Ga direct naar de content

Politiek
3 november 2009

Ter Horst: geen invloed op PVV-rapport

Minister van binnenlandse zaken Ter Horst voert al overleg met politiekorpsen over de beloning en declaraties.

Minister van binnenlandse zaken Ter Horst voert al overleg met politiekorpsen over de beloning en declaraties. © ANP

Minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) oefent geen enkele druk uit op het rapport over de PVV. Dat zei de bewindsvrouw dinsdag in reactie op alle commotie die is ontstaan over de uitgelekte conclusies dat de PVV van Geert Wilders een extreemrechtse partij is die de democratie ondermijnt.

Inhoudelijk wilde de bewindsvrouw nog niet reageren op het onderzoek naar polarisatie en radicalisering in Nederland dat op haar verzoek wordt uitgevoerd. "Ik ken de conclusies nog niet."

Volkskrant schreef zaterdag dat het ministerie delen van het onderzoek zou willen afzwakken uit 'politieke gevoeligheid'. Ter Horst benadrukte dat daar geen sprake van is. De onderzoekers 'mogen opschrijven wat ze willen'. Vervolgens zal het kabinet daar op reageren. "Dat betekent ook dat ik mag zeggen dat ik het er niet mee eens ben."

Ter Horst ontkende ook dat zij opdracht heeft gegeven tot een onderzoek naar de PVV. "Ik ben helemaal niet geďnteresseerd in Wilders. Wel in de polarisatie in Nederland. Of de PVV ook is onderzocht weet ik niet, dat wacht ik af."

Geert Wilders zei dinsdag dat hij van het kabinet wil weten of ook andere partijen zijn onderzocht door het kabinet. Hij beschuldigde Ter Horst dinsdag van partijpolitiek. "Het is opvallend nu wij hoog in de peilingen staan een lid van het kabinet onderzoek laat doen naar een andere partij", zei hij verwijzend naar de lage peilingen van de PvdA.

D66-leider Alexander Pechtold onderschreef maandag de conclusies van het onderzoek. Tegelijkertijd liet minister voor Integratie Eberhard van der Laan (PvdA) maandag -de vijfde sterfdag van Theo van Gogh- in een interview optekenen dat Wilders de rechtsstaat ondermijnt. Wilders herhaalde zijn kwalificatie dat beide heren hiermee zijn verworden tot 'politieke handlangers' van Mohammed B., de moordenaar van Van Gogh.

Het is volgens Wilders juist het kabinet dat de rechtsstaat en de vrijheid van meningsuiting ondermijnt door bijvoorbeeld het verbod op godslastering aan te scherpen. "Ik sta nu voor de rechter", stelde hij. "Ze werken mee aan een sfeer van haat tegen de PVV." Stemmingmakerij en een belediging voor alle PVV-stemmers, aldus Wilders.

Reacties (81)

Wilders is ook maar een mens en kan het ook niet goed doen voor iedereen.Maar hij zegt wel dat er twee Nederlanden zijn,een Nederland voor de linkse elite en een Nederland voor de gewone hard werkende samenleving.Voor die Nederand van de gewone hard werkende samenleving,gepensioneerden,AOWers enz.daar steekt deze man zijn nek vooruit.Het gaat hier niet alleen om Wilders.Het gaat om de PVV en deze partij heeft een goed en een eerlijk programma voor een sociaal Nederland.De huidige graaiers en kontendraaiers die de boel balazeren en ons Nederland laten afglijden naar de afgrond daar ben ik helemaal klaar mee.De hartelijke groeten van een PVVer.

hollander, nederland op 06-11-2009, 22:03

'Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen,' aldus Voltaire.
Iedereen moet alles kunnen zeggen, incluis Wilders, dan kan hij daarop afgerekend worden. De PVV is rechts en extremistisch. Racisme is iets anders. Het begrip "ras" wordt nu ook al gebezigd door moslims - alsof religie een genetisch kenmerk zou zijn. Ook joden zijn geen ras. Het begrip "ras" bij de mens is onzin, een uitvloeisel van segregatie en apartheid. Wil men het begrip "ras" hanteren op grond van kleurvariaties dan waarom dan geen "oogkleur - rassen". Een herdefinitie graag van het begrip ras en racisme !

Ab, Amsterdam op 04-11-2009, 22:21

Het begrip "ras" wordt nu ook al gebezigd door moslims - alsof religie een genetisch kenmerk zou zijn. Joden behoren ook niet tot een ras. Het begrip "ras" bij de mens is onzin, een uitvloeisel van segregatie en apartheid. Wil men het begrip "ras" hanteren op grond van kleurvariaties dan ook graag "oogkleur - rassen". Waar blijft de herdefinitie van de begrippen ras en racisme?
'Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen,' aldus Voltaire.
Iedereen moet alles kunnen zeggen, incluis Wilders, dan kan hij daarop afgerekend worden. De PVV is rechts en extremistisch. Racisme is iets anders.

Ab, Amsterdam op 04-11-2009, 22:18

Wie tientallen miljoenen moslims wil deporteren omdat hij in hun geloof zo ongeveer de wortel van alle kwaad ziet, valt onder een noemer met Hitler, die 'alle kwaad' lokaliseerde in een bepaald ras.
.....of is hij gewoon knettergek?

Guus, Lunteren op 03-11-2009, 18:00
=====
Het lijkt er op dat u het interview op de Deense TV niet hebt gezien. Daarom hierbij de link, zodat u e.e.a. in zijn verband kunt zien. Ook als je het niet met iemand eens bent moet je wel eerlijk blijven en op basis van feiten reageren!

http://www.nuvideoclips.nl/musicvideo.php?vid=056487d37

Wiebe, Eindhoven op 04-11-2009, 19:36

Als mens mag Van Donselaar dit soort opvattingen natuurlijk in alle vrijheid uiten. Daar is helemaal niets mis mee. Maar als wetenschapper is hij volstrekt mislukt. Daar zou Leiden toch iets mee moeten. Dat is toch geen reclame voor die universiteit? Cleveringa, ja, dat was een wetenschapper, en hij had ballen. Maar Van Donselaar? Dat is een pseudowetenschapper, een aanfluiting voor Leiden.

T. Gevers, Leiden op 04-11-2009, 17:50

In zijn boek Fout na de oorlog noemt Van Donselaar ook SGP, RPF en GPV extreemrechts. Laten die laatste twee nu onder de naam ChristenUnie in de regering zitten. Zou de AIVD dat weten? Zouden Bos en Balkenende weten dat ze met extreemrechts regeren? Waarom is dit altijd onder de pet gehouden? In wat voor land leven wij? We worden geregeerd door extreemrechts en niemand vertelt het ons. Ik heb op de CU gestemd, maar habe es nicht gewusst. Ondanks alle goede bedoelingen toch nog fout na de oorlog. Of zou die Van Donselaar een nepwetenschapper zijn? In Rotterdam worden dergelijke nepwetenschappers ten minste ontslagen. Benieuwd wat Leiden doet.

