Ga direct naar de content

Nederland
25 april 2007
Seada Nourhussen

Vóór de ingreep eerst naar de psycholoog?

Mensen die een chirurgische ingreep overwegen om hun uiterlijk te verbeteren, moeten eerst naar een psycholoog of psychiater. Dat zegt psychotherapeut Roefke Carmiggelt. Plastisch chirurgen vinden het een belachelijk idee.

„Voordat de plastisch chirurg overgaat tot opereren, zou een deskundige moeten vaststellen of de cliënt geestelijk in orde is.” Psychotherapeut Roefke Carmiggelt zegt in het vandaag verschenen boek ’Rimpelmania’ dat een deel van de vrouwen die zich tot de plastisch chirurg wenden, meer zouden hebben aan een psychiater of psycholoog.

Carmiggelt krijgt in haar praktijk veel vrouwen die een cosmetische ingreep hebben gehad. „Een cliënte had een borstvergroting laten doen op haar achttiende. Ik kwam er achter dat ze uit een problematisch gezin kwam en het verdriet probeerde op te lossen met deze borstvergroting. Nu ze rond de dertig is, weet ze wat haar motivatie was en heeft ze veel spijt.”

Zeker als vrouwen zich herhaaldelijk melden voor een cosmetische operatie, is de kans groot dat er geestelijk iets mis is, zegt Carmiggelt. „Vaak is dat een shopper; iemand die van chirurg naar chirurg gaat. Op zoek naar de ultieme bevrediging. Dan kan er sprake zijn van een persoonlijkheidsstoornis zoals borderline. Een grondig intakegesprek kan dat duidelijk maken.”

„Wat een waanzin.” Michel Cromheecke, woordvoerder van de Nederlandse Vereniging Plastische Chirurgie, vindt het voorstel van Carmiggelt absurd. „Negentig procent van de verzoeken voor een esthetische behandeling zijn volstrekt reëel. Er is een kleine categorie mensen die iets willen corrigeren waar niets mis mee is. Dan worden ze vaak gewoon doorgestuurd naar een psycholoog. Maar om nou iedere patiënt eerst te onderwerpen aan een psychisch onderzoek is belachelijk.” Maar baat het niet, dan schaadt het niet, toch? „Het zou enorm veel geld en energie kosten”, zegt Cromheecke. „Bovendien vind ik het voorstel stigmatiserend. Alsof iedereen die de plastische chirurg bezoekt gek is.”

Carmiggelt: „Niet elke vrouw die een liposuctie wil, heeft een probleem. Maar het kan geen kwaad te vragen waarom iemand de operatie wil. Helaas zijn plastisch chirurgen vooral geïnteresseerd in het geld.” Cromheecke: „Mijn wachtkamer puilt uit. Als ik de helft van de patiënten wegstuur verdien ik nog een dikke boterham.”

Psychiater Joost à Campo promoveerde op de vraag of er een relatie is tussen de wens tot een extreme verandering in het uiterlijk en een psychische stoornis. Hij is het grondig met Carmiggelt eens. „In Japan werden mensen die een ingreep wilden laten doen eerst gescreend. De helft bleek een psychische stoornis te hebben. Er moet goede screening plaatsvinden voordat mensen in een onomkeerbaar proces terechtkomen.”

We moeten niet generaliseren, zegt Arend Veeninga van de Nederlandse Vereniging voor Psychotherapie. „Er zijn veel mensen tevreden na een cosmetische operatie. Iedereen langs een therapeut sturen gaat mij te ver. Natuurlijk moet je waken voor een ongezonde overwaarde voor het uiterlijk. Maar een verstandige chirurg zal en moet daar ook oog voor hebben.”

Rimpelmania.@ Uitgeverij Thomas Rap, 14,90 euro

© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.

