Ring terug na beëindiging relatie
Beste Beatrijs, Mijn vriendin is na twee jaar samenwonen, waarvan het laatste half jaar in een geregistreerd partnerschap, plotseling bij me weggegaan.
We zijn nu de boedelscheiding en financiën aan het regelen, en dat gaat gelukkig zonder ruzie. Vorige week vroeg ik mijn ex-vriendin om de ring terug te geven die ik haar tijdens de geregistreerd-partnerschapceremonie op het stadhuis aan de vinger had geschoven. Hier voelde zij niets voor. Zij vindt: eens gegeven blijft gegeven. De ring ziet er overigens niet uit als een trouwring. Ze draagt hem regelmatig als sieraad. Het gaat me niet om de financiële waarde ervan. Ik zou er niets mee kunnen, tenzij ik hem laat ombouwen tot dasspeld of zoiets, waar ik misschien wel wat voor voel. Hoe dan ook, ik weet niet beter of een vrouw hoort een ring te retourneren bij het beëindigen van een relatie. Wat zegt de etiquette hierover?
Ring terug?
Beste ring terug,
In vroeger tijden was het gebruikelijk om cadeaus en brieven te retourneren bij het verbreken van een verloving. Dit teruggeven van persoonlijke gedenkspullen vormde een onderstreping van het uitmaken. Het idee was dat ex-verloofden zo met een schone lei konden beginnen aan een eventueel volgende relatie, zonder dat zij allerlei incriminerende parafernalia in hun bezit hadden. Een vrouw hoorde zich niet te tooien met sieraden van een vroegere minnaar. Dat was niet kies. Bovendien had de man die de verlovingsringen had aangeschaft (die later trouwringen zouden worden) hier vaak flink wat geld tegenaan gegooid. De vrouw moest de hare teruggeven, zodat haar ex-verloofde beide ringen bij de juwelier te gelde kon maken dan wel ze voor een volgende verloving kon gebruiken.
Dit gebeurt eigenlijk allemaal niet meer. Mensen verloven zich nauwelijks nog, ze schrijven elkaar bijna geen brieven meer, aan relaties komt een eind zonder dat er cadeaus worden teruggegeven, en het stuklopen van huwelijken en samenwonende partnerschappen gaat met boedelscheidingen en financiële rompslomp gepaard. Dat laatste maakt u nu zelf mee en dat gaat tot nu toe goed. Ik denk dat u die ring maar beter kunt laten zitten. Hoewel ik me wel iets kan voorstellen bij de symbolische waarde die u eraan toekent (u vindt het ongepast dat uw ex doorgaat met die ring dragen, alsof u nog een stel vormt), overweegt u om er een dasspeld voor uzelf van te maken! Dat lijkt me dan een kwestie van de ene symbolische ongepastheid door de andere te vervangen. Afgezien daarvan was de ring meer een cadeau dan een verbintenissymbool (u had er zelf immers geen). U zult uw ex-vriendin wel meer cadeaus hebben gegeven in de loop van uw relatie. Kettinkjes, oorbellen, boeken, cd’s, zijden sjaaltjes en wat niet al. In de harmonieuze boedelscheiding zullen die vanzelfsprekend aan haar toevallen. Etiquettegewijs lijkt het me beter als u ’de ring’ onder het motto ’Das war einmal...’ schaart onder de rest van uw cadeaus aan haar, en er geen aanspraak op maakt.
Beste Beatrijs,
Het plan is gerezen om ter ere van de 70ste verjaardag van onze vader een dagje naar de Efteling te gaan met de hele familie. Leuk natuurlijk, maar ons gezin wordt nogal op kosten gejaagd. Mijn twee broers hebben allebei twee werkende volwassen kinderen die aan hun entree kunnen meebetalen. Mijn man en ik hebben vijf kinderen, van wie de twee oudsten arme studenten zijn. Het komt het er dus op neer dat wij voor zeven personen zowel entree als restaurant moeten betalen. Het lijkt mij eerlijker om het hele bedrag door drieën te delen, maar dat durf ik niet voor te stellen, want dan lijkt het alsof mijn broers voor mijn kinderen mee moeten betalen. Hoe kunnen wij dit oplossen?
