Ga direct naar de content

column | ephimenco
20 oktober 2008
Sylvain Ephimenco

Feminodebilisering

Op de cover van het feministische blad Opzij zien we deze maand een opmerkelijke foto. Het gaat om een close-up van vrouwelijke geslachtsdelen getooid in een sexy slipje. Het geheel is wazig, alsof de foto mislukt is. Maar omdat het verhaal over ’seksuele burn-out’ bij jonge vrouwen gaat, die volgens het blad ’kapotgeneukt’ zouden zijn, mocht de foto in geen geval prikkelend zijn.

En om dit duidelijker te maken laat de redactie de gemaltraiteerde vagina ook nog praten. Deze pratende vagina is wel kort van stof want verder dan ’au’ komt ze niet. Het verhaal is in feite de vervolgepisode op het grote project dat slachtofferfeministen enkele jaren geleden zijn gestart. Volgens hen zijn jonge vrouwen zich door de ’seksualisering’ van de samenleving als sletten en bitches gaan gedragen.

Zie hier het werk van de machoman die zijn prooi heeft gehersenspoeld. Het begon met allerlei cosmetische ingrepen waarvan schaamlipcorrectie het pronkstuk leek te zijn. Maar nu willen jonge vrouwen niet alleen op pornoactrices met strakke lippen lijken, ze spelen ook nog vrijwillig de hoer tijdens het vrijen. Geen voorspel meer, harde en veelvuldige penetratie, vunzige kreetjes slaken en dit allemaal om hun partner te verblijden. Want evenals jonge vrouwen zijn jonge mannen grote pornoconsumenten. Resultaat: au en nog eens au. De verbetenheid en agressiviteit waarmee slachtofferfeministen hun gelijk willen halen komt goed tot uiting in het stuk van

Opzij. Zo is lingerieontwerpster Marlies Dekkers een ’female chauvinist pig’ en Femke Halsema, die niets in de neo-preutsheid ziet, wordt als een domoor neergezet die haar ’kop in het zand steekt’. Kuise powergirls vinden het niet echt fijn om tegengesproken te worden. Er zullen ongetwijfeld jonge vrouwen bestaan met rauwe schaamlippen en een brute minnaar als partner. Maar bij mij slaat de vermoeidheid toe als ik met de veralgemenisering van dit soort verhalen wordt geconfronteerd.

Daarin zijn vrouwen systematisch het slachtoffer en de man de dader. Oké, geven de slachtofferfeministen toe, vrouwen kijken massaal en vrijwillig naar porno op internet. En ze vinden het nog prikkelend ook. En ja, ze willen soms tijdens de daad als sletten worden behandeld. Maar dit is louter en alleen om hun partner te verblijden. Want de man is een seksist en een macho die zijn dulcinea vooral wenst te vernederen. Dit is zijn wraak: ’Nu vrouwen steeds meer macht krijgen en door het glazen plafond heen breken, worden ze in de door mannen gedomineerde porno-industrie weer op hun plek gewezen.

Terug naar hun hok.’ Eerlijk gezegd, vraag ik me af wanneer mannen eindelijk in opstand zullen komen tegen de feminodebilisering die nu de kop opsteekt. De man als erfvijand, bruut en ongevoelig, die het verschil tussen een coïtaal en clitoraal orgasme niet wil leren en in iedere vrouw een pornohoer meent te zien. Het zijn clichébeelden die muf en zuur geuren. Vernederend voor al die mannen die in de Nederlandse feminiene samenleving dag in dag uit hun zachte kant tonen en bij de volgende verkiezing op de Dierenpartij stemmen.

© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.

Reacties (29)

Graag wil ik reageren op R.v.Hest. Dat ligt er maar net aan wat voor boeken worden gepromoot om te lezen. Mars vs Venus is erg oppervlakkig (voor de massa: veel geld verdienen in no-time). Mbt boeken over Animus en Anima: De onbekende Partner van J.A. Sanford, blijkt, zowel man/vrouw vaak af te haken. Dit gaat nl. over zelfverantwoordelijkheid, groei v/h Ego. Het Ego is iets i/d mens dat altijd bang is voor vernietiging, sterven, verandering, vernieuwing, verdieping. Mensen leren in studies iets over projecties, maar projecties vanuit het onbewuste met een direct individueel leerproces is iets anders. Daarom haakt men onterecht vaak af.