Reacties (28)

a Campo en Carmiggelt kunnen heel goed gelijk hebben! En inderdaad is het eens goed dat dit gezegd wordt ook! Het leed is niet te overzien, en uiteraard kom je in de portemonnee van de mensen die die operaties uitvoeren, het zal wel meespelen, ook al zullen ze dit niet willen toegeven. Wat belachelijk is, is het totaal verdraaide realiteitsbeeld wat mensen wordt voorgeschoteld, en dat begint al in de jeugd. Uiteraard in de puberteit (of daarvoor al) is het gevolg een hersenspoeling bij vele jeugdigen. En juist daardoor een persoonlijkheidsstoornis bijvoorbeeld. Zoals "borderline". De verzamelterm voor alle gedrag en handelen waar dan zogenoemd of zogenaamd geen verklaring voor is of zou zijn. Echter een ander probleem is de niet aanwezigheid van eenduidigheid onder de hulpverleners psychiaters en psychologen zelf wat je kunt aantreffen. Kijk maar eens naar de zeer uiteenlopende "verklaringen" die dan "verzonnen" worden slechts aan de hand van hetgeen een persoon zelf dan zegt.

L.Koppenol, Hellevoetsluis op 10-05-2007, 08:55

Ik mis cijfers, elke dag, 365 dagen per jaar, 3 doden in het verkeer, dus 27 zwaargewonden per dag hier in Nederland. Voornamelijk fietsers en kinderen. Informatie uit mijn kranten. Zwaargewonden, die opgelapt moeten worden. En wie doen dat onder meer? En dan dank je God dus op je blote knieën dat er plastisch chirurgen zijn. Want meestal red je dat niet met één ingreep. En dat is nog maar 1 aspect van hun zwaarwegende werk. Wel eens van de brand in Volendam gehoord? En maar door hakketakke over de cosmetsiche flauwekul. Nederland is één van de weinige landen waar je bloed veilig kan ontvangen omdat? De eisen gesteld: géén tatouages, geen speldenprikkerij, uitgesloten ziektes, volkomen normaal zijn hier. Het gaat hier wel goed. En die paar malloten die hun neus en tepels nooit meer willen voelen, hún pech. De chirurgen doen fantastisch en loodzwaar werk; handwerk, daar krijgen ze voor betaald na een lange studie en vele vele jaren op een houtje bijten. Zijn we gewoon jaloers of zo?

Wieke Hoeben, Alkmaar op 27-04-2007, 21:52

Wat ik totaal mis in het betoog (waar ik het overigens zeer mee eens ben, is de connectie met een ernstige psychische stoornis die rechtstreeks is gekoppeld aan deze problematiek. Te vergelijken met een verwrongen zelfbeeld als in eetstoornissen, maar ook angst en dwang die het ziektebeeld zeer complex maakt. De naam is Ingebeelde Lelijkheid, ook wel Body Dysmorphic Disorder genoemd. En nee, het is geen klein beetje bezorgd zijn om een imperfectie, het is obsessief en mensen met deze stoornis zijn NIET geholpen met een ingreep omdat hun zelfbeeld te negatief is en blijft ondanks wat voor ingreep dan ook. Misschien een weekje euforie, daarna opnieuw preoccupatie met de lelijkheid die ze ervaren bij zichzelf. Zelf ben ik 'gezegend' met deze zware stoornis (waar amper erkenning voor is en waar ook nogal eens over geschamperd wordt als zijnde flauwekul en stel je niet zo aan, je ziet er goed uit) en ik vind dat de schrijvers dus iets belangrijks gemist hebben (www.bdd-info.nl)

Iris, Flevoland op 27-04-2007, 09:27

Op de bank bij een psychiater zul je niet zo snel overlijden, maar daarmee hebben we het belangrijkste pluspunt van zo'n behandeling denk ik wel gehad. Die zielknijpers zijn op zijn minst halve kwakzalvers, en het pleidooi van Roefke Carmiggelt is wellicht niet geheel ontbloot van financieel eigenbelang. Een psychiater kan misschien wel precies vertellen waarom iemand ongelukkig is, maar of hij daar ook iets aan kan veranderen, dat is nog maar de vraag.

