Laura (13) snapt niets van tumult
De 13-jarige Laura Dekker (R) en haar vader (L) maandag in het gerechtsgebouw in Utrecht. © ANP
Alleen de wereld rondzeilen op je dertiende? Laura Dekker wil het graag. Haar ouders ook. Maar de kinderbescherming niet.
De 13-jarige Laura Dekker wil vanaf september in haar eentje de wereld rondzeilen. Haar ouders hebben geen bezwaar tegen haar twee jaar durende reis, maar de Raad voor de Kinderbescherming wel. Voor de rechtbank in Utrecht eiste de raad gisteren dat hun zeggenschap over het kind wordt beperkt.
De zeilster uit Wijk bij Duurstede wil als jongste wereldzeiler een nieuw record vestigen. Nu ligt het record op 17 jaar. Onderweg wil het meisje onderwijs op afstand volgen, zodat ze bij thuiskomst haar havo-diploma kan halen.
„Laura heeft zout in haar bloed,” aldus haar advocaat Peter de Lange. Hij stelt dat het meisje ’net als andere topsporters’ in staat moet worden gesteld haar passie te volgen.
De Raad voor de Kinderbescherming twijfelt niet aan de zeiltechnische kwaliteiten van de scholiere. Wel zijn er zorgen over haar ontwikkeling. „Kinderen hebben er recht op zich tot een stabiel persoon te ontwikkelen, door onderwijs, contact met leeftijdgenoten en hulp van de ouders”, aldus een woordvoerder. „De vraag is of dat op deze manier kan.”
Een solozeiltocht is niet zonder risico’s. Slaapgebrek, hallucinaties bij lange windstiltes, gevaarlijk weer en ander scheepvaartverkeer kunnen tot ongelukken leiden.
Docente familierecht Christina Jeppesen de Boer van de Universiteit Utrecht kent geen vergelijkbare zaken. „Dit is een principiële zaak: beslissen de ouders of de staat uiteindelijk over dit kind?” De rechter kon al ingrijpen bij verwaarlozing of mishandeling van een kind. „De vraag is nu of dat ook kan als een kind iets graag lijkt te willen, en de ouders het daarin steunen.”
Zelf vindt Laura Dekker alle tumult rondom haar voorgenomen solotocht ’een beetje overdreven’, zei ze gisteren na de rechtszitting: „Ik heb nog niet eens één meter gezeild.”
© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.





Reacties (132)
Ze kan haar hele leven nog zeilen, maar niet haar hele leven kind zijn. Net als ieder ander kind moet ze leren dat in de echte wereld je niet altijd je zin krijgt. Wat is er mis met eerst school afmaken en ondertussen nog wat ervaring opdoen? Het draait naar mijn mening veel te veel om dat record en de publiciteit die dat zou opleveren.
Isabelle, V op 03-11-2009, 14:39
Wat ik mij afvraag hoeveel van de mensen hier heeft zeil ervaring. En dan niet in een Valkje maar met een kajuit zeilboot en ervaring met het zeilen in de nacht en op zee.
Ik denk weinig maar hoe komen we dan allemaal op deze meningen. Gebaseerd op gevoel en niet op kennis en feiten.Ik bezit een redelijke ervaring en kan redelijk goed zeilen ook met 8bft maar denk dat Laura toch meer ervaring en kennis heeft dan ik met mijn 42 jaar. zij heeft op wateren gevaren met haar ouders waar ik alleen van kan dromen. van mij mag ze gaan en haar ouder als zij haar kind daar in steunen vind ik dat oke laat hun de ervaring gebruiken voor de reis.
The Happy Sailer, Almere op 29-10-2009, 20:17
Laura en haar vader staan blijkbaar graag in de belangstelling.
Stop aub met berichten over Laura
Hans Kramp, Zuid-Beijerland op 05-09-2009, 15:09
Staan al die mensen die denken dat om de wereld zeilen een schoolreisje is straks ook vooraan bij de stille tocht voor Laura?
Ouders die hun kind aan zo langdurig aan zulke risico's willen blootstellen zijn niet goed wijs.
Burger, Nijmegen op 28-08-2009, 17:01
Ik lees hier reacties met betrekking op de VOC (kom op, mensen werden in die tijd niet ouder dan dertig, de verhoudingen lagen anders!), blauwe vinvissen (hallo?!) en leerplicht wetten. Deze meid hoort te spelen en de functie van een mascararoller te ontdekken, niet de uitgegraven diepten van de Marianentrog. Het is duidelijk dat, hoe avontuurlijk en leuk het nu ook lijkt, dit op de lange termijn echt geen goede gevolgen zal hebben voor dit meisje. Wie weet wat ze dan wil als ze twintig wordt? Naar Mars met een raket? Of misschien wel op zoek naar Atlantis? Nee, zij staat onder de Nederlandse wet en blijft dus maar fijn hier.
Vogel, Maastricht op 28-08-2009, 12:31
Ik vind de ouders van dit meisje betrekkelijk onverantwoord bezig, anderszijds vind ik dat de instanties hun prioriteiten verkeerd leggen.
Ik vind, dat ouders, die vanuit fundamentalistisch religieus perspektief 14 kinderen op de wereld zetten en waarvan de vader als binnenvaartschipper vervolgens de opvoeding en zorg aan zijn wereldvreemde vrome vrouw overlaat, vele malen meer onverantwoordelijk, dan de ouders van dit vrij op gevoede meisje.
Ik ben zelf groot voorstander van het gerechtelijk vervolgen van die ouders en hun prediker.
Een gezin met 14 kinderen geeft logistieke problemen en die los je niet op met het aanbidden van god.
Herman N., Amsterdam op 28-08-2009, 08:58
De voorgenomen reis van Laura heeft veel risico's en gevaren. Veel daarvan worden genoemd in verschillende discussies, maar over een bepaald risico hoor je niets. Er is een kans dat een blauwe vinvis net boven komt om frisse lucht te happen op die plaats waar Laura met haar bootje vaart. Dan slaat het bootje om en ligt Laura overboord. Een blauwe vinvis kan 30 meter lang en 170 ton zwaar worden, terwijl het bootje van Laura slechts 3200 kg weegt. Een blauwe vinvis merkt er dus helemaal niets van als daar een bootje vaart.
Aart Tuynman, Den Haag op 27-08-2009, 20:12
toch merkwaardig dat we 5 tot 10 jarige violisten op hoog niveau heel gewoon vinden die 8 uur per dag 'oefenen'.
Toch zijn de regels in dit land er niet voor niets en dit hebben we aan ons zelf te danken. Als er een uitzondering zou worden gemaakt voor Laura dan staat de 10 jarige solo-wandelaar die rond de wereld wil lopen volgende week klaar, en dan ??!
resequencer, www op 27-08-2009, 20:05
Ouders die een kind van 13 helemaal alleen 2 jaar lang te voet, te paard, per auto of per boot de wereld door laten reizen, zijn onverantwoord bezig, ongeacht of dat kind nou goed kan lopen, paardrijden, autorijden of zeilen. Als ouder hoor je je kind te beschermen en niet voor de rovers, leeuwen of haaien te werpen. Wie zijn verantwoording als ouder niet waard is, kan die verantwoording beter ontnomen worden.
Feneta, Spanje op 27-08-2009, 16:07
Pipi in Taka Tuka-land is ook weer op teevee geweest, zeerover Opa-Fabiaan, Pipi is al net als jij, niemand kan wat Pipi kan (gaap)
M.Modde, Leiden op 27-08-2009, 12:04
Lara zet de wereld op zijn kop. Tot nu toe zijn het vooral mannen die aan het stuur of roer van een schip rondvaren. Kennelijk heeft varen vooral status voor mannen om te tonen dat ze kapitaal hebben en/of vaardig zijn om hun schip onder controle te houden. En dan wil zo'n wicht van 13 iedereen verslaan met de contrôle over een zeewaardig schip en de vaardigheid om wereldzeeën te doorkruisen. In de 19de en 20ste eeuw mochten vele vrouwen na 9 uur 's avonds niet alleen over straat. Lara zal tot ver in de 21ste eeuw een symbool zijn voor individuele vrijheid versus de zorg voor mensen die nog veel coaching nodig hebben voor enige autonomie.
S. Smit, Zwaag op 27-08-2009, 11:57
in de VOC-tijd werden ook kinderen van 10-12-13 jaar op boten gezet naar de Oost en naar de West
als we dan over VOC-mentaliteit spreken; waar bemoeit iedereen zich mee, we hebben tienduizenden mensen geofferd (tot slaaf gemaakt en gedood of laten doden) in die VOC-jaren; daar kan jij ook nog wel bij Laura voor de VOC-mentaliteit
alle kinderen van Nederland willen met je meevaren: eens zien welk land we weer tot kolonie kunnen maken
jacques willemen, tilburg op 27-08-2009, 10:58
Laura, ik zou zeggen GA. Als je al dit tumult niet begrijpt, kun je maar beter het ruime sop kiezen. Niemand meer om je heen die jou kan zeggen wat te doen of te laten. Je moet snel wezen, anders ben je niet meer jong genoeg om dit tumult niet meer te begrijpen. Dan heb je misschien wel door dat het uitstellen van jouw plan gebaseerd is op ervaring en gezond verstand. Ik zou mij afvragen waarom jouw ouders geen gevaar zien jou 2 jaar over de zeeen te laten varen. Dat is nu iets wat ik niet begrijp.
femke, middelburg op 27-08-2009, 10:57
Opvoeding moet van twee kanten komen, dat is al moeilijk als je NIET met gescheiden ouders te maken hebt.
Kinderen proberen altijd "te paaien" om iets voor elkaar te krijgen, ZEKER als partijen gescheiden van elkaar leven.
De kunst is "om consequent te zijn en op 1 lijn te blijven in de opvoeding"!
