Ga direct naar de content

Economie
9 april 2008
Laura van Baars

FNV: Gelijke werkweek man en vrouw

Mannen moeten hun werkweek terugbrengen naar vier dagen. Zo krijgen meer vrouwen de gelegenheid om hun kleine deeltijdbaan uit te breiden naar vier dagen.

  • Man moet arbeidstijd inleveren voor vrouw
  • Deze aanbeveling deed een denktank van de FNV, bestaande uit vakbonden en verschillende vrouwenorganisaties als Women on Top, New Girls Network, Regeltante en Career and Kids, gisteren aan de Taskforce Deeltijdplus. Van de beroepsbevolking werken mannen nu gemiddeld 37 uur per week, vrouwen 25 uur.

    Agnes Jongerius, voorzitter van FNV, vindt dat een werkweek van vier dagen per week voor zowel mannen als vrouwen ’heel volwaardig’ is. „Mannen kunnen niet gaan zitten toekijken hoe vrouwen emanciperen. Er zit een samenhang tussen de arbeidsparticipatie van beiden.” Jongerius is opgetogen dat ook vrouwenclubs ’buiten het directe blikveld’ zich nu roeren voor vrouwenparticipatie. Het ’2x4-model’ van de FNV kan ook op steun rekenen van de SER.

    © Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.

    Reacties (67)

    Maar dat dat beleid ook een prijskaartje heeft wordt nog wel duidelijk als de 1,5 miljard euro kostenoverschrijding in de opvang ter discussie komt. De voorgestelde oplossing laat zich eigenlijk al raden: versnelde afschaffing van de overdraagbaarheid van de heffingskorting, de zogenaamde aanrechtsubsidie. De CU is daar een groot tegenstander van en heeft in het regeerakkoord afgesproken gekregen dat er een lange afbouwtijd en uitgebreide uitzonderingsregels moeten komen.

    H. R. Krol, Haarlem op 18-04-2008, 15:26

    Op papier ziet het er mooi uit. In het medische vak ontstaan toenemend deeltijdbanen - veel extra overleg.Voor sommige leidinggevende functies blijven volledige banen vereist.In een artikel "Waar deugen mannen eigenlijk voor?" (Roy Baumeister 22/12/2007 NRC) belicht de auteur het verschil tussen mannen en vrouwen vanuit een biologisch perspectief. Dat mag toch ook worden meegewogen. De vraag is: is er wel een glazen plafond, of is er veeleer sprake van een stijlverschil in denken en doen, tussen mannen en vrouwen, dat zowel maatschappelijk herkenbaar is, en ook in andere opzichten (relationeel, didactisch e.d.) een goede functie vervuld.

    Wim Schlooz, Vught op 15-04-2008, 09:03

    mooi bedacht allemaal maar hoe zit dat in de technische beroepen,de bouw,de transportwereld,havenbedrijf(en niet achter een bureau zitten)daar zijn bijna geen vrouwen te vinden vraag eens af waarom niet? en het lijkt er op dat de vrouwen in deze brances niet willen werken,het zijn redelijk zware beroepen.ze hebben het over dezelfde beloning,moeten ze ook hetzelfde doen en dat gebeurt vaak niet.wat nu emancipatie? ik werk in de zware beroepsector en er waren drie vrouwen die dachten het ook te kunnen, maar na een tijd toch afgehaakt,het was te zwaar.

    P Sllinger, Amsterdam op 12-04-2008, 11:14

    Als FemSoc de macht overneemt krijgt iedereen een deeltijdbaan.Een deeltijdbaan betekent: vergeet een carriére.Dat is overigens wel realistisch.1 op de 7 slaagt overal in het leven. 1 op de 7 mislukt overal, en 5 op de 7 heeft betaald werk met illusie van carriére.

    CAREL VAN EEDEN, Landsmeer op 11-04-2008, 09:39

    Prachtig voorstel van de FNV, en vooral van die clubjes met Engelse namen (communiceert zo lekker met de gewone arbeider!). Maar dan wel op voorwaarde dat de FNV zorgt voor voldoende vrouwelijke werknemers in de bouw, de metalelectro, de zuivel etc. Anders worden er nog minder woningen gebouwd, nog minder electrotechnische spullen enz. En laten ze dan meteen een protocol erbij leveren hoe de man zijn mannendag in het huishouden moet vullen: tijdschrijven dus...zoveel uur wassen en strijken, zoveel uur poetsen en boenen, zoveel uur kletsen met de buurvrouw, etc. De Ned. maakindustrie valt wel bijna stil, maar dat leidt tot bezinning, o.a.

