Een politicus mag niet alles zeggen
Hof: Geert Wilders wel opruiend
© Trouw
Eerst laat het Openbaar Ministerie weten dat uitlatingen van Geert Wilders niet strafbaar zijn, en nu stelt het gerechtshof van wel. Waarom?
Het Openbaar Ministerie moet Tweede Kamerlid Geert Wilders toch vervolgen voor anti-islamitische uitspraken die hij de afgelopen jaren heeft gedaan, zo besloot het gerechtshof in Amsterdam gisteren. Aanvankelijk zag het OM niks strafbaars in Wilders’ uitlatingen. Maar diverse personen en organisaties klaagden bij het gerechtshof over het feit dat het OM niet wilde vervolgen. Ze kregen gelijk: de PVV-leider moet voor de rechter verschijnen wegens haat zaaien en het beledigen van een groep mensen.
Het hof haalt de argumenten die het OM aanvoerde om Wilders niet te vervolgen, een voor een onderuit. Zo stelde het OM dat Wilders niet strafbaar is, omdat hij zijn uitlatingen deed in de context van een politiek/maatschappelijk debat. En in de politieke arena zijn de grenzen van vrije meningsuiting zeer ruim, aldus het OM.
Maar het gerechtshof wijst erop dat uitgerekend het ’haatzaai-artikel’ in de strafwet een politieke achtergrond heeft. Het is ontstaan in de jaren dertig, om scheldpartijen en haatcampagnes van politieke partijen tegen andersdenkenden (joden, christenen, kapitalisten) tegen te gaan. Bovendien merkt het hof op dat politici in het verleden wel voor minder vergaande uitspraken zijn veroordeeld: een verwijzing naar de veroordeling van CD-leider Janmaat.
Het OM meende verder dat Wilders geen haat zou zaaien, omdat zijn teksten ’niet opruiend’ zouden zijn. Maar ook dat ziet het OM helemaal verkeerd, vindt het gerechtshof. „Wilders’ uitingen, vaak in gebiedende en militante stijl (’Verbied de Koran’)’, zijn naar hun uiterlijke verschijningsvorm kennelijk erop gericht bij de Nederlandse bevolking conflictueuze tweespalt te veroorzaken ten opzichte van de Islamitische bevolkingsgroep.” Wilders wil zelfs ’minachting’ en ’vijandschap’ ten opzichte van moslims kweken, oordeelt het hof.
Ook het argument dat Wilders’ teksten over een religie gaan, en niet over de aanhangers daarvan, gaat niet op, vindt het hof. Want wie de uitspraken de PVV-leider in hun context bekijkt, ziet dat hij voortdurend een relatie legt tussen de islam en de aanhangers ervan. Bijvoorbeeld: „Ik heb genoeg van de islam: geen moslimimmigrant er meer bij”.
Het hof tilt bijzonder zwaar aan Wilders’ vergelijkingen met het nazisme (de ’fascistische Islam’, de Koran als ’islamitische Mein Kampf’) „Vergelijkingen met het fascisme en nationaal-socialisme, verpakt in one-liners en nauwelijks onderbouwd, zijn buitengewoon kwetsend en dragen zonder meer een beledigend karakter voor wie het betreft.”
Ook de wijze waarop Wilders zijn punt maakt, is van belang voor de strafbaarheid ervan: zijn ’eenzijdige, sterk generaliserende formuleringen met een radicale strekking, niet aflatende herhaling en toenemende felheid. (..) tasten moslims in hun waardigheid aan’, stelt het hof.
© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.
Zaak lijkt op proces tegen voorman Nationale Alliantie
Adri Vermaat
De rechtbank in Rotterdam behandelt momenteel een strafzaak die inhoudelijk parallellen heeft met die tegen Wilders. Het gaat om het proces tegen ex-voorzitter Jan Teijn van de opgeheven politieke groepering Nationale Alliantie. Ook hem wordt discriminatie, haat zaaien en belediging verweten.
Met haar requisitoir tegen Teijn nam officier van justitie Kaptein maandag een voorschot op het standpunt van het hof in Amsterdam in de zaak tegen Wilders. „Vrijheid van meningsuiting is een groot goed”, zei de officier. „Het is een recht dat bescherming verdient. Ook datgene dat irriterend, prikkelend, naar en totaal in strijd is met de heersende mening, mag worden gezegd. Inperking van een dergelijk recht zal rechtmatig, weloverwogen en proportioneel moeten geschieden.”
Op de website van de Nationale Alliantie stonden teksten met als strekking dat ’alle moslims slecht en fout zijn’. „Discriminerend, beledigend pur sang”, zei de officier. „Dat is bij de wet verboden”. Zij besloot met: „Hier botst vrijheid van meningsuiting met het recht van iedere burger om gevrijwaard te blijven van discriminatie op grond van ras en geloof. Bij die botsing delft de vrijheid van meningsuiting het onderspit. De teksten zijn niet geschreven in het kader van enige kunstuiting. Er is geen sprake van een politiek debat. Er is geen humoristisch doel en het is evenmin aan te merken als een prikkelende stellingname”. Tegen Teijn is een werkstraf geëist.
Onschendbaarheid geldt niet voor uitspraken in media
Ruud van Heese
Tweede Kamerlid voor de Rooms-Katholieke Staatspartij (RKSP) Henricus Ruyter had pech. Toen hij op in 1939 NSB-collega Meinoud Rost van Tonningen uitmaakte voor ’landverrader’ was de vergadering net geschorst. De parlementaire onschendbaarheid gold even niet. Ruyter kreeg 25 gulden boete wegens belediging. Ook nu kunnen politici niet strafrechtelijk worden vervolgd voor uitspraken tijdens een Kamervergadering. Oorspronkelijk beschermde de bepaling politici tegen de nog machtige koning. Nu staat voorop dat de politici in parlementsvergaderingen vrijuit moeten kunnen spreken zonder de angst dat iemand naar de rechter stapt. Buiten die vergaderingen moeten ze op hun woorden letten.
Dat ondervond wijlen Theo Joekes (VVD). Tijdens een spreekbeurt betoogde Joekes dat ’Zuid-Molukkers beneden een bepaalde leeftijd het land uitgezet moesten worden’. In 1978 kreeg hij 1000 gulden boete wegens het aanzetten tot discriminatie en tot gebruik van geweld.
In 1997 moest Hans Janmaat (Centrumdemocraten) 7500 gulden betalen. Bij een demonstratie zei hij ’de multiculturele samenleving af te schaffen’. Een leus als ’Vol is vol’ was discriminerend voor minderheden, oordeelde de rechter.
Leen van Dijke (RPF) stelde in Nieuwe Revu homo’s op één lijn met dieven en fraudeurs: 300 gulden boete, oordeelde de rechter in 1998. Het hof en de Hoge Raad spraken hem later vrij.




Reacties (129)
Durf te discussiëren, zonder meteen te moeten denken, "ik kwets een groep"!
Doordat er beperkt moet worden met wat je zegt, uit angst voor escalatie, ... beperk je de communicatie en beperk je de zoektocht naar oplossingen.
Wat is er mis met het aanhoren van de waarheid?
De antwoorden kunnen hard zijn, maar respecteer dat dan.
Immers, als je uitdeelt, moet je ook kunnen "en durven" incasseren!
Groetjes
Frans uit Tilburg
Werkeloze Frans, Tilburg op 24-01-2009, 12:44
i.p.v. al die uitersten te veroordelen, of het nou gestoeld is op de koran of de bijbel, hoe hard het soms ook overkomt, ... probeer nou eens van elkaar "het werkelijke probleem" te doorzien!
Het gaat er om "wat er normaal is in ons land"?
Waar is ons eigen "Nederlandse identiteit" gebleven?
De overheid handelt in "al zijn zaken" veels te soft, omdat het geen ballen durft te tonen, .. bang, dat de moslimgemeenschap uit zijn schoot barst.
Terwijl het niet om alleen moslims hoeft te gaan, want in Nederland woont al net zoveel culturen als de wereldbol rijk is.
Punt:
Vrijheid van meningsuiting is oké, maak beleid strenger.
Werkeloze Frans, Tilburg op 24-01-2009, 12:42
A Change of Heart Changes Everything.it is our mission to help the world change, by helping people change. The root of most of our worlds problems is a lack of emotional management, a lack of understanding,care,respect and compassion.Most organizations and governments are fairly dysfunctional, because their leaders lack skills to manage themselves emotionally, let alone be an example for others to follow.That dysfunction damages the planet every day.We offer tools that are needed to eradicate major challenges and problems and to prevent wrongs. deze tekst sprak me wel aan daarom dacht ik om het hier te plaatsen zodat jullie het kunnen lezen.
20jarige student, Rotterdam op 23-01-2009, 23:40
Een volk dat voor tirannen zwicht verliest meer dan lijf en goed!
Moslims hebben hier zeker gelijke rechten, maar daar schuilt het probleem niet, het probleem is de achterlijke interpretatie van de Koran en de rol van slachtoffer die daaruit voortkomt.
Moslims die het niet fijn vinden hier moeten gewoon gaan en hun Nederlands paspoort inleveren. Marokko ontvangt u vast met OPEN ARMEN en bij mij gaat de vlag uit! Ik heb genoeg van de criminele Marokkanen die men niet aanpakt! Zo dat is mijn mening.
Keetje, Volendam op 23-01-2009, 21:34
Wilders wil de vrijheid van moslims beperken, terwijl zij dezelfde vrijheid hebben als niet-moslims volgens onze Grondwet, waaraan ook Wilders als kamerlid zijnde de eed aan heeft gezworen bij inauguratie. Alleen dit zou al had tot een veroordeling kunnen leiden. Wilders zal zich wel beledigd voelen door mijn uitspraken, maar ik heb toch recht op mijn eigen mening? Wilders wil vrijheid, maar alleen niet voor moslims. De Quran verbieden omdat daar volgens Wilders vreselijke dingen staan, terwijl er ook vreselijke dingen over homo's in de Bijbel staan. Om nog maar te zwijgen over zijn kritiek over Hare Majesteit de Koningin.......
