Ga direct naar de content

Duurzaam
30 oktober 2009
redactie groen

AH wil wet duurzame producten

’Rijk moet biovoeding afdwingen’

Supermarktreus Albert Heijn vindt dat de overheid een doorbraak moet forceren in de markt voor biologische en fairtradeproducten. Gebeurt dat niet, dan blijft duurzaamheid in voeding een marginaal verschijnsel.

Pogingen van de grote spelers in de supermarktwereld duurzaamheid op een hoger niveau te brengen zijn tot op heden gestrand. Volgens Albert Heijn kan de markt zelf niet voor een doorbraak zorgen. Zonder aanzienlijke initiatieven van de overheid gekoppeld aan afdwingbare regels zal duurzaamheid in voeding onvoldoende van de grond komen. Een supermarktconcern, hoe groot ook, lukt dat niet, zegt Simone Hertzberger, hoofd kwaliteit van Ahold Nederland. Ook supermarkten samen zullen volgens haar niet slagen om een echt grote stap naar duurzaamheid te zetten.

De oproep van AH is opmerkelijk omdat het bedrijfsleven niet happig is op meer regels. Internationaal gezien zijn grote supermarktconcerns als Ahold, Carrefour en Tesco onderling al jaren bezig om gezamenlijke regels op te stellen waaraan leveranciers – boeren en handel – moeten voldoen. Dan gaat het bijvoorbeeld om eerlijke handel, de inzet van steeds minder chemie, dierenwelzijn en minder en slimmer transport. Daar komt geen overheid aan te pas. Sterker nog, de overheden laten dit soort zaken graag aan ’de markt’ over.

AH heeft met zijn onlangs geïntroduceerde puur & eerlijk-etiket alle duurzame keurmerken onder één noemer gebracht, om de verwarring bij de consument door al die keurmerken weg te nemen. „Wij hebben daarmee het voortouw genomen om het de consument makkelijker te maken duurzame producten te kopen”, zegt Hertzberger. „Het blijft echter een druppel op de gloeiende plaat. Ons voorbeeld moet worden nagevolgd. Het onlangs gesloten convenant tussen supermarkten en overheid over duurzame voeding draagt daaraan bij, maar het blijft te weinig. Wil je een echte stap zetten en duurzaamheid uit de niche halen waarin ze nu toch zit, dan is er wetgeving nodig.”

© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.

Reacties (33)

Albert heeft met zijn prijzenslagen alle dingetjes die ik nou lekker vond in de winkel laten vervallen en vervangen door iets schraals. Ze hebben wel gelijk dat het allemaal niet zo vlot met de diffusie van bio, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het concern er ook niet bepaald geschikt voor is om het tot grote bloei te brengen. Tijd voor een nieuwe naam in supermarkt-land?

kees de komkommer, rotterdam op 29-01-2010, 23:41

AH is de afkorting voor Abominabele Handel(duurzaamheidscriteria). Dit durf ik zo scherp na meer dan 30 jaar lange ervaringen op dit gebied met dit concern te stellen. List en bedrog, fraude, misleidingen, alle zijn bij dit concern gebruikelijk geweest en als ik nu lees dat juist zij een wettelijk kader wensen dan is dit alsof Beëlzebul de duivel wil uitdrijven. De wereldhandel kent geen moraal omdat de wereldburger zich in de laatste decennia van deze criteria steeds verder verwijderd heeft.

Redczus H.Jurgens , Leeuwarden op 02-11-2009, 13:54

Tip voor allen, maar vooral AH marketingafeling zelf : kijk de film FOODinc http://www.foodincmovie.com

Woody, Amsterdam op 02-11-2009, 13:54

Waar AH er via lobby niet in is geslaagd om wettelijke normen rondom Bio/Eko/Fairtrade enzovoort te versoepelen gooit men het nu over een andere boeg. Erg doorzichtig. AH handelt niet in biologische producten vanuit een biologisch gedachtegoed, maar vanuit een economisch gedachtegoed, de verkeerde insteek. AH wil de wereld niet verbeteren, maar zo goedkoop & snel mogelijk marktaandeel veroveren in dit segment.

Frank, Arnhem op 02-11-2009, 13:43

Beste mensen,AH speelt een spelletje! Als zij een eerlijke vergoeding zouden betalen, waarvoor gewerkt kan worden is alles te koop, juist als er ook meer kosten voor gemaakt moeten worden om duurzaam te produceren. Maar AH heeft het liever bij wet geregeld, dan zegt ze gewoon met het wetboek in de hand: Zo moet het, wij betalen er niet meer voor! Dan vraag ik u: is dat eerlijk, duurzaam? Koop maar liever bij de slager of de groenteman... U moest eens weten hoe men te werk gaat aan de inkoop kant, heel anders dan het poeslieve gedrag richting de consument, dat kan ik u verzekeren!

