Ga direct naar de content

Nederland
15 januari 2009
Martijn Roessingh

HRW: Help Obama met Guantánamo

Gevangene in Guantanamo

Gevangene in Guantanamo

Nederland moet onschuldige gedetineerden uit de Amerikaanse gevangenis Guantánamo Bay opnemen, vindt directeur Kenneth Roth van de mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch. Nederland wil dat niet, omdat het vindt dat de Amerikanen het probleem-Guantánamo zelf moeten oplossen.

Roth ziet dat anders. „Het is ook in het belang van Nederland dat die kwestie wordt opgelost”, aldus Roth. „Guantánamo heeft de reputatie van het Westen en samenwerking in de wereld op het terrein van mensenrechten beschadigd. En het gaat niet om het opnemen van de 100 tot 120 echte terreurverdachten, of om de 90 tot 100 Jemenieten (die vermoedelijk terugkunnen naar Jemen). Het gaat om zo’n 50 mensen die zelfs de Bush-regering als niet-gevaarlijk beschouwt, maar die niet terug kunnen naar hun land, zoals de Oeigoeren (die in China worden vervolgd). Bondgenoten zoals Nederland zouden daarbij moeten helpen.”

Volgens Roth maakt opname van gevangenen door Nederland en andere EU-landen snelle sluiting van Guantánamo makkelijker. Dat biedt de nieuwe president Obama de mogelijkheid het Amerikaanse mensenrechtenbeleid snel te verbeteren.

HRW presenteerde gisteren haar jaarrapport. Ze constateert dat landen die mensenrechten slecht naleven, aan invloed hebben gewonnen.

İ Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.

Reacties (33)

Reeds 520 gevangenen van de oorspronkelijke 768 zijn vrij: twee-derde deel. Van hen zijn 61 weer actief aan de jihad gaan deelnemen. Van de resterende gevangenen - 248 of een-derde deel - zouden 87 banden hebben met Al-Qaida. Ieder van hen zou in staat en bereid zijn vele slachtoffers te maken. Ik ben benieuwd wat president Obama met hen zal doen, als hij Guantanamo sluit.

webmaster Nieuw Religieus Peil, Rotterdam op 17-01-2009, 18:23

Ik las in de media dat een groot deel van de ex-gevangen van Guantánamo tot de jihad (terug)keerden.

Dat kan ik begrijpen want volgens mij is er geen betere wervingsmethode voor de jihad dan mensen (onschuldig of niet) jarenlang rechteloos gevangen te zetten en te martelen.

Dus lijkt het mij vrij logisch dat Nederland deze mensen niet opneemt. Laat de USA deze mensen maar resocialiseren nadat ze zo mishandeld zijn.

Bert, Heerhugowaard op 16-01-2009, 14:16

Zitten in Guantanamo dan "onschuldigen"?
Ik heb die kwakbol Bush altijd horen zeggen dat dat allemaal criminele terroristen waren.
En als er dan al jaren "onschuldigen" vastzitten,wordt het dan niet tijd dat de V.S berecht worden voor oorlogsmisdaden,of in ieder geval misdaden tegen de menselijkheid?
En dit wetende,dus onschuldigen in Guantanamo,zou dat een directe beëindiging van militaire deelname in Afghanistan miet rechtvaardigen?

Hans, Maastricht op 16-01-2009, 10:47

Volgens Roth maakt opname van gevangenen door Nederland snelle sluiting van Guantánamo makkelijker. Mee eens. Dat biedt de nieuwe president Obama de mogelijkheid het Amerikaanse mensenrechtenbeleid snel te verbeteren. Eigenlijk ook mee eens, ware het niet dat Amerika het internationale strafhof in Den Haag niet erkend.Bush Amerikanen immuun stelde voor vervolging wegens schending van de mensenrechten. En hij verklaarde dat als Amerikanen voor het Strafhof terechtkomen de Amerikaanse marine Den Haag zal binnenvallen. Als Amerika de mensenrechten internationaal wil verbeteren dan moet het nu in het reine komen door ook het strafhof te erkennen.

