Zijn linkse mensen angsthazen?
Deze week zag de nieuwe opiniesite Joop.nl het licht. Volgens oprichter Francisco van Jole is het een site met een ’linkse signatuur’ bedoeld voor mensen met progressieve meningen. Voor rechtse mensen is al voldoende op Internet.
In ’Pauw & Witteman’ zei van Jole dinsdag dat het internet wordt overheerst door rechtse mensen. Die schreeuwen het hardste en daarom voelen de linkse mensen zich niet voldoende op hun gemak om mee te praten. Bedoelde hij daarmee dat rechtste mensen schreeuwlelijkerds zijn en linkse mensen angsthazen?
Joop.nl wil een debatsite zijn voor de linkse nuance. Mensen met min of meer dezelfde mening, op zoek naar debat. Ofwel een site voor mensen die het voornamelijk met elkaar eens zijn en elkaar doorzagen over de details.
Persoonlijk vind ik het lastig om mezelf te kwalificeren als links of rechts geëngageerd. Het hangt een beetje af van het onderwerp. Volgens mij ben ik meer links, maar ik betrap mezelf erop dat ik over sommige onderwerpen best rechtse uitspraken kan doen. En ik ben vast niet de enige. Ik denk dat het grootste deel van Nederland zichzelf niet in een dergelijk hokje kan stoppen. We spreken niet voor niets al jaren over de individualisering van de samenleving.
De tijd dat links nog echt links was en rechts uitgesproken rechts is iets uit lang vervlogen tijden. Overigens weten we van anderen vaak wel precies in welk hokje ze passen.
Zelf lees ik graag opiniestukken als ik op zoek ben naar referentiekaders, als ik mijn eigen mening nog niet helemaal heb gevormd. Daarbij vind ik het juist prettig om meningen te lezen waar ik het niet mee eens ben, dat helpt me om beter mijn standpunt te bepalen. Dat is ook één van de redenen waarom ik regelmatig op GeenStijl te vinden ben. Juist omdat ze duidelijk stelling nemen en vaak zeer scherp formuleren. Dikwijls ben ik het helemaal niet met ze eens, maar toch helpt het me een mening te vormen.
Joop.nl wil graag tegenwicht bieden tegen GeenStijl. Qua vormgeving is dat goed gelukt, maar qua inhoud moet er nog een slag worden gemaakt. Ik mis er op dit moment nog de echte discussie. Discussie kan ook alleen ontstaan als de makers echt stelling durven te nemen. De ’prominente opiniemakers’, zoals Van Jole ze noemt, zullen hun bijdrages scherper moeten formuleren, anders zal ook in de toekomst het debat niet worden gevoerd op Joop.nl.
Scherpe meningen vragen om scherpe reacties. Dat is juist waar het om gaat op internet; discussie op het scherp van de snede. En dat gaat vaak gepaard met emoties en daarom zijn die discussies niet altijd even genuanceerd geformuleerd. Dat heeft niets te maken met rechtse schreeuwerds of linkse angsthazen. Het zijn niet de meningen die genuanceerder moeten, het is de formulering daarvan die vaak te wensen overlaat. Het maakt niet uit wat je zegt, maar wel hóe je het zegt. Dus, beste reageerders van Trouw.nl, laat zien dat u het wel snapt en spreek u uit! Maar wel graag in nette bewoordingen.
© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.
Joop.nl is een initatief van Fransisco van Jole en de Vara. Van Jole noemt zichzelf ’Internet pionier’ maar is voornamelijk bekend van zijn columns voor het Vara-programma ’De leugen regeert’, zijn gastoptredens in ’De Wereld Draait Door’ en als presentator van het Tros-radioprogramma ’Radio online’.
Sinds 1992 schrijft hij daarnaast regelmatig voor De Volkskrant.
Op internet is hij te volgen via zijn eigen blog: www.2525.com en hij twittert zich een slag in de rondte op http://twitter.com/2525.
Wie wel eens wat anders wil dan GeenStijl doet er goed aan eens te kijken op sargasso.nl of het iets serieuzere www.geencommentaar.nl.
