Ga direct naar de content

Moderne manieren
2 januari 2010
Beatrijs Ritsema

Van een buitenhuis een kazerne maken

Beatrijs Ritsema

Beste Beatrijs, Mijn neef nodigt mij en mijn vrouw enkele malen per jaar uit op zijn buitenverblijf in de Ardennen. Dat is een traditie van de afgelopen vijftien jaar. Het probleem is zijn vrouw.

Alhoewel het maar om een weekend gaat, eist zij dat wij op het einde van ons verblijf het ganse huis van onder tot boven schoonmaken, zelfs de niet gebruikte kamers. Na afloop van deze arbeid controleert zij uitvoerig en met commentaar de kwaliteit van ons werk. Dit verplichte schrobben en boenen begint ons (70-plussers) steeds zwaarder te vallen. Net zomin als wij kan en durft mijn neef op te treden tegen de schoonmaakobsessie van zijn vrouw. Hun kinderen hebben ook reeds vergeefs getracht haar aan te sporen betaalde hulp ter plaatse te zoeken. Financieel zou dit voor hen geen enkel probleem betekenen en wij zouden uiteraard graag bijdragen aan de kosten. Want wij houden van de omgeving en voor mijn sympathieke neef zou het een ramp zijn indien wij zouden stoppen met deze Ardennen-weekendjes.

Corvée voor logées

De echtgenote van uw neef is een carrière als sergeant in het leger misgelopen. Zij lijkt geknipt voor het drillen van weerspannige rekruten. Spijtig voor haar beschikt ze slechts over een buitenhuis en niet over een kazerne. Om logées van nota bene 70-plus te onderwerpen aan het regime van een werkkamp is buitengewoon ongastvrij, om niet te zeggen volslagen idioot. Eigenlijk is uw neef degene die hier paal en perk aan moet stellen. Dit is geen manier van doen en het is treurig dat hij blijkbaar zo onder de plak van zijn vrouw zit dat hij geen eind kan maken aan deze absurde gang van zaken. Ik raad u aan om bij het volgende logeerweekend van tevoren te overleggen met de vrouw des huizes. Kondig haar aan dat u graag komt, maar dat u de schoonmaakdienst niet meer gaat volbrengen. U bent er te oud voor, u bent er niet meer toe in staat en u hebt er geen zin meer in. Bied haar aan om het af te kopen. Stel dat het schoonmaken vijf uur in beslag neemt, bied haar dan 75 euro aan, waarvoor ze een schoonmaakhulp kan inhuren de dag daarna. Als ze uw bod afwijst en vasthoudt aan de dwangarbeid, is dat jammer, maar dan ziet u af van verdere logeerpartijtjes. Laat dat duidelijk zijn voor haar. Ga in dat geval gezellig in een hotelletje in de buurt zitten en maak overdag afspraken met uw neef voor wandelingen of toeristische excursies.

Beste Beatrijs,

Sinds enkele weken ben ik oma van een Chinees kindje dat mijn zoon en schoondochter na lang wachten tot hun vreugde konden adopteren. Wanneer ik vertel over mijn geadopteerde kleindochter, gebeurt het wel eens dat mensen mij in meer of minder bedekte termen vertellen dat kinderen beter in hun eigen cultuur kunnen worden opgevangen. Gisteren nog kreeg ik dat van een vriendin te horen die omstandig ging uitleggen dat zij geld gaf aan een hulpproject voor kinderen, zodat die kinderen in hun eigen land een toekomst hebben. Iedereen heeft natuurlijk recht op een mening over dit onderwerp, maar het ligt er nogal aan tegen wie je die mening op welk moment ventileert. Mijn moment was het niet. Ben ik overgevoelig?