Duur dagje uit
Beste duur dagje uit,
Als u voorstelt om het totaalbedrag door drieën te delen, komt dat inderdaad neer op een vraag aan uw broers om financiële bijstand. Dat kunt u beter niet doen. Bedelen is zelden een goed idee. Als u een Efteling-excursie te duur vindt (dat is begrijpelijk gezien de grootte van uw gezin), moet u dat eerlijk zeggen en een andere activiteit voorstellen om de verjaardag van opa te vieren. Bijvoorbeeld een wandeling met speurtocht door bos of beemd en na afloop een etentje in een pannenkoekenhuis. Of een feestelijk samenzijn in uw eigen huis, waar de hele familie spijzen en dranken aan bijdraagt. Dat is nog gezelliger ook dan de hele dag in achtbanen zwieren.
Beste Beatrijs,
Kortgeleden was ik op een reisbureau om een buitenlandse reis te bespreken. Ik werd geholpen door een vriendelijke, jonge vrouw met veel overgewicht. Ze droeg een mooie bloes met een zeer laag uitgesneden hals. U begrijpt, ik zat al die tijd naar die deinende borsten te kijken. Ik vond dat onprettig. Had ik hier iets van kunnen zeggen, bijvoorbeeld dat ze wel wat veel van haar lichaam laat zien? Of ben ik hopeloos ouderwets (ik ben een vrouw van tachtig) en moet alles kunnen?
Gestoord door decolleté
Beste gestoord door decolleté,
Ondanks de veelbezongen persoonlijke vrijheid van expressie is het beter als mensen op het werk zakelijke outfits dragen en hun wuftere, lichaamsonthullende kledij bewaren voor hun vrije tijd. Maar u als klant kunt daar geen kritiek op uitoefenen. U zou zowel uzelf als de betreffende medewerkster daarmee in een pijnlijke situatie brengen. Het is de taak van leidinggevenden om medewerkers tot de orde te roepen, wanneer zij ongepaste kleding dragen die de aandacht afleidt van een zakelijke omgang. De meeste bedrijven en dienstverlenende organisaties hanteren wel degelijk een bepaalde kledingcode voor het personeel. Bij klachten over het personeel is de chef het aangewezen aanspreekpunt. Als het u hoog zat, had u die weg kunnen bewandelen. Maar voor klagen over iemands uiterlijk bestaat terecht een hoge drempel. De gedecolleteerde werkneemster had tenslotte niet de intentie om u te ontrieven. In dit soort situaties is het verbijten van uw ongenoegen de eenvoudigste oplossing.
© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.
Vragen over de omgang met buren, collega’s, familie, vrienden en kinderen kunt u sturen naar: Trouw, Beste Beatrijs, Postbus 859,1000 AW Amsterdam. U kunt uw vraag ook elektronisch indienen via www.trouw.nl/beatrijs of via beste@beatrijs.com Het archief van deze rubriek is te vinden op www.beatrijs.com

Trouw zoekt winnaars van olympische medailles. Kent u ze en weet u waar ze woonden toen ze het olympisch ereschavot beklommen? Bekijk ze bij Trouw in de Buurt en zet ze zelf op de kaart!



Reacties (39)
Meneer De Jong, is 'jungle' wel de beste omschrijving voor een stukje grond waarop mensen zelf bepalen hoeveel kleren ze aantrekken? Zo chaotisch is Nederland toch niet? En waar zou iemand het recht vandaan moeten halen zijn of haar eigen smaak aan anderen voor te schrijven? Misschien vindt die gedecolleteerde dame het ook wel niet leuk om naar van nek to tenen in bloemetjes gehulde oude vrouwtjes te kijken? Moet ze dat dan ook maar zeggen? Volgens mij voorkom je ruzie als je andere mensen maar zo veel mogelijk hun eigen gang laat gaan.
Oriflam, Franeker op 31-10-2009, 17:45
En waarom Meneer de Jong, zou UW standaard boven die van iemand anders gesteld moeten worden?
Ewa, Almere op 30-10-2009, 12:02
Ik denk dat een uiteindelijke moreel hogere standaard van binnenuit moet komen, doordat de ziel zich richt naar het hogere. Dan zal men zich vanzelf netjes kleden, aangepast aan de plek op aarde waar men woont. Als een overheid dit zou moeten regelen komen er velen vanzelf in opstand, waardoor er weer andere problemen gaan ontstaan.
margo, zweden op 30-10-2009, 11:57
Oriflam, als iedereen z`n eigen standaard gaat uitleven wordt het een morele en ethieke `jungle`, waar ergernis , ruzie en ellende de maatstaf worden in de samenleving.
