Ga direct naar de content

Politiek
28 maart 2009
Cees van der Laan

In crisistijd geeft Wilders niet thuis

PVV verkleint kans op meeregeren

De partij van Geert Wilders liep deze week weg uit het debat over het crisispakket. Daarmee heeft de PVV de deur naar welke serieuze coalitie dan ook dichtgeslagen.

Kamerleden van de PVV, waaronder Geert Wilders (tweede van links), verlaten uit onvrede de kamer.

Kamerleden van de PVV, waaronder Geert Wilders (tweede van links), verlaten uit onvrede de kamer.© ANP

De PVV heeft voor zichzelf een probleem voor de toekomst geschapen. Geert Wilders en zijn acht fractiegenoten liepen donderdag boos weg uit het debat over het crisispakket, omdat de partij zich buitenspel gezet voelde door het dichtgetimmerde crisisakkoord. Daar kon de oppositie geen invloed meer op uitoefenen. Als de fractie dat al wilde, want Wilders vond het pakket ’drie keer niks’.

Het was een publiciteitsstunt die het wellicht aardig doet bij een deel van het electoraat. Maar het sloeg wel de deur definitief dicht naar toekomstige samenwerking met de voor de PVV enige serieuze kandidaat: het CDA.

Dit lijkt ondenkbaar, gezien de programmatische en karakterologische verschillen, maar CDA-voorzitter Peter van Heeswijk zei onlangs in de Volkskrant dit niet uit te sluiten. Op de rechtervleugel van zijn partij zullen zeker CDA’ers te vinden zijn die dat geen gekke gedachte zouden vinden, door een weerzin tegen links maar ook uit angst voor ’islamisering’ van de samenleving, waar Wilders zo tegen tekeer gaat.

In PVV-kringen valt op te maken dat ze op dit moment niet geïnteresseerd zijn in de vraag met wie ze eventueel later in een coalitie zouden kunnen stappen. Wilders’ aandacht is erop gericht de grootste partij te worden. Volgens opiniepeiler Maurice de Hond geen ondenkbeeldige gedachte. Inmiddels laten ook de andere bureaus flinke stijgingen zien voor de PVV. Wilders zelf wil premier worden.

Andere partijen moeten dan wel bereid zijn met hem in een coalitie te stappen. In de afgelopen twee jaar hebben CDA, PvdA en ChristenUnie aangetoond in barre tijden met elkaar te kunnen samenwerken. Dan leer je pas echt je vrienden kennen, luidt het adagium. Wie dus de boel in de steek laat te midden van één van de ernstigste crisis sinds de jaren dertig, hoeft later niet op een warm welkom te rekenen.

Premier Balkenende, die nog graag een termijn doorgaat, herhaalde gisteren de bekende CDA-uitspraak geen enkele coalitie uit te sluiten voor de toekomst, maar voegde er wel aan toe dat de huidige coalitie sterker uit de strijd is gekomen. „Dit bindt ons”, zei hij over het crisispakket. VVD, GroenLinks, SGP, D66 en SP hadden grote moeite met het dichtgetimmerde pakket, maar gingen wel inhoudelijk het debat aan en scoorden hier en daar punten.

„Een democraat verlaat nooit een democratisch debat”, zei Halsema (GroenLinks) donderdagavond, waarmee ze aangaf dat Wilders geen democraat te vinden.

Een klinkende verkiezingsoverwinning van de PVV zou daarom bij fracties in de Tweede Kamer een motief kunnen zijn tot bredere politieke samenwerking te komen, als dat getalsmatig nodig zou zijn.

© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.

Reacties (97)

Deed Nederland en overigens nog een paar andere landen gedurende de VN conferentie. Zij kwamen al helemaal niet opdagen. Geert Wilders vroeg alleen min of meer of de besluiten al vast stonden (vanuit een achterkamer). Terecht! Dat NL niet bij de conferentie was, vind ik schandaliger. Zo zet je mooi de VN in zijn onderbroek.

Etienne, Heerlen op 21-04-2009, 17:27

Wat heeft een debat nog voor zin als alles al is beslist
Dan is vertrekken het beste middel.
Waarom is men zo bang voor Wilders?
Hij weet zijn standpunten goed te verdedigen,beter dan menig ander in de kamer.

Jan, Zeist op 08-04-2009, 16:25

En idd, onze wereldleiders lossen het ook niet op, ook niet als je Obama heet!

En aan zijn integriteit twijfel ik niet.
Het is maar net "hoe ze een land voor hem achterlaten" en "waar hij mee moet werken"!

Deze president is net zoals zoveel andere leiders in de wereld slachtoffer van wanbeleid "van generaties voorheen"!

Zolang er verschil bestaat tussen arm en rijk overal in de wereld, blijft er manipulaties bestaan zoals je het elke dag op TV ziet door regeringen, banken en bedrijven!!

In ons land zag je wanbeleid tot Balkie 4, laat staan tot generaties terug, .. en "het moddert nog steeds aan"!
Dus geen wonder dat men klaagt!!

Frans Marinussen, Tilburg op 01-04-2009, 17:03

De ziekte zelf "uitzieken"?!
De wereldoverheid zelf heeft "deze ziekte over ons afgeroepen"!
Deze ziekte noem ik "egoïsme en hebzucht"!
Hoe ziek je dat uit: door de hebzuchtigen failliet te laten gaan, dan kunnen ze "net zo als zoveel andere mensen WEER onderaan beginnen"!

Maar je ziet dit:
Miljarden in EEN DOOD PAARD STOPPEN en de ZWAKSTE SCHAKEL aanpakken door hun tot de 67 te laten werken.
Er kunnen er meer NIET dan WEL van werken, nee das de oplossing.

Er is niks mis mee compromissen sluiten, .. de vraag is alleen "de manier HOE dat gebeurt"!

EN idd, een goede coalitie komt er nooit "alles is teveel naar de klote gewerkt"!

Frans Marinussen, Tilburg op 01-04-2009, 15:24

@Ted Schrey. Ik heb nee gestemd in het polderpeil, maar vindt het beleid zeker niet het slechtste wat de regering kan doen. Ik denk alleen dat geen enkele plan, zelfs niet het supergrote Obama plan, de crisis kan oplossen. De vraagstelling was dan ook fout. Wat regeringen kunnen doen is de pijn verlichten. De ziekte zelf moet je uitzieken - er is geen tovermiddel waardoor we (of de wereld) binnen 2 maanden beter zijn. Het pakket wat er ligt is een redelijk compromis - kon beter, kon veel slechter - zie bijv. UK of België, die richting faillissement gaan door torenhoge schulden. België schijnt zelfs jaloers te zijn op ons ...

JvG, Groningen op 01-04-2009, 13:52

GW wil helemaal niet in de regering. Dan zal hij compromissen moeten sluiten, wordt hij als de anderen, en dat wil hij niet. Het is veel gemakkelijker om vanaf de kant theater te maken. Echte realiseerbare plannen zijn daar niet nodig en je kunt een veel bredere groep van ontevredenen aan je binden. Op het moment dat je regeert, moet je kiezen. Daarmee komen er ontevredenen in de brede groep en verlies je stemmen (voorbeeld: D66 en regeringsverantwoordelijkheid). Kortom, GW is niet geïnteresseerd in het CDA, zelfs niet in regeringsplannen.

JvG, Groningen op 01-04-2009, 13:49

En op "eerder reactie aangaande democratie", heb je wel gelijk dat de islam-debat niet het belangrijkste is. GW zou beter met allochtonen kunnen spreken omdat hij er dan MEER aanspreekt.

MEER die MEDE onze vergrijzing hebben veroorzaakt en "zonder ze te veroordelen", want als "ik beter kon ging ik ook"!

Onze overheden uit het verleden haalden ze naar Nederland om goedkoper te kunnen laten werken, ipv laten circuleren dat Nederlanders het vuile werk niet wilden opknappen.
Kijk maar hoe er met Oost Europeanen werd omgegaan!
Het is manipulatie ten top om maar winstgevendheid te geven voor bedrijven!

En kijk "waar we nu staan"?

