Ga direct naar de content

Politiek
27 april 2009
Van onze redactie politiek

Zijderveld verlaat CDA om flirt met PVV

In mei 2005 bezocht Wilders, omringd door bewakers, zijn geboorteplaats Venlo om folders uit te delen in zijn campagne tegen de Europese grondwet.

In mei 2005 bezocht Wilders, omringd door bewakers, zijn geboorteplaats Venlo om folders uit te delen in zijn campagne tegen de Europese grondwet.© FOTO MARCEL VAN HOORN, ANP

De Rotterdamse socioloog prof.dr.Anton Zijderveld heeft zijn lidmaatschap van het CDA opgezegd, omdat zijn partij toekomstige regeringssamenwerking met de PVV weigert uit te sluiten.

De opvatting van partijvoorzitter Van Heeswijk dat het CDA eventueel ook open moet staan voor een coalitie met Geert Wilders, noemt Zijderveld ’griezelig’. „Dat vond ik een heel gevaarlijke uitspraak.”

De 71-jarige emeritus hoogleraar maakte gisteren voor de Ikon-radio bekend dat hij vorige maand een afscheidsbriefje schreef aan het CDA-bestuur.

Hij liet in een toelichting weten al langer ontevreden te zijn over een groeiende islamofobie in zijn partij.

© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.

Reacties (54)

Even nog een quote uit Zijdervelds verdedigingsschrift van 29 april: "Blijkt na de verkiezingen dat de PVV inderdaad de enorme winst heeft gemaakt die nu voorspeld wordt, dan zijn onderhandelingen niet uit te sluiten, want het land moet nou eenmaal bestuurd worden." Kortom, volgens Z. mag je voor de verkiezingen absoluut niet zeggen dat je desnoods, onder speciale omstandigheden, met de PVV wel wilt regeren, MAAR als de partij na de verkeizingen groot genoeg is, mag je het wel doen!!! Dat is pas volksverlakkerij! Dan heb ik toch meer respect voor de voorzitter van het CDA.

JvG, Groningen op 29-04-2009, 14:29

9/11, de Madrid/Londen ea aanslagen, BinLaden, de terreurcellen en andere fundamentalistisch optreden etc zijn te actueel om aan dit voorval in de geschiedenis voorbij te gaan:"Dat de islam een wereldgodsdienst werd, was te danken aan de zwakte van zijn tegenstanders.Toen Mohammed stierf, in het jaar 632, was er niets dat erop wees dat deze profeet enige invloed zou hebben op de loop der geschiedenis. Hij had een bescheiden aantal volgelingen weten te vergaren in Mekka en Medina, maar elders was zijn naam vrijwel onbekend.Het idee dat zij de beschaafde wereld zouden kunnen veroveren, was volstrekt absurd. En toch is dat exact wat er gebeurde.

Paul, L'stad op 28-04-2009, 00:17

Hulde voor Zijderveld. Eindelijk een politicus die zich niet gevoelig toont voor populisme maar zijn rug recht houdt. Het geflirt met PVV door het CDA toont de slappe knieën van het CDA dat niet voor haar eigen principes staat (vrijheid van godsdienst, vrijheid van meningsuiting) maar haar principes verkwanselt uit machtswellust (de angst om kiezers kwijt te raken).

Ik heb grote bewondering voor de heer Zijderveld.

maarten, Den Haag op 27-04-2009, 21:11

Het gaat weer over Wilders, de boodschapper! Met hem en zijn volgelingen wil Zijderveld niets te maken hebben. Het verschijnsel is al zo oud als de wereld, de boodschapper moet (mond)dood gemaakt worden! Vaak óók letterlijk! Hij gaat er wel aan voorbij, en met hem nóg steeds vele anderen, dat de boodschap die Wilders brengt voor héél West-Europa geldt. Andere boodschapper! Karen Jespersen, oud minister van immigratie en integratie van Denemarken. Samen met haar man Ralf Pittelkow schreef zij het boek: "Islamisten en Naïvisten een aanklacht" over de steeds sneller groeiende problemen met de islam in het vrije West-Europa.

