Ga direct naar de content

Politiek
29 oktober 2008
Van onze redactie politiek

Marokko roept vijftig imams terug

Kamerleden willen opheldering

Farid Azarkan

Farid Azarkan

Vrijdag ontbraken ongeveer vijftig Nederlandse imams in de moskee. Ze waren teruggeroepen naar Rabat voor godsdienstig overleg. „Onacceptabel”, aldus Kamerleden.

De Marokkaanse regering heeft vorige week veertig tot vijftig imams uit Nederland teruggeroepen voor overleg over godsdienstzaken. Het Samenwerkingsverband Marokkanen in Nederland en de Kamerfracties van CDA en PvdA noemen de handelswijze van Rabat onacceptabel.

De imams vertrokken vrijdag zonder moskeebesturen, moskeekoepels en gelovigen op de hoogte te stellen. „Vrijdag, toen de gelovigen naar de moskee kwamen voor het vrijdaggebed, waren ze er ineens niet meer. Ze waren naar Marokko vertrokken en de moskeeën zaten zonder imam,” vertelt directeur Farid Azarkan van het samenwerkingsverband. Hij werd op de hoogte gesteld door de Raad van Marokkaanse Moskeeën in Nederland, een koepel van ruim honderd gebiedshuizen.

Hij noemt de situatie bizar en onacceptabel. „De imams worden betaald door de moskeeën. Toch gaat de invloed van Marokko zo ver, dat die imams onmiddellijk hun koffers pakken als Rabat ze terugroept. Een deel doet dat uit angst voor de regering.” Marokko zou de tickets hebben betaald.

PvdA-Kamerlid Jeroen Dijsselbloem reageert verontrust op het vertrek van de voorgangers. „Mij is verteld dat ze teruggeroepen zijn voor instructie. Het is onaanvaardbaar dat Marokko zich zo bemoeit met Marokkanen in Nederland. Veel Marokkanen willen dit helemaal niet, die willen integreren.” CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg: „Dit is opnieuw een bewijs dat de Marokkaanse regering haar tentakels uitslaat in de Marokkaanse gemeenschap in Nederland.” Beide Kamerleden hebben het kabinet om opheldering gevraagd.

Volgens Farid Azarkan ondervinden moskeeorganisaties in toenemende mate bemoeienis van Rabat, dat grip en controle op emigranten wil houden. In februari heeft het Marokkaanse ministerie van buitenlandse zaken bekendgemaakt de invloed te willen vergroten. Er werd een raad voor religieuze zaken in het buitenland opgericht.

De Marokkaanse regering vreest dat de geldstroom richting het land opdroogt als de band met migranten losser wordt, meent Azarkan. Daarnaast wil Rabat het fundamentalisme onder Marokkanen in binnen- en buitenland bestrijden. Dat vereist ook greep op de onderdanen. Dijsselbloem sluit niet uit dat dit ook de reden is dat de imams naar Marokko werden teruggeroepen.

Al sinds de jaren zeventig bemoeit Marokko zich op allerlei manieren met de circa drie miljoen overzeese onderdanen. De parlementaire enquêtecommissie-Blok stelde in 2004 vast dat Marokko actief de integratie van Marokkaanse emigranten in Nederland belemmerde. De Tweede Kamer praat morgen over de lange arm van Marokko naar aanleiding van een spionagezaak in Rotterdam.

© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.

Reacties (68)

Ik meen mij te herinneren dat het Vaticaan, ook een op zichzelf staande overheid, zich ook actief bemoeit met de gang van zaken hier in de Nederlandse kerken. Buitenlandse invloed op geloofskwesties is dus zo vreemd nog niet.

Enig ingrijpen van een overheid in geloofsaangelegenheden lijkt mij zeer onwenselijk. Het is niet aan de overheid om te dicteren welke vormen van geloof acceptabel zijn. Zolang religieuze instituten in hun rituelen handelen binnen de kaders die de wet biedt, heeft de overheid zich afzijdig te houden.

Alexander, Den Haag op 30-10-2008, 17:24

De suggeste van Herman N. dat de Nederlandse regering de moskeeen zou moeten verplichten uitsluitend imams aan te stellen, die aan Nederlandse universiteiten hebben gestudeerd en Nederlands spreken en dat de imams slechts verantwoording schuldig zouden moeten zijn aan het moskeebestuur beschouw ik als een typisch staaltje Hollandse neokoloniale bemoeizucht. Schrijft onze regering ook voor hoe de antroposofen, de scientologen, de jehovisten etc. zich moeten organiseren?

Darick, Praag op 30-10-2008, 14:12

Flauwe kul allemaal. Nederland heeft toch ook nooit protest ingediend tegen het feit dat de paus bisschoppen terugriep. Of als er weer eens een concilie werd gehouden?
Wel vinger aan de pols, ok.

Hannes, Zuid Holland op 30-10-2008, 10:45

De meeste reakties, die geen overeenkomst zien tussen Islam en het Rooms-katholicisme zitten er m.i. helemaal naast. Rome probeert keer op keer Rooms-Katholieke politici moreel te chanteren.
Rome dreigt Roomse politici met excommunicatie, indien zij voor abortus, euthanasie en openstelling van het huwelijk stemmen.
als je gelooft, komt zoiets hard aan en dan voel je je hevig onder druk gezet, oftewel gechanteerd.
Ze bemoeien zich aldus op ongeoorloofde wijze met de interne politiek van Nederland, maar ook met de interne politiek van overwegend Roomse landen, zoals Spanje, Italie, enz.
Mijn eerste reaktie hierover is verdwenen, waarom??