Frans Marinussen, Tilburg op 31-03-2009, 11:24

Kennelijk vindt 80% van de reacties op het Polderpeil dat het crisispakket toch niet zo geweldig is, want ze denken niet dat het voldoende zal blijken te zijn. Waar sta je dan als regering? Buitenspel, dat is waar je dan staat.

Ted Schrey, Montreal op 31-03-2009, 10:26

De LPF bestaat ook niet meer, dat klopt. De angel van LPF, PIM Fortuin, die hebben ze uit de weg geruimd (door een actvist??). Het zou mij niet verbazen als dat een politiek complot was. LPF werd te groot "en wat te doen om het tij te keren"!

Het zou me ook niet verbazen dat er een andere gek wordt opgecharterd om Wilders uit de weg te ruimen.

En waar moet dan afbreuk aan gedaan worden? Alles wat kapot gemaakt kan worden door onze overheden, is de afgelopen 35 jaar voor elkaar gekregen!!

En idd, we hebben er zelf voor gekozen! We hadden alleen maar keus uit slecht, slechter en slechtst!

Om te oordelen moet je in Nederland wonen!!

Frans Marinussen, Tilburg op 31-03-2009, 10:23

Stel dat de pvv in een kabinet zit. Stel dat ze geweldige plannen voor hebben. Dan zitten ze toch niet te wachten op een oppositie die daar mogelijk afbreuk aan doet? Het parlement dat daar zit hebben we toch zelf gekozen? Met wat men daar doet of zegt hoef je het niet eens te zijn maar het is, gelukkig, wel het gevolg van de democratie. Het islam-debat is niet het belangrijkste. Het doel van elke regering is zorgen dat iedereen die zich in dit land bevindt het in ALLE opzichten goed heeft. Zolang dat nog niet het geval is krijgen 'onderbuikgevoel-oproepers' helaas bij velen een willig oor. Er is hoop: de lpf bestaat ook niet meer.

Peter Gortworst, Buitenland op 30-03-2009, 23:05

"...een serieus debat...waar je...geen 'islam-etiket' op kan plakken" (Peter Gortworst, 30-03; 08:46), is eigenlijk geen serieus debat. Dat ziet Wilders heel goed. De voortschrijdende islamisering van Nederland --en Europa--is het grootste probleem voor de komende decennia. Alle andere problemen vallen daarbij in het niet--althans voor het intelligente deel van de bevolking.

Ted Schrey, Montreal op 30-03-2009, 21:22

Nu 32 zetels in de peiling. Misschien gaan de ogen van de dames en heren van de andere partijen nu eens open. Wilders zegt waar het op staat. Welke partij heeft echt gereageerd op de discriminatie in Utrecht bij de instelling van de aparte man/vrouw loketten. En wie hoor je echt iets zeggen over het verkeerd bestede belastinggeld o.a. bij scholen ? In de praktijk zeggen we "kiezers" zijn niet op hun achterhoofd gevallen en kiezen voor de parij van Wilders. Terecht of niet terecht, maar het gebeurt wel !

peter, koudekerk op 30-03-2009, 18:38

Regeren = Manipuleren
Manipuleren = Politieke spelletjes spelen "zodanig" totdat ze situaties buiten spel kunnen zetten "om plannen door drukken".

Hoezo landsbelang?

AOW doordrukken terwijl er hooguit nog maar 25% van werkt!
Geld zou je moeten halen waar nog 75% van werkt!
En dan nog eens naar rato waarvan de verdiensten hoger ligt dan 70.000€!

En wat een gezever om GW (Geert Wilders), Als de huidige coalitie (+ vorige regeringen) beter zijn werk deden en beter naar de burgers onderin keken, dan was dit nooit nodig geweest!

Uiteindelijk is vergrijzing MEDE verergerd door allochtonen, laat staan HOLLANDSE grote gezinnen!

Frans Marinussen, Tilburg op 30-03-2009, 18:35

En waar die 25% nog van werkt bedoel ik:
Mensen die tussen 55 en 65/67 zijn en nooit meer aan de bak kunnen komen omdat ze zijn afgekeurd met ernstige kwetsuren of te oud zijn om nog aangenomen te worden!
En deze vergrijzingsgroep (MEDE die oude generatie allochtonen) kan best groot zijn, maar daar waren onze overheden de afgelopen 35 jaar zelf verantwoordelijk voor!

En waar nog 75% van werkt bedoel ik:
Alle overigen tot 55 met een goede gezondheid.

Frans Marinussen, Tilburg op 30-03-2009, 18:32

@ Peter Gortworst, Buitenland op 30-03-2009, 08:46

De PVV vertegenwoordigt zijn achterban uitstekend door weg te lopen dus is er geen enkele noodzaak om een dag vrij te nemen/onkostenvergoeding in te leveren.

Bastiaan, Amsterdam op 30-03-2009, 15:38

Gedachtengang van GW: zolang PvdA, CDA en CU in de huidige 2e kamer een meerderheid hebben heeft de pvv niets in te brengen. Als er dan een serieus debat komt waar je met goed fatsoen geen "islam-etiket" op kan plakken, heb je dus niets te vertellen en er dus niets te zoeken. De staat van zaligheid wordt waarschijnlijk bereikt als de pvv de grootste partij wordt en dhr. GW de MP.
HA HA HA !!!
Vraagje: Is dit werkweigering van die pvv-kamerleden en moeten ze niet een deel van hun 'onkostenvergoeding' inleveren? Kan een volksvertegenwoordiger zo maar een dagje vrij nemen en niet 'vertegenwoordigen'?

Peter Gortworst, Buitenland op 30-03-2009, 08:46

Je kunt zeggen wat je wilt ,maar Geert Wilders weet de tongen wel altijd weer weer los te maken.Hoe doet die man dat toch? Zou dat de Spreekwoordelijke Limburgse gezelligheid zijn?

pellinkhof, genneton op 29-03-2009, 18:16

Ik benijd niet de toekomstige coalitie-partner van wilders .zo,n slimmerik zal zo spreken dat de andere partij de schuld krijgt als er natuurlijk ook maatregelen genomen moeten worden .ik kon ër niets aan doen "hoor je hem al pruilen .ik zit in een coalitie "En z,n aanhang zal hem altijd steunen .AL GAAT HIJ OP HANDEN EN VOETEN LOPEN>

caterine, delft op 29-03-2009, 16:59

En Wilders maar op de tromm slaan om het weldenkende deel van de Kamer zover te krijgen dat zij elkaar geen vliegen afvangen, maar kwaliteit leveren... Tsja, dat zou inderdaad mooi zijn. Harpmuziek is mooier dan tromgeroffel. Maar ik hoor geen harpmuziek uit het Den Haag, ook al niet toen Wilders nog niet trommelde. Daarom denken steds meer mensen dat zijn getrommel muziek is. Oppositie het
nakijken geven; dat mag. Met idee, visie, werkelijkheidszin en inspiratie. Niet even een vuiltje wegwerken. Is geen monisme maar witteboordendespotisme. Beetje verlicht dat wel, maar toch vuil spel. Vinden kiezers niet leuk. Trommel maar door G.Wilders.

Ronald M, Nieuw Vennep op 29-03-2009, 16:58

Dat Wilders wegloopt uit een debat (hoe kun je nu debatteren over iets wat al bekokstoofd is in de Haagse achterkamer) zou niet van respect getuigen??? Getuigt het dan wel respect voor de democratie dat de ons ooit betere (zoetere) tijden belovende Harry Potter-kloon met zijn trawanten zonder verdere inspraak op erg ondemocratische wijze onzinnige besluiten doordrukt? Van de links lullende rechts vullende PvdA (hoe zat het ook weer met het bekokstoofde kwartje?) was ik al geen fan maar van het CDA krijg ik inmiddels ontzettend het zuur en bij het zien van de kleur "geel" krijg ik sinds deze week ook nog eens antiperistalitisch nijgingen

Balen van Balkellende, Zevenbergen op 29-03-2009, 13:54

Met het weglopen gaf Wilders demonstratief het failliet v.d. NLse democratie aan. Zag u JPB’s gezichtsuitdrukking bij: “Het kabinet beslist!”? Balkenende is een dictator pur sang. Sinds Lubbers en Kok is onder JPB sprake v.e. verdergaande verslechtering v.d. positie v.d. mensen tot modaal. De enige partij die nog voor hen opkomt is niet de PVV, maar de SP: als grootste verkiezingswinnaar had die moeten meeregeren, maar de SP werd ongewenst verklaard; Marijnissen (Irak-kwestie) noch Kant zetten hun (SP-)principes opzij. JPB tergt het volk en beseft niet het gevaar v. mensen die niets meer te verliezen hebben. A.u.b. geen volgende termijn JPB!