R.A.de Paus, Oegstgeest op 16-01-2009, 00:41

Volgens Roth, van Human Rights Watch maakt opname van gevangenen door Nederland snelle sluiting van Guantánamo makkelijker. Mee eens. Dat biedt de nieuwe president Obama de mogelijkheid het Amerikaanse mensenrechtenbeleid snel te verbeteren. Eigenlijk ook mee eens, ware het niet dat Amerika het internationale strafhof in Den Haag niet erkend en Bush Amerikanen immuun stelt en ooit verklaard heeft dat als Amerikanen voor het Strafhof terechtkomen de Amerikaanse marine Den Haag zal binnenvallen. Als Amerika de mensenrechten internationaal wil verbeteren dan moet het nu in het reine komen door ook het strafhof te erkennen.

R.A.de Paus, Oegstgeest op 16-01-2009, 00:40

Waarom niet in Nederland? Als jullie 't niet doen worden wij er mee opgescheept. Dat krijg je als je naast een (onrustige) olifant moet slapen (uitdrukking van de echte Pierre E Trudeau). Weer zo'n nederzetting van ongewensten op Baffin Island...

Trudeau, Sarnia Canada op 15-01-2009, 21:15

Nederland moet... en dan speelt ons calvinistisch schuldgevoel weer op en laten we deze heren ruimhartig toe. Ongekend in de gehele wereld. Waarom blijven deze mensen niet in de VS als staatsburger. Waarschijnlijk omdat de VS dat schaamtegevoel niet kent.]
Hou nou toch eens op met al het schuim van de wereld in onze steden een heenkomen en een uitkering te bieden. Dit gaat fout, echt! Behalve natuurlijk voor de edele politieke elite die in de betere buurten kan wonen.
Het wordt tijd voor een sterke leider die krachtige maatregelen niet schuwd. De huidige politieke kaste is totaal ombekwaam om hier een krachtig NEE tegen te zeggen.

Arthur de Vrome, Sassenheim op 15-01-2009, 16:04

Nederland moet helemaal niets. Waarom in hemelsnaam Nederland? Omdat iemand van Human Rights Watch dat vindt? Waarom laat iedereen zich van alles op de mouw spelden door die softies? Het is manipulatie ten top. Hebben we niet genoeg Chinese reataurants? Hoe zit het met België of Luxemburg? Of Noorwegen, Denemarken en Zweden? Of Tunesië? Of Tibet? Kunnen ze daar niet naartoe omdat Kenneth Roth toevallig een natte droom van Nederland had?

Bukowsky, Santiago op 15-01-2009, 14:29

Human Right Watch is te naïef voor woorden. Neem nou deze zin: 'Nederland moet onschuldige gedetineerden van Guantanamo opnemen". Wie moet de onschuld toetsen? HRM? De enige motivatie waar het bij HRW om draait is de 'reputatie van het Westen' m.a.w. het gaat om de beeldvorming. Gisteren werd nog door het Pentagon bekendgemaakt dat de vrijgelaten, dus 'onschuldige' gedetineerden zich inmiddels weer bij jihadistische organisaties hebben aangemeld. En dan deze zin: 'Oeigoeren kunnen niet terug (China vervolgt ze)'. China wilt ze niet meer terugnemen en gelijk heeft ze, want de USA ziet ze liever in China bommen gooien dan in het Westen.

g.hanness, ter aar op 15-01-2009, 14:29

Wat lees ik elders? Dat het gros van de vrijgelaten gedetineerden zich direct na vrijlating zich weer aansluiten bij de zgn Jihad tegen Amerika? 'Onschuldig' dus.

peter, rijswijk op 15-01-2009, 14:29

Recent was in het nieuws dat 61 Guantanamo verdachten alweer bezig waren met terroristische activiteiten. Waarom moet Nederland hier verantwoording voor nemen? Misschien kunnen ze een islamitisch land terecht? Gezien hun fanatieke religieuze overtuiging zullen ze ook veel beter in een Islamitisch land passen. Misschien kan het veel rijkere Saoudi-Arabië iets voor deze mensen betekenen?

Tarak, Amsterdam op 15-01-2009, 14:25

Natuurlijk moet Nederland die Oeigoeren opnemen. Alleen rabiaat rechts kan bezwaar hebben tegen hun geloof en de Chinese onderdrukking goedpraten.

M.Nieuweboer, Moengo Suriname op 15-01-2009, 14:25

De oproep van de nogal linksige HRW impliceert dat er überhaupt nog "onschuldige gedetineerden" in Guantanamo Bay zijn. Dat is nog maar de vraag, al valt het in het geval van een enkeling niet uit te sluiten (maar dat geldt ook voor Nederlandse gevangenissen en is dus geen specifiek Guantanamo Bay-probleem).

