Ter dood veroordeelde student ’dacht veel na’
Afghanistan
Een Afghaanse student wordt hard gestraft voor zijn kritiek op de islam. Een rechtbank veroordeelde hem ter dood. Zijn broer vertelt.
Sayad Parwez Kambaksh (23), die dinsdag ter dood werd veroordeeld wegens kritiek op de islam, staat bekend als een goede, nette student journalistiek. „Parwez dacht veel na over vrouwenrechten en democratie, en discussieerde daar ook over op de universiteit. Het is een aardige en intelligente jongen, die nooit problemen heeft gehad”, beschrijft Sayad Yaqoub Ibrahimi zijn drie jaar jongere broer.
Parwez haalde een kritische tekst over de positie van de vrouw in de islam van internet en deelde die uit onder zijn medestudenten. „Opeens beschuldigden zijn leraren hem ervan dat hij anti-islamitische propaganda verspreidde”, vertelt Yaqoub vanuit Afghanistan. Ook zouden medestudenten geklaagd hebben bij de autoriteiten.
Parwez zelf ontkent dat hij het artikel gedownload heeft. Hij zegt dat zijn naam pas later op het document is gezet, maar volgens de rechters heeft hij bekend.
Op 27 oktober werd de student door drie mannen uit zijn huis gehaald en naar de gevangenis gebracht. Zijn zaak werd niet door reguliere politiemensen maar door een raad voor religieuze zaken gehoord. Yaqoub: „Hij kreeg geen advocaat, was helemaal alleen en mocht met niemand praten.” De raad adviseerde de rechtbank Parwez de doodstraf op te leggen.
De rechtbank volgde die raad dinsdag op, in een zitting achter gesloten deuren. „Hij werd binnengebracht, maar kreeg geen gelegenheid om zich te verdedigen. De rechters schreven zijn vonnis op en stuurden hem weg. Dat was het hele proces”, zegt Yaqoub, die zijn broer de dag na de uitspraak mocht bezoeken. „Hij is bang en erg bezorgd dat hij nooit meer vrij komt. Hij weet niet hoe het werkt met rechters en justitie, hij is nog erg jong.”
Parwez schreef evenals Yaqoub voor de krant Jahan-i-Naw (Nieuwe Wereld). „Geen kritische stukken over de islam of publieke figuren”, beweert Jean MacKenzie, hoofd van het Instituut voor Oorlogs- en Vredesverslaggeving in Afghanistan. „Yaqoub is de kritische journalist. Hij is vaker bedreigd en lastigvallen vanwege zijn publicaties, maar Parwez nog nooit.”
MacKenzie kan zich niet voorstellen dat Parwez daadwerkelijk opruiende teksten en ideeën verspreidde. „Zijn studiegenoten die ik heb gesproken hadden daar helemaal geen klachten over. Volgens hen was hij juist heel populair, een nette en beleefde jongen.”
Yaqoub denkt dan ook dat Afghaanse krijgsheren waar hij over geschreven heeft de hand hebben in de veroordeling van zijn broer. „De krijgsheren, die hier veel invloed hebben, proberen mij zo te straffen. Ik ben ook met de dood bedreigd over de telefoon.” Hij is tijdelijk gestopt met het schrijven van kritische artikelen, zeker nadat de autoriteiten zijn computer en adresboek doorzochten.
„Voor de familie is het heel erg”, aldus MacKenzie. „Hun vader is al bedreigd, dat hij zijn zoons moet laten ophouden kritiek te leveren. Zeker Yaqoub hoort bij de intellectuele elite in Afghanistan. Nu moeten ze zich over nog een zoon zorgen maken.”
Het doodvonnis is nog niet definitief. Parwez kan nog tweemaal in hoger beroep. Het ministerie van informatie en cultuur heeft laten weten dat het verwacht dat het vonnis geen stand houdt in hoger beroep.
Yaqoub geeft de strijd nog niet op. „We proberen samen met de Afghaanse vakbond voor journalisten druk uit te oefenen op president Karzai om de uitspraak terug te draaien. Wat er ook gebeurt, dit is nog niet het einde.”
© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.