Cornel, A. op 29-03-2009, 13:49

Een verzoek aan alle PVV-aanhangers:

Geef mij één voorbeeld van Wilders waarin hij zijn standpunten toelicht in een werkelijk debat. En dan niet van die protestacties in het parlement, maar een echt debat. Bijvoorbeeld op televisie in zo een 'links' actuatliteitenprogramma.

Pieter, Amsterdam op 29-03-2009, 13:49

Ach, hoeveel stemgerechtigden zappen niet van zender weg als Den Haag in beeld komt: eens per vier jaar hokje inkleuren en verder nauwelijks tot geen invloed meer: laat maar lullen, zij daar bij die duinen.
Voor veel stemgerechtigden was de move van Wilders derhalve een 'ultieme' uiting van de onmacht bij de rituelen en stereotypen van de parlementaire democratie. Een staatsvorm die ook zo zijn beperkingen en onvolmaaktheden kent en zeker niet absoluut zaligmakend is gelet op het meerkoppig dictatoriaal functioneren onder fractiediscipline en coalitie-overeenkomst, waarbij enkel naar de regeringspartners toe water bij de wijn wordt gedaan.

Bertrand, Rotterdam op 29-03-2009, 13:45

@Jeroen Vermeer

je maakt jezelf belachelijk hoor met je leugens en je haatzaaien naar mensen (PVV) die voor ons land, onze souvereiniteit, onze cultuur en onze vrijheid staan, iets wat de regentenkliek meer dan 30 jaar niet gedaan heeft....

De PVV staat inderdaad voor de zwakkeren en de gewone mensen in onze samenleving (check ook even 'visie' en niet gehouden toespraak Wilders op www.pvv.nl) en PVV steunt NIET afschaffing van het minimumloon, ontslagrecht etc. dus houd je leugens en enge propaganda binnen je eigen linkse kerk. Dank u


jpCoen, rotterdam op 29-03-2009, 13:41

nou wat is het programma dan van de pvv ? op de site staan alleen maar populistiche kreten en wie de mensen zijn die in de fractie zitten , lekker goedkoop , kom nou eens met een programma en zet er alle voors en tegens in als wilders het voor het zeggen heeft gaan er ook dingen ten nadele veranderen voor iedereen , het is niet alleen maar hosanna , maar nee daar hoor je niemand over. Ik ben geen fan van wilders nee , klopt , hij heeft net als de rest in denhaag boter op zijn hoofd , en niemand die dat kan ontkennen. Er moet gewoon iemand komen die zegt waar het echt op staat , en ja toegegeven politiek is een moeilijk spel

joop, alkmaar op 29-03-2009, 13:41

Het is al jaren crisis, maar dan wat betreft het volstrekt mislukte integratiebeleid en met als gevolg de SNEL toenemende islamisering van EUROPA!!! Dan geven de andere 141 kamerleden niet thuis!!! Wilders wordt als boodschapper aangevallen, omdat zijn ongemakkelijke boodschap ons niet bevalt. De boodschapper moet (mond)dood gemaakt worden. Helaas vaak ook letterlijk!!! Dat fenomeen is ook al zo oud als de wereld.
Waarom wordt er in Nederland zo weinig aandacht geschonken aan de zelfde grote multicuturele problemen die zich o.a. voordoen in Denemarken, (Kopenhagen) Zweden (Malmö) en Duitsland (Berlijn) en talloze andere steden!!!???

Wiebe, Eindhoven op 29-03-2009, 13:41

Wat hebben we daar nou weer voor boodschap aan
"waar welke partij WAAR voor zou moeten staan"!

Tot nu toe zijn het de afgelopen 30 a 35 jaar allemaal braaiers, geen ene uitgezonderd!

En welk partij doet nog wel iets voor de kwetsbare dan?
Het desbetreffende zijn al jarenlang slachtoffer van vage politieke spelletjes!

Uiteindelijk gaat het om politieke machtspel en vuile karweitjes uitschuiven naar het volgende kabinet (voorb. bezuinigen pas in 2011 bij vorming nieuw kabinet), wat de burger nog meer geld gaat kosten.

Wil je terug naar overheidsprestaties, duik maar terug de geschiedenis in om te zoeken wanneer dat ook weer was!

Frans Marinussen, Tilburg op 29-03-2009, 13:41

Die Wilders toch. Allereerst is hij een bron van media'vermaak' (nu weer voor Trouw),zelfs door de media te mijden. Ten tweede zorgde hij ervoor dat de regeringsfracties vóór een VVD-motie stemden om zijn ongelijk te bewijzen. Ten derde liep dhr. Oud (VVD) destijds ook de Kamer uit, zonder gevolgen voor regeringsdeelname door de VVD. En tenslotte zorgt hij er, volgens de politieke redactie van Trouw, voor dat er na de verkiezingen bij andere politieke partijen 'een motief is om tot bredere politieke samenwerking te komen'. Geweldig toch! Wie doet hem dat na? Weglopen loont!

Meopta, Nijmegen op 29-03-2009, 13:36

Wat bedoelt u met "ondenkbeeldig"? "ondenkbaar" of "denkbeeldig"?

PF Stolwijk, Enschede op 29-03-2009, 13:36

@ Jeroen Vermeer

Beste heer, gaat u even lezen op de site van de PVV U roept nu maar wat zoals het CDA dat ook zo goed doet.

Het CDA met haar zogenaamde 'Gristelijke naastenliefde' is keihard naar de zwakkeren toe in de samenleving.

Anneke, Leiden op 29-03-2009, 13:36

@Anneke.

Ik geloof dat u niet weet waar Wilders en zijn PVV voor staat. Wilders motivatie om de politiek in te gaan was "de armen respect voor de rijken bij te brengen". Zelden of nooit heeft hij iets voor de kwetsbare groepen gedaan. Altijd heeft de belangen gediend van de kapitaalkrachtige en bij de oprichting van de PVV had hij een immense belastingverlaging voor de topinkomens in petto: de Flat Tax. Bovendien steunt hij afschaffing van het minimumloon, ontslagrecht etc

Maar in de meest ondemocratische beweging van het Westelijk Halfrond, PVV, heeft men zelfs niet de eerbaarheid om hun standpunten duidelijk voor het voetlicht te brengen.

Jeroen Vermeer, Eindhoven op 28-03-2009, 19:24

wilders heeft gelijk,opstappen. had de hele kamer moeten ,maar dat zijn lafaards stuk voor stuk. bang om hun baantje te verliezen.
wat een stelletje lafbekken .

dirvandegraaf, dordrecht op 28-03-2009, 19:22

G.Wilders heeft gelijk met het weglopen. Niks gemist er is alleen maar gepraat maar niks gezegd.Slaapverwekkend.

ariëns, nijmegen op 28-03-2009, 19:22

In Noord-Korea komt het z.g.parlament bijeen om de beslissingen van de
Grote Leider toe te juichen.In Nederland kwam de Tweede Kamer bijeen
om te horen dat het crisis Beraad niet veranderd kon worden(v.Geel)De
oppositie had niets in te brengen.Een niet tot de volksvertegenwoor-
diging behorende Mevr.Jongerius had meer invloed op het Beraad dan de
gehele oppositie tezamen.Is dat democratie?Als men wil lezen, wat
Wilders had willen zeggen (zonder v.Geel's opmerking)dan moet U webpage
www.PVV.nl opslaan.