Gerard van Wilgen, Bilthoven op 26-04-2007, 21:43

Het gaat in dit onderwerp alleen over de cosmetische plastische chirurgie. Echter de plastisch chirurg werkt voornamelijk aan het veranderen van de gevolgen van ongelukken, brandwonden en andere huidaandoeningen, geboorteafwijkingen en tumoren. Dit noemt men de reconstructieve plastische chirurgie. Dit zijn keiharde noodzakelijke ingrepen, punt uit. De media en de reklame staan bol van die ándere; cosmetische activiteiten; dat wil nog niet zeggen, dat de praktijk van de plastisch chirurg daar dús ook vol mee zit; juist niet! Die reconstructie is het echte werk. Het is zoo makkelijk om de specialisten weer eens zwart te maken. Mij een beetje te makkelijk. En psychologen en waarlijke integriteit?! Daar hebben anderen hier al luid en duidelijk ook mijn mening neergezet. Nederland; het hoogste psychologengemiddelde van alle landen ter wereld; ach, is er werk nodig?

Wieke Hoeben, Alkmaar op 26-04-2007, 21:39

Arend Veeninga zegt: "Maar een verstandige chirurg zal en moet daar ook oog voor hebben." ... maar dat kan hij natuurlijk nooit objectief doen als diezelfde chirurg aan die ingrepen grof geld verdient...

Nell, Stockholm op 26-04-2007, 21:39

Het is jammer dat we met ons allen zo gefixeert zijn op het lichaam en uiterlijk "schoon".je vraagt je af waar het allemaal vandaan komt en of we met ons allen zo verarmd zijn dat we alleen maar mooi en ongerept willen zijn.Dit is natuurlijk utopisch en nooit te bereiken.Ik vind het een prima idee om bij schoonheids -operaties een psychiater in te schakelen, vooral als mensen jonger zijn dan 35 jaar.Ik denk ook dat de babyboom generatie helemaal niet kan(of wil)verouderen.Ik ben zelf 63 jaar en zou voor "geen goud" in mijn lichaam laten snijden.Innerlijke schoonheid zit van binnen , helaas ben je je dat niet bewust als je jong bent en laat je je opjutten door films, tv en andere media.Ik hoop dat de wereld eens massaal zal ontwaken en dat we met ons allen gaan beseffen waar het WERKELIJKom gaat op moeder aarde.Ik wens de jeugd van vandaag sterkte en onderscheidingsvermogen in deze materiele, kille wereld.

Cassandra, Amsterdam op 26-04-2007, 21:37

ik ben er vrijwel zeker van dat 58% psychische, 30% relationele en 10% psychiatrische problemen een betere schatting is van de diepere achtergrond tot operatiewens. m vr gr dr kees (die een gruwelijke hekel heeft aan belerende shrinks, die voor eigen parochie lopen te preken) m vr gr dr kees

kees mees, wereld op 26-04-2007, 21:33

Dat er iets mis zou zijn met iemands lichaam wordt zo nu en dan aangepraat. Niet alleen door tijdschriften, maar ook door de plastische chirurgen. Wie de documentaire "Beperkt houdbaar" heeft gezien, gaat toch wel schrikken. Screening lijkt me geen gek idee, screen dan ook meteen de plastische chirurgen en hun beroepsethos.

El, Amsterdam op 26-04-2007, 13:39

Het ideaalbeeld van vele vrouwen is verwrongen tot grote borsten, welgevormde billen, volle lippen, rimpelloze huiden, vetloze buikjes en ga zo maar door. Het ideaalbeeld van de lieve, krachtige, spontane, lachende, stabiele, wijze vrouw is zò ontzettend uit de mode. Gaan we voor surrogaat? Ik respecteer de mensen die echt voornamelijk een lichamelijk probleem hebben en zich laten opereren. Maar velen zouden gewoon mooi zijn als ze meer zelfvertrouwen zouden hebben. En daarbij kunnen veel psychologen prima helpen. En het is echt geen gekkenwerk om een psycholoog op te zoeken, ik ken zo al meerdere normale mensen die een psycholoog bezoeken. Al is het even doorbijten en kost het misschien meer daadkracht dan naar een plastisch chirurg gaan. Waar is de daadkracht, het doorzettingsvermogen? Zijn er nog mensen die voor het èchte leven willen gaan?

