Premier wijst taks op hoofddoekjes af
Balkenende: 'Niet één groep in de hoek zetten'
Premier Jan Peter Balkenende© anp
Premier Balkenende heeft donderdagmiddag korte metten gemaakt met het PVV-voorstel om een belasting op hoofddoekjes in te voeren. „Ik wil een land waar plek is voor iedereen, waar we met respect elkaar tegemoet treden."
Wilders pleitte woensdag, tijdens het eerste deel van de algemene beschouwingen, voor een ’kopvoddentaks’, een belasting op hoofddoekjes. Volgens de PVV-leider is het hoog tijd voor ’een grote schoonmaak van onze straten’. Onder het motto ’de vervuiler betaalt’ wil hij moslima’s voor duizend euro per jaar een vergunning geven.
Balkenende wilde niets van het voorstel weten. „U haalt er één groep uit. Dat is geen methode van werken. We moeten niet één bepaalde groep zomaar in de hoek zetten, dat is niet de manier waarop we met elkaar omgaan." Volgens de minister-president is 'er plaats voor iedereen'. Problemen aan de orde stellen is prima, maar tegelijkertijd moet je zeggen: we hebben elkaar nodig, aldus Balkenende.
Buiten dat is de uitvoering van een belasting op hoofddoekjes helemaal niet mogelijk, stelde hij. „Maar dat beseft de PVV ook, aangezien de opbrengst ervan niet in hun tegenbegroting is opgenomen.”
Wilders liet zich niet afschepen: „Gisteren (woensdag, red.) zei ik al als grapje tegen de CDA-fractie; het is bijna Christenen Dienen Allah." En in de richting van de premier vervolgde hij: „Waarom heeft u geen problemen met de islamisering van het westen? U pretendeert minister-president te zijn van álle Nederlanders, maar heel veel van hen zien hun Nederland verdwijnen, ze herkennen zich er niet in.”
Maar Balkenende liet zich niet vermurwen: „Als ik premier ben van álle Nederlanders, dan ook van moslims, of van Nederlanders van Marokkaanse en Turkse afkomst. Als er problemen zijn dan lossen we die met elkaar op, maar we gaan niet zeggen: eigenlijk hoort u er niet bij”, stelde hij. „We hebben mensen van goede wil nodig, dat maakt een samenleving sterk. Als het een samenleving wordt van verdeeldheid, wij tegen zij, dan lopen we risico’s.”
© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.





Reacties (29)
Ik vind het ongepast wat dhr Wilders hier doet, mensen zijn in nederland vrij om te geloven wat zij willen, ze hoeven zich daarbij niet te houden aan de wil van de politiek. En ik vind het hondsbrutaal om moslima's te beschouwen als dingen (zoals Generaal P. Pardon suggereert) en niet als mensen. Wees met zijn allen toch eens een beetje sociaal naar elkaar, gun elkaar om op je eigen manier te leven, en als je het niet met iemand eens bent laat dat dan rustig, kun je het echt neit laten ga dan met zo'n persoon in discussie zonder boze woorden. Leef met elkaar en hou het gezellig.
burger, nijmegen op 26-11-2009, 18:02
Hoe wou Wilders controleren of moslims de kopvoddentax betalen?
wou hij langs de huizen gaan van de moslims en controleren of ze het betalen. of wou een hoofddoekjespolitie inzetten, en als ze het niet betalen de moslims in de gevangenis gooien?
Respect voor iedereen, Zutphen, Gelderland op 24-09-2009, 16:37
Wat een zielige en bange reacties toch steeds. Zoals de vaststelling dat de sharia een vergelijkbaar idiote belasting kent voor 'buitenstaanders' (jitzah). En ik maar steeds denken dat we tegen de sharia zijn. Waarom wil uitgerekend Wilders deze nu plotseling invoeren. En al die angstige schrijvertjes hierboven zijn het daar dan ook nog mee eens (terwijl ze schrijven er tegen te zijn)! Ik begrijp er niks meer van.
Toen ik school ging was 15 % (Wilders/'het volk') minder dan 85% (de rest) en kon je met 5% (de 'islam') niet op tegen 95% (de rest). Begrijp ik nu goed dat 'het volk', bang is voor de 'de islam', 5% (of voor die 85%)?