    Ben Zot, Zottegem op 10-04-2008, 09:12

    Gaan door deze maatregel de vrouwen door het glazen plafond?Heeft de bond niet anders te doen dan de PVDA rooie vrouwen standpunten te verwoorden.Er zijn zat mensen die helemaal geen werk hebben zoals 50+ers, laat ze daar eens aan gaan werken.Het lijkt wel weer eind 90ter jaren toen bemooeide de bond zich ook overal mee. dat heeft toen een hoop leden gekost gaan we nu weer die kant op.

    kritisch kaderlid, oosterhout op 09-04-2008, 23:48

    Jaja. Typisch weer zo'n initiatief van een vrouwenwerkgroep die niks anders heeft te doen. Waarom gaan vrouwen niet ook 5 dagen in de week werken en regelen we de kinderopvang niet beter? Dan zijn we van dit links-feministische gezeur af. Dresselhuys heeft volgens mij een keer gezegd dat Nederlandse vrouwen lui zijn en daarom geen carrière maken. Dat was dus niet de schuld van de man maar de schuld van vrouwen zelf die het vaak vertikten om meer te gaan werken. Als ik over de betuttelende plannen van de FNV-vrouwen lees ben ik bang dat ik haar gelijk moet geven.

    Ewout, Kampen op 09-04-2008, 23:48

    Allebei een deeltijd baan. Dit is niks nieuws. Ten tijde van Dolle Mina en de actiegroep Man-Vrouw-Maatschappij(MVM)dachten we er ook al zo over.Nu nog steeds vind ik dat.Mijn partner en ik hebben de zorgtaken altijd gelijkelijk verdeeld.Want daar gaat het mij vooral om.Vaders kunnen ook prima zorgen en het huishouden doen en kinderen zijn dan ook net zo graag met hun vader. Het is te gek voor woorden dat mannen anno nu nog steeds niet en masse het 'eerlijk-taken- verdeel-model' omarmt hebben.Maar ook dat al die vrouwen dat tot nu toe maar gewoon gepikt hebben!!!?Verbazingwekkend!

    Bettie van Alkemade, Den Haag op 09-04-2008, 23:46

    wordt wel eens stilgestaan bij weduwen of gescheiden vrouwen met kinderen die alles maar dan ook alles alleen moeten doen ?die kunnen niet terugvallen op een partner die iets uit handen neemt .Dit geldt natuurlijk ook voor mannen die alleengaand zijn .In vier dagen de kost verdienen is er niet bij .Elke hulp die men heeft moet betaald worden.

    caterine, delft op 09-04-2008, 23:46

    De FNV moet eens ophouden zich met het leven van inviduele mensen te bemoeien. Dat moeten organisaties niet doen, dat maakt de maatschappij alleen maar kapot.De samenleving is niet maakbaar. Hou dus op met het opdringen van acherhaalde feministische /socialistische idealen als volledige gelijkheid van man en vrouw.Individualiteit wil ook zeggen dat een vrouw kan kiezen om zich financieel afhankelijk van haar echtgenoot te gedragen. Misschien is zij daar wel gelukkiger mee, en haar gezin ook.Nogmaals, want het kan niet vaak genoeg gezegd worden: de samenleving is niet maakbaar.

    Tarak, Amsterdam op 09-04-2008, 23:46

    Indiaanse stammen in de amazone-rimboe werken ongeveer twee uur per dag. Dat bestaat dan voornamelijk uit boodschappen doen. Ok, ze doen daar wat langer over dan wij, maar ze moeten dan ook hun voedsel zelf uit de boom schieten. Dat is een taak voor de mannen. De vrouwen staan in de keuken om het verworven voedsel te bereiden. Verder brengen vrouwen en mannen de dag door met respectievelijk keuvelen en het uitwisselen van sterke verhalen. Het moge duidelijk zijn dat hier een taak, zeg maar missie, ligt voor onze vooruitstrevende wereldverbeteraars. En dan heb ik het nog niet eens over het nijpend probleem van ongecultiveerde lusten aldaar.

    Frans, Haarlem op 09-04-2008, 23:46

    Alle reacties samenvattend denk ik dat tav van de lieden in de 'denktank' van het FNV de qualificatie 'salon socialisten' wel op zijn plaats is. Als bovenstaande ideeen representatief zijn voor wat de 'denktank'van het FNV produceerd dan is er toch iets tegenstrijdigs in het begrip 'denktank'. Jammer. Er zijn genoeg vragen die vanuit de vakbond aandacht behoeven en de moeite waard zijn om voor te strijden. Verknoei de tijd en de goodwill dan niet aan dit soort utopia en wereldvreemdheid. Idealisme is mooi maar moet wel relatie hebben met de werkelijke wereld en oog hebben voor consequenties.

    Peter Rutten, Haarlem op 09-04-2008, 23:46

    En de 3 miljoen alleenstaanden, hoe zit het daarmee?die worden al jaren gedicrimineerd

    Piet Schouten, Woudenberg op 09-04-2008, 23:46

    De huisvrouw met man en kinderen heeft een volledige dagtaak. Ontbreekt de man dan blijkt de werkbelasting hoger. Statistische normjaartaakberekeningen en modellen van vakvereniging, overheid of gesubsidieerd clubje (als vervanging van het naaikransje?) dienen zorg menselijk te waarderen! Beleidsmatig wordt de nietuitkeringsgerechtigde opnieuw als potentieel winstobject bezien. Huismensen aller landen verenigt u en zweer deeltijdarbeid af!