Herman N., Amsterdam op 30-10-2008, 08:53

waarschijnlijk hebben ze het boek "trommelberg" van de schrijver Inigo Meerman gelezen!

Kees van R., Millingen aan de Rijn op 30-10-2008, 08:28

Dat de Marokkaanse regering deze imams heeft teruggeroepen is niet het probleem. Dat we niet weten waarvoor en waarom, daarover maken we ons zorgen. We wantrouwen de intentie van die regering bij voorbaat. Daar gaat het in wezen om. En daarover moet de discussie dus gaan.

Van Dijk, Leusden op 30-10-2008, 00:04

De Islam is een mengeling van religieuze, maatschappelijke en politieke overtuigingen, waarbij er maar 1 ding echt telt en dat is de opdracht in de Koran om 'oorlog te voeren tot de Islam de overheersende religie is.' Alle andere dingen zijn gewoon middelen daartoe, of het nou geweld, misleidende praat of wat dan ook is. Maar hoeveel van de mensen die reageren hebben de Koran gelezen? En wanneer wordt de regering (en kerkleiders) in dit land nu eens wakker voor de realiteit van wat de Koran voorschrijft? Ik heb de Koran dus WEL gelezen, en ben me echt rotgeschrokken.

Erwin, Eindhoven op 30-10-2008, 00:04

De kern van het onderhavige probleem is ontstaan (en daarbij vele andere bekende criminele problemen) toen men de eerste mensen met o.a. deze nationaliteit in Nederland binnenliet.
Heel veel Nederlanders hebben daar in de loop der jaren tegen geprotesteerd.
Maar die dove kwartels in Den Haag doen gewoon alsof ze gek zijn,
want ze laten nog steeds meer van dat soort in Nederland binnen.
(Het lijkt wel alsof ze er provisie voor opstrijken).
Voorspelling: Het wordt alleen maar erger en slechter. Beter wordt het nooit meer.

G.F., Heerlen op 29-10-2008, 22:44

Doordat we allemaal zo bezig worden gehouden door Marokkaanse ettertjes ligt de gehele aandacht bij die bevolking.Laten we niet vergeten dat de Turkse regering ook via moskeeën een flinke lepel in de heeft,of hoe zeg je dat ook al weer.Zie in Elsevier vandaag het stuk van Syp Wynia.Oogjes open houden Nederland!!

said Farhoun, Amsterdam op 29-10-2008, 20:59

Om de vijf jaren gaan alle Nederlandse bisschoppen naar Rome om met de paus en zijn medewerkers te overleggen, hoe zij hun dienst aan de kerk en in het bijzonder in Nederland het beste kunnen uitoefenen. Onlangs was een bisschop uit Nederland in naam van allen in Rome om mee te overleggen over een bepaald aspect van het christelijk geloof. Regelmatig nemen priesters uit Nederland deel aan internationale bijeenkomsten.
Laat die mensen toch, zolang ze niet tegen de Nederladse wetgeving ingaan. De regering moet zich daar helemaal niet mee bemoeien.

Ja Aarts, Rosmalen op 29-10-2008, 19:33

ik zou wel 185 Nationaliteiten willen hebben
dus dan ook 185 paspoorten
of een wereldpaspoort voor iedereen

Hans, Maailma op 29-10-2008, 18:06

@Cris, Waddinxveen: ik ben geen jurist, maar het lijkt me dat het mogelijk moet zijn de verblijfsvergunning van imams met een niet -Nederlandse nationaliteit in te trekken met een beroep op de nationale veiligheid. Wat betreft de dubbele nationaliteit, bilateraal overleg levert niets op. De angst om op tenen te gaan staan wordt handig gebruikt in de Arabische wereld om de eigen zin door te drijven.

E. ter Bree, Den Haag op 29-10-2008, 18:05

Marokko moet zich niet bemoeien met de imams, de moskee in Nederland is een onafhankelijk instituut. De regering van Marokko heeft niets te zoeken bij de imams in Nederland. Uiteindelijk worden deze imams door de obrengsten van het lidmatschap betaald. Ik heb nog nooit gehoord dat een imam in dienst is van de Marokkaanse overheid is.
Ik begrijp ook niet waarom deze imams gehoor hebben gegeven aan de oproep van Marokko.

Abdelaziz , Rotterdam op 29-10-2008, 18:05

Beste mensen, het is hoogst waarschijnlijk dat het volgende de reden is, wat de tekst aangeeft in volgende alinea :

"Daarnaast wil Rabat het fundamentalisme onder Marokkanen in binnen- en buitenland bestrijden. Dat vereist ook greep op de onderdanen. Dijsselbloem sluit niet uit dat dit ook de reden is dat de imams naar Marokko werden teruggeroepen."

Ik heb geen twijfel dat dit de hoofdreden is.
Groeten uit België,
Dujardin

Dujardin, A'pen op 29-10-2008, 18:05

Ik ben heel blij dat Marokko ze terug geroepen heeft. Hopelijk blijven ze voorgoed daar.