G. van Braam, Nijkerk op 04-11-2009, 16:34

Meewerken aan een sfeer van haat? Wilders en zijn aanhangers doen niet anders.Geert is geen slachtoffer van de islam. Hij is een slachtoffer van zichzelf en hij sleept ons mee in die slachtofferrol.Ik hoef geen slachtofferrol.

Het zijn niet de linkse, negatieve gekken die bang zijn voor de opkomst van rechts. Nee, het gaat om normaal denkende mensen die wars zijn van haat en nijd, hun vrijheid lief hebben en ook graag een oplossing willen voor het Islamprobleem. PVV kan mij geen vrijheid bieden met hun ondemocratische verwarrende beginselen.

Maja, Middelburg op 04-11-2009, 16:16

'Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen,' aldus Voltaire.
Iedereen moet alles kunnen zeggen, incluis Wilders, dan kan hij daarop afgerekend worden. De PVV is rechts en extremistisch. Racisme is iets anders. Het begrip ?ras? duikt ook al op bij moslims - alsof ?religie? een genetisch kenmerk zou zijn. Het begrip ?ras? bij de mens is onzin, een uitvloeisel van segregatie en apartheid (variatie in huidskleur werd getypeerd als ?ras?). Wil men het begrip ?ras? hanteren op grond van kleurvariaties dan hebben we ook 'oogkleur - rassen'. Een herdefinitie graag van het begrip ras en racisme !

Ab, Amsterdam op 04-11-2009, 15:53

De reactie van Van der Horst doet me denken aan uitlatingen van van Hall en Samkalden. Indertijd burgemeesters van Amsterdam. Typisch PvdA regenten. Altijd bezig politieke tegenstanders die het bewind bekritiseerden af te schilderen als de partij die de democratie bedreigde. De Provo beweging en anti Vietnam demonstraties, werden gezien als zeer bedreigend voor de staatsorde omdat kritiek zich tegen de bondgenoot Amerika keerde. Nu keert de PvdA zich tegen mensen die de Islam bekritiseren, omdat die procesmatig kan uitgroeien tot fascisme en anti democratie.

arbitrair, Aa en Hunze op 04-11-2009, 14:14

Extreemrechts, dat is de PVV niet. Voor wat betreft de sociale zekerheid zijn ze juist links. Ze hebben dezelfde standpunten als de SP. Zijn die dan ook extreemrechts? Of zijn die juist extreemlinks?
PS, ik ben geen PVV stemmer.

Trude, Bleiswijk op 04-11-2009, 14:10

Het leidersprincipe deelt de PVV met autocratische bewegingen. Het over één kam scheren van alle islamieten i.p.v. ze als individuen aanspreken, is een ander kenmerk van extreme bewegingen. Het bedenken van een (linkse) elite die Nederland volledig in zijn greep zou hebben - terwijl VVD/CDA vaker in de regering zaten dan PvdA - is een veralgemenisering die andere extreme bewgeingen eveneens kenmerken. Kortom, de PVV heeft extreme kenmerken. Echter, het lijkt mij verstandig om de PVV niet te verbieden omdat zij staatsgevaarlijk zou zijn. Zo'n verbod is een groter gevaar voor die veiligheid dan de PVV mee laten doen aan verkiezingen.

Fred, Leiden op 04-11-2009, 14:10

http://www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=9597

Hier is een gesprek tussen 2 vermoorde mensen. Laat Terhorst dit maar eens lezen, zij is juist gevaarlijk.

Koos, Holland op 04-11-2009, 14:10

Ghandi
Heeft Wilders ooit gezegt dat moslims racisten zijn, en wat was er eerst, de haat-imams of Wilders. Wilders is een politieke boodschapper in ons democratische stelsel. Pechtold heeft door zijn uitspraken diverse aanklachten gekregen van democratische nederlanders die zijn uitspraken van racisme niet meer pikken. Verder ben ik blij dat het CDA gaat uitzoeken of wij ons leger niet beter kunnen sturen naar Afrika waar Christenen onderdrukt worden dan moslims tegen moslims te beschermen zoals in Afghanisten

Peterdm, Amsterdam op 04-11-2009, 14:10

@Paulcjm, Eijsden op 04-11-2009, 11:23
Dus volgens jouw is de islam pro democratie en voor de vrijheid van meningsuiting? Jij hebt tot gisteren op Pluto gewoond zeker?

In de islam vind je het meest reactionaire gedachtengoed terug. Bijvoorbeeld, geen gelijkheid van man en vrouw, kritiek geven op de Islam is verboden, ... En toch staat links te springen om er allianties mee aan te gaan, en om diezelfde reactionaire islam te verdedigen. Leg me dat eens uit. Is links misschien extreem rechts en reactionair geworden :-) ?

Jennie, Heerlen op 04-11-2009, 14:10

Wilders moet niet altijd zo'n grote mond opzetten. Hij heeft niets anders dan gekanker en gezever gebracht. De middenpartijen zijn geraden met enig historisch besef de weg terug te vinden naar hun oorspronkelijke taak: de selectie van fatsoenlijke, oprechte en degelijke politieke vertegenwoordigers. Met de Bossen en Balkenendes is dit land niet meer te redden.

freerk, maastricht op 04-11-2009, 13:59

Onvoorstelbaar gebrek aan politiek inzicht. Met zo'n onderzoek schiet je jezelf in de voet. Net als met die rechtzaak. Dit wordt hoe dan ook een triomf voor Wilders: Vrijspraak= zie je wel, niets mis met mij en mijn waarnemingsvermogen. Schuldig=Een zittend en democratisch gekozen volksvertegenwoordiger wordt monddood gemaakt (en dat is nogal wat!, daar zul je toch echt met goede beweegredenen moeten komen) Kom eens met argumenten i.p.v. etiketten, die in wezen een license to kill aan een 'zieke eenling'geven.

Bert, Sesamstraat op 04-11-2009, 13:47

Ik ben het zeker niet eens met dhr.Wilders.Zijn uitspraken zijn vaak grof en ongenuanceerd.Toch ben ik van mening dat zijn partij niet extreem rechts is.Het is en verworven goed in een democratie dat je je mening mag uiten.Daar maakt dhr. Wilders zeker gebruik van.
Tegenwoordig krijg ik wel steeds meer het idee dat wat hij over de Islam zegt met een vergrootglas wordt bekeken terwijl de dingen die door de Islam over anderen worden gezegd(denk bijvoorbeeld aan de uitspraak van een Imaam:Het zijn allemaal honden)heel makkelijk goedgepraat of genegeerd worden.Nederlandse politici zijn bang voor de islam en verlies van kiezers. Wilders niet.

