Ga direct naar de content

Nederland
27 december 2007
Van onze redactie politiek

Wilders wil koningin buiten regering plaatsen

’Beatrix zoekt steeds vaker haar grenzen op’

PVV-leider Geert Wilders vindt dat de grondwet moet worden gewijzigd om koningin Beatrix als staatshoofd buiten de regering te plaatsen. Hij wil slechts een ceremonieel koningschap, zoals in Scandinavische landen traditie is.

  • Kersttoespraak: Beatrix in het geweer tegen onverdraagzaamheid
  • Premier volledig achter koningin
  • Aanleiding voor zijn voorstel is zijn boosheid over de kersttoespraak van koningin Beatrix. Die was volgens hem gericht tegen zijn partij. „De naam PVV staat er nog net niet in. Maar het is een politieke toespraak tegen ons, waarin het multi-culti-ideaal wordt opgehemeld, door iemand die niet gekozen is en die ik politiek niet kan aanspreken. Formeel kan ik het kabinet tot de orde roepen, maar de praktijk leert dat je dan altijd met nietszeggende antwoorden het bos wordt ingestuurd. Ik vind dat zij als een haas het kabinet uit moet worden gestuurd.”

    Deze toespraak is voor Wilders de bekende druppel. Hij had zich eerder gestoord aan de pro-Europa toespraak van de koningin, terwijl een meerderheid van de bevolking zich uitgesproken had tegen een Europese Grondwet.

    Ook de uitspraak van prinses Maxima dat de Nederlandse identiteit niet bestaat, ergerde hem. „In korte tijd zie je drie voorbeelden van vergaande uitspraken die politiek onder de verantwoordelijkheid van de regering vallen.”

    „Beatrix zoekt steeds vaker haar grenzen op. Staatsrechtelijk is de positie van het staatshoofd binnen de regering krampachtig en niet van deze tijd. Deze mensen moeten hun uitspraken voor eigen rekening gaan nemen. De verantwoordelijkheden van staatshoofd en kabinet moeten uit elkaar. Dat is politiek transparant.”

    Hij zal na het kerstreces het kabinet ter verantwoording roepen. Vervolgens gaat hij in de loop van het jaar een initiatief-wetsvoorstel indienen om de grondwet te wijzigen.

    © Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.

    Reacties (181)

    Wie praat hier over tolerantie? De Oranje Fam. die met tegenzin de slavernij als aller allerlaatsten onder druk hebben beeindigd. Waar nu nog een Spaanse Kolonisator uit Argentinie bij gekomen is, wiens vader ook zo intolerand was tegen de inheemsen, is aan haar te merken. Leve Geert Wilders. blijf hem steunen.

    Jansen, EMGO., Breda op 02-01-2008, 22:29

    Kan Wilders niet buiten de politiek worden geplaatst? Mensen als Wilders zijn een gevaar voor de maatschappij. Laat iedereen (meer!) respect voor elkaar tonen, ongeacht afkomst of religie. En we zijn nog altijd beter af met een koningin/koningshuis dat ons land vertegenwoordigt dan met een president.

    MCE, Vleuten op 02-01-2008, 14:42

    Een louter ceremoniële monarchie is een goede stap richting republiek en zou ik zeker toejuichen. De aanleiding voor het voorstel is echter absurd. Dat, volgends Wilders, het staatshoofd niet zou mogen zeggen dat we een beetje aardiger voor elkaar moet zijn, laat alleen zien hoe ziek de geest van Wilders is.

    Pieter, Utrecht op 02-01-2008, 11:21

    De belangrijkste rijkdom van een mens is zijn ?vrijheid?, los van het feit of hij man of vrouw is. Dat is vele malen belangrijker en uiteindelijk de basis voor materiële welvaart of rijkdom. De beste wijze om die vrijheid voor het grootst aantal mensen te realiseren is de Westerse democratische cultuur. En niet multiculturalisme dat uiteindelijk altijd zorgt voor een verwatering van die democratische cultuur. ? Die vrijheid betekent niet dat men vrijheid moet geven aan culturen zoals de islam die ingaan tegen die vrijheid. Het doel van strevers naar meer vrijheid is uitbreiding van vrijheid, niet inkrimping.

    l.karremans, heusden op 01-01-2008, 15:00

    Hulde aan onze koningin! In haar Kersttoespraak tot ons volk sprak onze Koningin Beatrix over ?grofheid in woord en daad?. En wie reageert als door een wesp gestoken: Geert Wilders Wilders is niet zomaar een Nederlander met een mening. Hij is een beroeps-politicus en 2e kamerlid en van hem mag gevraagd worden dat hij zich verantwoordelijk opstelt en mensen of groepen niet bij voortduring op hun te ziel trappen. Volgens Wilders was de Kerstboodschap van onze vorstin een ?politieke toespraak?, gericht tegen zijn Partij voor de Vrijheid. Kennelijk heeft de PVV-leider last van een kwaad geweten, anders had hij zich niet zo vreselijk betrapt gevoeld door de kerstwoorden van onze Koningin.

    Willem Kruithof, Rheden op 31-12-2007, 23:20

    Hopelijk gaat de koningin bij de volgende kerstrede in op het grote verschil tussen arm en rijk, in de wereld. De rijkdom van de rijken ,gaat altijd ten kosten van de armen.

    Frans van de Zande, Tilburg op 31-12-2007, 23:20

    Had het zo ver moeten komen dat de Nederlander met schrik naar bed gaat? Was dat nodig dat het land miljoenen Moslims moest binnen laten? Waarom waren ze er niet uit gezet toen het werk seizoen over was? De Koningin zou anders gesproken hebben als Nederland-Nederland had kunnen blijven. Dan komt Maxina ook nog vertellen dat NL geen indentiteit heeft,dat heeft ook al niet geholpen.De Moslims willen de Koran in het land brengen maar we mogen in feiten het boek niet zien. Wilders wil in zijn film de mensen laten zien wat er in de Koran staat wat schade doet tot de mensheid en dat mag hij daar hoeven de Moslims geen mensen om te vermoorden.

    John Timmermans, Strathroy op 31-12-2007, 10:52

    In alle groepen vindt men intolerante en gevaarlijke mensen. Het probleem met moslims is dat ze, vanuit de Koran en de Hadith, aangeleerd krijgen van intolerant te zijn ten opzichte van andersdenkenden. En dat al meer dan 1000 jaar. Met andere woorden, het gaat hier om een chronisch probleem dat niet opgelost geraakt zolang er geen Verlichting komt in de moslim wereld. - Maar wie van de gematigde moslims durft dat. De orthodoxe islam schrikt immers niet bepaald terug voor intimidatie en geweld. - Je kan dat gedrag van orthodoxe moslims accepteren en toegeven, of je kan zeggen tot hier en niet verder. Want waar gaat dat anders eindigen?

    LMo, Limburg op 31-12-2007, 10:42

    Ook ik ben geschokt: wie zijn die Trouwlezers die zo ongenuanceerd, vol haat reageren op de kerstrede? Ik beschouw mezelf agnost, ik woon in Frankrijk. Zijn al die Trouwlezers vergeten dat er 60 jaar geleden over DE joden gesproken werd,en wat er in het "christelijke" Europa is gebeurd? DE MOSLIM bestaat niet, DE NEDERLANDER of DE CHRISTEN evenmin. Natuurlijke zijn er erg intolerante (en moorddadige) moslims, waar verreweg de meeste "gewone" moslims geen raad mee weten. Weten de lezers niet dat al die moslims niets te maken willen hebben met de extremisten en er bang voor zijn,dat al die mensen gewoon willen integreren? Maakt welvaart dom?

    aly, méréville, frankrijk op 31-12-2007, 08:42

    Ik geloof dat Wilders haarfijn aangevoeld heeft wat Beatrix wilde zeggen met haar toespraak. Er wordt op allerlei sites druk op gereageerd en het valt mij op dat veel mensen het eens zijn met zijn voorstel om haar regeringsverantwoordelijkheid te ontnemen. Daarbij zijn er zelfs ook velen die geen symphatie voelen voor Geert Wilders en de standpunten van de PVV. Wordt het geen tijd om eens serieus te overwegen stappen te ondernemen en te kijken hoeveel draagvlak er eigenlijk nog is voor dit wellicht achterhaalde koningshuis? "t Is duur, vertelt ons dat we geen identiteit hebben en ons aan dienen te passen en wat hebben we er eigenlijk aan?

    barbara, amsterdam op 29-12-2007, 12:54

    Waar ik "Wilders" schrijf bedoel ik de persoon van de heer G. Wilders. De heer Wilders heeft zich in het parlement gekenmerkt door het gebruik van "ronde taal" die door anderen -soms- als ruw en beledigend werd aangemerkt. De heer Wilders verandert de parlementaire zeden. De Koningin heeft zoals zo vaak gewaarschuwd tegen (o.m.) ruwe omgangsvormen en gepleit voor meer tolerantie. Niets nieuws ware het niet de verongelijkte reactie van de heer Wilders. Hij zoekt altijd de uiterste grenzen in het debat op maar reageert nu als door een angel gestoken. Werd de achilleshiel aangepakt? Niet fraai om wat hij zich toeeigent, een ander ontzeggen!

    H.C.M. Geelhoedt, Noordeloos op 28-12-2007, 20:19

    Beste mensen, weten jullie dat ik bang wordt. Niet bang van de meeste Moslims in dit land (wel bang van de radicalen onder hen), maar nog banger ben ik van al die mensen die zich NEDERLANDER noemen maar die gezien hun grofheid van meningen dat eigenlijk NIET verdienen. Het zijn deze lafaards (lekker stiekem achter de PC meepraten met G.W. en net zo onbeschoft worden). Willen we dat Nederland zo'n onbeschoft land wordt? En gan nu niet wijzen naar anderen maar zoek eens eerst naar die balk in je eigen oog voordat je de splinter bij een ander ziet en hou op met die negativiteit en WERK!!! aan een beter Nederland ipv achter die PC te ouweh....

    Johannes, Moerdijk op 28-12-2007, 20:13

    Geert Wilders wordt niet gehinderd door het flauwste benul van Nederlandse en buitenlandse staatsbestellen. De koning van Zweden houdt ook ieder jaar een kersttoespraak, en als die toespraak je niet bevalt heb je pech gehad, want de koning kun je er niet politiek op aanspreken (hij is namelijk geen deel van de regering). Is dat waar Wilders naartoe wil?

    Freek, Amsterdam op 28-12-2007, 10:32

    Ach, rijk Nederland heeft natuurlijk geen problemen met arme goedkope buitenlanders, als ze maar niet in hun buurt wonen. Problemen schuiven we fijn naar volkswijken en als we er toch last van hebben dan slopen we die wijken toch? Kunnen onze ondernemers er weer aan verdienen. Allemaal hypocrisie die goedkope tolerantiepreken.

    n de vries, amsterdam op 28-12-2007, 10:20

    De narigheid met Wilders is dat , als hij zegt dat 2 X 2 = 4, je bijna aan jezelf verplicht bent dat krachtig in twijfel te trekken. Dat geldt nog sterker voor zijn voorstel van het constitutioneel koningschap een ceremonieel koningschap te maken. Jammer dat zo'n verstandig idee van een stennismakertje moet komen...

    Ben Zot, Tilburg op 28-12-2007, 10:19

    Wilders voelde zich kennelijk aangesproken toen Hare Majesteit over intolerantie en verruwing in het publieke domein sprak. En in plaats van inhoudelijk uiteen te zetten dat Hare Majesteit onmógelijk met deze passages op hem kon doelen, stelt Geert voor om bij gebrek aan argumenten de boodschapper maar de mond te snoeren! Ik neem daar goede nota van. De wijze waarop Geert met zijn politieke opponenten omspringt geeft te denken... De heftige reactie op de oproep van Hare Majesteit geeft te denken... Wilders wil naar een systeem waarin alleen hij een patent op het gelijk heeft. Zeg niet dat ik u niet heb gewaarschuwd...

    koen, stationslaan op 28-12-2007, 10:13

    De taal die Wilders bezigt is buiten alle proporties. Ik hoorde vanmorgen dat de koningin áls een haas'uit het kabinet gezet moet worden. Waar haalt hij die grofheid vandaan? Enfin, we zijn meer van hem gewend. Laten we hem maar beschouwen als een dwaallicht dat de weg kwijt is. En het is nog altijd zo dat degene die de schoen past, hem aantrekken moet. Een koningin mag, nee moet, aansporen tot tolerantie in deze hard geworden maatschappij. Waar blijven we anders? We moeten met elkaar, nederlanders en nieuwkomers, leven en elkaar niet verketteren.

    renate, den haag op 28-12-2007, 10:12

    Ach, 't verbaast me dat er hier opeens zoveel reaguurders zijn die beweren er heel zeker van te zijn dat HMK Beatrix niet zou weten wat zich in het land afspeelt?! Hoezo!? Ik durf te wedden dat de Koningin net zoveel als alle anderen hier wél weet wat zich in het land afspeelt! Wat een onderschatting zeg! Wie zegt dat Ze niet zoals ook wij gewoon zijn te doen, alle nieuwsmedia af te struinen? De meesten van ons reaguurders "denken maar" dat wij het "beter" dan BEA weten over wat zich in het land zou afspelen!tja, zogenaamd! We hebben 't zelf ook allemaal uit de Media en gezien de intelligentie van deze HMK doet en weet ze evenveel als ons.

    robert-jan, den haag op 28-12-2007, 09:50

    Het is ongelooflijk. Wat zijn wij in Nederlander ontzettend in onze mores gezakt. Het is niet meer dan de taak van een staatshoofd, of dit nu koning(in); president of hoe dan ook heet, de bevolking een morele riem onder het hart te steken. Alsof onze Christelijke religie zo fijn is. Ook onze Nederlandse Chistenen zijn zeer onverdraagzaam naar niet religieuzen. Het pleit niet erg voor Wilders dat hij zich aangesproken voelt. Hij is dus op zijn tenen getrapt omdat een eervol mens een andere mening is toegedaan dan hij. en dat veroordeelt hij. Onder het motto van wie niet met mij is tegen mij. Jammer, want onze samenleving is een boeiende.

