Ga direct naar de content

Verkiezingsblog | GroenLinks
5 juni 2009
Judith Sargentini, aanvoerder van GroenLinks in het Europees Parlement

De PVV krijgt weerwoord in het Europarlement

Judith Sargentini© ANP

Het is raar dat we in Nederland al gestemd hebben, terwijl de meest EU-landen pas zondag hun Europese volksvertegenwoordigers kiezen. Ik kan bij Trouw maar beter niet schrijven dat we voortaan op zondag moeten stemmen. Misschien op zaterdag én zondag, zoals de Italianen?

Een voordeel van onze vroege stembusgang is dat de fraaie uitslag van GroenLinks via Twitter en andere kanalen in no time doordringt tot de groene zusterpartijen. Vanuit alle hoeken van de Europese Unie bereiken mij felicitaties. De groei van GroenLinks - van 2 naar 3 zetels - steekt duizenden Groenen in de slotfase van hun campagne een hart onder de riem. Een Groene fractie in het Europees Parlement met meer dan 50 leden ligt binnen bereik. Wat kunnen we dan krachtig stem geven aan de roep om een slimme aanpak van de economische crisis én de klimaatcrisis, een Green Deal.

Een tweede voordeel van vroeg stemmen is dat ik mij nog even kan voorbereiden op alle vragen over Wilders voordat ik zondag naar Brussel ga. Want hij is hét nieuws in de Europese media. De blonde reus heeft de felicitaties van het Vlaams Belang al binnen. Andere Europeanen verbazen zich over de groei van de PVV. Vanwaar die angst voor de toekomst in een land dat tot de top-3 van rijkste EU-landen behoort en nog steeds de laagste werkloosheid kent? Vanwaar die afkeer van Europese samenwerking, waaraan dit volk zijn welvaart dankt? Vanwaar die hang naar isolement in een land dat zo kwetsbaar is voor klimaatverandering en Europa zo hard nodig heeft om de voeten droog te houden?

Ik zal vertellen over het multiculturele onbehagen en over een integratiedebat dat jarenlang ontbrak, maar ook over de onhebbelijke neiging om aan de sociaal-economische achterstand van migrantengroepen voorbij te gaan en om straatcultuur en islam door elkaar te halen. Ik zal benadrukken dat Wilders terugverlangt naar een Nederland dat nooit bestaan heeft, slechts schijnoplossingen biedt, bevolkingsgroepen tegen elkaar opzet en het Nederlandse EU-lidmaatschap in de waagschaal stelt. Want de helft van zijn program druist in tegen de Europese mensenrechten.

In het Europarlement zullen de PVV-ers zich niet aansluiten bij een Europese fractie, heeft Wilders verklaard. Dat isolement reduceert de kans dat er ooit een PVV-voorstel wordt aangenomen tot vrijwel nul. Madlener cum suis zullen die zwakte willen compenseren door stennis te schoppen en op tenen te trappen, verwacht ik. Ze kunnen van de schreeuwlelijkerds van de United Kingdom Independence Party leren hoe je opschudding veroorzaakt in de plenaire vergadering.

Ik neem mij voor om weerwoord te bieden. Ik wil de ongerijmdheden van de PVV blootleggen, de harteloze consequenties van het Wilderiaanse program uittekenen. Daarbij zal ik denken aan de fietsenmaker uit Irak die mijn fiets zo goed repareert. Aan al die andere moslims die hun steentje bijdragen aan een prettiger Nederland. Ik weet dat ik steun zal krijgen van mijn collega’s van D66 en PvdA. Vast ook van Hans van Baalen, die in de campagne zo duidelijk het verschil markeerde tussen een conservatieve liberaal en een xenofobe populist. Samen zijn we nog altijd drie keer zo sterk als de klonen van Wilders.

© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.

Reacties (75)

Dit groenlinks-lid spreekt van 'onze' multiculturele samenleving. Was dat maar waar. We hebben in onze wereldvreemdheid en onnozelheid in dit land een multi-etnische samenleving laten ontstaan. Een ratjetoe van islamisten en drugssmokkelaars uit overzeese gebieden dat zich in razend tempo uitbreidt.
Tastbaar resultaat na 30 jaar van vreemdelingenimport: een land dat tot op het bot verdeeld raakt en zichzelf uitholt. Zo krijgt de islam dit land op een presenteerblaadje aangereikt. Arm Nederland.

A. de Laar, Den Haag op 28-06-2009, 22:49

Als onze verdeeldheid in Nederland zo blijft zullen we Wilders en consorten alleen maar meer daarmee helpen. Als dit zo doorgaat dan krijgen we een 2de naziregime in dit land: lees de site eens wat hun partijprogramma is: de 1ste kamer afschaffen? Een aantal geloven tolereren? Beleid over strafrecht? Met zijn partij zou hij een coupe kunnen plegen (zie 1933) en een dictatuur kunnen schaffen. Maar is Wilders zo intelligent om dat voor elkaar te krijgen? Time will tell. Zijn partijprogramma vertegenwoordigd een Nederland van voor de 2de wereldoorlog, het is een terugblik op de tijd. Je kunt de tijd niet terugdraaien meneer Wilders!

S., Velserbroek op 13-06-2009, 16:55

Alweer een staaltje neo ethische flauwekul demagogie van Groen Links. Het is makkelijk aan de feiten voorbij te gaan die aangeven dat de Islamleden macht willen.Vooral de argumentatie van mevrouw Sargetini geeft aan hoe slecht het met het sociale hart van haar partij gesteld is. Voor wie klopt dit sociale hart? Ja, voor Europa, voor de werkgelegenheid van haar partijkaders, haar vriendjes, maar de Nederlander die ziet hoe de Islam de straatcultuur bepaalt,die ziet hoe de Islamleden macht veroveren, die worden uitgemaakt voor populisten.De politieke Islam verdeelt:wie macht heeft wordt te vriend gehouden, wie niets is geintimideerd.

repe, assen op 11-06-2009, 09:26

Mw. Sargentini zit wel de balk in het oog van de ander, maar niet in haar eigen oog.

Discriminatie in Nederland: Komt voor, mot bestreden worden. Oog voor verdrijving van christenen uit het MO. De genocide in Darfur door aanhangers van een vredelievende godsdienst? Ho maar!

Europa uitbreiden tot de Oeral? Mag wat kosten. De man in de straat heeft het nakijken. Is maar een blanke boze man.
Ontwikkelingshulp. Het verdict van Schokland, Herfkens, susidie jeugdvoetbal in Afrika, terwijl de Chinezen en Indiers de vruchtbare landbouwgrond opkopen. De rapporten van de eigen inspectie moeten maar niet op straat komen. Hoe arrogant kun je zijn?

Pierre, Duiven op 10-06-2009, 12:16

ik moet soms letterlijk kotsen van de reacties, ik heb maar een opmerking, een betere wereld begint bij jezelf, het is makkelijk om anderen te bekritiseren, er duiken ineens politici en schriftgeleerden op ik vind het knap.