Aat, Hasselt op 02-11-2009, 10:30

AH, maak van de kritische punten die hierboven staan genoemd een boodschappenlijstje voor de komende jaren, en ga wel door op dit pad. Heel belangrijk dat de private sector zelf de overheid ter verantwoording roept. En jullie zijn een hele grote keten die echt verschil kunnen maken. Het werd tijd! Mensen die in deze sector werken weten al jaren dat het in NL - waar mensen vooral denken met hun portemonee en sommigen volslagen onterecht over een ecologische sovjetrepubliek durven spreken.....-, niet werkt zonder overheidssteun om uit de vicieuze cirkel van te hoge kosten te komen. Heleen, Amsterdam

Heleen, Amsterdam op 02-11-2009, 10:30

Duurzaamheid en fair trade gaan niet samen met een keiharde prijzenoorlog tussen supermarkten. Welke producent krijgt zo nog een 'eerlijke' prijs voor zijn producten? Zolang dit niet verandert, is praten over duurzaamheid en fair trade een goedkope verkooptruc.

Agaath Schreuder, Bloemendaal op 02-11-2009, 10:30

Hoe zou het zijn, als men bij AH eens begon met het aanschaffen van producten zonder transvetten, en zonder palmolie die op onverantwoorde wijze is geproduceerd. Scheelt een hoop. Plotseling zijn de pelpinda's in AH zakken verpakt, en dus duurder dan in de eerdere ES verpakking. Eerst wordt de prijs van flinterdun gesneden broodbeleg pijlsnel maar stapsgewijs verhoogd van ?1,29 naar ?1,79, om niet veel later zo nu en dan eens bij wijze van lokkertje te worden verkocht voor ?1,49. bovendien zit er veel te veel suiker en zout in. Om van die onnodig grote plastic verpakkingen maar helemaal te zwijgen. AH biologisch? Laat naar je kijken AH.

pinkel, thuis op 02-11-2009, 08:55

Ordinaire poging van AH om haar strategische positie tov haar leveranciers verder te versterken en een groener imago te kweken.
Leveranciers hebben nu namelijk reeds de mogelijkheid om zelf hun producten "fair" te laten verklaren, zoals Campina bijvoorbeeld onlangs deed.
De huidige -- indirecte-- behandeling door AH van haar leveranciers zoals bijvoorbeeld melkveeboeren en kwekers is een schoolvoorbeeld van unfairness.

bd, kaag&braassem op 02-11-2009, 08:26

A H is alleen maar uit op handel zijn groente komt meest van ver .In bio vleeswaren zit meest een niet eko ingredient. Als biologisch gebruiker omdat ik niet anders kan heeft A H in de grootste super niet wat ik nodig heb .Als AH eerlijk is zou de super moeten krimpen i.p.v.groeien alle onnodige ballast eruit!!

M v Doorne, Spijkenisse op 01-11-2009, 16:31

Ik kom nagenoeg niet meer bij AH, was een erg trouwe klant voor meer dan 43 jaar!

IK kom nu bij Dirk. Waarom? Fair trade en bio producten zijn prima, veel keuze ook maar voor mij erg belangrijk er wordt efficiënt gewerkt door het personeel. Leidinggevende sturen adequaat aan er wordt goed gewerkt. Personeel is ook klantgericht, loopt mee als je iets vraagt.

Bij AH vind ik het een rotzooi en vaak ook smerig in de schappen, onaardig personeel, personeel dat privé gesprekken voert op de werkvloer, niet op de klant let en erg traag werkt.
Nee Dirk is voor mij de nieuwe supermarkt en daarnaast de Lidl, want ook zij hebben fair trade producten.

Ineke, Amsterdam op 01-11-2009, 13:27

Als AH zo begaan is met dit onderwerp waarom zie je daar niks van terug in haar huismerken en dan vooral het merk euroshopper. Dit is een van de oneerlijkste merken die er in de Nederlandse supermarkten te koop is.

Vogens mij is AH een voorloper in het standpunt wij bieden het alleen maar aan, maar de verantwoordelijkheid ligt bij de koper, als die het niet wil moet die het niet het kopen.

Als AH begaan is op dit onderwerp laat zij dan maar eens haar deuren open voor verschillende NGO's op dit onderwerp. AH wil nooit met NGO's samen werken en dat zegt veel over een instelling.