Subtiel terechtgewezen

Het is ten enenmale ongepast om ouders of grootouders van een geadopteerd kind (of nog erger: het geadopteerde kind zelf) te gaan doorzagen met gemakzuchtige opinies over hoe het probleem van weeskinderen in derdewereldlanden idealiter opgelost dient te worden. Met dergelijke colleges bederven uw kennissen uw blijdschap met uw nieuwe kleinkind, terwijl zij zich tegelijk voordoen als moreel hoogwaardiger personen, die de belangen van weeskinderen beter dienen dan uw zoon/schoondochter. Onmiddellijk in de kiem smoren, zo’n riedel! Zeg tegen uw kennis: ‘Goed van je om geld aan ontwikkelingslanden te geven! Mijn zoon, schoondochter en ikzelf zijn heel gelukkig met ons adoptiekindje en ik weet zeker dat zij een liefdevolle opvoeding zal krijgen met alle kansen om zich volwaardig te ontplooien. Tot ziens maar weer’, waarna u zich ijlings uit de voeten maakt.

Beste Beatrijs,

Ik ben een op sommige punten wellicht wat ouderwetse man van 57. Ik heb een goede vriend met twee heftig puberende zonen van 15 en 17, die ik al sinds hun geboorte ken. Als ik daar op bezoek kom, groet ik de jongens altijd. Ze groeten niet terug, ze kijken mijn kant niet op, er kan zelfs geen misnoegd knorgeluidje vanaf. De ouders schijnen er niet zo mee te zitten, ze corrigeren dit gedrag althans niet, maar het stoort mij. De vorige keer wist ik een snedige opmerking (’Ha! Die onzichtbaarheidspil heeft toch gewerkt!’) nog tijdig in te slikken. Ik weet dat het niet mijn taak is om ze op te voeden, ik vraag me alleen af of ik hier toch iets van kan zeggen.

Onzichtbare entrée

Heel vervelend inderdaad! Ook heel merkwaardig dat de ouders niet even corrigerend ingrijpen. Het is lastig voor u als bezoeker om hier iets over te zeggen. Je verzeilt al gauw in stekeligheden als „Zeggen we tegenwoordig geen ’Hallo’ meer?” Uw snedige opmerking over de onzichtbaarheidspil is op zichzelf wel grappig, maar het is de vraag of bokkige tieners de hint zullen vatten en of het gewenste leereffect zal optreden. Het beste lijkt mij om, zodra u hen in het vizier krijgt, op hen af te lopen en hen lichtelijk ostentatief te begroeten, waarbij u hun naam noemt: „Hé, Dirk-Jan! Hoe is het?”, „Hallo, Quirijn! Alles goed?” Zo dwingt u een respons af. Steek uw hand erbij uit, zodat ze die kunnen schudden. Ze moeten wel van heel bokkigen huize komen, willen ze een uitgestoken hand negeren. Als ze desondanks nog steeds doen alsof u lucht bent, is het moment daar dat u kunt vragen: „Wat is er aan de hand? Heb ik iets misdaan of zo?”

© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.

Vragen over de omgang met buren, collega’s, familie, vrienden en kinderen kunt u sturen naar: Trouw, Beste Beatrijs, Postbus 859,1000 AW Amsterdam. U kunt uw vraag ook elektronisch indienen via www.trouw.nl/beatrijs of via beste@beatrijs.com Het archief van deze rubriek is te vinden op www.beatrijs.com

Reacties (28)

pubertijd/puberteit: het verschil is mij bekend. Ik wilde er even de aandacht op vestigen, omdat ik denk dat het goed is om bewust voor een van beide te kiezen. Dat allemaal omdat ik ervan overtuigd ben dat vaak 'tijd' wordt gekozen wanneer het 'teit' moet zijn.

Renate, Rotterdam op 07-01-2010, 16:18

Puberteit en pubertijd kan alletwee.. Puberteit is het proces en pubertijd is de tijd dat je in de puberteit zit. Zoek het maar op..
Verder ben ik het eens met Evan.

Lisa, UK op 07-01-2010, 14:57

Schoonmaakploeg: U wordt niet uitgenodigd om op vakantie te komen maar om schoon te maken. Aan u de keus.
Oma: Van harte gefeliciteerd met uw kleindochter. Mogen jullie lang van elkaar kunnen genieten.
Huisvriend: Ik ben het helemaal eens met Beatrijs. Op die leeftijd heb je soms even een zetje nodig om je sociaal te gedragen. Vaak komt dit soort gedrag voort uit niet goed weten hoe je te gedragen uit verlegenheid, uit angst voor gek te staan, weten jullie dat niet meer? Kenmerkend dus voor de puberteit.
En ja het is puberteit, hoewel pubertijd wel een leuke woordspeling is. Gelukkig nieuwjaar allemaal.