S.R save the world and look in the mirror.

S.R, Lim op 09-06-2009, 23:46

Het is ongelooflijk wat zij zegt: 'Nederland was niet anders voor Islam en massa-immigratie'.Oh? Waar was Groen Links destijds? De EU is idiotie, geld verspillen, niet democratisch, ongewenst door het merendeel Europenanen, in Heerhugowaard(!) bord in het zwembad 'EU vastgestelde zwemtijden' als nogmaals doorgeslagen EU idiotie. "Daarbij zal ik denken aan de fietsenmaker uit Irak die mijn fiets zo goed repareert". Hahaha! Wat wil zij hier toch mee zeggen? 'Geen Nederlandse fietsenmakers meer'? "De klonen van Wilders" bedoelt u mij Wilders stemmer? U mevrouw bent naief, zonder kennis over het onderwerp 'Koran ongewenst in EU'.

anna, koog a/d zaan op 09-06-2009, 22:01

Speeltjes krijgen de EP fractieleden, denkende zoveel invloed te kunnen uitoefenen met de inzet het volk waarmee als playmobilpoppetjes wordt gespeeld. De macht ligt bij de Europese Commissie die samen met de USA de koers bepaalt. De linkse Pro Europese partijen worden ten voordele gebruikt of misbruikt om datgene te bewerkstelligen en door te drukken nl. 1 Europa. Eenmaal gerealiseerd krijgen deze min of meer de knip op de neus. Europa wil nl. een meer rechtse koers volgen en afbraak plegen aan de sociale stelsels ten gunste van de latere eenwording/samengaan met USofA. Het Angelsaksischemodel was in het beginne niet de bedoeling en zie...

S. van Lewe, Hoofddorp op 09-06-2009, 21:59

Wilders is voor mij net een viswijf die ondertussen slechte waar verkoopt: Vaak zegt hij tegenstrijdige of zelfs onjuiste dingen, hij geeft weinig goede argumenten voor zijn standpunten en hij geeft weinig oplossingen.

Wat hij wel doet is aangeven dat er een probleem is en hij geeft aan waar dit probleem ongeveer te vinden is. Dit is een stukje van zijn kracht. Dit, en de mensen die op hem stemmen.

Judith, als je Wilders een weerwoord biedt: doe dat ajb in begrijpelijke taal. Wilders is het lopende voorbeeld dat ook de gewone man op straat je moet kunnen volgen en begrijpen! Enne, maak de problemen die er zijn bespreekbaar.

Succes!

Addie, Rotterdam op 09-06-2009, 16:55

Zoals mijn dochter het zo mooi stelde:"De PVV is net een opgeblazen ballon, als hij maar hoog genoeg stijgt, klapt hij vanzelf uit elkaar."Wijs voor een meisje dat dit jaar voor het eerst mag stemmen!

Frank, Amsterdam op 09-06-2009, 16:42

'Aan al die andere moslims die hun steentje bijdragen aan een prettiger Nederland'

Ik denk aan de homo's die uit hun huizen zijn verjaagd, in elkaar geslagen worden, vrouwen die geen deel van leven hebben, de eerwraak, de rotzooi, de roofovervallen, de haat naar Nederland toe.
GL sluit haar ogen voor de realiteit en is een partij van pappen en nathouden, doodeng.

Kees, Rotterdam op 09-06-2009, 01:02

Al ben ik ook geen GroenLinks-aanhanger en al ben ik het ook bijna nooit met haar eens, die mevrouw Judith Sargentini die mag ik wel. Middels haar blogs waar iedereen op kan reageren, doet ze iets dat voor het publieke debat in dit land heel belangrijk is: via de media met kiezers in debat gaan, ook buiten eigen kring. Dat zouden veel meer politici moeten. Wouter Bos schrijft wel een BosBlog, maar ja, dat is alleen voor de PvdA-incrowd, missionarisje spelen in eigen rode parochie, 't is kinderspel voor socialisten. Nee, geef mij dan Judith maar. Ik dacht dat ik het nooit uit mijn pen zou krijgen, maar het is toch gelukt: hulde voor Judith!

Johan Kloosterman, Harlingen op 09-06-2009, 01:02

Er moet opgetreden worden tegen de problemen in onze samenleving...

Ercan Bülbül, Tilburg op 07-06-2009, 16:21

Mocht de heer Wilders, demcoratisch in de Tweede Kamer gekozen het tot minister-president schoppen dan wordt u op uw wenken bedient.

Jammer, u noemt wel wat nare karaktertrekken van sommige autochtonen maar niet die van allochtonen. Een van die trekje is, Sargentini noemt dat natuurlijk ook niet hebzuch. Want meneer Bulbul, bent u ook zo benieuwd wat er uit dat onderzoek komt naar de fraude met de kinderbijslag voor studerende kinderen van Marokkaanse Nederlanders? Wat zegt de Koran daar over, over hebzucht?

Dante, Amsterdam op 08-06-2009, 22:51

JS moet me maar eens uitleggen wat ze met "isolement" bedoelt, want ik snap er geen jota van. Waarom zou je met velen moeten zijn om een motie aangenomen te krijgen? Kan één lid van die 736 geen meerderheid achter zich krijgen als die motie inhoudelijk goed is?
Bedoelt ze dat? Dan ziet het er uit, want dan zitten we met een Europees waterhoofd opgescheept, dat niet werkt, maar ons wel veel geld uit de zak klopt. Ik dacht dat de argumentatie het zou moeten doen, ipv van de macht van het getal.
Ik heb gemerkt dat het EP veel weg heeft van een dans rond het gouden kalf. En ik ben bang dat deze GL-dame dat helemaal niet in de gaten heeft.

F.M. Vermeulen, Roosendaal op 08-06-2009, 22:51

@ Vogels, Tilburg

Ik vroeg een CDA stemmer waarom zij op die partij stemde. Het antwoord? "Jan Peter houdt net als ons van Jantje Smit".

Annet, Leiden op 08-06-2009, 19:46

@ ede, groningen

Kijk dat is nou het grote verschil met andere partijen, de PVV maakt zijn kiezers juist niks wijs. Daarvoor moet u bij het CDA en of de PVDA zijn. Liegen, bedriegen, informatie achterhouden, bakken met geld in het water smijten en vooral NIET naar signalen vanuit de samenleving luisteren.

Cor, Aalsmeer op 08-06-2009, 18:12

Groen Links neem ik als politieke partij al heel lang niet meer serieus. Die Tofik Dibi die alles wat krom is recht praat ten gunste van zijn gemeenschap is lachwekkend. Deze man wil alleen maar de knip opentrekken zonder er iets voor terug te vragen.

Ze komen zich wel tegen, de tijd zal het gelukkig leren.

Aanpassen of wegwezen is mijn motto.

