Ga direct naar de content

Nieuws
6 januari 2009
Van onze verslaggever

Eerste kroeg voor rechter wegens rookverbod

Roken

Roken

De eigenaren van café De Kachel in de stad Groningen moeten maandag voor de economische politierechter verschijnen, omdat ze roken in hun café hebben toegestaan.

Het is de eerste rechtszaak sinds minister Klink (Volksgezondheid) op 1 juli vorig jaar het rookverbod invoerde.

De zaak zal maandag waarschijnlijk niet inhoudelijk worden behandeld. De kroegeigenaar wil aan de rechter uitstel vragen omdat hij pas sinds gisteren een advocaat heeft kunnen vinden. In het Dagblad van het Noorden zei de uitbater vanochtend dat hij pas op oudejaarsdag een dagvaarding kreeg om voor de rechter te verschijnen.

De Kachel heeft zich in de media geprofileerd als 'rookcafé' en actie gevoerd tegen het rookbeleid. Eind december heeft de Voedsel- en Warenautoriteit vijftig horeca-bedrijven in Groninbgen gecontroleerd. Twintig cafés waren in overtreding en kregen een boete. In één café in Groningen is toen voor de zesde keer geconstateerd dat er werd gerookt.

Minister Klink heeft afgelopen november besloten bij de handhaving van het rookverbod in de horeca gebruik te maken van de Wet op de Economische Delicten. Toen is afgesproken dat controleurs van de VWA in ieder geval proces-verbaal zullen opmaken in die gevallen waarin horecaondernemers reeds tweemaal of vaker een bestuurlijke boete is aangezegd. Ook is bepaald dat er zaken voor de economische politierechter worden gebracht. De officier van justitie kan een geldboete eisen tot een maximum van € 18.500, al dan niet in combinatie met een voorwaardelijke stillegging. De strafeis hangt af van de aard en omstandigheden waaronder de overtreding is geconstateerd.

© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.

Reacties (56)

Het grootste probleem zijn de kroegen die zich niet houden aan het rookverbod. veel kroegen klagen dat er minder klanten komen , dat komt dus door de kroegen die zich niet aan de regels houden . omdat de mensen daar " mogen 'roken gaan ze daarheen en niet naar de kroegen die zich netjes aan der regels houden . waarom gaan de kroegen die zich aan de regels houden, niet gewoon de kroegen aangeven die zich er niet aan houden. inplaats van te proberen roken weer toe te laten.

Als alle kroegen zich aan de regels houden dan bljven de klanten ook bij hun favo kroeg en kunnen dus niet naar een andere gaan waar ze wel mogen roken,

mvg marcel

marcel, Groningen op 13-05-2009, 20:24

ik ben niet roker ,maar heb nog nooit last gehad van t roken in een restaurant
En het rokerige kroegje op de hoek ... dat is pure charme die bij t drinken van een biertje of borrel hoort
Ik ben fel tegen t feit dat mensen die zijn gestopt met roken nu de rokers t liefste afmaken , terwijl ze zelf ook jaren bij die garde hoorden.
Mensen tegenwoordig meer last hebben van kwaaltjes dan vroeger , terwijl er toen ook gerookt werd
Nou dan zakt mijn broek er van af
Zoals eigenlijk van dit hele land mt zijn regels en betuttelingen


monica, emmeloord op 26-03-2009, 11:23

laat de minister maar ens gaan kijken wat er werkelijk mis is hier bij ons in kerkrade zijn er al cafe's faliet door dat rookverbod.dus weer mensen in de ww, door dat rook verbod een cafe is niet van de staat maar van de uitbater, dus ze kunen alleen maar adviseren. en dat verhaal van personeelsbescherming is larie. als ze wat willen verbieden dan moet alles maar verboden worden. en dat verhaal van dat je longkanker krijgt van roken is niet eens bewezen kanker heeft een ieder in zijn lichaam maar bijn de 1 komt het naar buiten en bij de ander niet. dus weer lekker roken in de kroeg

leon, kerkrade op 26-02-2009, 17:44

Ik ken een leuk voorbeeld
hier in eibergen is in 2005 een restaurant opgericht genaamd: De Eetkamer. In dit restaurant mocht toen der tijd al niet gerookt worden. Dit restaurant heeft al die tijd slecht gelopen. En als ik dan vroeg aan iemand: waarom gaat u daar niet eten. Tja daar is het niet gezellig, en nu word de niet-roker pissig omdat ik tijdens het eten 4x opsta om even te gaan roken.

als ons wordt verteld dat we niet meer mogen roken. dan vind ik dat alle dikke mensen verplicht naar de sportschool moeten. Dat Mc Donalds verboden moet worden. Dat alle slechte chauffeurs met de trein moeten. Maar deze dingen worden niet verboden

Marijn, Ebergen op 02-02-2009, 17:12

Heerlijk die café's zonder rooklucht. Eindelijk thuiskomen zonder te stinken naar rook! Absoluut zeker dat er minder jongere mensen gaan roken! Wat is er fijner dan een goede gezondheid?! Volhouden nu!