Wiebe, Eindhoven op 27-04-2009, 19:47

Als ik @ de Rijke was zou ik nog maar eens heel goed de wensen van de PVV bestuderen. Wat deze geachte wil staat in tegenstelling met waar de heer Wilders voor gaat.
Wederom een bewijs dat een enkele one-liner,die populistisch wordt verkondigd,de ogen sluit voor de andere "gevaren" die je op je afroept.
Dat je dan bij de SP uitkomt,zoals @Meinhart concludeert,brengt weer een heel ander gevaar met zich mee.
De ex-leider daarvan (SP) kan het,gezien het artikel elders in deze krant,niet nalaten zijn opvolger voor de voeten te lopen en daarmee zijn dictatorschap binnen deze club nog eens goed te benadrukken.Arme Agnes; monddood met een grote bek.

Hans R, zoetermeer op 27-04-2009, 19:45

Zijdervelt en zijn medestanders willen vechten tegen iets waar ze zelf verantwoordelijk voor zijn.
Wilders verwoordt slechts datgene waarover een steeds groter wordende groep vaderlanders zich zorg over maken.
De cultuurverschillen,het niet willen integreren,de enorme kosten van de multiculturele samenleving,achterstand in scholing en de stijgende criminaliteit zijn zaken waar de politieke vrienden van
Zijdervelt het eigenlijk niet over willen hebben.
Zij hebben het mogelijk gemaakt dat Wilders zo groot gaat worden.
Het zou hen sieren als ze zouden bekennen enorme inschattingsfouten
te hebben gemaakt.De politiek heeft gefaald!

Gerard, Loosdrecht op 27-04-2009, 17:34

Als je in termen van voetbaluitslagen zou denken in de wedstrijd Zijderveld - PVV is de stand nu: 1 - 3.630.000

We mogen wel concluderen dat de professor dat niet meer winnen kan

Rijk, Assen op 27-04-2009, 16:24

Zoals te doen gebruikelijk wordt iedereen die het niet met Wilders eens is door zijn aanhang voor laf versleten en ook lezen we af en toe nog een verlate echo van het papegaaiwoord dhimmie. Dat de kritiekloze adepten van Wilders geen flauw benul hebben wat ze zelf willen, wordt prachtig verwoord door De Rijke; hij wil niet langer belasting verspillen aan linkse stokpaardjes en noemt vervolgens drie linkse hobby's waar het geld beter naar toe kan: bejaardenzorg, gezondheidzorg en een hogere aow. Iemand die met gezond verstand het program van de PVV analyseert komt dus uit bij de SP. Het kan verkeren.

Meinhart, Heerenveen op 27-04-2009, 16:23

Fantastische actie van Zuiderveld. Opgeruimd staat netjes.Er kan nog meer bij. Er zijn nog genoeg "Wegmetonzers" onder de Cda'ers Wie volgt ??

cor l'amie, Harderwijk op 27-04-2009, 15:38

@Ben Jager, St.Michielsgestel op 27-04-2009, 12:30


Iemand die met gezond verstand het programma van de PVV analyseert ziet dat de PVV de belastingen wil verlagen. Dat is heel goed voor de economie en onze concurrentiepositie. Hiermee kan onze welvaart in een wereld, waar de concurrentie steeds heviger wordt misschien wel behouden blijven.

Deze belasting verlaging kan makkelijk betaald worden als we ophouden met het verspillen van miljarden aan linkse stokpaartjes. Bovendien kunnen we dan ook meer geld uitgeven aan mensen die het echt nodig hebben bijvoorbeeld in de bejaardenzorg en de gezondheidzorg en een hogere aow.

H de Rijke, Ridderkerk op 27-04-2009, 15:38

De socioloog Zijderveld geeft heel duidelijk blijk weinig van de maatschappij te begrijpen of weinig contact met die maatschappij te hebben. Islam-o-fobie is een slecht gekozen woord voor een gezonde en reeële weerzin- tegen Islam. En deze weerzin leeft onder een groeiend deel van de bevolking. Als die weerzin ook binnen het CDA groeit, betekent dit dat het CDA toch nog enige banden onderhoudt met het volk. En dit kun je toch moeilijk een negatieve ontwikkeling noemen. Deze dhimmi mag met pensioen en beleeft misschien net niet meer de Islamitische Republiek der Nederlanden.

Bukowsky, Santiago op 27-04-2009, 15:38

Wat heeft een belijdend agnost als Z. te zoeken bij een partij met 'evangelische bronnen en inspiratie', nota bene als 'ideoloog', dus niet als occasioneel kiezer? Behalve natuurlijk als mol die het CDA van binnenuit uitholt (dan mag hij van mijn part zijn gang gaan)...
Ook een beetje vreemd dat een gerespecteerd socioloog vindt dat er geen wig gedreven moet worden tussen de monotheïstische religies: alsof die kloof niet al 1300 jaar bestaat - een kwartiertje Koran- en Sunnalectuur kan hem een beetje bij de tijd brengen.
Als collega-agnost vind ik overigens ook dat die godsdiensten één pot nat zijn..dus rustig laten sudderen.