Chantal, Amsterdam op 04-11-2009, 13:47

@ Sasha Berkman - De Joden waren slachtoffers, mevr. Berkman. De fundamentalistische islam en zijn volgelingen zijn geen slachtoffers maar maken anderen tot slachtoffer. Een verschil dat u blijkbaar ontgaat. Loop als vrouw of meisje maar eens rond in een buurt waar moslims de meerderheid uitmaken. En als de politieke elite er al jaren niet in slaagt of de wil niet heeft ? om welke politieke of ideologische redenen dan ook ? om grenzen te stellen aan dergelijk islamitisch gedrag dan moeten ze ook niet verbaasd zijn dat veel burgers uiteindelijk met hun ongenoegens naar iemand gaan die er wel iets aan tracht te doen.

l.karremans, heusden op 04-11-2009, 13:47

Zelfs al heeft men het niveau van de hoge frobel, zal de conclusie zijn dat de PVV een extreem rechtse partij. Frappant is dat deze partij mag schoppen en schelden, maar zelf kritiek incasseren is niet aan hen weggelegd. Ze gedragen zich als zielepoten door zich gedemoniseerd te voelen. Stelletje verwende kleuters die regelmatig om aandacht schreeuwen!!!

Ghandi, Tiel op 04-11-2009, 11:37

Waarom neemt de overheid de zorgen van de achterban van Wilders niet weg. Begin een landelijke discussie op TV over de islam in combinatie met de democratie en het immigratiebeleid. Zie ook onder ogen wat er allemaal mis is gegaan en leg verantwoording af aan diegenen die daaronder geleden hebben.
Vragen:
1)Hoe beschermen wij gegarandeerd de vrijheid van geweten/geloof en meningsuiting voor de toekomst?
2)In hoeverre is daar een ander immigratiebeleid voor nodig?
3)Is het beleid van compenserende neutraliteit wel gerechtvaardigd t.o.v. niet-moslims?
4) Hoe lossen wij 1,2, en 3 op, zodat het beleid door allen als legitiem ervaren wordt.

A.Frumau, Noordwijk op 04-11-2009, 11:36

1. Oude definitie van nazi: vervolger van joden en homo's; vergast deze mensen en democraten in concentratiekampen.
Tijdens het PVV partij congres in Arnhem bleek wederom dat Geert Wilders het JUIST OPNEEMT voor Israel, homo's en mensen die hun leven gaven voor de vrijheid en democratie: Theo van Gogh.
Wie demonstreren er TEGEN Israel? Wie vinden dat Israel zich moet laten vernietigen met duizenden raketten en granaten? Juist: Van Agt, Gretta en dirty Harry! (Joden aan het gas, Hamas, Hamas etc.)
Wat maakt hen dat?

MarcAntony, Heerlen op 04-11-2009, 11:34

2. Volgens de nieuwe definitie is Geert de nazi (Bolkestein zei dat letterlijk enkele maanden geleden)
Nederlandse politici als Pechtold, opiniemakers als Polak en de beruchte wetenschappers doen aan geschiedvervalsing. Ze keren de definities om. Zij zijn de moorden op Fortuyn en Van Gogh vergeten. Zij verdedigen de Jihad en nemen het op voor mensen die vrouwen als minderwaardige wezens zien (volgens de Koran: dom, en hoer als ze geen hoofddoek dragen)

MarcAntony, Heerlen op 04-11-2009, 11:34

De islam is beslist in hart en nieren discriminerend naar andersdenkende en bestempelt die als ongelovige,verachte apen,ezels en duivelsdienaren.zie koran 2:65,5:60,7:166 Ook word de moslim afgeraden om vriendschappen aan te gaan met Christenen en joden zie 5:52.Je vraagt je dan toch af wat ze hier massaal komen doen,waarom ze hier in het land van de ongelovige zoveel kinderen verwekken,en wat dan het achterliggende doel is.Het slecht integreren staat daar niet los van,het is immers niet de bedoeling dat men integreert,maar bekeert 2:194 totdat de godsdienst alleen voor Allah is.

Rayhana, Amsterdam op 04-11-2009, 11:33

Het rapport waarin Wilders als extreem rechts word benoemd,vergeet voor het gemak maar even waarom een stem als Wilders nodig was.Het feit dat de regering de Nederlanders niet meer serieus nam,dat er zich een groep gelovige moslims onder ons bevindt die weigert te integreren,die voor aanzienlijk veel overlast zorgen,die opvoeding van zonen tav vrouwen totaal verwaarloost(al zichtbaar op lagere scholen)die wereldwijd aanslagen plegen maar waar wij maar geen massaal protest op horen.Die discriminerende teksten in de koran niet ter sprake brengt ,en afstand van neemt.Die islamisering voor ogen houden,en de Nederlanse samenleving uithollen.

Ghava, Amsterdam op 04-11-2009, 11:25

"Als er iemand een gevaar is voor de democratie en vrijheid van meningsuiting dan is het wel Ter Horst. Hoe heet die stroming ook al weer die ook anti-democratische en tegen de vrijheid van meningsuiting was?"

Tarak, Amsterdam op 04-11-2009, 10:44

Blij van dienst te kunnen zijn. Die stroming is er nog steeds en heet PVV.

Paulcjm, Eijsden op 04-11-2009, 11:23



Pellinkhof

Extremisme,,,,?
Blauwogen bestaan ongeveer 6000 jaar.
Kain ook.
12 stammen uit Kain.
12 stammen 11 ervan waren december 08 in Den Haag, Kain is niet dood , hij leeft!

Gomel AxiomA, ww op 04-11-2009, 11:23

@bert , amsterdam
Door de Anne Frank stichting nu ook al als verdacht aan te merken begeeft u zich op zeer glad ijs!

Overigens aan al die Pro GW reagluurders: Velen van u verwijten onze moslim Medelanders een slachtofferhouding. Als ik jullie reacties lees denk ik aan een oud hollands spreekwoord. Iets met een pot en een ketel!

John, Lingewaal op 04-11-2009, 11:21

Mevrouw ter Horst balanceert aan de rand van een door haarzelf geschapen afgrond. Wilders' uitspraken zijn soms grof, ongenuanceerd en beledigend, maar vertolken de gevoelens van een groeiend deel van de bevolking. Politiek monddood maken van tegengeluiden hoort echter net zo min in een democratie thuis. Ziet uw eigen falen onder ogen PvdA, CDA, VVD en D66. Het is uw structurele incompetentie geweest om kaders aan te brengen waarbinnen iedere Nederlander, autochtoon of allochtoon zou moeten opereren die aan de wieg van Wilders staat. Als zodanig demoniseert u ook zichzelf en nodig ik het OM uit deze partijen voor hetzelfde gerecht te dagen.