M .de Vos, Münster/W op 28-03-2009, 16:04

@ Nicolaas, je zegt: er wordt hier blijkbaar niet meer gekeken naar CVs, opleiding en werkzame ervaring binnen een specifiek veld als het om politici gaat. Vervolgens haal je iets aan over Dion Grauss, schimmig en dubieus.
Maar wat deed Lubbers met de Hollandia Kloos aandelen, Jorritsma met hun bouwbedrijf, Van der Veer met zijn agrarische bedrijven terwijl hij minister van Landbouw was? Zal ik nog doorgaan? De grootste partijen zitten vol met dat soort lui die bedrijfsbelangen en zittingen en verstrellingen hebben in commissies.
Prima dat er een statement tegen deze volksproleten wordt gemaakt door weg te lopen. Niet meegaan met onzin.

Maghrib, Beverwijk op 28-03-2009, 16:04

@ Archibald U schrijft over eerbare gevoelens en moraal? Wilders doet u denken aan Nazi's?

Voor eerbare gevoelens en moraal moet u bij het CDA zijn, daar weten ze pas goed hoe je de boel moet belazeren en dat allemaal met de bijbel in de hand.

Wilders drukt op pijnpunten die het CDA en de PVDA uit de weg gaan.

De zwakkeren betalen de rekening. Een oorlog op basis van list en bedrog die ons miljarden kost wordt geen woord over gerept. Mensen met een miljoenen hypotheek blijven gevrijwaard. Bonussen van miljoenen gaan gewoon door op kosten van de belastingbetaler. Dat is Eerbaar denkt u ook niet?

Ik wens de PVV heel veel zetels toe!

Anneke, Leiden op 28-03-2009, 16:04

Weet je waar ik zo moe van word? Van al die laffe bange schijterige medelanders die alleen maar op die lamlendige lakse gevestigde orde stemmen. De zittende flapdrollen zijn alleen maar bezig met hun toekomstige commissariaten te regelen. Als ze met het volk bezig zijn, dan hoor je alleen maar bezuinigen. En dat is al van de jaren 80. Wij hebben zoveel bezuinigd, en het heeft het volk niets ten voordele opgeleverd. Balkie zei bij het begin van het regeren: Eerst 2 jaar zuur en dan het zoet. De twee jaar zijn om, en voila we zijn weer gepiepeld!! De nieuwe bezuinigen komen eraan, keurige geregeld in de achterkamertjes. Geert, TOP gereageerd!

De Priester, Heemskerk op 28-03-2009, 14:44

Ik wil het eigenlijk niet over Wilders hebben, zo misplaatst allemaal, die geveinsde verontwaardiging van hem. Maar, Agnes (Kant), ga terug naar de zorg, dat is jouw specialisme, daar excelleerde je in. Laat dat fractievoorzitterschap over aan een SPer wiens ding het is. De zorg schreeuwt om een boegbeeld, die de boel uit het bureaucratische en vermarkte labyrint kan loodsen. Hoewel ik Renske een kei vind hoor, maar jullie zouden samen heel veel veranderingskrachten kunnen genereren! Kan Wilders fulmineren tegen weer een niet klein te krijgen linkse hobby, dat is wel grappig natuurlijk, kunnen we zijn broek weer eens zien afzakken.

kinkel, Breda op 28-03-2009, 14:44

Als we het dan toch over verkiezingen moeten hebben, .. dat Wilders niet de geschikte kandidaat is, oke dat kan!
Maar dan moeten ze mij eens vertellen welke partij dan nog wel geschikt "en betrouwbaar" is?
Wat leert de Nederlandse overheid van de afgelopen 35 jaar? NIKS
En nu?
Wat heb je aan een coalitie met 1 partij erin die zijn eigen zin koste wat kost door drukt, zonder fatsoenlijk te zijn en water bij de wijn doet?
De een drukt op hypotheekrenteaftrek, de ander op AOW etc. en uiteindelijk drukt de grootste macht door!

Als er normaal een ruzie is dan sus je dat ook door met elkaar te schipperen. Hoezo regering en voorbeeldfunctie?

Frans Marinussen, Tilburg op 28-03-2009, 14:44

@papa, Barendrecht,
Agnes Kant debatteert met passie. Haar hart ligt bij de kwetsbare medemens. Dat kun je van ijdeltuiten Pechtold en Halsema niet zeggen. Die gaan voor eigen roem. Halsema had het zelfs over een 'democratisch' debat, terwijl de uitkomst ervan door Van Geel werd gedicteerd. Laat de SP Agnes maar in ere houden. Ze hoeft geen Jan Marijnissen te zijn.

Amynta van Maasland, Limburg op 28-03-2009, 14:42

Wilders doet me denken aan de opkomst van de Nazi's in Duitsland. Hij is goedgebekt, heeft een geweldige timing en zoekt zijn gelijk als hij dant kan. Hij weet de show te stelen met populaire ideeen van anderen op het moment dat zij even niet oppassen. Hij heeft het tij mee want de regering+regeringspartijen helpen hem en bedienen hem op zijn wenken. Maar toch, hij blijft een engerd, een manupilator, iemand die zich achtergesteld gevoeld heeft en zich aan het wreken is, zonder eerbare gevoelen en vooral zonder moraal om een regering te leiden.

Archibald, Sliedrecht op 28-03-2009, 14:42

De PVV kan niet om het CDA heen??
Zou kunnen, maar dan moeten zij wel 30-40 zetels zien te halen.
Zou de PVV echter de grootste partij worden dan zou het weleens zo kunnen zijn dat CDA - PvdA niet om de PVV heen kunnen

Willem, Spanje op 28-03-2009, 14:42

PVV is juist een partij die heel duidelijk zichtbaar maakt hoe we door de gevestigde orde worden belazerd! Zonde van je tijd om deel te nemen aan een debat als je op voorhand weet dat alles wat je wilt inbrengen niet serieus wordt genomen en al helemaal niet zal worden uitgevoerd.
Ik wens de PVV nog veel meer zetels toe. Even de boel wakker schudden.
Er is genoeg gelogen, er is genoeg gefraudeerd er wordt informatie achtergehouden, de ellende op straat wordt alleen meer erger. Genoeg is genoeg! Na het zoet komt het zuur, ja ja, na het zuur komt er nog meer zuur zal je bedoelen en de rijken worden nog rijker!

Anneke, Leiden op 28-03-2009, 14:37

Wilders doet mij denken aan een klein verwend kind wat altijd zijn zin wil hebben. My way, or no way! Met het gepaste gestamp en emotionele uitbarstingen. Hij bezit de gave (net als veel verwende kinderen) om zijn mening goed te verwoorden, want een echt debat heb ik hem nog niet zien durven aangaan. Maar omdat hij het goed kan verwoorden, snel met one liners is, en een hele hoop emotioneel stuifmeel opgooit, betekent niet dat hij ook gelijk heeft. Wat moeten de mensen in de plenaire zaal stiekem opgelucht hebben gevoeld toen Wilders opstapte, ten minste niet de hele dag zijn zelf verontwaardigde plaat van gescheld hoeven aanhoren.

miga, utrecht op 28-03-2009, 14:37

Femke Halsema van Groen Links moet echt opstappen, deze vrouw draait een programma af op de automatische piloot. Ze heeft het over een democratisch debat? Ben bang dat ze haar enorme oogkleppen eens af moet zetten. Wilders is terecht opgestapt. Er is namelijk geen sprake van een democratisch debat. Alles was reeds bekokstoofd.

Claire, Amsterdam op 28-03-2009, 14:37

Dit is wederom een onderschatting van de groeiende afkeer van de huidige politiek. De oppositie is door het machtswellustige en dictatoriale CDA gedegradeerd tot een schoothondje. Dat braaf rechtop moet zitten en pootjes moet geven aan Balkenende en zijn schutsengelen Donner en Van Geel. En slechts mag hopen dat het uit dank daarvoor af en toe een minuscuul snoepje krijgt. Die vertoning heet parlementaire democratie. En omdat de kiezers weigeren zich ook op die manier te laten dresseren, zoeken ze een nieuw baasje en gaan met de rug naar de gevestigde politieke orde staan. Met als ultiem gevolg een volksopstand. Het is één voor twaalf!