Ben Zot, Zottegem op 27-04-2009, 15:38

Het is Geert Wilders, die angstgevoelens oproept bij zijn achterban en een deel van de samenleving voor de moslims en hun religie! Wilders blijft maar stilstaan bij de muur, waarop staat wat hij alleen wenst te lzen. Alleen is bijna blind voor de deur waarop staat wat de Nederlandse samenleving bestaat uit: moslims, christenen, joden enz! Opent hij die deur, dan ziet hij dat de islam wel degelijk een Nederlandse godsdienst is! Nu kan hij 2 dingen doen, door de deur lopen, of die deur dicht slaan! Als hij dit laatste gaat doen, isoleert hij zichzelf en zijn partij!

Mw.R.A.Eijkelboom, Drachten op 27-04-2009, 15:32

Dat stemmers op Wilders geen fascisten zijn wil ik best geloven, ook dat ze niet uit balorigheid op hem stemmen, maar wat ik me wel afvraag, vinden die mensen echt dat er met scherp op rellende jongeren moet worden geschoten? Want dan mogen rellende politici ook worden neergeknald, toch?

Meinhart, Heerenveen op 27-04-2009, 15:32

Zijderveld past inderdaad niet bij het Christen Democratisch Appel. Ten eerste is het gedrag van Zijderveld niet christelijk, want christenen moeten hun vijanden juist liefhebben en omarmen, en zeker niet demoniseren. Ten tweede is hij niet democratisch, want democraten horen Wilders te bestrijden met argumenten en niet als een klein kind mokkend weg te lopen als ze hun zin niet krijgen. Bovendien beschuldigt Zijderveld Wilders van allerlei zaken die nog veel meer opgaan voor zijn islamitische vrinden. Of vindt Zijderveld het zaaien van haat tegen homo's en het discrimineren van vrouwen, joden en andere niet-moslims wel best?

Hans, Amsterdam op 27-04-2009, 15:30

BRRR, eng hoor, democratie. Moet je straks samenwerken met een club die het land niet wil uitleveren aan een totalitaire, theocratische ideologie.

Dhr. Zijderveld doet niet meer mee, hij vind het flauw dat hij onze vrijheden niet mag verkwanselen. Dhr. Zijderveld vind democratie best, alleen als hij de spelregels mag bepalen.

Nu door de opkomst van de PVV die vlieger niet meer opgaat loopt hij stampvoetend de trap op en slaat met de deuren als een dwarse puber.

Ik weet niet wat hij met dit mislukte statement wilde bereiken, maar naast alles wat ik van de man vond weet ik nu ook dat hij een lafaard is.

De angst regeert.

M. Kloek, Almere op 27-04-2009, 15:22

Prof. Zijderveld begreep in 2002 Pim Fortuyn ook al niet, dus ik ben niet zo verbaasd.
Wat mij zeker teleurstelt is dat meneer nog niets bijgeleerd heeft.
Ik nodig Zijderveld dan ook van harte uit om, in gezelschap van een Jood en Homo, eens uit wandelen te gaan in de voormalige arbeidersbuurten in enkele van onze 10 grootste steden.
Wie weet is hij dan zo dapper om dan donateur te worden van de PVV.
Maar ik vrees voor hem het ergste.

fritzie, amsterdam op 27-04-2009, 15:22

De heer Zijderveld is niet de enige. Er zijn binnen de grote partijen hordes mensen die zich afmelden om deze reden. Sinds ik er een van ben, kom ik ze overal tegen.

Het is levensgevaarlijk om bevolkingsgroepen tegen elkaar op te zetten en dat is wat gebeurt. Vroeger waren het joden of homo's of andere gebrekkigen. Dat het nu moslims zijn is niet eens het punt. De maatschappelijke splijting is het punt. Nogmaals: levensgevaarlijk, en wie even de geschiedenis van de mensheid in ogenschouw neemt, ziet dat. Goede heersers zijn verbindende heersers. Slechte heersers zaaien tweespalt. Met hen loopt het in de meeste gevallen slecht af.