Mw. T.A. Mohammed, Groningen op 23-01-2009, 18:19
20 jarige student vindt zelfs de gevangenis nog te goed voor Wilders. Wat had je in gedachte student? Middels de islamitische traditie van het sturen van een moordenaar in het holst van de nacht zoals "de profeet" het plachtte te doen bij tegenstanders, of neem je zelf het mes ter hand??? Ben benieuwd.
M. Kloek, Almere op 23-01-2009, 12:45
Dit lijkt mij eerder een verkiezingscampagne voor de heer Wilders dan een vervolging.Israel is net klaar met het vernietigen van Palestijnse kinderenen krijgen we hem weer in het nieuws.. Natuurlijk hebben de Moslims het weer gedaan en staan er verschrikkelijke dingen in de Koran.Hoe kan ik dit nu allemaal serieus nemen? Voor de mensen die hier verontwaardigd reageren,zou ik zeggen.Kijk verder dan je neus lang is.
Oscar, Rotterdam op 23-01-2009, 12:31
Zou ik mogen vragen waarom Trouw schrijft dat de helft van de Nederlanders tegen de vervolging van Wilders zijn terwijl in werkelijk alle opinie-peilingen (zonder uitzondering(, ondermeer Standpunt.nl, op de diverse fora en in alle kranten een veel groter percentage achter Wilders staat. Althans achter de vrijheid van meningsuiting. Ik zie dat in Trouw zelfs bijna 90% tegen de Politieke Rechtspraak is.
Hoe is dit te verklaren ?
PS. yep ook ik zit al jaren bij peiling.nl van Maurice maar elke keer wanneer er iets over Wilders wordt gevraagd krijg ik opmerkelijk genoeg geen uitnodiging. Maurice en Manipulatie, het zou toch niet ?
raaf, nijmegen op 23-01-2009, 12:21
Als er grenzen zijn aan de vrijheid van meningsuiting gelden diezelfde grenzen ook voor de vrijheid van godsdienst. Als het hof Wilders gaat vervolgen voor discriminerende en haatzaaiende uitspraken moeten dus ook de uitgevers van religieuze boeken worden vervolgd. Want ook die staan vol met discriminerende en haatzaaiende teksten. En ook imams en dominees die deze religies prolifereren moeten worden vervolgd. En wat te denken van alle leugenaars of gescheiden mensen in Nederland? Die zijn een belediging voor de tien geboden. Ook zij moeten nu dus de gevangenis in. Gelijke monniken, gelijke kappen.
Hans, Amsterdam op 23-01-2009, 09:10
Wilders ziet het scherp. Moslims lijken alles met geweld te willen afdwingen. Nu ook weer geweld neemt toe tegen Joden in Nederland. Overvalgolf in Limburg daders 90% allochtoon.
Mensen wordt wakker!
Peter, Zaandam op 23-01-2009, 02:11
Ik zou graag eens een debat aan willen gaan met Wilders wat op televisie live wordt uitgezonden. Ik ben jong maar ik heb geprobeerd niet dom en zonder kennis van zaken mijn mening hierover te geven.
Stel ik draai de zaken eens goed om! Ik ben Wilders en ik haal alle gelovigen van katholiek tot protestant, de hele christelijke geloof, naar beneden en vertel allerlei zaken die de christelijke gemeenschap zo ernstig zou opvatten, dat ze Wilders gelijk de gevangenis in zouden willen hebben!!!
En nu weer terug, Ik vind zelfs dat de gevangenis te goed voor hem is. Maar in de gevangenis kan hij eens goed nadenken over zijn misstappen.
20jarige student, Rotterdam op 23-01-2009, 02:11
Beste Erwin uit Eindhoven. Als je de Bijbel net zo goed zou bestuderen als je volgens jouw zeggen de Koran hebt gedaan, dan zou je beter moeten weten. Vergeet niet, vergeet nooit, wat er in de naam van de Bijbel in de loop van de eeuwen voor schanddaden zijn gepleegd. Als je dat goed tot je door laat dringen, is enige bescheidenheid op zijn plaats. In plaats van elkaar te bestoken met allerlei drogredeneringen, zouden we heel goed bij onszelf naar binnen moeten kijken, naar wat daar voor kwaadaardigs verscholen zit. Bij jou, bij mij, en bij iedereen. Het gaat pas goed met de wereld als alle religies zijn overleefd en afgeworpen.
Anders, Baarn op 23-01-2009, 02:11
De komst van Moslims naar Nederland heeft veel autochtone Nederlanders in verwarring gebracht. Dat blijkt o.a. uit de reacties op een nieuwsbericht als dit. Geert Wilders zegt dat hij de spreekbuis van die autochtone Nederlanders is. Maar volgens mij is hij erop uit om politiek garen uit de situatie te spinnen en probeert hij met zijn handelwijze en uitspraken de gevoelens van angst en frustratie van die autochtone Nederlanders aan te wakkeren. Dat heet 'in troebel water vissen'. Ik vind het prima dat Justitie beoordeelt of hij daarbij over de schreef gaat.
Hugo van der Meer, Renkum op 23-01-2009, 02:10
Over selectieve verontwaardiging gesproken. Christenen mogen dan wel niet onder vuur liggen van Geert Wilders, ze worden al jaren door het slijk gehaald en beledigd door abjecte figuren als Jan Blokker c.s. Daartegen verheft het gerechtshof zijn stem niet. Traditiegetrouw draagt Vrouwe Justita een blinddoek om zo de onpartijdigheid van het recht te garanderen. Maar het heeft er alle schijn van dat zij die voor een hoofddoek aan het verwisselen is.
W.J. Tabak, Delft op 22-01-2009, 20:06
Ik verbaas me toch wel een beetje over deze discussie en de reacties van de heer Teeuwen en andere politici. Het Nederlandse Rechtssysteem geldt voor iedereen, ook voor politici, ook voor die in de Kamer. Het is geen droeve dag, het geeft aan dat los van het onderwerp voor iedereen dezelfde regels gelden. En gelukkig toetst de rechter dat. Politici staan niet boven de Wet, ze zijn gewoon Nederlander. Hopelijk komen er nu weer wat meer inhoudelijke discussies ipv lege geschreeuw.
Tony, Oegstgeest op 22-01-2009, 19:28
20-jarige student!
Vrede, liefde en menselijkheid.
Mooie woorden hè student, u zult ze niet vinden in de Koran.
Ga het Nieuwe Testament maar eens lezen, daar vindt u ze wel en ook nog hoe u deze waarden in uw eigen leven kunt inpassen.
U moet nog veel leren, maar daar bent u dan ook student voor.
Is het u misschien ontgaan dat er in ons land een politieke moord gaat plaatsvinden? Zeker te druk met studeren.
En nooit anoniem reageren student, dat is zo laf.
Martha de Vor, Purmerend op 22-01-2009, 19:28
Van Bommel mag in Nederland haat zaaien omdat het tegen joden is .
Maar G.Wilders niet omdat hij gewoon zegt wat de meeste echte Nederlanders denken en stilletjes zeggen.Over minder dan 25 jaar
zullen de echte Nederlanders spijtig zeggen Wilders had gelijk maar
dan is het al te veel te laat.
Wolf Salingre, Tel Aviv op 22-01-2009, 19:26
De zonnige toekomst van Nederland.
Meisje van dertien gestenigd omdat ze verkracht is.
Mannen opgehangen.
Meisjes van tien jaar zijn geschikt voor het huwelijk.
En dat allemaal op grond van de ........ Dus Geert pas op je woorden.
Wat jij wel mag doen is meelopen en leuzen roepen dat een bepaalde groep mensen aan het gas moet. Ja, we hebben in Nederland allemaal gelijke rechten.
piet, koudekerk op 22-01-2009, 19:26
Zouden er veel mensen zijn ,die nu opeens de koran gaan lezen ?
En zouden ze tot de conclusie kunnen komen dat Wilders nog gelijk heeft ook. Wat zeggen onze oosterburen ook al weer in zo'n geval. ?
Der Schusz geht nach hinten los.
Cor l 'Amie
Harderwijk
cor l Amie, 'Harderwijk op 22-01-2009, 19:26
Bent u al bang om te schrijven wat u wilt? want eerdaags kunt u dat niet meer want dan is de pers monddood gemaakt, en gaan wij gebukt onder de sharia.
henk, leiden op 22-01-2009, 16:54
Waar moet het naar toe met moslim sympatiserende rechters , nog en dan leven leven we in een onmondige maatschappij waar de zweep en galg klaar staan zo als in iran en aderen moslim landen, ik hoop dat wilders ons kan redden want van Van Bommel moeten we het niet hebben.
henk, leiden op 22-01-2009, 16:34
Beste anders en 20jarige student: juist onmdat ik niet alleen 'een blik heb geworpen' op de koran, maar die met aandacht heb gelezen, met een door moslim geestelijke geschreven studieboek kan ik het met Wilders' kernboodschap alleen maar eens zijn. Niet hij zaait haat: hij toont aan welke haat er in de koran (en in de mensen die dit boek echt geloven) jegens anderen wordt geuit, en in naam van de koran wordt gedaan. Alleen als je heel erg je best doet kan je de koran ook anders lezen. Dit in tegenstelling tot de bijbel waar je je best moet doen om er haat in te zien: 'Heb je naaste lief als jezelf' tref je in de koran niet aan.
Erwin, Eindhoven op 22-01-2009, 16:34
Wanneer stopt Trouw nu eens met al die gratis publiciteit voor Wilders?
Ik word er niet goed van telkens weer die foto's van hem te zien met
ook nog de extreme citaten ernaast.
Laat a.u.b. die zaak maar gewoon rusten:als hij graag martelaar wil zijn wordt hij het ook wel.Wie wind zaait....
A. Mudde, Ridderkerk op 22-01-2009, 16:34
Het ontgaat het hof volledig welke strijd er in de samenleving woedt. Geen woord in de motivatie dat Islamistiche clubjes wortel hebben geschoten in de samenleving. En dat Wilders daar terecht hard tegen te keer gaat om zijn punt, de vrijheid, te behouden. Het hof legt dat uit als: de rechter moet een grens stellen aan het publiek debat. Ze verwijzen zelfs naar de de jaren dertig en de opkomst van het fascisme als fundament om hem haatzaaien te verwijten. Snappen ze de context van de samenleving niet en ontgaat het Hof dat islamisten succesvol hun gedachtengoed verspreiden? Als je dan toch naar de jaren dertig verwijst...