Gerbera, Hoofddorp op 22-10-2008, 21:57

Ik denk dat generaliseren leuk is als je een stuk schrijft. Maar de waarheid ligt in het midden. Natuurlijk zullen veel vrouwen het leuk vinden wat daar staat ondanks dat het slachtofferrolletje niet iedereen fijn past: niet bij seks en ook niet in een blad. En natuurlijk zullen veel vrouwen hun mond houden en het blad toch ook niet lezen, willen vrouwen het gecorrigeer aan hun lijf om zogenaamd aantrekkelijker te worden niet allemaal. Veel mannen, niet zielig, weten echt niet wat ze met het lijf van hun vrouwelijke partner aanmoeten bij seks. Dus fijn, die zachte kant, hopelijk gaan ze daarbij goed met elkaar praten en vooral veel lachen.

Leonne, Beetsterzwaag op 22-10-2008, 21:57

Feministen en Palestijnen vertonen een opvallende overeenkomst: Het onverwoestbaar slachtofferdenken dat alleen maar agressie en afkeer opwekt en steun krijgt van psychopaten..

Bukowsky, Santiago op 22-10-2008, 21:52

Ik herinner mij een uitspraak van een uitgever, die zei dat er erg veel boeken zijn voor vrouwen over de man en zijn psyche en nauwelijks boeken voor mannen over vrouwen en hun psyche. De reden daarvoor was, dat mannen niet geïnteresseerd zijn in de psyche van de vrouw, terwijl vrouwen er maar niet genoeg van krijgen, van dat gezeur. M.a.w. Opzij is een typisch damesblad en geen haar beter dan Margriet, Viva of welk ander kletsblad dan ook.

Rowy van Hest, Tilburg op 22-10-2008, 15:54

Het verbaast mij dat u zegt vermoeid te worden door dit soort stukken in Opzij. Uw column wijst hier helemaal niet op, eerder lijkt het seksfeminisme bij u een een vitale inspiratiebron van anti-feministische agressie. U bent niet de enige columnist die zo bezield reageert en niet gevrijwaard van enige defensieve gekwetstheid. Deze defensiviteit is niet op zijn plek. Niet de willekeurige man wordt aan de schandpaal genageld door Opzij, maar de machistische po rno-industrie en diens invloed op onze maatschappij (zowel op mannen als op vrouwen). Dat is best een vermoeiend onderwerp, maar feminodebiliserend is veeleer uw krampachtige reactie.

tc, amsterdam op 22-10-2008, 15:41

Zoals Merel hierboven al zegt worden de vrouwen juist vernederd door een artikel door slachtofferfeministen die beweren dat vrouwen geen macht hebben over hun eigen situatie. Hoe een stel kiest het lichamelijke genot te delen kiezen ze beiden samen voor. Niemand heeft het recht zich slachtoffer te noemen in een situatie die zij volledig zelf in de hand hebben. Ik ben het niet eens met Opzij die vrouwen een slachtofferrol aanpraat en mannen daar de schuld van geeft, maar om als reactie te opperen dat dan de mannen maar het slachtoffer zouden moeten zijn is minstens zo onzinnig.

Keith, Delft op 22-10-2008, 15:25

Jammer dat er bij Opinie en Debat niet meer keuzes zijn. Ik zou graag toevoegen: 'Trouw, omdat ze plaats maakt in de krant voor deze onzin'.