Piet, Amsterdam Slotervaart op 08-06-2009, 18:03

Ik vroeg een PVV stemmer waarom zij op die partij stemde. Het antwoord? "Nou Wilders is de vervanging van Pim F. en ik was verliefd op Pim dus stem ik nu op Wilders"
:-)

MV, Tilburg

Vogels, Tilburg op 08-06-2009, 17:30

Het valt mij op dat als je het waagt sympathie te voelen voor de PVV je direct een etiket krijgt opgeplakt als haat zaaier of als Islam hater etc.

Interessant en ik vraag me af die haat niet in hen zit, zij bedenken het tenslotte.

Anyway, Groen Links ervaar ik als een slappe partij van slachtoffers van geweld daders maakt en van de daders slachtoffers maakt en volstort met uitkeringen, begeleiding, huizen, scholing etc.

Dat moet stoppen. De ouders dienen verplicht Nederlands te leren anders graag weg hier samen met hun lieftallige onschuldige kindertjes die van de Prins geen kwaad lijken te weten en alles bij de ander neer leggen.




Claire, Amsterdam op 08-06-2009, 14:52

Wat Wilders zijn kiezers ook heeft wijsgemaakt over het Europarlement ,de PVV krijgt qua de kans niet om invloed uit te oefenen.Wilders had dat van tevoren kunnen weten.Kritische kiezers trouwens ook.Wilders heeft heel wat uit te leggen. Als partijen in het Europarlement de beginselen van vrijheid, democratie, eerbiediging van de mensenrechten en de fundamentele vrijheden alsmede van de rechtsstaat niet onderschrijven, dan worden deze uitgesloten van financiering.
Onwelvoegelijk gedrag kan tot tijdelijke uitsluiting leiden of zelfs tot ontheffing uit het ambt.Zie Art.9/Art.199/Art.200 van Reglement
van het Europarlement.PVV wat nu?


ede, groningen op 08-06-2009, 14:48

Het is niet een kwestie van terug gaan naar een verleden wat nooit bestaan heeft. Het gaat om verhinderen dat we in een toekomst terecht komen wat we maar al te goed kennen.

Geen grotere nachtmerrie dan een Europese superstaat die te groot en te ondoorzichtig is om er invloed op te hebben.

Een Moloch die onze vrijheden opvreet.

Nee bedankt GL.

daniel, amsterdam op 08-06-2009, 14:45

Ik heb alle reacties zitten lezen, en ik heb alleen van de aanhangers van mevr. Sargentini minderwaardige, kleinerende stukjes gelezen naar de PVV toe.
Hier komt zo ontzettend uit hoever ze zich verheven voelen boven deze mensen.
Maar hoogmoed komt ten val, dat is maar weer gebleken.

riet, rotterdam op 08-06-2009, 14:43

Links, rood of groen, zoekt stemmen door meer potentiele stemmers in te voeren.
PVV en in mindere mate VVD en D66, waarschuwen voor het niet in de toom houden van stromen vluchtelingen, die op de nederlandse uitkeringen af komen. Het grappige is dat juist die linkse partijen zo gekant zijn tegen de hard werkende Polen! Dat zijn geen toekomstige stemmers voor hen!
Ik zet mijn vraagtekens bij het taalgebruik van Widers en van Maorijnissen, alhoewel de typering van sinterklaas Koenders subliem was.

Jan, Gouda op 08-06-2009, 14:41

GL is hetzelfde bezig als de PVV. Ze doen alsof ze zaligmakend zijn en het volk komen redden van de ondergang. Beide partijen zitten in de oppositie en hebben makkelijk praten. Het enige wat deze partijen kunnen, is de angsthazen in ons land, die hun welzijn in deze crisis in gevaar zien komen, ophitsen. Dat is de enige reden dat de PVV zoveel stemmen haalt. Ik weet dat er veel problemen zijn in Nederland met buitenlanders. Zolang er geld verdiend wordt in Nederland door goedkope werkkrachten binnen te halen(door RECHTS), wordt dit probleem alleen maar groter. De buitenders zijn binnen gehaal door het grote kapitaal.Ze zijn lekker goedkoop.

Maja, Middelburg op 08-06-2009, 12:42

Goed verhaal mew. Sargentini. Ik heb altijd op een andere linkse partij gestemd, maar nu voor het eerst op Uw partij en heb daar geen spijt van. Wilders en consorten moeten op een faire manier aangepakt worden en heel stevig! Ik denk dat het ook wel goed komt na verloop van tijd. 80% ziet de PVV helemaal niet zitten en daarom wordt het (gelukkig) niets met die rechts-extremisten. Met Groen links gaat het ook in heel Europa prima en hoop dat ze in Nederland over 2 jaar meedoen met regeren. Jullie zijn er aan toe en de achterban snakt ernaar!Mijn stem hebben jullie dan ook weer!

BRULAAP, Groningen op 08-06-2009, 12:42

Ik sta 100 % achter Judith. Zet hem op!!! Vind een weg om het de PVV en gelijkgestemden moeilijk te maken in het Europese Parlement. Ik zal je vol interesse volgen en wens je veel succes!

Maria Hof, Overschie op 08-06-2009, 03:49

Sommige christelijke PVV-stemmers excelleren, zoals altijd, in eenzijdige aanval op de islam. Feiten die ze nooit veroordeelen en soms op deze site openlijk vergoeilijken of ronduit ontkenen: 1. Vrouwen en andersgelovigen hebben aantoonbaar minder rechten in de bijbel dan in de koran. De ene godsdienst afschrijven en de andere belijden en met valse middelen willen verspreiden getuigt van gevaarlijke religieuze schizofrenie! 2. Honderd duizenden soldaten uit christelijke landen bezetten anno 2009 meerdere islamitische landen en niet andersom. Gevolg: ruim een miljoen doden, miljoenen vluchtelingen enz.! Maar dat weten ze natuurlijk niet!!!

San, Groningen op 07-06-2009, 16:29

Mooi verhaal Judith. Ik ben moslim en spraakloos. Ik bewonder en respecteer je denkwijze.

Ik vind dat Wilders niet thuis hoort in een parlement zoals de EU. Waarom hij daar niet hoort ligt in het ontstaan van het parlement. Dat is namelijk haat, oorlog, geweld, hebzucht, zieke zielen zijn de oorzaak van het parlement. Als maatregel daarop is de EU opgericht. Het probleem ligt niet alleen bij allochtonen waar autochtonen genoeg van hebben, maar ook autochtonen zelf. Hebzucht, intollerantie, vooroordelen!!! Er moet opgetreden worden tegen de problemen in onze samenleving...