    Wim Arendsen, Bergen op 28-12-2007, 09:49

    ach, de Koningin spreekt als het gros van de linkse intellectuelen in Nederland: het racistische 'white trash' wordt de les gelezen, terwijl de eigen kinderen toch echt naar een school gaan waar die o zo gastvrije allochtonen vreemd genoeg zo dun gezaaid zijn.

    BVissers, Den Haag op 28-12-2007, 09:49

    Als een oproep tot vrede, tolerantie en verdraagzaamheid al te politiek gevoelig is voor in een kerstrede, dan wordt het toch tijd jezelf eens achter de oren te krabben.

    Sjaak Keuvelaar, Delft op 27-12-2007, 21:24

    Ben het weer helemaal met Wilders eens. Het koningshuis is wel aardig als ceremonieel visitekaartje maar mag geen enkele politieke invloed hebben. Ik heb sowiezo geen boodschap aan wat Beatrix te zeggen heeft. De waarheid is hard en onaangenaam maar te preferen boven een dubbele tong en politiek correcte leugens.

    Jessica, Utrecht op 27-12-2007, 21:23

    Het feest der intoleranten is weer begonnen. En ze krijgen weer alle aandacht. Helaas. Uiteraard bestaat er geen Nederlandse indentiteit. Gelukkig maar dat er verschillen zijn. Houdt het een beetje spannend. Natuurlijk is tolerantie de enige mogelijkheid om prettig te leven. Eenvoudige wijsheden, waar sommige politici en met name die met een Hongaarse vrouw geen kijk op hebben.

    R Coenen, Amsterdam op 27-12-2007, 21:23

    Wilders klaagt dat Beatrix niet ter verantwoording kan worden geroepen voor haar uitspraken.. klinkt nogal vreemd uit de mond van iemand die in de Kamer allerlei grove uitspraken doet, wetende dat hij juist voor wat hij in de Kamer zegt niet op aan te spreken is. Ook in een republiek Nederland zal het de taak van het staatshoofd zijn om op te roepen to verdraagzammheid, tenzij natuurlijk het staatshoofd Wilders (of Verdonk) heet.. maar dan zitten de tegenstanders al lang in nieuw-Vught, nieuw-Erika, nieuw-Amersfoort of nieuw-Westerbork.

    Ben FV, Den Haag op 27-12-2007, 21:22

    We zijn nu bijna 200 jaar koninkrijk (als ik de jaren van onze eerste koning, Lodewijk Napoleon niet meetel. Het lijkt me een mooi moment om dan een punt te zetten achter deze middeleeuwse schertsvertoning. Dan zijn we ook verlost van de zouteloze christelijke praatjes rond de kerst. Als buitenkerkelijke (n.b. meerderheid van het volk) word je met dezezalvende babbels al niet aangesproken, nu worden ook de stemmers op Wilders, Verdonk in een hoek gezet. De Oranjes hebben na 200 jaar uit de staatsruif grazen hun schaapjes flink op het droge. Tijd voor Canada? Daar waren ze al eens eerder toen het hier te heet onder de voeten werd.

    Leo, amsterdam op 27-12-2007, 21:22

    Beatrix komt absoluut op het verkeerde moment naar buiten. Ik durf zelfs te stellen dat het haar geen moer interesseert. Wilders, okee het is een aparte maar laten we even kijken hoe Nederland er over 5 jaar voorstaat; welk Nederland? Laten we ons nu eerst maar eens zorgen maken wat onze Beatrix zelf allemaal uitspookt op die Bilderberg conferenties, wat daar wordt besproken is veel bedreigender voor de mensheid. Daar is onze Geert Wilders een snotje bij. Misschien scheert Wilders de Moslims over 1 kam, Beatrix wil de hele wereldbevolking over 1 kam scheren met de zg. New World Order. DAAR zou men eens op in moeten haken.

    Fred S., Rotterdam op 27-12-2007, 21:21

    Geert heeft zoals iedere keer *zucht* wederom gelijk. Het koningshuis moet worden opgedoekt want het is, buiten geldverslindend, een zeer achterhaald instituut wat niets meer toevoegd aan deze samenleving. En wanneer de majesteit het zich ook al permitteerd om een moreel oordeel te moeten vellen over de dagelijkse gang van zaken tijdens de Kerst, moet ze opstappen of een (linkse)politieke partij beginnen. Ik wil mijn land weer terug maar zonder Koningshuis en met Geert! Fijn, dank u wel.

    Oor Spronkelijke, Nederlander op 27-12-2007, 21:20

    Ja hoor.... ook deze keer is het hem weer gelukt alle aandacht naar zich toe te trekken en nog voor het einde van het jaar weer alle ogen op hem gericht te krijgen. Moet je nagaan hoe gefrustreerd deze man zou zijn als hij hiermee niet eens in he nieuws was gekomen !!! Bedankt allemaal giegelt hij nu in z'n vuistje.

    Davy, Breda op 27-12-2007, 21:19

    Is het niet zo dat een kerst speech altijd over verdraagzaamheid gaat??? De Nederlandse identiteit bestaat niet meer ...of beter gezegd is aan het verdwijnen ...iets wat niet te stoppen is .globalisatie een evolutie van de mens waar Geert Wilders en de moslims broederlijk hand in hand willen tegen strijden. Vergeten word dat onze nieuwe maatschapij van de wereld is en elk land zijn macht zal moeten inleveren ten gunste voor de creatieve bedrijven en mensen zonder angst en veel dromen

    David, Amsterdam op 27-12-2007, 21:19

    1. De MP heeft de toespraak vantevoren goedgekeurd dus dat hij het er voor '100%' mee eens zou zijn was te verwachten. 2. Dat de militairen in Afghanistan niet werden geëerd voor hun inzet voor volk en vaderland is zeer kies want de koningin weet dat ze strijden voor de koninklijke Shell. 3. Na het lezen van de reacties krijg ik de indruk dat de koningin voor veel verdeeldheid heeft gezorgd, tegenstellingen op de spits heeft gedreven en mee heeft gewerkt aan een sfeer van onverdraagzaamheid.

    Fred K., Apeldoorn op 27-12-2007, 21:19

    Lange tijd dacht ik, dat Geert Wilders het bij het rechte eind had, maar door deze uitspraak heeft hij mijn laatste restje respect verloren. Van het koningshuis blijf je af. Het staat voor de Nederlandese identiteit en eigenheid. Bovendien is de macht van de koningin, en straks koning, al zeer beperkt. Dat de heer Wilders zich aangevallen voelt, zegt meer over hemzelf, dan over de kersttoespraak van koningin Beatrix.

    Martien, Someren op 27-12-2007, 21:18

    Zou de multiculturele samenleving een feit zijn, en Nederland (daarom?) geen identiteit hebben (gehad), dan streef je vermoedelijk een mengelmoes van culturen en volken na. De Majesteit is blijkbaar een proponent van deze politieke stroming. Anderen, waaronder Wilders, zien dat blijkbaar anders. Ze willen een andere politiek en zoeken andere wegen voor het oplossen van ons grootste maatschappelijk probleem. Majesteit spreekt dus haar voorkeur uit. Zij (en met haar de MP) zet daarmee een groot deel van haar volk stigmatiserend in het "verkeerde kamp". Of is de passage ook bedoeld geweest voor voor Wilders' antagonisten? Dan geldt hetzelfde.

    Roos, Maarssen op 27-12-2007, 21:17

    Als ik een miljoeneninkomen had, honderden miljoenen bezat, in een paleis woonde zonder buren, en personeel had dat voorkomt dat alles wat los en vast zit vernield of gejat wordt... Dan was ik ook wel erg verdraagzaam, maar helaas ik woon tighoog in een prachtwijk. En Balkende een oproep tot solidariteit? Eh bent U dezelfde JP die de sociale zekerheid heeft afgebroken, de ziekenfondsen heeft uitverkocht aan de grote verzekeraars, de thuiszorg heeft afgebroken en ook erg graag de werknemers hun rechten bij ontslag wil afnemen?

    henk, amsterdam op 27-12-2007, 21:14

    Wilders heeft hier een punt. Beatrix maar ook andere leden van de oranjefamilie venten politieke standpunten uit die onder de bevolking op z'n minst omstreden zijn. Wat mij het meest ergert aan Beatrix is dat zij op cruciale momenten als de moord op Fortuyn of Van Gogh haar mond houdt. Aangezien daar in Den Haag hoofdzakelijk klapvee van de majesteit zit zal het initiatief van Wilders wel sneuvelen. Maar voor de PVV zie ik nog een gouden toekomst weggelegd, dus alles zal een kwestie van tijd zijn.

    Job, Groningen op 27-12-2007, 16:53

    Wilders weet als kamerlid als geen ander de aandacht op zich te vestigen; duidelijk niet door het gebruik van bedekte termen maar wél door bij herhaling heel scherp te wijzen op - maar al te vaak verbloemde - misstanden of praktijken, die best eens aan een nadere beschouwing zouden mogen worden onderworpen. Het is te hopen dat er bij onze kabinetsleden toch iets van blijft hangen.

    Vanem, Nijmegen op 27-12-2007, 16:52

    Best slim van deze Wilders, dom van de media om uitgebreid aandacht te besteden aan deze uitspraken, hij berijkt weer gratis en op niveau belangstelling. Balkenende doet er nog een schepje bovenop door te melden dat hij het geheel eens is met HM, beter zou zijn om HM maar eens terug te fluiten, lafheid ten top. Dat zie ik nog steeds niet bij die Wilders. Een ceremonieel koningsschap zou meer van deze tijd zijn! Straks krijgt Maxima mogelijk ook nog wat te vertellen, maar, erg kan het niet zijn, Nederlanders bestaan toch niet, volgens haar!

    Alexei, Emmeloord op 27-12-2007, 16:14

    Kersttoespraak Laat ik voorop stellen, dat ik het niet eens ben met de wijze waarop Wilders politiek bedrijft. Ik ben het echter wel met hem eens, dat de kersttoespraak van de Koningin onevenwichtig van toon was. Het gaat niet aan om verbaal geweld wèl aan de kaak te stellen en fysiek geweld niet. De doodsbedreigingen van een minderheid aan publieke personen, waar zij het mee eens zijn. reken ik tot fysiek geweld. Het is toch overduidelijk, dat alleen uitgebreide veiligheidsmaatregelen tot nu toe nog politieke moorden hebben voorkomen. Ik beschouw dit als een veel ernstiger aantasting van onze democratie dan ongenuanceerde uitspraken.

    F.R. Simon van Leeuwen, Baarn op 27-12-2007, 15:44

    "Hoewel het niet altijd gemakkelijk is, kan weerstand toch overwonnen worden door toenadering te zoeken tot mensen uit andere tradities en overtuigingen. Dat vergt een instelling van luisteren en leren." En weer is het de autochtoon die het heeft gedaan, het is zijn schuld. U heeft de Koningin ook dit jaar weer niet kunnen behagen. Keert huiswaarts en overdenk uw zonden. Prettige feestdagen !

    M. van Nederpelt, Amsterdam op 27-12-2007, 15:43

    Dat Wilders een moedig politicus is, moet zolangzamerhand iedereen duidelijk zijn. Of hij een goed politicus is, hierover kan men van mening verschillen. Hij steekt mijlenver boven de Haagse lafheid uit. Hij gooit uitstekende knuppels in het Nederlandse hoenderhok, waarin meer wordt gekakeld dat dat er wordt aangepakt.

    Bukowsky, Santiago op 27-12-2007, 15:24

    Wilders heeft voor mij geen enkele geloofwaardigheid, net zo min als zijn compaan Verdonk. Maar op het punt van Beatrix, die zonder gekozen te zijn toch een belangrijke stem in de regering heeft, moet ik hem gelijk geven. Ik zou wel geporteerd zijn voor ceremonieel koningsschap. Linten doorknippen en zo en geen bemoeienis met staatszaken. Geef haar daar een behoorlijk salaris voor, drie ton lijkt me al heel royaal. Haar kinderen, schoondochters en kleinkinderen zoeken gewoon een baan en voorzien in hun eigen onderhoud in plaats van zich te laten onderhouden door de Nederlandse belastingbetaler. Lijkt mij een prima idee.

    Jannie Ooms, Den Haag op 27-12-2007, 15:23

    O, God, wat is er nu mis met tolerantie en verdraagzaamheid naar andersdenkenden in een Kerstboodschap? Ik ben overigens niet gelovig, op zijn hoogst filopapistisch atheist en eigenlijk republikein. Maar ik vind dat de koningin goed gesproken heeft, daar waar de politiek uit opportunisme nalatig is tegen allerlei vooroordelen, etnocentrisme, vaak ook puur egoisme en verwend kinderachtig gedrag. Ik ben ook voor vrijheid van meningsuiting, die niet alleen een monopolie is voor onverdraagzame lieden.

    Tiny Romme, Oss op 27-12-2007, 15:03

    De Koningin mag zover gaan als de minister-president dit toestaat, zij zoekt dus gewoon haar grenzen op, zij gaat ver als zij niet terugefloten wordt, een slappe minister president, zoals Balkenende heeft nu al verklaard dat de regering achter haar toespraak staat, d.w.z. tot de nieuwjaars toespraak.