C. Voogd, Den Haag op 22-10-2008, 14:24

Indachtig het feminisme en haar libidogedreven zucht naar een sterke man van oriëntaalse afkomst, moet ik onvermijdelijk denken aan Zarathoestra die zei: "Gaat gij naar de vrouwen? vergeet dan niet de zweep!." De 'Opzij-vrouwen' die de mannelijke verheerlijking van het vrouwonvriendelijke “vaginisme” over zichzelf hebben afgeroepen, lijken het verlangen uit te spreken dat ‘achter elke vrouw een sterke man behoort te staan’. Aldus wordt de klok teruggedraaid, en zullen deze vrouwen pas vrede met zichzelf hebben, wanneer ze weer de enige twee rechten voor zich kunnen opeisen, die hun krachtens hun geslacht toekomen: het baar- en aanrecht.

lucida, amsterdam op 22-10-2008, 10:35

Dit geval van futiele drukte toont wat er kan gebeuren als de exploitatie van een oorspronkelijk serieus blad mede in handen ligt bij een commerciële bladenmaker die gevoelig is voor de platte leus 'sex sells'. n plaats van deze storm in een glas water tot reële proporties terug te brengen lijkt Trouw hier de opschudding nog een beetje te willen verhevigen. Ook Polderpeil-vraag over het onderwerp biedt geen ruimte voor een wat nuchterder beschouwing: 'het slachtoffer' van de affaire is ofwel 'de vrouw' of 'de man'. In het keuze-rijtje ontbreekt het volgens mij meest toepasselijke antwoord : 'het gevoel voor stijl'.

Tino van Os, Den Haag/ Schevningen op 21-10-2008, 23:30

Ja, bij Opzij komen ze nu met de promotie voor de koran, dus kortom de hoofddoek, normaal een seksistisch onderdrukkingssymbool bij uitstek, wordt acceptabel bij dat ooit progressieve feministische blad.

Cogito, Amsterdam op 21-10-2008, 22:49

Feminodebilisering. Ik zat even te kauwen op dat woord. Dat debilisering had ik vrij snel door: debilisering leidt naar debiel en vervolgens naar mongool. Maar is het nu femino- of feminadebilisering? Of wel: wie is de dader, de man of de vrouw? Na de column opnieuw lezen te hebben, neig ik naar feminadebilisering. De man is hooguit de katalysator in het proces, want in een wereld zonder mannen zou Opzij een sprookjesblad zijn. Ik denk dus dat vrouwen zelf de daders zijn. En daarom: feminadebilisering, vrouwen voor vrouwen, mannen voor mannen, kinderen voor kinderen. Tja, wie heeft het hier nog integratie en gemeenschap?

Johan Kloosterman, Harlingen op 21-10-2008, 22:48

Als vrouw herken ik me absoluut niet in het beeld van OPZIJ. Al dat gegeneraliseer vind ik beetje vermoeiend. Gelukkig kan ik zeggen dat ik altijd enorm genoten heb van sex en dat nu (60+) nog doe. Ik zie de man niet als onderdrukker, noch de vrouw als slachtoffer. In Nederland is toch alle informatie beschikbaar en een grote s*xuele vrijheid, laten we die gebruiken en er volwassen mee omgaan, meisjes en jongens van 20 zijn zelfstandig genoeg daarvoor. Bekrompen gezeur lost niets op, zoek oplossingen en communiceer, probeer van iedere dag te genieten, het leven gaat sneller dan je denkt!

Cameo, Den Haag op 21-10-2008, 22:48

@Martha de Vor:
Een echte "Marlboro Man" mag ik helaas ook al niet meer zijn van onze zelfbenoemde feminiene policor bovenlaag, want roken is namelijk net zo hart-stikke ge-vaar-lijk als teveel seks.
Nee, ik ben volgens onze overheid pas goed bezig wanneer ik in de hoedanigheid van een van de wieg tot het graf doorgerekende androgyne modelpapierschuiver keurig mijn niet-geïndexeerde pensioen haal en daarna eenzaam en ongewassen doorlek naar het o zo ontzet-tend be-lang-rijke eindstation van 85+.