Irene, Harlingen op 27-04-2009, 12:58

Reacties die voorspelbaar zijn voor diegenen die nog in de Heer geloven.
Maar dat een hoogleraar, waarvan de meesten geen contact hebben met het ,gewone'volk zo dom kan zijn gaat boven mijn pet. Ik raad hem aan, maar wie ben ik' eens de site van Het Vrije Volk te zoeken en het artikel ,waarom moslims nimmer zullen integreren' te lezen of is dat verboden voor mensen die in god geloven?

wout eenhoorn, Deurne op 27-04-2009, 12:58

Jammer dat iedereen hier zo "politiek correct" reageert. Feit is dat een zeer groot percentage op Wilders gaat stemmen. En dat is niet, zoals in een andere reactie genoemd wordt, uit ballorigheid, maar om het feit dat een bepaalde bevolkingsgroep zich niet weet gedragen. Het betreft met name de jongeren. Grote monden, je uitschelden als je er anders uit ziet, op je inrijden terwijl je een kind achterop hebt, je een klap op je rug geven terwijl je op straat loopt. Waarom moeten we onze ogen daarvoor sluiten? Vrijheid van meningsuiting bestaat niet in Nederland, we moeten allemaal maatschappelijk verantwoord reageren. Hypocriet!

Jennifer, Alphen aan den Rijn op 27-04-2009, 12:55

Zijdeveld is zo'n type die je de hele tijd tegenkomt in je leven. Je wordt door hem geindoctrineerd op de universiteit of je hoort hem elke week in de propaganda-toeter boeren bij onderdanige fletse staats-programma's als Buytenhof. Pas wanneer de generatie Zijdevelds, van Agts, v/d Broeken, Oostlanders, van Thijns, van Mierlo's etc etc etc de buhne hebben verlaten kan er een katharsis plaatsvinden. Deze lieden hebben verduveld veel vernield, verduveld veel en wij zitten met de politieke excrementen die zij geproduceerd hebben. Het ergelijke is dat de universiteits-wereld nog steeds bevolkt door de epigonen van de Zijdevelds.

Raaf, Nijmegen op 27-04-2009, 12:55

Jarenlang de bijdrage van de heer Zijderveld aan het FD gelezen. Boeiend. Maar nu vraag ik mij af waar blijft de zelfreflectie. Zijderveld en andere dissidente prominente CDA'ers hebben de Nederlandse politiek in de afgelopen dertig mede inhoud gegeven. Zij hebben gestaan voor een zeer ruimhartig toelatingsbeleid zonder zich, naar blijkt nu door de opkomst van Wilders e.a., te verdiepen in mogelijke maatschappelijke effecten. Voor een socioloog een minpuntje. Nu boos weglopen uit een politieke beweging waarop je grote invloed hebt uitgeoefend zonder eerst de eigen rol te evalueren is pas echte emotiepolitiek.

H. Marinus, Hoorn op 27-04-2009, 12:55

juist Hannah, Wilders is enigste lid van zijn partij wat betekent dat je geen kritiek mag hebben op de leider. Dus ja ik snap de naam pvv ook niet. Is gewoon een marketingstunt zoals zijn hele verschijning.

De partijen zijn bang en sluiten samenwerking met pvv niet uit. Waar blijft het zelfvertrouwen van de politieke partijen? Ik ben het volledig eens met Zijderveld.

radi, utrecht op 27-04-2009, 12:55

Waarom kondigt deze burger/kiezer Zuiderveld met zoeveel lawaai in de pers zijn vertrek bij het CDA aan? Meent hij dat zijn lidmaatschap van dit geloofgenootschap ertoe doet? Hij gelooft toch niet? Is hij een waardevoller lid dan alle anderen leden van dit draaigenootschap?
Ik zou zeggen hoe meer leden bij het CDA weglopen des te beter voor onze democratie.
Bravo Anton.

Jan E. Mellema, den Haag op 27-04-2009, 12:55

Dit was de druppel.Ook het CDA stemgedrag nav de benoeming van een Imam in het leger vond hij schokkend.CDA staatssecretaris van defensie de Vries had genoeg argumenten ter verdediging van zijn besluit en toch liet de gehele CDAfractie hun partijgenoot in de steek om achter Wilders aanhang aan te rennen en dus populistisch willen meedoen door voor een motie van afkeuring te stemmen.Een religieuze partij zou zich moeten schamen.Ik begrijp AZ's verbazing omtrent het meeflirten van het CDA met populistische partijen niet goed.Balkenende kroop bijna letterlijk bij Fortuyn op schoot om mee te profiteren van a-politiek gedrag om macht te verwerven.