Amynta van Maasland, Limburg op 28-03-2009, 14:37

Al die taskforces, al die raden, al die adviescommissies, al die subsidies voor vage organisaties, de veel te vette publieke omroep, het hele baantjes circus voor politici en hun vele vele gesubsidieerde vriendjes. Tientallen miljarden kost het per jaar. Deze crisis is een uitgelezen kans schoon schip te maken, deze soepsiedie Augiusstal uit te mesten. Maar niets van dit alles. De kwetsbaarsten worden wéér gepakt in de zorg en de AOW na 4 weken keuteltjes leggen in het Catshuis. De vrijgestelden blijven vrijgesteld. De doorsnee burger mag het gelag betalen. Wilders had groot gelijk niet aan deze oplichterij mee te doen!

boris, Haarlem op 28-03-2009, 14:37

Nederland heeft schijnbaar niets geleerd van het LPF debacle nu een groot gedeelte van de bevolking zich weer achter een verbaal vaardige rechts demagoog schaart. Ik vraag me serieus af dat wanneer het Wilders lukt om premier van dit land te worden, of regeringsmacht verkrijgt, wat deze mensen verwachten van zijn partijgenoten. Er wordt hier blijkbaar niet meer gekeken naar CVs, opleiding en werkzame ervaring binnen een specifiek veld als het om politici gaat. Als je iemand als Dion Grauss in je partij opneemt, iemand met een zeer dubieus en schimmige reputatie, dan spreekt dit verder boekdelen over wat ons te wachten staat.

Nicholas, Amsterdam op 28-03-2009, 12:07

Ik denk dat de PVV het meest realistische programme heeft van alle partijen, al zullen de mensen die dat programma nooit hebben gelezen anders beweren. Dat zijn ook steeds de mensen die met ongenuanceerde kritiek komen, maar dat schijnt een linkse eigenschap te zijn.
Dat Wilders niet in debat is gegaan is een logische zaak, wat valt er te debatteren als het regeringsvoorstel al is dichtgetimmerd, zoals tijdens het debat bevestigd werd door van Geel? De overige oppositie partijen zijn laf en schurken tegen de regeringspartijen aan in de hoop in de toekomst mee te kunnen regeren. Het is een stelletje pluche zitters om "trots"op te zijn.

Peter, Anna Paulowna op 28-03-2009, 12:07

Kijk ik vind het aan 2 kanten snijden. Alles wat in de 2e kamer zit zijn allemaal van de `oude `stempel , de opositie zit ook in een ivoren torentje net als de coalitie partijen. Een echte nieuwe wind zou niet verkeerd zijn maar ik vind wilders daar niet geschikt voor. Een plan van aanpak die realistich is zou hem sieren , en dan niet afgeven op de `linkse `hobby`s zoals publieke omroep. Dat is te simpel want ook daar kijken miljoenen mensen naar . en de marokanen over 1 kan scheren is te populistich ,kom eerst eens met een goed plan OOK met de minder leuke dingen voor de mensen want ook die zijn er.

joop, alkmaar op 28-03-2009, 12:07

ik zou het ook zonden vinden mijn tijd te verdoen aan alles wat toch al bkokstoofd is Je kuntWilders nooit afschilderen als een laffaard laat dat maar aan anderen over
Geert komt er wel we moeten alleen heel veel geduld hebben in dit sch. land

Pauline Blonk, stein lb op 28-03-2009, 12:07

Democratisch debat? Mevrouw van GroenLinks bedoeld dat ze graag een beetje interessant staat te doen in de Kamer, terwijl haar inbreng er voor de regering helemaal niet toe doet?

Ik vind de aktie van PVV uitstekend. Een regering die de oppositie niet serieus wil nemen keer je gewoon de rug toe. Dikke vinger, zoek het zelf maar uit.

Tot slot: een democraat legt verantwoording af aan het volk. Niet aan het selecte groepje van 150 kamerleden. Knoop dat maar in je oren Femke.

Ronaldo, Groningen op 28-03-2009, 12:07

Wilders heeft gewoon gelijk na de opmerking van Van Geel CDA was het duidelijk het accoord is helemaal dicht getimmerd.Het lijkt inderdaad wel op Noord Korea.En laat de rest Wilders in de toekomst maar buiten sluien de PVV zal er alleen maar groter door worden ook de onvrede in het land.Nee als de PVV groot genoeg is kan ook het CDA niet om Wilders heen.

Jansen, nederland op 28-03-2009, 12:07

Ik begrijp totaal niets van de reacties,vooral van mensen met "verstand"van de politiek.Coalitie kabinetten hebben een regeerakkoord en daar houdt men zich aan.Zeker in deze tijd kunnen we geen kabinetscrisis gebruiken.Een echt dualistisch debat zou waarschijnlijk een breuk betekenen,leuk voor TON dat iedere week het vertrouwen opzegt en de andere opposanten,maar slecht voor het land.Nieuwe verkiezingen en kabinet zorgen voor een jaar pas op de plaats.De VVD komt dan weer aan bod met het CDA en zal precies hetzelfde doen als hetgeen zij nu de huidige coalitie verwijt.SP werd verzocht wel mee te doen in 2006,maar durft geen verantwoording te n

Johannes, zoetermeer op 28-03-2009, 12:07

Dit is wel zeer vreemd. Nou paradoxaal genoeg hebben we het hier over de PVV. Laten we dat even achterwege en hebben we het gewoon over weglopen van een fractie, hoe lang moet een partij aanzien dat de democratie in het parlement een lachertje is volgens de auteur van dit artikel? Net zo lang totdat de bruinhemden komen binnen marcheren of mag men wat eerder een grens trekken en daarmee waarschuwen dat het genoeg is?? Kennelijk niet, want maar meedoen is volgens de auteur het enige wat er is. Dat kennen we al te goed. Nogmaals het betreft hier de PVV, maar dat is niet de kern van wat de auteur hier stelt, het weglopen is de kern.

S.Bakker, Amsterdam op 28-03-2009, 12:07

"Maar het sloeg wel de deur definitief dicht naar toekomstige samenwerking met de voor de PVV enige serieuze kandidaat: het CDA"..... Sinds wanneer is het CDA weer serieus?

hans, a'kerk op 28-03-2009, 12:07

Wat de reacties ook zijn op het gedrag van Wilders, er zijn niet zoveel mensen die hardop durven te zeggen dat de huidige regering onder aanvoering van Balkenende en de heer Van Geel deze week de echte democratie behoorlijk om zeep hebben gebracht.
Elke discussie vanuit de Volksvertegenwoordiging werd in de kiem gesmoord.Dit vind ik persoonlijk ernstiger dan het gedrag van de heer Wilders.

femke, kloetinge op 28-03-2009, 12:04

Zoals de hofnar vroeger aan het hof zat zo zit Wilders nu in de Kamer.
Maar erg origineel is hij niet.
Zijn act was duidelijk gepikt van Harry Enfield, de Engelse komiek. Enfield speelde ooit een obstinate puber die zodra hij zijn zin niet kreeg vol walging 'It's not fair' riep en er dan briesend vandoor ging.
Maar het heeft alles te maken met de concurrentiestrijd tussen de twee blondjes Wiegels en Wilders die gaande is.
En de ene is nog blonder dan de andere.
Uitgerekend Balkenende verwijt hem weg te lopen van het democratisch proces.
Balkenende is ervaringsdeskundige sinds hij systematische wegloopt voor een onderzoek naar de affaire Irak.

luca, utrecht op 28-03-2009, 12:04

Geert heeft volkomen gelijk. Wat voor zin heeft het je tijd te verdoen als alles al beklonken is. Deze tijd kun je beter aan andere zaken besteden. Deze mensen worden door ons betaald, dus zonde geld dit debat. Dit kabinet blinkt uit in het in de steek laten vande burger. De JSF, hypotheken van 1 mln+, en bonussen zijn belangrijker dan de gewone man. Ook deze week kregen 2 mensen van DNB weer ruime vertrekpremies en wat zeg Woutetje? Ik kan er niets aan doen! Hoezo verlies je zo geloofwaardigheid en zetels! Maar ja kijk eens naar die mensen nast het PSV stadion en die herrie. Wat doet de overheid? niets!