José, Horst op 02-02-2009, 08:52

Weten jullie wat het probleem is en dat er een simpele oplossing hiervoor is?
Ik rook zelf, maar gewoon GEEN tabak meer verkopen in Nederland, probleem opgelost!!! MAAR dat doet die eikel van een Klink niet, nee natuurlijk niet, wat dacht je van al die inkomsten.
"nee, IK BEN TOCH NIET GEK" zo is het toch, meneer Klink.
Hypocriet noemt men dat. Geen verkoop = geen rook meer, waar dan ook.
Maar daar beginnen ze in Den Haag niet aan.
Geld is heilig.

Marcel Thonen, Arnhem op 16-01-2009, 12:43

het is totaal van de zotte dat een kroegbaas verantwoordelijk is
of zijn gasten wel of niet roken.waar zijn we mee bezig in dit land,
als ik te hard rijd op de autoweg,dan is de autoweg eigenaar daarvoor toch ook niet verantwoordelijk,maar moet ik zelf de prent betalen. simpel toch.
een ex roker die het altijd fijn vond,
aan de bar met een cigaret in de mond

j.schutte, dalfsen op 14-01-2009, 19:40

Het antwoord op, de vraag "waarom geen rookvrije kroegen naast kroegen waar wel gerookt wordt?" is heel eenvoudig: omdat de uitbaters , zelfs die die meerdere kroegen hadden, die kans de afgelopen decennia aan zich voorbij hebben laten gaan - en daarmee ook 10-25% van de potentiele klanten, of op zijn minst enig bewijs
dat er geen markt voor zou zijn.

Uiteraard staat het de rokers volkomen vrij om een vereniging op te richten die voor rookkroegen pleit (en die mogen er van mij ook best komen)

Ronaldo, nijmegen op 13-01-2009, 16:59

Grote onzin dat rookverbod.Alleen IK maak uit of er in mijn huis( lees kroeg) gerookt word.En NIET de overheid die van regeltjeszucht niet meer weet wat t moet bedenken.

J.Harkema, Zwolle op 13-01-2009, 09:40

Laat de rokers maar roken.

LAAT ZE ZELF OOK DE KOSTEN BETALEN DIE DAAR DE GEVOLGEN VAN ZIJN!

Laat mij buiten de kosten!

Laat ze maar buiten staan maar niet voor de kosten.

Bob, Kortenhoef op 13-01-2009, 07:33

Ik ben gestopt met roken afgelopen zomer nadat ik al jaren klachten had. Ik heb nu weer lucht, ik ben niet meer benauwd en heb geen rokershoest meer. Wat heeft het ontzettend geholpen dat ik in de kroeg niet meer mocht roken.Ookal ben ik een stevige roker geweest ik ben blij dat het niet meer mag in de kroeg.Ik besef wel dat het voor mensen die gewoon door blijven roken een pittige maatregel is, maar ik denk ook dat als ze diep in hun binnenste kijken inzien dat roken een slechte gewoonte is en dat het antirookbeleid dus mee helpt aan een gezondere manier van uitgaan.Mijn vriend die nog wel rookt, rookt inmiddels veel minder hier door ;o)

Missyan, voorthuizen op 07-01-2009, 19:04

Wat een angst en agressie komt er naar boven als je verslaafd bent.

Doppie, Zwolle op 07-01-2009, 19:04

Ook bij ons in de Filipijnen, net als in meer Aziatische landen, mag nergens gerookt worden en niemand klaagt in dit land. De rokers passen zich gewoon aan. Dat is het probleem in Nederland. De rokers hebben al te lang ongestraft hun gang kunnen gaan, de lucht voor de niet rokers verpest en moeten zich nu aanpassen. Dat vergt tolerantie en dat hebben deze verslaafden niet. Alles moet wijken voor hun verslaving. Ab Klink, gewoon grote straffen geven dan is het probleem binnen 1 jaar van de baan. Verder geen discussie voeren over ruimtes, rookplaatsen etc. Moet dan maar in de horecawet worden opgenomen. Geen ruimte, geen vergunning.

peter, Philippines op 07-01-2009, 19:03

Het is mij een raadsel waarom het in Nederland niet kan zoals in Zwitserland. Daar is de hele horeca rookvrij vanaf de opening to 9 huur s avonds. Daarna mag in de zaken die dan nog open zijn gerookt worden. Dus niet-rokende ouders (al dan niet met kinderen) die uit eten willen, gaan wat vroeg zodat ze voor 9 uur het restaurant hebben verlaten. En rokende eters maken een reservering voor na 9 uur. Iedereen tevreden. Laat het maar aan de Zwitsers over om een pragmatische oplossing te vinden die geen hoge investeringen vergt en ook geen omzetverlies veroorzaakt. Maar ja .... wij hebben hier die afschuwelijke bemoeial Klink.