R., Utrecht op 01-11-2009, 11:26

Duurzaamheid, AH, krijg je niet door je vlees vol te spuiten met vocht alleen als doel om het 'vlees' (of bundeltje vocht, bij elkaar gehouden door wat vlees) zo goedkoop mogelijk te krijgen/houden. Niet volspuiten, het vlees tegen een reële prijs aanbieden en dan wordt het vlees maar duurder. Gevolg: mensen kopen en eten minder vlees. En da's niet erg. En ondertussen krijgt de klant ook weer kwaliteit. Je kunt dus wel roepen, maar "verbeter de wereld, begin bij jezelf" is ook op AH van toepassing. Het is sowieso verdacht als een bedrijf als AH dit soort zaken roept.

Jos, Monster op 01-11-2009, 11:12

Albert Heijn was vroeger een van de pioniers van biologisch eten. Intussen is het aanbod flink verschraald en doe ik mijn boodschappen liever bij de Dirk die een veel groter aanbod heeft aan Fair Trade en biologisch. Albert Heijn zet op de paling (!) 'Wij zetten ons in voor duurzame visserij': een lachertje. Ook Tony's Chocolonely ligt bij hen niet in de schappen en bij Dirk wel als een van de eersten. En het Puur en Eerlijk-etiket van AH ziet er vreselijk geitenwollensokkerig uit met die leverkleur. Met de inzet van Albert Heijn, de klantenkring en het reclame-budget kunnen ze duurzaam zo mainstream maken.

Elisabeth, Amsterdam op 31-10-2009, 22:05

Ik zie meer in een wet die er voor zorgt dat een boer niet de marktprijs ontvangt voor zijn product maar gewoon de kostprijs en dan wel een kostprijs waar alle kosten (klimaatverandering, bodemvervuiling, dierenwelzijn etc) meegenomen wordt. Doe je dat, dan komt de kostprijs van melk uit op ca 55 cent.
CDA-kamerlid Atsma stelde een parlementaire enquete voor om te onderzoeken waarom de kostprijs niet betaald wordt. Dat lijkt me een goede ontwikkeling. Laat Atsma maar bij AH beginnen: Zaanse hoeve melk staat voor ca 55 cent in de winkel. Albert Heijn kan morgen beginnen om melkveehouders de kostprijs te betalen. Puur en Eerlijk heet dat!

Kees van Veluw, Renkum op 31-10-2009, 22:04

Van Herk,

Helemaal mee eens: regionaliseren en daarmee is ook de rol van de supermarkt beperkt, wat de gewone groenteboer weer een kans geeft.
Dit is wat de consument vraagt. En kan de marge tussen teler en consument weer tot normale proporties worden teruggebracht.
Zelfde geldt voor de zuive. Wie heeft 30 soorten toetjes met een hoop kunststofingredienten (incl. nanogemodificeerde, waar niemand iets vanaf weet). Maar nee daarin vindt AH&Co in de VWA een medestander, want boerderijzuivel moet aan strikte eisen voldoen, waar alleen de industriele zuivel kan voldoen.

Jan, Noordoostpolder op 31-10-2009, 22:04

Gewoon weer terug naar flessenmelk, en andere zuivel in glas van de melkboer.
Volgens eigen zeggen doet AH alles volgens de wens van de consument. Nou dan.
Kan ook die waanzinnige verpakking en voorbewerking van groente en fruit stoppen.

Anders moet de overheid inderdaad dat verpakkingsmateriaal vele malen duurder maken.

Jan, Noordoostpolder op 31-10-2009, 22:04

AH wil een monopolie voor voeding en drank en er meer aan verdienen.
allochtone verkopers word de nek omgedraaid

hans schnepper, Amersfoort op 31-10-2009, 22:02

Complimenten aan de reclame-afdeling van Albert Heijn. 'n Volkomen ongevaarlijk idee en hoppa: uitgebreide gratis advertorials.
Ongevaarlijk idee? Ja, natuurlijk. Deze regering van fanatieke neoliberalen gruwt bij het idee van welke regulering dan ook, dus AH kan veilig dit idee opperen.
En dat geneuzel over de groene sovjetrepubliek. Tja. Ik zou wel willen dat die er kwam. Maar los van wat ik wil: als je geen biologische spullen wilt kopen, dan koop je die toch niet? Als je de bio-industrie zo fantastisch vindt, dan werk je toch gewoon mee aan die dierenmishandeling? Als je gif in je eten zo gezond vindt, keuze te over.