Ercan Bülbül, Tilburg op 07-06-2009, 16:21

Ik maak me geen zorgen omtrent de Iraakse fietsenmaker, maar wel over de imam die die man’s hoofd volstopt met onrespectvolle dingen uit de Koran. Onrespectvolle dingen ten opzichte van andersdenkenen, andersgelovigen, vrouwen, …

alethea, Free world op 07-06-2009, 16:06

Links en rechts vechten om een been en de PVV gaat er mee heen.
Nu moet je geen slapende honden wakker maken maar voor de politiek maak ik een uitzondering.
Het werd een keer tijd dat er een weerwoord kwam die kinderlijke "als ik mijn handjes voor de ogen hou is het er niet"politiek is mij al lang een doorn in het oog.
Het dood zwijgen heeft alleen maar "bevestigd" dat men deze blonde stoomwals niet kan stoppen.
Maar is dat wel zo ? wie niet waagt die niet wint en dat zou je kunnen vertalen in zetels
Laat dit nu de 2de erfenis van Fortuyn zijn ,niet de inhoudelijke boodschap maar dat men moet luisteren naar het volk en niet zelf invullen

Het kleinste viooltje van Nederland, Geleen op 07-06-2009, 15:47

Mr. Kostijn, in tegenstelling tot andere religies staat de Islam geen interpretatie toe. In de 10e eeuw AD is de interpretatie van de teksten van de Koran schriftelijk vastgelegd. Anders gezegd, wat in de heilige boeken van de Islam staat moet letterlijk worden uitgevoerd door een goede moslim. Als je weet wat er in de heilige boeken v.d. Islam over andersdenkenden en vrouwen wordt gezegd, is het wel vrij lichtzinnig, om niet te zeggen naïef, om zulk een ideologie vrij spel te geven in Europa. In de Islam is er ook geen scheiding van Moskee en Staat, m.a.w. het is een ideologie die zich wel graag verschuilt achter het etiket godsdienst.

vandueren, Maastr. op 07-06-2009, 15:44

Beste Judith Sargentini,
Democratie volgens de van dale betekent "die aan het hele volk invloed op de regering toekent" Kunt u in alle eerlijkheid toegeven dat wij Nederlanders dit de laatste 12 jaar hebben gehad? De mensen zijn het pluch en vriendjes politiek zat. Pim Fortuin bracht een nieuw geluid, Wilders zal verlichting brengen. En u en de uwen, een "mea culpa" zou u sieren tegenover de bevolking want u en uw linkse andere vrienden hebben de kans laten liggen om met de laatste verkiezingen te gaan regeren, echter uw was te laf om verantwoordelijkheid te nemen. En nu bent u te laat. Het is tijd voor een nieuwe waarheid!

jan, zaanstad op 07-06-2009, 15:39

Juist Groenlinks is harteloos. Want wat doet Groenlinks als een weerloze oude dame van haar tas wordt beroofd en daarna nooit meer kan lopen? Groenlinks neemt het dan steevast op voor de criminele dader, laat hem nog dertig keer zijn gang gaan, en de oude dame zoekt het maar uit. Wat die mensenrechten betreft: Groenlinks stimuleert vrouwendiscriminatie, homodiscriminatie en antisemitisme onder het mom van religie. Groenlinks wil eindeloos mensen importeren uit corrupte en een criminele landen terwijl een mensenrecht als veiligheid al lang niet meer bestaat in Nederland. En wat die rijkdom betreft, die is zeker niet aan Groenlinks te danken.

Hans, Slotervaart op 07-06-2009, 15:35

Dag Judith,
Dank voor je frisse wijze van omgaan met deze problematiek. Het vertrouwen van veel mensen ben je waard. Jammer toch dat veel mensen die hier reageren, weer in de kramp schieten van haat voor de Islam. Extremisme komt overal voor. Door slechte sociaal-economische omstandigheden vervielen mensen in afschuwelijk geweld in naam van hun God. Vlak bij bijvoorbeeld Noord Ierland. De dominantie van de bovenliggende cultuur laat vaak geen ruimte voor begrip voor hen die onder liggen. Toch met begrip komen voor de mensen die het niet zo goed hebben leidt meteen weer tot enorme verguizing. Begrip is de enige manier om verder te komen.

Jan, Hoevelaken op 06-06-2009, 21:55

Voor zowel artikelen in de Bijbel, de Koran als de Thora bestaan naar mijn mening interpretaties die indruisen tegen fundamentele mensenrechten. Uiteraard moet de uitvoering van dergelijke interpretaties, door welke burger van de EU dan ook, adequaat worden aangepakt, wanneer door deze wetten en regels, gemaakt door een gepaste meerderheid in een volksvertegenwoordigend orgaan, worden overtreden.

Wat betreft de negatie van de empirische werkelijkheid denk ik dat door het empirisch onderzoek van de individu iedereen een eigen werkelijk heeft. Zelf ben ik content met een hopelijk realiseerbaar toekomstideaal zonder angst, wantrouwen of geweld.

Kostijn, Middelburg op 06-06-2009, 21:49

Judith Sargentini snapt het nog steeds niet. Zij blijft zoals veel van haar collega's mijlenver af staan van de werkelijkheid. Met name die in prachtwijken. Ze blijft angst voor- en kritiek op de islam, vreemdelingenhaat en racisme noemen. Ze schrijft wat ze in Brussel gaat uitleggen: "Ik zal vertellen over het multiculturele onbehagen en over een integratiedebat dat jarenlang ontbrak,--". Je moet maar durven. Dergelijke debatten werden altijd mede door GL in de kiem gesmoord met precies dezelfde 'racisme' argumenten zoals ze nu ook weer tevoorschijn haalt. Dergelijke valsigheid en hypocrisie, het 'racist' roepen, wekt veel woede op.

Michiel Mans, Amsterdam op 06-06-2009, 18:12

Telkens als ik mevr. Sargentini of een van haar partijgenoten zie, zal ik denken aan het feit dat in moslim landen vrouwen zelfs niet de elementaire vrijheid hebben om hun eigen kleding te kiezen, en dat de ideologie die daarvoor verantwoordelijk is op de steun van Groenlinks kan rekenen in Europa.

Vandueren, Maastr. op 06-06-2009, 18:00

Voedselbanken zijn geen schande. Hier zijn ze, zodat de allerarmsten daar terecht kunnen en zo ondersteund worden. In veel andere landen is dat slechter geregeld. Het heet nu voedselbank, kledingbank etc., maar dat is niet nieuw, maar nu beter georganiseerd. De allerarmsten waren vroeger afhankelijk van de kerken en andere instanties of particulieren, die zich hun lot aantrokken. Armen hebben altijd bestaan en zullen helaas altijd blijven bestaan door allerlei omstandigheden. Hoe je het ook wendt of keert NL hoort tot de rijkste landen, vandaar dat er weinig opstand is. Alleen klagers, maar dat is een nationale volkssport geworden.