José, Neuchâtel op 26-04-2007, 13:38

mensen, mensen, mensen. Wat een afgunst allemaal en opgekropt onbegrip. Ik ben in het geheel geen principieel voorstander, maar heb als uitgever van het evenement en de website New Beauty wel veel te maken met deze branche. Wat mij betreft is iedereen die iets 'geks' aan zijn uiterlijk verandert psychisch niet helemaal in orde. Vraag is alleen: Wat is GEK, vandaag de dag. Vroeger was dat begrip bv. veel breder. Wat nu normaal is was 50 jr geleden belachelijk. Bijvoorbeeld: - opmaken, - okselharen scheren, - benen harsen, - haren verven, - tatoeage nemen - styling - zonnebank - gaatjes in je oren Kortom, beste lezers, plastische chirurgie gaat inderdaad behoorlijk ver. En een bezoek aan de psycholoog? Akkoord. Maar dan wel met iedereen die onder bovenstaande categorieen valt. Om met de stichting Pandora (70er jaren) te spreken.... "Heb je ooit een normaal mens ontmoet? En beviel het?" Wees gegroet, Jasper van der Pas www.newbeauty.n

Jasper van der Pas, Amsterdam op 26-04-2007, 11:22

Dit gaat m.i. inderdaad te ver: zo?n screening door een psychiater/psycholoog. Bovendien voorzie ik in dit geval ook weer de nodige problemen. Stel dat zo?n ?screeningsdeskundige? concludeert dat opereren geen optie is, maar psychotherapie wel. Wat gebeurt er dan -in veel gevallen? Dan gaat de cliënt net zo lang op zoek naar een ?screeningsdeskundige? (shoppen dus), die hem/haar psychisch in orde verklaart. En dat laatste gebeurt. Want ook ?screeningsdeskundigen? zijn het lang niet altijd met elkaar eens. Al was het alleen maar omdat zij een schoorsteen hebben, die ook moet roken dan wel omdat bij sommigen een (ongezonde) behoefte leeft in de zin van: 'the need to be needed'. En waarom al deze omslachtigheid? Laat de specialist de patiënt gewoon vragen hoe vaak hij/zij jaarlijks zijn huisarts bezoekt en om welke redenen. Hieruit kan de arts al zekere indruk krijgen van de (in)stabiliteit van de psychische gesteldheid van de patiënt en het medische beleid -zonodig- daarop aanpassen.

Thérèse, Amsterdam op 26-04-2007, 11:22

?Negentig procent van de verzoeken voor een esthetische behandeling zijn volstrekt reëel." Ik denk eerder dat het andersom is: maar 10% is reëel, die overige 90% zoekt inderdaad een schijnoplossing voor een "gemis", en dat gemis heeft meestal niet betrekking op lichamelijk defecten. We leven nu eenmaal in een tijdperk waarin narcisme en theatraliteit verheerlijkt wordt, maar wat er in werkelijkheid geneurt, is dat grote aantallen mensen steeds meer moeite heeft met zelf-acceptatie. Tot groot genoegen van de plastische en vooral de "cosmetische" chirurgen.

Jan, Amsterdam op 26-04-2007, 11:20

Ik ben het ermee eens dat je vragen kunt stellen over de psychische gezondheid van mensen die hun uiterlijk willen veranderen. Ik ben echter van mening dat je daarvoor als laatste naar een psychotherapeut moet gaan. De goeden niet te na gesproken, ik denk dat plastisch chirurgen, dakdekkers, treinconducteurs, begrafenisondernemers, marktkooplui en badmeesters een veel beter oordeel kunnen geven over psychische gezondheid dan ons bataljon zielzorgers. Ik ken helaas teveel vreemde vogels van nabij met een universitaire graad in die richting. Ik zou ze nog niet op mijn hond laten passen.

Paulcjm, Eijsden op 26-04-2007, 11:19

De gezondheidszorg is er voor de gezondheid, toch? Plastische chirugie is in een flink aantal gevallen 'luxe'; de persoon in kwestie is 'client' geen 'patient'. Luxe schaffen mensen zich aan, behoren ze 100% zelf te betalen. het is dus van belang de mate van noodzakelijkheid van de ingreep voor de gezondheid van te voren vast te stellen en daar zou een psycholoog behulpzaam bij kunnen zijn. Let op: iemand met een scheve, maar goedfunctionerende neus, die zich waanzinnig gedraagt en beweert dat dat door die neus komt belazert de boel, (on)bewust.