Was de overheid maar zo consequent in opvoeding, Allochtoon of Autochtoon!
In deze zaak is de Raad van Kinderbescherming geen partij, hier is geen crisis in een gezin (alleen moreel gezag ontbreekt).
Dat RvK maar adequaat optreedt "in echte crissituaties", waarin mensen "NIET meer weten wat ze doen"!
F.M., Tilburg op 27-08-2009, 09:29
Waarom kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat Laura misschien wel misbruik maakt van de scheiding van haar ouders. "Mam, mag het van jou"? "Nee, lijkt mij geen goed plan". "Dan ga ik naar pappa". "Pappa mag het van jou? van mama mag het niet. Als het van jou mag kom ik bij jou wonen". "Nou, Laura, ik denk..... "Ach pap, please??????". "Je bent echt de lieeeeeeefste pappa!". "Ik ben toch jouw allereigenste prinsesje, je liefje, je hartendiefje, jouw grote meid, ik kom toch zo volwassen over, zo verantwoordelijk"? "Wil je nog wat drinken, zal ik vanavond voor je koken, zullen we een filmpje kijken"? "Nou, vooruit dan maar.
Ben, Delft op 26-08-2009, 17:25
@ miga
De Nederlandse leerplichtwet strekt zich niet uit tot Nederlandse kinderen die in het buitenland verblijven, maar daar vallen ze wel onder de leerplichtwet van het land waar ze verblijven. Nieuw-Zeeland heeft ook een leerplichtwet.
En als een dertienjarig meisje met de naam Layla en een dubbele nationaliteit in het Guinness Book of Records wil komen door twee jaar in haar eentje met een kameel door de woestijn te trekken, dan zouden gemeente en kinderbescherming net zo reageren.
Aart Tuynman, Den Haag op 26-08-2009, 15:29
Los van Laura, begint dit een interessante discussie te worden. Laura is geboren op een zeilboot net buiten New Zeeland. Zij heeft de New Zeelandse nationaliteit. Zij staat in NL ingeschreven en valt onder de leerplicht in NL.
Mag het juridisch wel wat de gemeente doet, zij heeft ten slotte een dubbele nationaliteit. Kan NL Laura dwingen onder de Nlse leerplicht te vallen als zij en haar ouders de keuze maken om weg te gaan uit NL en als dat het geval is, gaat dit dan op voor alle kinderen die naar het buitenland gaan verhuizen? Stel dat Laura een marrokaan was met dubbele nationaliteit. Zou de gemeente en kinderbescherming ook zo reageren?
miga, Engeland op 26-08-2009, 14:39
Een meisje van 13 moet gewoon op haar kamertje met een goed gevulde buik(en dan ben je dus heel rijk met een kamer en goed eten) gewoon d'r huiswerk maken.
R Coenen, Tirgu Mures/Amsterdam op 26-08-2009, 12:09
Het kind (want dat is het!) moet gewoon wachten tot ze 16 is en geen leerplicht meer heeft... net zoals alle andere kindertjes in Nederland...jammer joh...
Mensen die dadelijk de mond vol hebben over VOC-mentaliteit, kop boven het maaiveld uitsteken en dergelijke, en fijn weer de kans grijpen om de Nederlandse ' betutteling' te hekelen, moeten hun gezond verstand eens gaan gebruiken.
Annette, Utrecht op 26-08-2009, 12:03
Niet zo zeer de kinderbescherming hoeft zich hiermee te bemoeien,maar gewoon de Nederlandse wet moet dit verbieden.LEERPLICHT,iets dat door vele al is aangehaald TELT VOOR ALLE KINDEREN.Ook mijn dochter zou graag iets heel anders gaan doen dan naar school gaan,daar mogen we geen onderscheid in maken.En wie in Nederland wil wonen heeft zich aan de Nederlandse wet te houden.Klaar.
Ghava, Amsterdam op 26-08-2009, 12:02
Iemand haalde het lied 'daar was laatst een meisje loos' aan.
Weet je ook hoe het afliep?
Zij moest klimmen in de mast,
Maken de zeilen, maken de zeilen,
Zij moest klimmen in de mast,
Maken de zeilen met touwtjes vast.
Maar door storm en tegenweer,
Sloegen de zeilen, sloegen de zeilen,
Maar door storm en tegenweer,
Sloegen de zeilen van boven neer.
"Och, kapiteintje, sla me niet,
Ik ben uw liefje, ik ben uw liefje,
Och, kapiteintje, sla me niet,
Ik ben uw liefje je zoals gij ziet."
Zij moest komen in de kajuit,
Kreeg een pak ransel, kreeg een pak ransel,
Zij moest komen in de kajuit,
Kreeg een pak ransel en toen was't uit.
Frederik, Tilburg op 26-08-2009, 08:15
Als je de reacties leest, is het moraal nog ver te zoeken.
Waar moet dat toch heen?
En hoe zou JP Bak-ellende er over denken "met zijn normen en waarden"?
Heeft onze leerplichtwet nog wel zin?
Wie heeft er dan controle op dat zij dan echt leert?
Hoe zit het met de verstand van de ouders die haar puberale dochter het fiat geeft om de wereld rond te reizen?
Zonder zelf er bij stil te staan dat ze door piraten of andere zeecriminelen afgeperst, verkracht, vermoord of "wat dan ook kan worden"!
Hoe reageer je als ouder wanneer je dochter iets overkomt?
Het gaat niet "om niet gunnen"! Het gaat om, is het "maatschappelijk verantwoord"?
F.M., Tilburg op 26-08-2009, 08:09
Als een buitenlander zijn kind van 13 wat hier in Nederland geboren en getogen is mee neemt naar zeg maar Turkije of Marokko en daar uithuwelijkt en dus ook niet meer terug komt in Nederland dan is alles goed. Dan hoor je de kinderbescherming niet piepen. En we weten allemaal nog wat de kinderbescherming dus wel doet, we zijn het kind van Nulde nog niet vergeten en nog zoveel andere zaken. Nu denken ze te scoren over de rug van een meisje van 13 jaar. En die willen ze dan bij haar ouders weghalen en opbergen bij een pleeggezin, terwijl er op de ouders dus niets aan te merken is, alleen dat ze een droom van dat meisje door willen laten gaan,
Jan, Tlb op 26-08-2009, 08:07
Wat leuk dat dagdromen. En wat een ruimdenkende ouders!
2 Jaar alleen op zee. Niet naar school, geen zorgen over jeugdpuistjes en daarmee gepest worden, geen rem op je sociale ontwikkeling, wat je niet hebt kan geen problemen opleveren. Je loopt je ouders niet in de weg; waarschijnlijk hebben ze je nooit gewenst anders zouden ze je niet nu al bloot willen stellen aan dit idiote plan. Op zich wel een ideale manier om je weg te houden van drugs, roken, alcohol, 's avonds van een schoolfeest ophalen. Hmmm, als ik het zo lees heb je eigenlijk heel egoïstische ouders die onder het mom van "ze wil zo graag" jou voor 2 jaar weten te dumpen. Toppie!
Ben, Delft op 26-08-2009, 08:06
Leuke manier om de leerplicht te omzeilen (!); chanteren dat als de rechter niet instemt, je gebruik maakt van je andere nationaliteit. Vooral toestaan dat ze dat laatste gaat doen, gelijkertijd de Nederlandse nationaliteit ontnemen (zie het als sociaal economisch vluchteling met dwangmatige trekjes, gevoed door incapabele ouders die per direct uit de ouderlijke macht zouden moeten worden ontzet. Als de rechter dit toestaat dan hoeven al die andere ouders dus ook niet meer op vervolging te rekenen als hun kind niet naar school gaat door niet nader te noemen activiteiten in het buitenland en waarvoor een enorme passie bij het kind is; vakantie
Ben, Delft op 26-08-2009, 08:06
dat meisje heeft een trauma overgehouden van deze "bemoedering".
rob, diemen op 26-08-2009, 08:06
Voor alles heb je een vergunning nodig. Enkele voorbeelden: bromfiets, auto, bouwen, drank schenken, enz... Voor het belangrijkste in een mensenleven is dat niet nodig. Voorbeeld: Kinderen opvoeden. Ouders die akkoord gaan met zo een onderneming voor een dochter van 13 jaar, zijn het niet waard om als ouder bestempeld te worden. Ik denk eerder dat zij de euro´s al zien rollen indien deze tocht doorgaat. De sponsors staan al te wachten denk ik.
Heniu, Genk Belgie op 26-08-2009, 08:05
Waarom ziet iedereen over het hoofd dat van 13 to 15 een belangrijk deel van de sociaal emotionele ontwikkeling plaatsvind. En die ontwikkeling kan je niet verkrijgen via afstandsonderwijs. De verkrijg je door met vriendinnen te kletsen over je eerste liefde.
bart, utrecht op 26-08-2009, 08:05
Over (gezonde) welzijn&ontwikkeling: de pil verontmenselijkt, onze dochtertjes worden gewoon aan de hormonen gelegd hetgeen bij dieren is verboden, hun hersenen en gedachtes gemanipuleerd terwijl die nog niet eens uitontwikkeld zijn, de morningafterpil uitdelen vanaf 12-jaar, abortus faciliteren en kernwaardes uitsluiten, BAH. Hier hebben we werkelijk een gezonde 13-jarige meid die vervolgens met haar ouders levenslang potsierlijk kapot gemaakt moet worden, nihilistische postmodernisten BAH! De RvdK staat ten dienste van folterende familierechters, een vertrutte sekte om grof bruut wreed en flitsend EVRM 8 en 3 te schenden.