Namso, Rotterdam op 29-10-2008, 18:05

De houding van Marokko is weer maar eens een bevestiging van “eens Marokkaan, altijd Marokkaan”. Dat is geen zuiver racisme, maar gaat toch sterk in die richting. Idem dito voor Turkije. Uit die houding vloeit alleen nadeel voort voor de landen waar men Marokkanen binnenlaat. Hoelang duurt het nog voordat de wet er is die hier het hebben van 2 nationaliteiten verbiedt? Laten ze in Den Haag al maar eens beginnen met de 1e stap, namelijk dat immigranten die zeggen hun eigen nationaliteit niet te kunnen (lees: willen) opgeven – om welke reden (lees: excuus) dan ook - , dat dergelijke personen het Nederlands staatsburgerschap niet kunnen krijgen

Mo, Limburg op 29-10-2008, 18:04

Ik begrijp die ophef over dat paspoort niet. Het is irrelevant. De kern van de zaak is de botsing tussen de grondslagen van de verschillende culturen. Hier in het westen koopelt men loyaliteit aan een papier, hoe onzinnig. De tien procent van de wereldbevolking wil de ideologische dienst uitmaken. Overal in de wereld zien mensen politiek, wetenschap en godsdienst als onlosmakelijk aan elkaar verbonden.Wat het vereist is een paradigmaverschuiving van de minderheid in de wereld, gebeurt dat niet zal de onafwendbare verandering in de wereld fors negatief uitvallen voor het westen.

kofi aboikoni, Amsterdam op 29-10-2008, 14:58

Als Marokkaanse imams naar Nederland komen dan ontstaat er ophef. Marokkaanse imams worden voor overleg door de Marokkaanse Regering teruggeroepen dan ontstaat er ophef.
Nederlander van Marokkaanse komaf wordt Burgemeester van de een na grootste stad van Nederland, Rotterdam,dan ontstaat er ophef.
Er is een explosie waar te nemen van zeer goede Marokkanse voetballers in de Eredivisie, dat is reden voor een een stelletje racisten om daartegen te protesteren.
Anno 2008 schijnt het voor een niet onbelangrijk deel van de Nederlandse samenleving niet te verkroppen dat onder de Marokkaanse gemeenschap de nodige bewegingen ontstaan. Marokkaanse Fobie?

Ram, LANSINGERLAND op 29-10-2008, 14:57

Als we die Imams nu eens niet meer terug toelaten in Nederland. Stuur ze terug als ze op Schiphol landen.

Hans, Uden op 29-10-2008, 14:57

Was het niet in de jaren '50 dat de bisschoppen hun gelovigen verboden om op de PvdA te stemmen? En werden en worden bisschoppen niet regelmatig in de geloofsleer bijgespijkerd in het Vaticaan? Overigens, er is geen strikte scheiding tussen kerk en staat. Veel gemeenteraden hebben een ambtsgebed. Beatrix is bij de gratie gods onze vorstin. God zij met ons, staat op onze muntstukken. Splinters en balken. Draven we niet een beetje te ver door mensen? Vrijheid van godsdienst en vrijheid van mening zijn kernwaarden en daarmee kan niet ineens gesjoemeld worden omdat Nederland jaren lang een laks integratiebeleid heeft gevoerd.

hendrik de wit, bakkum op 29-10-2008, 14:57

Teruggeroepen voor godsdienstig overleg... Lees: instructies te krijgen hoe nu een stap verder te gaan in de te volgen stategie.

Jacob, Leiden op 29-10-2008, 14:57

Als de Marokkaanse regering ten doel heeft fundamentalisme in binnen en buitenland te bestrijden is er volgens mij een gezamenlijk belang. Zou je ook eens over in gesprek kunnen ipv gelijk roepen dat je op elkaars tenen staat. Het is raar wat Marokko doet, maar de NLse regering zou willen dat ze zoveel grip op 'de marokkanen' had. Dus, hup er achteraan met een vliegtuig vol diplomaten...

bro, utrecht op 29-10-2008, 14:55

De parlementaire enquêtecommissie-Blok stelde in 2004 vast dat Marokko actief de integratie van Marokkaanse emigranten in Nederland belemmerde.

Dit is vastgesteld! Je kunt er van alles bijhalen, de RK, het voorkomen van radicalisering ect. maar dit feit staat er en wat doen we er aan? Logisch zou zijn om die belemmering, inmenging, op te heffen? Er is maar een antwoord op mogelijk, een politiek antwoord. Deze crisis heeft veel meer voor dan nadelen voor regeringen om dingen te doen die ze normaal niet kunnen doen, als het water hen aan de lippen komt? Praten we na of denken we zelf na?

Karel, Amsterdam op 29-10-2008, 14:55

Redenaties in de trant van Herman N. 00:58 zijn bizar maar vinden veel gevolg en worden tot in de oneindigheid nagekakeld.. dat blijkt als je de reacties na hem leest. Dan zou iedere organisatie die invloed wil hebben, zoals een organisatie met anarchisme als geloof, gevaarlijk zijn. We hebben het hier over ECHTE macht-willers, zoals die binnen de islam en ook vaak bij socialisten wordt bestreefd. Mensen met echte fatwa's...Kortom, die Herman is een demagoogje, en vasthoudend en dus gevangen in een of ander ideologies blok.

wiljan45, rotterdam op 29-10-2008, 14:55

Nu de RK kerk in de discussie wordt getrokken, is het misschien aardig te melden dat de pretentie van de paus om zich ook met wereldse zaken te mogen bemoeien, berustte op de Donatio Constantini (de Schenking van Constantijn) uit de 9de eeuw. Volgens die Donatio zou keizer Constantijn de paus de kerkelijke staat hebben geschonken en daarmee het recht zich met de wereld te bemoeien. Dankzij de opkomst van het kritische humanisme in de 15de eeuw, is de Donatio in 1440 als vervalsing ontmaskerd. Daarmee verdween de juridische bodem onder de pretenties van de paus die overigens wel bleef proberen invloed op wereldse zaken uit te oefenen.

c.h.slechte, schiedam op 29-10-2008, 14:53

Ik heb een heel simpele oplossing: van de inwoners met meer dan een nationaliteit alleen de effectieve nationaliteit registreren. In het geval men naast de Nederlandse ook een andere nationaliteit bezit, wordt alleen de Nederlandse nationaliteit geregistreerd. Kom men vanzelf af van de stigmatisering en heeft men alleen met Nederlanders te maken.