Gerard, Leiden op 21-09-2009, 13:09
Was Balkenende soms bang dat, wanneer hij bleef zwijgen, wij (het volk) zouden denken dat hij soms vóór was?!....
Walliewal, Den Haag op 21-09-2009, 12:22
Met de hooddoek laten moslima's zien dat zij hier tezijnertijd de boel zullen overnemen. Je moet het er maar mee eens zijn. Ik niet dus.
Marcel, Amsterdam op 20-09-2009, 17:37
Kan het allemaal iets respectvoller s.v.p.? Ik heb in mijn leven nooit één hoofddoek gezien die zich als vod laat omschrijven. Wel veel prachtige en smaakvolle hoofddoeken. Of ik daar als aankomend part-time boedhist gelukkig mee ben is vers twee. Maar de gebezigde omschrijving is werkelijk stuitend. Nadenken over de rol van religieuze kleding/symbolen in de openbare ruimte is nuttig en gepast, en het zou dit kabinet sieren daar zeer snel met een volstrekt heldere en billijke beleidslijn/regelgeving antwoord op te geven. Niet de zaak weer decennia lang op zijn beloop laten - da's gezien het oververhitte debat hierover niet goed.
a.doorgeest, rotterdam op 19-09-2009, 16:23
De linkse klacht "hier komt de nieuwe jodenster" gaat niet op. Moslima's hoeven geen gele halve maan op te naaien.
Makkelijk zat kan er in elke hoofddoek een chip worden meegenaaid welke eenmalig in de hoofddoekwinkel en of b.v. in de moskee bij een kopvodoplader kan worden voorzien van de code behorend bij de account van de man van de moslima. Indien hij voldoende saldo heeft op zijn kopvodaccount dan wordt dit gedownload in de kopvodlezers van de hoofddoekpolitie, of via draadloos internet uit Vogelaarantennes in de Prachtwijken.
Volledig doorzichtige kleurloze sluiers kunnen worden vrijgesteld van hoofddoekheffing.
Generaal P.Pardon
Generaal P.Pardon, Leiden op 18-09-2009, 21:58
En voor Wilders zelf een toupettentax? Of een 'ik-ben-een-indonesier-maar-verf-mn-haar-blond'-tax? Een 'als-ik-ooit-verstand-heb'-'hoera'-tax?
Sarah, Woerden op 18-09-2009, 16:10
mensen ik proef angst voor de islam, is het wel allemaal nodig, is het wel gezond. zo kun je toch niet verder genieten van jouw vaderland. echt triest, go and get a live. ga leven en zet die angst op straat, staks wordt het een obsessie, en krijg je nachtmerris over dat geloof, helemaal niet nodig. ik vindt jullie echt zielig. heb met jullie te doen. er is geen islamisering op komst, het zijn maar 10.000 nederlandse jongeren die zich tot dit geloof hebben bekeerd, is toch niet veel.juist door de angst komen er meer moslims bij.
ik heb gemerkt, hoe meer negativiteit over de islam des te sterker die groep wordt. ik ben het bewijs.
spot, utrecht op 18-09-2009, 15:14
dat weten wij allemaal, en verwacht niet dat de vrouwen die nu een hoofddoek dragen het af zullen doen. nee geen denken aan , het is geen vorm van onderdrukking, maar een vorm van geloofsuiting, cultuur, noem maar op. sommigen zijn er zo aan gehecht dat ze hem nooit af zullen doen. en het begint steeds jonger zie ik om mij heen. mensen willen daarmee laten zien dat ze iets over hebben voor hun geloof, is daar iets mis mee. zeg nou eerlijk, de islam is ook het enig geloof die naar buiten durft te komen, het is eemaal, je gelooft of je gelooft niet. en tegenwoordig is een hoofddoek een modestuk geworden bij die jonge meiden. zij vinden het mooi
spot, utrecht op 18-09-2009, 15:14
De volgende fase van de bewustwording van Nederland is begonnen. Met een prachtig stukje cabaret heeft Wilders wederom de aandacht weten te vestigen op een zeer discriminerende regels in islam; het betalen van strafbelasting (jitzah) door niet-moslims, vrouwenonderdrukking en ridicule (vet-tax, CO2-tax vlees-tax) belastingen in Nederland.