Johannes, zoetermeer op 27-04-2009, 12:55

Hr. Zijderveld zelf is een griezel en vooringenomen om nu al ruim voor de verkiezingen een partij uit te sluiten en daarvoor zelfs al zijn lidmaatschap op te zeggen . Bang als hij is dat zijn partij (CDA) onverhoopt iets zou doen wat hij niet zou willen . Hij speelt dus "dictatortje" over zijn partij . Erg christelijk !

antonius, goui op 27-04-2009, 12:46

Advies voor de heer Zijderveld. Richt een partij op met de twee omstreden figuren uit Rotterdam (hoogleraar en geestelijke). Zo weten we waar we aan toe zijn.

Tweede advies: lees Trouw van vandaag goed, in het bijzonder het artikel over de islam in Iran ! Waar blijven de protesten van de islam-aanhangers in Nederland ? De wijze hoogleraar zal zijn hoofd schudden vanwege het "onzinverhaal"

Het CDA mag dankbaar zijn dat deze hoogleraar vertrekt.

peter, koudekerk ad rijn op 27-04-2009, 12:46

Uitstekend gebaar van Zijderveld. Politici moeten durven zeggen waar ze staan en niet met de stinkende wind van de PVV proberen mee te waaien.

Paulcjm, Eijsden op 27-04-2009, 12:43

Het lijkt me niet meer dan logisch dat de PVV een rol dient te spelen in de politiek. Men dient nu te stoppen met het demoniseren van Wilders, het afgeven op zijn partij en in gesprek te gaan. Wilders groeit niet voor niets en nee het zijn niet allemaal analfabeten!
Er zijn grote maatschappelijke ongenoegens!

Claire, Amsterdam op 27-04-2009, 12:34

Zijderveld is agnost en dus geen christen, maar wel medewerker aan de islamitische universiteit van Rotterdam. Hij hoorde eigenlijk helemaal niet bij het CDA. Zou hij een partijmol voor GroenLinks zijn?
In ieder geval was hij er op tegen dat het CDA eventueel met een andere democratische partij (PVV) zou kunnen samenwerken. Dat is een zeer ondemocratisch standpunt.
Hij zegt hiermee eigenlijk tegen de D in CDA te zijn.
Het CDA moet blij zijn van een antidemocratisch lid verlost te zijn.

Rijk, Assen op 27-04-2009, 12:31

Zijderveld kan beter verhuizen naar een van de islamitische landen. Dan komt hij er achter wat Wilders bedoelt. Of doe je ogen even goed open dan kom je er ook achter

Bas, Utrecht op 27-04-2009, 12:31

Dat deze man 'toenadering tot de islam' wenst, is voor mij de reden dat ik zeg good riddance!
Als een ieder die dit wenst nu eens op zou stappen in DH, schept dat duidelijkheid naar de moslims toe:
gelijke monniken, gelijke kappen!
Geen bevoorrechte positie alleen maar omdat je een bepaald geloof hebt.

flits, assen op 27-04-2009, 12:30

Vindt het erg jammer dat prof. Zijderveld de discussie binnen de partij niet is aangegaan.Weglopen lost niets op.
Vanuit de zijlijn critiek leveren is erg gemakkelijk en praten van verloedering zegt meer over de schrijver dan over de politiek.
Democraties handelen is niet altijd even gemakkelijk en zeker niet voor mensen met een kort lontje.
Jacq. van Osch.

Jacq. van Osch, Venray op 27-04-2009, 12:30

Mensen als Zijderveld maken dat stemmen zinloos is. Zij zijn de machtige wegvoorbereiders van het kalifaat. Zij werken onbedoeld aan het creëren van omstandigheden, waarin christenen en atheïsten bij ongewijzigd beleid straks net zo af zijn als in 40-45. Zij waren de promotors van de totalitaire multiculturele ideologie, waar alles voor moest wijken, inclusief de democratische spelregels. Een kind kan de nadelen en risico's zien, maar Gutmenschen als Zijderveld zien ze niet. En zij vinden zich moreel zo verheven boven de rest, dat ze zich gerechtigd achten om de leefomgeving van de 'slechterikken' tegen hun wil fundamenteel te veranderen.

J.J. van der Gulik, Andijk op 27-04-2009, 12:30

Als ik lid van het CDA was had ik al lang hetzelfde gedaan, maar dan om de tegenovergestelde reden: islamknuffel.