Marie, die overheid van West Atjeh, heeft wel iets - eerlijkheidhave zouden ze ook de mannen met mouwloze hemden moeten aanpakken ...
deJong, Vlaardingen op 30-10-2009, 09:11
Hm, over de mate van lichaamsbedekking bestaat geen uniforme mening. In de VS is topless zonnebaden verboden, in Ethiopië lopen veel vrouwen de hele dag met ontbloot bovenlijf. In Afghanistan mag een vrouw helemaal geen huid laten zien. Jong Nederland loopt graag wat minder bedekt rond dan oud Nederland.
Ik snap best dat mensen zich ergeren aan de mate van huidbedekking van anderen, maar wat is dat meer dan persoonlijke ergernis? En waarom zou je een ander moeten dwingen zich te schikken naar jouw toevallige voorkeur voor bedekking?
Oriflam, Franeker op 29-10-2009, 19:00
anna maria uit Groningen: wat een vreemde reaktie van u. niet iedereen kan 28 euro uit zijn mouw schudden en dan voor zoiets als een bezoek aan De Efteling! ik raad deze familie aan een leuk etentje te organiseren of een high tea.
anna line londen: waarom zou geregistreerd partnerschap een "nephuwelijk" zijn?
aan ring terug: waarom wilt u de ring terug en niet de andere spullen die u ongetwijfeld aan uw ex hebt gegeven?
fernande galtie, amsterdam op 28-10-2009, 17:09
Laat die ring toch zitten. Uw ex-partner laat met haar houding daarover haar natuur zien. Wat wilt u met dit aandenken? Dit was een nep-huwelijk, een soort verzekeringspolis om eventuele schade bij falen te beperken, bezegeld met een nep-trouwring. Bezind eer U volgende keer begint! In Angelsaksische landen zowel als andere is een verlovingsring een met 1 of meerdere diamanten bezette ring voor de vrouw op de linker ringvinger. Trouwringen kosten in vergelijking een prikje en komen later (op dezelfde vinger voor de vrouw). Dit verschuiven van een goedkope ring van rechts naar links of andersom bij huwelijk is een Noordeuropese rite.
Anna Lines, Londen op 27-10-2009, 12:20
Kijk, dan ga je dit soort idioterie krijgen. Las vandaag in Trouw.nl:
"Moslimvrouwen mogen binnenkort geen strakke broeken of jeans meer dragen in het district West-Atjeh op het Indonesische eiland Sumatra. Dat heeft een lokale functionaris dinsdag laten weten.
'Als een vrouw de regel overtreedt, dan wordt haar broek ter plekke aan stukken geknipt en vervangen door een rok die gratis door de regering van West-Atjeh wordt verstrekt', aldus districtschef Ramli Mansur. Hij verklaarde dat de striktere kledingregels ook gaan gelden voor moslimmannen, die voortaan niet meer in een korte broek kunnen lopen." Klein stapje naar baarden & burka's!
Marie, V.S. op 27-10-2009, 12:15
@deJong: Maar wiens fatsoensnormen worden dan als maatstaf aangelegd? Hopelijk niet die van u! Toevallig vind ik het leuk om eens een keer uit te gaan in een doorkijkbloes of een heel kort rokje. Dat mag dan vast niet meer. Weer iemand anders heeft z'n overhemd 't liefst tot de derde knoop openstaan. Die krijgt vast en zeker stokslagen. Schei toch alsjeblieft uit!
Marie, V.S. op 26-10-2009, 23:08
Ben ik ff blij geen familie te zijn van de Efteling-gangers! Mijn zoon namen we in zijn jeugd ermee naartoe, maar hij vond er niks aan. Blij toe, hoefden we NOOIT weer! Het simpele verkeerspark in Assen genoot zijn voorkeur.
katja, groningen op 26-10-2009, 20:02
Anna Marie Groningen ik weet niet of je rekenen kunt maar 7 maal 29.00 euro is een hoop geld en dan ben je nog alleen maar over de drempel van de Efteling, dan komt eten en drinken er nog bij.
Ik vind uw opmerking tamelijk degenererend ten opzicht van dit probleem.