Quillem, Amsterdam op 26-04-2007, 09:48

Vind je het gek dat mensen voor iedere modegril naar de plastisch chirurg hollen als er 4 tot 5 programma's per week zijn die dit soort ingrepen promoten. Iedereen naar de psycholoog sturen die zo'n ingreep wil, is weer het andere uiterste, want bij de meeste mensen is er altijd wel een disfunctioneel trekje te vinden waar dan weer bepaald gedrag aan geweten kan worden. Maar het verbaasd mij wel dat het zo makkelijk toegestaan wordt dat er op grote schaal in gezonde lichamen gehakt en gesneden wordt en hier ook zoveel 'reclame' voor gemaakt wordt in betreffende programma's op tv. Roken en drinken schaadt de gezondheid, maar wat doen al deze ingrepen op lange termijn met een lichaam en daar draait dan weer de rest van belastingbetalend Nederland voor op.

T. Tref, A'dam op 26-04-2007, 09:46

Prima idee. Het dient ook aanbeveling om de plastisch chirurgen psychologisch en physiek te laten onderzoeken. Veel plastisch chirurgen hebben namelijk een overaktieve hebzuchtklier. Zo'n klier kan een mens enorm afleiden en verklaart waarom de chirurgen vaak niet opletten tijdens de narcose waardoor hun patienten overlijden. Zo'n vergrote hebzuchtklier ziet er ook niet uit en een beetje plastische chirurgie is dan aan de orde.

Sofia Laberachi, Hilversum op 26-04-2007, 09:45

Hoveel bezoekers van een cafe moeten naar de psycholoog? Hoeveel winkelende mensen moeten naar de psycholoog. Ook alcohol en te veel geld besteden zijn onomkeerbaar en kunnen grote gevolgen hebben. Zo zijn er nog wel tientallen vluchthobbies, zelfs een behoorlijk deel van topsporters is geschikt voor de psycholoog. Ik heb niets met cosmetische chirurgie en geloof ook dat het grootste deel van de chirurgen bezig is met geld verdienen. Echter ik zie geen enkel verschil met de rest van onze maatschappij en dit is gewoon bevoordeelde super betutteling.

simon, amsterdam op 26-04-2007, 09:45

Een mooie uitspraak van Arend Veeninga: 'een verstandige chirurg zal daar oog voor moeten hebben'. Ik ben alleen bang, ook gezien de reacties van die heren, dat het verstand van de chirurg in zijn portemonnee zit. Evenals zijn beroepsethiek. Ook deze tak van artsen hebben ooit een beroepseed afgelegd, maar daar verdien je tegenwoordig niet genoeg meer mee, kennelijk. Ook het air van liefdadigheid volstaat niet: zie de waanzinnige prijzen. Een screenende, onafhankelijke, psycholoog lijkt me geen overbodige luxe omde verdiendrift van dat soort chirurgen in te perken. Aan de andere kant: moeten we dan ook iedereen die een tattoo en/of piercing wil langs de psycholoog sturen?

Peters, rotterdam op 26-04-2007, 09:44

Het is helemaal niet zo'n slecht idee om eerst een goed gesprek te hebben alvorens een ingreep te ondergaan die het uiterlijk veranderd. Of dat helemaal een psycholoog moet zijn maakt voor de discussie niet zoveel uit. Een client is vaak zo gefocust op de ingreep en het gewenste effect dat neveneffecten of indirecte gevolgen geheel buiten beeld blijven. Ook hebben mensen soms zelf de echte drijfveren voor hun handelen niet in beeld. Ook zij kunnen erg geholpen zijn met goed gesprek. Dit geld niet alleen voor plastische chirurgie maar ook voor ander ingrepen die gevolgen hebbeb voor het uiterlijk. Toen ik een kaakoperatie onderging waarbij mijn bovenkaak verplaatst moest worden was het een vast onderdeel van de procedure om een gesprek te voeren met een psycholoog. Gebleken was dat verandering van aangezicht veel inpact bleek te hebben op werk en privé relaties. Mensen kwamen ineens in aanmerking voor andere functies of meer in de belangstelling bij het andere geslacht.