Kramer, Amsterdam op 07-01-2009, 19:02

Ik snap echt totaal niet waarom hier in Nederland alles geregeld moet worden door de overheid
Het barst hier van de regels waar niemand iets van snapt ook de uitvinders zelf
zou er niet een soort PIM op kunnen staan die hier een eind aan kan maken

Frans, Vught op 07-01-2009, 19:01

Naar mijn mening is er één goede oplossing, café's waar wel en waar niet gerookt mag worden. Dan kan iedereen zijn keuze maken. Ik vind het belachelijk dat anderen uit maken hoe ik dien te leven, vind dat gewoon een vorm van terreur. Ik weet ook wel dat roken niet gezond is, maar als je als niet-roker in je auto stapt weet je ook niet of je die wel weer levend zult verlaten.

Jan Hamer, Didam op 07-01-2009, 19:01

In restaurants ben ik VOOR het rookverbod. In de rook je zitten eten is echt onsmakelijk.
In cafe's vind ik het een ander verhaal. Natuurlijk is het lekker om niet stinkend naar rook thuis te komen. Natuurlijk is het gezonder om niet te roken en niet mee te roken.
Ik dacht echter dat het beginsel was om een rookvrije werkplek te bieden. Nu dus ook aan het horeca-personeel. Maar als je nou een eenmanszaakje hebt, en zelf rookt, lijkt me dat roken niet zo'n issue moet zijn. Wat moet je nou als roker met een rookvrije werkplek. Als je niet wil roken, wacht je gewoon even met opsteken.

Saskia, HENGELO op 07-01-2009, 17:30

Stop met die verbodjes..............
iedereen heeft hersenen om te denken.
Men zal de vraag va de overheid heus wel eens een keer uitvoeren
maar op hun eigen tijd.
En bovendien, de overheid heeft altijd de accijnze
die het roken opbracht heel fijn gevonden.
Vanwaar hun ommekeer?

Melody

melody, Deventer op 07-01-2009, 17:29

Roken moet in het kader van de volksgezondheid verboden blijven worden. Hoeveel geld claimt deze risicogroep niet op de kassen dat we te vergeven hebben om normaal zieke mensen weer beter te maken? Wanneer zo'n risicogroep kanker of een met roken gerelateerde ziekte oploopt moeten ze daar maar zelf voor opdraaien en niet een derde ermee lastig vallen. Maar dat gebeurt dus wel en om te beginnen moeten wij daarvan af volgens het principe dat de veroorzaker moet betalen.

Jan Servaas, Nieuwegein op 07-01-2009, 17:28

Wat kunnen wij Hollanders toch zeuren. Hier in GB is het gewoon een feit en daar leggen de meesten zich bij neer.
Het is toch ook niet sociaal geaccepteerd dat junkies hun fiks moeten kunnen krijgen, dus waarom vind iedereen dat we recht hebben om onzelf dood te roken? Of (als ik dan toch bezig ben) drinken?

Ik ben 25 en vind het heerlijk dat ik de kroeg in kan zonder kotsmisselijk van de rook te worden.

Renee, Birmingham, UK op 07-01-2009, 17:27

waarover gaat dit eigenlijk allemaal, laat horeca uitbaters een keer zelf beslissen of ze nu wel of niet rookvrij worden. rookvrije uitbaters zullen en mssn goed bij varen anderen slecht maar laat ons nu toch eens stoppen met beslissingen maken voor anderen. Iedereen heeft een stel hersenen gekregen waarmee hij beslissingen kan maken en daar moet hij of zij dan maar persoonlijk de gevolgen van dragen.

Zo vind ik persoonlijk dat het dringend tijd wordt dat vb. rokers voor hun extra medische kosten gaan betalen. en dat omwonende van een luchthaven stoppen met klagen over geluid zij kochten immers een huis aan een luchthaven.

thomas, delft op 07-01-2009, 17:16

stop nou eens met die overheidsbetutteling en laat de ondernemer zelf kiezen wat hij wil: een rookvrije kroeg OF eentje waar wel gerookt mag worden. En dit middels een bord bij de ingang heel duidelijk zichtbaar aangeven. De cafebezoeker is zelf mans genoeg om zijn keuze te maken waar hij dan wel of niet naar binnen gaat.