    Teusink, Delft op 27-12-2007, 15:02

    Niet het kabinet moet ter verantwoording geroepen worden, maar Geert Wilders! Hij doet niets anders dan bevolkingsgroepen tegen elkaar uitspelen en moet nu maar eens de gevolgen van zijn gedrag ondervinden. Doet hij het niet, dan is hijzelf die gene wat hij zijn tegenstanders van beschuldigd!

    mw. .R.A.Eijkelboom, Drachten op 27-12-2007, 15:01

    Impliciet in de reactie van wilders is dat hij de woorden van het staatshoofd beaamt, namelijk dat door o.a. de vergroving de gemeenschapszin erodeert. wilders voelt zich namelijk aangesproken en wil dat de het staatshoofd als een 'haas' het hazenpad neemt, niet om wat ze zegt maar om het feit dat ze het zegt. wilders heeft nu een instituut aangevallen dat ook hij niet ongestraft kan aanvallen. dat is niet slim. nu kijken hoeveel mensen nog onnozeler zijn dan hij en op hem gaan stemmen. minder dan voorheen, maar toch...

    stan van houcke, amsterdam op 27-12-2007, 15:00

    De regering verschuilt zich nu achter Beatrix en laat haar de gewenste politiek correcte uitspraken doen. Een slimme manier om Wilders de demoniseren? Dat is gemakkelijk want zij kan niet ter verantwoording worden geroepen. Dus daarom heeft Wilders een punt. En daarom is het beter waarom de vorstin zich beter kan beperken tot linktjes doorknippen.

    Henk, Amsterdam op 27-12-2007, 15:00

    De toespraak van HM was een puur Joods-Christelijk verhaal. Heb uw naaste lief... Meneer Wilders, u bent toch voor oerhollandsche Joods-Christelijke gebruiken? Sinds jaar-en-dag hoort de kerst-toespraak hier bij. Alleen een dictator wil het alleenrecht over wat de bevolking mag en moet horen. Dit klinkt niet echt tollerant of liberaal. Als Nederlander ben ik trots op 'onze' Nederlandse gebruiken, onze cultuur. Blijf daar gewoon met je pootjes vanaf en richt je op oplossingen voor de problemen. Begin anders een eigen tv-station, een eigen krant maar stop met het verslinden van het veelvoud geld van wat het koningshuis ons kost.

    John, Nijmegen op 27-12-2007, 14:10

    Als Wilders het zegt is het niet waar, en mensen die de problemen van de Islam willen benoemen kennen geen moslims dixit sommigen. Zo sla je dus iedere discussie dood. En juist die mensen beschuldigen dan GW en mensen die het af en toe met hem eens zijn of op zijn minst eens willen praten over zijn onderwerpen en de waarheid of onwaarheid daarvan van het monddood willen maken van de "tegenstander". Nee, zo zijn we lekker bezig met elkaar. Ik begin echt te geloven dat NL uit meer dan 16 miljoen dictators bestaat die alleen eigen gelijk willen halen. Dat zal wat worden strakjes als Bakellende valt.....

    Mickey, Brussel op 27-12-2007, 14:10

    Heeft Beatrix eigenlijk iets te verliezen bij een islamisering van Nederland? Met een slordige miljard euro op de bankrekeningen van Oranje, lijkt me het voor haar toch iets vrijblijvends te hebben, die multiculti-hobby. Het is overigens wel een klap in het gezicht van al die Nederlanders die zich weggejaagd voelen uit de grote steden en nergens nog een woning kunnen betalen.

    Rick de Bie, Rotterdam op 27-12-2007, 14:10

    Wat jammer toch dat Wilders in de pers weer een podium krijgt, zwijg hem gewoon dood. Zijn tenen zijn nu eenmaal zo groot als heel Nederland. De woorden van onze koningin paste precies bij wat in een kerstoespraak thuis hoort vrede en respect voor elkaar. En dat geld voor iedereen of je nu Christen Moslim Boedist of Atheist ben heb respect voor elkaar en leef in vrede met elkaar. En dat is wat onze Koninging bedoelde wees blij dat ze geen papagaai is maar met haar eigen woorden vertel hoe zij er overdenkt ( en heel veel met haar)en dat mag ze best.

    johanneke, waddinxveen op 27-12-2007, 14:09

    Ik ben het zeker met wilbers eens dat iedereen na 5 jaar recht heeft op een nederlands paspoort , ondanks maxima een schat van een vrouw is maar de wet is iedereen dezelfde rechten , nou ik weet zeker dat wij nederlanders niet de zelfde regels hebben en dat wij worden gedicrimineerd worden , ik ben er voor allemaal gelijk , maar dan ook echt allemaal, ik heb echt niets tegen allachtonen , maar wordt het niet eens tijd dat wij nederlanders geholpen wordt. echt niet he , voor ons wordt het steeds moeilijker , en dan krijg je die haat onder elkaar ,,

    isolde aarts, nijmegen op 27-12-2007, 14:09

    Als ik koningin zou zijn zou ik in mijn toespraak veel meer de nadruk leggen op de gelegenheid om te genieten van de vredige en rustige Kersttijd i.p.v. constant naar hot en her te hollen om aan alle plichten te voldoen. Daarnaast hebben we intussen de nodige families met een oorlogsveteraan; families met zoon en/of dochter in Afghanistan of families waar een oorlogsslachtoffer is te betreuren. Hen zou ik een hart onder de riem willen steken want ze waren of zijn er toch voor "God en vaderland" en zullen weinig behoefte hebben aan het koninklijke opgeheven vingertje! Preken moet de koningin voortaan maar op de kansel doen.

    Henriette, Den Bosch op 27-12-2007, 14:09

    ik zou willen zeggen: wie de schoen past trekke hem aan. Als Wilders zich zo aangesproken voelt en zo hoog van de daken gaat gillen dat onze koninging tegen zijn partij is, heeft hij tenminste toch door dat hij dingen doet die niet door de beugel kunnen in onze maatschappij. Als hij weet dat hij volledig in zijn recht staat dan hoeft hij zich van de uitspraken niets aan te trekken!

    jacobse, Kruiningen op 27-12-2007, 14:08

    de toespraak van Beatrix was een politieke boodschap , geschikt voor bijvoorbeeld Prinsjesdag , maar niet voor Kerstmis 2007 , een beetje wansmaak van haar. Opgemerkt moet worden dat gedragsverandering van een volk niet bereikt wordt door zo'n toespraak

    s.f.hoekstra, boxtel op 27-12-2007, 14:07

    Hier ben ik het volledig eens met Wilders. Wat mij betreft stapt de miljoenen kostende, middelmatige koninklijke familie vandaag nog op. Hoe durf je vanachter je hek, dat je beschermt tegen alle ongemakken in deze maatschappij, kritiek te hebben op een democratisch gekozen Tweede Kamerlid. De laatste tijd zijn er te veel voorbeelden van leden van de koninklijke familie, die het nodig vinden om de lagere klassen in de bevolking een trap na te geven. Veel niet-islamitische burgers uit de achterstandswijken zijn blij dat iemand uit de regering hen eindelijk eens serieus neemt wat betreft de overlast van de islamitische monocultuur.

    Jasper, Arnhem op 27-12-2007, 14:06

    Balkenende gaat er nog steeds vanuit dat zijn nl het NL is wat alle autochtonen voor ogen staat. Dat internationale solidariteit door iedere NLer wordt gedeeld, blind voor de veranderde verhoudingen in het huidige NL. Dat kiezers zich meningen door PVV/TON/VVD laten opdringen of misleiden. Deze partijen verwoorden slechts dat wat een deel vd (hun)kiezers denken en dat mag. Als er al wat kapot is gemaakt, dan hebben de partijen die hebben toegelaten dat gastarbeiders illegaal bleven, na einde arbeidskontrakt, geen recht van spreken, ondanks waarschuwingen(oa.Janmaat).In arbeidskontarkten staat terugkeer naar thuisland na beeindiging.

    Jan H., R'dam op 27-12-2007, 14:06

    Beatrix en Balkenende zijn intelligente mensen, edoch wereldvreemd: zij staan naast de realiteit. Zij weten niet dat de intolerantie onder de minderheden veel sterker aanwezig is dan onder de meerderheid van de bevolking. Een groeiende groep Nederlanders heeft in de gaten dat de minderheden onverdraagzaam zijn en onverdraagzaamheid oproepen. Premier, koningshuis, media en politiek zien niet in dat we afstevenen op een grote winst voor Verdonk en Wilders. Elk nieuw incident betekent meer stemmen voor deze twee. Boontje komt om zijn loontje.

    albert van der vliet, amsterdam op 27-12-2007, 14:05

    "[...]dat tolerantie een basis biedt om spanningen te boven te komen en conflicten te overwinnen. Díe kostbare verworvenheid maakt deel uit van ons culturele erfgoed en blijft een bron van kracht." "Spanningen en conflicten zullen zich altijd voordoen en kunnen dan ook niet worden ontkend. Maar in plaats van ze aan te wakkeren, moeten we zoeken naar wegen om ze te beheersen en op te lossen. Over en weer vraagt dat aandacht en begrip [...]." "Van mensen kan niet worden verwacht dat zij allen hetzelfde denken, doen en geloven. [...] Vereist is wèl dat allen zich houden aan de grenzen van de wet [...]" Dit zou alleen voor de PVV gelden?

    dan groenvink, rotterdam op 27-12-2007, 14:04

    Ons staatshoofd heeft, hoe je het ook wendt of keert, zich van politieke uitspraken en politieke beïnvloeding te onthouden. Of het je nu bevalt of niet, een politicus mag herrie schoppen over vermeende politieke uitspraken van het staatshoofd. Ook mag een politicus een poging doen de grondwet te veranderen. Dus naar de feiten bezien vraag ik de heethoofderige reageerders wat Wilders nu feitelijk verkeerd doet, behalve dan het niet ontzien van gevoelige tenen. Zij die Wilders als onmens neerzetten zijn degenen die hun onderbuikgevoelens niet kennen en dus niet kunnen onderdrukken. En de koningin, zij zou zich beter onpartijdig uitdrukken.

    Quillem, Amsterdam op 27-12-2007, 14:03

    Ik ben het deze keer geheel eens met Wilders. De familie van Amsberg hoort niet in de regering als ze niet democratisch zijn gekozen. Deze familie moet ook eens gewoon belastingbetalen en de eigen kosten betalen. Deze familie heeft het Nederlandse volk al genoeg uitgebuid in de afgelopen eeuwen. Een baan als lintjes knippen mag maar verder is het sprookje uit. Door haar lidmaatschap van duistere clubjes als Bilderberg en de raad van state en tijdens tijdens de formatie en het wekelijks theekransje met de MP heeft niemand zicht op haar invloed. Dit is een echte democratie onwaardig. Dus weg er mee leve de democratie.

    John Tab, Bussum op 27-12-2007, 14:03

    "In wat een mens dierbaar is en heilig, ligt zijn grootste kwetsbaarheid. Voorkomen moet worden dat gekwetste gevoelens omslaan in wanhoop en agressie. Waar het op aan komt is dat grieven worden onderkend en ernstig genomen", zei de koningin. Misschien moeten we dat ook eens toepassen op aanhangers van de PVV?

    dan groenvink, rotterdam op 27-12-2007, 14:02

    De toespraak van de koningin is goedgekeurd door de regering (staatshoofd plus kabinet), copyright: Rijksvoorlichtingsdienst, vallend onder de minister van Algemene Zaken, J.P. Balkenende. B. staat dus q.q. achter de inhoud. Wilders zit in de oppositie, en speelt als zodanig -bij gebrek aan inhoudelijke argumenten- altijd consequent op de man en/of kiest voor 'vorm'-kritiek. Nu ook: hij wil een grondwetswijziging, opdat de koningin c.s. geen inhoudelijke boodschappen meer af kunnen geven. In 'vorm', voor Wilders het dierbaarst, zit zijn grootste kwetsbaarheid. Tegenstanders van Wilders, doe met dat koninklijke inzicht uw voordeel!

    Addo Eijlsum, Rotterdam op 27-12-2007, 14:02

    Ik ben geenszins een monarchist maar wat de koningin en vele anderen zeggen staat als een koe. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed mits 't gekoppeld wordt aan sociale verantwoordelijkheid; om niet te spreken over de wettelijke grenzen. Zelfs in een onbewoond eiland moet je rekening houden met je omgeving tenzij je er op uit bent om door de natuur verslinderd te worden. Wilders en zijn aanhang willen iedereen de mond snoeren behalve zichzelf; een van de belangrijkste karakters van het fascisme! Natuurlijk moet je de bronnen van de ongenoegen aanpakken, maar wanneer wordt de winterslapende grote meerderheid wakker tov het wilde gevaar?

    Horri, Groningen op 27-12-2007, 14:00

    Wat een miskleun van een toespraak! Even vanuit haar beschermde paleiswereldje de Nederlanders die in een "prachtwijk" met de poten in de modder staan tot verdraagzaamheid manen. In 1940 liet deze familie "haar volk" in de steek door op de vlucht te slaan, deze keer heult ze zelfs met de vijand. Inderdaad, tijd om deze anachronistische poppenkast af te schaffen. Voor wat het koningshuis kost kun je een aardige reclamecampagne voor ons land op poten zetten!