Mens, Amsterdam op 21-10-2008, 17:10

Emancipatie en de feministische golven waren mijns inziens bedoeld om de vrouw mondiger te maken en niet meer afhankelijk van de man. Als je dit artikel dus leest, blikt dat daar maar weinig van terecht is gekomen. De vrouw zou nog steeds afhankelijk zijn van haar echtgenoot, zij zou hem moeten behagen.
Beetje waanzin lijkt mij. Door gebrek aan eigen verantwoordelijkheid wordt de schuld zo makkelijk op de man afgeschoven. Toegeven, OPzij heeft zo wel weer de mentaliteit van de jaren 70 en 80. Het was toen niet anders.

Michel, Renkum op 21-10-2008, 14:53

Het polderpeil kan ik helaas niet invullen. Volgens mij zijn er geen andere slachtoffers dan Ephimenco. Ik heb in deze tijd niet de behoefte om me over dit soort onbenulligheden op te winden. Er zijn andere, belangrijkere zaken om je druk over te maken.

Anders, Baarn op 21-10-2008, 14:53

Sylvain, ik lees altijd met genoegen uw columns en wil ook nogal eens reageren, met plezier, maar tijdens het lezen van uw stuk kreeg ik een ongemakkelijk gevoel, omdat ik, als vrouw, het helemaal met u eens ben. Ook ik erger mij dood aan die debiele feminisering, voor mij jaren geleden de reden om Opzij de deur uit te doen. Wij leven in een tijd van de schaamte voorbij en alles is bespreekbaar en zichtbaar n.b. door de vrouwen zelf. Gezeur, geleuter, krankzinnige cosmetische ingrepen. Ja, mannen zijn te lief geworden en laten die klagende en beschuldigende vrouwen over zich heen walsen. Kom op mannen, wordt weer een echte Marlboro kerel!

Martha de Vor, Purmerend op 21-10-2008, 14:53

Veralgemenisering is al jaren een journalistieke trend, en schijnbaar nu ook tot Opzij doorgedrongen? En een onderwerp zwaar aanzetten om de lezer tot nadenken te prikkelen is ook een journalistieke methode.
Dhr. Ephimenco maakt daar ook gebruik van, getuige zijn reactie. Er is nu immers sprake 'feminodebilisering' wat 'de kop opsteekt', een conclusie die wordt gebaseerd op één artikel in Opzij. Zo vermoeid was dhr. Ephimenco ook weer niet.

Lilian, Oude Wetering op 21-10-2008, 14:53

op alle vlakken in het leven bestaat goed en kwaad,ook bij mannen en vrouwen,ook op het vlak van seksualiteit
toch ben ik van mening dat het geen fifty-fifty verhouding is
ik ken wel degelijk veel meer gevallen waarbij de man gewelddadig is voor wie de seksuele daad gewoonweg een brute veroveringsdaad is,onderwerping afdwingend en ook zeer egoïstisch
uireraard zijn er vrouwen die dat spel gewillig meespelen,als zij zich enkel tot doel stellen de man te behagen,dan zullen deze vrouwen dus eens moeten bijgeschoold worden,mijns inziens

meeus martine, heirbaan 76 1830 machelen op 21-10-2008, 13:26

Sorry, maar waarom zijn die vrouwen (als ze al bestaan)het slachtoffer van mannen? Dat ze zich voor een man zouden vernederen is niet omdat die man daarom vraagt maar omdat die vrouwen kennelijk niet weten hoe ze op een volwassen manier met mannen om kunnen gaan. Door de verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag op een ander projecteren ontneem je jezelf de macht om iets aan de situatie te veranderen. Degene die vrouwen vernederen zijn de slachtofferfeministen zelf, die kennelijk uitsluiten dat vrouwen over eigen wil en enige intelligentie beschikken en niet voor alles afhankelijk zijn van een man. Dat geklaag leidt dus nergens toe.

