Weduwe met kinderen moet aan het werk
© Jörgen Caris, Trouw
Weduwen met kinderen onder de achttien jaar worden in de toekomst niet meer automatisch vrijgesteld van de sollicitatieplicht.
Staatssecretaris Aboutaleb van sociale zaken wil de nabestaandenwet zo veranderen dat mensen die een partner verliezen, na twee jaar de arbeidsmarkt op gaan of scholing krijgen. Dat heeft hij vanmiddag aangekondigd tijdens een conferentie van de sociale verzekeringsbank.
Het aantal mensen met een nabestaandenuitkering is de afgelopen jaren flink teruggelopen. De regeling is in 1996 flink aangescherpt. Zo is de uitkering inkomensafhankelijk geworden en weduwen zonder kinderen kunnen er alleen nog een beroep op doen als de nabestaande voor 1950 is geboren.
Aboutaleb wil de regeling veranderen omdat mensen anders te lang van de arbeidsmarkt weg zijn, waardoor ze als hun kinderen volwassen zijn, nog moeilijk werk kunnen vinden.
De veranderingen zullen volgens Aboutaleb niet in een bezuining resulteren maar juist geld kosten, omdat veel mensen geschoold moeten worden.
Begin volgend jaar stuurt het kabinet het wetsvoorstel naar de Tweede Kamer.
© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.




Reacties (27)
Wat een onzin allemaal!Ik laat me niet wijs maken dat er niet genoeg geld voor is. Draai de zaak gewoon om. Als iemand een vaste baan heeft en een normaal inkomen, de uitkering in overleg stoppen en pas werk zoeken als de nabestaande en het gezin er aan toe zijn en er beter van worden.Weg met de nonsens van voor 1950 en na 1950. En natuurlijk ook voor weduwnaars.Bij overlijden is er overmacht, maar ook bij scheiding de kinderen centraal stellen. Dat heet "beschaving". Bijstand is tegenwoordig veel te weinig met die dure ziekenfonds. En iedereen wil toch graag werk en een aardig inkomen?
Weduwe van na 1950, 2 studerende kids 18+, geen werk!
C.M.W.A.Wolters-van Berlo, Galder op 01-02-2010, 21:03
Alleenstaande moeders en vaders, dus ook degenen die hun man of vrouw verloren zijn, zullen alle zijlen bij moeten zetten hun kinderen goed op te kunnen voeden en njiet te gaan weken buitenshuis. Onze gemeenscap wenst toch immers ook dat alle kinderen zich fatsoenlijk zullen gedragen ten opzichte vn anderen. Jammer dat juist de PvdA kiest voor werken.
T.Vermolen, Lichtenvoorde op 07-12-2008, 19:33
waarom is het van de gekke om zolang van die regeling gebruik te maken?Er zijn veel meer mensen die jaar in jaar uit(echt langer dan 18 jr)bijstand trekken dan dat er weduwmensen zijn die de volle 18 jr krijgen.Verschil in hoogte van het bedrag is er niet.wel verschil in de situatie waarin de mensen zitten(+ de motivatie,die is erbij weduwmensen echt wel)Thuis zorgen voor de kinderen is ook werk (24/7),toch wordt dat anders gezien als kinderopvang...(ondergewaardeerd).de mensen die het ermee eens zijn,mogen wel ruilen hoor met mij.Daar leren ze van.2000pj anw en hoeveel per jr in de bijstand erbij?kom op waar heeft aboudinges 't over!
weduwmens, elderland op 07-12-2008, 16:41
Het is alleen maar dat het niet aan de Staat is te bepalen hoe lang een rouwperiode duurt, en zeker niet om ons op te willen leggen dat (betaald) werken het enige zaligmakende is in het leven. Dat horen we nu al jaren en het is gewoonweg niet waar. Mensen die hierover fulmineren moeten eens goed bij zichzelf te rade gaan in hoeverre jalouzie hun denken belemmert: kennelijk zouden zij ook zoiets wel willen: de jackpot winnen en ophouden met werken. Hoewel: de ANW jackpot?? Samen met de ideologische veren heeft de PvdA kennelijk ook het solidariteitsbeginsel tot afval verklaard. Triest dat je je bestaansrecht zo in de riolering laat lopen.