    Wolter, Haren (Gn) op 09-04-2008, 16:29

    Ik vraag me af van welke makelij het woord "DENKTANK" is. Is het van de journalist van Trouw of van de FNV zelf om gewicht aan een gewichtloze zaak te geven en de merkwaardige suggestie te wekken dat er toch beslist wel wordt nagedacht in deze achterhaalde beweging uit de gloriedagen van het socialisme. Bovendien wordt er nog eens gesproken van een "TASKFORCE Deeltijdplus". Nou, de aanval is dus ingezet. Socialisten trekt ten strijde!

    Bukowsky, Santiago op 09-04-2008, 16:28

    Tip aan werkgevers en vakbonden: klein beginnen en smart aanpakken. Bekijk per sector waar de tekorten zijn en zet per bedrijf/ organisatie een actie op poten waar vrouwelijke werknemers persoonlijk wordt gevraagd 2 uur meer te gaan werken (zorg, onderwijs). Zorg voor betere betaling. Kijk wat het oplevert. Vraag de vrouwen die weigeren waarom ze dat doen en kom hen tegemoet. Maar ja, je zou ze eens eersterangs behandelen... Misschien wel erg veel gevraagd van sommige werkgevers.

    Lucky, Zeeland op 09-04-2008, 16:06

    Een groot deel van deze reacties bewijst maar weer dat er nog een hoop te verbeteren is in dit land.Als mannen minder zouden werken, dan hebben ze tenminste eindelijk tijd om met hun kinderen door te brengen, ze op te voeden en het huishouden te doen. Een kind krijg je immers samen, daarom is het volstrekt ongewenst als de vrouw verantwoordelijk zou zijn voor alle zorgen. Of zijn mannen soms niet geïnteresseerd in hun kinderen?Natuurlijk moet dit plan veel beter worden uitgewerkt voordat er ook maar aan uitvoering kan worden gedacht, maar het is zeker nodig om werk- en zorgtaken beter te verdelen.

    Emma de Vries, Nijmegen op 09-04-2008, 16:06

    Mannen hoeven niet in te leveren voor vrouwen, er is/ komt werk genoeg. De reden achter dit voorstel is dat voor gezondheid en welzijn van alle partijen (ook de kinderen) een norm van 4 dagen beter is (onder behoud van de bedrijfstijd). Zeg dat dan gewoon. En was het niet zo dat wanneer vrouwen in de zorgsector gemiddeld slechts 2 uur meer gaan werken, de personeelsproblemen daar zijn opgelost? Betaal ze dan meer, zodat het de moeite loont.

    Lucky, Zeeland op 09-04-2008, 16:06

    Weer Nederland op z'n smalst... De algehele betutteling slaat weer toe. Waarmee wordt betutteling doorgaans geassocieerd? Juist, het vrouwelijke gedeelte van de bevolking. De gevolgen van onze vrouwenmaatschappij weer duidelijk in de spotlights... Het gaat weer nergens over. De dualiteit man/vrouw wordt weer uitvergroot. Ik wordt er zo moe van!Mij wordt de zorg voor mijn dochter van rechtswege ontnomen, hoort dit ook bij het emancipatieproces?

    H.A. Moll, Hilversum op 09-04-2008, 16:06

    Waarom zou ik als alleenstaande freelancer minder moeten gaan werken? Omdat vrouwen zo nodig kinderen moeten baren (lees: hun hormonen niet in bedwang weten te houden) en vervolgens geen keuze kunnen maken tussen zorg en werk? Ik bepaal verdomme zelf wanneer en hoeveel ik werk!

    Casper, Haarlem op 09-04-2008, 16:06

    Dat iedereen minder moet gaan werken in plaats van meer lijkt me duidelijk. De reden die nu genomed wordt is echter wel een hele foute. Minder werken is gewoon een enorme kwaliteit voor je leven, of zijn er nog steeds mensen die leven om te werken ?

    Jeroen, Den Haag op 09-04-2008, 14:11

    Dus "mijn" goede, gemotiveerde mannen gaan een dag minder werken, en daar krijg ik voor terug een extra dag van een ongemotiveerde vrouw met als max 4 dagen. Ben ik nou gek of mis ik dan nog gewoon een dag? Bovendien, dat moet qua baan / bedrijf mogelijk zijn, qua salaris en qua gezinsleven. Maar goed, de FNV heeft ook zijn 15 minuten publiciteit weer gehad, en daar gaat het om in het leven nietwaar!

    Mickey, Brussel op 09-04-2008, 14:10

    Er bestaat in NL geen feministische partij. Maar hun standpunten zijn desondanks, door vrijwel het gehele maatschappelijke middenveld en alle politieke partijen, de SGP uitgezonderd, overgenomen. Jongerius pochte bij P&W dat ze Mark Rutte al heeft overgehaald een quotum voor vrouwen in topposities in te stellen. Het CDA is nota bene een actieve sponsor van de positieve discriminatie beurs 'Diversity Works'. Wie, net als ik, denkt dat het tijd wordt voor de oprichting van een niet confessionele Anti-Feministische Partij, stuurt me maar een mailtje toe.