Merel, Warmond op 21-10-2008, 13:19

Als vrouwen de h*er uithangen is het zorgwekkend, als vrouwen een hoofddoek opzetten is het ook niet goed.
Als vrouwen met kinderen niet buitenshuis werken gaat het fout, als vrouwen niet genoeg tijd in het gezin stoppen gaat het ook fout.
Als vrouwen in hun blootje op affiches staan is het zorgwekkend, als vrouwen geheel gehuld in textiel over straat gaan is niet gewenst. Als er niet genoeg vrouwen "aan de top" zijn is het fout, als vrouwen aan de top net gaan doen als de haantjes is het weer teveel van het goede.
Als mannen hun "mannelijkheid" verliezen is het niet goed, als mannen macho doen is het ook niet goed.
Parlementaire enquête? :-)

yelamdenu.blogsome.com, rotterdam op 21-10-2008, 13:19

Iets voorbij het midden wist ik wat ik hier zou schrijven en ben ik opgehouden met lezen.

Geachte heer Epimenco, als de Opzij U tegenstaat, dan leest U het toch gewoon niet?

Nico, Amsterdam op 21-10-2008, 09:26

Het ontbreekt er nog maar aan dat de dames moslim worden en zich gaan inpakken. Zou een schop onder de kont niet gezonder zijn , als Donner het tenminste niet verbiedt? Wat een maf gedoe.

Willem, Aalst op 21-10-2008, 09:23

Ik ben al jaren geleden in opstand gekomen. Aan mijn lijf geen Hollandse vrouw en zeker geen pseudo-feministische zuurpruim. Ik wil een vrouw die van s*x wil genieten en deze niet als machtsmiddel gebruikt. Gelukkig heb ik zo'n vrouw gevonden.

M.Nieuweboer, Moengo Suriname op 21-10-2008, 09:23

Op de website even gekeken, maar het shockerende beeld niet ontdekt. Zo lang de Opzij redactie op de site schrijft dat "Twintigers zijn seksueel burnt out" en zo nadrukkelijk van haar engelstalige onkunde getuigt (of is het afgetuigd?) zou ook ik me druk kunnen maken over feminodebilisering, maar die betreft dan uitsluitend de redactie van Opzij.

J.W. Henfling, Bussum op 21-10-2008, 09:23

Als vrouw ook 100% eens met Ephi. Ach, bladvulling zullen we maar zeggen he? Tijdens de redactievergadering opgeborreld ideetje wordt uitvergroot tot omslagartikel. Zo maken we nieuws. Er hoeven helemaal geen feiten te zijn die de vermoedens staven, we brouwen gewoon een 'trend.'

Sita, Rotterdam op 21-10-2008, 09:16

Uitstekend artikel in de schaarste van mannelijk repliek op de teneur der Opzij-dinosauressen. Ik denk dat als de feministische voorhoede haar eigen seksuele drang wat minder leidraadgevend had gehouden zij als beweging een stuk meer vrouwen aan zich had kunnen binden en derhalve veel meer zou kunnen betekenen voor de emancipatie. Maar zou deze voorhoede dat werkelijk willen ? Ik denk liever de status quo van David(a) en haar seksueel gelijksgezinden, al dan niet in keurslijven geperst. Triest voor de hetero vrouw die wederom onderdrukt en ge-... wordt, lastig voor haar geliefde en een domper op de goede zaak.

Van Blijswijk, Den Haag op 21-10-2008, 09:16

Uitstekend artikel in de schaarste van mannelijk repliek op de teneur der Opzij-dinosauressen. Ik denk dat als de feministische voorhoede haar eigen seksuele drang wat minder leidraadgevend had gehouden zij als beweging een stuk meer vrouwen aan zich had kunnen binden en derhalve veel meer zou kunnen betekenen voor de emancipatie. Maar zou deze voorhoede dat werkelijk willen ? Ik denk liever de status quo van David(a) en haar seksueel gelijksgezinden, al dan niet in keurslijven geperst. Triest voor de hetero vrouw die wederom onderdrukt en ge-... wordt, lastig voor haar geliefde en een domper op de goede zaak.