JW, IJmuiden op 27-04-2009, 12:30

Iedereen focust zich te erg op de PVV. Als je Wilders eens analyseert en de meelopers naast hem, blijft er niet veel over. Interessanter is waarom zoveel mensen hun sympathie betuigen aan de PVV. Want iemand met een klein beetje gezond verstand weet dat deze club Nederland in de afgrond stort.Partijen gaan dan de fout in om zijn dwaze uitlatingen over te nemen. Bestrijden met goede informatie is het enige goede middel, zoals bijvoorbeeld D66 dat doet.In een economische crisis zit niemand te wachten op iemand die nationalisme, protectionisme en racisme predikt.

Ben Jager, St.Michielsgestel op 27-04-2009, 12:30

Zijderveld was óók de socioloog die in de jarenn 80 pleitte voor islamitische scholen. Zou geweldig en fantastisch zijn voor de integratie, beweerde hij. Dat Zijderveld daar finaal de plank mee missloeg kunnen we nu bijna dagelijks in de kranten lezen.

boris, Haarlem op 27-04-2009, 12:30

@Erwin, Eindhoven 27-04-2009, 07:45
Zijderveld is geen Christen maar een atheïst. Als Zijderveld zich in het Christendom en de Islam zou hebben verdiept dan had geweten dat de Islam niet te verenigen is met het Christendom.

Er is geen Islamitisch land waar Christenen als gelijkwaardig worden behandeld. Integendeel in de meeste Islamitische landen worden Christenen vervolgd en zijn zij het slachtoffer van terroristische aanslagen.

Laat Zijderveld eens rondreizen in Egypte het zuiden van Soedan, Nigeria, enz.

Waarom zijn er in Saoedi-Arabië geen kerken en bijbels?

Waarom werden er onlang Christen in Marokko het land uitgezet?

H de Rijke, Ridderkerk op 27-04-2009, 12:30

Zijderveld maakt een verkeerde inschatting van de PVV. Wilders zaait geen haat, hij oogst. Het CDA moet in gesprek blijven met de vele Nederlanders die een proteststem uitbrengen op de PVV. Een groot deel van de bevolking stemt Wilders als uiting van teleurstelling in de politiek en journalistiek. Die grote groep is het oneens met de islamisering van Nederland (Ramadan en Eddaoudi met hun vette banen ondanks hun kritiek op onze verworvenheden), men kijkt naar Opsporing Verzocht, ziet de criminaliteit toenemen, overheden die de burger niet steunen. Wilders is een Koekkoek. Dat begrijpt Zijderveld niet.

albert van der vliet, amsterdam op 27-04-2009, 12:30

Griezelig is, dat als een partij rechts van de VVD opkomt, er dit soort mensen in de media veschijnen. Ze hebben het over extreem rechts, populisme of facisme. Dat gaat zo in heel Europa (Belgie, Frankrijk, Italie, enz.) We horen die griezelige mensen nooit als er links van de PvdA extreem linkse partijen zoals de SP en GL ontstaan. En dat terwijl in heel Europa toch vooral het linkse tuig extreem gewelddadig tegen van alles en nog wat tekeergaat. CDA is goed beraden als het geen enkele partij vóór de verkiezingen uitsluit. De tegenstanders zouden niets liever willen en dat weet die griezelige, eigen nestbevuiler, Zijderveld donders goed.

Hans, Eindhoven op 27-04-2009, 12:21

Aan een partijfilosoof als Zijderveld heeft het CDA niet veel. De man is atheïst, dus de C van christen zegt hem hoogst waarschijnlijk niet veel. Maar hij laat nu blijken ook weinig op te hebben met de D van democratie. Als ruim 20% van de Nederlanders aangeeft op de PVV te gaan stemmen (volgens de meest recente peilingen) dan kan en mag je die groep (die ruim 3 miljoen landgenoten vertegenwoordigd) niet al bij voorbaat uitsluiten van deelname aan de landsregering.

Zijderveld heeft nu eindelijk zijn ware aard laten zien. Het CDA hoeft er niet rouwig om te zijn dat hij is opgestapt.

