Weer adoptieschandaal China
Overheid pakt kinderen af van ouders en biedt hen ter adoptie aan, ook naar Nederland
De Chinese overheid heeft ouders gedwongen hun kinderen af te staan. Via adoptie belandden die elders, melden Chinese media.
In een district in China zijn sinds 2001 ongeveer 80 kinderen door de lokale overheid van hun families weggenomen en in een tehuis gestopt. Van daaruit zijn ze naar het buitenland geadopteerd. Uit het betreffende tehuis zijn ook kinderen naar Nederland geadopteerd. De China Daily heeft als illustratie bij het verhaal een foto geplaatst van een meisje dat daadwerkelijk in een Nederlands gezin terecht is gekomen.
Volgens Chinese media gaat het om het district Zhenyuan in de provincie Guizhou. Het bevolkingsbeleid in China dwingt families slechts één of twee kinderen te krijgen. Voor ’illegale’ kinderen krijgen ze een hoge boete opgelegd of kunnen ze andere straf krijgen. In dit geval moesten families die de boete niet konden opbrengen het kind afstaan.
Volgens de Chinese media vervalste het tehuis in Zhenyuan samen met de autoriteiten de papieren van de kinderen om hen voor vondelingen te laten doorgaan. Daarna konden buitenlanders hen adopteren. De donatie die bij zo’n adoptie hoort – 3000 dollar – werd gedeeld door het tehuis en de lokale autoriteiten. Hoeveel kinderen uit het tehuis naar Nederland zijn gekomen, was gisteren nog onduidelijk.
Er duiken geregeld verhalen op over lokale autoriteiten in China die families dwingen hun kinderen aan een tehuis af te staan. Soms kan worden bewezen dat die kinderen door buitenlanders zijn geadopteerd. Zo dienden in 2006 families in het district Shaoyang in Hunan een petitie in waarin ze afgenomen kinderen terugeisten, een zaak waar onder meer het tv-programma ’Netwerk’ aandacht aan besteedde.
Van enkele van die kinderen is vastgesteld dat ze nu in buitenlandse adoptiegezinnen verblijven. Tehuizen in Hunan kochten in die tijd overigens ongeveer duizend kinderen van handelaren, ook voor adoptie naar het buitenland, maar onduidelijk is of het daarbij om echte vondelingen ging of eveneens om bij hun familie weggenomen kinderen.
Het bijzondere aan deze zaak is dat Chinese lokale media erover berichten. Ook heeft een ambtenaar uit Zhenyuan bevestigd dat veel van de kinderen uit het tehuis van de stad door de lokale autoriteiten zijn weggenomen bij hun familie.
© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.




Reacties (19)
Deze wetenschap is afschuwelijk maar het is nu eenmaal zo dat ook ik gekozen heb voor chinese kinderen.Helaas zou ik bijna zeggen komt onze jongste dochter uit Hunan en zou ik het werkelijk een groot drama vinden als ook zij een slachtoffertje zou zijn van kinderdiefstal door de autoriteiten.
Zonder deze wetenschap dacht ik al geregeld aan de geboortemoeders van onze dochters maar na die toestand van een jaar geleden over Hunan houdt het mij nog meer bezig.
Ik probeer mij voor te stellen hoe het moet zijn voor ouders om afscheid te moeten nemen van je kind
dat moet voor de moeders van mijn dochters een ramp zijn geweest.
co, hhw op 21-07-2009, 11:14
Voor het geval iemand het zelf na wil lezen. Het genuanceerdere artikel van later die dag:
http://www.chinadaily.com.cn/china/2009-07/03/content_8377230.htm
Gijsbert, Goes op 15-07-2009, 23:01
Lieve Suus, Je hoeft je absoluut niet smerig te voelen, maar ik snap je deels wel. Adoptie is niet knap, daar heb je gelijk in. Ik vind ook dat je heel eerlijk naar jezelf en de situatie kijkt. Idd wat betreft adoptie: er gaat altijd iets treurigs aan vooraf, anders zou het geen adoptie zijn. Maar voel je niet smerig omdat je van je dochter houdt,echt NIET!!! Zolang je met je hart opvoedt en naar je dochter kijkt, ben je op en top moeder. Ze is misschien niet onder je hart gegroeid, maar zeker wel IN je hart. Wees niet te hard voor jezelf.