Van Blijswijk, Den Haag op 21-10-2008, 09:16

Geachte Mijnheer Ephimenco,
Uw schrijven vond ik vermakelijk en ook de opmerking over 'veralgemenisering' vond ik erg herkenbaar. Toch zal ik niet in 'opstand' komen tegen de door u genoemde feminodebilisering. Er zijn genoeg vrouwen met wie serieus gesproken (en genoten?) jkan worden zonder dat bizarre gedoe. Waarom zou ik mijn tijd dan verdoen met het door u genoemde gekleuter. Veel kleuters hebben (net als veel volwassenen trouwens) erg veel mening. Daar hoef je geen kennis of ervaring voor te hebben.
MvG
Peter Rutten

Peter Rutten, Haarlem op 21-10-2008, 09:16

He-le-maal mee eens heer Ephimenco.
Mannen worden door vrouwen gewoon van jongs af aan "kapotgeluld". Daar komt een belangrijk deel van de agressie en hardheid vandaan. Zie bijvoorbeeld het voor 90% feminiene geklets en ge-intervisie in ons "onder"wijs - "boven"wijs zou overigens een beter woord zijn.
Ik stem bij de volgende verkiezingen op de eerste de beste partij die het maatschappijbrede postmoderne groepsslachtofferisme voorgoed op de brandstapel gooit.

Mens, Amsterdam op 21-10-2008, 00:07

Plaats een reactie

U hebt geen naam ingevoerd.

U hebt geen woonplaats ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

U hebt geen reactie ingevoerd.

Uw reactie is te lang.

Gebruik maximaal 650 tekens. U heeft nog 650 tekens. Lees ons reglement

Stuur artikel door

Verstuur dit artikel naar

U hebt de naam van de ontvanger niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

Uw gegevens

U hebt de naam van de zender niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

counter
Polderpeil

Wie is het echte slachtoffer van het artikel in Opzij?

Ga naar het polderpeilarchief

Polderpeil

Wie is het echte slachtoffer van het artikel in Opzij?

De man want hij wordt weggezet als een seksist en een macho

70 %

 
De vrouw want zij is het slachtoffer van de seksualisering van de samenleving

30 %

 

Totaal aantal stemmen: 857

Ga naar het polderpeilarchief

Opinie

Columnisten

De een is hoogleraar Nederlandse geschiedenis, de ander is televisierecensent en weer een ander is politiek journalist. Allen hebben ze één ding gemeen: columns schrijven.

Trouw Printboeken

Elma Drayer, nu gebundeld verkrijgbaar

De columns van Elma Drayer zijn gebundeld. De colums verschenen eerder in Trouw en op onze website.

Trouw Printboeken

Wim Boevink - Klein Verslag, nu gebundeld verkrijgbaar

Het populaire dagelijkse verslag van Wim Boevink is nu gebundeld. De colums verschenen eerder in Trouw en op onze website.

Weblogs

De blogs van Trouw

Vanuit diverse plekken op de wereld bloggen correspondenten over de meest uiteenlopende zaken. Maar ook op de Amsterdamse redactie worden blogs getikt.

Opinie

Brief Hoofdredacteur

De hoofdredacteur van Trouw geeft in een column wekelijks zijn visie op keuzes in de krant, wat er speelt binnen de redactie en onder de lezers.

Opinie

Polderpeil

Is de PvdA te elitair? Is naaktzwemmen aanstootgevend? Hoe zinvol zijn gruwelijke beelden in de krant? Laat uw stem horen en bekijk de uitslagen van eerdere peilingen.

Opinie

Spotprenten

Tekenaars Len Munnik, Tom Janssen en Berend Vonk geven om de beurt hun visie op de wereld, gegoten in 16 bij 12 centimeter. Hier vindt u de tekeningen van de afgelopen week.

Opinie

Commentaar

Van maandag tot en met zaterdag staat in dagblad Trouw het redactioneel commentaar. De hoofdredactie schrijft deze opiniërende analyse over onderwerpen uit de krant.

Opinie

Podium

Het woord zegt het al; 'podium' is het onderdeel van Trouw waar het vrije woord klinkt. Het gaat om opiniërende gastbijdragen van specialisten of vakdeskundigen.