Kunt u in de beurs van een ander kijken soms?
Marja, terneuzen op 26-10-2009, 19:59
@ de Jong: de ring terugvragen kun je ook zien als materialistisch, zeker als meneer er een dasspeld van wil laten maken.
Renate, Rotterdam op 26-10-2009, 16:54
@ Anna Marie, Groningen:
"Efteling, a gut dit gemekker gaat over kaartjes die 28 euro en 26 euro per stuk kosten als je online boekt."
Ik vind de Efteling niet leuk en zou zeker niet willen betalen voor een bezoek. Als opa daar zelf graag heen wil, dan is het ongepast om daar anderen in te betrekken en op kosten te jagen voor een belevenis (Efteling, rijen, bizarre sprookjes-thematiek, kans op slecht weer) die vrijwel altijd tegenvalt.
Organiseer gewoon een etentje, thuis of in opa's favoriete restaurant. Familieleden die naar de efteling willen kunnen opa daar apart voor uitnodigen.
Bert, Amsterdam op 26-10-2009, 11:49
Het huidige leven in Iran is niet iets om naar te streven. Jongetjes kunnen er vrij op straat rondlopen, maar meisjes en vrouwen niet, ook niet overdag. Zij zijn in dit warme land gedwongen om onpraktische lange gewaden te dragen en hun haar te bedekken. Zij mogen alleen de straat op als een man hen begeleid. Bovendien heeft niemand er een vrije keuze tot geloof. Hangt men een andere religie dan de Islam aan, wordt men er vervolgd tot in de dood. Aanhangers van het bahá'í-geloof bijvoorbeeld worden er niet gezien als mensen en de mensenrechten gelden er dus niet voor hen.
Dit heb ik niet uit de pers, maar van mijn Iraanse vrienden.
margo, zweden op 26-10-2009, 11:49
AdVader, nergens lees ik dat vriendin van ring terug een bedriegster zou zijn. Mogelijk hebben zij elkaar vaker cadeaus gegeven. Ongetwijfeld zullen beiden financieel bijgedragen hebben aan hun huishouden. Waarom zou je daar één cadeau uithalen? Zo kan ik me voorstellen dat vriendin speciaal gehecht is aan die ring heeft; net als ring terug want hij wil er een dasspeld van maken.
Lara, ... op 26-10-2009, 09:50
Efteling, a gut dit gemekker gaat over kaartjes die 28 euro en 26 euro per stuk kosten als je online boekt. En 'arme' studenten kunnen ook een folderwijk nemen. Dat nemen kids van 13 jaar ook die graag naar de efteling willen. www.interlanden.nl
Anna Marie, Groningen op 26-10-2009, 09:26
UIteraard bedoel ik met een `fatsoenspolitie`, een Nederlandse `uitvoering` ervan, en ouderen die zich kunnen uitspreken over gedrag en kleding van jongeren.
Allereerst ouders dus.
De Juf in Raalte zou eens dieper een dieper gesprek behoren aan te gaan met de schoolleiding, en daarvoor moedig zijn; het is toch niet goed om alles maar te accepteren?
Ik denk dat het overigens in Iran niet zo slecht is, en dat de media veel dingen overdrijft en verkeerd belicht; ik veronderdtel dat kinderen daar vrij over straat lopen in de avond, en dat is een groot goed!
Wat betreft de ring niet teruggeven? Dat komt door materialisme, ver doorgedreven.
deJong, Vlaardingen op 26-10-2009, 09:16
Qua borsten en decollete: dit probleem speelt overal. Apple heeft er iets op bedacht:
Apple announced today that it has developed a breast implant that can store and play music. The iTit will cost from $499 to $699, depending on cup and speaker size. This is considered a major social breakthrough, because women are always complaining about men staring at their breasts and not listening to them
margot grant, gibsons bc op 25-10-2009, 20:06
In het Angelsaksische systeem gaat een verlovingsring terug naar de gever. Een trouwring blijft na een scheiding altijd bij de drager. Toen het geregistreerd partnerschap werd ingesteld, werd gemeld dat dit nagenoeg gelijk zou zijn aan het huwelijk. Het partnerschap is duidelijk een stap verder dan een verloving. Geen Brit of Amerikaan die zal vinden dat de ring terug moet. En ik ben het daar mee eens, zoals ik het altijd oneens ben met wat de eeuwige heer de Jong uit Vlaardingen vindt.