Pieter de Kruijf, Loenen aan de Vecht op 26-04-2007, 09:44

Het voordeel van cosmetische chirurgie is het feit, dat er een zichtbaar resultaat op tafel komt. Dat kun je van een psych-behandeling niet zeggen. En nu gaat een psychotherapeut vertellen, dat je eerst met je flappentap langs de psych moet gaan, voordat je je flaporen laat behandelen, je neus laat corrigeren of de rimpels uit je lijf laat halen. Want als je geld hebt voor voor de snijder, dan heb je ook wel geld voor de zieleknijper. Wellicht kunnen ze pakketkorting geven.

Willem, Duiven op 26-04-2007, 09:43

Voor een bij voorzichtig kammen, steeds bloedende moedervlek op zijn hoofdje togen we naar de plastisch chirurg. Daar toch zittend, even mijn wangen glad gestreken en een vragende blik richting de man. "Ach mevrouw, u zou het resultaat toch teniet doen met dat lachen van u." En daarna volgde een uitleg over inhoud van het vak plastische chirurgie. Beschaamd en gecorrigeerd en blij met verrichtte werk aan zijn hoofdje verlieten wij het pand. Die chirurg spreekt realiteit, de schrijfsters zijn in de valkuil van het vaak benoemde gestapt, net als ik. Gecorrigeerd?

Wieke Hoeben, Alkmaar. op 26-04-2007, 09:42

Ik denk dat je de chirurg een verwijsplicht op moet leggen. Zodra de chirurg onderliggende psychische problematiek vermoedt of zou moeten vermoeden, mag hij geen ingreep doen en moet hij de patiënt doorverwijzen naar een psychiater of psycholoog. Dat had mijn toen achttienjarig neefje zijn neus gescheeld! Toen zijn moeder de chirurg opbelde en zei dat hij haar zoon met rust moest laten, lachte de man haar uit in haar gezicht. Het neefje kreeg niet alleen een andere neus, maar verbleef nog jaren lang psychisch in de lappenmand. Pas vele jaren later wendde hij zich tot een psychisch hulpverlener.

Darick, Praag op 26-04-2007, 09:41

Om hun uiterlijk te verbeteren!! Het zou beter zijn te spreken van veranderen. Waarom wenst de mens zijn uiterlijk te veranderen ? Het zijn de op geldelijke winst beluste lieden die een ieder trachten wijs te maken dat zijn of haar uiterlijk niet deugt, maar door middel van hun product of ingreep zodanig veranderd kan worden dat men als mens meer geaccepteerd gaat worden. Mevrouw,Mijnheer,u deugt niet en dat zullen wij wel even verhelpen. De mens laat zich zelf door intimidatie een gevoel van ondeugdelijke verschijning en waardeloos schepsel aanpraten. En maar blijven zingen, 'Wij leven blij, wij leven vrij'.

J.P.M. Ruitenberg, Binnenhof Grootebroek op 26-04-2007, 09:39

?Negentig procent van de verzoeken voor een esthetische behandeling zijn volstrekt reëel." Ja ja in welke zin? dat men niet voldoet aan hetschoonheidsideaal - de waan van de tijd? Dat de borsten een maatje te klein zijn (en volgens wie dan?) de dijen te vol maar de lippen niet vol genoeg? Het lijkt me een prima idee om eerst langs de psycholoog te gaan, niet omdat iemand die wat aan zijn lichaam wil doen "gek is" zoals Cromheecke zo "fijntjes" omschrijft maar omdat het om zware operaties gaat terwijl men op zich - lichamelijk - gezond is. Goed uitzoeken wat men men zo'n operatie wil bereiken en waarom kan absoluut geen kwaad.