Yorick, diemen op 22-01-2009, 16:34
Ik walg van dit soort optreden. Opnieuw een voorbeeld van een houdgreep van de staat en georganiseerde autoriteiten. Zoals ook hier weer te zien is, leidt iedere vorm van gezag tot onderdrukking. We zouden zo langszamerhand geen enkele manier van onderschiktheid aan of van iemand toe moeten staan en begrijpen dat ieder zijn eigen verantwoordelijkheid en geweten heeft tegenover de medemens.
En gerechtshof, kom op nou..bespaar mij je preek...
S.M. (Vrij!), Venray op 22-01-2009, 16:30
@ wim kom op man dit heeft niets te maken met blasfemie, dat is de wet hier, ik kan ook niet zomaar op tv en beginnen met het verspreiden van haat op homos , joodse of christenen. zoals ik al zei in een vroege reactie die niet bleek op nog, geert was een slachtoffer van een soort van lobbyisten hier in Nederland en voor zover ik kan bedenken zijn diensten niet meer welkom.
zouz, den haag op 22-01-2009, 16:26
Janmaat was ook een politicus.. Er is een verschil tussen het uiten van je mening en het beledigen van een groep.
Wilders is een draaikont, achter schermen zegt hij dingen die 100 keer erger zijn. En ja soms laat hij zich dan ook in het openbaar gaan.
Kay, Amsterdam op 22-01-2009, 16:21
1. Vorig jaar besliste de Organization of the Islamic Conference (OIC), bestaande uit 57 moslim landen waaronder Suriname, om via publicaties en rechtszaken de positie van de islam in de wereld te versterken. Blijkbaar zien we daar in Nederland al de eerste resultaten van, een rechtszaak om een Nederlandse politicus te censureren en een voormalig Marokkaans columnist van Trouw die wordt uitgenodigd voor een conferentie over communicatie in Doha, o.a. ingericht door het OIC, om de islam te promoten. Waar staat het OIC voor? Het verwerpt de Universele verklaring v.d. Mensenrechten, wegens niet consistent met Sharia.
l.karremans, heusden op 22-01-2009, 16:19
Geachte 20 jarige student, U heeft helemaal gelijk, geen commentaar meer op het communisme, dat kwetst communisten nodeloos, de gulag, miljoenen doden, ze zijn niet belangrijk. Niet meer zeuren over het fascisme, worden fascisten alleen maar boos van, WO2, vernietigskampen, blitzkrieg ..mmwwha niet belangrijk. Last but not least, niets meer zeggen over islam, vinden moslims niet leuk, niets over 1400 jaar veroveringsoorlogen, vernietiging van alles wat niet islamitisch is, moord en doodslag, geen rechten voor vrouwen, homo's en (religieuse) minderheden. U studeert??, zoek in de koran maar eens naar vrede, liefde en menselijkheid, SUCCES.
M. Kloek, Almere op 22-01-2009, 16:14
Laten we hopen dat Wilders erin slaagt een bekwame advocaat te vinden die zich niet laat afschrikken door een reële kans op bedreigingen en erger uit islamitische hoek. Wat nu als dat niet lukt?
Wilders wordt al jaren beveiligd wegens doodsdreigingen. Waar is de tijd gebleven dat degenen die de dreigementen uitten werden berecht in plaats van het slachtoffer?
Als inwoner van een Vogelaarwijk heb ook ik mijn deel gehad van beledigingen en zo nu en dan een dreigementje. Het schelden ben ik allang vergeten. De dreigementen kan ik me stuk voor stuk herinneren. Ik sta sinds vandaag achter Wilders.
Ria, Schiedam op 22-01-2009, 16:13
Dit is een nederlaag voor de democratie en een van haar fundamenten "de vrije meningsuiting", en een grote overwinning voor islamitische theocratieën en autocratieën, en de orthodoxe islam in het algemeen. Rechters kunnen alleen maar de wetten toepassen die politici hen ter beschikking stellen. Dat wij zulke slechte wetten makers hadden wist ik niet. Moslims dienen zich aan te passen aan onze waarden en normen, en niet andersom. En als onze wetten er nog niet op voorzien zijn om dat te bewerkstelligen, waar wacht men in Den Haag dan nog op? Of laat men zich daar liever leiden door geld uit het Midden-Oosten en de goedkeuring van Mekka?
PV, Maastr. op 22-01-2009, 16:13
Onvoorstelbaar dat dit in Nederland gebeurt, wederom een bewijs van lafhartigheid van de politiek, men is doodstil/ Oh wat is men bang.
\\dhr.Wilders krijgt met volle overtuiging mijn stem ! wat heeft hij allemaal te horen gekregen > notebene hij wordt zwaar bewaakt, en dat allemaal vanwege de oh zo vredige islam die overal in de wereld voor brandhaarden zorgt .
h.w.mackaay, laren op 22-01-2009, 16:11
"A Dutch court imports Saudi blasphemy norms to Europe." The Wall Street Journal heeft volkomen gelijk. En dit zeggen betekent niet dat ik het Wilders eens ben of op hem stem.
wim, ams op 22-01-2009, 15:03
Ik zag onlangs een oude foto over een moslim die tegen wilders demonsteerde met de tekst G. Wilders = anti islam. Tsja, dat is een open deur, maar belangrijker het is ook de vrijheid van wilders. vrijheid van godsdienst & levensbeschouwing. Nu is het mogelijk dat we een situatie krijgen dat een rechter gaat bepalen hoe we over de islam moeten denken. Is het fascisme of een religie van vrede zoals de islamisten zeggen. Mijn mening is dat het eerste discussieerbaar is, het laatste is pertinent onjuist.
leen, alkmaar op 22-01-2009, 14:42
De Koran, de Tora en de Bijbel zijn allemaal boeken van God. daarin staan woorden van God geschreven. Er staan geen verschrikelijke woorden in. De fout die mensen maken, is dat ze het absoluut verkeerd interpreteren. In de naam van de heilige boeken, wordt er door de mens misbruik gemaakt om haat te zaaien en om bevolkingsgroepen uit elkaar te drijven.
De mens is zo snel te manupuleren en fouten worden begaan door simpelweg geen kennis te hebben van zaken.
20jarige student, Rotterdam op 22-01-2009, 14:42
De vrijheid van meningsuiting is pas echt van belang als de geuitte mening niet naar de zin in van iedereen, als deze zelfs mensen tegen de borst stuit, en ja, zelfs als dit mensen kan beledigen. Als een mening een mening is, en deze bij woorden blijft dan moet die geuit kunnen worden. Dat is de ware vrijheid van meningsuiting. En iedere inperking van die vrijheid moet tot de conclusie leiden dat er helemaal geen sprake is van die vrijheid. Hopelijk is de Rechtbank wijzer dan dat het Hof nu was.... en durft zij een andere mening te hebben dan het Hof.
Jos, Monster op 22-01-2009, 14:42
De politieke rechtbanken en de Inquisitie is weer terug. Nog niet zo lang geleden was het een cartoonist die door de gedachten-politie werd opgepakt. Dit land is intens ziek en wordt steeds enger en duisterder.
Langzaam maar zeker lijken we voor de tirannen te zwichten. En als ik heel eerlijk ben neem ik het de fundamentalistische haat-predikanten veel minder kwalijk dan de bobo's in de falende rechtsstaat. Wat een lachertje is dat geworden. De slachter van Theo had op één punt gelijk; ook ik erken deze rechtbanken niet langer.
Raaf, Nijmegen op 22-01-2009, 14:42
Ben zelf geen aanhanger van Wilders of daaraan gerelateerde partijen. Heb in het verleden zelf ook gehoopt dat het misschien ooit nog goed zou komen met de aanpassing van de beleving door moslims van hun godsdienst binnen een voor Westerse normen aanvaardbaar kader, zoals dit het geval is met hindoes, joden, christenen en vele andere geloven. Op een paar positieve uitzonderingen na is hiervan echter totaal geen sprake. Overal ter wereld waar de Islam in aanraking komt met andersdenkenden/-gelovigen, zelfs binnen de eigen geloofsgemeenschap, breekt de hel los. Geen salaam zonder totale overeenstemming en onderwerping. Akelig perspectief......
nietrechtsmaarzekernietlinks, den haag op 22-01-2009, 14:42
Gaan we nu ook alle cabaretiers die altijd maar GVD, jeetje en Jezus roepen voor het gerecht slepen? En wat te doen met al die mensen (vooral de linkse kerk) die altijd christenen belachelijk lopen te maken? En al die mensen die altijd Gereformeerden als achterlijk beschouwen of die grappen maken over de paus? Dit kan ook heel kwetsend over komen. Of al die grappen die altijd over mensen uit Staphorst worden gemaakt?
Trude, Bleiswijk op 22-01-2009, 14:36
Op het moment dat Wilders hier wordt aangeklaagd worden in Iran weer 10 mensen opgehangen. Is er net een Gazaoorlog achter de rug waar Hamas terroristen medeburgers als menselijk schild hebben gebruikt waardoor het aanal burgerslachtoffers zo hoog uitviel. Is er in Afganistan net weer een meisjesschool door de Taliban afgefikt.En Marcouch pleit voor een islamitisch stadsdeel in Amsterdam. Maar over deze ontwikkelingen mag je blijkbaar niets meer zeggen zonder de kans op vervolging. Razend benieuwd of van Bommel ook vervolgd gaat worden. Dat zal alleen wishfull thinking blijken te zijn, naar ik vrees.
G. Jager, Apeldoorn op 22-01-2009, 14:36
20jarige Student , ga jij je nu eerst eens verdiepen in onze democratische beginselen. Bestudeer vervolgens de haat/discriminatie tegen homo's vrouwen en niet gelovigen vanuit de Islam en reageer dan nog eens.