Angelique , Groningen op 06-07-2009, 20:26
inderdaad , gelukkig krijgt onze dochter dit nog niet mee.Als er inderdaad kinderen weggehaald worden bij de ouders is dit ongelooflijk, maar de wet zegt 1 kind. Het is een krankzinnige wet maar het is een wet. Moet een weggehaald kind dan maar in een tehuis wegkwijnen.Kinderen die te vondeling zijn gelegd , is dat vrijwillig , zou dat gebeuren als die wet er niet was??
wat denkt iedereen nu! Achter iedere adoptie zit een tragedie , legaal of illegaal!!!! Stop hier mee , het maakt dat ik me smerig voel omdat ik gelukkig ben met mn adoptief kind.
suus, breda op 05-07-2009, 23:30
Dit doet pijn , het maakt dat ik me smerig voel , dat ik gelukkig kan zijn met onze adoptiedochter!
Zit er niet achter iedere adoptie een tragedie? Is een vondeling wel vrijwillig weg gelegd. Kom op die wet is er , het is een gemene krankzinnige wet, maar waarom vind iedereen adoptie "knap".En dan komt zoiets in het nieuws..en heel het land staat op zn kop , en ik moet me weer verdedigen. Moet een kind waarvan de ouders de boete niet kunnen betalen wegkwijnen in een tehuis? Ik vind het verschrikkelijk voor mn dochter dat ze 2 moeders heeft waarvan ze er 1 nooit zal kennen, ik hoop dat ik het goed kan maken, ik hoop het met heel mn moederhart
suus , breda op 05-07-2009, 23:30
Het doet pijn om wederom te moeten lezen over de misstanden in adoptie. Mijn hart gaat uit naar de Chinese ouders die hun kinderen nooit meer zullen zien. Het is wel van belang om artikelen zoals die in de China Daily goed te screenen. Heel Nederland en de rest van de wereld heeft nu de foto van een meisje kunnen zien dat volgens het artikel van ouders weggenomen is en hier in NL geadopteerd. Dit is echter niet het geval, ik weet dit uit betrouwbare bron! Het artikel is onjuist in het geval van dit meisje en bijzonder schadelijk voor haar, iedereen heeft het immers kunnen lezen. ik hoop dat dit ooit nog geverifieerd kan worden.
Evelien, Leiden op 05-07-2009, 17:27
Hallo, zijn er medereisgenoten die 6 jaar geleden naar guizhou zijn gegaan, die dit lezen? Gelukkig komen al onze kinderen niet uit dat kindertehuis, maar toch schrik ik wel! Het is wel de provincie van onze kinderen.Ik bedenk opeens, waarom was er bij onze dochter geen finding add? en ze was gevonden door de politie (de autotiteiten...). Ik probeer nuchter te blijven maar denk toch, het zal toch niet....
Zijn jullie er nuchter onder?
Cynthia, Valkenswaard op 04-07-2009, 10:47
Check zelf de site van China Daily (is volledig in het engels). Het verhaal is daar intussen al aardig genuanceerd. Het eerste verhaal bericht over 80 kinderen. Het tweede verhaal (ook van vandaag maar van later tijdstip) geeft aan dat in het tehuis 80 kinderen zitten, waarvan er 3 van hun ouders zouden zijn afgepakt. Artikel misschien iets te snel overgenomen?
Gijsbert, Goes op 04-07-2009, 02:29
Angelique,
Zoals je weet is dit niet het eerste bericht over chinese adoptie schandalen.
Ik zou je aanbevelen om eens wat boeken te lezen over hoe het nu werkelijk gaat in de kindertehuizen in China, om maar te spreken over "het belang van het kind"
Tuurlijk ik schrik hier ook van, maar het zijn kleine incidenten, nu wordt het weer eens breed uitgemeten in de media,en het lijkt of alle adopties zo gaan.
En iedereen begint weer te schreeuwen, hoe erg het allemaal is.
Ik heb zelf ook adoptie kinderen, en ik hoop dat dit niet voor hen geldt.