evan eijk, rotterdam op 07-01-2010, 10:21

Ben bij die logeerpartijen behulpzaam, neem de neef en zijn vrouw op jullie kosten naar een restaurant en breng een traktatie mee. Een buitenhuis brengt tenslotte extra werk en kosten mee en jullie genieten ook van het huis. En schoonmaken? Houd het bij jullie slaapkamer/badkamer en pleit zonodig rugpijn, hoofdpijn, minder energie als vroeger (iets dat ook de neef en vrouw zonder twijfel beginnen te ervaren). Deze vrouw is duidelijk obsessief en krenterig, wil geen betaalde hulp inschakelen en stelt eisen waaraan ze zonder hulp niet kan voldoen. Ik vraag me af hoe ze hun andere huis schoon houden. Neef heeft duidelijk geleerd er mee te leven.

Anna Lines, Londen op 06-01-2010, 17:22

pubertijd of puberteit?

Renate, Rotterdam op 06-01-2010, 09:58

Nee, ik geloof niet zo in de "slechtheid" van die neef. Hij nodigt ze vaak uit, dus krijgen ze wel een vriendelijke dienst van zijn kant, zoals het tussen familieleden hoort.
De vrouw is gewoon een beetje ziek en obsessief, dat is het gewoon.

David, Buitenland op 06-01-2010, 09:13

Kent u het spel van "Good cops , bad cops"? Het is een team-spel waar de een de kwade is en de ander de goeie is. Ze werken als een team en bereiken hun doel! Is neef de 'goeie' en zijn vrouw de 'kwade'? Ze krijgen het wel voor elkaar om anderen voor hun karretje te spannen. Ik snap ook niet waarom deze gasten er ooit mee akoord gegaan zijn.
Maar dat realiseren ze zich nu ook wel.

Gerda, aardbol op 05-01-2010, 22:30

Aan: aad, rotterdam
Wel vreselijk sneu voor u, om zulke ouders te hebben. Dat u niet eens vervelend mocht doen! Maar tussen iemand verplicht zoenen of alleen een mompelende groet uitstoten zit nogal een verschil. Maar zo aan uw reactie te lezen bent u nog steeds puber, of u hebt er in ieder geval een trauma aan overgehouden.

Josefien, Groningen op 05-01-2010, 21:11

Als de ouders van de betreffende pubers niet bereid of in staat zijn elementair fatsoen bij te brengen, dan houdt het gewoon op. Die kinderen zullen later nog wel raar op hun neus kijken, maar verder kan niemand er wat aan doen. De briefschrijver wil naar ik aanneem ook niet als de zedenpredikende oom of tante te boek komen te staan. Leg het wangedrag maar naast u neer. Hoogstens kunt u uw vriend er eens op aanspreken.
Voor wat betreft de gastvrouw met de schoonmaakwoede: Eens en voor paal en perk aan stellen. Is dat mens nou helemaal gek? We hebben het hier over mensen in de 70, geen scholieren die er een zwijnenstal van hebben gemaakt!

Marie, V.S. op 05-01-2010, 20:50

Het gedrag van die pubers is schandalig.
Ik ben het zeker niet eens met het advies van Beatrijs. U moet ze ostentatief negeren, niet alleen bij het begroeten, maar ook tijdens het bezoek.
Dan gaan ze waarschijnlijk wat meer respect voor u krijgen en u gaan groeten - en zolang u ze zonder antwoord blijft begroeten, blijven ze zich superieur aan u voelen.

David, Buitenland op 05-01-2010, 15:23

Het is vooral in het belang van de puber zelf dat hem wat sociale vaardigheid wordt bijgebracht. Gebrek aan sociale vaardigheid wordt in het latere leven een handicap, zowel in het privéleven als in het beroep.