RobB, Brielle op 25-10-2009, 20:00
Ook ik (vrouw) erger mij vaak aan de kleding van mensen die "aan het werk" zijn.Vorige week in een meubelzaak een dito vrouw gezien als bovengenoemd.En ik moest gewoon naar die bovenpartij kijken of ik wilde of niet.Sommige vrouwen maken het m.i. veel te bont,soms denk ik weleens"je kunt beter maar helemaal naakt gaan lopen".
Maar dat is minder sexy.(zegt men)
Kortom, mevrouw van 80, U bent niet de enige die zich stoort.
En oh wee, als een mannelijk persoon de opmerking zou maken dat "het er allemaal mooi uitziet",zijn de dames diep beledigd
Sommige vrouwen maken het er naar dat mannen zich gaan misdragen.
Jammer, maar waar.......
ANNE-MARIE, ALHIER op 25-10-2009, 20:00
@AdVader: waar haalt u diefstal en bedrog vandaan? Ik zie het in elk geval nergens staan in de vraag van "ring terug?". Alsof je als vrouw een relatie met een man aangaat om sieraden te verwerven en het dan snel uitmaakt zodra je het gewenste sieraad 'binnen' hebt!
Je geeft elkaar toch geen dingen in bruikleen? Een kado is een gift, dus na het geven van de ander. Tegenwoordig ben je als vrouw gelukkig geen bezit meer van je man, dus zijn je eigendommen dat ook niet.
Bij een Mexicaanse vriendin zag ik een mooi gebruik om met een schone lei te beginnen: bij haar huwelijk verbrandden zij en haar man gezamenlijk de foto's van vorige relaties.
Renate, Rotterdam op 25-10-2009, 19:55
Mijnheer/Mevrouw De Jong: Als u denkt dat zo'n "fatsoenspolitie" een goed idee is, zou ik u willen aanraden eens een tijdje in Saudie Arabie te gaan wonen. Daar zijn ze zo bezorgd over "fatsoen" dat politie en brandweermannen werden gedwongen toe te zien hoe tienermeisjes omkwamen bij een brand in een kostschool. Die meisjes waren nl. volgens deze figuren "onfatsoenlijk" gekleed en het was daarom in hun optiek ongepast dat ze zouden worden gered door politie- en brandweermannen. Volgens "fatsoenspolitie" was het beter dat deze jonge vrouwen in de vlammenzee omkwamen dan dat ook maar een man onbedekte jonge vrouw zag.
Marie, V.S. op 25-10-2009, 15:40
@Lara, vul het niet totalitair voor mij en anderen in, als rechtgeaard hetero hou ik juist van vrouwen. Aan bedriegsters heb ik een broertje dood ja, van die calculerende compulsieve types die van relaties c.q. 'daten' koppijndossiers maken én inderdaad, al helemaal aan ontvaderende moeders en hun eenzijdige destructies middels kindmisbruik, én ja, ook hekel ik terecht de vuile oorlog tegen vaders, hetero's & families, dus goeie vrouwen&mannen, COME ON!
AdVader, Utrecht op 25-10-2009, 15:28
dejong vlaardingen
Dit is al de tweede keer dat ik van u een reactie lees waarin staat dat u een soort fatsoenspolitie een goed idee vindt en dat wij een voorbeeld kunnen nemen aan Iran. Ik zou zeggen ga eens een tijdje wonen in een land waar er een fatsoenspolitie is en kijk eens hoe dat u bevalt. Verder kan ik u van harte aanraden het bijbelboek genesis nog eens opnieuw te lezen maar dan in de nieuwe stripvorm gemaakt door Robert Crumb. Ik wens u veel leesplezier.
Ineke, Heerlen op 25-10-2009, 13:13
Decollete. Wat was die mevrouw aan het verkopen? Een reis of zichzelf. Maak er een opmerking over en ga naar een ander reisbureau of boek via Internet. De huidige mode is een soort rollade-look. Te kort en te krap. Mooie bedrijfskleding in de juiste maat is een goede oplossing. Schoon en fris ruikend, de deodorant wordt nogal eens vergeten. Scholieren met rare kleren. Dat gaat vanzelf over.