Op nu.nl heeft columnist Nico Dijkshoorn ook een mening over Joop.nl: www.nu.nl/column-donderdag/2116541/zeg- nee-vereniging.html





Reacties (43)
Eerder zijn rechtse mensen angsthazen: conservatief of zogenoemd liberaal, dwz bang om te verliezen wat men (al dan niet rechtmatig) heeft verkregen, bang om de eigen vrijheid te verliezen - dat die praktisch toch ten koste gaat van anderen, doet er even niet toe. Dus: individuele, vooral enigszins kortetermijnangst.
Als linkse mensen angsthazen zijn, gaat het eerder over de overlevingsdrang van de mens als soort/groep: klimaatverandering, energiecrisis, voedselcrisis, etc. Daarmee is ook een ander verschil duidelijk: bij "links" gaat het om basalere levensbehoeften, bij "recht" meer om luxeproducten/diensten.
L. Verwunst, Godlinze op 10-11-2009, 16:57
Maria heeft gelijk, de media en de meeste ministeries vertegenwoordigen alleen maar `links`, dus de waarheid leidt eronder.
deJong, Vlaardingen op 09-11-2009, 08:44
Mooi zo´n linkse toeter en nu maar lekker Wildersbashen net zo lang tot Wilders weggebashed is, dan zijn alle multiculti-problemen vanzelf ook opgelost.
LNN, Rijswijk op 08-11-2009, 22:30
@R. Peters, Rotterdam. Ik sluit me voor 100% bij je reactie aan.
John, lingewaal op 08-11-2009, 22:30
De media hebben natuurlijk een grote verantwoordelijkheid voor de aard van de linkse en rechtse opvattingen. Daarmee is het goed mis in NL. De media brengen ons niet meer de feiten de er echt te doen. Zeg maar de waarheid. De overheid schiet op dit punt ook tekort. Zowel in de media als in de politiek bepaalt het politieke belang welke informatie toegelaten wordt. Exit free press. Door gebrek aan een goede voorlichting omtrent feiten is in NL de meningsvorming op hol geslagen. Daarbij komt die enorme emotionaliteit. Heel begrijpelijk. Maar zo los je geen problemen op. Inderdaad hebben we dus andere en betere fora nodig dan de huidige pers.
Maria, Amsterdam op 08-11-2009, 21:47
ach,van jole,ach,die neem je toch niet serieus,
hasbers, vianen op 08-11-2009, 17:42
Links is eigenlijk nooit echt links geweest. Ze keerde zich tegen de werkgever die eigenlijk niets anders is dan een vergulde werknemer. Zij had zich daarentegen op de geldverstrekkers moeten richten want daar beginnen de oorlogen en andere ellende. Maar in plaast daarvan gaat ze bedelen bij de centrale bank. Alleen het nationaliseren van die bank zou een linkse daad zijn geweest.
Antares, Apeldoorn op 08-11-2009, 17:42
"De tijd dat links nog echt links was en rechts uitgesproken rechts is iets uit lang vervlogen tijden." Help! Een stek voor goed Nederlands, zou dat niet wat zijn?
@Lacosta Een beetje geschiedenis kan overigens ook geen kwaad, mijn waarde - "WeimarMONARCHIE", foei!
Gorter, Keulen op 08-11-2009, 17:42
Dat JOOP (Jole's Online Opinie Pagina) zichzelf links noemt, had ik al afgeleid van de onderliggende financiering. Wat ik me afvraag is hoe lang het gaat duren tot men reageerders moet gaan sponsoren (sponsogeerders?).
Abondi Alkema, Nederland op 08-11-2009, 14:08
Van Jole is een zacht ei. Wie in de jaren 90 de Volkskrant las zal dat bevestigen. Joop klinkt nu al oninteressant. GeenStijl heeft nooit substantie gehad. Hoe vaak ik het ook oneens ben met de analyses van Trouw, de krant biedt een breed scala aan verschillende opinies en weet deze zorgvuldig van de feiten te scheiden. Zeg maar zoals in de Volkskrant tussen 1970 en 1990. Dat is alles wat ik nodig heb.