Cristine, Dordrecht op 27-04-2009, 12:21

Het CDA is helemaal pro-islamitisch. In een rapport van toenmalig directeur van het wetenschappelijk bureau Ab Klink ‘Investeren in integratie’ uit 2003, staat dat moslims zich op hun eigen wijze moeten kunnen kleden en hun eigen opvattingen mogen hebben over de rolverdeling tussen man en vrouw. Ook bestaat geen bezwaar tegen wijken die overwegend worden bevolkt door moslims.

webmaster Nieuw Religieus Peil, Rotterdam op 27-04-2009, 12:16

ik vind de heer A, Zijderveld een nestbevuiler.

willem, amsterdam op 27-04-2009, 12:16

Natuurlijk mag/moet de heer Zijderveld een afkeer hebben van Geert Wilders maar moet hij zich dan ook niet afvragen wat al die mensen bezielt die mogelijk op de PVV gaan stemmen. Dat zijn toch allemaal geen extreem rechtse fascisten? Overigens geldt dit voor meer partijen.

jans, Nieuwegein op 27-04-2009, 12:16

In de Volkskrant laat Zijderveld optekenen: "Het is levensgevaarlijk moslims van ons af te drijven". Dat is toch een zin om over na te denken en die ook iets zegt over man's angsten.

rkh, leeuwarden op 27-04-2009, 12:16

De kwalificatie 'flirt' voor de uitspraak van de voorzitter van het CDA, dus van de hoogste vertegenwoordigere van de Partij-elite, is wel een beetje genant. Zo'n uitspraak is geen 'flirt', maar 'zich ongevraagd aanbieden'.
Anton Zuiderveld heeft het aanbod op z'n merites beoordeeld, en geplaatst binnen het kader van vergevingsgezindheid ter wille van de macht, en daarmee heeft hij een forse spijker op de kop geslagen.

Bert, Groningen op 27-04-2009, 12:16

@CDA

Gefeliciteerd met het vertrek van prof. Zijderveld! Wie niet weet dat het politieke bedrijf altijd vuile handen geeft, is ongeschikt als partij-ideoloog.

Het is van eminent maatschappelijk belang als een oude, verstandige partij inscheept met een legertje kruisvaarders dat de confrontatie zoekt met islam, Turkije en dubbele-paspoorters. Zo kan het CDA een oogje in het zeil houden en bijsturen waar de al te geestdriftige Wildersianen op ramkoers liggen.
Vergelijk het met de chaperon die een jongedame begeleidt als ze gaat stappen.

P.S. Ik bied mezelf aan als de nieuwe CDA-ideoloog. De redactie kent mijn emailadres.

Egbert Bömers, Apeldoorn op 27-04-2009, 12:16

Een gepaste stap en zuiver. Integriteit en ethiek zou partijpolitiek overstijgend dienen te zijn voor politci en burgers. Helaas is dat nog in veel gevallen niet zo. Een gebaar helpt soms.

Luuc Christiaanse, Amstelveen op 27-04-2009, 11:56

Zijderveld heeft helemaal gelijk: politiek Den Haag laat zich hartstikke gek maken. Vrijwel alle partijen zijn van koers geraakt. Daardoor weten de kiezers niet meer waar zij aan toe zijn en gaan meer burgers uit balorigheid op Wilders stemmen. Maar..., ook al haalt Wilders 50 kamerzetels, dát is nog steeds géén meerderheid. Ga er van uit dat burgers slechts uit onvrede hun eigen partij verlaten totdat zij weer duidelijkheid bieden, dan heeft Wilders geen échte aanhang. Overigens heeft PVV nog steeds maar één lid. Wilders is zó democratisch dat hij geen leden accepteert. Vooral dit laatste zou een signaal voor weldenkende mensen moeten zijn!

Hannah, M.O. op 27-04-2009, 08:28

Ik kan me niet voorstellen dat de Apostel Paules graag met Wilders had samengewerkt. Mijn petje af voor de heer Zijderveld.

Teun de Graaf, Sliedrecht op 27-04-2009, 08:28

Dit is een incomplete herhaling van het bericht van gisteren. Een vriendelijker bericht, want nu is de PVV fout. Een belangrijke toevoeging was dat Zijderveld juist voor toenadering tot de islam is. Dit zou hele andere reacties opleveren. Fractieleider Van Geel heeft eerder in debat aangegeven er geem moeite mee te hebben als NL over 20 jaar een islamitsiche staat zou zijn. Dat zou dan toch koren op Zijdervelds molen moeten zijn. Maar blijkbaar zit de angst er bij hem goed in, nu het CDA - geheel logisch - PVV niet uitsluit als coalitiepartner. Wie heeft nu angst voor de islam?