REMO, Schinveld op 28-03-2009, 12:04

Iedere partij wil de grootste worden, dus dat kun je Wilders moeilijk kwalijk nemen. De huidige coalitie noemt zich democratisch maar is het niet,en pleegt machtsmisbruik(51/49%).In tijden van crisis werken democratie/poldermodel niet meer niet meer.Dat functioneert alleen bij kleine geschillen: De Rijdende Rechter ahw.Nu we aan de vóóravond staan van drie crises tegelijk:1) Dollar-crisis,2) Islam-crisis,3) Klimaat-crisis, is écht staatsmanschap nodig. Dat is er niet in dorps Nederland,maar je zou Wilders het voordeel van de twijfel kunnen geven.Consistent is hij wel.PS.Kan het achterhoofd van GW bij "Dossier Wilders"een normale foto worden?

Carel van Eeden, Landsmeer op 28-03-2009, 10:27

"Het was een publiciteitsstunt die het wellicht aardig doet bij een deel van het electoraat". Uit wanhoop zal ik wederom op de Dieren partij stemmen maar mon dieu je krijgt bijna de neiging. De grenzeloze arrogantie van de pseudo-wetenschapper, de nieuws?-vergaarder/verzinner en de politicus. Alleen om deze drie ivoren toren keizers te 'ontkleden' zou je eigenlijk al op ome Geert moeten stemmen. Ik doe het niet omdat Wilders de koran wil verbieden en boeken-verbrandingen hoorde -Tot Rabbae van GL.(mijn ex-partij) tot het verleden maar leedvermaak blijft leuk. Je vraagt je onwillekeurig af; 'zou ik vroeger van zo'n Cees les hebben gehad ?'

Raaf, Nijmegen op 28-03-2009, 10:27

Gaming ? Yes, Sir ! Virtual reality ?? Yes, Yes, Madam ! Reality ? No, not yet oh my poor people ! Zie hen daar schrijden, theatraal en zo ingetogen, deze doodgravers van de parlementaire democratie. Volksvertegenwoordigers die hun parlementaire taak in de steek laten voor theater en stemmenwinst zijn .. ? Juist GEEN democraten, maar stemmenmaximaliseeders. U de kiezer vraagt en wij draaien. Mag ik op mijn 55e op pensioen ?? Natuurlijk dat betalen we gewoon uit ontwikkelingshulp en Eurpa. Onnozel ? Uitgekookt, maar nog lang niet gaar genoeg voor regeringsverantwoordelijkheid. Meer zo van halfgaar of halfgebakken. Lekker voer voor schrokkers.

Abdurrahman, Sleman op 28-03-2009, 10:27

hè hè, eindelijk wordt er een beetje kritisch gekeken naar de gehaaide machtspoliticus Wilders. Wilders is niet constructief; hij kan alleen maar reageren met inhoudsloze krachttermen. Hij heeft geen realistische oplossingen en hij gaat elk debat met zijn politieke tegenstanders sowieso uit de weg. Hij reageert nooit inhoudelijk.
Hij reageert meer als een klein kind dat z'n zin niet krijgt. En wat doet die. Het schreeuwt en loopt weg als 't niet gaat zoals hij het wil.
Ik moet toegeven hij doet op een zeer professionele manier een beroep op de onderbuikgevoelens en angsten die leven in de samenleving. Maar dat maakt hem geen goede leider.

Stephan, Utrecht op 28-03-2009, 10:27

Deze artikel zoekt natuurlijk weer een kop te verzinnen om een zwakke plek te zoeken bij Wilders. Nou misschien is er wel wat voor te zeggen dat hij steeds wegloopt voor debatten, maar er is ook iets voor te zeggen op de manier "hoe de coalitie met de oppositie omgaat", .. het is meest allemaal achterafgeneuzel! En zeker wanneer NIET ALLE PARTIJLEIDERS worden uitgenodigd om de crisis op te lossen.
Dan noem ik dit schijnheilige politiekbedrijving. Omdat alleen de coalitie heeft beslist. En geklets als men zegt, dat het dan allemaal langer duurde. Het heeft 3 weken geduurd om "dezelfde gedachtes als in debatten voorheen" door te drukken!

Frans Marinussen, Tilburg op 28-03-2009, 10:27

Als de regering met polyinterpretabele maatregelen was gekomen,als de regering openingen had gelaten voor de oppositie dan zou er geen slagvaardigheid zijn geweest.Iedereen zou het afschaffen van de hypotheekaftrek voor villa's geweigerd hebben. Loon op nul onaanvaardbaar. Dus de zwakeren pakken.
De wereldwijde crisis zou ook wel een kunnen voortvloeien uit een crisis die de handelingen van de mens betreft binnen de uiteenlopende structuren van overheid en bedrijf. Hoe langer hoe meer is de mens gedemoraliseerd geraakt doordat innovaties uitwerking misten en niets meer waren dan mogelijkheid de ijdelheid te strelen van het management.

pietjepukvantrix, assen op 28-03-2009, 10:27


Wat 'n goor partij-politiek artikel !
Ik hoop de tijd nog mee te maken dat de schrijvers van deze partijkrant voor de rechter staan te zeuren over : wir haben es nicht gewuszt, maar dat dan de confrontatie met de waarheid een straf zal opleveren, waarin voldaan wordt aan een van de elementen van straf n.l. vergelding .

willem, amsterdam op 28-03-2009, 10:27

Ik zie dat de PVV ook hier actief , waar niet op het net.
Er is maar 1 partij bezig die de waarheid continue loopt te verdraaien en dat is de PVV zelf. Kijk naar fitna en ga naar koranonline.nl, dan vergelijk de vertaling van de soerah's van Wilders met die van koranonline. Dan weet u wie er met propaganda en leugens probeert stemmen te krijgen.

PVV hou eens op met die leugens

Wilders moet, stoppen op 28-03-2009, 10:27

Hoe zo heeft de PVV voor zichzelf in de toekomst een groot probleem geschapen? Moet zij soms in al haar gedragingen rekening houden met een eventuele coalitievorming in de toekomst? Nee, dat is juist het probleem van onze politiek. Altijd maar schipperen en nuanceren en uiteindelijk draaien totdat de eerst geschonken wijn volledig is vervangen door water. Nee, de PVV heeft niet mijn voorkeur, maar soms zou ik willen dat de andere (oppositie) partijen wat meer dachten aan hun eigen achterban.

Hanneke Kooiman, Rotterdam op 28-03-2009, 10:27

Het gedrag van de regering in deze zaak is laakbaar, niet dat van Geert Wilders. Bij de oplossing van dit soort grote problemen moet de regering een nationaal draagvlak creeren. Achterkamertjes-politiek werkt daarvoor averechts. Wilders heeft daarom het gelijk aan zijn zijde. Als de achterkamertjes oplossing er zo nodig moet komen, dan ferm en duidelijk zonder de medewerking van de PVV. Hij doet dus niets anders dan zich distantieren van het regeringsstandpunt. De regering schoffeert de kiezer, niet Wilders.

Jaap Budding, Wijk en Aalburg op 28-03-2009, 10:24

Geert Wilders heeft weer eens aangetoond dat hij een populist is die het moet hebben van de media, door zijn stunt wordt het licht weer op hem gericht,inhoudelijk doet hij niet mee aan het debat, dan geeft hij niet thuis.
Nee.... wilders is er goed in om te wrijven op de buik van "onderbuikgevoelens "in de samenleving. De PVV is een verzamelbak van ontevredenheid.

jan van Toor, Schiedam op 28-03-2009, 10:24

Te vaak blijven mensen maar kletsen terwijl dit pure tijdsverspilling is omdat de beslissing al genomen is.Als er geen open gesprek meer mogelijk is en dingen toch al niet meer mogen veranderen ga je dan maar beter bezig houden met iets anders,je vrouw of kinderen.Praten en debateren enkel om de nederlander het idee te geven dat er mogelijkheden open liggen is de boel voor de gek houden.