Piet Westland, Westland op 29-10-2008, 14:52

Nederland moet Marokkanen en andere moslims eindelijk eens als gelijkwaardige mensen gaan behandelen. Dat houdt o.a. in dat er alleen nog geld van Nederland naar Marokko gaat als er ook vrij betalingsverkeer mogelijk is van Marokko naar Nederland. Dat moslims alleen nog met Nederlandse vrouwen mogen trouwen als Nederlanders ook met moslimvrouwen mogen trouwen. Dat moslims alleen vrijheid van godsdienst krijgen als moslims die vrijheid van godsdienst zelf ook toestaan. Dat Marokkanen alleen nog een uitkering krijgen als Nederlanders die in Marokko ook krijgen. Etc.etc.. Zolang dat niet zo is, is er absoluut geen sprake van gelijkwaardigheid.

Hans, Amsterdam op 29-10-2008, 14:51

Een vraag in reactie op E ter Bree. U schrijft het volgende:
"Zolang er zoiets is als een dubbele nationaliteit zal de Marokkaanse regering een vinger in de pap hebben hier - een onaanvaardbare aantasting van de nationale soevereiniteit. De regering (...) moet inderdaad verbieden dat imams met een andere dan een exclusief Nederlandse nationaliteit in functie zijn."
Even afgezien van de vraag of dit wenselijk is - ik ben er nog niet uit - vraag ik me af of dit in Nederland überhaupt mogelijk is i.v.m. de wettelijke scheiding van kerk (religie) en staat. Kunt u daar iets over zeggen?

cris, waddinxveen op 29-10-2008, 14:51

Allemaal heel grappig, het verbaast dat Trouw dit negatieve stuk betreffend dat islam en marokko plaatst. Dat druist tegen haar aai- theedrink cultuur van onze z.g. medelanders in.
De nederlandse regering toont zich natuuurlijk weer geschokt en sluit vervolgens weer de ogen. Zij zullen het niet eerder leren dan bij wijze van spreken het marokkaanse leger aan de grenzen staat.
Wat dat betreft is onze kamer een poppenkast en de ministers Jan Klaasen en Katrijn.
Trouw volgens mij begonnen in als verzetsblad WO II, zal door haar linkse signatuur, lonkend naar het socialisme en islam, in haar naïviteit en linkse meelopen ten onder gaan.

Willem Wordt, Wakkerdam op 29-10-2008, 14:49

Ik Snap die drukte niet, ze komen wel terug, en zo niet, ook goed.

Carlo, Amsterdammer op 29-10-2008, 14:47

Voor alle duidelijkheid, de Christelijke kerk erkent de scheiding van godsdienst en staat, de islam erkent die niet. // Ik begrijp niet waarom er nog westerlingen zijn die vinden dat ze moeten opkomen voor de islam. Onwetendheid of een verborgen agenda? Sinds Lenin vindt het socialisme al dat ze er alleen in zullen slagen de socialistische éénpartij staat in het Westen te vestigen als ze de Westerse cultuur en meer bepaald de christelijke ziel ervan kunnen vernietigen (zie Gramsci en Lukács). Ze zijn dus niet zozeer tegen godsdienst, als wel tegen de christelijke godsdienst. Vandaar dat ze geen probleem hebben met een alliantie met de islam.

PV, Maastr. op 29-10-2008, 14:47

Op welke gond noemt Mohammed VI zich het hoofd van de gelovigen in Marokko? Het is tijd dat de Marokkaanse moslims zich daar eens op bezinnen. Voor de 19-e eeuw was de sultan helemaal niet het hoofd van alle moslims in Marokko. Men had lokale leiders. Deze plaatselijke variant van het wahabidisme (de koning aan het hoofd van alle moskeeën) kwam eigenlijk uit Saoedie-Arbië en is van vrij recente datum. Vooral in het licht van de wandaden van Hassan II, zou het nuttig zijn die instelling aan te passen aan de 21-e eeuw.

T. Kuzio, Rotterdam op 29-10-2008, 14:47

Als men de islam en de imams zo onder de loep legt, dan is het goed dat ook met de katholieke kerk te doen. Rome bepaalt welke bisschoppen er komen, tegen de zin van de Nederlandse bevolking. Rome bepaalt het beleid van de katholieke kerken in Nederland. En waarom niet meer protest tegen een organisatie die vrouwen weert in functies en authoritair en ondemocratisch is? Het is altijd kritiek op de islam, maar waarom gaan de katholieken vrijuit? Dat meten met twee maten irriteert me mateloos. En al die kritiek op de Koran, in de Bijbel vind je ook veel vrouwonvriendelijke teksten. Niemand hoor je erover? Zeker niet in de Tweede Kamer!