Jan W., Noord Holland op 05-01-2010, 15:20

Ook ik ben het niet met (o.a.) Martha Blom en Aad eens, dat de betreffende pubers maar het beste genegeerd, of 'met rust gelaten' moeten worden. De pubertijd is immers ook een levensfase waarin je van kind groeit naar volwassene. Als kind heb je een grote mate van vrijheid t.a.v. omgangsvormen, maar als volwassene niet meer. Tijdens je pubertijd moet je leren wat wel kan en wat niet kan. Het negeren van anderen, zeker vrienden van je ouders, kan simpelweg niet. Uiteraard moet je dit leren, maar dan moet het je wel duidelijk gemaakt worden. Dit kan door ouders, eigen vrienden, leraren, trainers, enz, maar ook door -in dit geval- de huisvriend.

Boudewijn, Amsterdam op 05-01-2010, 07:56

@ Stille pubers

Ik ben het helemaal niet eens met de mensen die zeggen dat je de pubers maar met negeren.
Het is juist belangrijk dat ze alert worden gemaakt dat dit soort gedrag niet door de beugel kan.
Ik had er allang een opmerking over geplaatst. Ik zou dit ook niet accepteren van mijn kinderen.
Het gaat hier niet om dat ze zich moeten mengen in een gesprek maar gewoon over het beleefd begroeten van bezoekers! Ik denk dat het probleem maar al te vaak is dat mensen denken: ach laat maar zitten, die draaien wel bij! Met een beetje meer betrokkenheid van alle partijen wordt de maatschappij een stuk vriendelijker en fijner voor iedereen.

Lisa, UK op 04-01-2010, 15:23

Corvee.
Dit geval met dat verplichte schoonmaken, is wel zo allerverschrikkelijks apart. Wat mankeert die vrouw? Er kon wel een steekje los zitten. Maar die neef, zoals Aad ook zegt, valt wel wat te verwijten. Het is wel slap dat hij zijn tirannieke vrouw zo haar gang laat gaan. Schaamt hij zich niet? Margo haar reactie deed me lachen. Goed idee Margo! ;-)
Het is misschien het allerbeste dat hier een stevig gesprek wordt gevoerd, waarbij man en paard genoemd worden. Zachte heelmeesters...
Zo'n helleveeg bekeer je niet met een zacht woord. Pak maar even aan, dat lijkt me beter. Loopt het spaak? Dan mag neef eens even gaan nadenken!

Coby, Sexbierum op 04-01-2010, 12:30

@pubers.
Herinner me dat [ook] mijn ouders vrienden hadden waarmee ik niet kon opschieten. als kind moet je je het gezelschap en de opmerkingen laten welgevallen [geef tante eens een kusje... doe niet zo vervelend..]. Als puber wist ik meestal op tijd weg te zijn. Zo niet, dan zal ik best nors en/of afwezig zijn overgekomen. Sja, u bent bevriend met de ouders..of die vriendschap automatisch overgaat op de kinderen? Moet dat? O ja, het ergst waren die "vrienden" die zo nodig mee moesten opvoeden [leermoment!!!]!
Ik heb dat altijd goed onthouden

aad, rotterdam op 04-01-2010, 12:20

Corvee. Haha, wat een goed idee! Ik ga voortaan ook mensen uitnodigen als het tijd is voor de grote schoonmaak

margo, zweden op 04-01-2010, 10:18

@Ardennen. De bekoring van het buitenhuis moet wel erg groot zijn!Bij een uitnodiging het uurtarief van een schoonmaakster vermelden en een contract laten tekenen. Of beter... neem een leuk hotelletje en de buurt, wijs de uitnodiging beleefd af [bijv. met : ik ben nu met pensioen, heb lang genoeg gewerkt}. De uitnodiging is duidelijk niet voor een gast, maar voor een paar schoonmakers.
Afkopen is onzin. Als u uitgenodigd bent, bent u gast. Wellicht moet uw neef, die z'n vrouw haar gang laat gaan, eens leren wat gastvrijheid is. Of hij vindt het best zo.. goedkope werkkrachten.
zo sympathiek lijkt me die neef niet meer!

aad, rotterdam op 04-01-2010, 10:18

Corvée.

Een uitstekend antwoord van Beatrijs op deze vraag.
De vraagsteller wil zijn neef niet het plezier van het gezelschap van hem en zijn vrouw ontzeggen,maar dat zal de zeer onaangename vrouw van zijn neef beseffen, en daar maakt ze misbruik van. Ze is er al over aangesproken maar zet haar gedrag voort. Ga dan inderdaad maar in een hotel, zoals Beatrijs al zegt. Dat zal die vrouw leren.
Wat een xantippe.