Bram, Roosendaal op 06-06-2009, 18:00

"Want de helft van zijn program druist in tegen de Europese mensenrechten", volgens Judith Sargentini van Groenlinks... En hoeveel procent van wat in Koran en Hadith staat druist in tegen de mensenrechten, mevr. Sargentini? Volgens de Linkse Kerk mag dat laatste blijkbaar wel, en mag je daar bovendien niets over zeggen want anders ben je een... De enige conclusie die mogelijk is, is dat Groenlinks duidelijk een gevaar is voor de mensenrechten. Helemaal verwonderlijk vind ik dat bij nader toezien niet, immers het einddoel van het Socialisme is de socialistische één-partij staat. Niet bepaald democratisch.

MO, Limburg op 06-06-2009, 18:00

Gaat Sargentini Balkenende en Bos nu ook al nakakelen dat we 1 van de rijkste landen van de wereld zijn. Waarom worden we in Nederland dan zo uitgeknepen met bijna de hoogste belastingen van de wereld.Waarom hebben we een Staatsschuld die nu al bijna 90 miljard hoger is dan bij het aantreden van Bos. Zo lang elke Nederlander een Staatsschuld om z'n nek heeft hangen moeten Bos en Balkenende ophouden te roepen dat we nog steeds 1 van de rijkste landen zijn.

diederik, drachten op 06-06-2009, 17:56

Niet de vier zetels voor de PVV, maar de derde zetel voor GL geeft ernstig te denken: zovelen blijven in NL in een volstrekte negatie van de empirische werkelijkheid krampachtig geloven in de niet bestaande weg naar het onbereikbare doel.

Daar gaan brokken van komen, niet in de laatste plaats omdat deze gelovigen het democratisch spel spelen zolang ze dat kunnen domineren, maar voor geweld kiezen als dat niet meer het geval is.

Thomas, NL op 06-06-2009, 17:26

Sargentini vertolkt het standpunt van haar partij uitstekend! Onbenullig, bij gebrek aan eigenkennis over wat er werkelijk onder de bevolking leeft en net als de PvdA nog in een ontkenningsfase. De standpunten van GL, PvdA en SP hebben lekker veel stemmen getrokken!
Als het politici uitkomt roepen ze dat de stemmer altijd gelijk heeft; de spastische reacties van deze partijen toont weer eens dat ze de weg kwijt zijn, niet op eigen onderwerpen en standpunten kunnen scoren en dus is de strategie het afgeven op oa de PVV. Alsof de kiezer dat niet doorheeft. De reacties van de genoemde partijen getuigt alleen van arrogantie, van niets anders!

Ben, Delft op 06-06-2009, 17:08

Beste M.Nieuweboer, Moengo Suriname,

Uit uw reactie blijkt niet dat u zich heeft verdiept in de standpunten van de PVV. Zou het dan niet verstandiger zijn uw mening voor u te houden? De invloed van de Islam op onze cultuur, de voorkeursbehandeling, het hoge criminaliteitscijfer, de bijna collectieve weigering om te integreren, het onder druk van de Islam door autochtonen los moeten laten van Nederlandse verworvenheden; ik kan zo nog wel even doorgaan, dat zijn de irritaties waar de gevestigde orde niets aan verandert. En het kan niet lang vol worden gehouden om te roepen dat de PVV ongelijk heeft; de stemmer heeft altijd gelijk.

Ben, Delft op 06-06-2009, 15:10

De PVV krijgt weerwoord in het Europarlement. OK maar reken dan ook op weerwoord van de PVV. Het europarlement heeft geen grondwet maar wil wel steeds meer bevoegheden en omdat er geen grondwet bestaat in Europa zijn de afspraken makkelijker op te zeggen door de verschillende lidstaten. Het is niet netjes nederland de derde rijkste land van europa te noemen, het heeft geen enkele waarde van een land waar voedselbanken bestaan. Voedselbanken die zijn gekomen sinds de europa de EU is geworden en zoveel geld ontrekt waarmee in Brussel subsidies en ambtenaren worden uitbetaalt waarvan alleen de slimmerikken profiteren. De PVV heeft nog veel werk.

peterdm, amsterdam op 06-06-2009, 14:49

Wilders lijdt helemaal niet aan haat tegen allochtonen. Da's een links populistische idee fixe. Zat hindoestanen, Surinamers e.a. in zijn achterban, zoals ook op de tv was te zien. Net als bij de LPF destijds Surinaamse vrienden van mij in R'dam Fortuyn fans waren. Het is omgekeerd. Links lijdt aan autochtonen haat. Zoals bijv. ook in de Wouter Tapes was te horen. Buiten beeld was daar een vrouwelijk campagnelid te horen die de achterban van Fortuyn kwalificeerde als 'vreselijke mensen'. Wouter Bos kon nog wel uitbrengen dat het ooit 'hun mensen waren'. Wat een diepe minachting voor je eigen autochtone kiezers!

boris, Haarlem op 06-06-2009, 14:44

Minder vrouwen stemden. Zorgelijk. Verloor de PvdA omdat Bos een vrouw die het met hem oneens was op macho-wijze uit de partij kieperde? De SP weigerde een man die met een fiks aantal voorkeurstemmen was verkozen zijn verdiende plek en hij begon een eigen partij. Heeft de SP daarom zoveel leden verloren? Ooit vertrok Wilders uit de VVD omdat hij in die partij niet werd gehoord en hij werd door de kiezer beloond. GL liet en partijgenoot die onder vuur lag niet barsten. Onderhuids stemmen we ook op innerlijke beschaving, omdat we ons identificeren met de uitgestoten mens in een partij. De vorm ervan doet er kennelijk niet toe.

Anna, Veen op 06-06-2009, 14:33

Men mag mw.Sargentini dom vinden, ze heeft wel gelijk. In het slotdebat waren vertegenwoordigsters van SP en GroenLinks mogelijk te fel (mag een politicus emotioneel reageren? Ja, dat mag, het zijn ook mensen), Wilders-zelf was ook niet ''zuiver op de graat''. Hij stoomt door met zijn PVV en sluit SP, GroenLinks en PvdA ook uit van samen met hem regeren. GW moet leren luisteren, leren samenwerken en niet zo hoog van de toren blazen. Zijn hoogmoed komt ten val.

hans, zwaag(nh) op 06-06-2009, 13:58

Wat blazen die PVV-ers (in hun reacties) toch hoog van de toren.
Wat ik erg dom van Wilders vind is dat hij belooft om EU van binnenuit te ondergraven.Als hij het Reglement goed kent (en dat denk ik eiugenlijk niet) dan heeft hij als onafhankelijke partij geen schijn van kans, qua spreektijd, stemprocedure en gedrag.Er bestaan daar passende maatregelen voor mensen die de vastgestelde gedragsregels overtreden. Mocht hij meer invloed willen, dan kan hij niet anders dan zich aansluiten bij andere rechts-extreme vertegenwoordigers uit Frankrijk,Engeland e.d.En eigenlijk hoort hij daar ook thuis.Europese Mensenrechten zijn er.Dat zal W. merken.

ede, groningen op 06-06-2009, 13:36

Een analyse waar ik grondig mee eens ben; veel succes in Brussel!