Maarten , Amsterdam op 29-10-2008, 14:45

Voor alle duidelijkheid om de vergelijking met de RK Kerk kracht bij te zetten: De paus is het hoofd van de kerk en zetelt in: jawel, Vaticaanstad, een soevereine staat. De paus is derhalve staatshoofd. Priesters zijn in dienst van de RK Kerk en beloven trouw aan de paus. Het enige verschil is dat priesters geen staatsburgerschap hebben van Vaticaanstad, maar dat is hooguit een detail.

Joop, Den Haag op 29-10-2008, 11:47

Het grootste probleem van Islam is dat politiek en religie onlosmakelijk zijn verbonden en dat misleiding en leugen veelvuldig worden gehanteerd als dit in het belang is van Islam en om de ongelovige christenhonden te bestrijden.

Bukowsky, Santiago op 29-10-2008, 11:37

Het wordt tijd dat onze Nederlandse regering spijkers met koppen slaat. Soebatten bij Marokko of ze alsjeblieft Marokkanen willen toestaan hun nationaliteit en paspoort op te geven heeft geen zin, Marokko zal ons hoogstens aan het lijntje houden. Elke persoon in Nederland met een dubbele nationaliteit voor de keus stellen: opgeven die tweede nationaliteit of anders de Nederlandse verliezen. Klaar. Niet l*llen maar poetsen.

Jo, Groningen op 29-10-2008, 11:37

Er moet in Nederland een verplichting worden ingevoerd dat alle 'godsdienstmedewerkers' Nederlands spreken en aleen de Nederlandse nationaliteit hebben. Dat geldt dus voor ALLE godsdiensten. Opruiers moeten direct opgesloten worden, en extremistische godsdiensthuizen direct sluiten.

Klokkenluider, zonder regeling op 29-10-2008, 11:37

Waarom moet de katholieke kerk hier in hemelsnaam weer bij betrokken worden? Men zou niet alles op een grote hoop moeten vegen, een priester is geen imam en andersom, laat iedereen toch in zijn/haar waarde!

Piet, Veluwe op 29-10-2008, 11:37

Inderdaad kan het niet geduld worden dat een buitenlandse regering zich bemoeit met Nederlandse kwesties en belangen van Nederlanders. Dit zal steeds vaker voorkomen. De enige mogelijkheid is, het Marokkaanse paspoort van deze Marokkaanse Nederlanders ongeldig te verklaren. Indien dit niet door de regering van Marokko wordt gedaan dan zal dit Marokkaanse paspoort in Nederland niet meer mogen worden geaccepteerd. De Marokkaanse Nederlanders moeten kiezen: voor Nederland of voor Marokko, een andere mogelijkheid is er niet.
A.E. te U.

A.E., Utrecht op 29-10-2008, 11:37

Bisschoppen worden samengeroepen in Rome door een geestelijke leider, niet door een wereldlijke leider zoals in Marokko. Met andere woorden, wat we hier nog maar weer eens zien is een voorbeeld van het feit dat er in de islam géén scheiding is tussen moskee en staat. Wie dus de islam met het Christendom denkt te kunnen vergelijken, is zich er blijkbaar niet van bewust dat hij appels met citroenen vergelijkt, en dat hij onrechtstreeks een ideologie steunt die tegen democratie is. In de "democracy index 2007" van de Economist Intelligence Unit staat Marokko in de categorie "Authoritarian regimes", net als de meeste andere Arabische landen.

l.karremans, heusden op 29-10-2008, 11:37

Veel ophef over een zaak die, door de vervagende banden met Marokko, onze Marokkaanse medeburgers op enige termijn zelf zullen oplossen. Omdat ook zij een Nederlands kritische geest ontwikkelen begrijpen zij de doelstelling van de koning en zullen daar al dan niet aan willen bijdragen. Het is hun keus om Marokko te steunen, maar Marokko heeft in zijn ontwikkeling ieders steun nodig. Wij allochtone Nederlandse burgers mogen best wat medegevoel opbrengen voor de in Marokko wonende familieleden van onze Marokkaanse Nederlanders. Het is een mooi land waar wij hartelijk ontvangen worden; dat dat zo mag blijven!!

H.Ferwerda, Koudum op 29-10-2008, 11:37

De Marokkaanse regering, doet dit als een oog om oog tegen de Nederlandse regering, die vermoeden had tegen een politieagent die werkt als spion voor de Marokkaanse geheime dienst. Misschien vermoedt de Marokkaanse regering dat deze imams spionnen zijn, die werken voor de Nederlandse geheime dienst. Wat een walhalla voor het winnen en kapot maken van arme zieltjes. Wat is het doel eigenlijk?

larbi Alili, Delft op 29-10-2008, 11:26

Het is heel simpel: élke staatssoevereiniteit is mensonterend. De mensenrechten staan toe dat mensen onbelemmerd contact mogen hebben met elkaar, wereldwijd. Wij, wereldburgers, moeten dus het wereldburgerschap invoeren en alle paspoortgedoe afschaffen, maar daartegenover wel een effectieve mondiale persoonsregistratie bijhouden om te controleren of al die "vrije" mensen wel de mensenrechten respecteren, dus controleren of ze ook echt vrij zijn! Vergelijkingen met de rk kerk zijn niet ter zake. Ik ben vóór een mondiale sociale controle, ja, ook t.a.v. de paus en hare majesteit! En voor dít moment: wég met die 50 imams!