AdVader, Utrecht op 26-08-2009, 08:03
Op 13 jarige leeftijd droomde ik daar ook al van, las Heyendaal en over ontdekkingsreizen (records) en spaarde met een krantenwijk voor een FJ. Iedereen wil iets onmogelijks op die leeftijd daarvoor zijn wetten en praktische bezwaren die ouders je bij willen brengen.
Onder de 18 mag je ook niet met een auto of vliegtuig over de wereld.
Die wereld is zo vriendelijk niet. Overigens, geloof ik ook niet dat het physiek haalbaar is en mentaal zag ik een meisje die dat soort grenzen bij zich zelf aan het verkennen is en komt daar vanzelf een keer achter. Alleen gaat ze niet de wereld rond, heel Nederland reist inmiddels met haar mee.
Evert Radema, NAM locatie Noordzee op 26-08-2009, 08:01
De drang naar 6-cultuur van NL komt in aantal reacties naar voren. Elders las ik dat doordoor in NL niet zo gauw een Jeanne d'Arc zal opstaan. Angsten die geprojecteerd worden op anderen om dat veel NL-ers bang zijn voor ricico's en dit overslaat in een bedilziekerig oordelen. Wat jij kan leren tijdens zo'n reis is geestelijke bagage en zelfredzaamheid, welke soms ouderen hun leven niet bereiken. Simplisme/oppervlakkigheid kennen we genoeg. Laura kennelijk ben je voorbereid met mensen om je heen, ik zou gaan als ik jou was, maar stop wél als je het zat bent. Je hebt je hele leven nog voor je om een eenheidsworst te worden voor de economie.
S. van Lewe, Hoofddorp op 25-08-2009, 23:26
Stel je bent een buitenlands investeerder en je leest dat in het land waarin je wilt investeren een jonge meid het plan heeft opgevat om een reis om de wereld te maken, solo in een zeilboot. Vervolgens lees je dat de Kinderbescherming de ouders onder toezocht wil plaatsen en dat een andere ambtenaar het nodig vind roet in het eten te gooien door met de Leerplicht te gaan schermen. Niks nieuws onder de zon, 'ambtenaren' denk je dan. Maar vervolgens lees je de negatieve reacties van haar landgenoten en denk je, 'Ga ik mijn geld steken in een land waar een stout plan niet wordt toegejuichd, maar met onzinnige argumenten wordt afgebrand!?'
Hans, Amsterdam op 25-08-2009, 23:26
Natuurlijk kan ze het wel aan. Michael Jackson kon toch ook best jarenlang zonder contact met leeftijdgenootjes?
En natuurlijk is het niet de taak van de overheid om haar hier op te wijzen. Daar heeft ze toch liefdevolle naasten voor?
Of gaat de héle familie Dekker voor een recordpoging laat-nou-maren?
Gassi, Beek-Ubbergen op 25-08-2009, 23:26
Dat ze het tumult rondom haar persoontje niet begrijpt is een bevestiging dat het kind - want dat is ze voorlopig nog - er nog lang niet aan toe is en voorlopig nog de structuur van ouders nodig heeft. Het zal wel een kind zijn waarvan de ouders vinden dat "ze er zelf achter moet komen", ofwel: een structuur-loos kind, die niet weet waar haar grenzen liggen. De ouders zijn erg naïef!
Pieternel Smid, Amsterdam op 25-08-2009, 23:26
"Laura snapt niets van tumult". Tsja, dat heb je wel eens bij dertienjarigen. Dat ligt niet aan het tumult maar aan de leeftijd. Twee jaar alleen op zee, dertien jaar... Laat je als ouders nakijken, zou ik zeggen. Terecht dat daar zeer kritisch naar wordt gekeken door alle instanties.
Paulcjm, Eijsden op 25-08-2009, 23:26
Kinderen die van de basisscholen afkomen verlangen naar een portie eigen verantwoordelijkheid binnen onze samenleving, de staat, gemeentes, soms de ouders en andere opvoedkundigen proberen het kind te behouden in een persoon die groeit naar zelfstandigheid. Het tegen houden daar van leid alleen maar naar negatief gedrag. Geef kinderen eigen verantwoordelijkheid, leer ze rekening te houden met anderen en zich zelf, geef Laura de kans dat in de praktijk te brengen, geef haar die verantwoordelijkheid over de boot en laat haar uitvaren. Waarom 12 tot 18 jarigen nog als kind beschouwen? Nutteloos!!
van den Brink, Assen op 25-08-2009, 23:24
Als dit kind al een kind is van 13 jaar dan moet ze toch kunnen begrijpen waarom mensen zich om haar druk maken ? Ik begrijp de ouders niet want die zijn verantwoordelijk voor haar doen en laten tot haar 18e.Zelfstandig laten uitschrijven ? Dat kan helemaal niet want ze heeft de toestemming van haar ouders nodig of van een instantie die de voogdij heeft overgenomen.Nog steeds minderjarig en niet alleen in dit land, maar overal elders.Ze is erg intelligent en erg ongeduldig. Maar ze is (en was) de enige niet.Geduld blijft een schone zaak.Waarom zou zij als niet-minderjarig behandeld moeten worden? Haar hele geschiedenis is natuurlijk ongewoon.
ede, groningen op 25-08-2009, 23:24
Ik kan het Laura niet kwalijk nemen. Iedereen heeft vast wel gedroomd als kind, over de meest fantastische dingen. Ik geloof best dat zij goed kan zeilen, maar dat is het probleem niet. Waar kinderen prachtige ideeën hebben, moeten ouders hun gezond boerenverstand gebruiken om ze naar de werkelijkheid terug te halen. Twee jaar wereldreis is een hele lange tijd, vooral in zo'n jonge en belangrijke fase van het leven ? en dan heb ik het niet alleen over school.
Mijn advies is: wacht nog een paar jaar totdat je ten minste de middelbare school heb afgerond en zelfstandig keuzes kunt maken. Met 18 staat de wereld nog net zo open als met 13.
Tobias T., Maastricht op 25-08-2009, 23:24
Natuurlijk is het een absurdistisch plan maar juist daarom zo bewonderenswaardig. De maatschappij is al zo kleurloos, prachtig toch dat er zo af toe iemand weer eens iets volstrekt mafs maar wel ambitieus doet. Gevaarlijk? Ongetwijfeld maar dat hoort erbij en de risico's lijken mij acceptabel. Precedent? Lijkt me gunstig als dat de ambitieuze jeugd stimuleert. Leerplicht? Op zich belangrijk, maar dat is geen belang dat ontzetting uit de ouderlijke macht draagt, ik mag hopen dat de rechter de kinderbescherming een draai om de oren geeft. Wie redt ons tegen een dergelijke overheid? Quis custodiet custodes? Gedenk George Orwell en Aldous Huxley.
Jaap, Apeldoorn op 25-08-2009, 23:24
Arm kind, wil zo graag haar zin krijgen in een volkomen onzinnig streven. Rare ouders, willen zo graag hun zin krijgen om hun dochter haar zin te geven in een volkomen onzinnig streven. Het gaat om een prestatie, een die het uiterste van de mens vergt. Hoe jong die prestatie geleverd kan worden, vinden het kind en de ouders een uitdaging. Verder vind niemand dat interessant! Wat het eventueel op gaat leveren is opgeklopte bekendheid en dus (sponsor)geld. Bah.
Quillem, Amsterdam op 25-08-2009, 23:24
Als we aannemen dat we in de samenleving samen leven, dus ons met elkaar bemoeien over wat wel en niet goed/juist/gewenst/acceptabel enzo is, dan is haar vlucht naar een andere nationaliteit haar afscheid van onze samenleving en ontslaat dat ons van onze verantwoordelijkheid.
Quillem, Amsterdam op 25-08-2009, 23:24
Geachte redactie,
Betreft: Laura
Bij het lezen van al deze reacties moet ik denken aan een oud kinderliedje dat we vroeger zongen: "Daar was laatst een meisje
loos, die wou gaan varen, die wou gaan varen". Als Laura werkelijk
het ruime sop wil kiezen, de zeeën bevaren en ze intrinsieke
motivatie heeft het vol te houden, geef haar de kans van haar
leven. Zulke koene meiden gun ik het van harte.
Bolsward, 26 augustus 2009
Maurice C.J. Wielenga
m.wielenga, Joure op 25-08-2009, 23:24
Het meisje kan goed zeilen en weet wat haar te wachten staat, de normale problemen op zee zal zij zelfstandig het hoofd kunnen bieden. Ze heeft een goed plan gemaakt, dat beoordeeld is door ervaren zeilers. De ouders zijn ervaren zeilers en weten wat haar te wachten staat. Zij denken dat zij het aankan.De route die Laura gekozen heeft is verstandig. Ze zeilt solo, maar op die routes zeilen ook vele anderen. Er wordt wat hysterisch over gedaan, voornamelijk door mensen die geen idee hebben wat zeezeilen inhoudt. Laat dit meisje haar ding doen en help haar waar dat kan in plaats van haar te beperken.
Eleni, Amsterdam op 25-08-2009, 17:34
Ik geef Laura groot gelijk.
Mijn eigen zoon is 8 jaar en hij wil heel graag de allerbeste worden op de nintendo DS. Het is een persistente wens. Hij vindt dit nu even belangrijker dan school en ook belangrijker dan slapen. Hij heeft eigenlijk digitale aderen en vierkante ogen. Een enorm talent.
Prachtig om te zien dat een kind op die leeftijd al zulke zelfstandige keuzes kan maken!
Geregeld moet ik hem afmelden bij zijn basisschool zodat hij voldoende trainingsuren kan maken. In mijn omgeving krijg ik daar veel kritiek op.
Mag zoiets dan niet meer in Nederland? Is het land van Tromp en de Ruijter verworden tot een controlestaat?