Reacties (51)
Het zal de westerse landen die flink geld willen verdienen aan Afghanistan niet veel doen. Natuurlijk pinken zij een opgewerkte traan weg als zij op de buis het verhaal vertellen maar ze gaan gewoon verder. Mobiele telefooncontracten zijn in handen van de VS,Nederland gaat veel geld verdienen,landen werken gewoon samen met de Taliban,en alle bedrijven zijn geprivatiseerd. Dat is en was de bedoeling,openbreken van de markt en grof geld verdienen. Wat is er toch gebeurd met alle vluchtelingen waar het bij de laatste grote aanval omging? Hebben zij onderdak,eten ,drinken of al een mobieltje?
jose, denhaag op 31-01-2008, 10:24
Dit nieuws maakt weer eens volkomen duidelijk waarom het Westen absoluut in Afghanistan moet blijven. Van een volk zoals dit kan je alleen maar ellende verwachten. 9/11 kon gebeuren omdat we de terreur in Afghanistan vrij spel gaven. Maar we moeten wel ophouden met opbouwen daar. Er moet eerst veel meer worden afgebroken voordat we ook maar een cent aan opbouw uit geven. Amerika heeft zoals gewoonlijk weer helemaal gelijk gehad.
Frans Beemster, Rotterdam op 25-01-2008, 23:31
En ter verdediging van dit rechtssysteem geven onze militairen hun leven. Joepie. Ben benieuwd waarom hier nu geen spoeddebat over komt. Wat mij betreft trekken we als NAVO nu onze troepen terug en laten ze daar in de ***** zakken.
Peter, Zaandam op 25-01-2008, 20:47
Dit trieste verhaal onderstreept mijn opinie dat we in Afghanistan niets te zoeken hebben maar dat de politiek hier zich door de Amerikanen laat gebruiken en dat er grote geldelijke belangen achter zitten die niets met democratie of een rechtstaat te maken hebben. We mogen blij zijn indien het aantal dode Nederlandse militairen beperkt blijft tot een tiental tegen eind 2010. Dan zijn we er met kleerscheuren vanaf. Nadien hoor je niemand meer over onze aanwezigheid. Over onze aanwezigheid in Irak hoor je ook niemand meer. Hetzelfde zwijgen zal na afghanistan gebeuren. De militairen profiteren alleen van ons belastinggeld. Wat zinloos allemaal.
peter, den haag op 25-01-2008, 20:45
Je schrikt toch steeds weer van zoiets, je bent er niet bij, dus een echt oordeel kun je niet hebben. Mijn eerste reactie: Wat een onrecht. Vreselijk, veel sterkte broer en familie. Maar ik dacht wel direct aan onze eigen geschiedschrijving, ook over religie. In de middeleeuwen gooiden ze vermeende heksen in de plomp. Verdronken ze, dan waren het geen heksen maar ze waren wel dood. Verdronken ze niet, dan waren het wel heksen en gingen ze op de brandstapel en waren ze ook dood. Het resultaat is duidelijk, iedereen met kritiek letterlijk de mond snoeren. Maar een echt oordeel, nee, ik kan het niet hebben. Want ik ben er niet bij, ik woon hier!
jan, den haag op 25-01-2008, 18:39
Het doen voorkomen of traditie 'de' islam veranderde, blijkt veelal niet te kloppen; omgekeerd: het is de (lokale) traditie die zichtbaar wordt in de (lokale) islam. Is er een verband tussen terrorisme en het hedendaagse islamisme? Hassan-i Sabbah merkt dan op- Bernard Lewis citeert hem, p. 139: terroristen werken in een kleine toegewijde groep, 'een macht die in staat is een aanzienlijk sterkere vijand te treffen'. " 'Het' terrorisme", schrijft hij, "wordt in stand gehouden door een scherp omlijnde organisatie en laat zich leiden door een consequent programma van grootscheepse doelstellinge in naam waarvan de terreur wordt uitgeoefend."