F.M. Vermeulen, Roosendaal op 29-10-2008, 11:26

Uitgangspunt moet zijn, dat in ons land de wet niet mag worden genegeerd. De RK-kerk kent officieel geen legale abortus, en heeft talrijke randvoorwaarden bij het toepassen van rechtsregels.De uitbreiding van het zgn. ware geloof voor het winnen van zieltjes over de hele wereld was de vorige eeuw nog een activiteit, waarbij wel tevens de zorg voor zieken, onderwijs en westerse beschavingsregels ter hand werden genomen door over het algemeen zeer integere missionarissen en kloosterlingen. Blijft de vraag in hoeverre staatshoofd van een moslimland in dit soort activiteiten vergelijkbaar is met de RK-kerk?
RK kerkleden zijn nu wel aangepast.

Harrij Zoetjes, Rijswijk op 29-10-2008, 11:26

De positie van Marokko met betrekking tot de Marokkanen hier wordt zo duidelijk. De invloed van de Turkse overheid op de imams hier reikt overigens nog verder. Gezien de grote invloed van de imams binnen hun leefgemeenschappen en zo ook op het politieke leven van de moslims getuigt dit van een zeer ongewenste directe invloed op het reilen en zeilen in Nederland. De Kamer heeft dit steeds geaccepteerd en zo mogelijk gemaakt. En bij o.m. de PvdA staat de deur wijd open voor beïnvloeding. Laatst bleek een rechercheur met contacten hier op de hoogste niveaus en rolmodel voor de Marokkaanse gemeenschap te werken voor de geheime dienst van Marokko.

J.J. van der Gulik, Andijk op 29-10-2008, 11:26

Het past helemaal in de planning van de overname van Nederland. De strakke banden met Marokko blijven strak of worden nog strakker en de instructies komen uit Rabat. De slappe houding van de Nederlandse regering zal daar niets tegen doen uit angst en de zalvende hand blijven leggen op de zere plek.
Over een jaar of 50 is het een provincie van Marokko.

Dirkpieter, Los Álamos España op 29-10-2008, 11:20

Met landen die hier spionneren zoals Marokko, kun je betrekkingen verbreken of reciprociteit(wederkerigheid) toepassen: een visum voor dat land : 50 euro,dan een visum voor Nederland voor een burger van dat land óók 50 Euro.Zo zou n.a.v.Aboutaleb, Nederland een Nederlandse burgemeester voor Casablanca moeten eisen....Ook Nederlandse spionnen zou men in Marokko moeten accepteren.Geld naar Marokko sturen is vrij,van Marokko naar Nederland: verboden!(men zou kunnen integreren!)Deze zaken moeten staatsrechtelijk geregeld worden. Als burger bekeurd worden door een buitenlandse agent kon alleen in '40-'45! Een taak voor onze kneuzenregering!

Carel van Eeden, Landsmeer op 29-10-2008, 11:20

Een maand geleden las ik dat AIVD meldde dat de Marokkaanse overheid spionnen aan het rekruteren was in Nederland, oa om oppositiegroepen in de gaten te houden. En dan worden nu ook nog een keer de imams teruggeroepen voor heropvoeding en bijscholing. Ik vind al die vergelijkingen in eerdere reacties, dat het om een puur religieuze aangelegenheid gaat dan ook nogal naïef. Dit soort zaken laat goed zien waarom een dubbele nationaliteit onwenselijk is.

Bart, Rotterdam op 29-10-2008, 11:20

Ik vind dit allemaal een tikkeltje overdreven en misschien naïef. Aan de ene kant hebben we in Nederland de grootste problemen en angst voor radicalisering, en aan de andere kant zijn we tegen alles en iedereen die daartegen iets wil ondernemen. De Marokkaanse overheid heeft duidelijk gezegd dat ze de import Islam uit het oosten willen tegen gaan omdat deze intolerant en radicaal is. In Marokko geldt dat alleen de Maliki-leer van de Islam gepredikt mag worden. Deze vorm is zeer tolerant vredig en open. Als dit de reden is waarvoor deze imams zijn uitgenodigd dan ben ik het daar zeer mee eens. En wat SMN doet is populistisch, Jammer

MohBo, Kerkrade op 29-10-2008, 11:20

Dan toch nog maar een keer de dubbele nationaliteit. Wij zijn daarin zelf ook dubbel. Als de nieuwe burgemeester van Rotterdam behalve de Nederlandse ook de Zweede nationaliteit zou hebben, zou het niemand iets kunnen schelen. Marokko bewijst steeds weer dat veel mensen terecht bezwaar maken tegen de combinatie van de Nederlandse en de Marokkaanse nationaliteit. Als Nederland een vuist maakt, kan dat probleem worden opgelost en zijn we van die vervelende discussie af. Wat mij betreft: iedereen mag zoveel nationaliteiten hebben als hij wil, maar wie een functie in het publieke domein heeft, moet kiezen. Ook dat beëindigt een lastige discussie.

c.h.slechte, schiedam op 29-10-2008, 11:20

De Marokkanse regering weet dat er tegen Nederland een rechtzaak ligt bij het Internationaal Strafhof. Omdat de Nederlandse media deze rechtzaak tegen Balkenende & co verzwijgt, heb IK de Marokkaanse regering gevraagd mij te helpen = help mij terrorisme in NL te voorkomen, terwijl Balkenende juist oorlog wil... Het volledige dossier is gepubliceerd op www.desireestokkel.nl FBI & Interpol lezen mijn sites dagelijks, evenals de regering van Portugal, China, Rusland, Jordan, Taiwan, Argentinië...and Iran...

desiree stokkel, bloemendaal op 29-10-2008, 11:20

De reaktie van Herman is juist,toch zit er een verschil in dat wel degelijk van belang is.De kerk is een religieus instituut en de bischoppen zijn daar onderdeel van.Ook hoort de Katholieke kerk in deze samenleving en zet niet aan tot haat jegens de Nederlandse bevolking.De imam (een moslim geestelijke die soms oproept tot haat naar het westen)is een religieus (soms gevaarlijk)man maar moet zodra hij in Nederland aan Nederlanders les geeft zich aan Nederlandse regels en wetten houden.Wij hebben scheiding van kerk en staat,en daar mag de regering van Marokko zich totaal niet mee bemoeien.Rabat is de staat,de paus een geestelijk leider.

