Ga direct naar de content

Politiek
24 november 2009

Turkije: Wilders fascist en racist

PVV-leider Geert Wilders als hij in februari dit jaar op het vliegveld in Londen arriveert. Hij werd direct na zijn aankomst aangehouden door de beveiliging. © ANP

Turkije heeft dinsdag in felle bewoordingen uitgehaald naar PVV-leider Geert Wilders. „Zo'n fascist en racist is niet alleen in Turkije, maar ook in heel veel Europese hoofdsteden niet welkom."

Dat zei Burak Özügergin, de eerste woordvoerder van de Turkse minister Ahmet Davutoglu van Buitenlandse Zaken telefonisch tegen het ANP.

Een delegatie van de Tweede Kamer wil in het kerstreces een werkbezoek brengen aan Turkije. In dat land is inmiddels commotie ontstaan over de komst van Wilders.

„We kunnen niemand vinden die hem wil ontmoeten”, aldus Özügergin. „Niet alleen binnen de Turkse regering en het parlement, maar ook niet in non-gouvernementele organisaties. Zo'n bezoek, waaraan Wilders deelneemt, beschadigt de contacten tussen ons als twee bevriende landen.”

Özügergin kondigde aan dat hij zijn uitlatingen niet voor de camera zal herhalen, want „dat zou betekenen dat wij hem serieus nemen. Dat is wat hij wil. Zijn deelname aan deze delegatie wijst op provocatie. Daarom willen we voorlopig niet in het openbaar hierop reageren.”

© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.

Reacties (19)

Heerlijk die vrijheid van meningsuiting.
Vervelende bijkomstigheid: niveau van geestesgesteldheid wordt soms pijnlijk duidelijk.
Bestaat er nog enige vorm van schroom, zelfkennis of gewoon nuchter boerenverstand?
Alles mag door iedereen worden gezegd maar het zegt alles over iedereen.
En toch is het jammer dat doodnormale omgangsvormen abnormaal zijn geworden.

gaanweweer, buitenland op 28-11-2009, 11:40

Stel dat er een delegatie van extreme grijze wolven Nederland wil bezoeken die stuk voor stuk in staat zijn om de vermeende Armeense genocide publiekelijk te ontkennen dan zal Nederland toch ook niet staan te trappelen om ze te ontvangen en het bezoek zal dan in de meeste gevallen niet doorgaan. Dat zal dan buiten de publiciteit om geregeld worden, bijvoorbeeld niet doorgaan vanwege een 'drukke agenda', om geen onnodige frictie tussen de landen te krijgen. Een dergelijke delegatie is wat mij betreft welkom in Nederland en wel vanwege de Nederlandse belangen. Als soevereine landen dienen Turkije en Nederland zelf te bepalen wie ze toelaten.

J.J. van der Gulik, Andijk op 27-11-2009, 20:25

Turkije heeft een dikke laag boter op z'n hoofd.
Zoals bekend draait Wilders steeds dezelfde plaat met de titel "Eigenes Volk erst", maar de Turken roepen dit nog veel harder en vaker, waardoor ze Wilders rechts inhalen.
Hypocriet is toch het juiste woord vor de opstelling van Turkije?

Gčne, Heerlen op 27-11-2009, 13:41

JvG Groningen. U heeft helemaal gelijk als het gaat over misstanden in Turkije. Mijn commentaar waar u aan refereert was ook ironisch bedoeld. Ik blijf echter wel bij mijn stelling dat het weigeren van Wilders als een pluspunt voor Turkije moet worden beschouwd.

Paulcjm, Eijsden op 26-11-2009, 21:28

"Ik vind dat Turkije zich met het weigeren van Wilders definitief als beschaafd land heeft gekwalificeerd voor de EU." Paul, je hebt duidelijke prioriteiten. Dat er mensen in de turkse gevangenissen worden doodgemarteld, dat er minderheden onderdrukt worden, dat mensen vermoord worden omdat ze niet `nationalistisch genoeg zijn, en wat niet meer ... who cares. Wilders is veel erger ... juist ja ... slaap zacht. Wilders en zijn uitspraken zijn niet iets om trots op te zijn, maar een beetje objectiviteit en oog voor mensenrechten kan geen kwaad.