Waarom zou Nederland überhaupt Guantanamo Bay-gevangenen moeten opnemen, wetende dat er al talloze gevaarlijke islamisten in ons land rondlopen?! HRW zou ook eens aan de mensenrechten van (potentiële) slachtoffers van moslimterreur moeten denken. Maar daar hoort men die organisatie zelden over.

Richard, Maastricht op 15-01-2009, 14:25

Nederland moet helemaal niets. Niet vechten in Afghanistan, geen steun geven aan een illegitieme aanval in Irak, geen slaafste vazalstaat zijn van de USA en ook niet de problemen van Amerika oplossen.

Amerika heeft onschuldigen opgesloten en gemarteld, Amerika moet dat onrecht herstellen. Niet anderen!

Of Bush nu president is of Obama, Amerika blijft Amerika.

Bert, Heerhugowaard op 15-01-2009, 14:20

Waarom Nederland weer ? Ter meerdere glorie van een hele reeks stichtingen die dan weer geld kunnen uitgeven en zichzelf in stand kunnen houden ? Er zijn meer dan 200 landen in de wereld.
Ik denk eerder aan eilandstaatjes zoals Vanuatu, Samoa, een van de Caraibische eiland-staten, etc..
Ook de USA zelf heeft in de South Pacific nog veel gebieden en eilanden die onder hun controle staan.
Ze zijn daar dan vrij, maar kunnen toch enigzins worden gecontroleerd en hun reisgedrag kan eenvoudig worden gecheckt.

cor, den haag op 15-01-2009, 14:20

Laat de VS eerst maar eens het Internationale Strafhof in Den Haag erkennen.
Verder zie ik geen argumenten in waarom juist Nederland hiervoor moet opdraaien.

Zeeman, Scheveningen op 15-01-2009, 14:20

Dat tegen deze 50 'lichtere' gevallen geen vervolging wegens terreurdaden of oorlogsmisdrijven wordt ingesteld, wil nog niet zeggen dat we hier te maken hebben met ongevaarlijke lieden. Om je voor Guantanamo te kwalificeren moet je toch op zijn minst als jihad-strijder op heterdaad zijn betrapt. Die 50 dat zijn dus echt geen lekkere jongens, maar foute types die een ernstig veiligheidsrisico voor ons land vormen. De VS weigeren niet voor niets deze heren in eigen land te ontvangen. Laat hun broeders in de islamitische wereld zich maar over hen ontfermen.

Hans, Leiden op 15-01-2009, 14:20

Nederland moet helemaal niets. Waarom in hemelsnaam Nederland? Omdat iemand van Human Rights Watch dat vindt? Waarom laat iedereen zich van alles op de mouw spelden door die softies? Het is manipulatie ten top.
Hebben we niet genoeg Chinese reataurants? Hoe zit het met België of Luxemburg? Of Noorwegen, Denemarken en Zweden? Of Tunesië? Of Tibet? Kunnen ze daar niet naartoe omdat Kenneth Roth toevallig een natte droom van Nederland had?

Bukowsky, Santiago op 15-01-2009, 14:20

Ruim zestig ex-gevangenen hebben zich weer aangesloten bij terroristische organisaties. Wat is er mis mee ze terug naar hun zo geliefde vaderland(waar ze een moord voor plegen) te sturen?

ernest, haren op 15-01-2009, 14:15

Laat Amerika z'n eigen drek opruimen,erg gemakkelijk van Obama om te zeggen ik sluit Guantanamo Bay. Nederland heeft nu al de grootste problemen van Europa.Deze gevangenen zijn niet voor niets opgepakt, 67 man die al zijn vrijgelaten vechten al weer bij de Jihad.

Dirk, Drachten op 15-01-2009, 14:11

Waarom Nederland? De USA is toch de bedenker van zulke onzalige plannen? Bovendien zijn er vragen geweest omtrend tussenlandingen op Nederlandse bodem waarbij we aardig om de tuin zijn geleid. Heeft Amerika zelf hier geen schone taak liggen om deze mensen met hun families te herenigen in het land waar ze vandaan zijn geplukt?
Wie denkt toch dat we het zo goed doen in dit land dat we de reputatie van anderen kunnen opschonen? Het vergelijk met de barhartige Samaritaan is me niet ontgaan: Deze volstond met hulp en zorg. Niet met het in huis nemen en overname van schulden.
Dat ontbijt destijds op het witte huis zadelt ons nog heel wat op.