Claire, Amsterdam op 22-01-2009, 14:36
De zaak Geert W. kan Nedeland twee zeer belangrijke bijproducten opleveren!: a. het percentage haatdragende psychoten die permanent de maatschappij onder spanning zetten, en b. nieuwe en verscherpte wetgeving tegen het verheerlijken en promoten van haat als ultieme uitdrukking van democratie. Het Gerechtshof doet precies dát wat haar taak is: vooruitkijken op het gevaar dat onze Rechtsstaat wordt uitgehold door psychisch gestoorde 'Untermenschen'.
Simon H. Bult, Groningen op 22-01-2009, 14:36
Staat in een Vlaamse krant:
"Als een moslimvrouw het eten aan het klaarmaken is en de man wil seks met haar, dan moet ze onmiddellijk voldoen aan de drang van haar man", aldus Hamza. "Als een vrouw niet naar bed wil met haar man en daartoe gedwongen wordt, dan noemt men dat verkrachting in dit land. Vreemd, want hoe kan een man zijn vrouw nu verkrachten? Er is niks mis met gedwongen seks tussen man en vrouw."
Met of zonder Wilders, we stevenen af op verWilderde zeden.
capricornus, VOSSELAAR BE op 22-01-2009, 14:36
Wat een commotie. Er is nog niets gebeurd. Het OM heeft een vergaande discretionaire bevoegdheid wel of niet te vervolgen. Dat hoeft nauwelijks gemotiveerd te worden. Om macht en willekeur van het OM in deze te beperken is het mogelijk op te komen tegen niet vervolgen. Mij dunkt dat het hof behoudens echte onzin al snel vervolging zal bevelen, er zal niet snel bezwaar zijn tegen het voorleggen van een case aan de rechter. Dat zowel OM als het Hof in deze uitvoerig motiveren heeft m.i. meer mat de gevoeligheid van de materie dan met iets anders te maken. Het lijkt me overigens interessant dat er nu een inhoudelijke uitspraak gaat komen.
Jaap, Apeldoorn op 22-01-2009, 14:36
Krijg de profeet toch gelijk, als mensen elkaar niet als mensen willen zien en wel als kippen , varkens, kanonnevoer, wervelwinden etc ,etc behoren zij naar huidige normen en waarden vervolgd te worden.
peter, Dordrecht op 22-01-2009, 14:36
We moeten Wilders helpen. Hij heeft geld nodig om de advocaten te kunnen betalen.
Fred, Amsterdam op 22-01-2009, 14:36
'Hof importeert Saoedische wetten met vervolgen Wilders'
donderdag 22 januari 2009 Elsevier.
In een reactie op de beslissing van het Amsterdamse hof Geert Wilders toch te vervolgen vanwege diens 'haatzaaiende' islam-uitspraken, is wereldwijd verontwaardigd gereageerd.
Dat het Amsterdamse Gerechtshof gisteren anders heeft besloten is volgens de The Wall Street Journal 'geen kleine overwinning voor islamitische regimes die hun cultuur van censuur willen exporteren'.Nederland laat zich helemaal gijzelen om uiteindelijk op te gaan in islamitische eisen en gebruiken.
C Nahes, leiden op 22-01-2009, 14:22
Beste Als je vergelijkt,
Janmaat is ook veroordeeld omdat er in zijn bijzijn verboden dingen werden geroepen. Dat was voldoende voor veroordeling. Iedereen vond dat toen helemaal terecht. Op deze uitspraak beroept de rechtbank zich ook jegens Wilders. Dan moet van Bommel toch op z'n minst ook even getoetst worden door een rechtbank? Nogmaals, gelijke monniken, gelijke kappen. Voorkomen moet worden dat dit soort rechtzaken alleen tegen één bepaalde groep worden gevoerd. Als anderen dezelfde retoriek of in dezelfde omstandigheden zich ophouden, moeten ook zij getoetst worden. Justitia dient blind te blijven.
JvG, Groningen op 22-01-2009, 14:22
Choqueren genereert aandacht en Wilders is niet de enige -links, midden of rechts- die het beschaafde politieke debat heeft ingeruild voor populisme. Het grote gevaar is ook niet Wilders maar de afkalvende geloofwaardigheid van de politieke elite die zich steeds meer gedraagt als een club kibbelende soapsterretjes. Zon rechtzaak is daarom een slecht idee, hoe vreselijk de toon van Wilders ook is. Niemand zit te wachten op politieke processen. Het parlement zou samen met de parlementaire pers een plan moeten maken om het debat weer beschaafd en inhoudelijk te maken. Anders blijken we straks opeens onze democratie kwijt te zijn.
Robin, Amsterdam op 22-01-2009, 14:22
Wat het tijdstip betreft..t valt wel samen met de zware handelsdelegatie (Alexander en vrouw) naar de rijke Islamitische Golfstaten.Verder lees ik vele terechte argumenten en lees ook verdriet...Ik hoop dat wij, de bevolking, iets meer kunnen doen dan reacties schrijven. Ben deze krant dankbaar dat dàt tenminste kan.Wilders wordt bedreigd, levensgevaarlijk, en het kan niet gaan zijn dan men zeggen kan:""Eigen schuld!""zoals bij van Gogh gebeurde.
reflexxus, nl op 22-01-2009, 13:04
Fans van wilders.... jullie idool beledigt met zijn meningen meer dan een miljard mensen en dit noemen jullie vrijheid?! De woorden die hij uitspreekt zaaien alleen maar haat, haat en nog eens haat. Jullie hebben niet in de gaten wat er om jullie heen gebeurt en voelen je meegetrokken door zijn woorden. Door naar iemand als wilders te luisteren, denken jullie dat het goed is om moslims en allochtonen neer te halen en ze te beledigen. Voor jullie is er maar 1 woord, en dat is: zielig!
PS: Vrijheid die geen hart heeft en geen respect toont, is geen vrijheid.
Vrede, Liefde, Menselijkheid
20jarige Student , Rotterdam op 22-01-2009, 13:01
ik kan maar één ding zeggen!
"Geert, mijn stem krijg je, die van mn ouders en zus ook, en ik zal zoveel mogelijk mensen zien te overhalen op jou en je partij, bij de volgende verkiezingen te gaan stemmen!"
want wat er nu gebeurt is in een democratie anno 2009 niet aanvaardbaar.
rob, Heerlen op 22-01-2009, 13:01
De beschikking van de rechtbank om Wilders te vervolgen is schaamtevol. Dit hoort niet in Nederland thuis, de Amerikaanse columnist heeft gelijk! Dit mag niet gebeuren in Nederland en Wilders wordt hiermee in de kaart gespeeld. Er is met deze beschikking iets in gang gezet wat niet 1,2,3 terug te draaien is.
Overigens: de linke kerk is niet de enige medeplichtige van de tot standkoming van deze beschikking, het is ook de PvdA, SP Groenlinks en D66 die koste wat het kost de boel willen pappen en nathouden omdat ze angstig zijn vanwege de grote mond van de moslims die over de wereld willen heersen.
Wim, Utrecht op 22-01-2009, 12:57
Natuurlijk moet voor Van Bommel gelden wat voor Wilders geldt. Maar er is natuurlijk wel een verschil. Wilders doet al zijn uitspraken zelf. En hij herhaalt ze keer op keer, overal en altijd aan eenieder die het al dan niet horen wil.
Van Bommel is bij een demonstratie geweest waarbij anderen (dus niet Van Bommel!) joden aan het gas wilden zien. Hij heeft daarna nadrukkelijk afstand genomen van die door anderen uitgeroepen kreten. De aangifte tegen Van Bommel is ongeveer een zelfde als een aangifte tegen Jan met de Pet die in de buurt van Wilders is geweest toen Wilders haatzaaiende uitspraken deed.
Als je vergelijkt, doe het dan eerlijk op 22-01-2009, 12:57
Dit is een duidelijk teken dat de vooruitgeschoven posten van de islamisering van de wereld ook in Nederland bezig zijn. Toch vind ik het prima dat deze rechtszaak komt, want de onderbouwing van Wilders' uitspraken over Islam is nou ook weer niet zo heel moeilijk en nu kan eindelijk voor de europese bevolking duidelijk gemaakt worden wat er allemaal aan verschrikkelijks in de koran staat. En voor wie een gedegen studie wil doen: zie Irshad Manji, of Walid Phares: 'the war of ideas' en 'future Jihad' over de invloed van de koran op de levensomstandigheden in islamitische landen.
Erwin, Eindhoven op 22-01-2009, 12:57
De Tsjechische kunstenaar heeft in zijn kunstwerk voor het EU-gebouw Nederland niet voor niets gesymboliseerd als een land vol minaretten. Een sinister toekomstbeeld, waarbij de Nederlandse cultuur door de golven is verzwolgen. Het Gerechtshof heeft met het besluit tot vervolging van de heer Wilders een significante steun gegeven aan de verdere islamitisering van Nederland en is als onafhankelijke macht partij geworden in het politieke debat over de positie van de islam en in samenhang de vrijheid van meningsuiting. De Wall Street Journal heeft het ook krachtig verwoord in het commentaar, de import van Saudische regels door het Gerechtshof.
Andries van den Berg, Amersfoort op 22-01-2009, 12:53
Ach, ach, wat een commotie rond die bruine nep-Mozart! De hele wereld is de kluts kwijt. Het OM, het Hof, de Politiek, wij allemaal. Wanneer gaan we eindelijk weer eens met wat compassie naar elkaar kijken... De Bijbel is bij een bepaalde interpretatie ook een haatzaaiend boek. En al die mensen die zo afgeven op de Koran, hebben die ooit een blik in dat boek geworpen? Elke religie is ten diepste gevaarlijk, kijk ook bijvoorbeeld naar het door fundamentalisten bestuurde Israel. Laat religies los en omarm elkaar... En, o ja, Wilders hoeft voor mij niet te worden vervolgd. Wordt vervolgd...
Anders, Baarn op 22-01-2009, 12:53
Waarom zijn alle reacties van gisteren over dit onderwerp weggehaald?