Albert Ledder, Amsterdam op 25-01-2008, 17:58
Het is duidelijk waar religie (welke dan ook) voor staat; het dom houden van de massa om ze onder controle te houden. Denkers moeten bestreden worden, opdat zij het goddelijk mysterie niet ontrafelen tot er niets van overblijft. In de Middeleeuwen werd de christelijke mis in het Latijn voorgedragen, opdat Jan met de pet er niets van begreep. Toen men de mis in voor normale mensen begrijpelijke taal begon voor te dragen, begon de secularisatie. De machthebbers in Afghanistan hebben dit maar al te goed door. Ik las laatst over een Moslima die ging leren lezen, zodat ze "zelf eens kon lezen wat er nu eigenlijk echt in de koran staat". Tekenend!
Minne de Boer , Harlingen op 25-01-2008, 17:54
Zo zie je maar weer. taliban of geen taliban. Je kan hun cultuur niet breken of maken. Ze zitten daar voor de gas,die getransporteerd moet worden door afghanistan heen en de opium. Laat je niet gek maken,de CIA zijn maffia en deinzen werkelijk nergens voor terug. En onze politiek zijn gewoon lafbekken. Corrupt tot en met. Als je op je vingers kan natellen hoe dit systeem werkt. Ons kent ons en er veranderd niks. Ook niet met een partijtje als de SP of Wilders. Die komen niet eens aan de bak.
sander, amersfoort op 25-01-2008, 17:53
Het is heel triest. Dat sommige lezers alleen het systeem in Afganistan en de islamitische wereld verantwooordelijk stellen voor het doodvonis tegen deze journalist. Ik denk dat allen die verantwoordelijk zijn die dit soort (missie's) bezettingsmacht in Afghanistan steunen . Telkens horen wij van allerlei kanten dat men in dit soort conflicten dialoog beter kan aangaan. Roepen naar meer VREDE dan ooit!!!. VREDE! VREDE! Dat is het wel mogelijk als wij het samen willen opbouwen. Geef elkaar ook kans!.
huseyin, Deventer op 25-01-2008, 17:47
Nog afgelopen zondag werden er 15 doodvonnissen voltrokken. Het gaat dan ook om een orthodox islamitisch land met een islamitische constitutie, die met name door de USA verkocht wordt als een min of meer democratische constitutie. Daar is het tevens oorlog. Het is een land waar de warlords het al eeuwen voor het zeggen hebben, ook nu, al zeggen de USA en Nederland dat liever niet hardop want het verdraagt zich slecht met de PR op grond waarvan men zegt bezig te zijn een volwaardige democratie te creëren. Vanwege die valse PR maakt men zich nu ook druk om het doodvonnis van een student die gebruik maakte van de vrijheid van meningsuiting.
J.J. v.d. Gulik, Andijk op 25-01-2008, 17:39
Een oproep aan de politiek. De regime in Afganistan wordt in stand gehouden door de NAVO, en dus ook door Nederland. Nu is dit de tijd om een duidelijke antwoord te eisen op deze praktijken van doodstraf en religieuze repressie. Doet u dit niet dan onderschrijft u dit handelen. Is het antwoord van Karzai niet een ondubbelzinnige verwerping dan heeft u geen ander keuze dan stoppen met Afghanistan. Zo helder is dit. Wit of zwart, geen politieke grijs en geleuter. Maak hiervan ook geen hetze tegen de Islam. Dit gaat hier over mensen met een boze intentie
dries, Amersfoort op 25-01-2008, 17:38
Deze rechterlijke rotuitspraak hoeft niet het werk van de regering te zijn, mede dankzij westerse adviseurs is de scheiding der machten ook hier niet geheel onbekend. Misschien had de rechtbank geen hardcopy van de Afghaanse grondwet, en waarschijnlijk hadden ze al helemaal geen toegang tot internet om jurisprudentie te checken. Zij die naar aanleiding van zo?n uitspraak in eerste aanleg het terugtrekken van westerse adviseurs (in bepaald opzicht voorhoedestrijders) bepleiten zijn lafbekken die het hoofd bij voorbaat in de schoot leggen. Wie moeten hier dan wel voorlichting geven over de mensenrechten? Marsmannetjes soms?