Margriet, Amsterdam op 26-04-2007, 09:34

Cromheecke is als plastisch chirurg toch behoorlijk intelligent. Het argument "Alsof iedereen die de plastische chirurg bezoekt gek is" is voor zo iemand zeldzaam slecht, zo niet laag bij de gronds. Het doet mij ernstig aan zijn goede trouw twijfelen.

M.Nieuweboer, Moengo Suriname op 26-04-2007, 09:32

Weer zo'n doorgeschoten psychotherapeut die vindt dat geld kost wat moet rollen. Patiënten zijn hier het slachtoffer van. Het lijkt me gezonder en goedkoper als de therapeuten die echt geïnteresseerd zijn in het wel en wee van de medemens het nuttige deel van hun kennis overbrengen op de plastisch chirurgen in de vorm van een seminar gesponsord door bijvoorbeeld siliconen fabrikanten. Psychotherapeuten behoren grondig aan banden te worden gelegd.

Bukowsky, Zuid Amerika op 26-04-2007, 09:29

Ja natuurlijk zijn plastische chirurgen het met deze stelling niet eens, dat scheelt hun inkomen. Ze vinden het juist prachtig dat vrouwen met vaak ingebeelde schoonheidsfoutjes bij hen komt, kassa! En wat is dan ook nog eens vaak het resultaat? Willen ze er soms net zo uitzien als Marijke Helwegen? Ik vind haar juist antireclame voor plastische chirurgie, een soort uit de kluiten gewassen Barbiepop. Ik was vroeger idolaat van Juliette Gréco, maar nadat ze haar neus had laten veranderen vond ik er niets meer aan, al het karakteristieke dat haar gelaat kenmerkte was weg en voor mij bestond ze helaas niet meer. Ik denk dat wanneer je probeert opgewekt door het leven te gaan dat je er dan beter uitziet dan met je lichaam volgespoten met Botox of allerlei risicovolle operaties ondergaat.

Jan Hamer, Didam op 26-04-2007, 09:16

Plaats een reactie

U hebt geen naam ingevoerd.

U hebt geen woonplaats ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

U hebt geen reactie ingevoerd.

Uw reactie is te lang.

Gebruik maximaal 650 tekens. U heeft nog 650 tekens. Lees ons reglement

Stuur artikel door

Verstuur dit artikel naar

U hebt de naam van de ontvanger niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

Uw gegevens

U hebt de naam van de zender niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

counter
klein verslag

Vriesdroge herinnering

Wereldwijd werd gisteren de Holocaust Memorial Day gehouden. De datum, 27 januari, is gekozen omdat op die dag, nu 65 jaar geleden, Auschwitz door het Rode Leger werd bevrijd – het concentratie- en vernietigingskamp dat meer dan andere kampen tot symbool van de jodenvernietiging uitgroeide.

Nederland

Kandidaten gemeenteraden op de kaart

Duizenden kandidaten dingen momenteel naar een zetel in de gemeenteraad. Op 3 maart spreekt de kiezer. Tot dan kunnen alle kandidaten zich heel makkelijk presenteren op een kaart van Trouw in de Buurt.


Gemeenteraadsverkiezingen

Raadsverkiezingen op Twitter

Bent u kanidaat en Twittert u? Meldt u dan aan voor de verkiezingsfeeds van Pentapolitica.

Dossier

Rechtszaak

Tussen onschuld en schuld zit vaak een kleine stap. Een verzameling van columns over waar een rechter zoal tegenaan loopt.

Achtergrond

Dossiers op trouw.nl

Lees en bekijk de dossiers van trouw.nl voor een chronologisch nieuwsoverzicht van actuele onderwerpen en meer achtergrond bij langlopende thema's.

> Farmaceutische industrie

> Zorg & gezondheid

> Adoptie

> Midden-Oosten

Overzicht decennium

2000 - 2009

Tien jaar geleden hadden de meeste mensen nog nooit gehoord van Osama bin Laden. Toon Hermans leefde nog. En bij politieke moorden in Nederland dacht men aan Balthasar Gerards. Wat gebeurde er nog meer? Bekijk het overzicht.

Trouw Video

meer video's
Studenten maken documentaire over Haïti