Said Farhoun, Amsterdam op 29-10-2008, 11:20

Let even op het woordgebruik: deze Marokkaanse Nederlanders worden teruggeroepen. Van Marokko naar Nederland is heen, van Nederland naar Marokko is terug.

JW, Buitenland op 29-10-2008, 11:20

Vraag de imams bij terugkomst onmiddelijk en precies wat er gezegd is,uiteraard apart zodat men elkaar niet kan napraten.Zoals al veel gereageerd geen dubbele paspoorten meer,wie hier leeft is Nederlander of kiest voor Marokko en verdwijnt.Trek ook Marokkanen die hier een uitkering hebben na,hoe bestaat het dat er zoveel geld naar Marokko verdwijnt,echte bijstandsmensen hebben die extraatjes niet.Ook een constante oor in de moskee is beslist nodig.Hoeveel ruimte en vrijheid geeft de islam aan Christenen en joden en anders gelovige in die landen?Gewoon steng zijn en GELIJKE MUNT eisen.

Nour, Amsterdam op 29-10-2008, 11:20

Dit is een voorbeeld waaruit blijkt dat de dubbele nationaliteit geen 'non-issue' is. De imams geven als Marokkaanse staatsburgers gehoor aan het verzoek van hun staatshoofd om voor overleg naar Marokko te komen. Anders hadden zij daar niks te zoeken. RK-bischoppen zijn hierarchisch ondergeschikt aan het Vaticaan, maar zijn geen Vaticaanse staatsburgers. Het Vaticaan mag zich alleen bemoeien met religieuze zaken. Marokko mag t.a.v. haar onderdanen zich ook bemoeien met politieke zaken. Conclusie: een dubbele nationaliteit blijft controversieel omdat het hoe dan ook tot een botsing van belangen kan leiden. Zoals nu blijkt.

g.hannes, ter aar op 29-10-2008, 09:14

Met de argumenten van de heer Noordegraaf ben ik het eens, maar zijn vergelijking gaat mank. De paus roept zijn 5de kolonne terug in zijn hoedanigheid als kerkleider. Dat is niet leuk, maar het is zijn goed recht. De Marokkaanse regering houdt geestelijken in haar greep en via die geestelijken ook mensen. De EU zou hard moeten optreden tegen Marokko. Te beginnen met de eis dat iedere Marokkaan zijn paspoort mag(!) teruggeven. Dat zou al veel schelen. Bovendien moet Nederland niet meewerken aan die idiote lijst met namen die Marokkanen hun kinderen moeten geven. De Kamer piept, maar zou moeten brullen. Dit is koren op de molen van Wilders!

c.h.slechte, schiedam op 29-10-2008, 09:14

Het verschil met de katholieke kerk is dat deze door de meeste mensen in NL genegeerd wordt terwijl de moslims in NL braaf luisteren naar de imams. Helaas hebben we wel politici in NL die braaf naar de katholieke kerk luisteren.....

Harry, Delft op 29-10-2008, 09:12

Geen woord toe te voegen aan de reactie van Herman, helemaal mee eens!

Joop, Den Haag op 29-10-2008, 09:12

absoluut onaanvaardbaar. Nu maar hopen dat zelfs partijen als de PvdA eindelijk inzien dat het op vogelaarmanier niks wordt. Ik heb er een hard hoofd in.

sinks, ede op 29-10-2008, 09:12

We kunnen hier nu appels met peren vergelijken maar alle religies zijn in feite op lucht gebouwd en danken hun bestaan aan de al dan niet of wel domme mensen die graag iets willen "geloven" in hun zoogdierlijke bestaan op deze wereld. Dat de mens kan denken en daarmee bewustzijn heeft wil nog niet zeggen dat een collectief waanidee van een leven na de dood daarmee de waarheid is van ons bestaan. Religieuse voorgangers die "instructies" ontvangen uit den vreemde zijn in mijn ogen een vijfde collonne en dienen als ongewenste personen uit Nederland geweerd te worden, Nederland is een souvereine Staat en dat moet zo blijven.

Maarten, Den Haag op 29-10-2008, 09:05

Inderdaad Rome roept zijn Herders ook systematisch op, ter verdere instruktie. Zoek eerst eens uit of er iets aan de hand is en wat ipv vooruit zo'n heisa, of roep de R.K . Kerk leiders in Nl ook op zich los te maken van Rome.

Willem, Aalst op 29-10-2008, 09:05

Het verschil is dat Nederland kennelijk vergeetachtig is t.a.v. de katholieke kerk. Ik zie echt het probleem niet, eigenlijk. Wanneer onze leiders naar een of andere WTO-top afreizen om hun religie uniform te houden, dan hoort men niemand; zelfs in deze tijden niet.