M. de Zeeuw (2), Kaboel, Afghanistan op 25-01-2008, 17:33
Zo zie je maar weer dat "geloof" en een beetje nadenken niet samengaan.
wim, ch op 25-01-2008, 17:33
Voordat alle troepen worden teruggetrokken en alle hulp stopgezet (en dus de situatie op alle terreinen voor de burgers van Afghanistan drastisch verslechtert): dit rotvonnis was slechts in eerste aanleg, hoger beroep volgt nog. Art. 34 Afghaanse Grondwet: ?Freedom of expression is inviolable. Every Afghan has the right to express his thought through speech, writing, or illustration or other means, by observing the provisions stated in this Constitution.? Waren die rechters misschien gewoon vergeten, niet alleen in Nederland is de rechtspraak soms net een flipperkast.
M. de Zeeuw (1), Kaboel, Afghanistan op 25-01-2008, 17:31
Als deze jongen ter dood gebracht wordt dan moeten zeker de Nederlandse troepen zich terugtrekken uit Afghanistan. Men ging er heen om een moderne democratische staat op te bouwen, dit liep uit op een vechtmissie en nu zou men dan meewerken aan een moslimdictatuur ? Hier mag geen sprake van zijn, nu niet en nooit. De moslima´s uit dat land verlenen we dan acuut asiel want van vrouwenrechten heeft men daar nog nooit gehoord. Een schaap heeft meer rechten !!!
agaath, krommenie op 25-01-2008, 14:54
Tja, hier hoor je Terpstra, Van Doorn of Breedveld natuurlijk niet over. Die hebben het veel te druk met hun hetze tegen Wilders. Hallo mensen, word eens wakker! Dit is nou die zogenaamde vredelievende islam die we zo nodig met open armen moeten ontvangen. En dit is heus geen uitzondering, maar zal ons ook staan te wachten als we geen paal en perk stellen aan de islam. De tijd van Chamberlain is nu toch echt voorbij.
Wim, Groningen op 25-01-2008, 14:52
De VN, USA, NL etc. dienen het nu op te nemen voor deze journalist, omdat hij zijn werk doet zoals het in een democratie hoort en de VN en de genoemde landen zitten juist daar nu 'in naam van de democratie'. Als zij nu deze journalist aan zijn lot overlaten dan is dat verraad aan hun missie en aan de Universele verklaring v.d. rechten v.d. mens en een overwinning van Taliban-wetgeving.
g.hanness, ter aar op 25-01-2008, 14:51
Als de Islam zijn intellectuele elite gaat uitmoorden,is het einde nabij, maar niet zonder veel bloedverlies. Wie o wie kan die raad van religieuze zaken aan het verstand brengen dat de oude normen niet meer passen in de voortvliedende tijd. Waardevolle jonge mensen ter dood brengen zal Allah niet welgevallig zijn. Want Hij is waarachtig en barmhartig.
J Swaving, Middelburg op 25-01-2008, 14:32
Laten we de huidige machthebbers nog wat meer steunen, want zoals je ziet zijn ze duidelijk beter als de voorgaande. En hiervoor sterven onze soldaten????????
Peter de Corte, Koscian Polen op 25-01-2008, 13:20
Ik vraag me af of de film van Wilders de werkelijkheid kan overtreffen.
Buk, Haarlem op 25-01-2008, 13:19
Wat vreselijk voor deze jongen en familie. Waarom horen we nu bijv. Doekle Terpstra hier niet over? Deze mensen moet idd asiel worden aangeboden, wat mij betreft zijn ze van harte welkom.
Hanneke, Amsterdam op 25-01-2008, 13:13
Dit is weer het zoveelste bewijs dat we in Afghanistan absoluut en dan ook absoluut niets te zoeken hebben. Op een enkeling na, zoals die arme student, willen deze mensen niet vrij zijn. Ze willen onderdrukt worden door de Taliban. Eigenlijk zouden moslims wereldwijd tegen de achterlijkheid van de Taliban moeten protesteren en zouden GroenLinks en Amnesty dit ook moeten doen, maar ik vraag mij af of dit gebeurt omdat het natuurlijk politiek correct is om hier niets van te zeggen, omdat moslims zielig zijn en gediscrimineerd worden en wij Westerlingen en de joden de echte onderdrukkers en oorzaak van alle ellende waar de moslims mee kampen.