C Nahes, Leiden op 28-03-2009, 10:24

Natuurlijk wilde Wilders praten voor oplossingen over uw probleem, maar dat was niet mogelijk doordat omdat het kabinet al voor u besloten had en u daar niets aan heb. Zo kan men uren lang praten over iets wat voor u al besloten is. de rest die blijf maar zitten praten, dat kost uw geld. Daar schiet u niets mee op. En Wilders,de PVV loop niet weg. De PVV is voor het gewone volk. Hopelijk begrijpt u dat.


RW Beets, Vlaardingen op 28-03-2009, 10:24

Bedankt cda,
U heeft het voor elkaar, de aandacht voor de pvv heeft U uitstekend en dom uitgelokt. Als cda stemmer ga ik nu echt twijfelen of ik deze traditie moet voortzetten.
Cda is de weg kwijt.Crisis-beraad en debad het liet allemaal te wensen over.Door Ondeskundigheid werd de democratie beschadigd,kamer werd buitenspel gezet, van Geel die met genoegdoening op zijn gezicht (smile) zijn handelen in de kamer verdedigden in een interview. Straks zitten wij met de pvv en een talentloze cda en pvda,lekker vooruitzicht.Duitsland geeft het voorbeeld hoe het kan en moet. De uitzicht vanuit de toren in den Haag is zeker in mist gehuld.

J.martins, eindhoven op 28-03-2009, 10:20

De mensen die de kwaliteiten hebben om te regeren missen vaak het inzicht wat er zich werkelijk in Nederland afspeelt.Het gaat goed met Nederland riep Balkenende .Toen dacht ik ,waar heeft die man het over ?Voor een bepaalde groep misschien.Aan de zorg is niets menselijks meer Het wordt tijd dat Balkenende opstapt en er een frisse wind door den Haag gaat waaien Ik keur mijn heer Wilders gedrag niet goed maar het geeft wel aan hoe erg de sutiatie is

wilma .Smit , schagen op 28-03-2009, 10:20

G.Wilders.

Deze man is steengoed, dat stelletje meelopers die niet weten wat zij moeten zeggen.
Help eerst maar Nederland op zijn poten daarna naar het buitenland kijken.
Top van banken aan pakken daar heeft deze wouter Bos nog nooit van gehoord .
Ook een graaier deze gasten hebben het te goed.

TH

TJL van den Ecker, Appingedam op 28-03-2009, 10:20

Pure nonsens! Wilders stond op een tweesprong. Weggaan als er niets meer te onderhandelen valt omdat het CDA ieder overleg met de oppositie tevoren afgegrendeld had of zwakjes verder gaan met te trachten nog iets te redden. Zijn landen, waar dit eerder gebeurde, ineens onregeerbaar geworden? Heeft D66 ook niet het CDA buiten spel gezet? Wat is de verdienste van het CDA eigenlijk als puur regenteske partij die toont wat de PvdA letterlijk zei: "Wij hebben de macht!" Leg de schuld niet exclusief bij Wilders! "It takes two te tango".

Bertand, Doetinchem op 28-03-2009, 10:20

idd wat een gekleurde suggestieve kop weer. Nee luisteren naar balkenellende die de burger alleen maar geld af pakt dat heeft zin blijven zitten terwijl je niets in te brengen hebt voor lul in de kamer blijven zitten dat heeft nut HULDE Geert;)

Ivory, amsterdam op 28-03-2009, 10:20

Dit soort (wel heel erg happige) reacties op Wilders van Trouw zijn precies de oorzaak van alle ellende in Nederland. Als iemand een keer tegen links is, worden alle registers uit de kast getrokken om deze persoon zwart te maken en buitenspel te zetten. In de jaren tachtig Janmaat, nu Wilders. Moge goede tijde herleven.

Alte Kameraad, Helmond op 28-03-2009, 10:20

Het is wel leuk dat iedereen nu over de PVV loopt te zeuren, maar de VVD is ook een keer weggelopen (1955) met de zelfde reden. Het toenmalige CDA is ook een keer weggelopen en nu gaan deze twee er een grote bombarie van maken dat de PVV wegloopt.

Ronald , Almere op 28-03-2009, 10:20

De democratie wordt door dit kabinet volledig buitenspel gezet.Wilders toont karakter door op te stappen,en weigert mee te werken aan deze dictatuur.

John, Zierikzee op 28-03-2009, 10:17

Wilders verwijt de coalitiepartijen wat hij zelf ook jaren als VVDer heeft gedaan,zich achter het kabinet scharen, o.a. met de ratificatie van het Verdrag van Nice (uitbreiding EU naar 27).
Toen stemde hij voor, nu is hij ineeens tegen Roemenie en Bulgarije in de EU...
Die gespeelde schijnheiligheid gaat em een hoop zetels kosten, valt me trouwens tegen dat hij niet in staat is de moslims de schuld van de crisis in de schoen te schuiven, en dan heeft ie geen punten meer.

Ted, Arnhem op 28-03-2009, 10:17

"In PVV-kringen valt op te maken dat ze op dit moment niet geïnteresseerd zijn in de vraag met wie ze eventueel later in een coalitie zouden kunnen stappen."....

En terecht. Als het zover is gooien de gevestigde partijen maar wat graag hun eigen partijprogramma om maar weer in de regering te komen. Zij passen zich vanzelf wel aan aan Geert. "Alles voor het pluche" is het uitgangspunt van de meeste partijen....

Bill Le Koek, utrecht op 28-03-2009, 10:17

Het weglopen uit debatten in de jaren vijftig door PvdA en VVD, is nooit reden geweest om die partijen uit te sluiten van coalities. Het weglopen door de PVV is hooguit onvolwassen. 'Ondemocratisch' past eerder de regeringsfracties, die als wormvormig aanhangsel van het kabinet, de Kamer misbruiken voor de zegening van regeringsbeleid. De geachte afgevaardigden van CDA, PvdA en CU ontgaat kennelijk de betekenis van dualisme in een democratisch bestel? Balkenende veegt al jaren de vloer aan met de Kamer als het zo uitkomt. Dit 'debat' liet, net als het laatste Irak-debat, zien dat een kamermeerderheid van CDA,{PvdA en CU dat wel best vindt.

Bernhard, Dordrecht op 28-03-2009, 10:17

Alle politici geven niet thuis. Dat is niet vreemd, ze weten het immers ook niet. Om de schijn op te houden dat ze wel wat kunnen, wordt het effect van hun beleid zoveel mogelijk verzwegen. Voor de kiezer voeren politici een toneelstuk op om de indruk te wekken dat ze belangrijk zijn. Trouw doet ook mee met de opvoering. Wat we wel weten: dit kabinet is alleen maar bezig de bureaucratie in stand te houden. Ambtenaren hoeven niet in te leveren, de managers mogen blijven graaien.

Theo, Amsterdam op 28-03-2009, 10:17

Beste krant,
Als u dan toch aandacht geeft aan Wilders,want volgens mij begint aandacht aan Wilders al een behoorlijk politiek taboe te worden,dan geef fatsoenlijke aandacht.
Dat dit een vooropgezet spelletje was van Wilders om de zaal te verlaten noem ik politieke prietpraat van kabinet en regeringspartijen.
Gewoon negatieve propaganda om hun eigen democratische miskleun rond het "steunpakket" te verbloemen.

Hans, Maastricht op 28-03-2009, 10:17

Dat Wilders een grootmeester is in het zich parlementair isoleren en tegelijk electoraal scoren klopt, maar de kop van het stuk niet. Hij maakte knap gebruik van de gelegenheid om zijn potentiële achterban uit te breiden. Nu eens niets over Marokkanen of de Islam, maar een theatraal gebaar, waarmee hij de kiezer laat zien dat hij de enige is die zich niet laat koeionneren door Balkende cs. Zijn recept voor de crisis is simpel en bekend, maar wordt genegeerd: ophouden met 'linkse hobby's' als ontwikkelingshulp en vooral geen JSF, maar in plaats daarvan iedere Nederlander €400 om de besteding aan te jagen. Hij had het schijndebat niet nodig.

c.h.slechte, schiedam op 28-03-2009, 10:17


Geeft Wilders niet thuis in crisistijd?
Nee, natuurlijk niet! In crisistijd hoeven alleen CDA, PvdA en CU thuis te zijn. Zij maken de dienst uit. Ze leggen toch ook moties naast zich neer?
De rest zit er bij voor de entourage. Voor spek en bonen. Voor schut. Om te doen alsof dit land nog een democratie is.
Ik begrijp dat Wilders c.s. daar niet instappen.