Oma weet het beter, Sexbierum op 07-01-2009, 17:15

Er zijn in het leven een heleboel dingen die ongezond zijn: roken, te veel drinken, autorijden, te vet eten, te weinig bewegen en nog veel meer. Moet dat dan allemaal door de overheid verboden worden?
Niet rokers zullen aanvoeren dat ze last hebben van mee roken, maar wat te denken van dronkelapen die je pad kruisen, automobilisten die aanrijdingen veroorzaken, een persoon van 150 kg. naast je in het vliegtuig etc.
Ik heb zelf geen problemen met niet-roken, maar vind het te ver gaan dat ondernemers niet zelf mogen bepalen of er al dan niet gerookt mag worden in hun kroeg. Laat ze een duidelijke aangeven of het wel of geen rookcafé is.

Leen, Strijen op 07-01-2009, 17:15

@ Fons Nijpels:

"Niet-rokers behoren NIET te worden gediscrimineerd en dus overal onbelemmerd toegang te hebben."

Hoezo 'gediscrimineerd'? Dat woord hadden ze beter ook kunnen nomineren als woord van het jaar.. Te pas en te onpas wordt het gebruikt, zoals ook door u. Discriminatie heeft hier niks mee te maken. En mocht dat wel zo zijn, denk u dan eens in: een niet-roker mocht voorheen elke kroeg in en had nergens beperkingen, had zelf de keuze om een andere kroeg te kiezen waar niet gerookt werd. Een roker vandaag de dag heeft géén keuze. Dus om in uw denkpatroon te redeneren: Het is de roker die nu wordt 'gediscrimineerd'.

Bas, Brummen op 07-01-2009, 12:56

iedereen heeft 't recht om een puinhoop te maken van zijn/haar EIGEN leven , maar niemand heeft .t recht om een puinhoop te maken van ANDERMANS leven. naar een cafe gaan is geen verplichting,maar een vrije keuze,dus indien ik wenst te roken in een cafe,zal ik graag de keuze hebben in rook en nietrook cafe"s. dat is de vrijheid die ik al jaren had, en nu mis! de uitbater moet de vrije keuze ook hebben om van zijn rookcafe een nietrook cafe te maken en anders om.
vraag: wanneer krijgen wij een kauwgom verbod????//////

chrisis, arnhem op 07-01-2009, 09:31

Gaan we nu de snelheidscontroles en de boetes daarop ook maar afschaffen! De snelheid wordt massaal overschreden. En zo kan ik nog wel meer van dit soort zaken gaan opnoemen. Als iets onbeheersbaar lijkt te worden, dan is het wel zaak om e.e.a. eens onder de loupe te nemen. Mogelijk hier en daar wat bijstellen, maar ik geloof niet dat het rookverbod categorisch aan de laars wordt gelapt!

Hans van der Eerden, Uden op 07-01-2009, 09:31

Iedereen loopt maar te zeiken over dat roken in die kroegen,accepteer het nu gewoon eens dat je niet meer mag roken in de kroegen dan is het geneuzel gauw voorbij en hoor je er over 6 maanden niemand meer over.

Koelewijn, Bunschoten op 07-01-2009, 08:32

Grote bewondering voor de reactie van Patrick uit San Diego, California. Ik raad iedereen in gewetensnood of die het moeilijk heeft met regels en regelgeving in het belang van iedereen deze zorgvuldig te lezen.

Bukowsky, Santiago op 07-01-2009, 08:27

@ TORBEYNS Fernand, 06-01, 20:52 : voor het rookverbod in NL was er geen kridietcrisis, nu wel! Het schijnt ook dat het door het rookverbod harder gaat vriezen...