Coby, Sexbierum op 03-01-2010, 21:43

Corvee: volgende keer uitsluitend de gezamenlijk gebruikte ruimtes gezamenlijk (= met zijn vieren) schoonmaken. Niet meer reageren op de controles en er is geen reden voor het schoonmaken van de overige ruimtes te zorgen.
Groeten: begin maar met "Dag Jan, dag Piet" bij binnenkomst en na een paar keer negeren aan de vriend (is toch een vriend?) vragen waarom die jongens toch nooit reageren en niet wellevend teruggroeten.
Adoptie: Kinderen uit China worden alleen ter adoptie aangeboden als er in eigen land geen opvang voor is. De omstandige vriendin had op off-topic zijn geattendeerd kunnen worden. Ook anderen terug naar het onderwerp halen.

Stella, Utrecht op 03-01-2010, 11:54

Wat een goed antwoord van Beatrijs over die tieners: toon oprechte interesse voor ze, vraag hoe het met ze gaat en dan krijg je vast wel een reactie.

Lalagè, Amersfoort op 02-01-2010, 22:30

@ oma, uw kleinkind is welkom, van harte gelukgewenst.
Discussie over de scheve verhoudingen in de wereld, oplossingen daarvoor en structurele veranderingen zou ons allen bezig moeten houden. Maar niet gepast als u blij vertelt over uw klein-kindje.
Net zo min als het gepast is te beginnen over overbevolking als ouders een 'eigen' kindje krijgen. Hou bij commentaar de woorden van Huub Oosterhuis in gedachten:

Ergens komt een kind vandaan
van ver, van buiten, zonder naam,
(-) dan roepen mensen: jij, jij, jij!
woon hier bij ons, woon hier bij mij!
de wereld wordt een huis voor jou,
en LIEFDE maakt een mens van jou.

Nel, Leiden op 02-01-2010, 22:30

Dat waren zeker Trouw-lezers. De website van Trouw heeft een adoptie-dossier waar flink stemming wordt gemaakt tegen adoptie. Ik heb in de commentaren onder die negatieve artikelen meerdere malen gewaarschuwde tegen het stigmatiseren van adoptieouders en kinderen. Ik ken een gezin met twee Chinese meisjes. Ik ken de grote lust van 'de Nederlander' om anderen moreel te veroordelen. Hou op met die hetze. Je schaadt er de kinderen mee en dat kan toch niemands bedoeling zijn?

Peter, Utrecht op 02-01-2010, 15:17

Corvee voor logés? Is dat een echt verhaal? Waarom doet iedereen daar aan mee? Dat geldt dus voor neef en logés. Dat je je eigen rommel opruimt, dat is niet vreemd. Maar dat je je zo voor het karretje laat spannen? Nou nee.

Lara, ... op 02-01-2010, 15:13

Pubers. Natuurlijk zijn de ouders hier fout, ze hadden al jaren geleden moeten beginnen met de opvoeding. Wat voor asociale volwassenen kweek je hiermee? Waarschijnlijk zijn ze nu te bang om er iets van te zeggen, de kinderen zouden eens boos kunnen worden!
Die hebben overigens niet het recht zich als verongelijkte krankzinnigen te gedragen! Mijn advies: die twee verder negeren en de hemel danken dat ze niet van u zijn.

Barbara Marquart Scholtz, Amstelveen op 02-01-2010, 15:01

@schoonmakende gasten: te gek voor woorden. Onze uitgenodigde gasten maken hun bed zelf op en daarmee houdt het op. Deze oude mensen laten zich ringeloren door een doorgeslagen schoonmaak freak. Direct mee stoppen zonder verdere uitleg en zeker geen geld aanbieden.
@groeteloze pubers: Ze gaan door een fase waarin ze of verlegen zijn of uitbundig niet-verlegen. Dit gaat gewoonlijk weer over; over twee jaar zijn het weer normale sociale jongeren. Nu vervelend maar geen woorden aan vuilmaken of er een probleem van maken.
@allochtone baby: Hollanders kunnen verrekt ongemanierd zijn dat blijkt weer.