Jaap de Dromer, Ede op 25-08-2009, 17:34
Laura, heel veel succes ! Gelijk heb je dat je je in NL laat uitschrijven. De kift, daar hebben vele van onze landgenoten last van ! Wat een kompleet idiote bevolking zijn wij geworden. Leven en laten leven. Een topsporter jonger of ouder heeft karakter en kan veel meer aan dan die ander met altijd maar KRITIEK op alles wat los en vast zit. Leeftijd speelt GEEN ROL.
van herk, frankrijk op 25-08-2009, 17:32
Als eerste wil ik duidelijk maken dat ik best respect heb voor het meisje dat alleen de wereld rond wilt zeilen. Maar buiten het gevaar, lichamelijk en geestelijk zware tocht, met eventueel alle gevolgen vandien, heb ik het meeste moeite met het punt dat andere kinderen hier een voorbeeld aan willen nemen. Zo kan het gebeuren dat in de toekomst meerdere kinderen dit soort prestaties neer willen zetten. Kinderen gaan een bepaalde tijd naar school, en dat is niet voor niets. Doe het in de vakantie, en laat het nou niet gebeuren dat we hier in de toekomst nog meer aandacht aan moeten gaan besteden omdat andere kinderen ook met ideeën komen.
Robert, Dordrecht op 25-08-2009, 17:32
Ik vind het weerzinwekkend om te lezen hoe er met dit meisje gesold wordt. Zowel door de Kinderbescherming als door de gemeente Wijk bij Duurstede. Werd er ook zo moeilijk gedaan wanneer een leerplichtig meisje mee moest doen aan turnkampioenschappen en werden ouders ook uit hun zeggenschap over hun minderjarig kind ontzet wanneer die een levensgevaarlijke berg ging beklimmen?
Jan Hamer, Didam op 25-08-2009, 17:29
Ze snapt er niets van zegt ze. Een beter voorbeeld van de onrijpheid is niet te geven. Als je deze tumult rond je eigen persoon niet begrijpt, heb je zeker nog veel te leren. En heb je te weinig bagage om de wereld rond te zeilen. Kennelijk heeft ze toch nog niet helemaal door hoe groot de aarde is.
Jack Libertas, Utrecht op 25-08-2009, 16:23
Er reizen eindeloos veel kinderen alleen de wereld rond, vaak onder veel gevaarlijker en onzekere omstandigheden dan Laura wil. Het zijn minderjarige asielzoekers.
Toevallig is Laura een "nederlander" dus wordt ze gezien als een van "ons" en moet "beschermt" worden door haar plan te verbieden.
Maar wanneer we het over de minderjarige asielzoekers hebben dan zijn ze niet een van "ons" en zijn het oppertunisten en profiteurs.
Waar komt dit dubbele moraal toch vandaan?
Lief dat iedereen zo bezorgt om haar is, maar misschien kan er een beetje compassie naar al die minderjarigen die vreselijke (gevaarlijke) reizen achter de rug hebben.
miga, Engeland op 25-08-2009, 16:23
Als die Laura zo nodig moet,en die ouders niet wijzer zijn en voor hun ambitie bereid zijn hun kind op te offeren, laat ze gaan.PERS:Vooral geen aandacht er verder aan besteden.En als het fout gaat niet mekkeren vader en moeder Dekker!Amelia Erhart probeerde alleen ook de oceaan over te vliegen.Nooit meer iets van gehoord.Die miljardair,die met een ballon de wereld rond wilde leeft ook niet meer.Hoe is het eigenlijk met Henk v.d.Velde?
j.h.bruijnjé, de rijp op 25-08-2009, 16:12
Handen af van dit gezin. Laat de ouders en dit kind het zelf uitmaken. Dat is hun recht. Wij in dit uitermate bemoeizieke kikkerlandje moeten zich eens meer met ons eigen leven bemoeien ipv dat van anderen. Mensen die de wereld zijn overgevaren hebben blijk gegeven van moed, inzicht en intelligentie (ipv die mensen die het hoegenaamd allemaal beter weten). Het begint in dit land sowieso veel te veel op George Orwell 1984 en Kafka te lijken. Als iedereen in dit land er in zou slagen om hun 13 jarige de wereld klaar te maken voor zo'n wereldreis dan zou het met de vaak ontzettend waardeloze mentaliteit in dit land heel anders gesteld zijn.
Zebe, Rosmalen op 25-08-2009, 16:12
De overheid grijpt terecht in om de reis te verbieden. Niet vanwege de leerplicht, maar wel wegens de gevaren van zo'n reis. Maar een ander belangrijk aspect wordt vergeten. Bij zeezeilen kun je geen anker uitgooien en ook niet stuurloos ronddobberen. Je moet continu doorvaren, dag en nacht. Je komt dus niet aan slapen toe, je kan hoogstens af en toe een dutje doen van een half uur. Deze reis zou voor Laura twee jaar lang slaaptekort betekenen. In bepaalde opzichten mag ze dan heel volwassen zijn, fysiek is ze nog een meisje van 13, en chronisch slaaptekort is gewoon heel schadelijk voor de fysieke ontwikkeling van een opgroeiende puber.
Aart Tuynman, Den Haag op 25-08-2009, 15:33
1. Laura, goed nadenken en als dit echt je droom is doen!
2. Waar komt de verschrikkelijke bemoeizucht van het Nederlander toch vandaan? Dit is echt NIET LEUK OK!
3. Gaan kinderbescherming haar dan (zonder rechten) in een veilege gevangenis opsluit? Zoals ze met honderde andere kinderen doen. Dit is vast WEL goed voor haar. Een goede les dat de staat NIET je beste voor heeft. Nederland is al herhaaldelijk door de VN aangesproken over grove schendingen van de rechten van de kind.
Dries, Amersfoort op 25-08-2009, 15:33
Waar is de moeder van dit meisje? Ik heb wel de vader gezien op TV. Ze hadden het over de ouders, maar een moeder heb ik niet gezien. Klopt het dan toch dat kinderen zichzelf als de schuldige zien als de ouders gaan scheiden? Is het meisje al niet eerder inzet geweest van een echtelijke onenigheid? Kinderen van gescheiden ouders zijn extra kwetsbaar en hebben vaak een lager zelfbeeld. Hopelijk houdt de rechter hier rekening mee. Laat het meisje eerst leren de situatie- en zichzelf te relativeren. Ze kan altijd daarna nog vluchten voor de werkelijkheid.
Maja, Middelbug op 25-08-2009, 15:33
Ik vind het een zeer slechte zaak dat de Raad voor de Kinderbescherming hier kennelijk een partij kan zijn. Dat vind ik een onaanvaardbare aantasting van het ouderlijk gezag. Kinderbescherming is alleen adequaat als er ernstige misstanden plaatsvinden; het kan niet zo zijn dat de Staat de burger normen en waarden op gaat leggen. De vrijheid van het individu komt in Nederland de laatste jaren ernstig in het gedrang (dit kabinet heeft het woord individualisme volgens Wijffels systematisch uit het regeerakkoord geschrapt), en dit is zo'n zaak die daar zwaar toe bijdraagt. Dit is een weg die we niet op moeten willen.
s.b, Zwolle op 25-08-2009, 15:30
Dat ze durft te dromen van een wereldzeezeilreis is uitstekend en bewonder ik zeer zeker!
Alleen het streven om de jongste te zijn bevreemd mij wel, stel dat ze toch mag gaan en over enkele jaren wil een 11-jarige het record breken... Sneller, hoger, sterker, waar ligt de grens?
Ik zou zeggen Laura; voer je droom uit als je achttien bent, wat is het motief om de jongste zeezeilster te willen zijn? Een alinea van 100 woorden in het Guinness book of Records van 2009? In 2010 staat het boek op marktplaats te koop, roem is betrekkelijk. Heb je dat jezelf wel eens afgevraagd, of hebben je ouders dat we eens gedaan?
Gertjan van Dijk, Zaandam op 25-08-2009, 15:27
De enige vrees die ik heb is dat er straks ook domme ouders met domme kinderen en dommere plannen komen en dat ook die dan hun vrijheid gegeven moet worden. Dit meiske kiest heel bewust, zie heel veel volwassenen om me heen die zelden keuzes maken en al helemaal niet bewust.
a, amersfoort op 25-08-2009, 15:27
Vervullen van verlangens? Het zal wel. Zo als ik het lees wil gewoon een Nederlands meisje (en/of haar ouders) in dat wereldrecordboek terecht komen. Ik wens de rechter veel wijsheid toe in deze casus. En mocht ze gaan en als ze dan terug komt over 2 a 3 jaar staan we met z'n allen op de kade, met het jeugdjournaal en SBSzoveel voorop, om haar binnen te halen. Kan ze voor haar reis niet gesponsord worden door John de Mol c.s.; wordt haar hele boot met camera's volgehangen en hebben "we Hollanders" weer een wereldwijde t.v.-hit. Wellicht heeft iemand al een idee voor de naam van dit programma?
Ronbo, Amersfoort op 25-08-2009, 15:25
In mijn beleving - en in die van een grote meerderheid - is Laura's voorgenomen zeilavontuur krankzinnig. Maar ik besef dat ook andere belevingswerelden mogelijk zijn. En dat die niet per se slechter zijn. Ik hoop in elk geval dat de rechter die over Laura's geval moet oordelen in zijn overwegingen (en zijn daarmee verbonden beslissing) ruimte laat voor zéér bijzondere gevallen. Heeft de Raad voor de Kinderbescherming wel voldoende onderzoek gedaan naar de persoon van Laura? Is zij zo uniek dat zij wellicht aankan wat verder niemand van haar leeftijd aankan (doorstaan stress/angst enz enz.)? Dat is misschien essentiëler dan de "formalia".
Willem, Leeuwarden op 25-08-2009, 14:37
de kinderbescherming heeft in het verleden steekjes laten vallen waarbij doden zijn gevallen,maar dat zal ze nu niet gebeuren al moeten ze Laura in een tehuis opsluiten.
rob, diemen op 25-08-2009, 14:33
Tussen droom en daad staan regels en wetten.