Peter Zwitser, Amsterdam op 31-10-2009, 17:45

Ik ben benieuwd hoe die wet er volgens Albert Heijn uit zou moeten zien. Subsidie lijkt me niet zo nodig, de elektriciteitskosten bij AH zijn nog fors te drukken door de koel- en vriesmeubelen standaard af te dekken ipv open kasten. Die marge kan dan gebruikt worden voor het bevorderen van duurzame producten.

Ook ben ik benieuwd naar de manier waarop AH Eko en FairTrade bij elkaar wil brengen. Ik zou zelf graag een FairTrade achtig systeem voor Europese boeren zien.

Tot slot vraag ik me af wanneer Albert Heijn zich aansluit bij het Wal-Mart initiatief voor een Sustainability Consortium. Zie:
http://www.sustainabilityconsortium.org/

Krispijn Beek, Rotterdam op 31-10-2009, 15:00

Kortom: AH let weer eens op de kleintjes en wil een groene subsidie om nog meer winst te kunnen maken.
Wel met een grote roeptoeter de zogenaamde prijsverlagingen aanprijzen maar niet diezelfde toeter gebruiken om terloopse, soms wekelijkse prijsverhogingen door te geven: waarom vertrouw ik de goede bedoelingen van AH toch nooit?
Vreemd hé, die achterdocht?

R. Peters, Rotterdam op 31-10-2009, 13:52

AH en een idiote paradox. Waarom kunnen boeren niet gewoon direct hun producten aan de omliggende supermarkten leveren, net als in Frankrijk ? Een goed werkend systeem met superverse producten uit je eigen omgeving. Wie wil dit nu niet. De tijd is voorbij dat we in de zomer 'spruitjes' eten. AH: ga eens op kursus bij SLOWFOOD in eigen land of in Italie. Daar heb je de Overheid totaal niet voor nodig. Verantwoorde marktwerking heet dat. Tsja en dat dan misschien de inkopers van AH geen brutosalaris van 70.000 euro /jaar verdienen dat is dan jammer. De crisis heeft ons geleerd dat ALLES mis is.

van herk, frankrijk op 31-10-2009, 13:51

Fair trade en duurzaam zijn tegenstrijdige begrippen en kunnen dus niet onder 1 label gebracht worden. Als we een duurzame samenleving willen dan moeten de productie- en consumptiegebieden zo dicht mogelijk bij elkaar liggen. Vanwege de groeiende wereldbevolking moeten we ook streven naar zoveel mogelijk opbrengst per hectare landbouwgrond en dus naar een intensieve landbouwsector. Dit is weer in strijd met de stimulatie van biologische producten in Nederland. Samenvattend: onze manier van voedsel produceren verdient een grondige discussie en niet de simplistische benadering die ons vanuit de oud-groene hoek wordt opgedrongen.

Jasper, Arnhem op 31-10-2009, 13:51

Ah is er klaar voor, nu de rest van de wereld nog.

puur en eerlijk toch, al die publiciteit? gaan we zegeltjes sparen voor het regenwoud? mogen we bij besteding van [veel] euro's een boompje planten of een mus adopteren?

ik koop nog maar een diervriendelijke biefstuk, bij een echte slager.

aad, rotterdam op 31-10-2009, 12:32

En om toch een beetje voorbeeld te geven gaat AH vanaf heden: het zout in huismerk erwtensoep/vetspek/ham etc meer dan halveren. Zal het assortiment worden uitgebreid met flink wat soorten boter en kaas en zullen deze produkten een banuskortinh=g van 5% krijgen.
HA HA AH

R Coenen, Amsterdam/Tirgu Mures op 31-10-2009, 12:32

Zie het AMAP project in Frankrijk. Boeren bieden hun gewassen lokaal aan, de gewassen zijn te koop op de boerderij. De Franse regering ondersteunt dat, maar wanneer gebeurt dat in Nederland? Dat is investeren in duurzaamheid en biodiversiteit. De aarde kan uitrusten in de winter en het uitputten van de grond door eenzijdige landbouw vermindert. Voor informatie: www.ecolonie.org of www.omslag.nl of www.resau-amap.org De laatste site is in het Frans, maar informatie is ook in het Engels te vinden. Biologische landbouw kan de wereldbevolking voeden, maar hoeveel mensen kunnen er op aarde wonen? Die vraag heeft een mondiaal gesprek nodig.

Toos Tomaat, Breda op 31-10-2009, 12:31

Heel goed van AH, maar met het CDA in de regering blijft het vechten tegen de bierkaai.

