalen,en inderdaad milieu schade niet te vergeten. Maar.. het probleem is volgens mij niet het vuurwerk, maar de gebruikers. Zou het hier verboden worden, komt er nog meer illegaal vuurwerk te voorschijn. Dat is zwaarder en gevaarlijker. En ik denk niet dat "relcapuchons en hooligans " zich later weerhouden van slopen, brand stichten e.d bij gebrek aan vuurwerk. In tegendeel zelfs! Een oplossing heb ik ook niet, maar vuurwerk verbieden..
Dat zou alweer iets op de lange lijst van dingen zijn die onze overheid bedenkt om te verbieden.

Yvonne, Ermelo op 13-12-2008, 11:22

Het valt mij ook op dat de tendens in de vuurwerkterreur er eentje is van alsmaar groter, krachtiger en luider. Kan men die mensen niet inschakelen in het ruimen van mijnen en/of clusterbommen in voormalige conflictgebieden? Dan kunnen ze hun hartje ophalen, en doen ze ook nog iets nuttigs. Bovendien kunnen onze hulpdiensten en ziekenhuizen dan hun tijd en middelen besteden aan de taken waarvoor ze zijn opgericht, namelijk mensen helpen die niet opzettelijk het gevaar hebben gezocht.

l.karremans, heusden op 13-12-2008, 11:22

Inderdaad onbegrijpelijk dat het afsteken van vuurwerk nog steeds wordt toegestaan. Op allerlei manieren zijn we bezig met het milieu en gezondheid maar deze vorm van milieu- en gezondheidsterreur is algemeen geaccepteerd,(net als trouwens de paasvuren) en zullen we weer dagenlang gelaten over ons heen moeten laten komen. Nou ja gelaten, met gevaar voor lijf, leden en je kinderen zelfs je boodschappen moeten doen(het liefst met de auto want je wordt van je fiets afgeschoten)en vooral in de oudejaarsnacht binnenblijven maar wel oppassen dat je huis en je auto er niet aangaan.
Onbegrijpelijk, achterlijk maar kennelijk 'dood'normaal.

Edith van Dijk, Roden op 13-12-2008, 11:22

De mens is het enige wezen dat ongegeneerd hypocriet kan zijn. Als we dat inzien is verandering mogelijk.

Beter, Son op 13-12-2008, 11:17

Geachte heer Ephimenco,
U heeft gelijk, er bestaat een fenomeen als "vuurwerkterreur". Zelf zou ik het liever "Oudejaarsterreur" noemen, aangezien u ook al aangeeft dat er brandstichting en allerhande andere narigheid mee gepaard gaat. Helaas gaat het, zoals bij iedere terreuractie, ook hierbij om een kleine groep. Een totaal verbod op consumentenvuurwerk zal dit probleem niet verhelpen. Want de gewone consument is NIET voor de officiële verkoopdatum in het bezit van vuurwerk, knutselt NIET zelf vuurwerkbommen in elkaar en steekt geen auto's in de fik.
Maar het is altijd fijn om te denken dat men in staat is om terreur te voorkomen ...

Renée, Zevenhuizen op 13-12-2008, 11:17

We zijn weer met zijn allen verplicht vuurwerk prachtig te vinden.
Wie dat bepaalt zal wel een raadsel blijven. Zelfs Enschedé heeft daar niets aan veranderd...Trouwens is het zo dat iedereen verantwoording moet afleggen doch niemand verantwoordelijk is. Vandaar? Prettig weekend.

Willem, Aalst op 13-12-2008, 11:13

Ik ben het volledig met u eens. Organiseer, in elke grootte wijk een "staatsvuurwerk" en sroppen met die rotzooi en geldverspilling. Als het kan vandaag nog!

JH.Kooren, R'dam op 13-12-2008, 11:13

Sylvain, u heeft gelijk. Welke partij durft het aan dit pseudo-macho-vuurwerkgedrag aan de kaak te stellen? Ik denk niet één. Heel misschien dat Pechtold, die toch vaak een rechtschapen, intelligente indruk wekt er eens over wil nadenken. Een schrale troost voor de achtergeblevenen (in NL): in Braz wordt elke dag vuurwerk afgestoken. Ik weet nog niet of in Braz. wetgeving bestaat, maar eenieder hier die meent iets te vieren te hebben of tracht de teleurstellende grootte van zijn geslachtsorgaan te compenseren door het veroorzaken van knallen, kan elke dag zijn gang gaan. Die paar uurtjes herrie in NL zijn hier peanuts. Vuurwerk de wereld uit!

Peter Polak, Pontalina, Brazilie op 13-12-2008, 10:56

Jaarwisseling 2007-2008: en wist u dat de districtschefs van de politie spraken van een relatief rustige jaarwisseling? En u verwacht dat onze bestuurders hier iets aan gaat doen?

Darius, Rotterdam op 13-12-2008, 10:55

Er is geen crisis, geen financiele in elk geval.

Alleen een hype ve paar journalisten die het fijn vinden dat de hele wereld in rep en roer is.

Geert, Zwolle op 13-12-2008, 10:55

Plaats een reactie

U hebt geen naam ingevoerd.

U hebt geen woonplaats ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

U hebt geen reactie ingevoerd.

Uw reactie is te lang.

Gebruik maximaal 650 tekens. U heeft nog 650 tekens. Lees ons reglement

Stuur artikel door

Verstuur dit artikel naar

U hebt de naam van de ontvanger niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

Uw gegevens

U hebt de naam van de zender niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

counter
Opinie

Columnisten

De een is hoogleraar Nederlandse geschiedenis, de ander is televisierecensent en weer een ander is politiek journalist. Allen hebben ze één ding gemeen: columns schrijven.

Trouw Printboeken

Elma Drayer, nu gebundeld verkrijgbaar

De columns van Elma Drayer zijn gebundeld. De colums verschenen eerder in Trouw en op onze website.

Trouw Printboeken

Wim Boevink - Klein Verslag, nu gebundeld verkrijgbaar

Het populaire dagelijkse verslag van Wim Boevink is nu gebundeld. De colums verschenen eerder in Trouw en op onze website.

Weblogs

De blogs van Trouw

Vanuit diverse plekken op de wereld bloggen correspondenten over de meest uiteenlopende zaken. Maar ook op de Amsterdamse redactie worden blogs getikt.

Opinie

Brief Hoofdredacteur

De hoofdredacteur van Trouw geeft in een column wekelijks zijn visie op keuzes in de krant, wat er speelt binnen de redactie en onder de lezers.

Opinie

Polderpeil

Is de PvdA te elitair? Is naaktzwemmen aanstootgevend? Hoe zinvol zijn gruwelijke beelden in de krant? Laat uw stem horen en bekijk de uitslagen van eerdere peilingen.

Opinie

Spotprenten

Tekenaars Len Munnik, Tom Janssen en Berend Vonk geven om de beurt hun visie op de wereld, gegoten in 16 bij 12 centimeter. Hier vindt u de tekeningen van de afgelopen week.

Opinie

Commentaar

Van maandag tot en met zaterdag staat in dagblad Trouw het redactioneel commentaar. De hoofdredactie schrijft deze opiniërende analyse over onderwerpen uit de krant.

Opinie

Podium

Het woord zegt het al; 'podium' is het onderdeel van Trouw waar het vrije woord klinkt. Het gaat om opiniërende gastbijdragen van specialisten of vakdeskundigen.