JvG, Groningen op 26-11-2009, 11:38

Wat een dom geklets. Als je iets tegen de Islam hebt ben je fascist en racist? Laat me niet lachen. De Islam vertegenwoordigt geen ras en verheerlijken van macht en geweld(kenmerk van fascisme)zie je eerder bij Turkse groeperingen en Islamieten dan bij Wilders. Turkije is gewoon nog geen democratisch land.

ndv, amsterdam op 26-11-2009, 06:38

Ik vind dat Turkije zich met het weigeren van Wilders definitief als beschaafd land heeft gekwalificeerd voor de EU.

Paulcjm, Eijsden op 25-11-2009, 21:22

Ik ben het niet mee eens dat Wilders niet wordt toegelaten in Turkije. Ik ben het ook (bijna) nooit met Wilders eens.

Maar dat wil toch niet betekenen dat wij turkije direct uitsluiten lid te worden van de EU. Wilders zei dat het NOOIT moet toetreden.

De reden dat Turkije nog geen lid is komt onder andere omdat ze nog democratische hervormingen moeten doorvoeren. Als ze dit doen en verder aan de regels van toetreding voldoen (criteria van Kopenhagen) zie ik geen reden om ze niet toe te laten.

sjoerd, dokkum op 25-11-2009, 21:19

Als Turkije echt van mening is dat Wilders een facist en racist is
dan is dit een uitgelezen mogelijkheid voor een debat waardoor de zaken aan duidelijkheid winnen.
Weigeren is een zwaktebod,wat de indruk wekt dat veel argumenten van Wilders niet weerlegd kunnen worden.
Zou het dan toch zo zijn dat de door vele gevreesde politicus Wilders
gelijk heeft.

gerard, Loosdrecht op 25-11-2009, 21:17

NEE TEGEN EU!!!
60% of Turkish population is AGAINST European Union. So am I:)
So, please stop this mythe 'TURKIJE:GEEN TOETREDING TOT EU'
Freedom of speech does NOT give you the right to insult other people.
If someone insults Pope, is it meningsuiting or an insult?
Thus, please look into mirror and stop this hypocrisy.
AK JOL., Amsterdam

E.Akyol, Amsterdam op 25-11-2009, 18:57

De genocide plegers van miljoenen Christen Armeniers, die dat tot op de dag van vandaag categories ontkennen. Marteling en terreur zijn er aan de orde van de de dag in politie cellen. Het schenden van mensen rechten is er eerder regel dan uitzonderring. Met andere woorden moet je horen wie het lef heeft dat te zeggen tegen een populaire en democratisch gekozen volks vertegenwoordiger die meer democraat is in zijn pink, dan de hele Turkse regering bij elkaar.
Weer een reden om de Turkse toelating tot de EU te blokkeren.

pellinkhof, genneton op 25-11-2009, 11:31

Waarom is Trouw selectief in het plaatsen van reacties? Hopelijk komt deze wel door... Volkomen eens met Turkije, wijs die man terug naar zijn hol. Walgelijke vent die Wilders, dat hij echt denkt welkom te zijn in Turkije na al zijn racistische opmerkingen. Blijkbaar schaamt Nederland zich nog niet genoeg dat zij voor dit stuk verdriet opkomen. Vraag mij af hoeveel afwijzigingen Nederland zal doorstaan telkens als landen Wilders weigeren? Komen ze dan pas tot het besef dat ze geen raad meer weet met de vrijheid van meningsuiting? Vrijheid om ombeschoft, grof, racistisch en beledigend te zijn. (trots op Nederland !)

Richard, Den Haag op 25-11-2009, 09:09

Turkije en democratie? Voor de buitenwereld lijkt het erop, maar de Islam zit zo diep in de wortels van het land, dat van een echte democratie nog lang geen sprake kan zijn. Het afwijzen van Wilders is onverstandig, maar naar de aart van het land natuurlijk volkomen te begrijpen. De vraag blijft wel of de EU het ook wil zien?