Thomas, Rotterdam op 04-11-2009, 11:19

Ter Horst is al eerder bekend van het afschaffen van het burgemeestersreferendum en het belachelijk maken van dat referendum door kiezers de keuze te geven tussen een PvdA'er en een PvdA'er.

Ter Horst wil ten koste van alles voorkomen dat Nederland democratischer wordt teneinde de PvdA baantjes machine te handhaven.
Ook wilde Ter Horst de film Fitna verbieden.

Als er iemand een gevaar is voor de democratie en vrijheid van meningsuiting dan is het wel Ter Horst. Hoe heet die stroming ook al weer die ook anti-democratische en tegen de vrijheid van meningsuiting was?

En dat is minister? Ze is alleen maar laf te noemen.

Tarak, Amsterdam op 04-11-2009, 10:44

Nog een typisch kenmerk van extreem rechts is liegen dat het gedrukt staat. Zie Breezandse Joop. De terminologie van zijn held uit Venlo is geen schelden, maar als ik het over de criteria van extreem rechts heb wel. Voor het geval Joop niet kan lezen - komt ook regelmatig voor bij Wilderianen: ik schreef dat Wilders geen nazi en geen fascist is. Er zijn meer smaken extreem rechts.

M.Nieuweboer, Moengo Suriname op 04-11-2009, 10:41

Wie je uitkiest om onderzoek te doen heeft natuurlijk weerklank in de uitkomsten van zo'n onderzoek. Ter Horst kende de standpunten van de 'drie wetenschappers' van te voren al. Kende de uitslag dus ook al.

Peter, Amsterdam op 04-11-2009, 10:30

De opstand der elite...en dit was de oorlogsverklaring aan 20% van het Nederlandse electoraat.

M. Kloek, Almere op 04-11-2009, 10:29

Bij de eerstvolgende verkiezingen ga ik op Geert Wilders stemmen!
Gelukkig weer eens iemand in de politiek die de oprukkende islamisering en allochtoon geweld binnen Nederland benoemt en er (vooralsnog parlementair) tegen optreedt. De linkse incompetentie en een corrupt (C)DA hebben dit jaren laten aanmodderen en er veel te veel zinloze rapportjes over geschreven. Wilders extreem? Welnee, een echte vent die openlijk durft te zeggen wat eigenlijk (de JP-tjes niet meegerekend) heel Nederland vindt! Op naar de verkiezingen Geert, YES WE CAN!!!

Frits, Epe op 04-11-2009, 10:26

Wegens tijdgebrek even kort door de bocht: de enige kwantitatief significante beweging in Nederland die hier de democratie en de rechtsstaat ondermijnt , is de islam. Daarnaast komt het de rechterlijke macht wel verdacht goed uit, zo'n rapport, even voordat Wilders terecht moet staan !

Hans Overduin, Rijswijk op 04-11-2009, 10:26

Een PVDA minister vraagt om een updated versie van een eerder pruts onderzoek wat de heer Wilders al extreem rechts heeft genoemd.
Een andere PVDA minister weigert inhoudelijke zaken m.b.t de kosten van de massa immigratie te onderzoeken.
Men is bezig (karakter) moord te plegen op de heer Wilders en wil daarnaast op geen enkele manier het reeds desastreuze immigratie beleid aanpassen. Wat gaat het verschrikkelijk fout in dit land!

Bastiaan, Amsterdam op 04-11-2009, 10:25

Als je in de woorden van Wilders het woord Moslim vervangt door Jood zie je meteen wat voor een ongeloofelijke enge man die Wilders is. Hopenlijk spreekt de rechter binnenkort recht en verdwijnt dit sujet in de egvangenis. Kijk ook naar de organisatiestructuur van zijn "partij". Waar haalt hij zijn geld vandaan?

Sasha Berkman, Amsterdam op 04-11-2009, 10:23

Etikettenplakkerij kan nooit bijdragen aan een goede discussie. Er wordt gewoon niet inhoudelijk meer met elkaar gepraat in de Tweede Kamer. We hebben in Nederland en in Europa een gigantisch probleem.
Dat is niet "de islam", maar onze eigen onkunde om moslims een plek te geven. Veertig jaar geleden al hadden we hen vriendelijk maar kordaat moeten ontvangen: "U mag hier komen wonen en werken, maar dan moet u eerst eigenhandig een verklaring schrijven waarin staat waarom u vindt dat de islam moet worden hervormd en hoe dat het beste kan gebeuren". Dan hadden we nu een scherpe dialoog gehad. Nu hebben we een "Trojaans paard" binnengehaald.

F.M. Vermeulen, Roosendaal op 03-11-2009, 22:07

Onderzoeken naar de kosten van allochtonen worden geweigerd, maar onderzoeken naar 'polarisatie en radicalisering' mogen wel. En 'toevallig' door 'wetenschappers' met een bepaalde achtergrond. En dat er dan een anti-Wilders-item uit zou vloeien, DAT had natuurlijk niemand verwacht? Kom nou toch. Dus is dit dan de 'opstand van de elite' waar ter Horst zo naar snakt: een onderbuik-onderzoek naar het plebs. Ter Horst had er ook 'geen invloed op' toen ze als burgemeester van Nijmegen gepakt werd met teveel alcohol achter het stuur en geprobeerd werd dat feit onder het tapijt te vegen. Zijn er nog mensen die Ter Horst betrouwbaar vinden?

Sisyphus Lacht, Amsterdam op 03-11-2009, 22:07

Ze zijn er nog de ziende blinden: Schouten 18.06 , Guus 18.00 en onze surinamer{op afstand lekker schelden}. Hoe groot moet het bord zijn , wat jullie voor de kop hebben, of.....hoe diep moet de haat tegen succesvol rechts zijn.Laat iedereen de reacfties van deze CPNners nog eens lezen en verwonder je over zoveel haat en leugens. Echt iedereen voelt gewoon aan dat de bewering van Ter Horst gelogen is. Dat zulke mensen dat willens en wetens niet willen begrijpen. Net zoiets als de klucht rond de benoeming van JPB. Wat hij iedere keer beweerd , gelooft 0 & van de bevolking.Drie ultralinkse zelfbenoemde wetenschappers. Wij van wc eend adviseren.

Joop Stevens, Breezand op 03-11-2009, 22:07

@ Rob, Amsterdam. Je hebt me de woorden uit de mond gehaald. Ik las jouw reactie pas nadat ik de mijne had verstuurd. Inderdaad laf dat er niet op die walgelijke column van Özdemir gereageerd kan woorden. Deze selectieve toepassing van de redactie van Trouw was me al eerder opgevallen.