San, Groningen op 06-06-2009, 13:36

Met respect en waardering heb ik woensdagavond kennis genomen van de inbreng van Judith Sargentini in het televisiedebat. Ze bleef beschaafd en vriendelijk, maar wel tot the point. Dit komt ook nu terug in haar bijdrage aan de reactie op de overwinning van de PVV, met name daar waar het haar goede woorden richting Hans van Baalen betreft: dat is klasse! Daarin herken ik de Nederlandse verdraagzaamheid, beschaving en humaniteit zoals die mede geworteld zijn in de Joodse en christelijke traditie.! Groen Links mag er trots op zijn, dat meneer Wilders niet met haar wil samenwerken.

Gert Verschoor, Dongen op 06-06-2009, 13:29

Mevrouw Sargentini representeert het GL-standpunt uitstekend: vol van illusies en niet in staat om het onbehagen mee te voelen over de linkse ondermijning van de saamhorigheid in Nederland. Een gave eenheid was Nederland nooit, maar Gl zaagt de poten weg van wat er van over was. Lees het boek van pvda-denker Cuperus en u weet waar we aan toe zijn. Luister naar de mensen uit een andere buurt dan de uwe Sargentini.

GvK, Arnhem op 06-06-2009, 03:57

Ik ben geen GL stemmer en zal dat ook nooit worden. Hoewel als ik er Wilders mee zou kunnen stoppen dan zou ik het zeker overwegen. Kon ik voor Fortuyn nog enige sympathie opbrengen, hij heeft terecht het debat over de immigratie opengebroken, bij "de blonde reus" voel ik alleen maar weerzin. Wat een humorloze nihilist. Ik begrijp ook niet dat zijn aanhang zonder een spoor van kritiek accepteert dat hij een beweging aanvoert waarin alleen de Grote Leider het voor het zeggen heeft. Over "kuddevolk"gesproken. Ook hier maakt liefde blind. En nu maar hopen dat Hij niet onder de tram komt, een periode LPF is wel genoeg.

Jan, Heijmans op 06-06-2009, 03:56

We hebben gestemd en de PVV is de grote winnaar Gek he !!
Of toch niet.
De gevestigde partijen doe of er niets aan de hand is
Ook Groenlinks die bij monde van Judith Sargentini hier over een stukje schrijft begrijpt het ook niet
80% van dit geschreven stuk gaat over de PVV
In het einddebat waren alle tegenstanders van de PVV alleen maar maar bezig met de Hr Wilders als te verklaren wat ze nu eigenlijk zelf wilden bereiken.
De PVV lacht zich een hoedje dom dom dom

len, dordrecht op 06-06-2009, 03:52

Xenofoob betekent volgens mijn Prisma-woordenboekje 'vreemdelingenhater'.

Populisme betekent daar 'volksbeweging' 'het zich aansluiten bij het gewone volk'.

Als Wilders vreemdelingen zou haten dan zou hij goed naar vele allochtonen hebben gekeken met hun rabiate NL- en homohaat. Of naar moslims. Hoeveel christenen wonen er nog bijvoorbeeld in Syrie of Iran?

Als Wilders een populist is dan hadden alle linkse kabinetten van tot en met veertig jaar geleden beter naar hem kunnen kijken. Omgekeerd, die kabinetten hebben die gastarbeiders annex moslims ook gewoon laten zitten. Ze hoefden van hen niet weg maar ook niet te blijven.

Dante, Amsterdam op 06-06-2009, 03:51

Alleen voor PVV'ers is het belangrijk welke religie de Iraakse fietsenmaker belijdt. Voor andere mensen telt alleen de vraag of hij goed fietsen repareert. Mevrouw Sargentini, op deze pagina krijgt u een aardig idee van de vuilspuiterij die u van Wilders-adepten kunt verwachten. Ik wens u succes, sterkte en volharding toe.

M.Nieuweboer, Moengo Suriname op 06-06-2009, 03:51

Judith gefeliciteerd!

Het blijkt dat ik gisteren niet voor niets op Groenlinks heb gestemd. Geweldig dat de 3 stoel in het EP erbij is gekomen. Ik deel de gevoelens over Wilders helemaal en zeker in blog is degelijk taalgebruik over 'de blonde reus' niet meer dan gepast. Een grap, analogie of metafoor maakt het debat levendiger en interessanter. Wanneer deze echter kwetsent wordt is het naar mijn mening ongepast en ik denk dat ik niet alleen sta als ik zeg dat Wilders uitspraken daar veel dichter bijkomen dan Judith's. Met 3 GL'ers in het EP laat de part-time Aristocraat in mij zich varen en kijk ik uit naar jullie PVV-containment politiek.

Kostijn, Middelburg op 06-06-2009, 03:44

Judith Sargentini begrijpt het nog niet: het electoraat heeft de PVV tot de grootste politieke partij van Nederland gemaakt en zij reageert alsof zij net wakker is geworden uit een diepe coma.
Zij moet het electoraat maar eens uitleggen waarom zij vindt dat het Europese mensenrecht een levensbeschouwing zou moeten beschermen, die gelovigen aanzet tegen ongelovigen, die de vrouw niet volwaardig ziet als de man, die zelfmoordaanslagen gedoogt, die afvalligen wil vermoorden en waaruit ontsnapping niet mogelijk is. Leg eens uit waarom het bejubelde mensenrecht juist deze opvattingen moet beschermen. Zij heeft de tijd tot de volgende verkiezing.

g.hanness, ter aar op 06-06-2009, 03:44

Het Europees Parlement zal diep onder de indruk zijn van het voorbeeld van die Iraakse fietsenmaker.

B. Aandewiel, Obdam op 05-06-2009, 20:57

..."Ik neem mij voor om weerwoord te bieden. Ik wil de ongerijmdheden van de PVV blootleggen, de harteloze consequenties van het Wilderiaanse program uittekenen"...Arrogante en betweterige opmerking, terwijl een dosis zelfkritiek niet zou misstaan. De PVV is o.m. ontstaan als reactie op dit type denken. De groene filosofie heeft z'n positieve kanten, maar is niet 'zaligmakend'voor alle grote problemen.Als een fors deel van de bevolking de zwakke kanten van de linkse politiek met deze verkiezingsuitslag aangeeft, past enige terughoudendheid bij deze borstklopperij.

Paul, L'stad op 05-06-2009, 20:56

Het blijft vreemd en eigenlijk haast cabaresk. Hoeveel moeite democratische politici kunnen hebben met diezelfde democratie. En dan doel ik op - ik mag wel zeggen - haast alle politici. De winst van de PVV tijdens de EU verkiezingen; dat is niet meer dan een pre party, want het feest moet nog beginnen. Wie er straks nog in feeststemming is? Dat merken wel op de after party.