Dus ik zou zeggen verdiep je eens in de materie, voordat je weer in de pen kruipt
Kees, ZH op 04-07-2009, 02:23
Dit is erg voor de ouders en adoptie ouders. Later in de toekomst kan het de kinderen ook schaden. De adoptie wereld in China is moeilijk te controleren, heel grote wir war met formulieren en lokale instanties.
shui lian, amsterdam op 04-07-2009, 02:23
Beste Kees, Helaas kun je hier niet al te veel schrijven, dus heb het wat ingekort. Ik zeg niet dat alles wat de media naar voren brengt, altijd de gehele waarheid is. Wat ik vooral mee zeggen wil is, waar rook is, is vuur! Je bent het toch met mij eens, dat deze hele kwestie toch te triest voor woorden is. Ik kijk zeker verder dan mijn neus lang is... kijk vooral in het belang van die kindjes.. ik vind het erg onrechtvaardig allemaal.
Angelique , Gr op 03-07-2009, 21:50
Dus alles wat de media in de wereld brengt mogen we blij mee zijn.
Ik denk het niet, van het een komt het ander.
Kijk maar naar de gezinsdrama's die halsoverkop toenemen, met dank aan de media.
Dus met andere woorden alles wat de media zegt is waar,kijk eens wat verder dan je neus lang is Angelique.
Kees, ZH op 03-07-2009, 18:36
Ik vind dit echt te schandalig voor woorden! Waar gaat dit over, ik vind hier helemaal niets humaan aan. Dit is gewoon mensenhandel, echt walgelijk en dat wij daar als Nederland onze oogkleppen op hebben zegt al genoeg!
Angelique , Groningen op 03-07-2009, 17:33
Heidi,hierbij een reactie:Ik ben het gedeeltelijk met je eens:Je hebt een adoptiekind begrijp ik? Misschien zou je daar open voor moeten staan,want hoe dan ook er zal een tijd komen met vragen en twijfels.Gelukkig nu nog niet, maar het is meer dan normaal dat het op een dag aan de orde komt!Positieve verhalen zijn er wel over adoptie, maar zoals Media werkt, is het vaak wanneer er iets schokkends te melden is,waar de wereld vanaf moet weten, zo ook dit schandaal!Helaas gebeurd het,dus eigenlijk moeten we ook erg blij zijn met media,het maakt je wereld een stuk groter en brengt je dichter bij de waarheid.
Angelique, Groningen op 03-07-2009, 17:33
Volgens mij is dit oncontroleerbaar voor adoptieouders. Onzekerheid is dus onvermijdbaar.
Frank Roos, Amsterdam op 03-07-2009, 16:37
Helemaal mee eens met Rik en Heidi.
Praat niet als een dwaas, je zegt het zelf al ,volgens mij.....
Dus bij deze, laat je eerst eens goed voorlichten en geef dan pas een mening.
Het is inderdaad weer zomertijd en dan komen deze verhalen weer lekker los, kijk maar naar vorig jaar .
Jan(adoptie vader), Zh op 03-07-2009, 16:36
@bobby: waarschijnlijk is uw vermoeden gebaseerd op de negatieve berichten en heeft u nooit met een ervaringsdeskundige gesproken.
De media scoren harder met negatief nieuws, dan de talloze succesverhalen.
Het aantal schijven waarover een adoptie verloopt is van overheidswege geregeld. Alles wat daarbuiten gebeurt is illigaal.In het land van herkomst wordt ook met zo min mogelijk instanties gewerkt en als daar een vermoeden van illigaliteit aan zit,wordt dit kanaal direct gesloten.
Het centrale orgaan in China,de CCAA,zal hun maatregelen al getroffen hebben tegen dit kindertehuis. Alleen jammer dat de kinderen het slachtoffer worden.
Rik H., Doetinchem op 03-07-2009, 13:37
Vreselijk al dat negatieve nieuws over adoptie!!!Gelukkig krijgt onze dochter het nog niet mee, maar anders zou zij zich ernstige zorgen gaan maken of zij ook een gestolen kind zou zijn.
Wanneer komt er eens een positeif verhaal over adoptie in de media????
Heidi, Reuver op 03-07-2009, 11:37
Waarom ben ik niet verbaasd ? Volgens mij is het adoptiewereldje grotendeels corrupt....Er zitten veel te veel instanties tussen de ouders en het wenskind in, wat vreselijk is want een groot gedeelte van de kinderen sterft aan honger en ziektes...Het zou dus echt anders moeten
bobby, amsterdam op 03-07-2009, 11:11
Plaats een reactie
Stuur artikel door