M.Nieuweboer, Moengo Suriname op 08-11-2009, 11:03
Links is essentieel a-religieus, wat uiteindelijk leidt tot verantwoording wegnemen bij de mensen en het brengen naar de overheid, die uiteindelijk dan ook bestaat uit onverantwoordelijke mensen en leiders; daarom is `links` essentieel verkeerd, en leidt tot choas en onrechtvaardigheid (zie Oost-Duitsland, om niet te ver van huyis te gaan!)
deJong, Vlaardingen op 08-11-2009, 11:02
Links en rechts bestaat allang niet meer in de politiek, alleen slinks en slechts. Het geld regeerd, niet de politiek. En mensen die links de schul geven, moeten zich ook eens daadwerkelijk verdiepen in het rechtse aandeel. De elite dienende VVD voorop, Wilders kwam ook uit dat nest. En nu zie je arbeiders massaal op Wilders stemmen, gestoorder kan haast niet. Of denken de arbeiders nu werkelijk dat Wilders hun sociale problemen gaat oplossen? Het grote geld regeerd, en wie zich enigzins in de EU verdiept heeft, kan alleen maar concluderen dat ons land uitverkocht is aan het grote geld, door zowel slinks als slechts. Het is 12 uur geweest !!!
Theo Stam, Amsterdam op 08-11-2009, 11:02
Een aardig artikel, maar met één moderne denkfout op het eind.
"Het maakt niet uit wat je zegt, maar wel hoe je het zegt". Als je zo over de dingen denkt, kun je net zo goed je mond houden. Het gaat, zoals altijd, in de eerste plaats om de inhoud - die moet goed zijn, daarna pas komt de vorm. 't Liefst in ABN en hypercorrect. Maar er zijn twijfelgevallen. De bargoense Céline was nogal grof met zijn pen, maar wat een inhoud! Het leven de les gelezen. Al scheldend, al razend, al tierend. Maar 't bericht kwam aan. En nu is niet iedereen een Céline. Gebabbeld wordt al al genoeg. Het gaat om stevige, wel doordachte meningen - da's effectief.
a.doorgeest, rotterdam op 08-11-2009, 11:02
Ik heb kort geleden maar weer eens Vrij Nederland (wat een hypocriete naam) doorgeploeterd. Het lijkt wel van een andere planeet. Een stompzinniger en eenzijdiger blad bestaat niet. Het heeft veel weg van een sektarisch vlugschrift. Trouw doet nauwelijks voor die weredvreemdheid onder en dankt haar voortbestaan aan slechts twee pijlers van hoop: Ephimenco en Drayer.
Bukowsky, Amsterdam op 07-11-2009, 22:46
Yup, het toont een enorme bekrompenheid van geest als je je politieke ideeën op slechts een enkele dimensie projecteert terwijl onze realieit minstens vierdimensionaal is. Daarom zal ik nooit stemmen op een linkse, rechtse of one-issue partij. Aangezien er dan helemaal niets overblijft laat ik de stembus gewoon geheel links liggen totdat er een partij komt die zich niet op eenvoudig op dogmatische wijze laat classificeren als stereotype.
John van der Graaf, Amsterdam op 07-11-2009, 22:46
Een wereld waarin links geen enkele element van rechts heeft, en andersom, heeft nooit bestaan. Er is altijd een glijdende schaal geweest, en af en toe is die best ongemakkelijk. Bijvoorbeeld in het ietwat stompzinnige debat over de vraag, of links en rechts (nog) wel bestaan.
Wat wèl het geval is, en dat is gewoon feitelijk aantoonbaar, dat is dat rechts meestal links de schuld geeft van wat het zelf fout heeft gedaan. Zoals daar zijn integratiebeleid, regelgeving, groei van de overheid, enz. Het is te hopen, dat Joop dàt mechanisme verheldert, en rechts voor de verantwoordelijkheid plaatst die het systematisch ontloopt.