Doen die er een dag later niet meer toe? Wat is dat voor Trouw-Terpstra-betutteling?
geert meertens, nijkerkerveen op 22-01-2009, 12:50
In een ware democratie mag iedereen zijn of haar mening verkondigen ook al delen wij die soms niet. Ik ben dus voor absolute vrijheid van meningsuiting (en scheiding van kerk en staat)
Jessica, Utrecht op 22-01-2009, 12:47
Leest U vooral de website: hetvrijevolk.com over de antecedenten van de beslissende rechters.
De partijdigheid druipt er vanaf en ik vraag mij af of wraking van deze rechters niet tot de mogelijkheden behoort
h.j.gruter , vinkeveen op 22-01-2009, 12:43
Leest vooral het artikel op de website: hetvrijevolk.com over de antecedenten van de rechters die de beslissing hebben genomen.
De partijdigheid druipt er van af en ik vraag mij af of wraking van deze rechterlijke macht niet tot de mogelijkheden behoort.
h.j.grute, vinkeveen op 22-01-2009, 12:43
Opnieuw blijkt hoeveel minachting de gevestigde orde heeft voor de stem van de gewone werkende belastingbetalende Nederlander die men inmiddels tot tweederangs burger heeft gedegradeerd. Of zou het angst zijn voor stemmenverlies? Hopelijk is dit het sein om voortaan als 1 man achter de heer Wilders te gaan staan, de enige politicus die met gevaar voor eigen leven opkomt voor het erfdeel van onze eigen kinderen. Een politicus die niet liegt, bedriegt, sjoemelt met overheidsgeld, op baantjes jaagt in plaats van onze belangen te behartigen en niet angstig wegkruipt voor de waarheid. Steun Geert, al is het eigenlijk al vijf over twaalf.
ineke, hardenberg op 22-01-2009, 12:43
Het is goed dat dit gebeurt. Wilders zal nu voor de rechter aantonen dat de Koran oproept tot geweld en haat jegens ongelovigen. De rechters zullen genoodzaakt zijn de koran te bestuderen om een oordeel te kunnen vellen. De inhoud van de Koran zal Wilders beste advocaat zijn. Een niet veroordeling van Wilders is een impliciete veroordeling van de Islam. Dit zou voor moslims wel eens als een boomerang terug kunnen komen: wat als de uitkomst zal zijn: "Rechtbank vindt in haar oordeeld dat er grond is voor vergelijking Koran en Mein Kampf..." Feiten liegen niet.
Derksen, Drenthe op 22-01-2009, 12:41
Haatzaaien en discrimineren vind ik uiterst verwerpelijk.
Het steekt mij,dat Wilders nu wordt vervolgd, om zijn ant-islamitische uitspraken, terwijl radicale moslims
homo's/vrouwen/joden continu beledigen en discrimineren.
Hiertegen treedt het Openbaar Ministerie niet danwel onvoldoende op.
Dit mag allemaal onder het mom van de "vrijheid van godsdienst "
Wees eerlijk.. en pak deze radicale moslims die het geestelijk leefklimaat verzieken met dezelfde voortvarendheid en gedrevenheid aan, als nu gebeurt met Geert Wilders.
Wie haat zaait en discrimineert dient ter verantwoording te worden geroepen zonder aanzien des persoons.
Willem, Amsterdam op 22-01-2009, 12:41
Reken maar dat het champagnekurken regende bij de PVV! Gratis publiciteit, dank gerechtshof, dank! Het werd pijnlijk duidelijk dat ze erg weinig tekst hebben als het niet over Islam of Antillen gaat. Werkloosheid lijken ze niet te kennen. Maar dat kan over een paar jaar wel anders zijn.....
J.Willems, Arnhem op 22-01-2009, 12:39
Mevrouw Lucas en dhr Spong hebben zich voor een karretje laten spannen en zich zodoende belachelijk gemaakt, ik voorspel een stevige stijging in de peilingen voor de PVV, rechters die zich met dit soort uitspraken bezig houden geven blijk van totale minachting van het parlement, als je het goed leest is dhr Wilders al schuldig bevonden voor hij uberhaupt voor de rechter heeft gestaan.
Nederland 'shame on you'........
Herman, Haarlem op 22-01-2009, 12:36
Is de tijd nu daar dat we eindelijk alle probleemmarokkanen het land kunnen uitzetten? Wilders legt gewoon de vinger op de zere plekken. Theedrinken met tuig helpt niet, dreigen met afnemen van Nederlands paspoort wel. Moet je eens opletten hoe snel ze inbinden, want in Marokko gaan ze gelijk op water en brood en valt er niks te jatten c.q. te halen.
Wilders go for it!
Karel, IJmuiden op 22-01-2009, 12:33
Hoe is het mogelijk dat ik in eens achter Wilders sta. Dat is erg verontrustend.Wel weet ik dat ik beslist niet in een Islamitische staat wil leven.Ik wil zelf weten wat ik wil zeggen en dat ieder parlementarier ook. Zo niet dan is er fundamenteel iets mis in dit land.
Sietke
vegema, haren op 22-01-2009, 12:27
@ Hans, 11:17: Nee Hans, haatzaaiende imams mogen wel gewoon met hun werk doorgaan. El Moumni mag gerust roepen dat homo's van het hoogste gebouw met het hoofd naar beneden mogen gegooid. Omdat het in de koran en de hadith staat valt dat soort oproepen tot moord onder de 'vrijheid van godsdienst'. In de islamitische wereld worden dan ook om de haverklap homo's opgehangen of van hoge gebouwen gegooid zoals de taliban maar al te graag doet. Is dat nu na deze uitspraak van het Gerechtshof ons voorland?
boris, Haarlem op 22-01-2009, 12:27
Die emotionele reacties hieronder begrijp ik niet zo. Wilders is niet veroordeeld (zoals velen lijken te veronderstellen), alleen gaat een rechter oordelen of de manier waarop hij dingen zegt, mag.
Ik vind het juist prettig dat een onafhankelijke rechter hierover oordeelt. Mag het, dan kan Wilders met een gerust hart doorgaan. Mag het niet, dan moet hij zich matigen. Prima toch?
Jos de Beer, Leiden op 22-01-2009, 12:27
Het Amsterdamse Hof heeft Wilders al veroordeeld nog voor de rechtszaak tegen hem is begonnen. Dat vind ik nog het meest kwalijke aan de hele zaak. Geen wonder dat zoveel mensen - ook zij die geen voorstander zijn van de manier van politiek bedrijven van de heer Wilders - zich hevig verontwaardigd voelen. Het heeft er immers alle schijn van dat het Hof zich voor het karretje van de politieke tegenstanders van Wilders heeft laten spannen. Religie blijkt een machtig wapen te zijn om de vrijheid van meningsuiting aan te vechten. Een beangstigende constatering. Zeker waar geloofsfanaten ongemoeid worden gelaten als zij ongelovigen diep kwetsen.
Amynta van Maasland, Limburg op 22-01-2009, 12:27
Indien zoals een van de lezers beweert, het Hof inderdaad officieus of officieel heeft gesuggereerd dat Wilders als niet-theoloog geen recht van spreken heeft, lijkt mij de weg vrij om ook het Hof te dagen (kan dat?): ik als historicus zou dan immers alleen kunnen oordelen over zaken die de islam betreffen (of de kruistochten) in zoverre dat door theologen is goedgekeurd! Dat lijkt mij inderdaad de bijl aan de wortel van de rechtsstaat. PS: Volgens deze logica had Balkenende nooit mogen oordelen over Saddam Hussein. Hij is immers zelf geen dictator en derhalve niet oordeelkundig.
Bjorn, Enschede op 22-01-2009, 12:25
Als iemand als Wilders steeds de grenzen zoekt wat betreft vrije meningsuiting moet hij ook niet opkijken als de rechter zijn uitspraken toetst aan de criteria van discriminatie en het opruien van bevolkingsgroepen tegen andere bevolkingsgroepen. Dat schept alleen maar duidelijkheid in wat in Nederland wel en niet toelaatbaar is.
Politici staan niet boven de wet en als Wilders schuldig wordt bevonden is er ook geen plaats meer voor hem in de Tweede Kamer. Kamerleden dienen immers geen strafblad te hebben. In tegenstelling tot Obama die mensen weet te verbinden is Wilders een raciale splijtzwam. Laat hij naar 'speakers corner'gaan in Londen!
Rick, Alkmaar op 22-01-2009, 12:14
Hier keert de wal het schip. Nederland is geen seculiere staat waarin kerk en staat gescheiden zijn. Al een eeuw is onze wetgeving doorspekt met de calvinische gedachte. Voorbeelden te over. Godslastering, gelijksteling onderwijs etc. En het betuttelen gaat tot op de dag van vandaag maar door. Kreten als moraal zijn gewoonweg een verpakking van het calvinisme. Anders denkende moeten vooral op de brandstapel.
Ron, Vlaardingen op 22-01-2009, 12:08
Dat de uitspraken van GW getoetst worden is niets mis mee. De verwijzing naar Janmaat is veelzeggend. Echter, dan moet Justitia blind zijn en Van Bommel ook aanpakken. De niet onderbouwde nazi-opmerkingen verdienen dan ook nader onderzoek bij verschillende parlementariers en andere instanties in de laatste 10-20 jaar. Als onderdeel vande PC-campagnes is dit argument vaak gebruikt om tegenstanders (en groepen) zwart te maken. Grievende, gebiedende en militante uitspraken over andere groepen, bijv. grefo's, ambtenaren, kapitalisten etc zijn er ook in overvloed. Kortom, als grenzen gesteld worden, wel consequent zijn. Denk om de blinddoek.