R. Peters, Rotterdam op 07-12-2008, 12:57
Dit ligt veel genuanceerder dan hier vermeld. Het zit niet strak aan die 2 jaar vast en er zijn ook geen onmiddellijke sancties. Niet iedereen heeft een zelfde rouwverwerking. Eerst het volledig uitgewerkte wetsvoorstel zien, dan eventueel reageren. Het is natuurlijk van de gekke, dat iemand onbeperkt van deze uitkering gebruik kan blijven maken, dus een wijziging is niet zo gek.
Fleur, Ergenshuizen op 07-12-2008, 11:14
Ook voor de weduwe met kids kan werken leuk zijn.Zij kunnen er aardige vrienden maken en eventueel verder leren. Het werk mag niet als straf of onprettig gezien worden. Dat steuntje in de rug van overheidswege is juist positief. Mijn tante is nu 82, zij koestert de herinnering dat iemand aan haar gedacht had toen er een vacature kwam, pal na het overlijden van haar echtgenoot.Zij heeft gerouwd en gewerkt naast elkaar netals vele andere gescheiden en alleenstaande vrouwen deden. Iedereen dient te werken ook in de gevangenis dient men het brood en onderdak zelf te betalen. Bankdieven uit de top horen achter slot en grendel.
sbrn, den haag op 06-12-2008, 11:00
Dat weduwmensen omscholing nodig zouden hebben!. Willen weduwemensen niet werken? Werken weduwmensen niet? Ik vraag me echt af waar Aboutaleb zijn info vandaan heeft. Ken erg veel weduwmensen,er zijn er weinig die echt niet werken. We hebben allemaal premie betaald,nu hebben we de uitkering nodig. Onder de weduwmensen(+ kinderen)heerst de wil de zorg voor t gezin goed te kunnen combineren met werk,zodra dat mogelijk is.Dat is per persoon verschillend. Zullen we eerst de klaplopers aanpakken en de reljongeren die bakken vol geld kosten.Weduwmensen zijn niet onwelwillend en niet rijk 1014 voor anw + 1/2 wezendeel(voor max. 1 kind)
weduwmens, elderland op 05-12-2008, 01:27
OK, 2 jaar is misschien wat te kort, maar 18 jaar!!!?? Daar moeten wij dus met zijn allen voor betalen en na de 18 jaar kan moeder helemaal niet meer deelnemen aan het arbeidsproces, omdat ze er te lang uit is geweest. Reken even mee: 18 jaar NAW, kosten omscholing, uitkering gedurende de scholing en dan nog even tot er werk is gevonden = ca 20 jaar, waar de maatschappij aan bijdraagt zonder hier iets voor terug te krijgen! Dat vind ik niet kunnen. Laat Aboutaleb maar zijn zin doorzetten, maar dan met een periode van 5 jaar.
Sandra, Amsterdam op 04-12-2008, 17:40
krijg nou wat. het blijkt om een wetsvoorstel te gaan, dus niet iets dat alleen Aboutaleb wil maar het volmondige kabinet! Da's andere peperkoek.
het wetsvoorstel wordt dus begin volgend jaar naar de Tweede Kamer gestuurd, lees ik. Dat betekent dat de Raad van State al advies heeft gegeven of er nog mee bezig is. in ieder geval lijkt het advies positief te zijn. ik ben helemaal voor een fikse aanpassing. mensen die gescheiden zijn of een kind verloren hebben moeten ook werken, vanaf de eerste dag zelfs.
mark van stramproy, hongkong op 04-12-2008, 17:39
Goedenavond
Ik ben het er helemaal mee eens
iemand die gaat scheiden heeft ook verdriet en vaak veel meer.
en dan ook nog aan het werk.
dus waarom weduwe niet
ben zelf weduwe en werk ook
maar stoor me aan wetten en regeltjes.
simone, heerenveen op 04-12-2008, 01:08
Wat een vooroordelen en rancune spreekt er uit sommige reacties. Weduwen zouden op de bank hangend naar de flatscreen kijken of de hele dag winkelen. (Misschien kunt u het zich niet voorstellen, maar er zijn vele vrouwen die een hekel hebben aan winkelen en geen tv kijken). Zullen we het eens hebben over de vele ambtenaren die van
ons belastinggeld (ook van weduwen/weduwnaars, betalen ook belasting) prive 1 uur per dag op het werk zitten te surfen en te bellen, hun 3 vakanties per jaar zitten te regelen? Wiilen we ook weduwen/weduwnaars geboren voor 1950 en zonder kinderen en/of arbeidsongeschikt hun uitkering afnemen? En AOWers ook maar?
nn, nederland op 02-12-2008, 17:42
Mijn mening: kompleet terecht!!!!! Ik heb circa 40 jaar geleden 3 tantes gehad die (helaas veel te jong) weduwe werden, maar waarvan er 2 het vertikten om bij de pakken neer te gaan zitten en simpelweg hun handje op te houden. Winkelen willen we allemaal wel.