Ewout, Kampen op 25-01-2008, 13:10
Hier is zeer duidelijk sprake van een "Taliban-methode" ofwel een "ter dood veroordeling" met een Talibansignatuur: een ter doodveroordeling op basis van zogenaamde godslastering hetzij kritiek op de Islam en vervolgens dmv een schijnproces ter dood veroordelen. Welnu, een missie met stip zou ik zeggen voor de Nederlandse troepen in Afganistan om Sayad Parwez Kambaksh te bevrijden uit de gevangenis... zo niet dan aub ophoepelen uit Afghanistan....
Gertjan, Wijchen op 25-01-2008, 13:07
Balkenende stuurt binnenkort zijn eigen kinderen naar het front om te vechten [en eventueel te vallen] 'voor een betere wereld', om in Telegraaf-termen te blijven. Na zijn zwart-Christelijke in-likken bij Vietnam-weigeraar George 'Warmonger' Bush blijft hij pogen ons te doen geloven dat wij daar Democratie komen brengen. Zeg gewoon dat het gaat om de strategische beslissing de kortst mogelijke gas- en olieleiding vanuit Centraal-Azië naar de Indische Oceaan te beschermen! Of Jan-Peter; 'put your money where your mouth is' en ga nu voor deze jonge student journalistiek lobbyen. Maar ja, ik heb misschien meer hoop als realiteitszin.....
Bob, Den Burg - Texel op 25-01-2008, 13:04
Is er nieuws onder de zon? Dat zal niet zijn. De leer van de islam is in zijn oneindige wijsheid per definitie domhoudend en straffend.
Toon Linksmepper, Valkenswaard op 25-01-2008, 13:03
Het is hartverscheurend en het toont maar weer aan hoe slecht het is gesteld binnen de islam met de positie van andersdenkenden. Als dit vreselijke vonnis wordt voltrokken, dan moet Nederland en eigenlijk het hele westen uit Afghanistan vertrekken. Het verschil met de Taliban is dan zo minimaal dat het zonde is van al het geld en de levens van de soldaten om dat te verspillen voor een regime dat nauwelijks verschilt met de Taliban. Ik hoor nu helemaal niets van de Geert Maks en Doekle Terpstra's. Een mooie kans trouwens voor de "gematigde" moslims om nou eens echt te laten zien dat ze gematigd zijn en dus ook tolerant. Nu ook niet zwijgen.
Cogito, Amsterdam op 25-01-2008, 13:03
Wat vreselijk voor deze jongen en zijn familie. Kunnen Doekle Terpstra en aanhang zich hier niet eens druk om maken ipv degene die o.a. dit soort praktijken aan de kaak stelt te hekelen.
Johrij, Amsterdam op 25-01-2008, 13:01
Let we, dit zijn de rechters van hetzelfde regime waarvoor Nederlandse soldaten hun leven wagen.
Otto S. Knottnerus, Zuidbroek op 25-01-2008, 13:00
Alles moet in het werk gesteld worden om deze man vrij te krijgen. Vrijheid van meningsuiting, democratie voor iedere burger, zijn onderdelen van de vredesmissie van de westerse militairen teneinde dit soort vonnissen te verbieden. Het was nu altijd een van de grote bezwaren tegen de Taliban heerschappij dat zij geen kritiek op de Islam toe stonden. Nu blijkt ook dit regime, dat westerse steun geniet, de krijgsheren oppermacht te geven over het leven van iemand die slechts uitingen van zijn godsdienst bekritiseert. En zijn mening uitte. Ik vind dat Nederland zijn troepen moet terugtrekken als deze jongeman niet vrij komt.
ankerlover, assen op 25-01-2008, 12:54
In sommige culturen is het veiliger om te geloven dan om na te denken.
Gerard van Wilgen, Bilthoven op 25-01-2008, 12:53
Ik beperk mij liever niet tot oneliners maar wat is eigenlijk het verschil tussen het regime van deze president Karzai en de Taliban?
Maarten, Nederland op 25-01-2008, 12:53
En voor zo?n land wagen onze jonge mensen hun leven? Balkenende en het CDA: verklaar u nader!
n de vries, amsterdam op 25-01-2008, 12:43
Schande! Wij moeten echt weg daar.De Russen hebben het niet geklaard, democratie is iets wat mensen zelf moeten bevechten. Laten we uitsluitend democratische lieden steunen en een luid protest laten horen tegen dit soort praktijken.