Martha Blom, Goes op 25-10-2009, 13:13
Ring terug. Dat gold misschien in de tijd dat de man kostwinner zou worden. In een tijd van tweeverdieners is zo'n ring terug raar. Ongetwijfeld zal vriendin haar vriend ook cadeaus gegeven hebben. Moet je nu dan alle cadeaus teruggeven? Of het nu om cd's, sieraden, boeken enz gaat. Bizar. DeJong denkt vanuit een verleden waar de man voor het inkomen zorgde. AdVader heeft bij voorbaat een hekel aan alle vrouwen die een relatie verbreken. Ha, die jongens met zichtbare boxershorts. Ik heb zo'n zoon. Bij hem zakt gewoon alles af. Een riem helpt niet. Wil hij hiermee sexy zijn? Laat me niet lachen :-)
Lara, ... op 25-10-2009, 12:00
Bij sommige puberjongens is het tegenwoordig de mode om de spijkerbroek zó laag te dragen dat vrijwel de gehele boxershort aan de achterkant zichtbaar is. Als docente stoor ik me daar enorm aan, en ik ben beslist niet de enige. Toch moet het maar kunnen. Mijn colega's en ik zijn ervan overtuigd dat, als onze vrouwelijke leerlingen er zo uitdagend bij zouden lopen, er onmiddellijk 'beleid op gezet zou worden'.
juf, Raalte op 25-10-2009, 10:21
Beste `ring terug` en `gestoord`
Beide betrokken dames maken misbruik van recente (vaak terecht) verworven rechten. Het is nl. ongepast om uitdagend gekleed te zijn tijdens werk, vooral voor een ambtenaar; eveneens is het niet goed om een gekregen ring te houden, vooral als de vrouw zelf wegging. Als mannen steeds meer onderdanig en slap worden t.o.v vrouwen, zijn dat de resultaten.
De oplossing is een huwelijk, met een `rots` als basis, en, wellicht een soort `fatsoens politie` voor mensen die zich gewoon niet willen gedragen - uiteraard ook voor mannen die zich misdragen; zouden we dus toch iets van Iran en de Islam kunnen leren?
deJong, Vlaardingen op 25-10-2009, 10:06
Beste 'Ring terug', zonder als sociaal-emotioneel feminien te worden versleten: diefstal&bedrog kunnen nooit goed&normaal zijn anders loont dat beter nog dan misdaad (er bestaan steeds meer misleidende vrouwen die z.s.m. 'scheiden' om zich te verrijken, vooropgezet en welhaast beroepsmatig zelfs liefst middels kindmisbruik), die ring behoort madam aan jou terug te bezorgen!
AdVader, Utrecht op 25-10-2009, 09:59
Hier in Brazilië dragen winkelpersoneel, receptionisten e.d bijna allemaal een decent soort uniform met naam of logo van de winkel, het hotel, het reisbureau, het hospitaal, de artsenpraktijk.... Neemt niet weg dat er voor degenen die erin geïnteresserd zijn op het gebied van borsten en billen nog genoeg te zien is, maar niet daar.
Carlos, Bahia op 25-10-2009, 01:12
Ik ben dol op laag uitgesneden decollete's en op minirokjes, maar niet tijdens zakelijke contacten. Dan heb ik ook geen enkele behoefte aan boxershorts. Meer mensen zouden zich bij chefs moeten aanmelden met aanmerkingen over ongepaste kleding. Het is de snelste manier om het verschijnsel uit te roeien.
M.Nieuweboer (man), Moengo Suriname op 25-10-2009, 01:12
onzin.
Als zij dit mogen dragen, dan mag ik er naar kijken en mag ik er wat van zeggen, en dat zal ik ook zeer zeker doen, maar aankomen niet!
Maar bijvoorbeeld wel er propjes of snoepjes in schieten. Wanneer zij er zich dan ongemakkelijk mee voelen; dan bereik je precies dat wat zij zelf te weeg brengen
anton geritsen, apeldoorn op 25-10-2009, 01:02
@ gestoord door decolleté: ook ik, en dat als 30-jarige, denk er hetzelfde over als u! Ik vind een te zichtbaar decolleté, stuk blote buik, minrok, zichtbaar ondergoed, > 1 overhemdsknoop open etc voor zowel dunne als dikke mensen niet gepast in een werksituatie. Onder een diep uitgesneden shirt kun je trouwens prima een hemdje dragen. Opleiding zegt hierbij zeker niet alles trouwens.