    H. R. Krol, Haarlem op 09-04-2008, 14:10

    Even praktisch bekeken: mijn baan is fulltime en daarmee bedoel ik minimaal 45 uur per week. Ik hoef bij mijn directeur niet aan te komen met een 4-daagse werkweek (mocht ik dit überhaupt willen en mocht ik het daarmee financieel kunnen redden, wat niet het geval is).Maar buiten dat, denkt de FNV nu werkelijk dat er een nieuwe arbeidsplaats bij mijn bedrijf ontstaat als ik 1 dag minder ga werken? En ook nog eens 1 voor 4 dagen? Hoe redeneren deze dames eigenlijk?

    Philip, Rotterdam op 09-04-2008, 14:09

    Ik vraag me af hoe ze dat willen regelen voor de alleenverdieners en de alleenstaanden. Moeten die dan ook inleveren? Met een baan van 36-40 uur heb je als alleenverdiener vaak net genoeg/net te weinig om een beetje leuk leven te kunnen leiden. Beperk dan de samenverdienerswerkweek tot 60 of 70 uur.Frans

    Frans, Enschede op 09-04-2008, 14:09

    De vakbonden hebben zich de afgelopen jaren niet bezig gehouden met de beroerde situatie van professionals in zorg en onderwijs. Ook de slechte kwaliteit van technische opleidingen (mbvo/mbo, vraag het een willekeurige werkgever in de metaal) heeft Jongerius c.s. geen slapeloze nacht bezorgt. Maar wel dit soort dwangmaatregelen voorstellen, waar niemand, werkgevers noch werknemers, alleenstaanden noch getrouwden of samenwonenden, mannen of vrouwen op zitten te wachten. Ik weet nu weer waarom ik al tien jaar geleden mijn lidmaatschap heb opgezegd. Waarom willen al die babyboomers toch de hele tijd ons leven regelen?

    Fred, Leiden op 09-04-2008, 14:09

    En dan mogen vrouwen in die ene dag per week vrijwilligerswerk, mantelzorg, huishouden en (oja dat is er ook nog) zorg voor de kinderen (+regelwerk voor oppas, dokter, consultatiebureau ed) op zich nemen? Ik heb nl het vage vermoeden dat deze taken niet door de helft zullen gaan...

    Anne, Leusden op 09-04-2008, 14:09

    Symptoombestrijding. Breek een lans voor voldoende, betaalbare, fatsoenlijke kinderopvang.

    Martijn Abrams, A'dam op 09-04-2008, 14:09

    Een sympathiek voorstel om man en vrouw gelijkelijk bij het arbeidsproces te betrekken. De diepgaande veranderingen die zich de laatste decennia in onze maatschappij hebben voltrokken vereisen rigoureuze maatregelen. Ik pleit voor de invoering van "werkweekinternaten" waar kinderen tot zo'n 16 jaar maandag t/m vrijdag dag en nacht worden ondergebracht. De dagelijkse hectiek zal voor de ouders een stuk afnemen en beide ouders kunnen zich serieus wijden aan hun baan, niet voor vier maar -als ze willen- ook voor vijf dagen per week.

    Ernst van Goor, Rotterdam op 09-04-2008, 14:09

    Ik hoop niet dat de aanbeveling van de FNV daadwerkelijk toegepast gaat worden. Dit zal ertoe leiden dat gezinnen met eenverdieners minder inkomsten krijgen, terwijl het eenverdienersmodel door een aanzienlijke groep mensen als ideaal wordt gezien om kinderen goed op te voeden. Veel werkgevers zitten trouwens ook niet te wachten op werknemers die er iedere week minstens een dag niet zijn. De arbeidsverdeling moet op een natuurlijke manier vorm krijgen en niet ten prooi vallen aan idealisme.

    Jasper, Arnhem op 09-04-2008, 14:06

    en toevallig vind ik het idee van FNV zo slecht nog niet. alleen: als je als zo werkend stel uit elkaar gaat, mag die man dan ook meer werken en die vrouw minder in het belang van de kinderen?

    t, m op 09-04-2008, 14:06

    Wat een grote onzin. Niemand verplicht vrouwen tot een deeltijdbaan. Integendeel, deeltijdbanen zijn moeilijk te krijgen, voor mannen net zo goed als voor vrouwen. Zal dat voor een vierdaagse werkweek anders zijn? Doe liever eens wat tegen het stigma dat mannen nog steeds krijgen opgedrongen als zij voor de kinderen thuisblijven en de vrouw werkt.

    Porcius, Gouda op 09-04-2008, 14:06

    In hoogconjunctuur is het niet handig om te beginnen met korter werken.Waarom gaan mannen in andere landen ook niet in deeltijd werken? Waarom moeten we allemaal meedoen met de rat-race? Alleen maar om meer te hebben dan een ander? Wat een onzin. Het kan trouwens heel vervelend zijn als man, om een vrouwelijke collega te krijgen. Aangehaald worden, je vrijheid kwijt raken, huilen moeten aanzien, afgunst van collega's verdragen, je moeten beheersen. Waarom zou je dat allemaal doen?