Peter, Roosendaal op 07-01-2009, 08:27

een reactie op
Fons Nijpels, Rotterdam op 06-01-2009, 19:27

Over gediscrimineerd gedrag gesproken. Niet rokers hebben volgens jou wel recht maar rokers niet discrimineer je daar de rokers niet mee

wappie, hilversum op 07-01-2009, 08:27

verkopen mogen we wel vervolgens moeten we rokende klanten de deur wijzen en politie spelen iedere dag weer tegen je vaste klanten vertellen en dat is ruim 80 procent dat er niet gerookt mag worden,hypocriet toch vervolgens mag je met de weinige klanten die niet roken wachten tot je failliet gaat omdat je geen omzet meer maakt dan ga ik liever strijdend ten onder aan deze belachelijke wetgeving en laat gewoon roken toe. wiet roken word gedoogd maar een sigaar of sigaret in de horeca ho maar is het volgende verbod een verbod op de verkoop van bier?????

lenssen, spaubeek op 07-01-2009, 00:43

Ik werk in Londen en hier is in alle pubs het roken verboden, niemand zeurt erover en het is nog steeds gezellig. Wie wil roken gaat naar buiten (doe ik zelf soms ook) en maakt daar weer nieuwe vrienden.
Ook in bijv. Italie en Ierland werkt het wel.
De Nederlandse kroegen die zich blijven verzetten voeren een achterhoede gevecht en dat gaan ze uiteindelijk bezuren. Heel stom. Als iedereen het rookverbod accepteert is het zo over en wordt de kroeg weer gezellig.

Marc, Londen op 07-01-2009, 00:43

ik hoop de rechter een eerlijk en rechtvaardig uitspraak doet, de kroegbaas NIET vervolgen. maar ab klink veroordelen, hij is naar mijn menig fout, hij maakt misbruik van zijn macht.nederland is een democratie, dit is hij wel even vergeten, niet dan.
een ieder moet uitmaken, wat hij of zij in zijn eigen horecabedrijf wil exploiteren, en wie daar niet mee eens is, ga er dan niet naar toe. voor wie daar wel voor kiest, is daar dan van harte welkom.
DIT IS DEMOCRATIE, HEER AB KLINK,baas in eigen tent.als er in uw huis niet gerookt wordt, ok dat maakt u uit. houd er dan wel rekening mee dat er weinig vrienden komen,o sorry u heeft er ook geen 1

stoffers, ysselsteyn op 07-01-2009, 00:43

Het rookverbod is in California al jaren van toepassing. Niemand klaagt er over en het is heerlijk om als niet roker naar de kroeg te gaan. Bijkomend voordeel is dat je ook niet vreselijk naar de rook stinkt zodra je het café verlaat.

Aan de rokers het goede advies om toch eens te stoppen met roken. Kijk eens om je heen en zie hoeveel gezondheidsproblemen het roken veroorzaakt. Het heeft mijn vader twee hartaanvallen een nog een hoop bijkomende klachten gekost om dan toch uiteindelijk te stoppen. Natuurlijk is het je eigen vrije keuze, maar is het het nour echt wel waard? Grijp de kans, zet door en geniet van de rest van je leven.

Patrick, San Diego, CA, USA op 07-01-2009, 00:43

Ik ben het er volledig mee eens dat de belangen van de niet-rokers en zeker die van hen met aandoeningen als astma voorop moeten staan. Wat me echter, ook als niet-roker, mateloos irriteert is de botheid van de wet en haar toepassing; alleen de belangen van de niet-rokers tellen. Naar oplossingen waarin ook de roker "aan zijn trekken" komt heeft de wetgever niet gezocht, bang om als politiek incorrect te worden gezien kennelijk. Ik kan me heel goed voorstellen dat rokers zich gegriefd voelen. Met alles en iedereen wordt in NL rekening gehouden. Maar niet met rokers dus.

Bergsma, Deventer op 07-01-2009, 00:42

De stelling vind ik niet goed: Wel of Niet het rookverbod afschaffen. Een UIZONDERING op dit starre rookverbod voor kleine kroegen, net als in buurlanden Duitsland en Belgie, is gewenst. Restaurants en discotheken rookvrij met evt een aparte rokersruimte.

flits, assen op 07-01-2009, 00:42

Hallo allemaal,

Waarom worden de bedrijfen die 30% minder omzet hebben ondersteund en kroegen die 30% minder omzet draaien krijgen niks? Waarom zitten de niet rokers bij de rokers in de rookruimte? omdat het zo gezellig is daar. Waarom waren en voor het rookverbod geen rook vrije cafe's? Omdat daar niet van te leven is. Waarom zouden rookvrije cafe's nu dan wel overleven? Waarom worden ilegale drankschuren wel toegestaan of in het Nederlands gedoogt? Waarom mogen we wel met zijn alle wiet roken maar geen sigaret? Kan een minister mij of een buitenstaander dit uitleggen?

Gerrie, Gendringen op 07-01-2009, 00:42

voor het rookverbod inging was er van ziekenhuisbacterie geen of nauwelijks sprake nu met het rookverbod zijn 30% van de patienten besmet met ziekenhuisbacterie.