Bert, Groningen op 07-11-2009, 20:03
Angst is zeker een facet dat ten grondslag ligt aan het anti Wilders offensief dat nu in alle hevigheid lijkt te zijn losgebarsten. Men schuwt geen platitude en aangezien men het op argumenten niet meer redt, probeert men met pure laster en moddersmijterij de kiezer te intimideren om toch vooral maar weer voor de gevestigde orde te kiezen. Zoals iemand hier al heel terecht opmerkte: Wilders zaait geen haat, hij oogst het slechts. Het is niet zo dat Wilders de walging van de Nederlander voor de islam heeft gecreëerd of verzonnen: die was er al lang en daar zijn alleen de islamieten zelf debet aan....
Wijze Uil, Emmeloord op 07-11-2009, 20:03
Nienke Schipper beseft toch wel dat zij beschikt over een waarde(n)systeem.... het eigen geweten.
Dat is een geheel van haar begrippen, beweringen en normen, waarmee wordt gevormd de rechtvaardiging dan wel afwijzing van iets of iemand.
Men kan dat maatschappelijk algemener maken, zodat het meer gepitst is op de machtsstructen waarin men leeft; die die dat doen, die denken dan bewust politiek-ideologisch.
Zeker indien ze daarbij een grote mate van consistentie en coherentie nastreven.
En neem van mij dan aan, dat er duidelijk linkse en rechtse politiek is voor zo iemand.
Trouwens wat is 'echte' discussie?
Albert Ledder, Amsterdam op 07-11-2009, 20:00
Ja, je zal zien dat die 44% die zich liever niet in een hokje ziet, straks doodleuk, ook in deze krant, in het overvolle hok van het politieke MIDDEN gezet worden.
frans, haarlem op 07-11-2009, 19:56
Ik ben te dom om dit allemaal te begrijpen. Een ding weet ik wel, veel klopt er niet meer in Nederland en deze bevolking heeft te maken met een linkse dictatuur en hebben het zelf zo ver laten komen. Kan hier wel uren over doorgaan. Leuke site: lees eens geen nieuws.com. Met een glimlach en een traan.
Marijke Frankrijk
marijke, frankrijk op 07-11-2009, 16:25
53%laat zich nog indelen in links en rechts zie ik met een schuin oog op de peiling.De rest 47% wil niet in een hokje geduwd worden!Een teken aan de wand.
Een dan een vraag,bestaat er zoiets als een Linkse of een rechtse belijdend Islamiet? D66 was altijd een kleurloos clubje dat aanschoof bij de meest biedende tot ze blijk gaf van onvervalste Joden minachting door van Mierlo en later zich zelf pro Nationalistisch Turks manifesteerde,door de Turkse Genocide op de Armeniers te ontkennen.Is D66 Links? Nee,D66 lijkt extreem Islamitisch rechts.En Groen Links en de PvdA lijken geen haar beter.Voor VVD,CDA en PVV heb ik hier geen plaats gekregen.
pellinkhof, genneton op 07-11-2009, 16:24
Het socialisme heeft een nuttige en goede functie gehad tegen het heersende kapitalisme, 100 jaar geleden..
Het socialisme en het daarmee gepaard gaande linkse gedachtengoed heeft op die manier de macht verkregen. Maar helaas, macht corrumpeerd. Het is voor ons mensjes gewoon te lekker om op te geven.
Zo zijn nobele principes verloren gegaan en vervangen voor pure machtswellust. Hierdoor is voortdurend weggekeken van zaken die die macht konden bedreigen. Neem nou die lastige problemen met integratie. Liever de eigen bevolking opgeofferd (die racisten..) dan moeilijke beslissingen nemen en die macht kwijtraken.
Dát is het huidige links.
Peter Petersen, Amsterdam op 07-11-2009, 16:24
Er zijn plekken waar heel beschaafd links gepraat kan worden. Bij de Prospect(.co.uk) bijvoorbeeld. Ook de Groene is er nog een plek voor.
Dat de formulering anno nu zo grof is, heeft meer te maken met de soort van informeel onderwijs waar Nederland mee is opgevoed, op initiatief van, jawel, links. Dankzij oom Jos van K, Jo R., Sharon D. en trawanten hoefde geen kind meer te kunnen spellen en geen PABO-student meer te kunnen rekenen. Een nieuwe site lost dat niet op (waarom heet die trouwens joop.nl? Meneer Den Uyl was toch de oprichter van ons financieringstekort?).