    Beter, Son op 09-04-2008, 14:06

    Laten we eerst maar zorgen dat mannen en vrouwen gelijke betaling voor hetzelfde soort werk krijgen. Zolang vrouwen nog vaak als 2erangs werknemers worden gezien, valt er m.i. nog nergens over te praten. Laten we dus eerst zorgen dat vrouwen als gelijkwaardig worden beschouwd. In werk en kerk. Laten we eerst zorgen dat elke man bereidt is de taken in en om het huis eerlijker te verdelen, handen uit de mouwen te steken - en dat niet alleen om het gras te maaien of de auto te wassen - zodat niet al het huishoudelijke werk en de kinderen op de vrouw neerkomt. Misschien wordt het nu eindelijk eens tijd voor evrouwcipatie voor de man en baas.

    Nelma, Rotterdam op 09-04-2008, 14:06

    Vroeger werd dit soort denken vooral beoefend door wat men toen noemde de "salonsocialisten". Die groep bestond vooral uit linkse intellectuelen die "het hadden gemaakt" en de band met het volk al een beetje kwijt was. Ook toen al werd "op niveau" ge-denktankt over de ideale wereld (vanuit de grote luie stoel).

    a.j.cornelese, arnhem op 09-04-2008, 14:06

    Zo'n Martijn de Wildt van een 'organisatieadviesbureau', het zoveelste, die exploiteerd ook nog eens een concept van gemakswinkels bij grote bedrijven als Shell waar je tegen gepast tarief heel modern via internet je overhemden kunt laten strijken en dergelijke. Over de grootte van dit bedrijf, dat ook aan catering doet en bij de KVK staat ingeschreven als Sodexo of sodexho b.v. kun je speculeren, maar het is zeker dat de Wildt, of zijn partner, met een wirwar van in totaal 17 stichtingen, verenigingen en bv's hun zaakjes goed geregeld hebben.

    H. R. Krol, Haarlem op 09-04-2008, 14:06

    Trouwens dat elitaire soort vrouwen als Pia Dijkstra hebt makkelijk lullen: de man (directeur van Schiphol komt thuis met minstens een € 500.000 per jaar. Voor haar zelf gaan alle deuren in Hilversum altijd open tegen riante gages en kan ze zelf haar voorwaarden stellen en ze hebben relatienetwerken waar Sinterklaas jaloers op zou zijn. Maar denkt u nu echt dat zo'n denktank voorzittende vrouw zich kan verplaatsen in een vrouw aan de lopende ban van Nedcar of een stratenmaker bij -4 graden? Maak maar eens een "werkelijkheidstank"" met als voorzitter Jan Lul en als voorzitster Katrijn Kut.

    Daan Spontaan, Bilzeke (B) op 09-04-2008, 10:31

    Het standpunt van P.Derks; 40 uur moet genoeg zijn om een inkomen te verwerven is m.i.juist. De productiviteit is alleen maar toegenomen, dus als je het al zou willen verdelen dan hooguit een twintigurige werkweek per persoon. Als je kinderen krijgt/hebt en de man zorgt voor het inkomen wat is daar op tegen. Als kinderen ´opvoeden´(oftewel ´opvangen´) zonodig uitbesteed moet worden omdat dat goedkoper is voor de staat dan gaat dat ten koste van de volgende generatie die wel de toekomstige belasting moeten opbrengen. Laten we juist minder gaan werken dan zullen vele werknemers of arbeiders met kinderen veel meer genieten

    p.gorpe, leiden op 09-04-2008, 10:29

    Sympathiek idee. Daar houdt het idee mee op.Het is luxe: teveel mensen komen amper rond van hun inkomen en werken daarom voltijds. Dus je moet je als man deeltijdwerk kunnen veroorloven: Dat kunnen heel veel mensen niet. En stel je voor dat we als mannen allemaal deeltijd gaan werken: dan wordt het dringen. Vrouwen willen voorrang, allochtonen willen voorrang, gehandicapten willen voorrang enzovoorts. En je hebt politieke stromingen die dat in wetten willen vastleggen. Tot de commissie gelijke behandeling zegt dat dat toch eigenlijk niet kan. En de werkgevers? Die nemen gewoon die kandidaat aan die ze nodig hebben.

    Ad van Wolferen, Amsterdam op 09-04-2008, 10:17

    Onze "regering"wil ons al opvoeden, nou haar van Jongerius weer!De meeste moeders van jonge kinderen zijn erg gelukkig MET die kinderen. Die paar jaar zou ik ze maar gunnen. Voor de kinderen zélf is het ook het beste.Moeten wij het weer beter weten dan de natuur?Het alternatief : een klein kind van 8-18 uur stallen tussen een hoop andere kleintjes, zelf naar een duf kantoor met maffe chef(fin)?Om de verdienste hoef je het meestal ook niet te doen. Uit eigen ervaring weet ik: parttime baan betekend einde carrière. Bij bezuinigingen vlieg je er het eerst uit. Vakbondsleden het laatst.Een Carrière eist leven voor de zaak: gezin op 2e plaats!