Karel, Amsterdam op 25-11-2009, 09:03

Met zijn aankondiging dat hij naar Turkey zou gaan, zocht en kreeg Wilders de publiciteit. Dat hij niet welkom zou zijn in Turkey wist een ieder ook hij. Ik kan me nog herinneren dat er ondanks een vredelievend Tibetaan onlangs in Nederland was, die door iedereen werd ontvangen maar niet door onze Premier.De reden was niet eens dat hij Nederlanders had beledigd, maar vanwege handelsbetrekkingen met China.
Ik vind de Turken op dit punt veel consequenter, na een schrobbering aan Israël laten ze nu in duidelijke taal weten geen behoefte te hebben aan het bezoek van iemand die hun land continu in een "kwaad" daglicht plaatst.
!

Henry, Vleuten op 25-11-2009, 08:59

Als een democratisch gekozen Nederlandse parlementariër niet welkom is in Turkije, zal de Tweede Kamer-delegatie in haar geheel niet op bezoek gaan, neem ik aan. Dat zal het gevoel in Nederland versterken dat Turkije geen Europees land is (wat het ook niet is). Kortom, Turkije snijdt zichzelf in de vingers.

Kohelet, Utrecht op 24-11-2009, 22:10

In Nederland vinden heel veel mensen en groepen Wilders een racist en extreemrechts. Hoewel dit standpunt in politiek correcte kringen zo'n beetje verboden is, zijn er veel argumenten voor. Wilders spuugt op moslims en de islam, spuugt op Turkije en Turken. Wat heeft zo'n vent in Turkije te zoeken, moet hij daar soms ook zijn gastheren uitschelden en vernederen? De reactie van Turkije valt nog mee. Wat een arrogantie van het Nederlandse parlement om met Wilders naar Turkije te willen gaan.

P van Dam, Arnhem op 24-11-2009, 22:10

Stel je voor dat we daarmee in een Unie zouden zitten... Iedereen die iets tegen de islam durft te zeggen is een racist en facist.

Peter, Zaandam op 24-11-2009, 21:53

Het lijkt me duidelijk dat Turkije niet thuishoort in Europa.
Het afzeggen van het bezoek is dan ook geen verlies.

De EU blijft over de hoofden heen met Turkije onderhandelen.
Imo moet de toetreding onderwerp worden van een bindend referendum en niet in achterkamertjes bedisselt worden door personen die geen enkel kiezersmandaat hebben en zich niet democratisch verantwoorden.

bert, amsterdam op 24-11-2009, 21:52

"Turkije: Wilders fascist"
Dan is hij ongetwijfeld van HARTE welkom bij de Grijze Wolven...

Ahasveros, Amstelveen op 24-11-2009, 18:13

Plaats een reactie

U hebt geen naam ingevoerd.

U hebt geen woonplaats ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

U hebt geen reactie ingevoerd.

Uw reactie is te lang.

Gebruik maximaal 650 tekens. U heeft nog 650 tekens. Lees ons reglement

Stuur artikel door

Verstuur dit artikel naar

U hebt de naam van de ontvanger niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

Uw gegevens

U hebt de naam van de zender niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

counter
RSS

Het politieke nieuws via RSS

Politiek

Bindend leiderschap in de politiek

In Buitenhof praten demissionair minister Klink (CDA), oud-PvdA-fractievoorzitter Wallage, oud-VDD-minister De Grave en NRC-redacteur Bas Heijne over politieke leiders en het nieuwe politieke landschap dat deze week vorm kreeg.

Get Microsoft Silverlight

Podium

Hoe een minister zich vertilt aan een ’glossy’

Minister Verburg probeert op een originele manier het publiek te bereiken. Maar maakt een cruciale fout.

weekblog | Biskop

Waar een wil is, is een spoorlijn

Voor een Tweede Kamerlid zijn maar weinig dingen zeker. Zo weet je dat een regeerperiode gewoonlijk vier jaar duurt, maar dat die periode danig kan worden verkort als een kabinet valt.

politiek

Weekblog politiek

Elke week lossen Kamerleden elkaar af voor een weekblog die een kijkje biedt achter de schermen van het Haagse Binnenhof. Deze week: Jack Biskop (CDA).