De wetten die in ons land gelden hebben we met z'n allen afgesproken.
En het is de bedoeling dat wij ons daaraan houden. Ook mensen met genoeg geld om te doen en laten wat zij willen. Daar zijn geen aparte wetten voor, ook al denken zij van wel. Wie is de volgende? Een 12 jarige die op de K1 het record solo langdurigheidsklimmen wil vestigen? Of een 10 jarige voor het record solo voetreis rond de wereld?
Alles, maar dan ook alles moet wijken ter meerdere eer en glorie van een 13 jarig kind en haar 'trotse' ouders. Het moet niet gekker worden.
Peter, Den Haag op 25-08-2009, 14:31
Laura... direct uitschrijven! Ontsnap! Grijp die vrijheid voor de horigenstaat der nederlanden je volledig in haar grip krijgt! Leef je leven in de vrijheid die deze kafka-nachtmerrie je nooit zal geven of heb voor eeuwig spijt. Elk land dat niet zo een taliban bureaucratie is als dit zou alleen maar trots zijn op je en je steunen ipv je kluisteren aan een toekomst van papieren slavernij. Ga fijn naar N-Z en ga zeilen en denk misschien nog af en toe aan ons die hier wel in alles beperkt worden en niet zo makkelijk kunnen ontsnappen.
Ender mBind, Delft op 25-08-2009, 14:31
Ze wilde in een Hurley 700 de wereld rond, een badkuip met een mast erop.
Google maar op de binnenwater zeilkuip, Hurley 700.
Gekkenwerk
Carlo, Amsterdam op 25-08-2009, 14:29
Het meisje moet gaan emigreren naar Nieuw Zeeland en haar Nederlands paspoort inleveren en vooral niet zeuren als het helemaal mis gaat.
Claire, Amsterdam op 25-08-2009, 14:27
Als Laura op haar vijftiende of zestiende de wereld rondzeilt, is zij ook nog de jongste, vermoed ik. Op haar twintigste is het nog steeds een prestatie van wereldformaat. So why the hurry?
Bukowsky, Santiago op 25-08-2009, 14:27
Wat een ondernemende meid. Past dat niet goed in de VOC-mentaliteit van JP? Ze weet wat ze doet en laat zich niet uit het veld slaan. Petje af! Haar ouders maken een uitstekende indruk. Niets op aan te merken. De enige toetssteen ligt in de Leerplichtwet. Als daar een oplossing voor gevonden wordt, is er niets aan de hand. Ronduit griezelig als de Raad voor de Kinderbescherming zich hiermee gaat bemoeien. Ik zie het doemscenario al voor me: de ouders worden uit de ouderlijke macht ontzet en Laura wordt in zijn uiterste consequentie opgesloten in een jeugdgevangenis temidden van criminele leeftijdgenoten. Heeft de Raad niets beters te doen?!
Gert Verschoor, Dongen op 25-08-2009, 14:27
Wat is belangrijker voor een meisje van 13? Een record op je lijst of een goeie sociale, educatieve ontwikkeling?
Jeroen, Groningen op 25-08-2009, 14:25
Hannes Minkema, ik begrijp wat u bedoelt. Maar er zijn in Nederland helaas ook mensen die niet zo'n goeie opleiding als u hebben gehad.
Het lijkt me juist een goeie ontwikkeling dat mensen, die niet zo sterk zijn in het Nederlands, hier hun stem ook laten horen. Natuurlijk zijn er grenzen, maar hoe hoe meer men schrijft hoe beter je erin wordt. Toch? Oefening baart kunst! Zolang het fatsoenlijk blijft.
Jeroen, Groningen op 25-08-2009, 14:25
Dat Laura goed kan zeilen daar twijfel ik niet aan, maar sociaal gezien lijkt mij het geen goed plan voor de ontwikkeling van Laura plus ze mist twee jaar school, alhoewel ze dat kan doen op een zeilboot!? (zie je het voor je) Ze hoort zich sociaal te ontwikkelen met leeftijdsgenoten. Overigens zijn kinderen van 13 jaar extra kwetsbaar, aangezien juist in deze tijd hun lichaam veranderd, onzekerheid, (geen uitzonderingen!! zelfs laura heeft daar last van) etc. Dit lijkt me dus absoluut geen tijd 2 jaar lang alleen de wereld over te varen. De wereld rondzeilen kan altijd nog.
Jeroen, Groningen op 25-08-2009, 14:22
De reacties lees ik met stijgende verbazing. Hoe ervaren ze ook zal zijn als zeilster, er zijn gevaren aan verbonden, waaraan je een kind van die leeftijd niet zou moeten blootstellen. Wat als ze in handen van piraten zou vallen, of wat als ze midden op zee een acute blinde darmonsteking krijgt terwijl het stormt, dan helpt een sateliettelefoon weinig... Ben blij dat er instanties bestaan in Nederland die hun verantwoordelijkheid durven nemen ondanks alle kritiek over betutteling.
Luc, Brussel op 25-08-2009, 14:22
En dan is ze de wereld rond gezeild, heeft ze record op zak, en wat dan...? Al die moeite, alleen voor een aantekening in het Guiness Book of Records (tussen duizend andere records, die volgend jaar weer vergeten zijn). Ze wil met haar reis niet eens aandacht vragen voor het milieu of geld in zamelen voor een goed doel, het is puur iets waar ze zelf haar zinnen op gezet heeft. Als ik haar was zou ik het record lekker laten zitten. Als ze haar school af heeft gemaakt, dan kan ze doen waar ze zin in heeft, hoeft ze onderweg ook niet te studeren en kan ze er veel meer van genieten.
Merel, Warmond op 25-08-2009, 14:22
Het verhaal van Laura kaart een ander heel belangrijk punt aan. Dat is hoe kwetsbaar men is als men maar 1 paspoort/nationaliteit heeft. Als dat land zegt; past niet in ons hokjes denken, terwijl in een ander land dit juist bejubeld wordt, dan is het juist cruciaal om verschillende nationaliteiten te hebben. Verschillende nationaliteiten creeert vrijheid.
Dat Laura zich niet laat snoeren door haar nationaliteit en simpel weg opzoek gaat in de grote wereld naar een ander land en nationaliteit is misschien wel een van de belangrijkste politieke statements die zo publiekelijk gemaakt is in jaren.
miga, engeland op 25-08-2009, 14:19
Telt het ook als er een begeleidende boot meevaart of is het dan geen solozeilen meer? Op die boot gaan dan gezellig een onderwijzer en een paar leeftijdsgenoten mee! Probleem opgelost! Nu nog even een sponsorrekening openen!
Andere oplossing: haar ouders krijgen de maximaal in Nederland op te leggen gevangenisstraf als haar iets overkomt. Natuurlijk is het ergste dat hun dochter iets overkomt, maar zullen ze ook voor 20 jaar gevangenisstraf tekenen?
Joop, Den Haag op 25-08-2009, 14:19
Blijkbaar is hier sprake van ouders die geen 'nee' durven of willen zeggen. Symptoom van deze tijd!
Gewoon naar school met dit kind, haar tijd komt wel, het leven is lang genoeg.
Overigens vraag ik mij af of de ouders zich wel gerealiseerd hebben dat er verschrikkelijke, waarschijnlijk fatale, schuldgevoelens op de loer liggen voor de rest van hun verdere leven indien hun dochter niet meer terugkeert van deze recordpoging?
G.L. Kouwenhoven, Masastricht op 25-08-2009, 14:19
13 jaar. Waar hebben we het over.? Ik word zo moe van het feit dat in Nederland alles maar moet kunnen. Mijn dochter van 12 heeft ook wel zin in een half jaartje vakantie. Dan kan ze misschien de beste hardloopster ooit worden op die leeftijd. Het zou een lekker zooitje worden als elke puber zelf bepaalt of hij van school weg gaat of niet. Kind verhuis naar Nieuw Zeeland aub en neem je ouders mee, want die hebben het ook niet echt begrepen.
Andre, Zoetermeer op 25-08-2009, 14:19
Heerlijk, al die reacties van al die mensen die voor of tegen zijn! En die het allemaal zo goed weten. Wat ik met name stuitend vind, is de herhaalde opmerking dat een kind van 13 jaar niet in staat zou zijn zelfstandig na te denken. De wereld wordt overspoeld door zogeheten 'volwassenen' die overal bang voor zijn en nog nooit een moment zelf hebben nagedscht. Die alleen maar hard roepen wat ze door anderen is ingegeven.
Anders, Baarn op 25-08-2009, 14:16
Hoe een volwassen mens uiteindelijk maatschappelijk functioneert, is voor een groot deel afhankelijk van zijn genetische bagage. Daarnaast zijn "omstandigheden" waaronder hij opgroeit belangrijk. Een kind van gescheiden ouders staat doorgaans minder stabiel in het leven. Kinderen die overmatig alcohol gebruiken lopen schade op bij het ontwikkelen van hun brein. Adolescenten die mentaal te zwaar belast worden brengen hun ontwikkeling in gevaar, hetzelfde geldt als ze teveel in afzondering verkeren. Er zijn natuurlijk altijd 13 jarigen die "anders zijn". Maar dat weten we pas over een jaar of 10. Terugdraaien zit er dan niet meer in.