Menigeen zal na de speech van gisteren de noodzaak ervaren zich in islam te verdiepen om de verwijzingen en dubbele bodems te begrijpen, dit zal bijdragen aan een toenemende bewustwording van wat islam nu werkelijk is.
Dit is een vereiste als wij de islamisering van Nederland willen stoppen.
M. Kloek, Almere op 18-09-2009, 12:39
Kopvoddentaks moet je maar zien als een grap, maar deze uitlatingen komen wel ergens vandaan. Ik vind het ook te gek voor woorden dat er 107 miljoen uitgetrokken word voor probleem jongeren, merendeels is een afstammeling van de Islam.......vooral in de grote steden. Ik vind dat weggegooid geld, het zal ook niet helpen gewoon omdat ze dat niet willen. Dit geld kunnnen ze beter gebruiken voor gehandicapten en ouderen deze groepen hebben recht op goede voorzieningen worden nu in een hoek gezet. Dit land gaat langzaam naar de kloten, Balkende kom eens 24 uur naar amsterdam dan zie je het huidige straatbeeld pas goed.
sonny, amsterdam op 18-09-2009, 09:56
Ik vind het onbegrijpelijk dat "niemand"is opgevallen dat Geert
Wilders zijn "kopvoddentax-speech" afronde met woorden letterlijk vertaald uit de toespraak van Barack Obama tijdens diens verkiezing.
"Er hangt verandering in de lucht, hoop gloort aan de horizon".
Hoe durft hij deze woorden te gebruiken na zijn respectloze en
domme toespraak! Daar maak ik me nou kwaad om.
Ted van Tol, Kalenberg (Ov) op 17-09-2009, 21:40
Dit is natuurlijk een niet serieus te nemen voorstel en Balkenende gaat hier (als `voorvechter voor de islamisering`) weer fel tegen aan.
Persoonlijk vind ik hoofddoekjes een uitting van vrouwenonderdrukking, iets waar onze oma´s en moeders tegen gevochten hebben. Het stuit mij dan ook erg tegen de borst wanneer ik vrouwen met hoofddoeken tegenkom.
Maar ik zou het geen `kopvodden` noemen.
De boerka´s moeten mijn inziens wel verboden worden.
karin, alkmaar op 17-09-2009, 21:39
Belastig? De opbrengt? Niet zo'n haast heh, met typen!
xx, xx op 17-09-2009, 18:50
Beste Allemaal
Bij deze wil even ingaan op de woorden van Wilders
Volgens de PVV-voorman is het tijd voor ?een grote schoonmaak van onze straten?. ?Een beter milieu begint bij jezelf, dit is vervuiling van de publieke ruimte?, stelde hij. ?Laten we eens wat gaan doen aan dit symbool van onderdrukking.?
Vervuiling van publieke ruimte
volgens onze grondwet mogen wij er uit zien zoals wij dat zelf willen.
Er staat niet geschreven dat wij moeten voldoen aan een bepaald beeld op straat zolang je gekleed bent.
DISCRIMINATIE of zoiets maar niet netjes om te zeggen kerel
Ga zo door Wilders
dan kom je der wel met je partij
D de wijker, beverwijk op 17-09-2009, 18:48
Kunnen ze het daar in die regering niet beter over dingen hebben die er écht toe doen in plaats van dat gezeur over die kleine dingetjes? Een land besturen is iets anders dan een land inrichten naar je eigen smaak..
Lucy, Arnhem op 17-09-2009, 18:48
Balkenende heeft gelijk, alleen z'n opmerking: ?Ik wil een land waar plek is voor iedereen, waar we met respect elkaar tegemoet treden" is natuurlijk dubbelzinnig. De vorm zegt namelijk helemaal niets over de inhoud.
De achterbakse en omslachtige wijze waarop hij met z'n partij en kabinetsleden dit land 20 jaar lang langzaam maar zeker de neoliberale afgrond in heeft geduwd mag dan 'respectvol' overkomen maar blijft inhoudelijk ronduit asociaal.