    CAREL VAN EEDEN, Landsmeer op 09-04-2008, 10:17

    Het lijkt me voor iedereen en alles beter, dat het traditionele rollenpatroon weer fiscaal aantrekkelijk wordt gemaakt. Als vrouwen dan buitenshuis willen werken, dan kan dat en het is natuurlijk hun vrije keuze en wordt niet noodzakelijk gemaakt om financiële redenen. Vrouwen kunnen er dan ook weer gemakkelijker voor kiezen, hun kinderen zelf op te vangen en op te voeden.Dat maakt kinderen gelukkiger en evenwichtiger en de opvoeding komt dan weer uit staatshanden. Minder verscheurde gezinnen en pubers, die rotsooi trappen uit chagrijn, omdat ze thuis niemand vinden, die hen emotioneel op kan vangen.

    J. Elsinga, Ermelo op 09-04-2008, 09:29

    We hebben een overspannen arbeidsmarkt en de FNV streeft naar arbeidstijdverkorting van mannen. Het is nu tijd voor looneisen, niet voor feministische hobby's. Ik heb mijn lidmaatschap opgezegd toen de FNV samen met de communistische partij tegen de neutronenbom ging protesteren. Ook dit gaat weer duizenden leden kosten.

    Johan Sterk, Amsterdam op 09-04-2008, 09:29

    Leuk idee, vooral als je man chauffeur is. Ze zien hem al aankomen!

    brenda, bemmel op 09-04-2008, 09:29

    Het woord 'moeten' klinkt altijd naar, maar het zou wel verstandig zijn mensen die bewust minder werken minder aanspraak op een uitkering te laten maken. Dan kiezen vanzelf meer mensen voor een min of meer volwaardige baan. Stop met het pamperen van thuiszitters en schaf per direct de aanrechtsubsidie af. Mensen die er samen voor kiezen dat er eentje thuis blijft, moeten dat onderling regelen, de staat mag daar niet meer voor opdraaien. Denk na voordat je je (kansen op een goede)baan bij de schroothoop zet!

    henk, den haag op 09-04-2008, 09:29

    Vroeger betaalde ik keurig abonnementsgeld aan het FNV. Maar sinds het 'denken' daar, ontspruit aan een z.g. 'denktank', gaat het natuurlijk volledig mis.Mannen moeten een dagje inleveren voor de vrouw.., hoe verzin je het, aangenomen dat de tank de beschikking heeft over gezond werkende hersenen. Ik betaal niet voor dergelijk pruts-denkwerk, dat is duidelijk.

    jiri, vlieland-oost op 09-04-2008, 09:29

    Beseft de FNV wel eens dat 20% minder werken ook 20% minder productiviteit betekent? En dat het effect dus 20% minder salaris is? Mogen vrouwen misschien zelf weten of ze willen werken=Of geloven ze nog steeds in het fabeltje dat de vakbond straffeloos geld van de "kapitalisten" kan afpakken om dat aan de "arbeiders" te geven? Ik heb nieuws: dat kan niet straffeloos (bedrijven trekken zich terug, werkloosheid ontstaat, etc.). En nog meer nieuws: die kapitalisten zijn hun eigen achterban (voorzover ze die hebben), via pensioenen. Het wordt tijd dat de macht van de vakbonden via de CAO´s wordt afgeschaft.

    Arjan Verhoeven, Utrecht op 09-04-2008, 09:23

    Ik krijg een beetje een allergische reactie van "mannen MOETEN werktijd inleveren" en "vrouwen MOETEN meer werken". Sinds wanneer bepaald de overheid waar ik mijn tijd aan besteed? Hoe willen ze dat ooit verplicht stellen? Ik krijg bijna letterlijk jeuk van dat betuttelen!

    Christa, Assen op 09-04-2008, 09:23

    Ik word nu toch echt een beetje niet goed.Moet...moet...en je eigen bloedjes?Ik ben het met haar eens als mannen dan ook eens per maand ongesteld mogen worden. En als mannen dan ook een postnatale depressie mogen krijgen. Waar is in dit land de vrijheid gebleven? Niet alleen de vrijheid van meningsuiting is verdwenen maar ook de vrijheid van keuzes maken hoe je je leven wilt inrichten. Ik vind dat een vrouw zich volledig MOET wijden aan het levensvatbaar maken van haar kinderen gedurende de eerste vier belangrijke jaren van dat kroost. Mannen kunnen dat beslist niet. Hebben heel andere hersenen en hormonen.

    Jaap Punter, Roermond op 09-04-2008, 09:23

    Misschien is het Women on Top, New Girls Network en al die andere bevlogen eigen belang - netwerken ontgaan dat er ook nog 2,5 miljoen alleenstaanden in NL zijn. Ga er maar van uit dat deze mensen helemáál niet zitten te wachten op dit soort regeltanterij! Het besluit om 4 dagen per week te gaan werken moet m.i. op vrijwillige basis worden genomen. Verder zie ik nóg een nadeel aan het voorstel van FNV: Dan worden twee inkomens van 32 uur per week de norm waar het prijspeil op is afgestemd. De tweeverdieners hebben de woningmarkt in 15 jaar zó grondig vergriept, probeer als eenpersoonshuishouden maar eens betaalbare woonruimte te vinden...

    koen, stationslaan op 09-04-2008, 09:23

    Ik dacht dat er in totaal meer gewerkt moet worden om de vergrijzing te kunnen betalen. De voorgestelde herverdeling van werk wat al wordt uitgevoerd helpt hierbij niets men wijst voor mij in de richting van doordouwende en doorgeslagen feministen.