Bukowsky, Amsterdam op 03-11-2009, 22:04

Dit is een walgelijke discussie door links opgezet. Ook Özdemir levert hierin haar verderfelijke extreem linkse bijdrage. Alles inelkaar gedraaid om het volk te verwarren en de stemming voor te bereiden voor de eerstvolgende verkiezingen. Behalve Islam is de grootste volksvijand nu ook links en extreem links.

Bukowsky, Amsterdam op 03-11-2009, 22:04

Voor diegenen die (eventuele) kiezers op de PVV vergelijken met rechts-extremisten of nazi's.
Lees eens het boek: A Thread of Grace" van Mary Doria Russel of kijk eens naar Schlinder's List of de serie Holocaust voordat je zo'n onzindelijke uitspraken op het net neer kwakt. Huiveringwkkend dat pseudo-wetenschappers en columnisten als Odzemir dit soort taal bezigen. Huiveringwekkend en beangstigend.

Raaf, Nijmegen op 03-11-2009, 22:04

Tjonge jonge wat is Nedeland aan het verechtsen zoveel comentaren die het op nemen voor die griezel van een Wilders en die partij van hem is wel zeker extreem rechts.
Wat ben ik blij dat ik niet meer in Nederland woon de mensen zijn er super egoistisch en ieder voor zich en waar een vruchtbare bodem is voor engerds zoals Widers

Piet van de Laar, Buenos Aires op 03-11-2009, 22:04

Terhorst heeft het volste recht een onderzoek te laten instellen naar ?polarisatie en radicalisering in Nederland?.Dat getuigt tenminste van haar besef van (ministeriele) verantwoordelijkheid jegens onze samenleving.Het is ook sinds jaar en dag doodnormaal dat er sociologisch onderzoek wordt gedaan naar verschijnselen in de samenleving.Abnormaal dat er nu wordt getwijfeld aan resultaten van objectief onderzoek.Elke wetenschapper weet dat hij objectief moet zijn.Wilders schreeuwt nu al moord en brand,demoniseert, schoffeert en intimideert voor de zoveelste keer.Minachting voor andersdenkenden,ministers,wetenschap etc.Hoezo niet rechts-extreem?

e.smid, groningen op 03-11-2009, 22:04

@ Rob, Amsterdam

Ik wilde ook reageren op de column van ozdemier of hoe ze heten mag. Maar ze beperkt zich deze keer tot boe roepen en hard weglopen.
Overigens helemaal eens met uw rake reactie.

A. de Laar, Den Haag op 03-11-2009, 22:04

De PVV "extreem rechts" te noemen, en racistisch, het klinkt wel heel stoer, maar D66 discrimineert samen met het COC een andere minderheid in ons land net zo hard, te weten orthodoxe Christenen als Wilders doet met Islamitische mensen!
Als discriminatie fout is, dan is discriminatie van orthodoxe Christenen net zo fout als het discrimineren van Islamitische mensen.
D66 is dus net zo fout als de PVV: ze willen beiden de godsdienstvrijheid reduceren tot achter de voordeur. En wanneer je de godsdienstvrijheid onderuit haalt, haal je daarmee alle andere burgerlijke vrijheden onderuit. Daarom is Pechtold en D66 net zo gevaarlijk als Wilders.

J.Elsinga, Ermelo op 03-11-2009, 22:04

Geert Wilders krijgt het etiket extreem rechts omdat volgens de schrijvers van het rapport hij de sociale cohesie en democratie ondermijnt.

1. Ieder geďnformeerd persoon weet ondertussen dat de islam voorschrijft dat moslims geen vriendschap mogen sluiten met niet-moslims. Anders gezegd, zelf opgelegde apartheid. In Frankrijk vond de Voorzitter van de hoofdmoskee van Parijs enkele jaren geleden zelfs dat de enclaves waar de moslims een meerderheid vormden een soort zelfstandigheid moest worden gegeven. Met andere woorden dat ze het recht zouden krijgen een staat in de staat te vormen. Niet bepaald bevorderlijk voor de sociale cohesie.

l.karremans, heusden op 03-11-2009, 22:04

Zoek op internet naar de kenmerken van het fascisme en men ziet dezelfde kenmerken terug in de islam en in haar strijd tot onderwerping van alle inferieure ongelovigen. De kenmerken zijn bijv:
het moederschap als de enige positie van de vrouw, de verheerlijking van geweld als middel, de afschaffing van het decadente parlement en invoering van de sharia met als doel de eenheid onder de superieure islam te brengen onder leiding van het woord van de onaantastbare leider mohammed.
Ter Horst heeft geen invloed op het PVV-rapport? Kom nou, wie heeft anders de wetenschappers gekozen? Die heren laten zich daarmee graag voor haar karretje spannen.

g.hanness, ter aar op 03-11-2009, 22:04

2. De islam is ook tegen de scheiding van moskee en staat, en stelt zichzelf boven democratische wetten. Anders gezegd, een democratie ondermijnende ideologie.

Conclusie: volgens de criteria van het rapport is de islam dus extreem rechts.

Voor alle duidelijkheid, eerst was er de islam in Nederland (en Europa), en toen pas als reactie was er o.a. Geert Wilders. En als Geert Wilders het etiket van extreem rechts opgeplakt krijgt, dan moet de islam het zeker opgeplakt krijgen. En tegen elke(!) vorm van extremisme moet worden opgetreden, ook die vormen die zich achter het etiket "godsdienst" trachten te verbergen!

l.karremans, heusden op 03-11-2009, 22:04

Oeioeioeioe, wat is het enige lid van de beweging voor de vrijheid van meningsuiting weer eens op de pik getrapt. Want iedereen mag blijkbaar van die vrijheid gebruik maken zolang hij/zij het PVV-geluid verkondigt. Anders demoniseer je, hoor je tot de linkse kerk of achterlijke elite. Wat een intellectuele armoede en misplaatste lichtgeraaktheid. Nederland wordt geregeerd door angst, gemobliseerd door een hitser in de persoon van Wilders en zijn rancuneuze gefrustreerde achterban. Ik weiger te capituleren voor domme landgenoten.

Paulcjm, Eijsden op 03-11-2009, 22:04

Misschien heeft mevr. Ter Horst de uitkomst van het onderzoek niet direct gestuurd. Echter door de onderzoekers te selecteren wist ze vantevoren wat de uitkomst ging worden. 'onderzoeker ' van Donselaar staat sinds jaar en dag bekend als links extremist. Ook is van Donselaar erom bekend steevast de zwarte piet naar rechts te schuiven en bij voorbaad elk subject van onderzoek als extreem rechts te bestempelen. Zet je zo iemand op de loonlijst, geef je zo iemand opdracht dat weet je wat de uitkomst gaat zijn. Daarvoor hoef je niet te sturen.