R.B., KR op 29-10-2008, 09:02

Het gedoe om de Islam is hysterisch te noemen, maar dit zijn zaken waar ik de politiek echt ongelooflijk slap vindt. Alleen de reactie al zegt genoeg. Maak Marokko nou eens met keiharde bewoordingen duidelijk dat het afgelopen moet zijn. Zo niet en bij het minste of geringste, einde oefening. Geen hulp bij dubbele nationaliteit, geen diplomatieke relaties, beperkingen van het grensverkeer onderling, beperking financiele transacties en de groeten. Niet altijd maar blijven lullen opdat dat soort landen de gelegenheid hebben om maar te blijven prikken en te proberen. Ga nou eens uit van de kwade wil en punt uit. Doen ze met alle NL burgers ook

Kuipers, Amsterdam op 29-10-2008, 09:02

Zolang er zoiets is als een dubbele nationaliteit zal de Marokkaanse regering een vinger in de pap hebben hier - een onaanvaardbare aantasting van de nationale soevereiniteit. De regering, die tot nu toe veel en veel te slap heeft gereageerd in de onderhandelingen met Rabat, moet inderdaad verbieden dat imams met een andere dan een exclusief Nederlandse nationaliteit in functie zijn. De dubbele nationaliteit is een gedrocht en zal nog veel problemen veroorzaken en dient unilateraal afgeschaft te worden.

E. ter Bree, Den Haag op 29-10-2008, 09:02

Wat is nu eigenlijk het verschil met de organisatie van de Rooms-katholieke kerk?
Het Vaticaan roept regelmatig alle bischoppen en kardinalen voor vergaderingen en overleg naar Rome. Daar worden ze niet alleen 'bijgeschoold' ,maar ook opgezet tegen de politieke systemen in de betreffende landen.
De paus roept zijn bisschoppen en kardinalen uitdrukkelijk en expliciet op, Rooms-katholieke politici te dwarsbomen, die voor euthanasie, abortus en openstelling van het huwelijk stemmen. Politici, die voor deze zaken stemmen, worden zelfs gedreigd met buitensluiting uit de geloofsgemeenschap en onthouding van de zalving op het sterfbed.

Herman N., Amsterdam op 29-10-2008, 00:58

Met mijn voorgaande reaktie wil overigens ik niet aangeven, dat ik de handelswijze van de koning van Marokko, goed wil praten. integendeel.
De Nederlandse regering zou de moskeeen m.i. zelfs moeten verplichten uitsluitend imams aan te stellen, die aan Nederlandse universiteiten hebben gestudeerd en Nederlands spreken. Daarbij zouden de imams slechts verantwoording schuldig moeten zijn aan het moskeebestuur.

Herman N., Amsterdam op 29-10-2008, 00:58

Met mijn voorgaande reaktie wil overigens ik niet aangeven, dat ik de handelswijze van de koning van Marokko, goed wil praten. integendeel.
De Nederlandse regering zou de moskeeen m.i. zelfs moeten verplichten uitsluitend imams aan te stellen, die aan Nederlandse universiteiten hebben gestudeerd en Nederlands spreken. Daarbij zouden de imams slechts verantwoording schuldig moeten zijn aan het moskeebestuur.

Herman N., Amsterdam op 29-10-2008, 00:58

Met mijn voorgaande reaktie wil overigens ik niet aangeven, dat ik de handelswijze van de koning van Marokko, goed wil praten. integendeel.
De Nederlandse regering zou de moskeeen m.i. zelfs moeten verplichten uitsluitend imams aan te stellen, die aan Nederlandse universiteiten hebben gestudeerd en Nederlands spreken. Daarbij zouden de imams slechts verantwoording schuldig moeten zijn aan het moskeebestuur.

Herman N., Amsterdam op 29-10-2008, 00:58

Plaats een reactie

U hebt geen naam ingevoerd.

U hebt geen woonplaats ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

U hebt geen reactie ingevoerd.

Uw reactie is te lang.

Gebruik maximaal 650 tekens. U heeft nog 650 tekens. Lees ons reglement

Stuur artikel door

Verstuur dit artikel naar

U hebt de naam van de ontvanger niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

Uw gegevens

U hebt de naam van de zender niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

counter
Polderpeil

Wat moet de overheid doen tegen de Marokkaanse bemoeienis met imams?

Ga naar het polderpeilarchief

Polderpeil

Wat moet de overheid doen tegen de Marokkaanse bemoeienis met imams?

Geen buitenlandse imams meer toelaten en een eigen imamopleiding beginnen

58 %

 
Een krachtig protest indienen

21 %

 
Niets. Dit is geen politieke maar een geloofskwestie

14 %

 
Stimuleren. Marokkaanse bemoeienis is goed tegen radicalisering

7 %

 

Totaal aantal stemmen: 1810

Ga naar het polderpeilarchief

RSS

Het politieke nieuws via RSS

Politiek

Bindend leiderschap in de politiek

In Buitenhof praten demissionair minister Klink (CDA), oud-PvdA-fractievoorzitter Wallage, oud-VDD-minister De Grave en NRC-redacteur Bas Heijne over politieke leiders en het nieuwe politieke landschap dat deze week vorm kreeg.

Get Microsoft Silverlight

weekblog | Biskop

Waar een wil is, is een spoorlijn

Voor een Tweede Kamerlid zijn maar weinig dingen zeker. Zo weet je dat een regeerperiode gewoonlijk vier jaar duurt, maar dat die periode danig kan worden verkort als een kabinet valt.

politiek

Weekblog politiek

Elke week lossen Kamerleden elkaar af voor een weekblog die een kijkje biedt achter de schermen van het Haagse Binnenhof. Deze week: Jack Biskop (CDA).