D.J.Bos, Amsterdam op 25-01-2008, 12:18
erg dat er nog landen met volken zijn die nog steeds geen democratie in hun vaandel hebben staan,elk volk heeft recht op een vrije meningsuiting.ik wens yaqoub en zijn familie veel sterkte toe.en maar hopen op een eerlijke afloop.
claudius, sp city op 25-01-2008, 12:17
Ja, dit land moeten wij vooral helpen opbouwen...
Wim, Amsterdam op 25-01-2008, 12:16
Moeten NL-soldaten sneuvelen voor d i t Afghanistan..?
Freek, Amsterdam op 25-01-2008, 12:16
Klaar als een klontje dat als deze jongeman onverhoopt toch wordt geëxecuteerd, Nederland zijn troepen terugtrekt uit Afghanistan. Onze militairen, die daar sneuvelden, waren wel burgers van een democratische rechtstaat! En hopelijk geen beschermers van een troep stinkend uitgekookte heren.
marieke, den haag op 25-01-2008, 12:15
Zijn er nog NLers die menen dat ze met overtuigde Moslims een open dialoog kunnen voeren? Allemaal opstellen voor een reis naar Afghanistan en Saudi-Arabie en daar gezellig onder het genot van een biertje die mensen met debatteren overtuigen dat ze toch eigenlijk niet helemaal gelijk hebben. En als dat nou niet lukt, dan algehele onderwerping van NL aan de sharia schriftelijk garanderen.
Ed, Auckland op 25-01-2008, 12:13
Op nadenken staat binnen Islam de doodstraf en dit maakt er de toekomst van Nederland niet beter op, zeker als het een Islamitische Republiek wordt. Dus nadenken kan nu nog.
Bukowsky, Santiago op 25-01-2008, 12:09
De islam, een godsdienst van liefde en vrede? Al weer een bewijs van het tegendeel. Wanneer iets geen enkele kritiek verdraagt dan moet er wel iets goed mis mee zijn. Het communisme en fascisme duldden ook geen kritiek zoals een dictatuur betaamd. Zouden de woorden van Wilders over die Koran dan toch waar zijn? En de omarming van dit geloof door de Europese regeringen? Hoe kan een democratie iets dergelijks steunen? Of is er al zoveel angst voor het indringen dat men maar toegeeft. En wat doen die troepen daar wanneer ze dit soort praktijken verdedigen? Trek toch je mensen terug en laat ze het zelf uitzoeken daar met hun sektarisch gedoe.
dirkpieter, Los Álamos España op 25-01-2008, 11:57
Zodra het Westen daar weg is, zal de sharia daar in oorsprokelijke vorm toch worden toegepast. In dat opzicht is er weinig verschil tussen de Taliban en de andere Afghanen. De betrokken journalist asiel geven geeft de grootste zekerheid dat hij het overleeft. De enige winst voor het Westen kan zijn, dat er geen nieuwe trainingskampen in Afghanistan meer worden opgericht die zich tegen het Westen richten. Geloofszaken zullen blijven zoals het was, op enkele uitzonderingen in Kaboel na. Met Verhoeven ben ik het eens, dat ook dokter Hafez hier met zijn vrouw asiel moet krijgen zonder zijn Bulgaarse nationaliteit -zijn redding- op te geven.
A.Frumau, Noordwijk op 25-01-2008, 11:57
Het is nu zaak voor de kerken in Nl (PKN en RK) vanaf de kansels te bidden voor het lijfsbshoud van deze Afghaan en zijn familie, en voor de goede en vredige afloop van de historische botsingen die zich tussen Islam en Christendom voordoen.
kuijk, berchem op 25-01-2008, 11:40
Inderdaad, daar vechten 'onze jongens en meisjes' voor en dat is maar goed ook! Zonder westerse troepen zou het nog VEEL erger zijn (Afgaanse meisjes kunnen nu vaak weer naar school). Het is ook belangrijk dat wij in West Europa onze vrijheden verdedigen! Deze vrijheden hebben we niet zonder slag of stoot verkregen, maar worden nu te grabbel gegooid om het de islamitische gasten hier zo comfortabel mogelijk te maken!