Jos, Monster op 27-04-2009, 08:28

Een gepaste stap van iemand die beseft dat politieke en maatschappelijke zuiverheid buitengewoon veel waard zijn. Bovendien zegt Zijdervelds stap buitengewoon veel over de nogal omvangrijke verloedering die kennelijk ook bezit heeft genomen van de Nederlandse politiek. Het juiste woord heeft hij in ieder geval wel gebruikt; willen regeren met de PVV is griezelig en kan maatschappelijk buitengewoon ontwrichtend werken. Hij ziet het en doet er wat aan. Chapeau.

a.doorgeest, rotterdam op 27-04-2009, 07:45

Ik vind het erg jammer dat een prominent man waarvan ik aanneem dat hij christen is dit besluit neemt. De apostel Paulus zou het denk ik niet met hem eens zijn. Lees de Galatenbrief er maar eens op na en vergelijk dat met wat de koran over christus en christenen te zeggen heeft. Maar klaarblijkelijk is dit nog steeds niet tot sommige mensen doorgedrongen.

Erwin, Eindhoven op 27-04-2009, 07:45

Bedrijpelijke actie van Zijderveld. Als ik lid van het CDA was zou ik hetzelfde doen. Wat een armoe.

marieke, den haag op 27-04-2009, 07:44

Plaats een reactie

U hebt geen naam ingevoerd.

U hebt geen woonplaats ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

U hebt geen reactie ingevoerd.

Uw reactie is te lang.

Gebruik maximaal 650 tekens. U heeft nog 650 tekens. Lees ons reglement

Stuur artikel door

Verstuur dit artikel naar

U hebt de naam van de ontvanger niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

Uw gegevens

U hebt de naam van de zender niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

counter
weekblog | Kraneveldt

Plucheplakkers en zakkenvullers

Als Kamerlid krijg ik per dag heel veel e-mails. De meeste mails zijn netjes en zakelijk bevatten relevante informatie over de onderwerpen waar ik me in de Tweede Kamer mee bezig houd.

RSS

Het politieke nieuws via RSS

Politiek

Wie vertrekken er (mogelijk) uit Den Haag?

Klik voor de lijst politici die na de verkiezingen niet (meer) de Kamer in willen.

Commentaar

Het kan, op weg naar de verkiezingen, weer over de inhoud gaan

Het CPB heeft duidelijk op tafel gelegd hoeveel er de komende jaren bezuinigd moet worden in de overheidsuitgaven. En ambtelijke werkgroepen presenteren weldra de mogelijkheden daartoe. Op weg naar de verkiezingen van 9 juni kan het dus weer over de inhoud gaan.

Column | Toussaint

Eén partij voor alle jongeren?

Fé Toussaint zit in 5vwo van het Pantarijn in Wageningen. Klik hieronder op het dossier om haar overige columns te lezen.

Jongeren zien zichzelf op dit moment te weinig terug in de politiek. Zeker nu elk debat over de zogenaamde "islamisering" dreigt te gaan, verdwijnen jeugdgerelateerde onderwerpen ergens op de achtergrond.

ephimenco

Cohens morele agenda

Sylvain Ephimenco

In maart 2008 bracht toenmalig PvdA-leider en vicepremier Bos zijn eigen partij onverwacht in een staat van opperste verwarring: ’Polariseren! Confronteren! Heftig debat! Het moet allemaal scherper’.

breedveld

Sinds Van Mierlo is de natie niet meer zichzelf geweest

Op één van zijn lucide momenten doorzag Hans van Mierlo hoe het Nederlandse bestel als het ware op een godswonder berust.

Trouw tv

Breedveld heeft 2 tips voor Balkenende

Jan Peter Balkenende is wederom lijsttrekker voor het CDA, maar de kritiek op dat besluit groeit. Wat moet Balkenende nu doen? Trouw-columnist Willem Breedveld heeft tips.

de zin van Alexander Pechtold, politicus

Gelooft u ook in het leven vóór de dood?

"Hans van Mierlo, de vorige week overleden oprichter van D66, zei altijd: ’Ik ben agnost, maar ik doe er al jaren niets aan.’ Dat vind ik een mooie verwoording. Eén van de hardnekkige vooroordelen over D66 is dat de partij antireligieus is.

goslinga

De vervlogen hoop op de rede

Hans van Mierlo werkte aan een politiek bestel van melk en honing, maar is overleden in een land van azijn en bitterheid. Met zijn dood eindigt een tijdperk.

politiek

Weekblog politiek

Elke week lossen Kamerleden elkaar af voor een weekblog die een kijkje biedt achter de schermen van het Haagse Binnenhof. Deze week: Margot Kraneveldt (PvdA).