@ ring terug: ouderwets om de ring terug te geven. Eens gegeven blijft gegeven. Als hij (te) symbolisch is voor uw ex, draagt ze hem vanzelf niet meer.
Renate, Rotterdam op 25-10-2009, 01:02
Als die mevrouw van 80 jaar, die zo verlekkerd over die deinende borsten schrijft, een lollige vent van 40 blijkt te zijn, zal me dat niet verwonderen. ;-)
Coby, Sexbierum op 25-10-2009, 00:59
Paco is al vroeg op zaterdagmorgen de weg kwijt, hoor. De toevoeging veel overgewicht is wel degelijk relevant. Dat geeft een beetje een beeld van de borstpartij van de medewerkster. Als men niet naar het decolleté mag kijken, maar alleen naar het gelaat, heeft het decolleté zijn uitwerking gemist en kan de betreffende dame net zo goed een hooggesloten bloesje aantrekken. Bloot, anders dan aan het strand, is niet de norm geworden in onze samenleving. Wel bij een deel, de onderkant, van de samenleving, samen met de capuchons en ander ongerief.
Wim van Ingen, Ham (B) op 24-10-2009, 19:18
De reactie van Sylvia geeft aan hoe verschillend er gedacht wordt over mannen en vrouwen. Het is schokkend als je van een man zijn boxershort ziet, terwijl vrouwen met hun decolleté mogen pronken. Ik had een collega waarvan de spijkerbroek zo laag hing, dat je niet alleen haar slip kon zien, maar ook haar blote dijen daaronder. Waarom heb je dan nog een broek aan?
Kijk bij C&A naar de T-shirts op de heren- en damesafdeling. Bij de heren zijn die rond om de nek. Bij de dames kun je kiezen uit diep uitgesneden of breed uitgemeten bloot. Denk je in dat een man zo'n breed uitgemeten bloot T-shirt aan zou doen en zijn borsthaar zou laten zien.
welke gelijkheid?, tussen man en vrouw op 24-10-2009, 16:41
Beste mevrouw van tachtig, ik kan me uw reactie heel goed voorstellen. Ook ik stoor me soms aan te blote kleding en ik ben veel jonger dan u, niet preuts en al helemaal niet ouderwets.
Jonge meisjes die er hafnaakt bijlopen, enorme decolleté's van wulpse of minder wulpse vrouwen, minirokjes die maar nauwelijks het achterwerk bedekken. In mijn ogen kun je er niets van zeggen, het is een maatschappelijk verschijnsel. Maar het zegt veel over hoe wij vrouwen zien en hoe vrouwen zichzelf zien.
Marlous, Amsterdam op 24-10-2009, 13:06
Mevrouw,
U bent absoluut niet "hopeloos ouderwets". Ik ben 49 en ook ik kan mij mateloos ergeren aan foute kleding op het werk. Waar dan ook, hoe dan ook. Heeft niets met leeftijd of ouderwets te maken. Heeft alles te maken met goede smaak. Deze zomer hadden we tijdelijk een werkstudent als collega. Toen hij op de afdeling rondliep met een spijkerbroek half afgezakt waardoor vrij "uitzicht" ontstond op de boxershort eronder, heb ik daar wat van gezegd. Ik wens daar niet mee geconfronteerd te worden in werksituaties. Als ik uitga, op feesten, gewoon "bij gelegenheid", ja, dan mag alles. Niet op het werk. Punt.
Behoud u vooral uw goede smaak!
Sylvia, Rotterdam op 24-10-2009, 12:49
Geachte mevrouw van tachtig,
Waarom de toevoeging medewerkster met veel overgewicht? Dad het u minder ontrieft als u tegen de deinende borsten van een medewerkster met normaal gewicht had aangekeken?
Volgende keer kunt u gewoon uw blik richten op het GELAAT van de desbetreffende dame en niet op haar decollete zoals iedereen dat behoort te doen tegenwoordig in deze maatschappij waar te bloot de norm is geworden. Nog iets wat niet ter zake doet is dat u op het reisbureau was voor het boeken van een BUITENLANDSE reis, moet dit u boodschap meer GEWICHT in de schaal doen leggen?
paco, kleve op 24-10-2009, 09:52
Plaats een reactie
Stuur artikel door