1 gigantisch probleem: waarom kunnen alleen weduwes dit en niet weduwnaars??????? Sexistische en discriminerende wetgeving. Dom en walgelijk mideeleeuws!!!!!
Kees van Oosten, Soest op 02-12-2008, 15:41
aboutaleb redeneerd vanuit zijn cultuur en dat kun je hem niet kwalijk nemen. Maar in onze cultuur, waar de pvda-Top ook deel van uit maakt, ligt dat iets anders. Waar het hier om gaat is dat achmed respect op moet brengen voor de cultuur waar achmed nu in woont en werkt en niet met een maaimachine alles glad maaien om maar punten te scoren. Wat zegt bos er over wat zijn achmed naar buiten brengt?
Karel, Amsterdam op 02-12-2008, 11:02
Nederland wil blijkbaar niet meer zorgen vooor de burger, maar het is wel ons belastinggeld..Nog even dan mogen wij enkel nog betalen en krijgen van ons eigen geld in tijd van nood niets meer terug..
Wat gaat men dan doen met al die inkomstenbelastingen etc van ons? Waar gaat dit heen? Waar betalen wij dan belasting voor?Om enkel de politiek te spekken? Is de slavernij wel afgeschaft?
Nee dus de mens zal altijd een slaaf blijven zeker in deze huidige maatschappij..
Democratie, vrijheid, het zijn allemaal mooie woorden op pappier.
Want wij blijven slaven, maar dan onder het mom om de economie de toekomst op gang te houden.
J.Aalders Kinderombudsman, Velp gld op 02-12-2008, 10:21
Dit is toch geen idee wat je van iemand van de PVDA zou verwachten. "Ik vind" zegt Aboutaleb nadrukkelijk, even vergetend dat het niet interessant is wat hij vindt: niet zijnde de onderkoning van Nederland en niet zijnde een éénpersoons politieke partij. Democratie is hier ver te zoeken: zowel in zijn uitspraken als in zijn poging over zijn vertrek heen te regeren.
R. Peters, Rotterdam op 02-12-2008, 00:23
Als de Christenunie hier voor is, stem ik nooit meer op die partij.
Derk, Zwolle op 02-12-2008, 00:22
Het is toch te triest voor woorden dat iemand zoiets voorsteld. Zelfs VVDers zouden dit niet voor durven te stellen. Die regeling is fatsoenlijk zoals we in Nederland gewend zijn. Die regeling is er omdat er een inkomen is weggevallen, en die krijg je met dit soort trieste ideeen niet terug. Zolang de PvdA deze engerd er niet uitwerken, kunnen ze mijn stem schrappen.
Ted, Arnhem op 01-12-2008, 19:41
Je kunt je druk maken,of kwaad maken. Wat voor soort van asociale en maatschappelijke blindgangers zitten er nu weer in de regering. Hebben deze lieden dan geen enkel inzicht in de werkelijkheid van de Nederlandse samenleving. Je man of je vrouw verliezen en dan opgejaagd worden om zo snel mogelijk werk gaan zoeken om de kost te verdienen. Miljarden worden er uitgegeven om oorlogsmateriaal te kopen. Miljarden worden er uitgegeven om de falende top van banken uit de strond te helpen. Schande en meer dan schande wanneer de rouwende mens wordt opgejaagd. Christenen en socialisten noemt deze roverbende zichzelf. Beulen en aasgieren zijn het.