A. de Laar, Den Haag op 28-03-2009, 10:17

Wilders houd van duidelijkheid, dat waarderen mensen. Bos en Balkenende maar ook Halsema ea. komen niet duidelijk over en dat is al heel lang zo. Als Trouw net zo zou schrijven als Balkende praat zou geen mens die meer willen lezen, laat staan kopen!

ndv, amsterdam op 28-03-2009, 10:17

Níét zeggen dat de PVV iets verschrikkelijks en nog nimmer vertoond acteerde door weg te lopen uit het debat. Dat deed al eerder Prof. Oud, VVD. Historici vonden Oud's actie rechtvaardig. Jammer dat Rutten zijn VVD-historie niet (her)kende...
Wilders' signaal is ijzersterk! De PVV protesteert tegen het feit, dat onze regering niet regeert, maar poldert. Keuzes worden vermeden en aan de vakbond overgelaten. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden! Ik hoop er op een Nederlandse Churchill te vinden: Wilders dus, want Fortuin is vermoord....

E.L. Carton, Austerlitz op 28-03-2009, 10:14

" Denk je dat burgers niet zelf na kunnen denken, en dat we opgevoed moeten worden in het cordon-'sanitair'?"

Gezien de omvang van de virtuele aanhang van clown Wilders, zou je dat van een flink deel van het volk wel kunnen stellen, ja. De media maken ook al jarenlang weer dezelfde fout, door, net als bij Fortuyn, zich voor het theaterspel van de populist intensief te laten misbruiken om het daarvoor gevoelige kiezerspubliek te bespelen.

JML, Nijmegen op 28-03-2009, 10:14

Trouw is geen groot aanhanger van Wilders en laat dit op kinderlijke wijze blijken met groot gebrek aan gezond respect voor Wilders. De kop van het bovenstaande artikel "In crisistijd geeft Wilders niet thuis" is vele malen naïever en simplistischer dan het zeer treffende "Piet Snot" van Wilders. Wilders reageert volstrekt op hetzelñfde niveau als dat van de regering en de regeringspartijen. Het volk begrijpt dit. De journalistiek laat het afweten uit arrogantie.

Bukowsky, Santiago op 28-03-2009, 10:14

Wat een onzinnig artikel en zwartschrijverij. "In de afgelopen twee jaar hebben CDA, PvdA en ChristenUnie aangetoond in barre tijden met elkaar te kunnen samenwerken. Wie dus de boel in de steek laat etc."
Mag ik de lezers eraan herinneren dat Balkie Bartokomus in Brussel zat en niet in Den Haag om de problemen op te lossen. En op zondag geven de Christenpartijen al helemaal niet thuis. HOEZO durf je een buitenspel gezette oppositie te betichten van de problemen niet op te willen lossen? Deze oppositie heeft 4 weken in de vergaderbanken gezeten om vervolgens te horen te krijgen dat de handjeklapboys het onderling al hebben geregeld.

De Priester, Heemskerk op 28-03-2009, 10:14

In crisistijd geeft het kabinet niet thuis,
van een debat was helemaal geen sprake, eerder een slinksch dictaat

caren, dh op 28-03-2009, 01:47

Twee keer eerder kwam het voor; veel laaglanders herkennen zich in het geluid van boze Geert. Dat is verontrustend en tegelijkertijd een teken aan de wand. Halsema voert haar eigen strijd; die is ook electoraal georienteerd. Wilders kiest een 'momentum' om te scoren en slaagt waar Halsema faalt. De regering verdient respect en tegelijkertijd kritiek; wie de oppositie in de kou laat staan en wel in zee gaat met allerhande sociale partners, roept onheil over zich af. Geert gaat goed; dat is zorgelijk en tegelijkertijd opwindend. Ik heb beslist respect voor de man en onderschat hem niet.

Jan Blei, Zwartsluis op 28-03-2009, 01:47

Hier lijkt mij de wens de vader van de gedachte.Want ons kent ons al langer dan vandaag.Om een voorbeeld te noemen. Het CDA met name mijnheer Balkeneinde zal als het puntje bij het paaltje komt met Geert Wilders in een Kabinet gaan zitten en anders doet van Hagen het wel of een PvdA of D66.Fortuynisten en Balkeneinde vergeten? En de paarse coalities? Nederland is rechts van signatuur en is zich aan het organiseren.Dit soort kranten artikelen zijn de opmaat voor een Wilders in het torentje.

pellinkhof, genneton op 28-03-2009, 01:47

Wat een ergerlijke onzinkop is er weer verzonnen! Denk je dat burgers niet zelf na kunnen denken, en dat we opgevoed moeten worden in het cordon-'sanitair'?
Met halve waarheden mensen de PVV zwart maken, met vergezochte drogredenen, laat me soms denken dat de propaganda-sovjet stijl steeds erger wordt.

Erik, Dordrecht op 28-03-2009, 01:47

Natuurlijk gaat Wilders met niemand in debat, zijn isolement, zijn neiging tot slachofferschap maakt hem groot. Daarbij komt dat hij inhoudelijk geen partij is voor andere politici (met utzondering van Rutte die van elke economische kennis gespeend is) en dus gaat hij elk debat over onderwerpen met technische aspecten, uit de weg.

Wilders heeft er weer n issue bij: de ouderen.

Wildes is het grootste media talent sinds Jan Marijnissen, die bouwde ook op slagzinnen.

Dat brengt me op Agnes Kant; ze mist de debatteerkwaliteiten, de aanhoudendheid, de oogkleppen ve Pechtold of Halsema.

Daar moer de SP snel een antwoord op vinden.

papa, Barendrecht op 28-03-2009, 01:47

Plaats een reactie

U hebt geen naam ingevoerd.

U hebt geen woonplaats ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

U hebt geen reactie ingevoerd.

Uw reactie is te lang.

Gebruik maximaal 650 tekens. U heeft nog 650 tekens. Lees ons reglement

Stuur artikel door

Verstuur dit artikel naar

U hebt de naam van de ontvanger niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

Uw gegevens

U hebt de naam van de zender niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

counter
RSS

Het politieke nieuws via RSS

Politiek

Wie vertrekken er uit Den Haag?

Klik voor de lijst politici die niet meer terugkeren op het Binnenhof.

weekblog | Kraneveldt

Samen naar school

Voor de PvdA is het belangrijk dat kansarme en kansrijke kinderen uit dezelfde wijk samen naar een gemengde school gaan. Ze leren en spelen met elkaar.

breedveld

Sinds Van Mierlo is de natie niet meer zichzelf geweest

Op één van zijn lucide momenten doorzag Hans van Mierlo hoe het Nederlandse bestel als het ware op een godswonder berust.

Trouw tv

Breedveld heeft 2 tips voor Balkenende

Jan Peter Balkenende is wederom lijsttrekker voor het CDA, maar de kritiek op dat besluit groeit. Wat moet Balkenende nu doen? Trouw-columnist Willem Breedveld heeft tips.

de zin van Alexander Pechtold, politicus

Gelooft u ook in het leven vóór de dood?

"Hans van Mierlo, de vorige week overleden oprichter van D66, zei altijd: ’Ik ben agnost, maar ik doe er al jaren niets aan.’ Dat vind ik een mooie verwoording. Eén van de hardnekkige vooroordelen over D66 is dat de partij antireligieus is.

goslinga

De vervlogen hoop op de rede

Hans van Mierlo werkte aan een politiek bestel van melk en honing, maar is overleden in een land van azijn en bitterheid. Met zijn dood eindigt een tijdperk.

politiek

Weekblog politiek

Elke week lossen Kamerleden elkaar af voor een weekblog die een kijkje biedt achter de schermen van het Haagse Binnenhof. Deze week: Margot Kraneveldt (PvdA).