Jan, Utrecht op 25-08-2009, 14:16
de Kinderbescherming, die het totnutoe als haar taak zag om toe te kijken hoe peutertjkes door hun ouders werden doodgeslagen, heeft een manier gevonden om beter in de publiciteit te komen: 13-jarigen leren dat zij niet de wereld mogen rondzeilen.
hartman, groningen op 25-08-2009, 14:16
Laura mist een jaar school; nou en? Alsof ze dat nooit meer kan inhalen en dit haar enige schoolkans is. Hoeveel kinderen doen een jaar over omdat er thuis problemen zijn; scheidingen, ziekte, sterfte, stress door ontslagen ouders of financiele problemen. Ik hoor de SGP al roepen. Gij zult niet scheiden, ziek worden, geldproblemen hebben, stress ondervinden of doodgaan totdat uw kinderen de leeftijd van schoolverlater hebben bereikt.
Dit is Pandora's box open trekken. Laura verbieden dit te doen zet een precedent voor veel meer overheidsbemoeienis. Is dat wat u wilt?
miga, Engeland op 25-08-2009, 14:12
Laura,
wat laat jij veel mensen schrikken. Een 13 jarig meisje dat vastberaden en intelligent een doel heeft en zich niet laat weerhouden door regels, dat past niet in de belevingswereld van veel mensen, laat staan die van de kinderbescherming. Genoeg landen die deze kwaliteiten, of het nu een 13 jarige is of volwassenen, juist heel erg waarderen. De VS is gebouwd op deze mentaliteit. Daarbij hoop ik dat er nu een discussie in NL ontstaat over hoever de regering/jeugdzorg zich mag bemoeien met het kind. Nu lijkt het erop dat alles mag zolang je maar binnen de parameters blijft. Dat is geen vrijheid.
Ik wens haar een hele goede vaart.
miga, engeland op 25-08-2009, 14:09
De kinderbescherming wilt nu ingrijpen. Knap hoor, maar in het geval van al die kinderen waar het al jaren fout gaat, wordt verschuilt achter dossiers en het schuiven van kastje naar de muur. Een hypocriete opstelling van een organisatie die er op uit is om iedereen als een eenheidsworst te laten opgroeien. Laat de raad maar eerst werk maken van die kinderen die al jaren worden verwaarloosd en mishandelt, dan opeens een ophef te maken over een kind die boven het gemiddelde uitspringt.
leon, apeldoorn op 25-08-2009, 12:11
Zit de Trouw-moderator te slapen of zo? Deze 'Mohamed' uit 'Boxmeer' is een kennelijke internet-troll die onzinberichten spuit in de hoop dat zij publiek gemaakt worden. Zijn allochtone voorkomen moet een excuus vormen voor zijn flut-taalgebruik. Maar de taalfouten lijken in *niets* op wat werkelijke NT2-leerders aan taalfouten zouden maken.
Gaarne verwijdering van onzinberichten, opdat Trouw een serieus te nemen reactieplatform blijft bieden.
Hannes Minkema, Amsterdam op 25-08-2009, 12:03
Het lijkt mij een waanzinnig plan, al wil ik heus geloven dat Laura goed kan zeilen. Maar het is de verantwoordelijkheid van haar ouders en ik krijg de indruk dat die deze keus redelijk bij hun volle verstand maken. Wat dat betreft heeft de kinderbescherming hier weinig te zoeken en zijn er genoeg andere 'gevallen' waar ze beter haar energie in zou kunnen steken.
De leerplichtambtenaar heeft wel de plicht om in opstand te komen, aangezien het meisje wettelijk leerplichtig is. Maar dat kan pas als er sprake is van verzuim. Dan zit Laura al lang op zee.
Dan kan hij alleen nog een procesverbaal afgeven bij haar ouders, die dan strafbaar zijn.
Henk S., Amsterdam op 25-08-2009, 12:01
Zodra iemand geheel afwijkt van wat 'de norm' is komen ineens allerlei instanties opdraven. De een buitelt over de ander heen. En allemaal weten ze wat er moet en wat een kind 'nodig heeft'Kijk naar het individu! Stop het psychisch klonen!
Wie heeft welke norm uigedacht?? Het wordt tijd dat al dat 'gemiddeld' zijn juist opgeheven wordt.
Laura, ik wens je een prachtige ervaring, goede reis en laat iedereen het nakijken hebben!
emilie, houten op 25-08-2009, 12:01
Mijn kind (13) heeft wel zin om drie maanden van school weg te blijven en zich in zijn kamer op te sluiten, teneinde het wereldrecord luciferhoutjeskasteelbouwen te vestigen. Mag dat, beste overheid? Wij ouders staan er achter en hij belooft braaf zijn huiswerk te maken.
Wie heeft er ook een kind van 13 met een bijzondere hobby? Macramé, knikkeren, snelwandelen, de encyclopedie van achteren naar voren lezen, National Geographic kijken. Als Laura (13) haar hobby mag uitoefenen en om die reden zich twee jaar mag onttrekken aan school, dan mag uw kind dat ook.
Een belangrijk precedent dus.
Hannes Minkema, Amsterdam op 25-08-2009, 12:01
ik las ergens (ik meen in de Volkskrant) een reactie van iemand waar ik het mee eens ben: ouders mogen hun kinderen ongestraft laten comazuipen maar een waarschijnlijk talentvol persoon wordt bij haar ouders weggetrokken als ze laat zien waar ze toe is staat. Met wat ik er van zag en las krijg ik niet de indruk dat ze door haar ouders gedrild is.
Vincent, Amsterdam op 25-08-2009, 12:00
Dit meisje laat zien hoe groot de wereld is en hoe klein Nederland.
Antares, Apeldoorn op 25-08-2009, 12:00
Als een kind dusdanig gedreven is dat het een dergelijk avontuur kan regelen verdient dat alle lof. In plaats van haar in de weg te staan en proberen te beteugelen zou de kinderbescherming zich misschien beter kunnen richten op de vele andere kinderen in Nederland die hun "hulp" veel beter kunnen gebruiken dan Laura.
Laura, succes, goede vaart!
J. Ploeg, Amsterdam op 25-08-2009, 11:59
Nee een 13 jarig meisje is gewoon een puber en kent de gevaren nog niet.Trouwen mag men ook niet op 13 jarige leeftijd gewoon omdat een kind van die leeftijd de gevolgen van haar beslissing totaal niet kan overzien.Daarbij voor alle andere kinderen geldt leerplicht dus ook voor dit meisje.En inderdaad we krijgen in het leven niet allemaal direkt onze zin,is ook niet goed voor haar ontwikkeling.Ze zou kunnen gaan denken dat er voor haar uitzonderingen op de regel worden gemaakt,dat ze anders is dan andere kinderen die vaak ook iets anders verkiezen dan school,en of werk.Gewoon geduld hebben.een echte passie blijft.
Ghava, Amsterdam op 25-08-2009, 11:59
Wij moeten beslist geen onderscheid gaan maken.Regels van leerplicht tellen voor iedereen en ook voor dit verwende meisje dat blijkbaar over een zeilboot beschikt.Ben tevreden je hebt al een zoveel fijnere jeugd dan veel van je leeftijdgenootjes die soms vanwege geldgebrek helemaal niet op vakantie kunnen.We krijgen in het leven niet altijd onze zin,en ongelijke wetten voor de rijkere is helemaal taboe.gewoon naar school en ga later maar zeilen.
C Nahes, Leiden op 25-08-2009, 11:59
Persoonlijk lijkt het mij een ietwat geforceerde gedachte om dit soort uitdagingen aan te gaan. De ouders vinden het prima want na een geslaagde tocht kunnen zij trots zijn op hun dochter.
Wereldnieuws zal het worden en als het verkeerd gaat is dat bijzonder jammer. In het ergste geval gaat zij ergens op een van de wereldzeeen verloren. Droefenis tot in lengte van dagen.
Er zijn lieden die het kind willen beschermen. Gaat het hier om bemoeizucht of werkelijke bezorgdheid?
Regelmatig worden vanuit Nederland kinderen naar oorlogsgebieden gestuurd om de 'vijand' te bestrijden. Sommigen komen niet terug.
Waar is dan de kinderbescherming ???
J.P.M. Ruitenberg, Binnenhof Grootebroek op 25-08-2009, 11:57
Mogen kinderen KIND zijn in deze maatschappij het lijkt van niet . Kinderen opvoeden in huiselijke kring is geen werk dat moet buiten de deur dat levert GELD op.Is dat wel zo thuis leert een kind zijn grenzen bepalen nu moet dat op een opvang buiten de deur. Ja zelfs wordt dat overboord gegooid het is toch leuk eerste te zijn als jongste alleen de zee over te varen ,hier hebben de ouders GELD als water.Dit is maar een voorbeeld wij weten dat het crisis is onze leefwijze op deze wereld rammelt aan alle kanten wat heb je er aan eerste te zijn als veel leeftijd genootjes geen droge boterham mogen eten ? Ouder zijn is je kind kind laten zijn.
M v Doorne, spijkenisse op 25-08-2009, 11:55
Vraag eens aan al die wonderkinderen, hoe leuk hun jeugd was, ze moeten alleen maar presteren om de eer en glorie op het ouderlijk gezag te laten afstralen, wat tegenwoordig met al die hoogbegaafden toch al bon ton is.
Chipo, Eindhoven op 25-08-2009, 11:47
Op je veertiende ben je wel goed genoeg om te gaan werken, dan stimuleer je de economie. Om op die leeftijd te gaan zeilen (of iets jonger) stuit op verzet. Ik vraag mij af wat beter is, of je droom achterna gaan en te gaan zeilen, of je in de rij aan te sluiten voor de economie...
Michel Altorf-van der Kuil, Renkum op 25-08-2009, 11:47
Meisje van 13 wil nieuw wereldrecord vestigen en jongste wereldzeiler worden...
Wanneer gaan mensen nu eens eindelijk afstappen van dat steeds maar verder escalerende prestatie denken? Een kind hoort bij zijn ouders, en de ouders dienen het kind op te voeden en geborgenheid te geven zodat het zich op een evenwichtige manier kan ontplooien.