Mercedes San Fernando Ruelda, Salamanca op 07-11-2009, 15:02
Als er iemand is die slechts op het effect uit is, is het wel die mijnheer Van Jole. In een of ander Vara-t.v.-programma mag hij zijn zegje doen, een soort column uitspreken. De wijze waarop hij dat doet, heeft alles te maken met insinueren, het voor schut zetten, vilein lachend om zijn eigen "spitsvondigheden", maar niets met oprecht en gedegen en vooral fatsoenlijk commentaar. Hij zal best goed zijn in zaken die informatie-technologie betreft; hij zou zich verre moeten houden van discussies aangaande beladen onderwerpen. Bovendien heeft hij een kleine handicap die wel storend is: hij lijkt op een waterhoen met zijn nek die alsmaar beweegt
pim, deventer op 07-11-2009, 14:45
Francisco van Jole is een quasi-intelligente journalist die cryptische standpunten formuleert in De Leugen Regeert. Van Jole claimt te weten wie links, wie rechts zijn. Is anti-links ook rechts? Ik reageer op de werkelijkheid van alledag zoals deze zich voordoet in Nederland. Als ik stel dat Marokkaanse jongens vijf keer zo vaak crimineel zijn als Nederlandse, dan is dat rechts noch links. Van Jole steekt zijn kop in het zand, is politiek correct. Alles wat hem niet bevalt, noemt hij rechts. Dat is arrogant, elitair. Ga zo door Van Jole en Wilders zal zegevieren. Wilders zaait niet (groot misverstand), hij oogst.
albert van der vliet, amsterdam op 07-11-2009, 14:43
Nadat ik vier jaar geleden door een dakloos cultuurverrijkertje mijn werk -voor hem nb - was uitgeslagen had ik lekker veel tijd om eens op het internet te kijken. Mij toen nog (extreem)linkse schellen vielen me van m'n ogen. Wat bleek? Ik was decennia lang door de PC 'linkse' voorlieden belogen en besodemietert waar het maar kon. Het gaat helemaal niet zo goed met de multiculti. Sterker er bleek mij dat we midden in de derde islamitische (geweldadige) jihad zitten. De Salafisten ontwrichten onze vrije samenleving en jagen het wereldkalifaat na. Niet over mijn lijk! Links heeft mij/ons verraden. Verkiezingen nu, graag.
Hans van Rijnsoever, Utrecht op 07-11-2009, 14:43
De PVDA is qua standpunten rechtser dan de engelse conservatieve partij. Nederland begrijpt niet goed hoe rechts het al is. Het hele middenveld is al veel rechtse dan in sommige andere landen, nederland is in de kern al een erg rechts land dus waar het gescheld op links vandaan komt is totaal onduidelijk.
Vertel maar in engeland dat je moet betalen voor je ziektekosten verzekering; in hun ogen het toppunt van marktwerking en rechts. In engeland is voor 60 miljoen britten gezondheidszorg gratis, een basis recht, en het is een mythe dat het slechter is dan in NL.
miga, engeland op 07-11-2009, 12:48
Wie zoekt naar nuance, wie feiten van meningen wil onderscheiden, wie argumenten gebruikt in plaats van scheldwoorden is dus in de ogen van Nienke Schippers een linkse angsthaas. Merkwaardig. De werkelijkheid is genuanceerder dan de simpele zwart-wit tegenstellingen waar zij blijkbaar geen genoeg van kan krijgen, ik ben blij als er een internetplatform komt waar het verstand en de rede de toon zet en niet het onderbuikgeschreeuw.
Overigens helemaal eens met Miga: Nederland is de afgelopen decennia vooral geregeerd door het CDA en de VVD waarbij de PvdA soms mocht aanschuiven. De machtige linkse kerk is een mythe.