Eric Peter, Apeldoorn op 03-11-2009, 19:22

Pellinkhof toont overtuigend aan dat de PVV geen nazi-partij is. Volgens zijn criteria waren de Ustasja en Mussolini's fascisme evenmin extreem rechts. Ook Rietdijk maakt geen duidelijk onderscheid tussen rechts-extremisme, nazisme en fascisme. De laatste twee zijn altijd rechts-extremistisch, maar een rechtse extremist hoeft nog geen nazi of fascist te zijn. Juist Wilders is daar een goed voorbeeld van.

M.Nieuweboer, Moengo Suriname op 03-11-2009, 19:22

Of Wilders gevaarlijk is of niet bepalen uiteindelijk de kiezers. Wat zéér gevaarlijk is, is een onderzoek van de machthebbenden naar een politieke tegenstander. Dit komt voor in dictaturen. Door dit onderzoek is voor mij de PvdA al zijn geloofwaardigheid kwijtgeraakt. Ik vind deze handelswijze grof, arrogant en van geen enkel respect getuigen voor de kiezers.

Hans, Capelle op 03-11-2009, 19:22


Onze democratie staat lelijk op de tocht.
Dat is duidelijk nu een minister een onderzoek naar een politieke partij laat instellen als onderdeel van een georganiseerde hetze tegen Wilders en de PVV.
Gelukkig zijn er gauw verkiezingen en krijgen we het (heel even) voor 't zeggen.

A. de Laar, Den Haag op 03-11-2009, 19:21

Minister van Binnenlandse Zaken Ter Horst (PvdA) heeft toch zelf de "wetenschappers" gekozen die het rapport moesten maken, of niet? Het is toeval zeker dat die nu juist van linkse signatuur blijken te zijn.

PV, Aanzee op 03-11-2009, 19:21


Een 'wetenschappelijk' onderzoek op basis van vooroordelen. Twee PvdA ministers met bedenkelijke en doorzichtige intenties. Een politiek strafproces op initiatief van de rechterlijke macht waarbij de schuld al op voorhand vast staat. Ene Pechtold die staat te schelden als een kip zonder kop en dingen roept die niet waar zijn.
Niet gek opkijken als, met het oog op de verkiezingen, Wilders straks gevangen wordt gezet en de PVV wordt verboden.

Jan de Hollander, Apeldoorn op 03-11-2009, 19:21

De onderzoekers en Pechtold + vd Laan spelen hoog spel lijkt mij.Zij roepen op tot haat lijkt wel. Wilders draaft soms wat door, maar in wezen zegt hij wat een zeer grote groep mensen vindt. Wie is er extreem? Heeft Wilders vaak geen gelijk ? Fitna was een film met ware gebeurtenissen. Wat was de reactie op de film, cartoons,Salmon R. etc. Agressief, ja dus!
Links snapt het niet zo goed meer. Als oud D66/CDA stemmer kijk ik nu toch wel naar de partij die eerlijk voor zijn en onze mening uitkomt. Misschien gaat de huidige politiek nu echt nadenken EN handelen. Proost op de vrije meningsuiting !

Bud, alkmaar op 03-11-2009, 19:21

Waarom kan Ter Horst, toch een ervaren politica, niet gewoon het proces tegen Wilders in januari afwachten? Te weinig vertrouwen in het rechterlijk oordeel? De behoefte alvast enig voorwerk te doen om de rechter te beďnvloeden? De wil te bewijzen dat 'de politiek' echt wel iets tegen Wilders onderneemt, wellicht op verzoek van Özdemir?
Zwijg deze autistische malloot toch dood; mocht hij een komend kabinet domineren, dan is hij in drie maanden uitgekotst vanwege absolute onmacht om iets meer dan holle retoriek te produceren. NL weliswaar in schaamte en schande achterlatend, maar de les zou geleerd zijn.

Ben Zot, Zottegem op 03-11-2009, 19:21

Als in hokjes plaatsen wetenschap is, dan is een eredoctoraat voor Wilders nabij ...



P.J. Delmar, Utrecht op 03-11-2009, 19:21

Twee van de drie onderzoekers zijn gelieerd aan de zeer linkse Anne Frank Stichting. Ihb dhr Donselaar is on record (2008) dat hij de PVV een extreem rechtse partij vindt en de uitspraken van dhr Wilders strafbaar. Ter Horst en Binnelandse Zaken wisten dus de uitkomst al bij het verstrekken van de opdracht. Dat de minister geen kennis heeft van de richting van het onderzoek is niet geloofwaardig. Haar ambtenaren hebben regelmatig overleg met de onderzoekers. Zouden die de minister nooit informeren?
Overigens vindt ik ter Horst een groter gevaar voor de democratie dan Wilders. Denk bijv aan het laten afluisteren van de Telegraaf redactie.

bert , amsterdam op 03-11-2009, 19:21

Ik ben helemaal geen PVV aanhanger of stemmer, maar ik vind de hetze tegen de PVV behoorlijk stuitend. De PVV heeft een visie op immigratie en integratie. Ik heb echter nog veel meer moeite met de bevindingen van een stelletje wetenschappers. Hoezo wetenschap? Dit rapport is gewoon samengesteld uit oordelen. Nu heeft ieder het recht op een oordeel, maar dan is dat nog geen wetenschap. Het is dezelfde wetenschap als die van Pechtold We moeten wel oppassen Wilders niet gelijk te behandelen als Janmaat. Achteraf is zijn gelijk op onderdelen ook wel aangetoond.

Jack Libertas, Utrecht op 03-11-2009, 18:08

Bevooroordeelde "wetenschappers" diskwalifiseren de bevolking en nemen de wanpraktijken van de uit de hand gelopen immigratie en het discriminerende karakter van de politieke islam niet serieus. Schande! Een onderzoek zonder definities, wetenschappelijk gegronde uitgangspunten levert een flut-rapport op dat alleen tot doel heeft om haat te zaaien. De boodschapper Wilders die opkomt voor al die mensen die het gevaar voelen: autochtonen en geintegreerde allochtonen wordt gestimatiseerd. Niet Dhr Wilders zet groepen mensen weg maar de politiek-correcte Bende met de PvdA en D66 voorop.

wim jansen, rotterdam op 03-11-2009, 18:08

De keuze van de 'wetenschappers' geeft al de grote bemoeienis met het rapport weer. Zo zal het resultaat verwacht, bedoeld en gewenst zijn. Donselaar onderzoekt alleen 'extreemrechts', nooit extreemlinks. Hij zag bijv. ook een duidelijke band tussen de Boerenpartij en de nazistische Nederlandse Volkunie (NVU). Volgens de genealogische benaderingswijze die hij hanteerde zou de PvdA zomaar een fascistische partij kunnen zijn, omdat Glimmerveen, later voorzitter van de NVU, daar lid van was en dat geldt ook voor Dr. Bruyn, later eveneens met een vooraanstaande positie binnen de NVU. Ook Hans Janmaat was lid. Hetzelfde kan ook voor de SP gelden.