Vandueren, M'tricht op 25-08-2009, 11:44
De verantwoordelijken voor de escapade van deze dertien jarige zijn zij die dit mogelijk maken namelijk de sponsers.Er zijn meer dertien jarigen die dromen,alleen op zijn voordeligst moeten verreweg de meeste wachten tot hun vijf en zestigste voor ze zoiets kunnen waarmaken.De staat bemoeid zich dus weer eens met de verkeerde mensen.En Laura?Die zal het als halve vis wel redden in een land dat geen water en geen land is.En gevaren?Die zijn op een strand feest groter dan op de oceaan!
pellinkhof, genneton op 25-08-2009, 11:44
De vergelijking van de advocaat gaat nogal mank: topsporters combineren school gaan met hun sport. Laura zal het school gaan overslaan. En als ze deze commotie niet begrijpt, moeten we ook maar niet van aar verwachten dat zij tijdens die reis ook maar enige aandacht aan school gaat besteden. En of het dan Nieuw Zeeland of NL, er is een samenleving die geconfronteerd gaat worden maar haar achterstand in scholing. En dat is precies waar we leerplicht voor hebben. En dat die ouders dat niet begrijpen, maakt hen ongekwalificeerd als ouders; die grenst weldegelijk aan verwaarlozing of kindermishandeling.
José, Monster op 25-08-2009, 11:34
ik maak mij meer zorgen over wat er in de havens gebeurt dan op zee.
zo'n mooie leuke meid in de carabien. Rrrrrrrrrr.
als ze weet hoe ze moet zeilen, navigeren en de zeestromingen kent zie ik geen enkel bezwaar.
Laura is een vertstandige meid die weet wat ze wil en waar ze aan begint.
Roel, leimuiden op 25-08-2009, 11:34
Zie ook hier het vervelende van het hebben van meer dan 1 nationaliteit c.q paspoort. Maar kan een pubertje van 13 zelf zomaar emigreren ook al heeft ze de paspoorten in de kast liggen?? Ze moet hoe dan ook langs de grensbewakers als ze van Schiphol wil vertrekken. Maar ik vind het allemaal maar niets, als je het maar hoog opspeelt kun je kennelijk in dit land van alles binnenhalen. Wie zegt mij niet dat de rechter zelf al niet met een knipoog gezegd heeft "meisje ik stel mijn oordeel even uit" dat geeft jou de gelegenheid te vertrekken en hebben we het samen goed geregeld. Want waarom zou de uitspraak anders zo lang op zich laten wachten??
Jack, Utrecht op 25-08-2009, 11:27
Of zij op 13 jarige leeftijd al solo rond de wereld kan gaan zeilen weet ik niet. Maar je tot een stabiel persoon ontwikkelen dmv onderwijs en contact met leeftijdgenoten is bepaald geen zekerheid. Dat contact met ouders is er in beide gevallen.
Ik denk toch weer een voorbeeld van ongewenste controle door de overheid.
anna, haarlem op 25-08-2009, 09:47
Zolang er een leerplicht is tot 16 jaar, moet Laura Dekker gewoon naar school, in Nederland tot die leeftijd. Een solozeiltocht over zee vraagt ervaring. Bijleren en/of voorbereiden op een eindexamen in omstandigheden,die zelfs voor doorgewinterde zeilers het uiterste vergen, lijkt me geen sinecure en haastwel ondoenlijk.
Tenslotte zijn en blijven de ouders verantwoordelijk voor het welzijn van hun dochter, hoe dan ook. De andere vraag die zich opwerpt is: Wat verstaat men onder een "topsporter" en wat is de definitie daarvan. Ik heb nog nooit van Laura Dekker, eerder gehoord, aangaande haar zeilkunst of wonderkind opdat gebied.
Bos E., Gent op 25-08-2009, 09:39
Volgens mij is dit weer een soort van klassenstrijd. Kunnen mensen met wat meer geld als een ander (anders kun je dit toch allemaal niet betalen???) doen waar ze zin in hebben terwijl ouders die hun kind 1 of 2 dagen van school willen halen zodat ze nog een beetje lowbudget op vakantie kunnen gelijk problemen krijgen.
ter Stege, Enschede op 25-08-2009, 09:39
Een kind van 13 kan nog niet de consequenties van haar daden overzien, daar zijn ouders voor. Waarom niet een paar jaar wachten met die tocht, hier kan ze toch ook haar passie kwijt? Het lijkt er meer op dat die ouders de publiciteit (en roem) van zo'n record zoeken. Als een meisje van 13 's-nachts op straat is spreekt iedereen daar schande van en 2 jaar onder extreme omstandigheden de wereld over moet normaal zijn? Waanzin!
Berck, Ede op 25-08-2009, 09:39
En zo neemt de betutteling weer nieuwe hoogtes aan.
Robert, Kuala Lumpur op 25-08-2009, 09:38
School is ook niet zonder risico's. Drank en drugsgebruik, loverboys, druk verkeer, saaie lessen.
Jammer dat Laura niet gewoon kan proberen, zonder alle druk van kinderbescherming, oordelend Nederland en de media.
Probeer en schaam je niet aan te geven als het je te veel wordt daar in je eenje op zee, Laura.
Mira, Geen op 25-08-2009, 09:38
Als een kind van 13 jaar al de wereld kan rondreizen, is dat geen probleem voor mij. Maar als de leeftijd steeds jonger op waar gaan we dan eindigen als er nog een jongere persoon komt en dit ook mag doen?
De kinderbescherming heeft ook gelijk qua veiligheid. Als je weet dat een zee niet zonder gevaren zit, denk ik toch wel 2 keer, zeg maar zelfs meerdere keren bij na voordat zoiets kan of het wel mogelijk is.
Wereldrecord of niet: er zijn toch grenzen???
De Metroman, Metro op 25-08-2009, 09:38
Een grote wens die alleen nu in vervulling kan gaan. Ik durf er heel wat op te zetten dat haar ontwikkeling tijdens die reis een stuk beter zal zijn dan die van vele thuisblijvende leeftijdsgenoten. Natuurlijk is zo'n onderneming niet zonder gevaar maar hoeveel van haar leeftijdsgenoten komen verkeerd in de maatschappij en hoeveel sterven er elk jaar in het verkeer?
Ik zeg: Ondanks het risico, DOEN.
Raad van de kinderbescherming? Volgens mij gaan de ouders voor qua zeggenschap.
W. Verschoor, Amsterdam op 25-08-2009, 09:38
Dit is een slim besluit, of ik het er als ouder het er mee eens ben of niet houden we in het midden .
Maar de Staat der Nederlanden moet eens ophouden met de burger te zien als eigendom (gevangenen)het meisje kan beter een onafhankelijke opleiding volgen dan wat de staat aanbied.
Als ze opgeleid wordt en het staats examen doet is er toch niets tegen,,motiveer iemand, veroordeel niet de kennis die zij al heeft.
Horizon, Bernisse op 25-08-2009, 09:38
In plaats van zich vast te bijten in dit zeil-verhaal deed de Kinder-BESCHERMING er beter aan de 1000 van Rouvoet uit de gevangenis te halen. Het gaat hier om leeftijdsgenoten van Laura die ten onrechte in de lik zitten omdat ze LASTIG zouden zijn, en reguliere opvang te duur wordt gevonden.Arme kinderen, arme ouders, arm Nederland!
Carel van Eeden, Landsmeer op 25-08-2009, 09:38
Er staat dat de ouders geen bezwaar hebben tegen het plan van hun dochter, maar het blijkt toch iets genuanceerder te liggen. De ouders zijn gescheiden, en volgens bronnen dicht bij de familie heeft de moeder wel degelijk bezwaar tegen de reis van haar dochter. Maar die moeder was dus gisteren niet aanwezig bij de persconferentie. Waarschijnlijk leek dat de advocaat van Laura en haar ambitieuze vader beter.
Natuurlijk mag deze reis niet doorgaan. Want stel nu dat het haar ondanks de risico's wel lukt om de wereld rond te zeilen? Dan komt er over een jaar gegarandeerd een kind van 12 of 11 die dat record wil breken. Het einde is dan zoek.
Matthijs Bakker, Lelystad op 25-08-2009, 09:38
Een kind van 13,ook al lijkt ze volwassen voor haar leeftijd kan bepaalde problemen onderweg niet overzien,want daar heb je sowieso meer levenservaring voor nodig.
Met wat ik zo hoor en zie ben ik er bijna van overtuigd dat ze veel in haar mars heeft,maar het risico op deze leeftijd op zo'n immense tocht te groot is.
Waar is de wijsheid van haar vader?
Het is mooi wanneer je als ouder een blindelings vertrouwen in je kind hebt maar dit vind ik een zorgeloze manier.
Hij heeft waarschijnlijk geprotesteerd maar kan haar niet aan?
Dit lanceer ik speculatief.
Alice Gerritsen, Nijmegen op 25-08-2009, 09:38
Dat Laura Dekker de commotie overdreven vindt, bewijst dat zij verstandelijk en mentaal de leeftijd heeft van een dertienjarige. Een meisje van 13 stuur je niet voor twee jaar de wereldzeeën op.
albert van der vliet, amsterdam op 25-08-2009, 09:38
Hoe naief kan een kind zijn , om over de ouders nog maar te zwijgen !
Joop Spoor, ermelo op 25-08-2009, 09:38
Ik heb een zoon van 12 die tussen de vrachtauto,s is grootgebracht en ze ook al kan besturen ,wil dit najaar een reis naar Rusland maken met onze nieuwste vrachtauto ,snapt echt niet waarom dit niet kan ! Moet toch ook kunnen ?