Henry van Beek, Metslawier op 05-06-2009, 20:56

GroenLinks en D'66 hebben de joker ingezet naar analogie van de beste traditie van een one-issuepartij. Het thema zijnde: De Bestrijding Van Geert Wilders. Dit opportunisme levert hen veel meer stemmen op dan hun kwezelachtige, elitaire luchtfietsprogramma's anders op zichzelf zouden doen. Het Turks-Nederlandse en Marokkaans-Nederlandse electoraat van de PvdA is massaal naar GL en D'66 overgelopen omdat die hen kennelijk niet naar tevredenheid bedient. Het bestaan van Geert Wilders rekt en veredelt het leven van GroenLinks en D'66 dus, eigenlijk zouden ze hem een bos bloemen en een bedankbriefje moeten sturen.

J. School, Heesch op 05-06-2009, 20:54

Judith Sargentini; de Wilders van GroenLinks

Lijsttrekker van de GroenLinkse Europeanen Judith Sargentini kan daags na de eclatante overwinning niet nalaten om op demoniserende wijze Wilders nog eens in de verdomhoek te zetten.

Meer op www.tjeerdlangstraat.nl

Tjeerd Langstraat, Rotterdam op 05-06-2009, 20:49

Ik ben absoluut geen GL stemmer, maar ik heb er geen enkel probleem mee om Wilders een xenofobe populist te noemen en nog minder om zijn populariteit primair te wijten aan gebrek aan kennis bij zijn achterban. Ik schaam me dood dat deze partij straks ons land gaat vertegenwoordigen en dat, met een beetje pech, ik straks op dezelfde manier met Wilders geassocieerd ga worden als de gemiddelde Amerikaan met George W. Bush. Een krachtig tegengeluid is wat mij betreft zeer zeker op zijn plaats. Ik denk dat GL bewezen heeft dat stelling nemen wel degelijk zin heeft, hulde.

Douwe, Schouwen Duiveland op 05-06-2009, 20:48

Populistisch schrijfseltje. Het begint al met 'blonde reus'. Hoe zou Mw. Sargentini het vinden continu Judith Spaghetti te worden genoemd. Dat 'name calling' overkomt de Hr. Wilders al jaren. Stop daar eens mee! En een integratie debat ontbrak helemaal niet. Het werd alleen in linkse kringen gevoerd, de rest moest zijn mond houden. Op straffe van vervolging door zogenaamde 'anti-racisme bureau's'. En burgers halen straattuig en islam niet door elkaar. We zijn niet dom zoals u denkt. We lezen wel degelijk over de vele Fwaz Jneid's hier, die ongemoeid worden gelaten. Zou zeggen. Open uw ramen eens, kijk eens over de schutting. En luister!!!

boris, Haarlem op 05-06-2009, 20:48

Twee derde van de bevolking heeft met de voeten gestemd. Tel daarbij de proteststemmen voor Wilders maar bij op. Dat is het echte signaal aan de politiek! Veel burgers zijn het vertrouwen in de politiek kwijt. En dat wordt of niet begrepen of genegeerd door jullie politici. Dan liever kletsen over een 'fraaie uitslag' of een 'debat' aangaan met de nieuwe schenenschopper. Ga je schamen/

Harry, Utrecht op 05-06-2009, 20:48

Sergentini zegt over het programma van Wilders: "Want de helft van zijn program druist in tegen de Europese mensenrechten." De pot verwijt de ketel in deze. Mede door Groenlinks had politiek en bestuurlijk Nederland lak aan de Europese mensenrechten op het gebied van de uitingsvrijheden. Datzelfde gold voor de rechterlijke macht en leidde tot politieke rechtspraak.

J.J. van der Gulik, Andijk op 05-06-2009, 18:55

Zeg es eerlijk mevrouw Sargentini: welke zegeningen heeft Groenlinks nu sinds de oprichting ervan opgeleverd? Behalve veel gewouwel over groen en duurzaam verdomd weinig. Kijk maar naar het beleid van Marijke Vos uit Amsterdam dat werkelijk helemaal niks uitmaakt.
En uw partijgenoot Halsema mag dan beweren dat je zonder grote fractie niets klaar speelt, maar van de 785 zetels hebben de Europese Groenen inclusief onafhankelijken slechts 42 zetels. Voor een stroming die zich al zolang probeert te bewijzen en de tijd behoorlijk mee had een zielig getal.

Ronaldo, Leeuwarden op 05-06-2009, 18:55

Gefeliciteerd Judith! Ook al heb ik deze keer niet op Groen Links gestemd, jouw presentatie vond ik verfrissend en goed. Dat wil niet zeggen, dat ik het in alles met je eens ben. Het milieu is mij net zo lief als GL. Probleem is o.a. de stelselmatige weigering om de criminaliteit effectief een halt toe te roepen. Nee, dan bedoel ik niet het schieten in de benen, ik ben geen Wildersstemmer. Maar als veel mensen al geen aangifte durven doen is er iets mis. In Gouda werd de PVV de grootste partij. Geen toeval! Juist de autochtone kansarmen kregen EENZIJDIG de rekening gepresenteerd. Een excuus bleef weg. Is dat eerlijk? Toch sukses in Brussel.

A.Frumau, Noordwijk op 05-06-2009, 17:49

Beste mevrouw Sargentini. Tot Fortuyn heb ik altijd op Gl gestemd (en lokaal in Nimwegen op de Groenen). Nu heb ik voor het eerst op Wilders gestemd. Want ja ik vond NL eind jaren '80, begin jaren '90 vele malen relaxter dan anno 2009. Komt U wel eens in Den Haag of Utreg. Die prachtige kanswijken? Maar dat is niet wat ik u zou willen vragen. Kennelijk ben ik -volgens U-mijn hele leven lang progressief, humaan en intelligent geweest maar kennelijk ben ik hedentendage bevangen door demonen en ben ik aartsconservatief, racistisch en overloos dom geworden. Ook verlang ik terug naar 'n fictieve jaren '50 die ik nooit heb meegemaakt. Enlighten me

Raaf, Nijmegen op 05-06-2009, 17:38

Ik zou zeggen; wat minder arrogant mevrouw! Weerwoord; PRIMA! Maar; LUISTER dan ook eerst eens goed, zeker naar het signaal wat veel Nederlanders afgaven!!!!!!!
Ik ben niet Pro-PVV, maar ik vind wel dat je al die mensen die op PVV stemden niet kunt afdoen als; dom-fascistisch-discriminerend etc.etç.
Luisteren is HET EERSTE wat een politicus dient te doen.
En; niet alvast gaan kwekken op voorhand.

arthur, amsterdam op 05-06-2009, 17:30

Bravo, mevrouw Sargentini. Mijn stem heb ik gisteren op u uitgebracht en al de eerste dag dat u mij vertegenwoordigt, staat u mij terzijde tegen gevaarlijke mensen, zoals de heer Wilders.
We zullen niet kunnen zeggen:"Wir haben es nicht gewusst".
Dat geloof, hoop en liefde met u mag zijn in het Europeese parlement.

w. dijkema, spankeren op 05-06-2009, 17:27

Dat u die aardige fietsenmaker (impliciet) afzet tegen de stelselmatige haat die in de koran uitgestraald worden jegens niet moslims, en de situatie in het midden oosten en in moslim landen waar het zo 'fijn' toeven is voor vrouwen en christenen geeft in 1 klap het niveau van uw artikel goed weer. Overigens: was uw fietsenmaker uit Irak wel moslim, of is hij een gevluchte christen? Of weet u dat even niet? Toch niet geheel onbelangrijk voor de discussie. Ook Wilders stelt overigens niet dat ALLE buitenlanders het land uit moeten, zijn partijprogramma is op zich niet 'xenofoob', daarom heb ik, allochtoon, ook op hem gestemd.