    Bert, Heerhugowaard op 09-04-2008, 09:23

    Dit is allemaal veel te dwingend. Gelijkheidsbeginsel: twijfelachtig, maar vooruit. Gelijke beloning van iedereen, man en vrouw, voor gelijke prestaties: OK. Maar als het op zo'n manier wordt afgedwongen dat echte en potentiele moeders een dubbelrol moeten spelen: nee! Men moet hiermee een beetje oppassen. Het riekt naar ouderwetse halfbakken socialistische dwingelandij. Ik dacht dat de Nederlandse maatschappij daar toch wel overheen was?

    Hans B., Curacao op 09-04-2008, 09:18

    Wat een moeite om mannen en vrouwen gelijk te krijgen. Zij zijn niét gelijk; zij zijn verschillend. Dat is ook de aantrekkingskracht en zorgt voor nageslacht. Echte emancipatie is: laat mannen en vrouwen zélf beslissen hoelang zij willen werken en geef hen daartoe de mogelijkheid. Voorwaarde daartoe is: 40 uur werk moet voldoende zijn om een gezin financieel te onderhouden. Een andere mogelijkheid is een oud PvdA - idee: geef de thuisblijvende persoon(die zorgt voor de opvoeding van kinderen + die het huis onderhoudt)'n inkomen van de staat.

    P. Derks, Brunssum op 09-04-2008, 09:18

    Als verkoper bezoek ik klanten door heel Europa. Moet ik een dag eerder naar huis komen of de volgende week twee dagen minder reizen? Mijn collega heeft zeer specifieke kennis van programmeren (PLC) Welke vrouw heeft de technische opleiding om dit ook te doen? Zo zijn er nog honderden beroepen die een 5 daagse werkweek met zich mee brengen of een specifieke opleiding of ervaring vereisen. Als je jampotjes in dozen stopt, 7 uur/ dag, dan ben je gemakkelijk te vervangen. Vraag het eens aan een werkgever hoe hij het vindt om meer mensen in dienst te nemen (20%)Dit kost veel extra geld en verzwakt de concurrentie positie. "Wish - fool" thinking.

    John, Ede op 09-04-2008, 09:18

    Ik geloof dat die FNV danktank tamelijk heilloos bezig is . Dit soort zaken hangt af van soort werk en wat mensen zelf willen . Dát afdwingen zal tot niets leiden.

    g.agresti, tiel op 09-04-2008, 09:16

    Wat is dit voor een wereldvreemd geleuter? Om te beginnen zijn er genoeg mensen die niet samenwonend/getrouwd zijn. Moeten die ook dagen inleveren? Dat terwijl zelfs voor goede verdieners het op een enkel inkomen al een probleem is om een huis te financieren? Ze kunnen wat mij betreft opkrassen met dit idee. Niemand houdt vrouwen tegen om ook full-time te gaan werken. En onderhandel dan maar met de werkgever een vierdaagse werkweek of zo. Maar dit als generale maatregel doorduwen? Mij niet gezien.

    Peter Rutten, Haarlem op 09-04-2008, 09:16

    Een denktank van het FNV lijkt me nauwelijks een aanbeveling, en zeker geen garantie, dat de resultaten van het 'denkwerk' een verbetering inhouden van de werkverdeling en een rechtvaardiger samenleving in Nederland. Zodra socialisten zich met dit soort zaken bezighouden, kun je er donder op zeggen dat de zaak uiteindfelijk in het honderd loopt. Ik vermoed ook dat een meerderheid van de overgebleven nuchtere Nederlanders met een boerenverstand absoluut tegen zo'n voorstel is.

    Bukowsky, Santiago op 09-04-2008, 09:16

    Mannen behoren wat harder en langer te werken. Dat is goed voor hen!Vrouwen behoren meer tijd en liefde in hun gezinnen en buurt te steken.Dat komt de samenleving ten goede.Uiteindelijk kunnen vrouwen dan met succes en ondersteuning `herintreden` in de samenleving met veel levenservaring - die paar nieuwe bedrijfstrucjes kunnen zo worden aangeleertd!

    deJong, Vlaardingen op 09-04-2008, 09:16

    Tjonge, jonge, wat een diepzinnige aanbeveling van 'een denktenk van de FNV'. Bijzonder goed denkwerk heeft een uitzonderlijk creatieve aanbeveling opgeleverd. Wat jammer nou, dat de regering niet wil verdelen, maar het totaal wil opvoeren. Even vergeten, zeker?