TORBEYNS Fernand, Tiensebaan 14 B/3461 MOLENBEEK WERSBEEK op 06-01-2009, 20:52

Ik heb een hekel aan verboden. Roken hoort in een cafe, net als harde muziek in een disco. Roken in een eetgelegenheid vind ik een heel ander verhaal omdat daar het hoofddoel eten is.
Mensen die niet tegen de rook kunnen moeten niet naar een cafe gaan, je gaat toch ook niet naar de disco als je een hekel hebt aan harde muziek??

Japie, Zwolle op 06-01-2009, 19:27

De traagheid vh justitiele apparaat is weer eens verbluffend.

papa, Barendrecht op 06-01-2009, 19:27

Hoogste tijd voor ferm optreden tegen deze georganiseerde wetsovertreders. En desnoods SLUITEN die handel. Niet-rokers behoren NIET te worden gediscrimineerd en dus overal onbelemmerd toegang te hebben.

Fons Nijpels, Rotterdam op 06-01-2009, 19:27

Achterhaalde discussie.
In Nederland en europa.
Het is achter de feiten aanlopen door terug te willen naar roken.
Roken is slecht, voor personeel en klanten.
Don Quichotte, vechten tegen windmolens.
Leg je d'r nou gewoon bij neer.
Over twee jaar hoor je er niemand meer over, alleen dat het al veel eerder had moeten worden ingevoerd.!!

albers, zwolle op 06-01-2009, 19:27

Achter ze aan, achter die luchtbedervers van de openbare ruimte.
Laat ze maar in schuilcafé's bij elkaar thuis kruipen die rookinhaleerders, de tijd van het gedogen is definitief voorbij.

Sjimmie, Amsterdam op 06-01-2009, 17:46

Wat ik niet begrijp is dat er in de 20 jaar voor het verbod nooit een niet roken kroeg of restaurant is geopend door niemand? als je de voorstanders moet geloven dan had dit toch allang gebeurd moeten zijn. Ook is het wetenschappelijk niet bewezen dat je van meeroken ook maar iets kan oplopen,we worden gewoon in de maling genomen, en wat is er nu zo moeilijk of zo vreselijk aan om en rokers en niet rokers gelegenheden toe te staan?
eigenlijk was dat voor het verbod al zo, gezien het niet verboden was om een niet rokers kroeg te beginnen, alleen is er geen markt voor en nu zijn plots alle gelegenheden voor niet rokers?

de Jong, Amsterdam op 06-01-2009, 17:44

Deze hele wet is een economische onrecht waarbij de grotere cafés die wel een rookruimte kunnen inrichten concurrentievoordeel hebben t.o.v. kleinere cafés die dat niet kunnen. Ook het opdringen van een rookvrije werkplek daar waar dat niet gewenst is door de werknemers en werkgever, is dictatuur en niks anders. Er zijn nu genoeg niet-rokers cafés voor de niet-rokers, laat de kleine buurt cafés in hun waarde.

hans sch, amsterdam op 06-01-2009, 17:44

Ik juich het rookverbod voor de horeca helemaal toe. De restaurants zijn daarmee al een klasse beter geworden. Dus dat is een stap vooruit. Een kroeg heeft een heel ander karakter, een rookverbod hier is een stap achteruit. In een kroeg moet je kunnen drinken, lol maken en roken. De gezondheidszorg gaat gewoon veel te ver. Nederland wordt daarmee een land van verboden. Zonder de kroegen af van dit verbod, geef ze de ruimte en eigen keuze. Ik ben zelf ex-roker en vind het inmiddels vreselijk vies, maar wil niet de ander helemaal beknotten. De anti-rook lobby schiet helemaal door met betrekking tot kroegen. Waar is in Nederland de nuance nog??

Jack Libertas, Utrecht op 06-01-2009, 17:41

Waarom mag roken (niet goed voor de gezonheid) niet in een cafe, maar eten en drinken wel volop.
Waarom niet: Wel en NIET rookgelegenheden ?

jan,smilde

j.buitenga, smilde op 06-01-2009, 17:38

Vooral voor alle mensen met een luchtwegaandoening, zoals astma, is dit verbod een zegen!
Eindelijk kan ik als astmapatiënt gewoon naar een restaurant of café gaan zonder benauwd te worden en vroegtijdig (piepend en hoestend) weg te moeten vluchten. De egocentrische en kortzichtige "vrijheid" om te roken zorgt ervoor dat mensen met een longaandoening (en al diegenen die rokers gewoon vies vinden stinken) die openbare ruimtes niet kunnen betreden zonder daar (soms ernstige) gevolgen van ondervinden, daardoor bijv. zelfs op een EHBO belanden. De ervaringen in o.a. Noorwegen en in Ierland met rookvrije horeca blijken positief uit te vallen.