    Jo, Groningen op 27-12-2007, 13:59

    Is Wilders wakker geschud door nota bene de koningin? Voelt hij zich aangesproken? Hij als 'onze' hoeder van het vrije woord, zou het juist moeten waarderen dat iemand met gezag zegt wat ze wil zeggen. Blijkbaar mag de koningin haar bezorgheid niet uitspreken in haar Kerstboodschap. Kom Geert wees nou eens een kerel en neem boodschappen die jou minder welgevallig zijn, als denkvoer. De discussie over het koningshuis moet je op een ander moment willen voeren, niet als je voor je gevoel net een veeg uit de pan hebt gekregen...

    Rinus van den Berg, Veenendaal op 27-12-2007, 13:59

    In een reactie op de uitspraak van Wilders reageert de premier met een bijbeltekst. Dit is tamelijk ongepast aangezien kerk en staat duidelijk gescheiden dienen te worden. Ik wens niet door de heer Balkenende met bijbelteksten om de oren geslagen te worden. Voor mij heeft de bijbel geen enkele waarde behoudens dat het een vermakelijk sprookjesboek is. Het is meer dan duidelijk dat confessionele parijen in Nederland verboden dienen te worden. Trouwens hoe verhoudt zich "vrede" uit de mond van een premier die soldaten en burgers laat afslachten in Afghanistan, louter en alleen om een vazallendienst te bewijzen aan de VS en de NAVO ?

    Pinto, Amsterdam op 27-12-2007, 13:58

    Waarom mag Wilders zijn mening niet ventileren? wij zijn een democratie en dat mogen wij ook tonen. De regeringen die wij de laatste jaren hebben gehad, hebben Nederland alleen maar uitverkocht aan Europa, maar ook aan andere landen. De 2e kamer en de regering willen graag laten zien hoe Multi-Culti wij wel niet zijn. Maar ze realiseren zich niet wat over een langere termijn de consequenties zijn voor de Nederlandse bevolking. Partij-politiek is geen democratie, maar een vorm van partij-dictatuur. Uiteindelijk zal Nederland verder uitgehold worden. Bedankt PvdA en CDA en links. Landverraders-politiek voeren jullie.

    Jeff, Eindhoven op 27-12-2007, 13:58

    Heel triest dat Wilders zich aangesproken voelt. En vervolgens van de hoogste dak begint te gillen. Hij moet toch weten dat als volksvertegenwoordiger, hij een baan heeft waar bepaalde gedragingen en taalgebruik past. Maar hij mag iedereen schofferen, maar als iemand er op beschaafde wijze tegengas geeft, is het huis te klein. Kleinzielig van iemand die met het woord Vrijheid in de naam van zijn partij heeft staan. Of staat die vrijheid voor wildiraanse vrijheid.

    leon, apeldoorn op 27-12-2007, 13:57

    1 ding dienen we die Wilders nageven: hij heeft een uiterst kien gevoel voor publiciteit. De man zou een bedrijf moeten opzetten, in de reclame of zo. Of hij zou spindoctor kunnen worden, ook een job waar dat van pas komt. Maar zijn eigen meningen kennen we nou onderhand wel.Anti-alles van de islam. Alles van dat geloof is pet, slecht, brengt niets dan inteelt en achterlijkheid, is er opuit 'ons' de das om te doen, de nek om te draaien, te overheersen kortom. Nee, dan de blanken zelf: "slegs vir blankes", kennen we die oude Zuid-Afrikaanse kreet nog. Ga toch wieberen, Wilders: je bent een enge echoput!

    wouter krijbolder, den bosch op 27-12-2007, 13:57

    Natuurlijk heeft Wilders gelijk. De vorstin kan niet ter verantwoording worden geroepen voor haar uitspraken. En zo kan het kabinet zich verschuilen achter de vorstin en via haar allerlei politiek getinte uitspraken doen. Een vreemde situatie. Een ceremonieel koningschap is het beste. En vooral als de vorstin laat blijken niet te weten wat er zich in het land afspeelt.

    Frans, Dordrecht op 27-12-2007, 13:55

    Het is een schande voor de partijen in het midden, dat zij de Koningin inzake de onverdraagzaamheid en het wij-zij denken de kastanjes uit het vuur laten halen. Heb eens moed en ga in het parlement de inhoudelijke discussie met Wilders en Verdonk aan.

    J. Mol, Brunssum op 27-12-2007, 13:55

    De ware fascist kenmerkt zich door ontzettend lange tenen, het ontsteken in irrationele woedeuitbarstingen jegens iedereen die het niet met hem eens is, het De Ander ontzeggen van de wel voor zichzelf toegeeigende rechten (democratie, vrijheid van meningsuiting), het misbruiken van het podium dat de democratie hem biedt voor het volspammen van de krantenkolommen (Trouw, doet uw spamfilter het niet?) met losse flodders (die niet in zijn verkiezingsprogramma staan, i.e., totaal opportunisme), het omkeren van waarden ("verdraagzaamheid = slecht"), en de schaamteloze en leugenachtige pretentie "namens het volk" te spreken. Ik heb u niet gekozen!

    herman meester, rotterdam op 27-12-2007, 13:55

    In nov. 1918 was er steunbetuiging aan kon. Wilhelmina op het Malieveld in Den Haag gericht tegen Troelstra welke de republiek had afgekondigd. Misschien is hier een herhaling van nodig richting haar kleindochter. Min of meer als een tegenbeweging tegen de verrechtsing van Wilders. Of de door de mensen getrokken koets een al dan niet geregisseerde actie was doet niet terzake. Wie neemt het voortouw?

    Martin, Dinxperlo op 27-12-2007, 13:45

    Prachtige toespraak van de Koningin, waarin de waarden van o.a. Erasmus, Spinoza en Hugo de Groot in verborgen zaten. Onze waarden dus. De beginselen van onze rechtstaat, gebaseerd op universele waarden en de rede, staan boven alles, dus ook boven God, Allah en Geert. Maar slechts de volgelingen van Ayatollah Geert kunnen dit niet verdragen, en nu moet de Koningin de mond gesnoerd worden, want Geertlastering moet verboden worden. Als ik Geert zie, zie ik de westerse uitgave van de kwaadaardige Teletubbies, de Taliban dus: de grove generalisaties, de collectieve verantwoordelijkheid waar slechts individuele redelijk is en het haatzaaien.

    jeroentje, Eindhoven op 27-12-2007, 13:44

    "De koningin maakt geen deel uit van de regering,dat ze zich (niet de eerste keer) er mee bemoeit is daarom op zichzelf al onterecht" werd hier gesteld. Dit is echter onjuist:de Koningin maakt WEL deel uit van de regering. Dit kan gemakkelijk nagegaan worden. Zie bijv. wikipedia.

    dan groenvink, rotterdam op 27-12-2007, 13:44

    De heer Wilders laat weer eens zijn ware gezicht zien. Als 'verdediger'van het vrije woord, bestrijdt hij juist de personen die daarvan gebruik maken. Het blijkt maar weer eens, voor hem geldt, het vrije woord is alleen vrij als je het met hem eens bent. Anders ben je of knettergek, of moet je monddood gemaakt worden, zoals hij nu met de koningin wil doen. Hij toont daarmee zijn zwakte. Tegen werkelijke intelligentie en argumenten kan hij niet op. Aan het niveau van de koningin kan hij niet tippen. Wat een armoei met die man. Als je daarin je leider ziet, moet je toch wel stekeblind zijn.

    Erik Nobel, Terwolde op 27-12-2007, 13:43

    Lang geleden gaf het koningshuis mij een gevoel van verbondenheid met het Nederlandse volk. Maar na het gedrag en uitspraken van Beatrix en Maxima heeft het koningshuis, wat mij betreft, al haar krediet verspeelt. Wilders heeft dus helemaal gelijk, een ceremoniële functie past veel meer bij het koningshuis, dan hoeven de leden zch in ieder geval niet meer voor het karretje van de multi-culturele kliek om hen heen laten spannen.

    Realist, Drenthe op 27-12-2007, 13:43

    Ook de laatste week van 2007 beheerst Wilders de publieke discussie. En zitten kabinet, tweede kamer, koninklijk huis en noem maar op, opnieuw in de verdediging. Da's toch knap. Overigens vind ik die kersttoespraken van onze koningin al vanaf haar aantreden niet om aan te horen. Alleen die ene keer, na het overlijden van haar man, was het persoonlijke en warme boodschap.

    Theo, Alblasserdam op 27-12-2007, 13:42

    Als lakeien als Mak, Rosenmuller en Van Es ten paleize hun "gekleurde" boodschap kunnen verkondigen hoeven we ten ene male niets anders te verwachten van Beatrix dan dit soort statements. Ik heb geen enkele moeite met anders gelovigen behalve als die met dreigementen, geweld en alleen op hun voorwaarden willen deelnemen aan de maatschappij. Nee, dan de Engelse vorstin die de moed had om Rushdi tot ridder te slaan! Misschien moet er aan het eind van de regeerperiode van Beatrix maar een referendum komen of we Willem-Alexander en Max die nu bij (schoon)papa in Argentinie zitten nog wel willen.

    Hanneke, Amsterdam op 27-12-2007, 13:41

    In dit geval heeft Wilders gelijk, een dergelijk koningshuis is een uit de historie ontstaan monstrum. Hij vergeet alleen dat het grootste deel van de Nederlandse bevolking een koningshuis wil. Daarom lijkt het mij beter " de koning" voor zeven jaar per referendum te verkiezen. Maar dat zou wel betekenen dat deze koning(in) met een beperkte politieke verantwoordelijkheid is bekleed. Zowel de oude Israëlieten als de Germanen kozen hun voorste of vorst. Ook hier is dus niets nieuws onder de zon.

    pellinkhof, genneton op 27-12-2007, 13:40

    Het is heel begrijpelijk dat Wilders volkomen tegen de toespraak was, iedere extremist die alleen de wereld bekijkt met oogkleppen op zal tegen deze toespraak moeten zijn. Het is leuk te zien dat deze man wilders het eigenlijk heel goed zou moeten kunnen vinden met de moslim extrmist of overige extremisten. Hij zegt iets anders, maar als je er goed naar kijkt zegt hij het zelfde en gedraagt hij zich het zelfde. Wil je de extremist mond dood maken moet je handelen, dat word nagelaten in ons land. Met een zelfde extrmisme gaat de nederlandse overheid door met hun ingeslagen weg, zonder na te denken. Over wat hij zegt, en waarom

    future, de wolden op 27-12-2007, 13:40

    Twee dingen vallen vooral op in de reacties. Ten eerste dat Wilders vooral de gevoelens van de republiek-gezinden heeft weten aan te spreken en ten tweede dat de koningin de spijker op de kop heeft geslagen: de toon waarop wordt gereageerd door veel republiek- en Wildersaanhangers, geeft precies aan wat ze bedoelde in haar kersttoespraak. De genuanceerdheid ontbreekt daarin vaak geheel en er blijkt dat men niet naar die kerstboodschap van haar heeft geluisterd, maar slechts reageert op wilderiaanse uitspraken. Dat nu schort er tegenwoordig aan. Kreten slaken vanuit de onderbuik, zonder naar elkaar te luisteren!

    Emil Veldhuis, Woudenberg op 27-12-2007, 13:40

    De heer Wilders maakt deel uit van onze democratie. Alleen als je een ander (koninklijk) geluid laat horen dan wil hij dit verhinderen en mag je wat hem betreft alleen nog lintjes doorknippen. Wilders ideeën beginnen vreemde vormen aan te nemen. Toch de geschiedenis eens raadplegen Wilders, en zeker het ontstaan van het 3e Rijk !

    Bert van de Haar, Veenendaal op 27-12-2007, 11:59

    Het is stuitend te bemerken dat elke epilepsieaanval van Wilders uitgebreid wordt weergegevn en besproken in de media. Hij krijgt steeds zijn zin nl. de mogelijkheid om zieltjes te winnen voor zijn partij doormiddel van waanzinnige uitspraken. Uitspraken die zeer polariserend werken. Wilders moet maar voor een paar jaar verbannen worden naar Saudi Arabia

    Van den Bos, Zoetermeer op 27-12-2007, 11:59

    Een serieus debat over het bestaansrecht van de monarchie lijkt in ons land niet goed mogelijk. Het behoort tot een van de laatste taboes die ons land nog rijk is. En dat is toch raar. Want is het uit democratisch oogpunt nog wel van deze tijd dat ons staatshoofd wordt aangewezen op basis van erfopvolging?Het koningschap is een overblijfsel uit een lang vervlogen tijd, gebaseerd op een mythe. Een mythe die alleen in stand kan blijven zolang het koningschap omringd is met geheimzinnigheid.Wilders ik ben het met je eens! Nederland mag een republiek worden!

    nederlandeenmoeteenrepubliekworden, nijmegen op 27-12-2007, 11:59

    Ik hoop dat dit een toespraak is geschreven door de raadgevers van koningin Beatrix en niet door Beatrix zelf. Raadgevers kun je immers vervangen. In het andere geval kunnen we inderdaad maar beter het Scandinavische model van vorstenhuis overnemen. En … het is niet omdat Geert Wilders het zegt, dat het daarom automatisch niet waar is. Of zijn er misschien mensen die ontkennen dat de lucht blauw is, als Geert Wilders zegt dat ze blauw is?

    PV, Maastr. op 27-12-2007, 11:58

    Mijn eerste reactie was: Beatrix gaat ook al de popi-jopi weg op. Dit kerstpraatje gaat hoe langer hoe meer de kant op van statements, die door de linkse kerk (incl.groep Balkenende) zijn geïnitieerd. Hoe men ook over Wilders denkt: hij heeft hier wel degelijk een punt. Laat die jaarlijkse schertsvertoningen van een aantal nazaten van vroegere uitbuiters en edelen, die totaal geen begrip en gevoel hadden voor het "gemene volk" zich nou maar vermaken met het wuiven en het uitzenden van bevroren glimlachjes naar de opgefokte, naïevelingen, die desnoods uren staan te kreperen om een blik op te vangen van een schijnvertoning van de eerste orde.

    appie , vledder op 27-12-2007, 11:57

    Beatrix is een positief rolmodel voor verdraagzaamheid. In haar kringen komen natuurlijk net zoveel etterbakjes voor als in mijn kringen. Misschien zijn sommigen nog erger omdat ze niet erkennen dat ze met geld veel zgnde sympatie hebben gekocht. Ze wanen het als hun eigen verdiensten. Vermoedelijk doet Beatrix op diplomatiek niveau goed werk voor Nederland. Iets anders: Gezien vele reacties zou misschien het nieuwe testament uit de bijbel gescheurd moeten worden. Staan daar geen uitspraken in als: Heb uw naasten lief gelijk uzelf" (?) Als dat geen provocaties zijn tegen Wilders en c.s....

    S. Smit, Zwaag op 27-12-2007, 11:56

    Wilders mag alles zeggen,verder moet iedereen in dit land zijn mond houden. Dat zal nog wat worden indien hij ooit aan de macht zou komen samen met Rita Alle critici zullen dan de mond worden gesnoerd. Hulde aan onze vorstin!!!

    J. te Lintelo, Ede op 27-12-2007, 11:54

    Als rechtgeaard republikein ben ik eens gaan kijken hoe de PVV denkt over de constitutionele monarchie en de rol van de koning hierin. Tot mijn verbazing staat er alleen een stukje Maxima en over de kosten, maar verder geen letter over onze staatsvorm. Het zou toch niet zo zijn dat het overspannen ego van Wilders hem doet denken dat Beatrix haar kerstredes speciaal voor hem schrijft?? Met al mijn bedenkingen over de erfopvolging is het toch zonneklaar dat Beatrix als persoon een statuur, kennis en capaciteit heeft waar Wilders nooit aan zal kunnen tippen. De enige overeenkomst tussen hen is dezelfde slechte kapper.

    Dr.John, Alkmaar op 27-12-2007, 11:53

    Onze Majesteit is een zeer intelligente vrouw. Haar verstandige woorden brengen ons tot nadenken. Wij moeten als volk uitkijken voor populistische en simplistische politiek. Lang leve de Koningin!

    Herman Goedertier, Utrecht op 27-12-2007, 11:49

    De inhoud van de kerstboodschap van de koningin is geheel in lijn met het hoofdredactioneel commentaar in Trouw van 24 december jl. over Tolerantie. Beatrix verdient alle respect dat zij de samenleving een spiegel heeft willen voorhouden. Dat de voorman van de PVV nu zelfs de koningin op grond van haar kerstrede openlijk en zonder schaamte beledigt stemt bitter. Het meest recente publiciteitsoffensief van Wilders moet nu velen in de samenleving écht de ogen openen voor zijn 'gedachtegoed'. Laat Wilders nu de moed en durf hebben om met minister-president Jan Peter Balkenende in debat te gaan in de Tweede Kamer!

    Dammis de Geus, Zoetermeer op 27-12-2007, 11:49

    Als de verdraagzaamheid wordt aangetast, als de nood echt aan de man is, dan zal onze geliefde vorstin ongetwijfeld een halt roepen aan onderbuikpopulist Wilders. Natuurlijk op enige gepaste afstand....Canada of zo. het vliegtuig staat al klaar.

    widar, amersfoort op 27-12-2007, 11:48

    Verrassende en snelle reactie van Wilders. En hij heeft nog wel een punt ook. In plaats van de bedekte aanval op zijn persoon namens het politiek correcte establishment in de vorm van de kersttoespraak van de koningin die toch in ieder geval tot voor kort groot moreel gezag had lijdzaam te ondergaan gaat hij in stijl in de tegenaanval. Hij is in mijn achting gestegen. Een koningin dient er te zijn voor alle Nederlanders en gezien haar kersttoespraak is een beperking tot ceremoniële handelingen meer passend. Steeds minder mensen steunen het politiek correcte gedachtengoed. Daaraan hebben de koningin en het PC establishment geen boodschap.

    J.J. v.d. Gulik, Andijk op 27-12-2007, 11:48

    Wanneer staat er eens een politicus op die de heer Wilders als ongewenst vreemdeling het land uitzet. Hij weet met zijn uitlatingen het grootste deel van de Nederlandse bevolking tegen zich te krijgen. Als een gemiddelde Nederlander dit soort uitspraken doet wordt hij vervolgd maar voor de heer Wilders gelden kennelijk andere regels het ergste is nog dat hij hier via een rijksbijdrage voor wordt betaald en omdat hij zich door zijn eigen uitlatingen onveilig voelt de samenleving voor zijn beveiliging moet opdraaien. Stop zijn beveiliging en laat hem zelf voor zijn woorden de verantwoording dragen.

    Wim, Zijderveld op 27-12-2007, 11:45

    Dat we hier wéér discussiëren komt gewoon doordat er e. bepaalde groep allochtonen v. moslim origine is die in plaats van van Nederland hun thuis te maken, het blijven beschouwen als een opportuun 2e verblijf. Handig zo?n 2e paspoort. Het geeft je recht op allerlei voorzieningen en uitkeringen, en je kunt zelfs je ouders en familie laten overkomen. Hun loyaliteit blijft echter wel in Turkije of Marokko. Nederland is voor hun gewoon e. melkkoe. De Koningin moet haar positie niet gebruiken om dergelijke mensen in hun gedrag te bevestigen. ? Von Bismarck zei reeds: "Wie zijn Duitserschap weggooit als een oude jas, is voor mij geen Duitser meer."

    LMo, Limburg op 27-12-2007, 11:31

    Zit Amalia op een school tussen hoofddoekkids? Ik denk toch van niet...Beter ware het geweest als het Oranjehuis hun gepredikte verdraagzaamnheid had getoont door het meiske naar een moslimschool te sturen. Dan pas toon je je woorden waardig dat we allen één zijn!

    Jac, Maastricht op 27-12-2007, 11:25

    Voor het eerst heeft Wilders een punt waar ik me enigszins in kan vinden. Helaas is de aanleiding voor de discussie weer helemaal des Wilders. Desalniettemin is het natuurlijk verbazingwekkend dat het ongekozen staatshoofd een politieke of staatsrechtelijke betekenis heeft in de grondwet. Het Scandinavische lintjesknipmodel is een veel beter alternatief: de koningin kan blijven, maar de het landsbestuur blijft buiten haar bereik.

    S. Bussemaker, Assem op 27-12-2007, 11:25

    Beatrix moest in de tijd van het 'handen schudden'- gedoe zo nodig níet de hand schudden van een imam, in vol licht van de camera's, waar eerder Verdonk door een dergelijke 'geestelijke' op gelijke wijze gedemoniseerd werd, hoewel het voor iedereen duidelijk is dat zulke 'geestelijken' willens en wetens afwijken van een zeer oud Westers gebruik, namelijk het schudden van de hand bij kennismaking of zakelijke gelegenheden. Beatrix wordt geacht ook namens mij zulke mensen te ontmoeten. Dan moet zij zichzelf niet als staatshoofd diskwalificeren door oud-hollandse gebruiken naast zich neer te leggen. Sindsdien is zij niet meer mijn staatshoofd!

    Marc, Delft op 27-12-2007, 11:25

    Wilders is heel slim, hij roept wat weer over de moslims, mensen die hier geen verstand van hebben, vaak geen moslims kennen, roepen hier het hardst in mee. En wat een goede oplossingen heeft die man ook, de Koran verbieden en geen moskeen meer. Want ja de moslims zijn maar een stelletje enge mensen..? Grappig om te zien is dat dit vaak geroepen wordt door mensen zijn die geen moslims kennen, veel vooroordelen hebben naar moslims toe die totaal niet kloppen. En vooral angst hebben, angst voor het onbekende. En die angst wordt heel mooi aangewakkerd door de fijne praatjes van meneer Wilders.Jammer dat er zoveel onnozele mensen intrappen..

    sabine, leiden op 27-12-2007, 11:21

    Ik haal mijn vlees bij een Turkse slager, mijn groente bij een Turkse groenteboer, mijn frisdrank bij de nederlandse supermarkt. Mijn dochter gaat naar een Marokkaanse gastouder, waar ze ouderwetse nederlandse kinderliedjes leert en met kinderen van verschillende culturen speelt, mijn jongens gaan naar een zogenaamd zwarte school. We wonen in een multiculturele wijk met veel plezier. De koningin heeft gelijk, kijk wat meer naar elkaar. Iets wat kleuter Wilders nog steeds niet begrepen heeft

    Jan, Zaandam op 27-12-2007, 11:20

    De koningin hield een uitstekende, maatschappelijk geëngageerde toespraak. Zij heft op een genuanceerde toon het vingertje naar alle populisten en conflictzoekers, die vreedzaam samenleven van mensen met allerlei achtergronden kennelijk niet als verworvenheid zien. Dat zij daarbij niet de stem van de gemiddelde Nederlander is, tsja, dat is waar. Dat Wilders zo reageert, ach, we kennen hem. Dat laat onverlet dat Wilders gelijk heeft dat de koningin geen deel van de regering dient uit te maken. Sterker nog, het koningshuis hoort niet in onze maatschappij thuis. Verschillende incidenten illustreren een rechtsongelijkheid die ongepast is.

    Rens Swart, Nieuw-Vennep op 27-12-2007, 11:20

    Hare Majesteit kan weer eens lekker los gaan over tolerantie en verdraagzaamheid. Maar wat doet zij daar zelf eigenlijk aan? Zolang haar paleis niet in Geuzenveld of Slotervaart staat vertouw ik haar politiek correcte mening niet. Wilders heeft verschrikkelijk gelijk.

    Jeroen, Amsterdam op 27-12-2007, 11:18

    Wilders heeft een punt. Natuurlijk doelde de Koningin op de PVV toen ze het had over verdraagzaamheid. Reeds eerder irriteerde Beatrix mij met haar politieke keuzes en uitspraken. De Koningin heeft politieke verantwoordelijkheden gekregen. Ontneem haar die, want e. e. a. is natuurlijk erg ondemocratisch.

    Klaas, Zwolle op 27-12-2007, 11:13

    En terecht. Het is toch ronduit belachelijk dat we die linkse praatjes van de koningin moeten dulden, de paleis-socialist bij uitstek, en dat papegaai Balkenende daar nog bij staat te applaudisseren. Dit instituut heeft zich nu toch volkomen overleefd - het is van de zotte dat je door in de 21e eeuw nog door erfrecht politieke invloed kunt krijgen. Een koningshuis dat tegen dictaturen aanschurkt en criminelen omarmt zal ons wel eens eventjes de les gaan lezen met zalvende praatjes waaruit een grenzeloze arrogantie en minachting voor het gewone volk spreekt. Hoog tijd om deze poppenkast eens op te doeken!

    Wim, Groningen op 27-12-2007, 11:12

    wilders is ongenuanceerd bezig de aandacht op zich zelf te vestigen. dat lukt hem nu weer, maar gelukkig steeds negatiever. de discussie over het koningshuis is hierbij geenszins aan de orde en een onderwerp dat zich niet laat vermengen met Wolders publiciteit

    dick peters, oosterhout op 27-12-2007, 11:02

    Als republikein ben ik het - voor het eerst - eens met Wilders. Het koningschap zoals dat in onze constitutionele monarchie nog steeds bestaat is obsoleet. Laten gekozen volksvertegenwoordigers en ministers de toon zetten in het publieke debat, niet iemand die krachtens erfopvolging een kroontje draagt.

    Dick Ronner, Houwerzijl op 27-12-2007, 11:01

    De koningin hoort boven de partijen te staan. Helaas is ons koningshuis steeds meer een onderdeel geworden van de linkse politieke partijen. Maar de koningin is niet een vertegenwoordigster van een politieke partij. Zij stelt de kiezers van de PVV en TON buiten de "goede" orde. Die kiezers is volgens haar wat te verwijten en dienen op hun gedrag te worden aangesproken. Dat kan Beatrix niet doen als koningin van ALLE nederlanders. Wat ik persoonlijk ook een grote misser vond, was dat Beatrix blijkbaar de soldaten in Afghanistan niet belangrijk genoeg vond om een steuntje in de rug te geven. Die moeten het vuile werk opknappen, ook voor haar!

    A.Frumau, Noordwijk op 27-12-2007, 11:01

    Als je sommige mensen geen grenzen stelt dan gaan ze steeds een stapje verder. Dat hebben we de afgelopen jaren al gezien bij multicultureel links, bij allochtonen van moslim origine, en nu… bij ons vorstenhuis. Mr. Wilders merkt dus wel terecht op dat het tijd is dat er grenzen worden gesteld. Ook wat betreft het vorstenhuis. Het Scandinavisch model werkt goed, dat mag dus best overgenomen worden. Spijtig misschien voor diegenen die nu al verscheidene keren het vorstenhuis voor hun kar trachten te spannen, maar goed voor Nederland en al de mensen die willen integreren en van Nederland hun thuis willen maken.

    l.karremans, heusden op 27-12-2007, 11:01

    Een oproep voor vrede en verdraagzaamheid met Kerst? Hoe haalt ze het in haar hoofd! Meneer Wilders wil alles en iedereen verbieden die kritiek op hem heeft. En meneer Wilders heeft nog geen 150 kamerzetels, dus is niet iedereen het met hem eens. Nu mag ie mij proberen te verbieden. Sterkte.

    Rob, Haarlem op 27-12-2007, 10:59

    Gemeenschapszin heeft onze majesteit het daar over, als er iemand is die blijk van gemeenschapszin zou moeten geven dan zou ze daar zelf eens mee moeten beginnen. Ze is een van de nederlands grootste kostenpost en waarvoor om 'het volk'de les te lezen? Voor mij heeft Wilders gelijk alleen maar ceremonieel en zoek maar inkomsten uit je verdiensten.

    willem, den helder op 27-12-2007, 10:58

    Gelukkig! De Heer Wilders, die in elke moslim een terrorist ziet en de Koran wil verbieden, wordt woedend als de koningin pleit voor meer vedraagzaamheid. Jammer dat hij denkt dat onverdraagzaamheid een monopolie is van zijn partij. Dat is tekenend voor zijn politieke blindheid. Onverdraagzaamheid is in onze samenleving immers breed uitgezaaid, niet in het minst door hemzelf!

    Guus , Lunteren op 27-12-2007, 10:56

    Wie de schoen paste, heeft hem aangetrokken. Nu slaat hij er als een wildeman mee op tafel. Beatrix heeft gesproken in de traditie van Willem van\Oranje. Het gaat niet om wie ze heeft bedoeld, maar om wat ze heeft bedoeld. "Eenheid in verscheidenheid" is geen multi-culti verhaal. Het is de conditio sine qua non van een gemêleerde samenleving. Wilders wil de grondwet wijzigen. Ik hoor kereltje Pechtold al kraaien van plezier. En Verdonk wil het liefst zelf koningin worden. Fijne liberale familie toch.

    Henk van Haandel, Amsterdam op 27-12-2007, 10:55

    Het behoort tot het takenpakket van de koning(in)om te waarschuwen en te bemoedigen. Een Nederlands spreekwoord luidt: "wie de schoen past, trekke hem aan". Gezien zijn reactie, zit deze schoen van oerhollands fabrikaat Wilders als gegoten.

    marieke, den haag op 27-12-2007, 10:55

    Ik ben het weinig met Wilders eens maar hier scoort hij big time! Nu stem ik Wilders, alleen vanwege dat ene punt. Verfrissend dat eindelijk een politicus eens het lef heeft om dat nep Oranje zooitje aan te gaan pakken. Laten we NL moderniseren en eens echt het jaar 2008 binnen stappen. Laat de middeleeuwen de middeleeuwen zou ik zo zeggen.

    Mickey, Brussel op 27-12-2007, 10:54

    Het woord is nu aan onze Minister President. Niet onze Koningin maar hij zal moeten reageren op de uitlatingen van Wilders. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat hij met zijn reactie gaat komen. Waarom duurt het zo lang dat het Openbaar Ministerie wacht met het bekendmaken of Wilders wel of niet zal worden vervolgd voor zijn uitlatingen naar aanleiding van zijn haatdragende en discriminerende uitlatingen en de daarop vele aangiften tegen W. De angst bij onze regering en het OM zal straks zeer duur moeten worden betaald en daar hoef je echt niet Nostradamus voor te zijn.

    ben, lelystad op 27-12-2007, 10:54

    Twee opmerkingen naar aanleiding van dit relletje: 1. Wilders' reactie op de kersttoespraak roept het gezegde 'Wie de schoen past, trekke hem aan' in herinnering. Overigens vind ik de oproep van de Koningin terecht. 2. Ik ben het - voor het eerst! - eens met Wilders...

    Wouter, Haarlem op 27-12-2007, 10:52

    Natuurlijk sta ik achter de actie van de Koningin onverdraamzaamheid moet worden uitgebannen maar dan van 2 kanten. HKH zou meer aandacht moeten schenken aan de echte tweedeling in Nederland, die tussen kostbaners -ambtenaren, politici, subsidieopmakers -(waarvan ook zij een grootverdiener is) en opbrengstbaners, -ondernemeningen, MKB met hun personeel, boeren, tuinders en vrije beroepen zoals journalisten die alles moet verdienen lees www.sdnl.nl/wachtgelden.htm en dan bebrijp ik haar rede niet echt? Voorbeeld, 6,3 miljoen woekerpolissen en dat duurt al vele jaren, had HKH daar maar eens iets over gezegd.

    Paul Quekel senior, Waalwijk op 27-12-2007, 10:51

    Ik vind Wilders ook vaak onnodig grof, maar ik verkies de grofheid van Wilders boven de dreiging van landsvreemde godsdienstfanaten die er in dit land voor zorgt dat theateruitvoeringen afgelast worden, columnisten stoppen met schrijven, exposities geweigerd worden etc. En wat te denken van de volgende passage: "Een dialoog wordt mogelijk als allen daadwerkelijk bereid zijn ook éigen zekerheden in de discussie te betrekken". Betekent dit dat we van de koningin onze democratie, vrijheid van meningsuiting, gelijkheid van sekse en geaardheid etc. ter discussie moeten stellen? Er zit toch een griezelig tintje aan deze kersttoespraak!

    Hans , Warder op 27-12-2007, 10:51

    Mensen als Wilders, die zelf zeer kritische uitspraken doen, kunnen er blijkbaar slecht tegen als zij af en toe op hun kernachtige uitspraken worden aangesproken! Dit toont enige zwakte! Daar moet je dan ook tegen kunnen!Ik ben blij met de inhoud van deze toespraak van de Koningin. Haar mening telt ook mee in het publieke debat! De kwalificaties van Wilders en aanhang over deze toespraak en de inhoud vind ik niet getuigen van enig respect voor een andere mening door wie dan ook geuit!Gemeenschapszin wordt niet bevorderd door het steeds weer verscherpen van tegenstellingen tussen bewoners moet ook Wilders eens beseffen!

    Jan van Geffen, Barendrecht op 27-12-2007, 10:47

    2e kamerlid Geert Wilders meent dat de termen "grofheid in woord en daad" op hem van toepassing zijn. Ook beaamt hij met zijn woedeuiting dat hij vooroordelen gemakkelijk met de waarheid verwart. Dat Geert Wilders een en ander openlijk op zichzelf betrekt is wel eerlijk, maar niet erg slim. Daarom: de combinatie van beperkte intelligentie en politieke macht blijft een gevaarlijke.

    Adam Eden, Amsterdam op 27-12-2007, 10:46

    Bah, wat wordt ik ziek van al die mensen die oogkleppen op hebben! Juist Geert Wilders is diegene die zegt waar de Nederlandse problematiek zit. Ok, hij is iets minder genuanceerd af en toe, maar daardoor bereikt hij wel een heleboel mensen, en daar gaat het om! Mensen, zie nou eens de echte problemen in Nederland behalve je druk te maken om een paar nietszeggende woorden van een lid van de koninklijke poppenkast...

    Rob, Den Haag op 27-12-2007, 10:44

    Verdraagzaamheid is een groot goed, maar het is niet een wondermiddel tegen maatschappelijke tegenstellingen. Tegen onverdraagzamen past geen wegkijken maar weerbaarheid. Onze eigen waarden zoals met name het recht op vrijheid van meningsuiting moeten verdedigd worden tegen andersdenkenden, en niet verkwanseld. Het is inderdaad niet goed als het staatshoofd hier politieke standpunten verdedigt, ook al wordt dat gedekt door de meerderheid van de Kamer. Ik snap goed dat Wilders geërgerd is.

    Theo, Utrecht op 27-12-2007, 10:44

    Inderdaad heeft Dhr. Wilders gelijk. De koningin kan in haar toespraak (die ze mijns inziens volledig krijgt ingefluisterd) alles zeggen zonder dat ze er politiek of persoonlijk op aangesproken kan worden. Dat is niet wenselijk. Het is een kwalijke zaak dat de minister-president de koningin zo'n multicultie verhaal heeft laten opzeggen wat kop nog staart heeft. Bovendien wens ik als burger helemaal niet geconfronteerd te worden met religieuze uitlatingen of handelingen door politici,van welke godsdienstover- tuiging dan ook!

    Hans, Maastricht op 27-12-2007, 10:40

    Op zich ben ik het met de inhoudelijke strekking van het arikel wel eens, het instituut koningshuis zoals Nederland dat kent en in stand houdt is een ondemocratisch instituut en past niet in deze tijd, maar, zoals altijd, overschat Wilders het belang van zijn autoritair bestuurde en discriminerende beweging en hangt wederom het onschuldige slachtoffer uit. Ik denk dat zijn voorstel het staatshoofd uit de regering te verwijderen navolging verdient en dat hij zijn beweging om dezelfde redenen uit de politiek zou moeten terugtrekken.

    Hans Eekers, Nelson, New Zealand op 27-12-2007, 10:36

    Het koningshuis hoort als geheel in een museum thuis. De burger kan het staatshoofd niet kiezen en dus zou het staatshoofd geen macht mogen hebben. De openlijke pogingen de publieke opinie te beinvloeden getuigen van minachting voor de burger. Wat mij betreft doeken we dat kapitaalverslindende zootje op.

    Mark, Thailand op 27-12-2007, 10:35

    Afgezien van een mogelijke toekomstige discussie rondom de positie van het koningshuis binnen ons huidige staatsbestel, heeft koningin Beatrix een toespraak gehouden die getuigt van een oprecht christen. Zij hield een boodschap vanuit de diepere betekenis van het Kerstevangelie en niet anders! Dat Kerstevangelie heeft zij niet verloochend, maar met hart en ziel onderstreept. Het ware te wensen dat meer christenen deze boodschap zo duidelijk wisten te vertalen naar de kernproblemen van onze samenleving toe. Het was een toespraak van grote klasse en de reactie van de heer Wilders hierop is er één van een diep bedenkelijk niveau.

    Chriet van den Alebert, Hattem op 27-12-2007, 10:33

    De koningin maakt geen deel uit van de regering,dat ze zich (niet de eerste keer) er mee bemoeit is daarom op zichzelf al onterecht

    W.Groeneveld, Almere op 27-12-2007, 10:33

    Politieke macht via geboorte is niet meer van deze tijd. En politieke toespraken door niet-gekozenen (en dit was er een) al helemala niet. Maar ik weet waar Oranje (dat altijd veilig VAN en nooit VOOR Nederland heeft gellefd) op uit is: geen gedonder met de Moslims zodat wij veilig en comfortabel over straat kunnen. Beatrix is al 5 keer bij Moslims geweest, maar nog nooit bij de homosexuele gemeenschap. Op de islamitische kijkt zij natuurlijk niet minder neer dan op de homosexuele, maar van de laatste heeft zij niets te vrezen. Verder zijn de Oranjes ordinaire zakkenvullers die een overmatig luxe leventje leiden en weinig presteren.

    Jan, Amsterdam op 27-12-2007, 10:32

    De koningin dient boven de partijen te staan en zich niet door politiek correct Nederland voor het karretje te laten spannen. Dat ze dat doet zegt al genoeg. Ik heb grote waardering voor de Engelse Queen, die o.a. aandacht vroeg voor de eenzamen, armen, en voor "de troops". WAAR was het hart onder de riem voor ONZE mannen en vrouwen in Afghanistan?! Met geen woord over gerept. Wel een opgeheven vingertje. Nou majesteit, daar worden we helemaal misselijk van want dat weten we nou allemaal wel. Wilders heeft gelijk.

    Mark, ALmelo op 27-12-2007, 10:31

    Wat een zielig, kortzichtig mannetje is die Wilders toch. Meneer mag alles roepen en blaten, maar als iemand het een keer niet eens is met zijn ideeen, of een andere toon laat horen, is er meteen sprake van 'multiculti-onzin' of wordt de PVV gedemoniseerd. Meneertje Wilders komt op deze manier over als zo'n kleuter die altijd de hele klas pestte, maar die, eenmaal zelf gepest, in een hoekje ging staan janken. Kinderachtig, niet politiek en al helemaal niet regeringswaardig.

    erik, almelo op 27-12-2007, 10:31

    Vreemd dat men niet door heeft dat de wereld van Wilders een hele vervelende gaat worden. De man begint nu toch trekjes van tyrannieke aard te vertonen. Zodra iemand het niet met hem eens is moet de zweep erover, tegenspraak wordt niet geduld en kritiek staat gelijk aan heiligschennis. Waar hebben we dat eerder gezien? Een de man die zelf zo graag schoffeert en toch zo graag en vaak zelf de slachtofferrol opeist heeft meer recht op een rustig kamertje in een gesticht dan op een zetel in de kamer, onderhand.

    R. Peters, Rotterdam op 27-12-2007, 10:30

    Wat mij betreft, mag de constitutionele monarchie afgeschaft worden, maar niet op grond van het feit, dat mevrouw Van Oranje haar mening zou hebben gegeven over de persoon en de partij van dat geblondeerde blondje met de zachte g. Met haar uitspraken heeft de majesteit duidelijk gemaakt, dat de partijleider van de PVV paranoïde trekjes begint te tonen en zo langzamerhand als Don Quichot ten strijde trekt.

    Jos, Zutphen op 27-12-2007, 10:26

    Ik zou wel eens van Wilders willen weten met wat in de Kersttoespraak hij het nu concreet niet eens is. Naar mijn mening heeft de Koningin niets gezegd waar een redelijke mens zich niet in kan vinden. Dat hem zo'n oproep tot redelijkheid niet past is een ander verhaal. Wilders heeft overigens nogal eens de neiging om zichzelf in het middelpunt van de belangstelling te plaatsen. Voor mij is het echter overduidelijk dat de Koningin met haar oproep tot tolerantie niet specifiek PVV-aanhangers, maar evenzeer de groepen tegen wie de PVV zich het hardst te weer stelt, heeft aangesproken.

    Simon Brouwer, Hoofddorp op 27-12-2007, 10:25

    Ik had nooit zoveel met het koningshuis, maar het afgelopen jaar is de koninklijke familie mij flink gaan ergeren. Die wereldvreemde vrouw met haar gestaalde kapsel, ballenjongen Alex met zijn jetsetvrouwtje. Het gezin vervult een werelvreemde functie in onze moderne samenleving. Claus was nog een intellectueel, maar hij wordt nu node gemist. Uitgerekend Wilders wil een ceremoniële functie aan de Oranjes geven. Dat is (nog) geen reden om op hem te stemmen, maar gelijk heeft hij wel.

    albert van der vliet, amsterdam op 27-12-2007, 10:25

    De heer Wilders heeft volkomen gelijk. Niet alleen bij de Kersttoespraak, ook bij de Troonrede en bij de kabinetsformatie is de rol van ons staatshoofd dubieus.

    R.van der Hoff, Schiedam op 27-12-2007, 10:24

    Ik ben het eens met de toespraak van de koningin. We leven samen in dit land met vele mensen van andere nationaliteiten en godsdiensten en alleen samen kunnen we de problemen oplossen. Zo'n figuur als Wilders versterkt alleen maar de tegenstellingen tussen bepaalde groepen in onze samenleving.

    cor, amsterdam op 27-12-2007, 10:24

    Wilders heeft gelijk, het hele Kerstverhaal van de koningin is direct tegen hem gericht zonder zijn naam te noemen.Verdraagzaamheid, ja, maar niet tegenover on-Nederlandse elementen die oproepen tot onverdraagzaamheid jegens onze maatschappij en Europa in het bijzonder.Voor anti-Europeanen is geen plaats in dit land en continent, dus weren die elementen en als het zijn moet met Wilder`s methoden tot we wat beters bedacht hebben want zoals Fortuyn al zei, "We kunnen niet dweilen met de kraan open".Zet de ongecontroleerde emigratie uit niet-Europa dus maareens op een hèèl laag pitje voor pakweg 20 jaar.

    Hans, Weert op 27-12-2007, 10:24

    Een Scandinavisch model is iets waar ik al jaren een voorstander van ben. In Nederland geen regerings invloed ook niet bij de Staten waar ze de voorzitter van is. En in het buitenland een soort ambassadeur die de belangen van ons land waar ze is vertegenwoordig. Want dat is iets wat ze goed kan en belangrijk is. Maar de reden waarom hij dat wilt daar sta ik niet achter. Volgens mij heeft de hr Wilders erg korte teentjes als er maar iets gezegd wordt door wie dan ook dan voelt hij zich aangevallen. En ook heb ik een beetje het idee dat hij zeker een keer per week in de media moet opvallen.

    MS, rotterdam op 27-12-2007, 10:23

    Hoewel ik een ceremoniëler rol van het Koningshuis toejuich, heeft Hare Majesteit niet voor zichzelf gesproken, en had zij groot gelijk. Zij tikte zelfs mij op de vingers, terecht. Geert zou er goed aan doen zich te realiseren dat de Majesteit het volk aanspreekt, niet louter hem. Wat aanmatigend om jezelf zo relevant te achten. Wilders maakt probleem - hij heeft geen deel aan oplossing. Multi-culti onzin? Rede, contra barbarij. Leve de Koningin.

    Chielie, Haarlem op 27-12-2007, 10:21

    Wilders heeft hier een punt. Die politiek gekleurde toespraak van de majesteit kan echt niet door de beugel. En dat is niet de eerste keer. Blijkbaar kan of wil Balkenende haar de mond niet snoeren. Een wijziging van de grondwet lijkt nu onontkoombaar.

    Hans, Leiden op 27-12-2007, 10:19

    Op dit moment hebben we een staatshoofd dat, via het kabinet, politiek verantwoordelijk is voor wat ze zegt, en dat door kamerleden zoals Wilders daarover ter verantwoording kan worden geroepen. Als Wilders' staatsrechtelijke hervormingen hun beslag krijgen heb je een staatshoofd dat politiek niet verantwoordelijk is. Wilders kan dan bij de Koningin gaan klagen, maar wat schiet hij daarmee op? Hij kan haar niet afzetten. En bij het kabinet kan hij dan ook niet meer terecht. Al met al lijkt Wilders' oplossing mij niet zo erg effectief. Een ouderwetse losse flodder.

    Freek, Amsterdam op 27-12-2007, 10:17

    Ik ben het met Wilders eens dat Beatrix haar hand aan het overspelen is. Ik geloof wel dat de monarchie een grotere rol kan spelen dan alleen een ceremoniële, maar dan moet een vorst wel boven de partij kunnen staan. Beatrix kan dat niet en neemt een deel van haar volk niet serieus. Zij heeft partij gekozen tegen een belangrijk deel van de samenleving. Het is terecht dat Wilders een oproep aan Balkenende doet om Beatrix weer terug in haar gouden kooi te stoppen.

    Tarak, Amsterdam op 27-12-2007, 10:15

    De vrouw en haar familie polariseren net iets te veel, ze gaan over de rand. En dat continue maar aanspreken van onderbuikgevoelens, dat is niet passend voor een ondemocratisch staatshoofd. Ze hoort mijns inziens al niet een thuis in de regering (juist omdat ze zo ondemocratisch op haar plek is gekomen), laat staan dat ze maar de hele tijd, zoals nu dus, van die stiekume steken zit te geven naar politici die haar niet welgevallig zijn. Haar als een haas het kabinet uit sturen, dat lijkt mij een goed voornemen voor 2008.

    Egor van Elven, Rotterdam op 27-12-2007, 10:14

    Dus Wilders herkende zich wel in de omschrijvingen van Beatrix? Citaat: "Vandaag zien we een neiging tegenstellingen juist te verscherpen. Grofheid in woord en daad tast de verdraagzaamheid aan. Discussies ontaarden in verharde verhoudingen. In zo'n sfeer worden mensen al snel als groep over één kam geschoren en worden vooroordelen als waarheid aangenomen. Daarmee erodeert de gemeenschapszin." Als iemand zichzelf herkent in die omschrijving moet hij dan niet denken dat hij zichzelf zou moeten verbeteren? Beatrix mag net zoveel zeggen als Wilders in de 2de kamer. Hij mag daar ook alles zeggen zonder voor het gerecht te worden gesleept.

    Agilhard, Veendam op 27-12-2007, 10:13

    Toch opvallend dat Wilders altijd een grote mond heeft over de vrijheid van meningsuiting, maar dat als die wordt gebruikt om meningen te verkondigen die niet stroken met de zijne, hij altijd denkt dat het tegen hem is en er dus meteen korte metten mee wil maken. Los van de discussie over haar constitutionele positie, heeft de majesteit heeft in haar toespraak de spijker op zijn kop geslagen. We zouden de 'multi-culti discussie' op dat niveau moeten voeren, daar schieten we veel meer mee op dan met generaliseringen.

    Michiel, Curacao op 27-12-2007, 10:10

    En weer trapt Trouw erin: Wilders kondigt aan dat hij iets gaat doen. Nu geen film maken maar een initiatiefwet indienen. Nota bene om de grondwet te wijzigen. Wees er zeker van dat hij zich al die moeite bespaart voor een kansloze missie. Het feit dat zijn voornemen weer de kranten haalt is voor hem genoeg. Arm dom Trouw. Wilders voelt zich persoonlijk aangesproken door de kerstboodschap. Dat was genoeg geweest voor het fanmail-krantje van Wilders. Te weinig voor Trouw. Waar staan de reacties op de kerstboodschap van de andere grote (?) partijen? Bij de overlijdensadvertenties?

    Klaas Fiets, Stompetoren op 27-12-2007, 10:10

    Tsja, hoe je het ook wendt of keert, hij heeft toch echt wel een punt, en niet zo'n klein punt ook. Beatrix is per slot van koningin van ALLE Nederlanders, OOK die Nederlanders die op Geert stemmen, wat overigens terecht is: het is op dit moment de enige echte VOLKsvertegenwoordiger in Den Haag. En niemand heeft ooit voor Beatrix gestemd. Hoe zat dat ook alweer? O ja, iets van een staatsgreep, of zo, ergens vroeg in de negentiende eeuw in Scheveningen, met de een of andere Oranjeprins. Stelletje putschisten!

    Ad Rem, Oeteldonk op 27-12-2007, 10:09

    Goh het blijkt maar weer. Vrije meningsuiting geldt blijkbaar alleen als je meehuilt met Geert W. en schavuiten. Elk ander geluid moet neergesabeld worden vinden hullie. Volkomen terecht dus dat Bea over verdraagzaamheid spreekt, dat toont het gedrag van Geert W. maar weer eens aan. De mate waarin Geert W. denkt gelijk te hebben en anderen op grond van zijn gelijk te mogen veroordelen is onmenselijk en ziekelijk intolerant. T'geeft mij een vieze smaak in mijn mond.

    Hans, Eindhoven op 27-12-2007, 10:04

    Laten we anno 2008 eens stoppen met wat Wilders vind, of vooral wat hij roept.Weten we nu wel.De reactie,s van het ultra rechtse volk kennen we ook nu wel.Als hij oplossingen heeft die werkbaar zijn, dan hoor ik het graag.Dus blijft het erg stil

    sjaak, amsterdam op 27-12-2007, 10:01

    Helemaal mee eens. De grondwet moet op nog meer punten gewijzigd worden. Eigenlijk zouden we weer een Vereenigde Republiek moeten worden, een Bondsrepubliek zoals Duitsland of Zwitserland.

    Timmermans, Coevorden op 27-12-2007, 10:01

    Onze Koningin vertolkt de mening van de overgrote meerderheid van het Nederlandse volk, dat tolerantie en verdraagzaamheid wil tegenover iedereen. Dat in tegenstelling tot Geert Wilders, die een overgrote minderheid vertegenwoordigt, die onverdraagzaam is en radicaliseert. Maar gelukkig wordt aan het volume en de woordkeus niet het meeste gelijk gehangen. Het is bekend dat degenen die het hardst roepen, het minst gelijk hebben.... Die moeten zichzelf nog overtuigen... gelukkig maar.....

    Cees, Ede op 27-12-2007, 10:01

    Goh, eindelijk een beetje verstandig voorstel van Wilders. Wel vreemd dat ie niet gelijk het koningshuis wil verbieden (of er een film over wil maken). Wilders` reden om tegen het KH te ageren is wel weer vertrouwd zielig: Het KH doet niet leuk mee met het populaire gezelschapsspel 'moslims en andere 'allochtonen' pesten. Dat het migratiebeheersingsbeleid vd BV Nederland en haar IND en KMAR al vele doden in o.a. de middelandse zee oplevert is WEL iets om je echt druk over te maken. Maar voor Wilders, Verdonk, Kamp en consorten zullen er wel nog te weinig doden vallen. Niks over gehoord in de kersttoespraak.....

    AKO, Arnhem op 27-12-2007, 09:50

    Wilders heeft natuurlijk gelijk, als je tussen de regels van de toespraak doorleest. Dit land lijkt steeds minder een democratie maar meer geregeerd te worden door machten achter de schermen. De WRR, de Raad van State, het staatshoofd, en al die andere 'adviesorganen'. Onwelgevallige politieke afslagen worden vakkundig dichtgetimmerd. "Tegen internationale verdragen, juridisch niet haalbaar, tegen het gelijkheidsbeginsel" etc. Hoog tijd dat de vorstin een politiek stapje terugdoet, dat werkverschaffing voor oud-politici afgeschaft wordt. Zijn we ook van de steenrijke Beatrix haar gemakzuchtige moraaldeuntje verlost!

    boris, Haarlem op 27-12-2007, 09:50

    Als ik met een politiek-economisch oog naar de kersttoespraak van koningin Beatrix kijk, dan sta ik aan de kant van het machtsstreven van Wilders. Als ik met het oog van mijn hart naar haar toespraak kijk, dan kan ik met koningin Beatrix haar bezorgdheid delen. Naar mijn gevoel probeerde de koningin niet om een tegenstelling te creëren, maar om tegenstellingen voorbij te gaan en de weg door het midden te gaan. Dit laatste is iets waarvan Wilders naar mijn gevoel geen kaas heeft gegeten.

    Elly Visser, Zeeland op 27-12-2007, 09:48

    Wat een misselijke arrogantie, van "onze" vorstin, om het plebs op deze manier de les te lezen. Dezelfde schrijvers zeker als de toespraak van Maxima. Waar haalt ze hetlef vandaan...leve de republiek!

    E. ter Bree, Amsterdam op 27-12-2007, 09:47

    Op zich geen slecht idee van Wilders. Maar hij is weer lekker bezig... Niemand mag tegen hem ingaan. Hij kan niet tegen kritiek al roept hij heel hard dat hij dat heel goed kan. HEt allerergste? De media die er weer allemaal bovenop duiken alsof dit het grootste nieuws van de wereld is. Jongens, kom op, het is Geert Wilders die een idee ventileert dat al veel anderen eerder hebben geventileerd. Zet hem toch eens wat minder in het zonnetje en schrijf/spreek over hem als hij ECHT eens iets presteert

    Liset, Amsterdam op 27-12-2007, 09:47

    Het lijkt me een goede zaak als de koningin enkel nog een ceremoniele taak zou hebben. Maar niet om redenen die Wilders noemt. Hij reageert zijn persoonlijke kinnesinne af en voelt zich op de tenen getrapt, vandaar zijn kinderlijke reactie. Maar hij gaat voorbij aan het feit dat erfopvolging niet meer van deze tijd is. Nadeel van erfopvolging is dat wij, het volk, geen stem hebben in wie onze vorst(in) wordt. Beatrix lijkt integer, maar we kunnen dat niet controleren. Willem Alexander is 'een beetje dom,' en dat hebben we wel kunnen controleren en doet ons voor de toekomst vrezen. En zo zijn er nog vele andere nadelen aan erfopvolging.

    Wally Kaal, Amsterdam op 27-12-2007, 09:46

    Mag ik de heer Wilders herinneren aan de eed van trouw wie hij tegenover Hare Majesteit, met 2 vingers in de lucht, heeft uitgesproken.

    Ron, Amersfoort op 27-12-2007, 09:45

    Lijkt me toch dat de vorstin in het voorstel van Wilders juist MEER ruimte zal krijgen voor politieke uitspraken. Dom idee dus. Hij haalt trouwens ook de begrippen kabinet en regering door elkaar. Dom voor een kamerlid.

    Jim, Utrecht op 27-12-2007, 09:45

    Één van de beste plannen van Wilders tot nu toe. Overigens is wat mij betreft zelfs een ceremoniële functie nog veel te veel eer. De monarchie is niets meer dan een zeer ondemocratische middeleeuwse geldverslindende poppenkast en kan het beste zo snel mogelijk worden afgeschaft.

    Alex Vermeer, Harderwijk op 27-12-2007, 09:43

    LS... Het is opvallend dat ook onze Vorstin aan het einde van de rit nog even een paar punten wil scoren. Politiefunctionarissen en Kardinalen doen dit ook. Beetje goedkoop vind ik wel en het doet alleen maar de irritatie over het Koningshuis toenemen. Denk aan de uitspraken van Maxima en onze niet al te snuggere Kroonprins. Maar ook nu weer heeft Geert Wilders het oorverdovende gelijk gehaald. Het sprookje is over en het geld kan beter benut worden. Wij laten ons OOK door de Vorstin niet beledigen !

    Lion Cachet, Den Haag op 27-12-2007, 09:21

    Dapper dat zo'n populist als Wilders dit onderwerp aansnijdt. Elk weldenkend mens kan hier alleen maar achter staan, maar 80% van het volk schijnt nog kritiekloos achter die Oranje-kliek aan te huppelen.

    Jan Pieter, Amsterdam op 27-12-2007, 09:19

    Helemaal mee eens, alleen niet met Wilders' motivatie. Hij voelt zich door de uitspraken van de Majesteit (je zal je toch met' Verhevene' laten aanspreken!)persoonlijk aangevallen en dat vind ik te veel eer. Een puur ceremonieel koningschap dus zonder enige politieke macht of invloed. En laat W.A.van Buren dan maar gelijk een soort stadhouder worden, hebben we ook geen probleem meer met een Argentijnse koningin die niet weet wat het betekent Nederlander te zijn

    Dick Broeren, Zwolle op 27-12-2007, 09:18

    De Koningin spreekt alle inwoners van Nederland toe. En spreekt haar ongerustheid uit over de omgangsvormen van die bewoners. En terecht als je zo de kranten leest. Meneer Wilders denkt ineens dat hij zo belangrijk is dat de Koningin een toespraak over hem gaat houden. Hij denkt dat niet alleen, hij is daar zelfs boos over. Ik voel meer voor vrijheid dan meneer Wilders zelf, dus van mij mag hij in de Kamer blijven. Maar laten wij dan zo verstandig zijn hem niet langer serieus te nemen. Dit kulverhaal zal de komende weken de media wel weer beheersen. Niet aan meedoen, mensen. Erom grinniken is genoeg.

    Edwin, Zandvoort op 27-12-2007, 09:18

    Deze toespraak staat inderdaad niet meer boven de partijen. De vorstin, moet maar eens met haar familie in Engeland gaan praten. Hoewel ze geloof ik geen goede verstandhouding geeft met Elizabeth II, kan ze aan haar wel een voorbeeld nemen. De koningin van Engeland toonde zich wederom een vorstin van een natie! De toespraak van onze koning lijkt eerder te passen in een gepolitiseerde provincie. Verdraagzaamheid en tolerantie zijn niet de waarden waar het in een maatschappij omdraait en vaak loze en verkeerd gebruikte begrippen. Dus vanuit filosofische kant is de toespraak nog teleurstellender. Jammer!

    Hans, Leidschendam op 27-12-2007, 09:17

    Wilders gaat vooruit. Eerst de buitenlandse (moslim)immigranten ''afkraken'', leden van de Kamer en regering ''knettergek'' noemen en nu een oud idee (van D'66?) oppoetsen! Maar meneer W. vergeet 1 ding: De constitutionele koning(in) heeft o.m. de rechten tot waarschuwen en aanmoedigen. En daar heeft Hare Majesteit m.i. met kerst een juist gebruik van gemaakt. Van iemand die in een interview beweert immuum voor kritiek van anderen te zijn, kan je niets beters verwachten.

    hans, zwaag(nh) op 27-12-2007, 09:16

    Beatrix kan ik alleen maar gelijk geven. Los van het koningschap. Haatzaaier Wilders denkt weer eens te kunnen scoren, om zichzelf en alle xenofobe Nederlanders te plezieren. Laat hij samen met die andere 'Nederlander' en geestverwant Verdonk maar een partij voor hen oprichten, waarmee ze Nederlands' trots de nek om willen draaien. Het probleem zit niet in het koningshuis of in de Nederlanders met een andere achtergrond. Het probleem zit in de fundamentele onwil nieuwe oplossingen te bedenken. Wilders en Verdonk zijn een voorbijgaande oprisping tegen een onvermijdelijke ontwikkeling. En het koningshuis? Ach, dat gaat ooit ook voorbij.

    Ronald, Amsterdam op 27-12-2007, 09:14

    geweldig Trouw, dat een podium biedt aan deze adhoc/emotie politiek (ander woord voor: propaganda) waarmee de man zichzelf als serieus politicus op de kaart wil zetten...

    Nanne, Bergen op Zoom op 27-12-2007, 09:13

    In de kersttoespraak van vorig jaar zei de koningin dat er geen recht bestond om te beledigen. Die toespraak ging dus letterlijk over Ayaan (the right to offend), en over medemensen die zich wel heel erg vaak beledigd voelen. Van de koningin moeten we in dat geval kennelijk onze mond houden. Fijn!

    Thijs, Kuala Lumpur op 27-12-2007, 09:10

    Dat is zonder meer een prima initiatief; blijft dat de toespraak er een is om in te lijsten en in plaats van die spiegel boven je bed te hangen, meneer Wilders.

    Pekinees, Peking op 27-12-2007, 09:09

    Ik ben het helemaal mee eens met Geert Wilders. Ik zag de toespraak van Koningin Beatrix en ik weet over wie zij heeft, hoewel ze geen PVV noemt. Ik vind haar dhimmi-koningin ! Een tijdje geleden heeft Thom de Graaf(nu burgemeester van Nijmegen) D´66 willen bespreken over dat de koningin niet meer politiek betrekken bij moet zijn. alleen ceremonie houden, zoals Zweeds model. Het komt er niets van uit, maar ik hoop dat er verandering in komt

    HappyJan, Sevenum op 27-12-2007, 09:09

    Toen ik de toespraak las dacht ik precies hetzelfde: ze zegt nog net niet "Boycot Wilders". De koningin ging hier wat mij betreft over de grenzen van het fastsoen heen en loopt op het randje van haatzaaien.

    Peter, Zaandam op 27-12-2007, 09:07

    Na de jongste kersttoespraak is het duidelijk dat Hare Majesteit een eigen politiek geluid wenst te ventileren. Het recept van lief en aardig zijn dat Hare Majesteit biedt voor de problemen in de samenleving is echter al jaren uitgeprobeerd, helaas zonder veel resultaat. De mening van Hare Majesteit is daarom voor veel Nederlanders erg controversieel. En omdat haar mening controversieel is zou het Hare Majesteit sieren als zij een eigen politieke partij of beweging op zou richten, in plaats van die mening te ventileren in de hoedanigheid van koningin. Een koningin hoort namelijk boven de politieke partijen en het politiek gekrakeel te staan.

    Hans, Amsterdam op 27-12-2007, 09:07

    Wat mij opvalt is dat als iemand zijn mening geeft, en het is niet naar de heer [ahum] Wilders zijn zin dan moet die de mond gesnoerd worden. De democratie van de heer Wilders hoop ik niet mee te maken.

    Y. Harkman, Dronten op 27-12-2007, 09:06

    De toespraak van de Koningin heeft het goed gedaan hebben bij de mensen die het linkse gedachtengoed (GL)van de multi-culturele en het interreligieuze gedachtengoed aanhangen. De PKN-Synode en de Raad van Kerken zullen geapplaudiseerd hebben. De Koningin spreekt nu ook al politiek correcte redevoeringen uit waar de meeste Nederlanders hun buik vol van hebben. Het is pure struisvogelpolitiek, het bewust de kop in het zand steken voor de echte problemen in dit land en vooral het niet nadenken over de oorzaak van de problemen! De Koningin had beter kunnen spreken over het onvoorwaardelijk respecteren van de Grondwet die geldt voor alle Burgers!

    Maccabeus, Rotterdam op 27-12-2007, 09:06

    De heer Wilders voelt zich terecht aangesproken door de koningin. Een prima kersttoespraak overigens! Van velen heb ik dat al gehoord. Ik denk dat heel veel Nederlanders de ongenuanceerde uitspraken van de heer Wilders zo langzamerhand zat zijn. Goed, er is onvrede in ons land over allerlei zaken die met Medelanders te maken hebben (soms terecht en vaak onterecht), maar om alles over één kam te scheren, zoals Wilders dat voortdurend doet, is vaak te min voor woorden. De koningin heeft gelijk. Wilderiaanse reacties lossen niets op, hooguit geven die lucht aan onderbuikgevoelens. Je moet verder kijken dan de neus van Wilders lang is!

    ECV, Woudenberg op 27-12-2007, 09:05

    Eigenlijk een heel goed plan. Dat zou al lang moeten gebeuren.(los van wat Wilders wil) Deze poppenkast kost veel geld en is niet meer van deze tijd. Daarbij heeft Beatrix met deze toespraak laten zien dat zij niet begrijpt wat er zich afspeelt in de samenleving. Maar dat is ook weer begrijpeljk als je in een ivoren toren woont.

    Frits, Amsterdam op 27-12-2007, 09:04

    Wilders kan nog wel wat leren van Beatrix, bijvoorbeeld een iets mildere toon.

    k ter berg, ede op 27-12-2007, 09:01

    wilders heeft volkomen gelijk . het begrip constitutionele monarchie deugt niet en heeft zichzelf overleeft. de majesteit behoort volgens de grondwet geen politieke invloed uit te oefenen, maar tegelijkertijd is zij voorzitter van het hoogste adviesorgaan van de regering en alle wetten moeten dit instituut ( de raad van state)"passeren" .

    willem, amsterdam op 26-12-2007, 23:23

    hier kan ik het alleen maar mee eens zijn.

    Hanneke, Amsterdam op 26-12-2007, 23:23

    Ik neem aan dat Terpstra weer een initiatief gaat starten?

    De Witt, deventer op 26-12-2007, 23:22

    Plaats een reactie

    U hebt geen naam ingevoerd.

    U hebt geen woonplaats ingevoerd.

    U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

    U hebt geen reactie ingevoerd.

    Uw reactie is te lang.

    Gebruik maximaal 650 tekens. U heeft nog 650 tekens. Lees ons reglement

    Stuur artikel door

    Verstuur dit artikel naar

    U hebt de naam van de ontvanger niet ingevoerd.

    U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

    Uw gegevens

    U hebt de naam van de zender niet ingevoerd.

    U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

    counter
    Polderpeil

    Staat u achter koninging Beatrix in haar oproep tot verdraagzaamheid?

    Ja

    66 %

     
    Nee

    34 %

     

    Totaal aantal stemmen: 2804

    Ga naar het polderpeilarchief

    klein verslag

    Vriesdroge herinnering

    Wereldwijd werd gisteren de Holocaust Memorial Day gehouden. De datum, 27 januari, is gekozen omdat op die dag, nu 65 jaar geleden, Auschwitz door het Rode Leger werd bevrijd – het concentratie- en vernietigingskamp dat meer dan andere kampen tot symbool van de jodenvernietiging uitgroeide.

    Nederland

    Kandidaten gemeenteraden op de kaart

    Duizenden kandidaten dingen momenteel naar een zetel in de gemeenteraad. Op 3 maart spreekt de kiezer. Tot dan kunnen alle kandidaten zich heel makkelijk presenteren op een kaart van Trouw in de Buurt.


    Gemeenteraadsverkiezingen

    Raadsverkiezingen op Twitter

    Bent u kanidaat en Twittert u? Meldt u dan aan voor de verkiezingsfeeds van Pentapolitica.

    Dossier

    Rechtszaak

    Tussen onschuld en schuld zit vaak een kleine stap. Een verzameling van columns over waar een rechter zoal tegenaan loopt.

    Achtergrond

    Dossiers op trouw.nl

    Lees en bekijk de dossiers van trouw.nl voor een chronologisch nieuwsoverzicht van actuele onderwerpen en meer achtergrond bij langlopende thema's.

    > Farmaceutische industrie

    > Zorg & gezondheid

    > Adoptie

    > Midden-Oosten

    Overzicht decennium

    2000 - 2009

    Tien jaar geleden hadden de meeste mensen nog nooit gehoord van Osama bin Laden. Toon Hermans leefde nog. En bij politieke moorden in Nederland dacht men aan Balthasar Gerards. Wat gebeurde er nog meer? Bekijk het overzicht.

    Trouw Video

    meer video's
    Studenten maken documentaire over Haïti