    Quillem, Amsterdam op 09-04-2008, 09:14

    Prima, zolang iedereen kan kiezen. Deze maatregel moet niet afgedwongen worden.

    mgodh, buitenland op 09-04-2008, 09:14

    Onnozel plan van deze 'grote woorden regelclub'. Vrouwen werken minder omdat ze minder willen werken. Als de mentaliteit omslaat volgt de rest vanzelf.

    kees, ams op 09-04-2008, 09:14

    verder kunnen bedrijven ook roosters hebben zoals ziekenhuizen die ook in weekeinden doorgaan voor andere bedrijfstakken hoeft dat niet perse ook s'nacht's en dan zijn er ook veel minder file's doordat de werktijden veranderen door die roosters.maar dan is wel het einde van de zondags rust en daar zal christelijk nederland wel tegen zijn. maar er word al zo gewerkt. ook op zondag.

    a, b op 09-04-2008, 09:12

    moeilijk te realiseren als je alleen bent als je weinig verdient (modaal) als je goed verdient en je woont samen/getrouwd dan is de mogelijkheid er wel banen voor middenkaders van dagen van 4x9u zijn gewoon inmiddels juist de hoger betaalde banen geven die vrijheidverder de jeugd die thuis woont en weinig verdient? dit zal een hele moeilijke verandering worden in deze samenleving juist voor die laag betaalde arbeidersOPTIE maak van elke baan een gedeelde baan van 3,5 x 9 uur en zorg dat mensen dan genoeg verdienen breng vakantie terug met het tekort wat dan ontstaat en wie vakantie of vrij wil kan vrij bij kopen via cao's te regelen

    a, b op 09-04-2008, 09:12

    Wat een onzin weer! Er wordt weer helemaal niet aan gedacht of dat wel goed is voor het bedrijf, het milieu, en de baan zelf. Nog even en men gaat roepen dat mannen voortaan maar de borst moeten geven aan baby's. Ga je eens met nuttiger zaken bezig houden en laten vrouwen en mannen dat samen zelf uitzoeken, betuttelaars!

    Jan, Papendrecht op 09-04-2008, 09:12

    Wanneer gaat mevrouw Jongerius eens een andere baan zoeken? En welke FNV-ledenverzameling heeft ooit besloten dat hun voorzitter zich 80 procent van haar tijd met feministische projecten bezig houdt? Dat ze op televisie, tusen de opvliegers door, als private persoon haar ideeen over mannen en vrouwen ventileert is tot daar aan toe, maar sinds wanneer vindt het FNV emancipatie het belangrijkste in de wereld?

    H. R. Krol, Haarlem op 09-04-2008, 09:12

    Daar zijn de feministische vrouwenorganisaties weer..=>verwar gelijkwaardigheid niet met gelijkheid. Vrouwelijk zijn is een andere rol, met andere maatschappelijk posities tot gevolg. Deze posities zijn gewoon anders, niet meer of minder. Ontwikkel aub de kracht IN je vrouwelijke rol, dan word je misschien weer sexy.

    Vandeoudestempel, Drenthe op 09-04-2008, 09:12

    Prima idee, maar ik vraag me af of het werkt. We willen heel veel vrouwen aan het werk hebben, maar de vrouwen om mij heen zitten helemaal niet zo op die 4 dagen werk te wachten. Met 2 of 3 dagen werk is het al een heel geregel voor opvang. Daarnaast zijn er ook een heleboel vrouwen, die gewoon niet meer willen werken dan ze nu doen! Er bestaat ook nog zoiets als je kind zelf opvoeden. En laten we wel zijn, ook dat is erg belangrijk. Overigens kan dat bij die allebei 4 dagen werken wel een goede toevoeging zijn voor de opvoeding van de kinderen. Die worden dan tenminste 2 dagen in de week door allebei de ouders opgevoed!

    Chantal, Dronten op 09-04-2008, 09:09

    De groeten voor ze. Ik bepaal niet voor vrouwen hoe lang zij moeten werken, en vrouwen bepalen niet hoe lang ik ga werken, zo simpel is het. Als vrouwen carriere willen maken, moeten ze daar een prijs voor betalen. En die prijs heet: langer werken.

    Peter, Zaandam op 09-04-2008, 09:09

    Plaats een reactie

    U hebt geen naam ingevoerd.

    U hebt geen woonplaats ingevoerd.

    U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

    U hebt geen reactie ingevoerd.

    Uw reactie is te lang.

    Gebruik maximaal 650 tekens. U heeft nog 650 tekens. Lees ons reglement

    Stuur artikel door

    Verstuur dit artikel naar

    U hebt de naam van de ontvanger niet ingevoerd.

    U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

    Uw gegevens

    U hebt de naam van de zender niet ingevoerd.

    U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

    counter
    Polderpeil

    Moeten mannen minder werken om vrouwen een betere kans te geven?

    Nee

    71 %

     
    Ja

    29 %

     

    Totaal aantal stemmen: 1824

    Ga naar het polderpeilarchief

    Dossier

    Ideale Banen

    Je zoekt een uitdaging, je hebt idealen en je wilt iets betekenen voor andere mensen. Daarover gaat Ideale Banen. Het nieuwe zaterdagkatern in Trouw is voor werknemers en werkgevers, met verhalen uit de praktijk en interessante rubrieken.

    Dossier

    DSB bank

    In dit dossier vindt u alle artikelen over de DSB-affaire: over het imagoprobleem van DSB, de uitspraken van econometrist Pieter Lakeman, de excuses van bestuursvoorzitter Dirk Scheringa en het uiteindelijke faillissement van de bank.