J.J. Elshout, Utrecht op 06-01-2009, 17:38

Wel eens een nietroker in een gezellige kroeg gezien?

g.de boer, wolvega op 06-01-2009, 17:38

Geachte redactie
Het komt mij voor dat de wetgever de gezelligheidssfeer niet begrijpt, die er ontstaat, wanneer er gerookt wordt in cafe's. Indien de wetgever consistent is en alle shops en andere gelegen-heden zou verbieden en ook daadwerkelijk sluiten, waar soft-en harddrugs worden verkocht,zou er wellicht meer begrip zijn. De overheid wil aan dat "vermaledijde" sigaret, pijpen sigaarroken met al-leen tabak en geen andere stuf, ook nog verdienen,door steeds hoge-re accijns op te leggen.Tegelijk wordt de roker buiten de deur gewerkt. Dat is erg veel "van het goede" van deze wetgeving. De sancties zijn in geen verhouding tot het "delict".

J. Elsinga, Ermelo op 06-01-2009, 17:32

Het hele verzet tegen het rookverbod wordt gevoed door de Nederlandse eigenschap om elk overheidsvoorschrift onmiddellijk te bestrijden als het niet in de kraam past. De "alles moet kunnen" generatie heeft inmiddels de eerste generatie volwassen nakomelingen afgeleverd, dus de komende 40 jaar kunne we onze lol nog op.
Landen als Ierland, Engeland, Spanje zijn ons tot voorbeeld bij de naleving van het rookverbod.

Dick Boogaard, Brielle op 06-01-2009, 17:32

Het is een foute wet van een foute minister met foute overwegingen.
Trouwens waarom moeten we een rokende castelein met rokend personeel, zonodig een rookvrije werkplek opdringen?
En als er dan ook nog rokende klanten op af komen, wat is dan eigenlijk het probleem?
Of zien we hier een gereformeerde 'taliban-dictatuur'aan de einder gloren? Moeten we allemaal gezond naar het paradijs?
Niet-rokers hoeven toch niet naar een rookkroeg?
Het is net als met de verplichte zondagssluitingswet.
Gelovigen hoeven toch niet op zondag te winkelen, maar laat ten minste nietgelovigen hun vrijheid, dit wel te doen.

Herman N., Amsterdam op 06-01-2009, 16:23

Mensen die niet willen dat er in kroegen wordt gerookt, zijn duidelijk nooit of heel zeldzaam een cafe binnengegaan. Roken hoort net zozeer bij een café als drinken. Wie dat niet wil, mag daar wegblijven. Maar nu lijkt het erop dat de antirookmaffia alleen maar in kroegen komt om te controleren of er wel of niet gerookt wordt. Wat een in-en-in zielige, onverdraagzame mentaliteit! Past helemaal in de stijl van onze hypocriete, bedilzieke regering. Voor alle duidelijkheid: ik rook niet. Maar als ik naar een kroeg ga, dan mag daar van mij gerookt worden bij de borrel. Proost!

Anders, Baarn op 06-01-2009, 16:23

De kroegen moeten wat mij betrefd volhouden, er is zojuist in Nederland voor meerdere miljoenen euro's geinvesteerd in rookruimtes. Omdat de café's niet falliet willen gaan. op het moment dat Klink dat ook afschaft. Is de nederlandse horeca kapot. De nietroker gaat niet in een cafe zitten waar het niet gezellig is. Maar wil niet tussen de roker gaan zitten. De oplossing: een rookruimte.. voor de mensen die hun sigaretje lekker willen roken, mag dat in de rookruimte. De roker heeft zijn sigaretje en u heeft gewoon een ongezellige kroeg.

lang leve de rechtstaat Nederland

Marijn Heinen, Eibergen op 06-01-2009, 16:22

Volhouden, maar een enorme fout die er gemaakt is, zijn die rookruimtes. Dat is zo halfslachtig en zorgt voor oneerlijke concurrentie. Rookruimtes toestaan zonder tegenmaatregelen te treffen voor hen die dat niet kunnen, is waanzin.

Afschaffen die Rookruimtes !!!

drapoer, amsterdam op 06-01-2009, 14:58

Het valt te betwijfelen of de Wet Economische Delicten hier wel van toepassing is.Het geheel doet erg veel aan een construktie denken om een slechte wet toch toegepast te krijgen.Dat zal betekenen dat er tot voor het Hof van Europa geprocedeerd zal moeten worden.

pellinkhof, genneton op 06-01-2009, 14:58

Plaats een reactie

U hebt geen naam ingevoerd.