JvG, Groningen op 22-01-2009, 12:08
Hoewel het hier gaat om een beschikking van het Hof Amsterdam, is Wilders feitelijk al veroordeeld. Als je als Hof via de persrechter heel gedetailleerd en nauwkeurig stelt welke uitspraken van deze politicus strafbaar zijn en succesvol kunnen worden vervolgd en je zegt daarna dat een (lagere) "onafhankelijke strafrechter hier natuurlijk vrij over kan oordelen dan is er sprake van een gotspe. Vrij vertaald, een enorme brutaliteit omdat een lagere rechtbank nauwkeurig de aanwijzingen van het Hof Amsterdam zal gaan volgen. Conclusie: van een eerlijk proces kan nu geen sprake zijn en Nederland is verworden van rechtstaat tot linkse rechtersstaat
Laarman, Leeuwarden op 22-01-2009, 12:08
De linkse media wrijven zich in de handen; ze krijgen nu steun in hun
strijd tegen Wilders van het Gerechtshof.En dat gebeurt op een tijdstip
dat er demonstraties in Nederland plaatsvinden met kreten van "Joden
aan het gas ". Neo-Nazis hand in hand met islamisten. Welke juristen
zitten in het Gerechtshof en welke religie behoren ze aan ?Dat is in dit verband wel belangrijk te weten.
M.de Vos, Münster/W op 22-01-2009, 11:58
De Wall Street Journal vandaag over de affaire: "De beperking van het Nederlandse islamdebat tot wat acceptabel is in, zeg, Saoedi Arabië, ondersteunt het standpunt van de heer Wilders dat moslim-immigratie de traditionele Nederlandse vrijheden uitholt." Dat kunnen die rechters van het Hof in hun zak steken.
Hans, Leiden op 22-01-2009, 11:58
Allereerst, ik hou niet van beledigingen. Toch denk ik, dat hier met 2 maten wordt gemeten. Joden worden op het internet en tijdens anti-Israeldemonstraties al jarenlang aan het gas gewenst. Nooit is iemand daar voor vervolgd. Zijn de beledigingen van Wilders echt erger? Denk het niet. Joodse mensen zullen zich hier in NL veel bedreigender voelen dan moslims. Waarom mogen Marokkanen meer dan NL-ers zeggen? Meten met 2 maten is ook, dat in de Kamer wel gezegd mag worden wat daarbuiten strafbaar is. Waarom worden door de joodse? Spong H.v.Bommel e.a niet aangeklaagd? H.van.Bommel moest weten dat de roep om gas gangbaar is bij anti-israeldemo's.
A.Frumau, Noordwijk op 22-01-2009, 11:56
de islam moet in al zijn facetten openlijk bekritiseert en ontleed mogen worden,zoals de koran ook zijn woordje klaar heeft over ongelovige joden en Christenen in een taal die beslist als beledigend ervaren kan worden.( er worden immers mensen vergeleken met apen zwijnen en duivelsdienaren)De film fitna bv is mogelijk gemaakt door aanslagen en preken van haatimams,personen die zich toch echt allemaal op de koran en Mohammed beroepen,ook de vele aanslagen wereldwijd door moslim fanaten,de moord op Theo van Gogh, de problemen met veel moslim jongeren hier, het moet een ieder de ogen openen voor de gevaren vanuit een dergelijke ideologie.
C Hoesseini, Amsterdam op 22-01-2009, 11:53
Geweldig. Eindelijk gerechtigheid. Van alle wilders-sympatisanten begrijp ik de ophef niet. Wilders heeft altijd voorgehouden dat degene welke het niet eens is met wilders maar naar de rechters moest gaan. Nu doet men dat en is de uitspraak niet naar de zin van zijn kliek en wordt er moord en brand geschreeuwd. Daarnaast pleegt wilders diefstal van de partij door de toekomstige kosten van de advocaat uit de partijkas te gaan betalen. Dit is een beetje vreemd want niet de pvv wordt gedagvaard maar wilders als privé persoon. Maar goed dit ziet men kennelijk niet. De rechters hebben hun huiswerk goed gedaan. Hulde
Otto, Utrecht op 22-01-2009, 11:53
Het blijkt maar weer eens, dat de rechterlijke macht in Nederland nagenoeg geheel in handen is van de linkse kerk (evenals de media overigens). Dat bleek indertijd al met de veroordeling van Janmaat voor iets wat nu door iedereen wordt geroepen.
Wat is er door diezelfde linkse media in de laatste decennia niet allemaal gezegd en geschreven over rooms-katholieken in het algemeen en de paus in het bijzonder, maar dat mocht allemaal van de gelijk gestemde linkse rechters. De linkse kerk had die stemmen niet nodig. Nu echter die van de moslims wel. Zo zie je maar weer hoe ver dit verloederde land is afgegleden.
hans, eindhoven op 22-01-2009, 11:49
Ik hoop op vrijspraak voor de heer Wilders en op een vervroegde uittreding van de drie verdwaasde rechters die tot vervolging willen overgaan.
marielle, amsterdam op 22-01-2009, 11:45
Maar ondanks alle commotie over uitspreken van een politicus wordt de werkelijkheid van wat er in die koran staat op de achtergrond gedrukt.
Staat er dan niet in dat de infidels moeten worden uitgeroeid, dat de leer aan de wereld moet worden opgedrongen en dat er mensen zo gek worden gemaakt dat ze bereid zijn zichzelf met vele onschuldigen op te blazen. Juist de extremisten zijn de strakke volgers van de leer. Dus wie wordt er nu eigenlijk beledigd? Wie moet met zijn hoofd naar beneden van het hoogste dak worden gegooid? Ja ik dus. En dan mag ik best pissig zijn op een dergelijke bedreigende leer die islam heet.
Dirkpieter, Los Álamos España op 22-01-2009, 11:42
Waar de Koran werkelijk als leidraad voor een politiek stelsel werd en wordt gebruikt (Iran, Afghanistan onder de Taliban, Saoudie-Arabië), is in praktijk een totalitair systeem ontstaan. In die zin is die vergelijking van Wilders dat de Koran dezelfde functie heeft als Mein Kampf niet zonder inhoud. En verder is er nog geen enkele islamitisch land dat ook maar een politiek systeem of rechtstelsel heeft dat enigszins vergelijkbaar is met die van westerse landen. Een veeg teken over wat de invloed van de Koran is op samenlevingen, vrijheid, gelijkheid voor de wet etcetera. Een rechtzaak zou dit weleens extra duidelijk kunnen maken.
Fred, Leiden op 22-01-2009, 11:42
De Tweede kamer is de plaats waar de Nederlandse Wetgeving wordt gemaakt. Wilders als mede wetgever hoort zich dan ook zorgvuldiger uit te laten en niet de wet overtreden.
Als het vermoeden bestaat dat de wet is overtreden, is de rechterlijke macht het instituut om dit te toetsen. Er is een scheiding van machten in dit land en niemand, ook de leden van PVV en Wilders staan boven de wet.
Na Wilders is het beurt aan Harry van Bommel en dat is democratie in de juiste vorm. Ik hoorde vanmorgen een lijst van inmiddels ex-Kamerleden die hem zijn voorgegaan. Met zijn opmerking dat de rechter niet goed zijn bij hun hoofd, toont hij weinig respect.
Henry, Vleuten op 22-01-2009, 11:42
Een uitspraak van Wilders, die verder gaat dan kritiek op Islam.
Asked whether it is possible to discuss issues that do not have any relationship with Islam and migrants, Wilders responds: "That is impossible, because migrants do exist, and their hypothetical absence from Dutch reality may be my Utopia, but is not realistic."
"Ultimately many fundamental problems in the Netherlands are directly related to migrants, like infrastructure, traffic jams,housing problems, the welfare state."
Mar, Pijnacker op 22-01-2009, 11:33
Een "godsdienst" mag ook niet zomaar alles zeggen of schrijven. Doet ze het toch, dan mag daar best op gewezen worden. Ik vraag me overigens af of de voorzitter van de Amsterdamse rechtbank, mr. Splint, en zijn raadsheren, Hartsuiker en Schalken, de Koran en Hadith hebben gelezen, en of ze onder ede kunnen verklaren dat alles wat daarin staat hen niet in het minste verontrust? Alle Duitsers die naar de toespraken van Hitler luisterden of Mein Kampf lazen werden ook geen fascisten, maar dat betekent niet dat Mein Kampf niet fascistisch is. Dat het uiteindelijk velen wel heeft aangezet tot fascisme weten we ondertussen.
alethea, Free World op 22-01-2009, 11:33
Wilders geeft aan altijd binnen de grenzen van de rechtstaat te willen blijven. De rechtsstaat wil dit toetsen. Waarom doet hij daar zo dramatisch over en presenteert zich hij als martelaar voor het vrije woord?
Zal bij een veroordeling zijn ongefundeerde onbeargumenteerde one-liners niet echt missen. Volgens mij heeft hij noch Mein Kampf noch de Koran gelezen. Anders had hij nooit tot zijn uitspraken kunnen komen.
Gertjan van Dijk, Zaandam op 22-01-2009, 11:32
Een git, gitzwarte dag voor de Nederlandse democratie, nu doodsbedreigingen niet helpen laat het Amsterdamse hof zich voor het karretje van het islamitisch fascisme spannen. "Nederlands hof importeert saudische regels" lees ik in een Amerikaans krantencommentaar, tranen wellen op in mijn ogen, ik schaam me diep dat ik ooit de wapenrok heb gedragen voor dit land, het land waar ik ooit trots op was. Vrijheid van meningsuiting, diversiteit, debat, emancipatie van homo's en vrouwen, alles moet wijken voor de islamitische eenheidsworst. Nederland is niet meer, hollandistan is geboren, in het hart van het "vrije" westen.
M. Kloek, Almere op 22-01-2009, 11:29
Politici mogen niet alles zeggen, haatbaarden wel.
Gaat van Bommel nu ook vervolgd worden wegen het aanzetten tot geweld met zijn oproep tot intifada?
Jeroen, Delft op 22-01-2009, 11:29
1)
Ik heb een hekel aan racisme, maar ik vind wel dat mensen een mening mogen hebben.
Zolang dat er gediscussieerd wordt en dus over en weer gesproken wordt over de maatschappelijke problemen op gebied van het allochtonenbeleid, dan vind ik dat dit geen probleem is.
In mijn optiek wordt er, "in heel de film Fitna en met al die debatten in de politiek", gewoon een mening geuit. Hij komt misschien wat hard over, maar het is gestoeld op feiten "wat ie laat zien" in de film. Als je bijvoorbeeld naar Opsporing Verzocht kijkt, dan is 8 van de 10 daders ook "gekleurd".