Joop Schouten, Hoorn op 17-09-2009, 18:45
De fontanel warm houden kan geen kwaad, maar daarvoor "kopgeld" vragen gaat mij weer een paar bruggen te ver.
Sommige mensen zou je net zo goed een taks kunnen opleggen omdat zij GEEN hoofddoek - liefst complete boerka s.v.p.! - om hebben.
Geen gezicht! En toch verdragen we dat wél lijdzaam.
Jerry Mager, Leiden op 17-09-2009, 18:37
Je hebt domme en hele domme politici in dit kabinet.
Met deze uitspraak van Wilders serieus te nemen kwalificeert de premier zich bij de laatste groep.
john , badhoevedorp op 17-09-2009, 18:37
Wil onze premier dan a.u.b. ook vertellen met welke goede reden zijn kabinet de groepen gehandicapten, ouderen en chronisch zieken dan wel zonder pardon in de hoek zet? Die groepen krijgen door de manier waarop ze door zijn kabinet behandeld worden wel heel sterk het gevoel er niet bij te horen. Maar ik begrijp het: die hebben we natuurlijk niet nodig.
Hannie, Barendrecht op 17-09-2009, 18:37
uhm gaat dat niet al jaren zo,
klinkt het zelfde als rokers, dat is een groep, betalen heel veel extra belasting...
jacko801, haarlem op 17-09-2009, 18:37
Dat Balkenende nog serieus ingaat op het 'voorstel van de kopvoddentaks'... Dat is toch geen serieuze reactie waard!
tess, a'dam op 17-09-2009, 18:37
Premier Balkenende;
?Ik wil een land waar plek is voor iedereen, waar we met respect elkaar tegemoet treden."
Waarom dan Sadan B weer vrijlaten ?
Sadan = Satan
Hij sloeg tientallen vrouwen met een honkbalknuppel en deed hele erge dingen hier in Nederland !
Ma, Utrecht op 17-09-2009, 18:36
Over respect gesproken; als wij in het buitenland een moskee willen bezichtigen moeten we ook onze schoenen uit, en schouders en knieen bedekken, waarom lopen moslima's er dan in een westers land met hoofddoekjes?
Vaak klopt het niet eens; de moslima's zijn regelmatig zwaar opgemaakt en lopen wel met strakke broeken en topjes MAAR met een hoofddoek.. ze begrijpen het zelf waarschijnlijk niet eens!
Ik heb een turkse vriendin, en die zegt hetzelfde; zo hoor je er niet bij te lopen met een hoofddoek!
angela, rotterdam op 17-09-2009, 18:36
Gelukkig het gaat niet door. Mijn moeder van 88 jaar (Echte Nederlandse) heeft slapeloze nachten gehad. Ze draagt al 60 jaar een hoofddoekje wanneer zij boodschappen gaat doen.
Zij wilde op Wilders stemmen maar nu krijgt J.P. haar stem.
Peter, Leiden op 17-09-2009, 18:29
Meneer Balkenende, komt u weleens in de grote steden op een gewone doordeweekse dag? Dan zult u zien dat het allang wij/zij is. Mensen die niet hetzelfde referentiekader delen, cultuur, normen en waarden etc., vormen geen samenleving. Je hoeft dus ook geen onderlinge solidariteit te verwachten in een dergelijke maatschappij.
Daarnaast is het gewoon lachwekkend hoe heel politiek correct Nederland weer over Wilders heenvalt, terwijl de imams in de moskeeën door kunnen blijven gaan met hun haatdragende preken.
Marcel, Amsterdam op 17-09-2009, 18:24
kopvoddentax; hoe verzint hij het, maar als het dan toch serieus is dan vind ik ook dat de btw op waterstofperoxide verhoogd moet worden!!!
langenhuizen, eindhoven op 17-09-2009, 18:24
Misschien moet er een symbool komen voor de atheïst waarmee hij zich op straat kan begeven, als tegenwicht voor alle uitingen van 'gelovigen' in het straatbeeld. Al ben ik bang dat dit de verdeeldheid en onderhuidse 'oorlog' die we heden ten dagen meemaken alleen maar zal doen toenemen.
Ria Zifkamp, Haarlem op 17-09-2009, 18:22
Plaats een reactie
Stuur artikel door