J.P.M. Ruitenberg, Binnenhof Grootebroek op 01-12-2008, 19:37
Aboutaleb en andere politici hebben zó makkelijk praten! Ik heb meer dan 7 jaar lang zonder succes gesolliciteerd: te hoog opgeleid, te oud, te duur en vrouw! Voor vrijwilligerswerk wisten ze mij altijd onmiddellijk te vinden. Ik heb dan ook ruim 5 jaar een fulltime baan gedraaid op vrijwilligersbasis. Dit jaar ben ik verhuisd naar Italië: wat een verademing! Weg uit het doorgedraaide Nederland met politici die alleen kijken naar het Lissabon akkoord, economische groei.... Zij hebben geen idee van de werkelijkheid. Zij hebben geen idee van de negatieve spiraal waarin zij hun burgers helpen. Zij hebben totaal geen inlevingsvermogen!
Giovanna, Italië op 01-12-2008, 19:37
Het lijkt mij logisch dat er net als bij alle andere alleenstaande ouders er sollicitatieplicht is boven de 5 jaar. Ik ben gescheiden en moest ook gewoon doorwerken en dat is op zich prima. Als een weduwe of weduwenaar het werk nog niet aan kan kan deze een beroep doen op de ziektewet van de baan waar hij of zij al inzat of evt op de bijstand indien nodig. Ik vind het vrij normaal en ook gelijktrekkend deze maatregel
Liz , Haarlem op 01-12-2008, 19:30
Die man weet zijn prioriteiten goed te stellen zeg !
Laat een weduwe haar bestaan eerst zo goed en kwaad het mogelijk is oppakken. Iemand die een naaste verloren heeft en dan nog met kinderen zit met alle problemen van dien moet je juist helpen en niet opjagen zoals deze opportunistische Abouthaleb wil doen.
Maarten Leentvaar, Dordrecht op 01-12-2008, 16:45
Ik snap het niet: in dit artikel is sprake van weduwen, hoe zit dat dan met weduwnaars? Wordt er onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen? Waarom zou een vrouw die gescheiden is wel aan het werk moeten en een weduwe niet?
Joop, Den Haag op 01-12-2008, 16:45
Een terecht besluit. Voorwaarde is en blijft dat alleenstaande ouders voldoende tijd en ruimte krijgen om naast hun werk ook hun kinderen te verzorgen en aandacht te geven. Maar dat geldt even zo goed voor gescheiden ouders als voor ouders die er door overlijden van hun partner alleen voor komen te staan. Helaas zijn de eisen die aan alleenstaande ouders worden gesteld, vaak veel te hoog.
Jopke, Kaatsheuvel op 01-12-2008, 16:43
Wat een man. Er zijn helemaal geen banen voor weduwen met jonge kinderen, ze waren er niet en in de komende maanden zal blijken dat de werkelozenpool groeit naar 500 tot 750.000. Aboutaleb heeft weer eens goed voor zichzelf gezorgd, daar is hij altijd goed in geweest.
papa, barendrecht op 01-12-2008, 16:43
En we hadden net mogen lezen dat de bijscholing van werklozen veel kostte maar weinig opleverde. Deze verplichte weduwen-bijscholing gaat dus weer veel kosten maar weinig opleveren. Wat een doorzichtige manier om weduwen te pakken! Inmiddels lijkt het wel alsof de autochtone bevolking die het waagt een weduwenuitkering of ouderdomspensioen te trekken ook gecriminaliseerd gaat worden. Controle op AOW-samenwonen of LATten, verplicht worden gluurders binnen te laten, weduwenpensioen weg na 2 jaar als je niet voldoende solliciteert. Sorry dat we nog bestaan, was niet de bedoeling! Valt me tegen van Aboutaleb.Maar het plan zal wel van JPB komen.
nn, nederland op 01-12-2008, 16:27
Ik vind dit hypocriet ,daar je immers als je aan het werk gaat naast een ANW uitkering je zodanig gekort wordt door de SVB,dat je maximaal op bijstandsniveau komt.
Ergo werkwillenden worden gestraft omdat zij aan het werk gaan en daar bovenop ook nog eens 42 % belasting betalen ,hetgeen door de SVB ook niet gecompenseerd wordt.
De bereidwilligheid tot werken wordt m.i. hierdoor door deze regering niet bepaald gestimuleerd,daar aan al deze feiten voorbij wordt gegaan.
AIS Keers v Zeeland, Huizen op 01-12-2008, 16:16
Laat Aboutaleb eerst eens wat van zijn Marokkaanse landgenoten aan het werk sturen en zelf rap naar Rotterdam verhuizen.
J. Den Hollander, dordrecht op 01-12-2008, 16:02
Plaats een reactie
Stuur artikel door