J.J. van der Gulik, Andijk op 03-11-2009, 18:08

@Polderpeilvraagstelling

Zal ik de dt-regel nog eens uitleggen?

De Meester, School op 03-11-2009, 18:06

De elite is zo opzichtig, zo onbetrouwbaar, het ligt er allemaal zo ongelofelijk dik op. Wat wil ter Horst nou ? Denkt ze nu echt dat we nog maar een syllable van haar geloven? Ter Horst laat door drie bevriende pseudo-wetenschappers een haar welgevallig rapport opstellen waar Wilders en zijn eventuele stemmers worden weggezet als staats- ondermijnende racisten. C'est Ça. Shame on her. En als aasgieren duikelen -voorpelbaar als altijd- de opinie-leiders, journalisten, politici en pseudowetenschappers over elkaar heen om de 'achterban' van deze nieuwe Hitler te vervloeken. Wie bedreigt nou de democratie ? (Carel Brendel, Volkskrant)

Raaf, Nijmegen op 03-11-2009, 18:06

Ga terug naar de grondwet en houd de discussie zuiver.
Je hebt vrijheid van godsdienst en meningsuiting.

Wilders overtreedt iedere grondwettelijk vastgestelde norm.

Hij doet alsof hij een slachtoffer is.
Niemand, behalve een geestelijk gestoorde, zal hem kwaad willen doen.

Ondertussen zet hij iedereen die kritisch is weg als een opruier.

Z'n opruiende uitspraken zeggen genoeg.
Als daar niet doorheen kunt kijken ben je verblindt door eigen (misplaatste) woede en frustratie, om niet te zeggen oliedom.

Hij polariseert zelf en is daarmee een gevaar voor de cohesie in de samenleving.

Joop Schouten, Hoorn op 03-11-2009, 18:06

extreem rechtse partijen kunnen enkel bestaan indien er ook extreem linkse partijen bestaat. Blijkbaar bestaat dit.

Daarnaast lekker belangrijk allemaal het is een puinhoop geworden maar het beste blijkt te zijn je kop in het zand steken en wanneer we even ons kop boven het zand durven steken de ander er de schuld van te geven.
Ik blijf positief en zal als dat nodig is een nieuwe partij opstarten. Want politiek moet niet gaan om eigen belang bv het 'voc' schip willen verlaten als je daarvoor moord en brand schreeuwt over normen en waarden en de voc mentaliteit. Een partij dient het volk rechtsom en linksom!
Met groet,
Bob2013/Wassenaar

Bob2013, Wassenaar op 03-11-2009, 18:03

Wie tientallen miljoenen moslims wil deporteren omdat hij in hun geloof zo ongeveer de wortel van alle kwaad ziet, valt onder een noemer met Hitler, die 'alle kwaad' lokaliseerde in een bepaald ras.
.....of is hij gewoon knettergek?

Guus, Lunteren op 03-11-2009, 18:00

In haar column verspreidt ondertussen Mevrouw Ozdemir de lasterlijke nonsens die we van haar gewend zijn. Dit rapport is uiteraard koren op de molen van deze hysterische crypto-fundamentaliste. De Trouw-redaktie heeft wijselijk de mogelijkheid tot reageren niet geopend, dus dan maar hier: mevrouw Ozedemir, ik word kotsmisselijk van u en uw gezeur. Elke column van u is weer een reden om PVV te stemmen, opdat we maar verlost mogen worden van uw tirades, uw zielige gedoe, en uw slachtofferschap. Mensen zoals u zijn wat mij betreft niet gewenst en niet welkom in Nederland.

Rob, Amsterdam op 03-11-2009, 17:58

In een democratie heeft iedere burger in principe het wettelijk recht uiting te geven aan zijn politieke opvattingen, maar in de praktijk wordt dat recht en dus de democratie ondermijnd ingeval de burger opvattingen heeft die taboe verklaard zijn door onze zelfbenoemde progressieve elite en haar activistische sterke arm. Zo'n taboe rust o.a. op de opvatting dat immigratie sterk dient te worden beperkt, dat ontwikkelingshulp geen zoden aan de dijk zet, dat het opwarmingsverhaal kul is. Wie zulke opvattingen koesteren worden als rechts-extremist buiten spel gezet. Hun vergaderingen worden verstoord door linkse activisten. Hun leider bedreigd.

pietkremer, harmelen op 03-11-2009, 17:57

Zoek op Wikipedia naar het lemma extreem rechts. Vijf van de zes punten zijn op Wilders en co van toepassing. Het enige dat ontbreekt is de legitimatie van geweld om de eigen doelen te bereiken. Ik ben er van overtuigd dat de meerderheid van de PVV-aanhang daar maar weinig problemen mee zou hebben.

M.Nieuweboer, Moengo Suriname op 03-11-2009, 17:57

vrijheid van meningsuiting? waar is mijn post?
bob2013

bob2013, Wassenaar op 03-11-2009, 17:57

Elders in deze krant mag meneer Furedi melden dat we veel te veel onze oren laten hangen naar de wetenschap. Dit is weer een voorbeeld van het overdreven belang dat gehecht wordt aan de wetenschap. Of wellicht hebben wetenschappers zich laten misbruiken door politici, om een politiek oordeel een quasi-wetenschappelijke status te geven. Er is werkelijk niets, maar dan ook niets wetenschappelijks aan het het predikaat extreemrechts. Wat een ongelooflijke onzin. Kan de bezuinigingswerkgroep die zich buigt over onderwijs en onderzoek het sociaalwetenschappelijk onderzoek even tegen het licht houden? Dat draagt niets wezenlijks bij.

Dr. J.W. van Gelderen, Bussum op 03-11-2009, 17:57

De extreem rechtse bewegingen in de recente geschiedenis hadden kenmerken die je niet bij Wilders aantreft. Het afschaffen van de parlementaire democratie was steeds een belangrijk programmapunt. Niet bij Wilders. Het streven naar een sterke, alom aanwezige staat was een andere ultra-rechtse hobby. Wilders echter, wil zoveel mogelijk ambtenaren de laan uitsturen. De verheerlijking van het militaire ?uniformen, marcheren- was een volgend kenmerk. Wilders wil bezuinigen op defensie en de JSF schrappen. Wilders is een dwaallicht, van wie dit land niet veel goeds heeft te verwachten. Maar extreem rechts, hoezo? Hij is vooral extreem in de war.

Nico Rietdijk, Amsterdam op 03-11-2009, 17:06

En zo kan Ter Horst zich opwerpen als voorvechtster van het vrije woord, zelfs van dat van de abjecte Geert Wilders. Wat een doorzichtige good cop-bad cop routine van Ter Horst en haar trouwe deputies.