U hebt geen woonplaats ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

U hebt geen reactie ingevoerd.

Uw reactie is te lang.

Gebruik maximaal 650 tekens. U heeft nog 650 tekens. Lees ons reglement

Stuur artikel door

Verstuur dit artikel naar

U hebt de naam van de ontvanger niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

Uw gegevens

U hebt de naam van de zender niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

counter
Polderpeil

Veel kroegen negeren het rookverbod. Moeten we het maar weer afschaffen?

Ga naar het polderpeilarchief

Polderpeil

Veel kroegen negeren het rookverbod. Moeten we het maar weer afschaffen?

Nee, het is zaak om nu door te zetten.

56 %

 
Ja, het verbod blijkt in de praktijk toch niet te werken.

44 %

 

Totaal aantal stemmen: 3484

Ga naar het polderpeilarchief

Commentaar

Cohen kan verbinden als zijn leiderschap ook democratisch is

Hoewel de politieke aanvoerders in ons bestel meer aan gewicht hebben gewonnen dan goed is voor de democratie en henzelf, hebben de partijleden over de keuze van die aanvoerders feitelijk niets te vertellen.

ephimenco

Wettelijk niet haalbaar

Sylvain Ephimenco

’Wilders is goed voor Nederland’ schreef Ayaan Hirsi Ali afgelopen weekeinde. Waarom? Omdat hij de onvrede en de woede kanaliseert. Zoveel onzin in zo weinig woorden. En ook nog uit de pen van Ayaan.

Film

Movies that Matter Festival

Amnesty International en de gemeente Den Haag verzorgen elk jaar een 'mensenrechten-festival': Tientallen speelfilms, talkshows en debatten met internationale gasten. Trouw zet elke dag twee uitgebreide filmbesprekingen en trailers online.

Klein Verslag

Demjanjuk? Alweer?

Demjanjuk? Weer Demjanjuk? Hier op deze plaats, terwijl de lente in aantocht is, en mannen macht en aanzien afstaan om meer bij hun kinderen te zijn, nu alles dus zachter wordt?

Van Moskou tot Medan

Jelle – wordt achtervolgd in Moermansk

De chauffeur merkte als eerste dat wij achtervolgd werden. We waren op een drukke weg gaan staan om een shot van de stad Moermansk te filmen, waar wij een aflevering over het Russische leger aan het maken waren voor de VPRO.

de zin van Alexander Pechtold, politicus

Gelooft u ook in het leven vóór de dood?

"Hans van Mierlo, de vorige week overleden oprichter van D66, zei altijd: ’Ik ben agnost, maar ik doe er al jaren niets aan.’ Dat vind ik een mooie verwoording. Eén van de hardnekkige vooroordelen over D66 is dat de partij antireligieus is.

Trouw op tv

Dros bij Schepper & co

Lodewijk Dros belicht het nieuws van afgelopen week bij het NCRV-programma Schepper & co. Hij praat over de werkwijze van Cohen, Gordon bij de eo en geheimhouding van de paus.

Get Microsoft Silverlight

Trouw Video

meer video's
Leerlingen in debat met Aboutaleb
weekblog | Kraneveldt

De acceptatieplicht

Wat doe je als je niet meer gebonden bent aan het coalitie-akkoord en je hebt goede hoop dat ook de VVD het wetsvoorstel voor een acceptatieplicht zal steunen, zodat er een meerderheid voor is? Dan ga je er dus voor!

vanvelzen

Yes, we Cohen

„Het worden interessante tijden”, besloot politiek connaisseur Hans Goslinga onlangs zijn rubriek in deze krant, waarin hij filosofeerde over een liberaal-progressieve coalitie.

schouten

Vaderland

Ook Job Cohen kiest voor het vaderschap en het gezin: opvoeden, corrigeren, de boel bij elkaar houden.

Natuurdagboek

De cupidale heggemus

Ze vallen niet op, ze zijn klein, grijs met bruin en ze leven heimelijk in struiken en heggen. Behalve als de winter op zijn laatste benen loopt.

Film

Filmrecensies

Bekijk de recensies van de nieuwste films in de bioscopen

Dossier

Hostie-affaire

Door de weigering van de hostie aan een openlijke homoseksuele man in Reusel ontstond een rel. Activisten protesteerden tijdens eucharistieviering in de Bossche Sint Jan.

Trouw Printboeken

Wim Boevink - Klein Verslag, nu gebundeld verkrijgbaar

Het populaire dagelijkse verslag van Wim Boevink is nu gebundeld. De colums verschenen eerder in Trouw en op onze website.