Werkeloze Frans, Tilburg op 22-01-2009, 11:24
"Beledigen" is een uiterst subjectief gegeven, vooral in relatie tot godsdienst. Met de vervolging van Wilders wordt derhalve een gevaarlijk precedent geschapen. Onze democratie begint trekjes van een theocratie te vertonen.
Louise, Driebergen op 22-01-2009, 11:24
Zitten we weer opgescheept met zo'n arrest door een hof met van die dwaze babyboomende linksjisten. Zit vast weer zo'n domineeskind in die raadskamer die god heeft ingeruild voor seculiere geloofszaken. Was toch gereformeerd gebleven, dan hadden we dit soort preek-arresten niet! Zelden zo'n bombastisch en grotesk arrest gelezen. Toe maar weer. Het stelselmatig herhalen van de wandaden uit naam van de islam en dat vergelijken met de wandaden uit de tweede wereldoorlog zou die arme moslims veel te veel pijn doen en ze zetten ons domme ganzige Nederlanders aan tot haat. Zo iets? Wat een stupide arrest!
Yorick, Diemen op 22-01-2009, 11:21
Eindelijk spreekt het Hof de rechtvaardigheid.
Want onze samenleving is laatste jaren zwaar getroffen door onrecht vaaridge politici.
Waar blijft respect en waardering voor elkaar?
Sandra, Den Haag op 22-01-2009, 11:21
Geert Wilders: net als andere fundamentalisten zoekt hij het martelaarschap op.
Dit gaat hem weer maanden gratis publiciteit opleveren.
Het OM kan hem vervolgen en misschien zelfs in de gevangenis laten gooien.
Maar Wilders heeft zichzelf onschendbaar gemaakt, want hij woont al jaren vrijwillig in de gevangenis.
Echte vrijheid zit van binnen!
Rein Jonkman, Leiden op 22-01-2009, 11:17
Nu is de weg vrij om van Bommel, Gretta Duisenberg en alle haatzaaiende Imans te vervolgen.
Hans, Uden op 22-01-2009, 11:17
Opvallend aan de uitleg van Spong in Nova was zijn stelling dat de rechter niet het waarheidsgehalte van de uitspraken van de heer Wilders hoeft te toetsen. Al zijn zijn uitspraken waar, dan nog kan hij door de rechter veroordeeld worden!
Wie hier chocola van kan maken krijgt van mij de Spong-troostprijs. Maar alle gekheid: dit kan toch niet?
Marc, Delft op 22-01-2009, 11:17
Met deze uitspraak heeft het Hof Nederland gedegradeerd tot de status van een bananenrepubliek. Rechters die een gekozen volksvertegenwoordiger de mond snoeren, dat is een inbreuk op de scheiding der machten. Politieke rechtspraak: zover is het met de verloedering van dit land nu gekomen.
Hans, Leiden op 22-01-2009, 11:16
Stuitend vind ik het ondanks dat ik geen fan van Wilders ben. Deze man benoemt zaken die de realiteit betreffen. De interpretatie van de Koran is haatzaaiend en uitermate discriminerend. Imams o.a. zonder verblijfsvergunning mogen vreselijk dingen roepen en dat mag wel?
Moslims in Nederland - en dan bedoel ik de altijd problemen veroorzakende groep, ook volgens de statistieken etc. - worden door deze zaak meer en meer uitgekotst en terecht! Wilders laat je de mond niet snoeren!!
Claire, Amsterdam op 22-01-2009, 11:16
Uiteindelijk bepaalt het totale nederlandse volk in hoeverre Geert Wilders hen aanspreekt. Daar kan een rechter niets aan toevoegen of afdingen. Bij de eerstvolgende verkiezingen zal de uitslag voor een groot deel worden bepaald door de opvattingen van allen die onze vaderlandse tradities nog altijd hoog in het vaandel hebben staan.
Harrij Zoetjes, Rijswijk op 22-01-2009, 11:12
Het gaat een beetje om de manier waarop. Kijk je kunt op wel tien verschillende manieren tegen iemand zeggen dat je om iemand geeft. In de regel zal de ontvanger van deze boodschap stralen. Je kunt echter deze verbale boodschap voorzien van een niet toepasselijke mimmiek en een eveneens niet toepasselijke intonatie. Zo breng je de ander behoorlijk op een dwaalspoor. De uitingen van Wilders: daarover zijn geen misvattingen. De mimiek de intonatie en de gekozen woorden horen bij elkaar. De man straalt haat uit, hij brengt zijn boodschap op een agressieve manier. Zijn aanhang? Ach Wild(ders)groei.
sybren Dijkstra, Leiderdorp op 22-01-2009, 11:12
Hoe kan je nu iets beledigen wat niet bestaat!
Haps Hash, Dordrecht op 22-01-2009, 11:09
De geschiedenis van het vrije Nederland is begonnen met het vrije woord. Schaf dat nu af, dan castreer je de grondwettelijke bestaanreden van dit deltalandje.
Met dat vrije woord mag iedereen met het evangelie, Jezus en zijn volgelingen lachen en spotten - niemand piept nog. En na de linkerwang komt de rechter. Nérgens heeft Jezus zijn volgelingen de opdracht te geven de ongelovigen als honden te behandelen en van kant te maken.
Maar met datzelfde vrije woord mag de Islam niet beledigd worden. En wanneer ik dat van die honden en zo luidop zou voorlezen, komt er wel een of ander heethoofd mij vertellen dat ik moet zwijgen.
Rechtbank! Let op
capricornus, VOSSELAAR BE op 22-01-2009, 11:09
Statistieken tonen aan dat de rechterlijke macht tijdens de oorlog disproportioneel vaak collaboreerde, "fout" was. Wellicht ligt hier de verklaring voor de politieke Verfolgung van Wilders en de grote consideratie die de rechtbank toont met de "gekwetste gevoelens" van de klagers, mevrouw Lucas en anderen, mensen die in de praktijk vaak (islamo-)fascistische standpunten innemen of zich met lieden die dergelijk gedachtengoed aanhangen, associëren.
TinoF, Rotterdam op 22-01-2009, 11:09
Wat mij meer dwarszit is de rechtsongelijkheid die gaat ontstaan. Nu wordt de indruk gewekt dat gelovigen meer rechten hebben dan niet-gelovigen. Waar kan ik, als niet-religieus persoon, een klacht indienen ? Religieuzen kunnen klagen als krijsende kleuters, en ze worden op hun wenken bediend. Wie komt er nu op voor de niet-religieuzen, die in de ogen van de gelovigen gedoogd worden, maar niet gerespecteerd?
Frank, Vlaardingen op 22-01-2009, 11:06
Het verwijt "haat zaaien" is nogal krom, want de Nederlandse autochtone bevolking geeft op geen enkele wijze uiting aan eventuele door Wilders gezaaide haat. Kennelijk heeft Wilders niet zoveel haat gezaaid onder de autochtonen. Autochtonen plegen geen aanslagen tegen de islamitische bevolkingsgroep, terwijl zij wel het doelwit is van geslaagde en verijdelde aanslagen door moslims, en als er sprake is van geweld tussen de twee bevolkingsgroepen zijn moslims doorgaans dader en autochtonen doorgaans slachtoffer. Haat wordt kortom vooral gezaaid onder en door moslims. Wanneer kunnen we de zaaiers van die islamitische haat voor de rechter zien?
TinoF, Rotterdam op 22-01-2009, 11:02
Nou nou nou, wat een rancuneuze stemmingmakerij. Dat begint al met de kop. Niemand heeft beweerd dat wie dan ook alles mag zeggen. Het Hof misbruikt de wet voor politieke doeleinden, daar zou u zich druk over moeten maken. Wie het niet met Wilders eens is, kan hem in de politieke arena bestrijden. Nu dat niet lukt naar dit middel grijpen is levensgevaarlijk. Dat zou zeker een krant zich aan moeten trekken, want de volgende keer kunt u zelf aan de beurt zijn.
de witt, deventer op 22-01-2009, 08:31
Volgens mij is het één Gideonsbende daar, hoe kan een burger daar nu vertrouwen in hebben.
Jan Hamer, Didam op 22-01-2009, 08:21
In landen als Rusland, China en Iran kunnen rechters `parlementariërs` de mond snoeren. Dat zijn dan ook geen democratiën. Onze parlementariërs zwegen tot nu toe over zaken onder de rechter en rechters zwegen over het parlement. Dat een Nederlandse rechter zich nu bevoegd acht uitspraken te doen over de opvattingen van een gekozen parlementariër is de bijl aan de wortel van de democratie. Het begint bij monddood maken en eindigt bij veroordelingen als die van Van der Lubbe die, let wel: werd veroordeeld door ervaren juristen. Mensen zoals mr. Spong, die de waarheid in pacht hadden. Zo sta ik, enigszins verbaasd, opeens achter Geert Wilders.
Ton Doesburg, Nijmegen op 22-01-2009, 08:21
Het hof lijkt zich te richten op de stijl en toonhoogte van Wilders, niet de inhoud. Als het haatzaaien artikel over toonhoogte gaat, dan kan Wilders zich daar vrij eenvoudig aan onttrekken. Maar wat als Wilders dezelfde opvattingen blijft herhalen, alleen met een meer gematigde toon? Gaat justitie dan weer vervolgen? Wordt het dan niet echt een politiek proces waarin een rechter moet oordelen over een religie? Dat hele haatzaaien artikel lijkt me een onmogelijk wetsartikel. Waarom niet gewoon beperken tot aanzetten tot geweld? Dat is veel duidelijker.
Eric, Rotterdam op 22-01-2009, 08:21
Zo komt de natte droom van GW onwaarschijnlijk mooi uit: voor 300 - 7500 gulden (= hoeveel euro? Citotoetsje) maandenlange en wie weet jarenlange gratis publiciteit op alle netten en in alle kranten!
Trouwens: wanneer wordt een geloof/religie eens gelijkgesteld aan welke levensovertuiging/ideologie ook?