Evert Radema, Usquert op 15-01-2009, 14:11

Waarom moeten wij deze mensen opnemen? Om nog meer problemen aan te trekken?
Waarom kunnen deze mensen niet terugkeren naar hun 'homeland'?
Laat een rijk Moslimland maar eens de moeite nemen om onschuldigen op te nemen. Die meneer Roth is duidelijk iemand die vanuit een gemakkelijke stoel de wereld wil verbeteren. Ga u gang beste man en adopteer er een paar, wel graag op eigen kosten!

Claire, Amsterdam op 15-01-2009, 14:05

Laat de VS zijn eigen boontjes doppen, wij hebben hier al meer dan 1 miljoen moslims en niets te maken met een oorlog die onder valse voorwendselen is begonnen door de VS.

Tuyo, Utrecht op 15-01-2009, 14:01

Er zijn meer dan 50 moslim landen (velen met oliedollars). Er moet toch wel 1 moslim land te vinden zijn dat die 50 moslim broeders wil opnemen. Of wil mr. Roth -van Human Rights Watch- beweren dat al die moslim landen onbeschaafd zijn? Waarom zouden wij onbeschaafde mensen moeten opnemen, met later waarschijnlijk ook nog gezinshereniging, in de richting van Ned. wel te verstaan? En wat ze daarginds van ons denken, maakt ons niet uit. Ze weten nu in ieder geval dat ze op hun tellen moeten letten als ze heibel met het Westen zoeken! En dat weten ze niet door de meestal halfbakken houding van Europa, maar dankzij Amerika.

PV, Maastr. op 15-01-2009, 13:53

de USA heeft die mensen daar op onmenselijke wijze gevangen gezet, ik vind dat de USA deze mensen dan ook maar in Amerika op meot vangen want mocht er toch een verdwaalde terrorrist bij zitten moet die niet in ons land terecht komen en wat Kenneth Roth denkt zal mij dan worst zijn.

J Den Hollander, dordrechtd op 15-01-2009, 13:45

Kwam die radicale imam Fwaz Jneid van de As Soennah moskee in Den Haag hier ook niet als 'vluchteling'? Omdat ze hem in Syrië en de Golfstaten niet pruimden? Maar Nederland, de Gekke Henkie van de wereld nam die haatprediker wél in huis, gaf de niet eens Nederlands spreker zelfs een Nederlands paspoort en laat hem onbeperkt zijn bedreigingen tegen ons en ons land uiten. Die Jneid én die Guantanamo Bay figuren horen thuis waar ze vandaan komen. Daar weten ze wel raad met dat soort lieden. Nederland heeft haar buik vol van dit volk!

boris, Haarlem op 15-01-2009, 13:45

Hoe zit dat met 'Human Rights Watch' van mensen getroffen door deze jihadischoften die niet aarzelen mensen op te blazen? Idiotie! 'Nederland is verantwoordlijk voor een zootje Talibantuig'. En hoeveel kost zo'n grapje 'jihadi onderhouden'- voor heel zijn leven? Betaalt door de Nederlandse belastingbetalers! Niet goed snik. Oh, 'ze worden gemarteld in de thuislanden'- hadden zij moeten bedenken voordat zij met hun terreur begonnen; en bovendien hún regering die martelt 'in onze Islamitische landen'. Pfff! Zendt hen terug naar Afghanistan kunnen zij weer moslimvrouwen onder burka's gaan slaan zoals zij dat zo graag doen - op hun enkels slaan.

anna, koog a/d zaan op 15-01-2009, 08:53

At the risk of sounding cynical, "not in my backyard..." Zal niet alleen voor Nederland gelden. Wie kan de moed opbrengen om, ondanks principes, toch principieel te handelen?

Trudeau, Sarnia Canada op 15-01-2009, 08:53

Guantanamo Bay is een Amerikaanse wandaad, waar die de volledige verantwoordelijkheid dan ook maar voor moet nemen. Gedetineerden uit Guantanamo Bay zijn alleen in de islamitische wereld op hun plaats. In het westen zullen ze bronnen van haat vormen en iedere gedetineerde zal hier potentieel een begin van netwerken van haat en antiwesterse activiteiten betekenen. Laten Nederland en Europa daar maar beslist geen toegang aan verlenen en laat Roth maar plekken voor opvang in de islamitische landen vinden. Als het om werkelijk niet meer dan 50 personen gaat, moet dat gemakkelijk te realiseren zijn.