Jon Story, den Bosch op 02-01-2010, 14:53

Onzichtbaar. Waarom groet u deze blagen nog? Geeft u ze ook nog cadeautjes voor hun verjaardag? Gewoon negeren en als er toevallig een van de jongens het woord tot u richt, kunt u altijd nog antwoorden: Zo ben jij er ook, leuk om je stem eens te horen. U komt voor hun ouders en niet voor deze pubers, maar misschien gaat het wel over als ze volwassen zijn geworden.

Martha Blom, Goes op 02-01-2010, 14:49

Bij adoptie gaat het om een kinderwens, niet sec om het 'goede doel'.
Dat hiermee een jong kindje uit een weeshuis komt is mooi.
China heeft elk tweede kind verboden en meisjes zijn vaak ongewenst.
Een donatie van je maandloon zal weinig doen aan het leed in een weeshuis, dus makkelijke oordelen zijn inderdaad ongepast.

yulian, Groningan op 02-01-2010, 13:56

Fantastisch dat deze mensen een kindje konden adopteren. Het kind komt in een omgeving waar het zeer gewenst is, en ongetwijfeld liefde zal ontvangen. Dat is nog maar de vraag als het in land van herkomst blijft. Dat men geld geeft aan hulpinstanties om kinderen in eigen land een evt. toekomst te bieden staat niet in vergelijking met de individuele liefde en aandacht die ouders aan kinderen kunnen geven. Het moraliserende vingertje is hier uitermate ongepast en ik zou dat duidelijk laten weten!

g, usa op 02-01-2010, 10:18

Plaats een reactie

U hebt geen naam ingevoerd.

U hebt geen woonplaats ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

U hebt geen reactie ingevoerd.

Uw reactie is te lang.

Gebruik maximaal 650 tekens. U heeft nog 650 tekens. Lees ons reglement

Stuur artikel door

Verstuur dit artikel naar

U hebt de naam van de ontvanger niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

Uw gegevens

U hebt de naam van de zender niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

counter
internet

Apple graaft weer een eigen graf

Wat hebben mediabedrijven, softwarebedrijven en voorvechters van een vrij internet gemeen? Een groeiende afkeer van Apple en de iPhone.

Moderne manieren

Geen zin om mooi weer te spelen

Beste Beatrijs, Mijn ouders zijn op een hele nare manier gescheiden toen ik 14 was (ik ben nu 40). Nadien heeft mijn vader zich jarenlang nauwelijks bemoeid met mij en mijn broer. Mijn moeder heeft nu gezegd dat ze niet meer op verjaardagsfeestjes van mijn kinderen komt als mijn vader er ook zit.

Olympische medailles

Waar wonen de winnaars?

Trouw zoekt winnaars van olympische medailles. Kent u ze en weet u waar ze woonden toen ze het olympisch ereschavot beklommen? Bekijk ze bij Trouw in de Buurt en zet ze zelf op de kaart!

deGids

Begrijp je loonstrookje

Het boekje 'Inzicht in inkomen' legt afkortingen als 'loon SV' uit.

Weinig mensen begrijpen wat er precies op hun maandelijkse salarisstrookje staat. Dat is jammer, want op die manier lopen werknemers soms fiscale voordelen mis.

Sport

Alle musea op de kaart

Klik op de kop hierboven voor volledige kaart
Sleep over een icoontje voor meer informatie

deGids

Oplossing citatenpuzzel 2009

Weet u het nog, de citatenpuzzel met 100 uitspraken? De antwoorden staan nu ook online.

kookse

Videorecepten

Soms is een lijst met ingredienten en de bereidingswijze niet genoeg informatie voor een goed gerecht. In samenwerking met Kookse.tv zet Trouw recepten op video.


> Gebakken Schol met Citroen

> Garnalenkroketten

> Bietensalade

> Minestronesoep

> Mexicaanse Chili-con-carne

Ontspanning

Doe de King William’s Trouw Test

Alles kan online, maar eigenlijk, ei-gen-lijk, moet je de King William’s Test op papier doen, en ouderwets de bibliotheek ingaan voor de antwoorden.