Joop gerrits, andijk op 25-08-2009, 09:38
Meisje,ga eens nadenken voor zover je puberhersentjes dat toelaten. Je idee is absurd. Je ouders zijn het puberstadium blijkbaar nog niet ontgroeid. Met 13 jaar ben je nog een kind en als de ouders niet capabel zijn om in te grijpen, dan de rechter dus maar. Dat is geen inbreuk op wat dan ook, dat is een individu beschermen tegen ongelofelijke onzin!! Je leven op het spel zetten voor een dom record. Ben wel benieuwd hoe Nieuw-Zeeland gaat reageren (dubbel paspoort) - ik hoop dat ze daar ook verstandig zijn en je gewoon naar de schoolbanken sturen.
Corry, Utrecht op 25-08-2009, 09:37
Al die willen te kaap'ren varen
Moeten mannen met baarden zijn
Jan, Pier, Tjores en Corneel
Die hebben baarden, die hebben baarden
Jan, Pier, Tjores en Corneel
Die hebben baarden, zij varen mee
k ter berg, ede op 25-08-2009, 09:37
Nou we zullen eens zien "hoe goed ons rechts en machtssysteem in elkaar zit".
Als deze jongedame "haar zet zou winnen" op basis van meerdere nationaliteiten, ..
Hoe zit het dan met de overige Nederlanders met "meerdere nationaliteiten" (allochtonen)?
Zo kan iedereen wel een spelletje spelen met hun afkomst, .. om hun eigen gewin!
Ik vind dat de Nederlandse staat "eens klare taal moet gebruiken" en eisen "dat wanneer men in Nederland wil wonen", ook alleen de Nederlandse nationaliteit zou moeten gelden en het oude dan op moet geven (weten waar je voor kiest).
Waarom durven politici daar geen standpunt over in te nemen?
F.M., Tilburg op 25-08-2009, 09:37
'Alleen de wereld rondzeilen als jongste ooit'.
Een wereldrecordpoging is de ambitie van dit meisje en kennelijk de enige drijfveer.
Het vooruitzicht:
- eeuwige roem in het Guinness Book of Records of
- een naam op de maritieme lijst van vermiste personen en eeuwige schuldgevoelens bij de ouders.
Mijn idee is dat haar drijfveer dubieus is en een obsessief karakter heeft, want het moet allemaal nu gebeuren en kan zij niet wachten tot zij meerderjarig is.
De kinderbescherming heeft een punt.
g.hanness, ter aar op 25-08-2009, 09:37
Dit kind moet gewoon in september weer naar school. Wij kennen immers de leerplicht. Of ze moet gaan emigreren naar een land die deze wet niet kent
Oelbroek, Sint Anthonis op 25-08-2009, 09:36
Peuter wil met zijn driewieler de wereld rond. Zijn ouders weigeren.
Docenten van universiteiten geven kritisch commentaar. De rechter wordt ingeschakeld. Wereldnieuws!
Jan Rietveld, Bergen N.H. op 25-08-2009, 09:36
Dit is een slim besluit, of ik het er als ouder het er mee eens ben of niet houden we in het midden .
Maar de Staat der Nederlanden moet eens ophouden met de burger te zien als eigendom (gevangenen)het meisje kan beter een onafhankelijke opleiding volgen dan wat de staat aanbied.
Als ze opgeleid wordt en het staats examen doet is er toch niets tegen,,motiveer iemand, veroordeel niet de kennis die zij al heeft.
G,Oorschot, Heenvliet (gem Bernisse) op 25-08-2009, 09:36
Deskundigen zeggen dat ze het kan. Het argument dat kinderen recht hebben om zich tot stabiel persoon te ontwikkelen is natuurlijk mooi. Maar dat kan ook door ouders te hebben die in het kind geloven op reële gronden. Contact met leeftijdgenoten zal bij haar niet echt bijdragen aan stabiliteit, daar zijn de verschillenen met deze uitblinkster te groot voor. Bovendien zal het contact met leeftijdgenoten bij elke jonge topsporter (bijv. tennis) in het gedrang komen.
S. Smit, Zwaag op 25-08-2009, 09:36
Mijn zoon van 6 is een verwoed wandelaar.Al jaren loopt hij in Oostenrijk over de hoogste toppen. Waar wij met de tong op de schoenen lopen, loopt hij vooruit. Onlangs deelde hij mee om naar Santiago te lopen. Z'n Opa en Oma deden dat per fiets. Hij schetste zijn reis en zei met een lidmaatschap van het Jacobsgenootschap overal te kunnen slapen en overal mobiel bereikbaar. Waarom niet. Als je met een zeilboot de wereld rond wil ipv gewoon naar school te gaan, (er bestaat toch gewoon leerplicht voor een dertienjarig bakvisje), waarom dan geen pelgrimstocht voor een 6-jarige. Het zal je kind maar wezen, nee het zullen je ouders maar zijn.
Wijtze Visser, Waddinxveen op 25-08-2009, 09:36
Bestaat er niet zo iets als leerplicht tot een bepaalde leeftijd?
en kan je vanaf je bootje op de oceaan proefwerken doen en insturen?
Laat ze toch naar de haaien gaan.
Herman N., Amsterdam op 25-08-2009, 09:36
Het begon met de leerplicht. Laura mocht niet door door een maas ontsnappen, dat zou een verkeerd voorbeeld stellen. Voor veel kinderen geldt de leerplicht eigenlijk niet, zo staat er in de wet. Er zijn 2000 kinderen vrijgesteld en dat zouden er gemakkelijk tienduizenden kunnen worden. Veel gezinnen gaan met hun kinderen naar het buitenland om onze leerplicht te ontduiken. En nu zal Laura dat ook moeten doen, als ze haar plan wil uitvoeren. In het buitenland kan zoveel meer als in Nederland, dat maakt Laura nu wel duidelijk. Weg met die onzinnige leerplichtwet.
Timmermans, Coevorden op 25-08-2009, 09:36
Nu worden vanwege leerplicht alle overheidswapens ingezet in perverse corrupte vechtcampagnes om het kind. 15 jaar school voor 50 jaar werk da's pas (kind)mishandeling, ook de 2e kamer is amoreel en knettergek. Welzijn&ontwikkeling van kinderen worden wezenlijk beschadigd door al het koudkille overheidsgeweld met macro-economie als motief om zwaxinnig te ontouderen. Hoezo samenleven en samenwerken, gegarandeerde schijnveiligheid en repressie ten koste van onze vrijheden, stop alle gesol met kinderen, stop de oorlog tegen ouders!
AdVader, Utrecht op 25-08-2009, 09:36
Laura zeilt steeds maar drie weken en gaat dan aan wal, waar ze contacten heeft. Ze studeert zoals ze dat vroeger al deed. Ik vermoed dat ze op reis meer leert dan in dat RARE NEDERLAND.
Gerda, brussel op 25-08-2009, 09:36
De vraag is natuurlijk niet zozeer of het wel zo goed is voor een meisje van bijna veertien jaar om zo'n tocht te maken, maar wie hier in Nederland het gezag over kinderen heeft. Zijn kinderen van de staat of geloven we nog in autonome individuele rechten?
Overigens lijkt het me kwalijker voor de ontwikkeling om als dertien jarige, met ouders met weinig bagage op een VMBOschool in een achterstandswijk en steun van 3 hulpverleners van Jeugdzorg door te moeten brengen dan zeilend op zee.
Doreen, Alphen aan den Rijn op 25-08-2009, 09:36
Wat zegt het van de ouders, als hun stampvoetende dertienjarige zich aan een legaal-maatschappelijk NEEN onttrekt door emigratie... en zij dat initiatief steunen? Out-of-the-box gedachte: als de ouders van Laura het met elkaar oneens waren geweest, had haar advokaat vast en zeker namens Laura echtscheiding tussen de ouders geëist, opdat Laura haar zin kon krijgen!
Samson, Almere op 25-08-2009, 09:32
Op het eerste gezicht leek het mij ook onverantwoord, maar nadat ik een interview met de jongedame in kwestie had gezien heb ik mijn mening wel bijgesteld. Ze blijkt voldoende deskundig te zijn om zo'n tocht aan te kunnen. Natuurlijk kan ze in gevaarlijke omstandigheden terecht komen maar als we ons daardoor altijd van iets af hadden laten houden dan hadden we waarschijnlijk nooit geweten dat er aan de andere kant van de aarde ook mensen wonen. Ik heb zelf het idee dat bergbeklimmen, wat ook door meisjes van die leeftijd gedaan wordt, veel gevaarlijker is. Zelf heb ik er alle vertrouwen in dat ze die tocht volbrengt.
Jan Hamer, Didam op 25-08-2009, 09:32
Een 13 jarige is een kind die komen net om de hoek kijken, en weten niet hoe de wereld echt is, deze jonge dame realiseert zich niet hoe gevaarlijk het is voor 13 jarige om zelf op wereldreis te gaan.
Buiten dat is terecht dat het zeggenschap over kind beperkt wordt, ik hou niet ervan dat staat bepaald over mensen, maar hier ben ik het over eens.
Wesley, Kerkrade op 25-08-2009, 09:32
Als Laura c.s. 'het niet snappen' zijn ze --met z'n allen-- niet in staat de omstandigheden die zich zouden kunnen voordoen goed in te schatten, laatstaan te pareren. En wat dachten de ouders te zullen doen als ze een maand lang het contact met hun dochter kwijt zijn... of 2 maanden... En wie heeft dan waaraan de schuld? Laat Laura maar rustig verder opgroeien, inclusief al haar onvervulde verlangens. Hebben wij die niet allemaal vaker in het leven? Dat IS het leven, lieve Laura! Ik hoop dat je ouders wijs genoeg zijn om je daar doorheen te helpen. Zo niet, dan is Gheduld nog altijd een schoone Saeck; dat schenkt het Menschdom veel Vermaeck.
Samson, Almere op 25-08-2009, 09:32
Plaats een reactie
Stuur artikel door