Sonja, Utrecht op 31-10-2009, 12:30

Nou, dit vind ik nogal bizar. AH die een prijzenslag aangaat en daarmee de consument prijsgevoeliger maakt. AH die als de beste leveranciers onder druk zet om tegen de laagst mogelijke prijs te leveren. AH die nog steeds heel veel winst maakt. Ik vind dit echt een heel goedkoop bericht van deze grootgrutter. Interessant wel om met mijn leerlingen over te spreken. Het ultieme falen van de markt???

Jan, Arnhem op 31-10-2009, 12:23

Een prima idee, meer grote Supermarkten zoas Jumbo/Super De Boer, Digros/Bas zouden dit moeten volgen.

Weer een bewijs van de kwaliteit van AH/AH-XL supermarkten, ga zo door !!

Een trouwe klant,

Hans Bodaan, 's-Gravenhage/Zoetermeer op 31-10-2009, 12:19

Wie werkelijk denkt dat een sticker met 'puur & eerlijk' iets te maken heeft met de werkelijhkheid, wil bedrogen worden. AH poogt uiteraard op deze manier de concurrentie uit te schakelen. Zoals Philips met het verbod op de gloeilamp een nieuwe markt heeft aangeboord. En inderdaad, De Witt heeft het bij het juiste eind: op weg naar een ecologische sowjet-republiek. Ik zou voor de zekerheid maar een paar nieuwe broekriemen met heel veel gaatjes aanschaffen. Die zullen we hard nodig hebben de komende decennia.

Fred, Leiden op 31-10-2009, 12:19

Ik vind dat een prima idee van Albert Heijn. Biologische en fairtradeproducten mogen best meer gestimuleerd worden. Dat komt ten goede aan milieu, onze gezondheid en een rechtvaardiger wereld. Uiteindelijk is dat ook goed voor onze portemonnaie. De schadelijke effecten van het gebruik van giftige stoffen in de landbouw worden uiteindelijk ook door ons betaald, via de belastingen om gif uit het milieu op te ruimen en via de alsmaar stijgende ziektekostenpremies om de toename aan ziekten te bekostigen.

Wim Slooten, Nieuwegein op 31-10-2009, 12:17

Albert Heijn presteert het om in de meeste van de huismerk-biologische producten transvetten te verwerken. Dat vind ik in één woord: bizar.

Sandra, Amsterdam op 31-10-2009, 09:20

De zoveelste aanwijzing dat het klimaatsprookje alleen maar wordt gebruikt om de ecologische sovjetrepubliek in te voeren.

de witt, deventer op 31-10-2009, 09:12

Plaats een reactie

U hebt geen naam ingevoerd.

U hebt geen woonplaats ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

U hebt geen reactie ingevoerd.

Uw reactie is te lang.

Gebruik maximaal 650 tekens. U heeft nog 650 tekens. Lees ons reglement

Stuur artikel door

Verstuur dit artikel naar

U hebt de naam van de ontvanger niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

Uw gegevens

U hebt de naam van de zender niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

counter
Nieuws

Moeite met afscheid nemen

Afscheid nemen is het moeilijkste wat er is. Het was fijn, goede herinneringen, fijne tijd, je hebt je vermaakt en dan ... is het allemaal ineens over. Je moet zelf besluiten tot het nemen van afscheid, het is je eigen keuze.

Tuinrubriek

Wilde bijen gaan voor een hotelkamer met roomservice

Bijen leggen hun eitjes in zand, leem, gaatjes en spleten.

Het kan niemand zijn ontgaan dat het niet goed gaat met de bijen – dat is het slechte nieuws. Het goede nieuws is dat we daar zelf heel veel aan kunnen doen.

Opinie

Waar is mijn waddenlucht?

Zo, een bericht vanuit Ameland... Maar waarom ga je nou elke keer zo vroeg in het jaar naar Ameland? Een veel gehoorde vraag! Februari staat nou niet bepaald in het teken van op het strand liggen, genieten van de warmte en het normale toerisme op de eilanden.

Polderpeil

Mensen met overgewicht hebben een gebrek aan wilskracht

Oneens

51 %

 
Eens

49 %

 

Totaal aantal stemmen: 1709

Ga naar het polderpeilarchief

Advertentie

Platteland op de kaart

RBT Vechtdal-IJsseldelta en Bedandbreakfast Nederland hebben in samenwerking met plattelandopdekaart.nl alle plattelandsactiviteiten in de omgeving rondom het vechtdal, overijssel op de kaart gezet. Zoals alle bed & breakfast locaties van bedandbreakfast.nl

Groendebat

'Geef mensen ruimte om uit te blinken'

"Als je niet met hart en ziel van mensen houdt, word dan geen werkgever. Word dan ZZP-er." Dat stelde Jaap Jongejan, voorzitter van CNV.