HV, LA op 25-01-2008, 11:35
Doodstraf: Nederlandse troepen zijn aanwezig in een land waar men de doodstraf nog als middel hanteert. Maar ja. In sommige staten in de US is dat ook nog steeds aan de hand, en naar die supermacht laat Nederland de oren ook hangen zonder dat er erg veel mensen kritisch over zijn. Doodstraf vanwege anti-islamitische propaganda: Kan iemand mij vertellen wat er precies gebeurt in Guantánamo Bay? We meten met twee maten. Dit nieuws past beter in ons straatje. Het is gemakkelijker om je hierover op te winden dan over de wanpraktijken van Bush c.s. en de Middeleeuwse grondwet in sommige staten in de US.
Barbara, Amsterdam op 25-01-2008, 11:34
Dat vind deze krant toch mooi? Er mag toch geen kritiek op de islam worden geuit, want jullie bieden zelfs korting voor een Doekle-advertentie. Dus moet je nu ook niet klagen dat dit gebeurt!
Klaas, Eindhoven op 25-01-2008, 11:33
In het "veel nadenken" zit em de crux. Op de één of andere manier weet men dat niet te waarderen in Afghanistan. Zie ook de vele aanslagen op scholen en docenten. Het gepeupel dient dom gehouden te worden, net als hier in de middeleeuwen. Het belangrijkste doel van het Westen dient dan ook het opzetten van een goed, onafhankelijk, onderwijssysteem te zijn. Het hebben van kennis en kritisch na kunnen denken is niet zo vanzelfsprekend zoals wij hier altijd maar denken en misschien daarom wel een onderschat "wapen" tegen terrorisme.
OH, Den Haag op 25-01-2008, 10:26
Oooh, dus daar vechten en sterven onze jongens en meisjes voor! Voor rechtspraak op basis van de sharia en voor onderdrukken van Vrijheid van Meningsuiting. Maar, daar is de Taliban toch ook voor? Ik dacht al, ik hoor niets meer over de schooltjes van mijnheer Kamp. Nou, dat is tenminste goed om te weten voor de ouders van die kinderen, die zich daar op mogen offeren. Heeft het toch nog een doel! En voor de belastingbetaler is het natuurlijk ook fijn, te weten wat er met hun goede geld gebeurt. Dat dit geld zo nuttig ingezet wordt voor die fijne CDA-er Japio De HoopSchepper en zijn club. Gelukkig maar, loopt het daar toch goed af!
leo, rotterdam op 25-01-2008, 10:21
Als dit bericht op waarheid berust, en zolang dat de "rechtspraak" is daar, dan is het "bevrijdde" Afgaanse volk niet echt beter af. Ergerlijk, die godsdienstige terreur. En heel triest voor de nabestaanden van mensen die daar zijn gesneuveld.
Pyt Dillingh, Akkrum op 25-01-2008, 10:19
Laten we de familie Kambaksh asielaanbieden, als Duitsland dat al niet doet. Laat dokter Hafez trouwens met zijn Bulgaarse vrouw zijn studie in dit land afmaken zonder dat hij zijn Bulgaarse nationaliteit op moet geven.
J.Verhoeven., Deurne op 25-01-2008, 10:13
Maxime Verhagen heeft zijn bezorgdheid uitgesproken over dit doodsvonnis, dat gebaseerd is op de sjaria, iets waar de Taliban ook zo dol op was. Gaat het nu echt zo goed in Afganistan als mensen voor 'anti-islamitische' propaganda kunnen worden veroordeeld door een stel fundamentalisten? Het lijkt mij dat geeist moet worden dat Sayad Parwez Kambaksh vrij gelaten wordt en desnoods met geweld moet worden bevrijd. Alleen dan lijkt de aanwezigheid van buitenlandse troepen in dat land nog een beetje zinnig.
H. Jacobs, Rotterdam op 25-01-2008, 09:25
Wat een bericht van niks. Er staat helemaal niet in wat die student gedaan heeft. Heeft hij nou een tekst gedownload of geschreven? Gaat het over de positie van de vrouw? Mag je daar niet over schrijven in Afhanistan. Wat staat er in die tekst?
albert van der vliet, amsterdam op 25-01-2008, 09:10
Plaats een reactie
Stuur artikel door