G.v.d. Pol, Velp op 07-11-2009, 12:25
Rechts is al lang stiefmoederlijk bedeeld en politiek verweesd en stond buiten de samenleving, waarbij ze af en toe aan de zijlijn even iets mochten zeggen, maar de gutmenschan ze daarbij wel duidelijk maakten, dat ze geen gelijke positie hadden. De gutmenschen stonden dan in al hun goedheid toe dat de in het gunstigste geval halve criminelen ook even wat mochten zeggen, hoewel het natuurlijk niet serieus te nemen was, om zo aan te tonen hoe tolerant links was. In dat klimaat is het zelfs gebeurd dat de 'neutrale overheid' particuliere zaaleigenaren opriep om geen zaalruimte aan de CD van Janmaat te verhuren. Tja, en actie zorgt voor reactie.
J.J. van der Gulik, Andijk op 07-11-2009, 12:08
Joop.nl en Geenstijl.nl zijn als vervelende partijcongressen, die akelig ver van de realiteit afstaan.
k ter berg, ede op 07-11-2009, 12:08
Let op, het is al begonnen. Meetal anoniem, Raaf met een ontroerend gedicht voorop. Lees maar en weet waarom mensen mer een meer ontwikkeld niveau voor nuance en fansoen, of ze nu meer liberaal of socialistisch ]dat is iets anders dat totalitair communistisch] met dit soort gebral niets te maken willen hebben.
Een Weimarmonarchie, Lacosta? Sinds 1918 was Duitsland een republiek,maar ja.. Goed dat dit maat 650 tekens mag. Meer dan genoeg. Ga door, paardestaard! Je kunt er wel.
aad, rotterdam op 07-11-2009, 12:08
Ach, zoveel heeft het in Nl niet nodig om links te heten: één ietwat kritische vraag, één nuance in een mening leggen en je bent het al: een verdomde eliet van de linkse kerk.
Nou, dat moet dan maar ...: ik neem de vrijheid om kritische vragen te stellen aan lui met een grove ongenuanceerde mening - aan iedereen in het spectrum; links-midden-rechts.
Dat die vrijheid mij wordt misgund door aanhangers van een schreeuwpartij is jammer, maar geen reden tot zwijgen.
Hopelijk dringt het nog een keer door dat "democratisch verkozen" een startpunt moet zijn, geen eindpunt.
R. Peters, Rotterdam op 07-11-2009, 11:47
Ik heb zeer linkse ideeën als het om het behoud van sociale verzekeringen gaat. Ik heb zeer linkse ideeën als het gaat over homo's, over gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen, enz. Maar als ik zeg dat ik van gelijkheid van mannen en vrouwen, en van de aanvaarding van homo's enz niets terugvind in de islam, en dat ik woedend word van islamitische jongeren die joden uitschelden en bespugen en die niet-behoofddoekte Nederlandse vrouwen uitmaken voor kankerhoer, dan... ja dan ben ik in de ogen van sommige zogenaamd linkse lieden een smerige racist, islamofoob, extreemrechts. en noem maar op ... Wat een hypocrisie! Driemaal: BAH!
h.r., w. op 07-11-2009, 11:43
" Voor rechtse mensen is al voldoende op internet", aldus van Jole.
Als rechtse mensen al de boventoon zouden voeren op internet is dat het logisch gevolg van het feit dat er voor linkse mensen meer dan voldoende is in de Volkskrant, NRC, Trouw, Vrij Nederland en bij de publieke omroepen als Vara, NCRV en VPRO. Als van Jole al van slag raakt van een rechts geluid af en toe in zijn Volkskrant, zou hij toch moeten begrijpen dat een conservatief als ik zich ergert aan de linkse koekkoek-eenzang in de kwaliteitskranten. Iedereen ziet zijn mening graag af en toe bevestigd, wat de populariteit verklaard van Elma Drayer en Ephimenco.
pietkremer, harmelen op 07-11-2009, 11:43
Wat betekent Links in Nederland? Overal lees ik dat de schuld van van alles en nog wat de linkse partijen is, maar er is in NL nooit een echte linkse regering geweest. Hoe kunnen zij daar dan schuld aan hebben? De pvda is tot op heden de meest linkse partij geweest die heeft mogen mee reageren en altijd samen met of vvd of cda (niet de meest linkse groepen).