Mag ik de islam vergelijken met het communisme/marxisme en de RK Kerk met het fascisme? En het kapitalisme met slavernij? Zo niet, waarom?
Ben Zot, Zottegem op 22-01-2009, 08:21
Begint wat op het apenproces te lijken. Disproportioneel en een poging om Islam nog vastere grond te veschaffen in Nederland. Hoe groter de invloed van Islam, hoe kleiner de vrijheid van meningsuiting. Dit zijn de eerste voorhoedegevechten.
Bukowsky, Santiago op 22-01-2009, 08:21
Waarom vindt het Gerechtshof de uitspraken van Wilders nu wel strafbaar? Wel, ze willen graag dat Wilders het ze nog eens goed uitlegt, want het is ze nog niet helemaal duidelijk, lijkt me een mogelijk antwoord. Overigens las ik in de Guardian nog weer eens dat de documentaire film Fitna beelden toont van demonstranten in het Midden Oosten met borden die naar het Nazi regiem verwezen. De Nazis hebben in die gebieden helemaal niet zo'n slechte naam, heb ik al enige tijd de indruk.
Ted Schrey, Montreal op 22-01-2009, 08:16
Helemaal eens met Cor. Er wordt voor de zoveelste keer met heel veel maten gemeten in ons 'rechtsstelsel'. Het zal mij niets verbazen als over een tijdje blijkt dat de rechters van het hof toevallig een ander baantje ambiëren. Van welke partij zouden ze eigenlijk zijn?
Hoezo democratie en rechtstaat? Je kunt hier toch niets anders om doen dan lachen, heel hard! En huilen, nog harder. De slachtoffers in dit land worden vervolgd, de daders geprezen. Rechters beschermen elkaar, officieren van justitie beschermen elkaar, politici liegen voor hun partijgenoten. Het rechtsstelsel is met deze uitspraak geliquideerd. Bedankt.
Ben, Delft op 22-01-2009, 08:16
Dieptreurig dat een politicus, die uitspreekt wat miljoenen anderen (en niet alleen van de PVV) in dit land denken, nu voor de rechter gedaagd wordt. Een Nekschot die met tien man sterk van z'n bed gelicht wordt. Cabretiers en kunstenaars die niet meer op lange moslimtenen mogen gaan staan .....
Maar spreekbuizen van een onuitgenodigde (nog) minderheidsgroep die in naam van hun "religie"(foei Christenen, waar blijft u?) van allerlei enge dingen mogen eisen en uitroepen en ook nog zwaar gesubsidieerd in dit land getolereerd worden.
Een zwarte dag voor Nederland en voor onze kinderen, kleinkinderen enz.
Henriette, Den Bosch op 22-01-2009, 08:16
Hoe hoog zal de boete zijn voor Geert uitvallen? 7500, misschien 75000 euro? Een koopje! Daar kan geen reclamebureau of spinboktor tegenop.
Wilders in de rechtszaal. Dat wordt smullen.
frans, haarlem op 22-01-2009, 08:16
Zo zit ons rechtssysteem in elkaar en dat is tragisch. Veel Nederlanders zijn aan het seculariseren en zitten dus niet te wachten op de ambities van moslims. Dankzij het CDA mogen Christenen en dus ook moslims alles zeggen. De confessionelen hebben in de 20ste eeuw de strafwetten zodanig aangepast dat het onmogelijk is om hen de oren te wassen, want dat heet al gauw "aanzetten tot haat" tegen hen. Moslims en communisten maken nu handig gebruik van deze wetsregels. Wilders had in Nederland voorzichtiger moeten zijn en zich moeten beperken tot het van leer trekken in de Tweede Kamer. Kerk en staat zijn hier niet gescheiden.
Timmermans, Coevorden op 22-01-2009, 08:16
Als het hof vindt dat Wilders wel opruiend bezig is, waarom is er dan nog een rechtszaak nodig? Jawel, om dit vonnis formeel te bekrachtigen! Daarmee geeft het hof aan dat zij graag bereid is om Wilders de mond te snoeren. Nadat doodsbedreigingen niet hebben geholpen, willen zijn politieke tegenstanders hem met rechterlijke hulp voorgoed het zwijgen opleggen en dat is, heren rechters, een politiek besluit ook gelet op de (in deze analyse verzwegen) opmerking 'al heeft de islam afkeurenswaardige kanten, dan nog mag Wilders deze punten niet gebruiken tegen de islam omdat hij geen theoloog is'. Dit is iemand bewust politiek monddood maken.
g.hanness, ter aar op 22-01-2009, 08:16
Ik ben ook diep teleurgesteld!
Ik ben het lang niet met alles eens wat Wilders roept,
maar ik mag toch aannemen dat (zeker als je ervan overtuigt bent dat jouw religie de enige juiste en dus verheven is) je n schild creëert tegen dit soort uitspraken.
Zoals Teeven zei (ongeveer): "Ik ben het niet altijd eens met de heer Wilders, maar hij moet wel gewoon zijn werk kunnen doen."
Bovendien,als deze uitspraak niet was geweest en er niet opnieuw commotie was gekomen, was ik die hele "film" allang vergeten!Wat n draak van een film zeg. En als Wilders dingen roept die ongefundeerd zijn,doet alleen maar afbreuk aan zijn eigen geloofwaardigheid!
Jon, Utrecht op 22-01-2009, 08:10
Ik vind als uitspraken nergens op gebaseerd zijn dan moet er een veroordeling komen, geen straf. Ik denk dat ze wel ergens op gebaseerd zijn. In de Koran komen zeer veel intolerante passages voor die zeer intolerant discriminerend beledigend en haat zaaiend zijn. Ze zijn anders dan in bv de Bijbel. In de Bijbel is de intolerantie ingebed in een verhaal in een bepaalde tijd voor bepaalde morele lessen in de Koran de intolerantie tijdloos en gericht tegen iedereen die niet moslim is. Er daarmee is de Koran in beginsel meer haat zaaiend dan de Bijbel. Ik hoop dat mensen kritischer gaan kijken naar de inhoud van de religieuze intolerantie.
Kay, Enschede op 22-01-2009, 08:10
Schandalig deze variant van klassejustitie, een rechtstaat onwaardig ! Als je dus gewoon namens een relatief groot aantal kiezers zegt dat het met een bepaald item de verkeerde kant opgaat in Nederland, heet dat haatzaaien en beledigen. Weer een knieval voor de grote mond en de lange tenen van bepaalde groeperingen !
Hans Overduin, Rijswijk op 22-01-2009, 08:10
Wilders maakt duidelijk dat een grote groep autochtone Nederlanders de weg kwijt is geraakt in de multiculturele samenleving. De vervolging van politici zijn altijd zij die het standpunt verkodigen de multiculturele samenleving in deze vorm af te wijzen. Deze seculiere Nederlanders zijn echter ook een volk die recht hebben op hun manier van leven zoals hun cultuur zich in de eeuwen heeft gevormd. Daarom hebben de volgelingen van Wilders en consorten recht op een eigen staat. Wat is het alternatief: als we hen blijven vervolgen maakt het ons tot onderdrukkers. Is dat wat de links christelijke elite wil?
Yorick, Diemen op 22-01-2009, 08:10
Zodra mijn gedrag anderen in hun vrijheid beperkt, in welke vorm dan ook, is het terecht dat er grenzen getrokken worden. Mijn vrijheid gaat niet boven die van een ander.
Dat geldt ook voor haatdragende imam's die roepen homo's van het dak te gooien, dat geldt voor politici die verkondigen dat moslims (als gevolg van hun religie) criminele trekken hebben.
Ik ben beslist geen fan van Wilders, met zijn ongenuanceerde standpunten, en hoop dat er een snelle en herdere beslissing van de rechter zal volgen. Dan kan Wilders "vrij" zijn betogen houden, terwijl hem is uitgespeld wanneer iets voor een ander vrijheidsbeperkend is.
Hanneke, Rotterdam op 22-01-2009, 08:10
Door de sterk contrasterende kenmerken van de islam valt bij scherpe kritiek niet te vermijden dat het door moslims kan worden opgevat als een vorm van haatzaaien maar juist door die verschillen moet scherpe kritiek toch mogelijk zijn in het openbare debat. En vooral links noemde alles en iedereen fascist. Dat moest wél kunnen. De islam heeft het zelf over apen, varkens etc. En moslims wijzen zelf wel op de shurademocratie om aan te geven dat ook de islam democratie kent. Dat systeem kent echter duidelijk fascistische trekken. Scherpe kritiek op nazi's kan zo geconstrueerd worden als haatzaaien tegen nazi's. Moet dat dan maar verboden worden.
J.J. van der Gulik, Andijk op 22-01-2009, 08:10
Politici zijn nodig om de wensen van het volk te vertalen naar beleid. Ze moeten kijken wat mogelijk is binnen de huidige grenzen van de wet. En als iets niet mogelijk is dan moeten ze dat vertalen naar een amendement van de wet, een nieuwe wet, het schrappen van een bestaande wet, enzovoorts. En daarbovenop moeten zij, met behulp van argumenten en gebruik makend van door iedereen controleerbare feiten andere politici van hun standpunt weten te overtuigen. Allemaal zaken waar Wilders geen ster in is. Hardop zeggen wat iedereen denkt is het werk van de media, daar hebben we geen politici voor nodig.
Zwaan, Leiden op 22-01-2009, 08:10
Een betere titel ware geweest: "Een politicus mag niet overal alles zeggen". want in de TK mag hij dat wel.
kuijk, berchem op 22-01-2009, 08:10
Een politicus mag alles zggen, mits binnen de grenzen van de wet. Bij sommige politici van bepaalde stromingen is het keer op keer nodig dat te toetsen.
Saskia, Amsterdam op 22-01-2009, 08:10
Als een politicus niet alles mag zeggen, waarvoor hebben we ze dan nog nodig? Ze zijn immers de spreekbuis van en voor het volk?
En dat heet dan 'democratie'..?
Dit is inderdaad een diep, DIEP droevige dag in de Nederlandse geschiedenis. Heb er geen goed woord voor over.
Cor, Friesland op 22-01-2009, 02:49
Plaats een reactie
Stuur artikel door