J.J. van der Gulik, Andijk op 15-01-2009, 08:14

.
'Nederland moet...'. En dan hebben we maar op te zitten en pootjes te geven. Ons land staat dus ook al bij het verdeelcentrum voor 'vluchtelingen en terroristen' bekend een onnozel en heel meegaand jaknikkertje. En nu mogen we dus meehelpen om de drek te ruimen die Bush achterlaat.
Het 'ongevaarlijke' islamitische geteisem uit Guantonomo Bay 'moet' dus naar het afvoerputje van de wereld: Nederland. Dat is goed voor de islamisering die al aardig gevorderd is.

A. de Laar, Den Haag op 15-01-2009, 08:14

Laat meneer Roth maar beginnen om 2 of 3 van deze "puike mensen" zelf i huis te nemen, dan zal hij wel anders piepen.
Wij hebben hier in nederland al genoeg lief schorriemorrie uit de 3e wereld.
We hebben ze hier echt niet nodig!

Carol, Rotterdam-Ijslmonde op 15-01-2009, 08:14

'Niet veroordeeld' betekent niet altijd 'onschuldig'. Gegeven de aanwezigheid van een grote groep jeugdige immigrantenkinderen met radicaal-Islamitische sympathieën zou het op zijn minst onverstandig zijn battle-hardened Jihadisten een verblijfsvergunning te geven.

Johan Sterk, Amsterdam op 15-01-2009, 08:14

Persoonlijk denk ik dat wij nu eens niet ale probleem gevallen naar
hier moeten transporteren.Laat dit de Amerikaan oplossen.Obama helpen we er niet mee,vermoed ook niet dat hij hier op wacht.En China hoeven we ook niet tegen de haren in te strijken.

Ari, Dordrecht op 15-01-2009, 08:14

Plaats een reactie

U hebt geen naam ingevoerd.

U hebt geen woonplaats ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

U hebt geen reactie ingevoerd.

Uw reactie is te lang.

Gebruik maximaal 650 tekens. U heeft nog 650 tekens. Lees ons reglement

Stuur artikel door

Verstuur dit artikel naar

U hebt de naam van de ontvanger niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

Uw gegevens

U hebt de naam van de zender niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

counter
klein verslag

Vriesdroge herinnering

Wereldwijd werd gisteren de Holocaust Memorial Day gehouden. De datum, 27 januari, is gekozen omdat op die dag, nu 65 jaar geleden, Auschwitz door het Rode Leger werd bevrijd – het concentratie- en vernietigingskamp dat meer dan andere kampen tot symbool van de jodenvernietiging uitgroeide.

Nederland

Kandidaten gemeenteraden op de kaart

Duizenden kandidaten dingen momenteel naar een zetel in de gemeenteraad. Op 3 maart spreekt de kiezer. Tot dan kunnen alle kandidaten zich heel makkelijk presenteren op een kaart van Trouw in de Buurt.


Gemeenteraadsverkiezingen

Raadsverkiezingen op Twitter

Bent u kanidaat en Twittert u? Meldt u dan aan voor de verkiezingsfeeds van Pentapolitica.

Dossier

Rechtszaak

Tussen onschuld en schuld zit vaak een kleine stap. Een verzameling van columns over waar een rechter zoal tegenaan loopt.

Achtergrond

Dossiers op trouw.nl

Lees en bekijk de dossiers van trouw.nl voor een chronologisch nieuwsoverzicht van actuele onderwerpen en meer achtergrond bij langlopende thema's.

> Farmaceutische industrie

> Zorg & gezondheid

> Adoptie

> Midden-Oosten

Overzicht decennium

2000 - 2009

Tien jaar geleden hadden de meeste mensen nog nooit gehoord van Osama bin Laden. Toon Hermans leefde nog. En bij politieke moorden in Nederland dacht men aan Balthasar Gerards. Wat gebeurde er nog meer? Bekijk het overzicht.

Trouw Video

meer video's
Studenten maken documentaire over Haïti