Als maar roepen "het is de schuld van links", klinkt gewoon als een lege slogan die als maar herhaald wordt maar geen onderbouwing heeft.
miga, engeland op 07-11-2009, 11:43
Ik denk dat als rechts de media zou hebben overheerst we nu dezelfde discussie van de linkerzijde zouden hebben gehad. (linkse dictatuur vs rechtse dictatuur) Waarschijnlijk is de instroom van al die vreemde culturen de afgelopen decennia toch het grootste heikelpunt.
Mark, Utrecht op 07-11-2009, 11:43
Het probleem met links is dat het een geloof is met dogma s. Daar kun je niet over discussieren, je kunt alleen je gelijk vieren en de ander"verketteren". En over van Jole, de eeuwig jonge misdienaar, hoef je je niet druk te maken, die maakt zichzelf, met zijn gebrek aan zelfkritiek, belachelijk. Het probleem met links is in een nadere wereld leven, die aleen goed en kwaad kent en geen nuances. Zodra ze de kans krijgen gaan graaien, zie Kok, van Dam, de Vara, bestuurders van sociale woningcorporaties etc: hypocriet ook nog.Joop zal snel door saaiheid opdrogen.
Rob Den Haag, Den Haag op 07-11-2009, 11:38
Met interesse gelezen. Een paar opmerkingen.
Uit de linkerhoek hoor je ook regelmatig ?geschreeuw?. Islam- en immigratiebeleid critici worden dan uitgemaakt voor fascist, racist, moerasmannetjes, dom, bang (xenofoob) etc..
Het fatsoensargument wordt vaak gebruikt om de inhoudelijke discussie niet aan te gaan.
Het ?geschreeuw? mag van mij ook een tandje minder, maar dan wel graag van beide (of alle) kanten.
Karen de Vries, Amsterdam op 07-11-2009, 09:17
Er is duidelijk behoefte aan een site waar beschaafd over politiek kan worden gediscussieerd. Maar als alle participanten links moeten zijn doet de zaak vooral denken aan de hoogtijdagen van het oostblok. Alle meningen zijn toegestaan zolang men het maar eens is met de partij.
Politieke discussies verzanden helaas al snel in trollen, scheldpartijen, op de man spelen en andere ellende. Een gemodereerde site die op dat soort dingen filtert is zeer welkom.
En, nee, Trouw deugt ook niet. Wat kun je nou helemaal kwijt in 650 tekens???
Piet, Utrecht op 07-11-2009, 09:17
Mastodonten verstrikt in het pliocene teer.
Luid -met dikke buiken- verongelijkt toeterend.
Ivoren zuilen bewonend.
Vet gesponserd.
Ja Dat wel...
Maar die anderen
Die gemene anderen
De anderen die zich niet aan de regels houden
Die willen Auschwitz terug.
Of niet ter Horst en companen ?
Raaf, Nijmegen op 07-11-2009, 07:53
Linkse mensen angsthazen? Nou nee, dat is te onschuldig - het zijn tirannen die zelf niet in staat zijn door de onhoudbare pc-staatspropaganda van de afgelopen decennia heen te kijken. Ze menen goed geinformeerd te zijn, maar weten alleen maar wat in een van de kwaliteitskranten staat, en ze zijn vreselijk verontwaardigd dat het volk hen niet meer gelooft - hen: de pall-bearers of civilisation...Linkse mensen houden er niet gewoon een mening op na: zij weten waar het met de wereld naar toe moet en 'deugen', itt de rest die zsm de mond gesnoerd dient te worden. In de EUSSR kan dat straks. Nederland is niet meer, lang leve Nederland.
Paardestaart, AMSTERDAM op 07-11-2009, 07:49
"Ofwel een site voor mensen die het voornamelijk met elkaar eens zijn en elkaar doorzagen over de details." Het wordt zo langzamerhand vervelend, al die bevestigingen van dat, wat aan de linkerkant uitsluitend dominant is: niet buiten de eigen mening willen kijken en buitensluiten wat niet in hun salonsocialistische ideeën past. Zolang het maar ver genoeg van de realiteit afstaat, is alles OK.
Ed, Auckland op 07-11-2009, 07:49
Ja, niet alleen links héél politiek Nederland lijkt een Weimarmonarchie.
J.Lacosta, America op 07-11-2009, 07:43
Plaats een reactie
Stuur artikel door