Erwin, Eindhoven op 05-06-2009, 17:13

Ik snap niet waarom Nederland geen immigratiebeleid hanteert (met delen) vergelijkbaar met de Verenigde Staten en Australie.

Als ik een feestje hou en ik nodig iedereen uit wordt het een puinzooi.

Dat hebbende gezegd, vind ik de werkwijze van Groenlinks, afgelopen tijd, prettiger en vruchtbaarder dan die van de PVV.

Het CDA/ VDD en tot op zekere hoogte de PVDA hebben er,hoe je het went of keert, een potje van gemaakt op meerdere terreinen waar de belastingbetaler (heeft) betaalt. Ik hoop dat ze wakker zijn en iets constructiefs gaan doen om dit land uit het slop te halen. Van de PVV is eerlijk gezegd weinig verbetering te verwachten.

Piet, Den Haag op 05-06-2009, 17:13

Misschien kunt u ook wijzen op een aantal andere elementen die wellicht mee hebben gewogen voor Wilders stemmers (waar ikzelf overigens niet toe behoor, maar ik begrijp wel delen van het onbehagen).
- het negeren van de uitslag van het referendum over de EU in Nederland en het dreigen met 'het licht gaat uit' wat eraan voorafging.
- het niet consequent toepassen van het EMU-pact op de grote landen in de periode voor de crisis.
- het negeren van de wens van een aanzienlijk deel van de bevolking om Turkije niet toe te laten.
- het doen alsof iedereen die het niet met u eens is over Europa xenofoob en dom zou zijn.

Leo, Rotterdam op 05-06-2009, 15:43

Het lijsttrekkersdebat was ronduit een beschamende vertoning en dat hebben we te danken aan Geert Wilders. Dit Kamerlid had niet eens het fatsoen om op een beschaafde manier te reageren naar de andere Kamerleden! Ook op zijn website laat hij merken, dat hij niets moet hebben van de Nederlandse moslims en hun religie! Dan droomt deze man ooit premier van dit land te worden! Het is de hoogste tijd, dat iedereen die de democratie hoog heeft afstand neemt van Wilders en de rest van de PVV!

mwR.A.Eijkelboom, Drachten op 05-06-2009, 15:43

Wat een arrogantie van deze dame, ik denk dat de pvv heel goed zelf uit kan leggen waarom er zoveel op hun hebben gestemd, de vraag is of de zittende partijen het begrijpen en m.n. groen links.
Luisteren en van daaruit verder dat is het punt, cda en pvda hebben er een potje van gemaakt en lappen de mening van de kiezers aan hun laars "wij weten beter wat voor het kuddevolk goed is".
Schelden en namen geven kunt u dus ook dat blijkt uit het boven staande verhaaltje, ik wens u veel succes met uw eigen program leg dat maar uit.

Jj, eibergen op 05-06-2009, 15:38

Plaats een reactie

U hebt geen naam ingevoerd.

U hebt geen woonplaats ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

U hebt geen reactie ingevoerd.

Uw reactie is te lang.

Gebruik maximaal 650 tekens. U heeft nog 650 tekens. Lees ons reglement

Stuur artikel door

Verstuur dit artikel naar

U hebt de naam van de ontvanger niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

Uw gegevens

U hebt de naam van de zender niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

counter
weekblog | Kraneveldt

Plucheplakkers en zakkenvullers

Als Kamerlid krijg ik per dag heel veel e-mails. De meeste mails zijn netjes en zakelijk bevatten relevante informatie over de onderwerpen waar ik me in de Tweede Kamer mee bezig houd.

RSS

Het politieke nieuws via RSS

Politiek

Wie vertrekken er (mogelijk) uit Den Haag?

Klik voor de lijst politici die na de verkiezingen niet (meer) de Kamer in willen.

Commentaar

Het kan, op weg naar de verkiezingen, weer over de inhoud gaan

Het CPB heeft duidelijk op tafel gelegd hoeveel er de komende jaren bezuinigd moet worden in de overheidsuitgaven. En ambtelijke werkgroepen presenteren weldra de mogelijkheden daartoe. Op weg naar de verkiezingen van 9 juni kan het dus weer over de inhoud gaan.

Column | Toussaint

Eén partij voor alle jongeren?

Fé Toussaint zit in 5vwo van het Pantarijn in Wageningen. Klik hieronder op het dossier om haar overige columns te lezen.

Jongeren zien zichzelf op dit moment te weinig terug in de politiek. Zeker nu elk debat over de zogenaamde "islamisering" dreigt te gaan, verdwijnen jeugdgerelateerde onderwerpen ergens op de achtergrond.

ephimenco

Cohens morele agenda

Sylvain Ephimenco

In maart 2008 bracht toenmalig PvdA-leider en vicepremier Bos zijn eigen partij onverwacht in een staat van opperste verwarring: ’Polariseren! Confronteren! Heftig debat! Het moet allemaal scherper’.

breedveld

Sinds Van Mierlo is de natie niet meer zichzelf geweest

Op één van zijn lucide momenten doorzag Hans van Mierlo hoe het Nederlandse bestel als het ware op een godswonder berust.

Trouw tv

Breedveld heeft 2 tips voor Balkenende

Jan Peter Balkenende is wederom lijsttrekker voor het CDA, maar de kritiek op dat besluit groeit. Wat moet Balkenende nu doen? Trouw-columnist Willem Breedveld heeft tips.

de zin van Alexander Pechtold, politicus

Gelooft u ook in het leven vóór de dood?

"Hans van Mierlo, de vorige week overleden oprichter van D66, zei altijd: ’Ik ben agnost, maar ik doe er al jaren niets aan.’ Dat vind ik een mooie verwoording. Eén van de hardnekkige vooroordelen over D66 is dat de partij antireligieus is.

goslinga

De vervlogen hoop op de rede

Hans van Mierlo werkte aan een politiek bestel van melk en honing, maar is overleden in een land van azijn en bitterheid. Met zijn dood eindigt een tijdperk.

politiek

Weekblog politiek

Elke week lossen Kamerleden elkaar af voor een weekblog die een kijkje biedt achter de schermen van het Haagse Binnenhof. Deze week: Margot Kraneveldt (PvdA).