J. School, Heesch op 03-11-2009, 17:05

Ja, ik vind PVV een rechts-extremistische partij en ik vind ook dat Wilders vaak beledigend en grof is, en ook dat de PVV niet democratisch is.
Maar precies dezelfde kenmerken kun je plakken op de (fundamentalistische) islam, dus wat dat betreft zijn ze identiek (de islam en de PVV).
Ook de islam zoals door nogal wat fundamentalisten/extremisten wordt beleden/uitgedragen is ONFRIS EN GEVAARLIJK.
En daar is weinig tot geen tegengeluid vanuit de moslims te horen!

Dit is dus aktie-reactie en het is dus niet eerlijk om de genoemde kwalificaties ALLEEN naar PVV en Wilders te schuiven!
Ze kloppen wel, maar de islam is geen haar beter!

arthur, amsterdam op 03-11-2009, 17:05

dit is weer eens belachelijk!
ik begin het zo zat te worden dat die linkse gekken iedere keer weer een negatief stokpaardje over de PVV uit de kast trekken.

Ze zijn gewoon bang voor de opkomst van rechts.
Ze proberen het als maar uit te stellen maar feit is dat binnen nu en 10 jaar de eerste rechtse coalitie gaat ontstaan omdat de nederlandse jeugd gewoon veel meer ziet in de rechtse partijen die voor onze cultuur en geloof opkomen en zich niet door vermuticulturalisering willen laten plat lopen.
De ouderen en allochtonen houden de linkse partijen vooral groot nu.

Geert ik vind je een toffe peer

Mark, utrecht op 03-11-2009, 17:04

Volgens mij liegt mevrouw Ter Horst als zij zegt nog niets van de conclusies van het rapport te hebben gezien. Misschien heeft iemand het haar voorgelezen. Een test met de leugendetector kan wellicht uitsluitsel geven.

Hassan Karimi, Rotterdam op 03-11-2009, 17:02

Misschien is dit de plaats om aan te geven waar nu eigenlijk Rechts extremisme aan moet voldoen om zo genoemd te kunnen worden.
Rechts extremisme is in de eerste plaats AntiSemitisch.
In de tweede plaats verheerlijkt ze het Arisch ras(blondhaar en blauwe ogen)
In de derde plaats veradoreren deze mensen het Nazisme en ontkennen of bagatelliseren de Joden moord in de Tweede wereldoorlog.
Dit zijn drie Hoofdzaken waar Recht extremisme aan moet voldoen wil het zo genoemd worden.Het zal duidelijk zijn dat aan geen van deze criteria Geert Wilders en zijn PVV voldoet.De definities van deze wetenschappers lijken dus Suspekt en gezocht.

pellinkhof, genneton op 03-11-2009, 17:01

Het is wel overduidelijk dat de verkiezingen weer in aantocht zijn. Gelukkig valt op het internet te lezen dat veel Nederlanders zich niet meer door de (linkse) journalistiek laten beďnvloeden.

Marcel, Amsterdam op 03-11-2009, 17:01

"Het spel is begonnen" met dit rapport, tot stand gekomen door figuren van een links signatuur (met een verleden Google ff), dit alles vooruitlopend op het "POLITIEKE SHOW PROCES" Wilders versus de gevestigde orde in januari 2010! Hoe kunnen we spreken over een onafhankelijke rechter in welke vorm dan ook met deze doctrine!
Wie trekt er achter de schermen aan de touwtjes de "Bilderberggroep"? veroordeling betekend immers niet mogen deel nemen aan de verkiezingen!
Wilders "For President" dit dient ter aller tijde voorkomen te worden desnoods met smerig spel of meer!

Arie Paap, Zeewolde op 03-11-2009, 17:00

Plaats een reactie

U hebt geen naam ingevoerd.

U hebt geen woonplaats ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

U hebt geen reactie ingevoerd.

Uw reactie is te lang.

Gebruik maximaal 650 tekens. U heeft nog 650 tekens. Lees ons reglement

Stuur artikel door

Verstuur dit artikel naar

U hebt de naam van de ontvanger niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

Uw gegevens

U hebt de naam van de zender niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

counter
Polderpeil

Vindt u de PVV een extreem-rechtse partij?

Nee

55 %

 
Ja

45 %

 

Totaal aantal stemmen: 2992

Ga naar het polderpeilarchief

Verkiezingskoorts

Groningen, het groene hart van het Noorden!

De ChristenUnie heeft Hart voor Stad! Ik ben er van overtuigd dat Groningen nog aantrekkelijker en leefbaarder kan worden. Dit motiveert mij (Joëlline Goossen, ChristenUnie) om vanuit een christelijk-sociale gedachte het beste voor de Stad te zoeken.

weekblog | Van Dijk

Red de basisbeurs

'De student moet steeds meer betalen, terwijl het onderwijspeil blijft dalen.' Vorige week voerden studenten onder dit motto actie tegen nieuwe bezuinigingen op hoger onderwijs.

Verkiezingskoorts

Utrecht Culturele Hoofdstad in 2018

Ik (Chantal Hakbijl, CDA) draag de cultuursector een warm hart toe, een sector zo ontzettend waardevol voor de sociaal-maatschappelijke en economische ontwikkelingen van Utrecht. In 2018 moet Utrecht Culturele Hoofdstad van Europa zijn.

Polderpeil

Moet Nederland de missie in Afhanistan verlengen?

Nee

68 %

 
Ja

32 %

 

Totaal aantal stemmen: 726

Ga naar het polderpeilarchief

verkiezingen

Gemeenteraadsverkiezingen

Op 3 maart kunt u weer stemmen voor een nieuwe gemeenteraad. De kandidaten praten u bij en proberen u te overtuigen via hun blogs en tweets. Kijk op trouw.nl/verkiezingen2010.

Gemeenteraadsverkiezingen

Raadsverkiezingen op Twitter

Bent u kanidaat en Twittert u? Meldt u dan aan voor de verkiezingsfeeds van Pentapolitica.

goslinga

Bos wil met PvdA weg uit midden, terug naar links

Al sinds zijn aantreden in 2002 wordt PvdA-leider Bos achtervolgd door de vraag: wat wil Wouter? Aan de Haagse bittertafels is het antwoord snel gegeven: Wouter wil premier worden.

weekblog | Van Dijk

Déjà vu

Woensdag voeren MBO-leerlingen actie voor de Tweede Kamer onder het motto: "wij eisen onderwijs". De leerlingen zijn boos vanwege de enorme lesuitval, het tekort aan docenten en de chaos op sommige ROC's.

Politiek

Raadskaart Trouw in de Buurt

Klik hieronder om de laatst toegevoegde gemeenteraadskandidaten op de kaart te zien: