Van Rompuy eerste president Europese Unie
Herman Van Rompuy
De Belgische premier Herman Van Rompuy is donderdag gekozen tot de eerste EU-president.
De regeringsleiders van de 27 EU-landen verkozen de 62-jarige Belg nadat hij door huidig EU-voorzitter Zweden was voorgesteld voor de nieuwe functie.
De christendemocraat Van Rompuy is sinds december 2008 premier van België.
De Britse socialistische EU-commissaris Catherine Ashton (53) is donderdag benoemd als de nieuwe Hoge Vertegenwoordiger voor het Buitenlands beleid.
© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.
Van Rompuy wil discreet blijven
De nieuwe EU-president Herman Van Rompuy wil vooral discreet te werk gaan. De Belg zei dat in zijn eerste persconferentie na zijn verkiezing door de regeringsleiders donderdag in Brussel.
„Voor deze functie is slechts één profiel mogelijk. Een profiel van dialoog, van eenheid en van actie. Het imago van de EU wordt opgebouwd door de resultaten. Ik zal discreet blijven in de media, waarschuw ik u alvast”, zei Van Rompuy tegen de journalisten.
De functie van president is in het leven geroepen om Europa meer gezicht te geven buiten de eigen grenzen. Decennia geleden klaagde de Amerikaanse minister Henry Kissinger dat hij niet wist wie hij moest bellen bij de EU. Op de vraag wie Obama nu moest bellen bij de EU, zei Van Rompuy gevat: „Ik wacht gespannen op het eerste telefoontje.”
Van Rompuy zei het „bijzonder moeilijk” te vinden om het bestuur van zijn land op te geven. „We zullen zien wie mij gaat opvolgen. Maar zelfs discreet zullen degenen die die verantwoordelijkheid op zich nemen, op mijn advies kunnen rekenen.”
Op de vraag hoe hij zich nu voelde, zei hij dat hij daarop zal antwoorden in zijn memoires. „Voor het eerst in mijn leven heb ik zin om die te schrijven. Voorheen vond ik dat een oefening in ijdelheid.”
De Zweedse premier Fredrik Reinfeldt, die het overleg had voorgezeten, noemde Van Rompuy „iemand die iedereen de ruimte geeft, naar iedereen luistert en ervoor zorgt dat er geen verliezers zijn.”
België haalt eindelijk hoofdprijs binnen
Met de benoeming van Herman Van Rompuy tot EU-voorzitter heeft België eindelijk een Europese topbenoeming weten binnen te slepen. De 62-jarige, relatief onervaren Van Rompuy slaagde waar zijn voorgangers Jean-Luc Dehaene en Guy Verhofstadt achter het net visten.
Dehaene, net als Van Rompuy een christendemocraat, was premier van België van 1992 tot 1999. In 1994 leek een benoeming tot voorzitter van de Europese Commissie de Vlaming niet meer te kunnen ontgaan. Dehaene, die eerder zijn Nederlandse concurrent Ruud Lubbers voorbij was gestreefd, had elf van de twaalf toenmalige EU-lidstaten achter zich om de Fransman Jacques Delors op te volgen als commissievoorzitter.
Maar de Britten spraken een veto uit tegen de in hun ogen te Europees gezinde Belg. De Luxemburger Jacques Santer kreeg als compromiskandidaat de hoge post.
Tien jaar later ging het vrijwel exact hetzelfde. De liberaal Verhofstadt, premier van België sinds 1999, zou in 2004 commissievoorzitter worden. Ook hij leek de buit binnen te hebben, maar opnieuw lagen de Britten dwars. Ook Verhofstadt was hun te pro-Europees. De Portugees José Manuel Barroso werd in zijn plaats onverwacht commissievoorzitter.
De schrik zal Van Rompuy om het hart zijn geslagen toen hij de afgelopen dagen in de Britse pers voor ’eurofiel’ werd uitgemaakt. De Britse regering was op dat moment het belangrijkste struikelblok voor de Belg om de eerste EU-president ooit te worden.
Maar kort voor aanvang van de EU-top donderdag koos de Britse premier Gordon Brown eieren voor zijn geld. In ruil voor een mooie post voor zijn landgenote en politieke geestverwante Catherine Ashton besloot hij zijn blokkade tegen Van Rompuy op te heffen. De man die pas sinds eind vorig jaar premier van zijn land is, krijgt daarmee zijn Europese droombaan.
Obama: Europa nog sterkere bondgenoot VS
De Amerikaanse president Barack Obama heeft donderdag de benoeming van de Belgische premier Herman van Rompuy als eerste EU-president verheugd verwelkomd. Hij liet weten in een verklaring dat Europa daardoor een nog sterkere bondgenoot van de Verenigde Staten zal worden.
Britse eurocommissaris voor Buitenlandse Handel Catherine Ashton wordt EU-buitenlandvertegenwoordiger. De twee nieuwe functies „zullen de EU sterker maken en maken het mogelijk om een nog sterkere bondgenoot van de Verenigde Staten te worden”, aldus de verklaring van het Witte Huis.





Reacties (53)
Aan Hans te Leiden zou ik het volgende - naar aanleiding van zijn reactie - willen zeggen. Als je de HELE WERELD niet tegelijkertijd ´zegent´, dan werkt het niet. Elk soort van discriminatie is van het rechte pad af. De zon schijnt op dezelfde manier op alle mensen. Als je dat niet kunt zien ............
Anna, Hoorn op 26-11-2009, 19:29
Men. Minkema, welke politicus inspireert volgens U dan wel? Bos, Rutte, Pechtold, Wilders, Kant, Halsema? Al die figuren krijgen stuk voor stuk minder Nederlanders achter zich dan Balkenende. God zij dank, trouwens.
Ik ben er overigens van overtuigd dat als Van Rompuy in de Nederlandse politiek bezig was, U hem niet minder dan Balkenende een nitwit zou vinden. Het is alleen omdat U Van Rompuy niet kent dat U hem beter vindt. Zoals 80 % van de Nederlanders doet U niets anders dan klagen. Net een klein kind. Vergeet niet: een volk krijgt de leiders die het verdient...
Joop, San Francisco op 23-11-2009, 15:49
Durven Balkenende-fans zich de kritische vraag te stellen waarom hun held het niet geworden is?
Tip: het heeft iets te maken met het gebrek aan steun voor JPB onder de Nederlandse bevolking voor zijn politiek: de meerderheid wil hem niet, hooguit het grootste christelijke smaldeel, hij kreeg van begin af aan een laag rapportcijfer als politicus en premier, hij wist op geen enkele manier Nederland warm te krijgen voor de Europese Unie of de Europese Grondwet, die hij slechts met machtspolitiek en zonder referendum door het parlement wist te loodsen.
De tragische figuur Balkenende inspireert totaal niet. Goddank koos 'Europa' voor Van Rompuy.
Hannes Minkema, Amsterdam op 22-11-2009, 12:46
J.J. van der Gulik uit Andijk wijst op de derde Popper lezing gehouden door Van Rompuy. Daar krijgt u inzage in de politieke agenda van de christendemocraten. De filosofie wordt gebruikt om het individu te breidelen.Dat er geen zelfbeschikking bestaat in hun ogen geldt natuurlijk ook voor Van Rompuy zelf. Hij was tot voor kort commissaris bij Koninklijke BAM Groep N.V., de grootste aannemer van ons land. Van Rompuy is nu binnen Europa vazal van de rijke Nederlandse familie die ook BAM bestiert. Met JPB waren er derhalve twee paarden in de race. Dat de journalisten dit verband niet zien is verbazingwekkend.
L.J. Arets
L.J. Arets, Heerlen op 21-11-2009, 16:50
Ik ben blij dat we eindelijk een Europese president hebben. Zijn we eindelijk van dat gezeur af. Wat een vervelend en dom stelletje papegaaien zijn die journalisten toch, BAH. Elkaar nakletsen, allemaal achter dezelfde feiten aanhollen; is dat nou vrije pers ? Ik wil kritische geluiden horen ŕ la Zembla of als bij de VPRO.
agaath, krommenie op 21-11-2009, 14:01
Ik hoor toch zo weinig Belgenmoppen de laatste tijd , maar nu weet ik het .........!
Joop Spoor, ermelo op 20-11-2009, 22:34
Het is overigens te hopen dat met Van Rompuy aan het roer abortus, homo-"huwelijk", euthanasie enz. in alle lidstaten van de Europese Unie onmogelijk gemaakt worden. Het lijkt me in elk geval de geschikte man om de daarvoor noodzakelijke maatregelen in te leiden.
Joop, San Francisco op 20-11-2009, 22:27
Blij da JPB het niet geworden is. Denk niet dat hij een goede president zou zijn geweest en het aanzien van Nederland en de Nederlander in Europa en in de wereld zou er niet bij gebaat zijn.
JW, IJmuiden op 20-11-2009, 16:35
Het is wel heel jammer dat Balkenende het niet geworden is, want dan waren we hem eindelijk kwijt geweest. Nu moeten we deze regeerperiode, met hem, doorgaan. De vraag is of Nederland dat wel overleeft.
Hij kan ook de betere weg kiezen, en toch verdwijnen, maar alsjeblieft niet hier naar toe!!!
Gone Native, La Romana op 20-11-2009, 16:09
Zolang Europa geen democratie is, is het idioot te spreken van een president.
Het is van de gekke dat tijdens een eetpartij een 'president' 'gekozen' wordt door een paar regenten.
Europa heeft het democratisch gehalte van Nederland tijdens de eerste oranje koning begin 19e eeuw.
Ben Reugebrink, Rheden op 20-11-2009, 15:34
Het allerbelangrijkste is dat het een goede katholiek is. Katholieken zijn nl. standvastige, nuchtere mensen met waarden. Dat is Van Rompuy.
Joop, San Francisco op 20-11-2009, 15:34
En Balk en... die Ende voort...
Hans, EDindhoven
Hans, Eindhoven op 20-11-2009, 14:02
Laten we eerlijk zijn: het is geen beautycontest! Waarom zijn mensen zo gevoelig voor flamboyante mannen met een grote mond? Hoezo is de nieuwe Voorzitter een grijze muis? Omdat hij geen Armani draagt? Bij deze man geldt: "what you see is what you get!". Eindelijk eens een intelligente man aan de top! Kan mij niet schelen dat hij Belg is. Wat mij hooguit niet zint is dat wij ze weinig inspraak hebben. Wij hebben ook onze ministerpresident in de eerste ronde niet gekozen. Dus waarom mag hij onze keuze in Europa mede bepalen?
Joop, Den Haag op 20-11-2009, 13:59
Toch nog wat zout in de wonde,,,,,wilde de EU leiders Wilders?
Nee, zij gingen er vanuit gezien de wekelijkse stemmingen en het niet met een graafmachine af te kalven CDA berg van zetels, dat het beter was JP thuis te laten, stel je voor dat die Wilders MP word!
Aldus is Wilders degene die hoogst persoonlijk Balkenende blokkeerde,,
Het worden mooie weken want B zal zich volgens Zijn normen en waarden laten gelden,,,
Dick., wwijk op 20-11-2009, 13:19
lieve mensen die democratisch hadden willen stemmen. Ik begrijp uw gevoel, maar even practisch geredeneerd: NL heeft 16 miljoen inwoners, VK heeft er 60 miljoen. Hoeveel van die 60 miljoen britten zouden op Balkenende stemmen denkt u? Hoe hadden ze dit anders moeten oplossen?
Zo maken kleine landen tenminste nog een kans op deze functie.
miga, engeland op 20-11-2009, 13:18
Jan Peter Balkenende is in staat om met extra bezieling het kabinetsbeleid te verdedigen en uit te leggen aan het Nederlandse volk zonder warm of koud te worden van de club van Wilders die hem steeds weer op een denigrerende manier onderuit haalt. De PVV heeft zichzelf in een politiek isolement geplaatst, zeker na de snerende reactie van voorman Wilders op de uitslag in Brussel. Wilders neemt daardoor nu zelf afstand van het CDA. Ik had liever gezien dat het CDA vanuit haar gedachtegoed in het belang van de strijd voor het behoud van een solidaire samenleving eerder kleur had bekend door te verklaren een coalitie met de PVV uit te sluiten.
Dammis de Geus, Zoetermeer op 20-11-2009, 12:08
Op de typisch Europese achterkamertjes manier is deze kleurloze muis boven komen dragen. Hij mag dan best capabel zijn, maar wat voor democratisch draagvlak heeft hij, wie vertegenwoordigt hij nou precies? Mij niet.
Ik ben voor een Europa, ik denk dat er veel goeds is, maar ik denk ook dat de samenwerking nu prima is, en niet nog hechter moet worden.
Wat democratie betreft heeft Europa al heel lang geleden de menselijke maat ver overschreden. Wat heeft het voor zin als ik ergens voor mag stemmen, terwijl mijn stemmetje maar van de pakweg 300 miljoen is?
Arie, Didam op 20-11-2009, 12:08
Via vriendjespolitiek in duistere achterkamertjes is de eerste president van de EU op zijn troon gehesen. Een beminnelijke man die als een grijze opwindbare speelgoedmuis zal moeten lopen in de richting die de grootmachten binnen de EU aangeven. De eliten van de verschillende lidstaten hebben de macht onderling verdeeld en daarmee hun gezag verloren. Míjn Europa en míjn president zal het op deze manier nooit worden. Ik sta voor democratie. En als die zichzelf toebedeelde macht aan de top van de EU in verkeerde handen mocht vallen, zou een totalitair geregeerd Europa wel eens heel dichtbij kunnen komen.
Amynta van Maasland, Limburg op 20-11-2009, 11:34
Wat een typische Nederlandse reacties. Jullie hebben niet gewonnen en dus gaan jullie maar over geld steggelen.
Wees blij dat JPB het niet geworden is, nu kunnen jullie hem ter verantwoording roepen als het Irak rapport (ooit) uitkomt. Daarom ben ik blij dat Blair het ook niet geworden is, ook hij moet nu eindelijk eens uitleg komen geven over Irak. Ik ben blij dat deze twee niet stiekum door de achterdeur hebben kunnen wegglippen.
miga, engeland op 20-11-2009, 11:33
Vooral omdat Neelie weer duidelijk in zicht is, is de keus om Balkenende niet te kiezen toe te juichen. Van Neelie weten we wat ze waard is, en Balkenende zou alleen maar op het Europese huis mogen passen. Neelie met macht, of Balkenende zonder macht. Die keus is toch niet zo moeilijk. Laten we met z'n allen blij zijn dat Balkenende niet naar Europa gaat. Ieder land wil toch eigen baas blijven. Er werd alleen een goede voorzitter gezocht. Daarom mocht Tony Blair het ook niet worden. De meest grijze muis moest het worden en dat is gebeurd. Voor de uitstraling moesten Berlusconi/Sarkozy/Merkel vooral zelf kunnen blijven zorgen. Eigen ego eerst!
A.Frumau, Noordwijk op 20-11-2009, 11:33
Een goede balans blijft in evenwicht..... Vooralsnog zie ik 'Europa' aan de bovenkant echter alleen maar uitdijen, overigens met wel zéér royaal betaalde functionarissen. De binnen diezelfde bovenkant nu als 'sub-top' te benoemen Europese regeringsleiders (presidenten, kanselier en premiers) leveren er echter niets anders voor in dan alleen maar heel veel handjes schudden... Ik stel dan ook simpel vast dat we er op deze manier nóóit komen... Het blijft een vat vol stroperigheid.
Vanem, Nijmegen op 20-11-2009, 11:29
Van Rompuy wilde al geen MP van België worden , als Belgié zo doorging.
Een bescheiden man ,met humor.
Als je het Belgische journaal volgt ,en teletekst ,zie je dat België haar best doet , en al verder is tav "rechtsstaat"dan Nederland.
Net als Lubbers heeft ook Balkenende tav democratie en rechtsstaat nog veel lijken in de kast ,zo nog een karwei af te maken.
Jammer dat Belgié nooit iets heeft gedaan met een aanklacht van mij ,bij de politie,dat FORTIS een criminele organisatie is/was.
De voorzitter van Raad van Bestuur is een Belg.
Die vond het wel smaad ,maar een procedure is het nooit geworden.
harry van groen, bodegraven op 20-11-2009, 10:31
Heer Van Rompuy is een zwaargewicht dit i.t.t. onze 'bange leider' Balkenende. De man die ik enorm minacht vanwege het feit dat hij een van onze belangrijkste democratische pijlers, de vrijheid van meningsuiting, heeft verkwanseld, ten faveure van eigen belang, angst(door het tegemoet treden van een agressieve minderheid).
Nooit zal ik hem dat kunnen vergeven!
Heer Van Rompuy is een persoon naar mijn hart, een man met diep inzicht.
Proficiat!
Ineke, Groningen op 20-11-2009, 10:30
Op 17 oktober 2009 schreef Van Rompuy nog een interessant artikel in Trouw onder de titel 'Zelfbeschikking bestaat niet'. Hij lijkt mede op grond van dit artikel een goede keus als eerste presidentvoorzitter.
J.J. van der Gulik, Andijk op 20-11-2009, 10:17
Voorzitter, President, binnenkort Keizer ?? Hoeveel jobkes gaat het EU-geldverslindend monster nog 'uitvinden' ????
Mat Zoons, Neeroeteren op 20-11-2009, 10:11
als je maar lang genoeg zegt dat je geen kandidaat bent gaan ze je vanzelf geloven. 't Ergste is dat wij hem terugkrijgen, teleurgesteld en wel.
overigens, Leve België, slim gespeeld GB!
aad, rotterdam op 20-11-2009, 10:03
Beste meneer Bruijns, Vlaanderen betaalt per hoofd het meest aan de EU, Nederland zal er niet ver van zijn. Waar komt het ontvangen geld dan vandaan ???? Sinterklaas ????
M.Zoons, Neeroeteren op 20-11-2009, 10:03
Beste Ariette, en andere eurosceptici, als we geld terug willen omdat onze bijdrage te hoog is, gaan we dan ook Europa het geld terug geven? Ten slotte zijn wij 35 jaar lang netto ontvangers van de Europesche unie geweest (langbouw subsidies!). In het totaal hebben we veel meer ontvangen dan betaald. Hoop dat Uw keuze voor Wilders toch iets wel overwogen is dan U keuze tegen Europa.
j Bruijns, Groningen op 20-11-2009, 09:35
Goede keuze. Ondanks alle politieke problemen in België werd Van Rompuy door vriend en vijand gerespecteerd als integer en bekwaam persoon. Hij heeft ook de reputatie heel erg intelligent te zijn.
peter stevens, rotterdam op 20-11-2009, 09:35
Van een krant die het hardnekkig over de President blijft hebben hoef ik geen lidmaatschap meer. Dit stond vanmorgen niet zo op de voorpagina van de papieren krant maar de lakeienneiging was blijkbaar te sterk en is het hier aangepast.
Peter, Nijmegen op 20-11-2009, 09:13
Jammer dat velen zo weinig weten over de realiteit.Van Rompuy is een uitmuntende keuze van de 27 regeringsleiders,die iemand uit hun midden kozen om hún bijeenkomsten voor te zitten.Mag ik de onwetenden er op wijzen dat de Europese Raad niet onze directe vertegenwoordiging is in Europa,dat is het Parlement.Zolang Euro-sceptici vrezen voor een federale staat,lijkt het me vreemd dan wel te verwachten dat zij een stem hebben in deze benoeming.Bovendien lijkt het me duidelijk dat de velen onder ons zonder kennis en interesse in Europa nooit een goede keuze hadden kunnen maken in een democratische verkiezing.Ashton is overigens wel een rare keuze.
CB, Amsterdam op 20-11-2009, 09:13
Het ergste van alles is de ontkennings politiek bij monde van Timmermans vanmorgen op nationale tv.
AUB zeg, wat een draaierige leugenaar!
Zelfs geconfronteerd blijft hij ontkennen.
PFffffffff,,moet Nederland nog lang lijden met dit soort bestuurders?
Dick, Waalwijk op 20-11-2009, 09:10
Als Zuidnederlander ben ik tevreden dat Van Rompuy niet langer Belgisch premier is. De man is nl.voornamelijk sterk in het non-beleid. Wat me veel meer stoort is dat Eurocratië gestadig doorgaat op de weg naar de stichting van een Europese Big Brother. Daartoe staat ons nu een storm van maatregelen te wachten, gericht op de vorming van een Europees nationaal gevoel. Want pas dŕn kan een Europese superstaat op enige bestendigheid rekenen. Daartegenover zal staan: een bewuste achterstelling of zelfs onderdrukking van het Nederlanderschap.
Jaak J. Peeters, OLen op 20-11-2009, 09:07
Als in België wonende Nederlander kan ik bevestigen, dat Van Rompuy niet zal teleurstellen. Hij is een man van respect en integriteit, bescheiden maar tegelijk zeer intelligent. Geen show-man. Als premier van België loopt hij nog altijd rond met die pukkel op zijn wang. Berlusconi had die al lang met plastische chirurgie laten weghalen...
John van der Dussen, Antwerpen op 20-11-2009, 07:46
Och, een chinees gedichtje is beter aan te horen dan JP te zien!
Wat zijn we deze man beu,,,,,,,,met zijn voor geschudde JackJoker stok kaarten.
JP heeft nooit een gezicht gehad, dreef op de draaikont, hoe kan je dan gezichtsverlies lijden?
Nu verkiezingen,,deze amoebe weet niet of hij een A of B amoebe is zo EU onderdanig hij zich opstelde kan alleen een eencellige!
Dat bleek uit zijn reactie na de nekslag.
AxiBaxi, ww op 20-11-2009, 07:46
par blue ik had me vanmorgen verslapen en was dus te laat om op de Europese presidents-verkiezingen te stemmen. Stupid me ! ... mon dieu ja dan verlies ik ook het recht om in de toekomst te klagen. Had ik maar moeten stemmen.
Raaf, Nijmegen op 20-11-2009, 07:46
Een democratisch gekozen president zal pas mogelijk zijn als Europa echt een federale "superstaat" is geworden. Tot die tijd zullen de regeringsleiders geen president boven zich, maar slechts een voorzitter naast zich dulden.
J. de Kogel, Utrecht op 20-11-2009, 07:46
Het is inderdaad een verademing dat deze democraat het geworden is. We kennen al genoeg leiders die met lobbyen, spindokteren en machtspelletjes de stemmen naar zich toetrekken. Deze man lijkt iets bescheidener van aard en schijnt veel in zijn mars te hebben, ook op het communicatieve vlak. Hopelijk waait er een nieuwe wind over een deel van de aarde met een Obama en een Van Rompuy. Aankomende politici kunnen zich beter spiegelen aan dergelijke figuren dan aan kleine geesten.
S. Smit, Zwaag op 20-11-2009, 07:46
Nu maar hopen dat Balkenende als de wiedeweerga de onevenredig hoge Nederlandse EU-bijdrage gaat verminderen. Kan hij tenminste iets doen aan het enorme begrotingstekort waarmee hij het gewone volk heeft opgezadeld. Helaas is dat niet zijn prioriteit, eerst wacht natuurlijk het probleem Geert Wilders. Met de PVV aan het roer zal immers blijken hoe beter en eerlijker alles kan, tenminste, als die de tijd krijgt de enorme puinhopen in dit onmetelijk diep afgezakte land op te ruimen.
Ariette, hardenberg op 20-11-2009, 07:46
Ik dacht toch echt dat de meest grijze muis uit Nederland kwam.
Zijn de Belgen ons wederom de baas.
Veel maakt het niet uit, uiteindelijk is hij niet meer dan de loopjongen van Merkel en Sarkozy.
T. van Tol, Kalenberg op 20-11-2009, 07:44
Hoeveel gaat die man eigenlijk verdienen?
Bukowsky, Santiago op 20-11-2009, 07:44
Prima zaak dat deze Belg het is geworden. Hij staat bekend als een fel tegenstander van de Turkse toetreding tot de EU (bron: euobserver.com, elsevier.nl). In zijn eentje zal hij die toetreding niet kunnen verhinderen, maar alle beetjes helpen. Evenzo is het een prima zaak dat Balkenende het niet is geworden, want onder diens leiding is vijf jaar gekleden het Turkse kandidaat-lidmaatschap van de EU doorgedrukt, tegen de wil van de Europese bevolking. Een terechte afstraffing van Balkenende dus.
Hans, Leiden op 20-11-2009, 07:44
Jos uit Monster, HELEMAAL mee eens, lang leve de Democratie!
B.de Wit, Koudekerk aan den Rijn op 20-11-2009, 07:44
Jaaaa, joepie!!! We hebben een niet door het volk gekozen president! Hoe heet dat ook alweer, en in welke landen zie je dat ook steeds, dat een grote bijeenkomst apparatsjiks een leider uit hun midden 'kiest' als leider van het volk? Ach, zo kennen we de werking van de EU weer.
Jos, Monster op 20-11-2009, 00:16
Kunnen de Trouw-journalisten eens op cursus om te leren dat de voorzitter van de EU-commissie géén president is? Letterlijk betekent president 'voorzitter' (pre = voor en sidere = zitten), maar zoals iedereen weet (behalve Trouw-journalisten) heeft het woord 'president' een heel andere betekeniswaarde dan 'voorzitter'.
Om maar eens één ding te noemen: een president wordt gezien als de leider van zijn volk. De EU-hoofdcommissaris heeft geen volk. Hij is noch gekozen door 'het volk van Europa', noch wordt hij gesteund door u en mij.
Van Rompuy wordt lintjesknipper en doorgeefluik van beleid dat de andere EU-commissaren hem influisteren. Sneu.
Hannes Minkema, Amsterdam op 20-11-2009, 00:16
Persoonlijk had ik het liefst Tonu Blair gezien, maar van Rompuy zal ongetwijfeld een goede keuze blijken te zijn. Wel hoop ik dat we de volgende president democratisch kunnen kiezen. Ik denk dat het wij gevoel, het Europees gevoel, versterkt wordt door een gehouden verkiezingscampagne.
Jack Libertas, Utrecht op 20-11-2009, 00:12
Jammer. Ik had dhr. Balkenende graag naar Brussel zien vertrekken.
Peter, Zaandam op 20-11-2009, 00:11
Hij mag als secretaris Balkenende nemen.
klaas, Zwolle op 20-11-2009, 00:09
Misschien dat deze benoeming een zegen voor Europa is. Zeker is dat het een ramp voor Belgie gaat worden.
Kan Nederland nu full speed inzetten op de herbenoeming van Neelie Kroes.
Johan Kloosterman, Harlingen op 20-11-2009, 00:09
Ja, en Balkenende was niet teleurgesteld. Want had zich zelf niet gepromoot. Jazeker, endik ben malle japie, wat eens schijnheilig gedoe zeg. Balkenende maakte de laatste weken voortdurend de indruk ergens anders te zijn, en nauwelijks nog enige interesse in de NL politiek te hebben. Allemaal toeval zeker?
Niks ervan. Balkenende? Je heb gewoon naast het potje gepist dit keer.
Volgende keer beter mikken!
p hansen, groningen op 20-11-2009, 00:06
'n goede,wat zeg uitstekende keuze.
mss 'n nwe Paul Henry Spaak:)
wat 'n verademing ten opzicht van de dictatoriale BalkenEnde
Jan Jan, Zwolle op 20-11-2009, 00:04
Wat we van de EU langzamerhand gewend zijn: een ondemocratisch grijs sprookje: Veldmuis en Stadsmuis!
Carel van Eeden, Landsmeer op 20-11-2009, 00:04
Misschien zou meneer Balkenende de tweede EU-President worden over een paar jaar.
Samuel Timothy, amsterdam op 20-11-2009, 00:04
Plaats een reactie
Stuur artikel door