Ga direct naar de content

Duurzaam
20 juli 2010
Ingrid Weel

Minder vlees eten gaat niet vrijwillig

Hier hangen rookworsten goed in het zicht. Volgens wetenschappers helpt dat niet om een ingesleten eetpatroon te veranderen.

Hier hangen rookworsten goed in het zicht. Volgens wetenschappers helpt dat niet om een ingesleten eetpatroon te veranderen.© FOTO MARCO HOFSTÉ, ANP

Nederlanders eten gemiddeld ruim 43 kilo vlees per jaar. Dat moet minder, maar dat gaat niet zonder dat de overheid daar harder aan trekt.

Mensen moeten minder vlees gaan eten, maar hoe krijg je ze zover? Vrijwillig zal dat niet lukken, menen Jan Staman, directeur van het Rathenau Instituut, en filosofe Marjan Slob. „Burgers voorlichten over de consequenties van hun eetgedrag, een tactiek waar de overheid nu voor kiest, is duidelijk niet voldoende.”

Staman en Slob schreven op verzoek van het ministerie van landbouw, natuur en voedselkwaliteit (LNV) een essay over de ethische vragen die het ministerie kan verwachten over voedsel. Dat was vooral bedoeld voor de interne discussie op het ministerie; het stuk ging niet naar de Tweede Kamer. Zij wijzen er in hun essay op dat de overheid voor ’een soort zacht paternalisme’ kan kiezen waardoor het voor burgers eenvoudiger wordt om gezond en duurzaam te eten.

Leg bijvoorbeeld het gezonde voedsel op plekken in winkels die de aandacht van consumenten trekken. Bevorder dat er minder grote porties worden aangeboden. En onderzoek eens goed hoe het beste gebruik kan worden gemaakt van menselijke neigingen en voorkeuren. Staman en Slob: „Keuzes moeten niet worden opgelegd of uitgesloten, maar voor de hand liggend worden gemaakt. Dat is een strategie die marketingdeskundigen al decennialang met succes volgen.”

Ook het Landbouw Economisch Instituut (LEI), onderdeel van de Wageningen Universiteit, is daar voor. „Er is nog weinig bekend over hoe en waarom mensen hun eetpatroon veranderen en welke rol cultuur daarbij speelt. Zo spelen naast voorlichting, inkomen en opleiding ook factoren als beschikbaarheid, presentatie, bereidingsgemak, labels en merknamen factoren een rol.”

Toch benadrukt het LEI in het deze maand verschenen rapport ’Vleesminnaars, vleesminderaars en vleesmijders’ vooral het belang van heldere voorlichting over de voor- en nadelen van het eten van vlees. Campagnes of andere initiatieven kunnen er volgens het LEI toe bijdragen dat mensen minder vlees eten gaan zien als een normaal en vanzelfsprekend eetpatroon. De overheid hoeft daarbij niet op de voorgrond te treden en bovendien, opperen de LEI-onderzoekers, is voorlichting waarschijnlijk effectiever dan een plotselinge confrontatie met een vleesbelasting.

Staman en Slob zijn echter van mening dat een campagne alleen niet genoeg is. Verandering van eetgedrag gaat zonder duidelijk ingrijpen van de overheid niet lukken, stellen zij. „Producenten zetten forse reclamemiddelen in om vraag naar hun producten te creëren, terwijl de vraag van consumenten naar duurzaam en diervriendelijk voedsel kennelijk spontaan moet ontstaan.” Het verbaast ze dat de overheid geen hardere middelen inzet.

Ze trekken een vergelijking met het rookverbod en het gebruik van autogordels. „Waarom gebruikt de overheid haar macht wel zodra de volksgezondheid of de leefomgeving in het geding is, maar niet bij het herstructureren van de voedselmarkt? Waarom verwijst ze dan steevast naar de vrije markt en de verantwoordelijkheid van burgers?” Volgens Staman en Slob kan dat niet langer. De vraag is volgens hen niet óf maar hoe de overheid in de voedingsmarkt zal interveniëren.

Het ministerie van LNV wil immers dat Nederland over 15 jaar mondiaal koploper is op het gebied van duurzaam voedsel. En de productie van vlees is niet erg duurzaam. Het LEI heeft berekend dat voor één kilo vlees drie tot vijf kilo plantaardig eiwit nodig is, zoals maïs en soja, waardoor te veel goede landbouwgrond wordt gebruikt voor de verbouw van veevoer. De Nederlander eet momenteel jaarlijks zo’n 43,5 kilo vlees. Dat is twee keer zoveel als in de jaren vijftig. Als elke aardbewoner gaat eten zoals de Nederlander, is er voor de productie van veevoer ruim driemaal zoveel grond nodig als nu.

In Nederland eet ruim een kwart van de mensen bijna dagelijks vlees. In het rapport ’Vleesminnaars, vleesminderaars en vleesmijders’ staat dat, als biologische producten tegen een lagere prijs worden aangeboden, mensen gaan twijfelen aan het imago van biologisch voedsel. Met als gevolg dat de prijsmaatregel niet of beperkt werkt. Bovendien zijn mensen zich bewust van de kleine rol die zij als individu spelen. Ze verwachten niet dat de bio-industrie verdwijnt wanneer zij vanaf vandaag een beetje meer gaan betalen, hoewel ze dat waarschijnlijk best willen.

Om de vleesconsumptie te laten dalen, zeggen de LEI-onderzoekers, zullen prijsprikkels weinig effect hebben. Uit studies naar prijsmaatregelen blijkt dat welvarende consumenten zich niet zoveel aantrekken van hogere of lagere prijzen. Veel gebeurt uit gewoonte. Zo is een bruine boterham met kaas al decennia het favoriete ontbijt van de meeste Nederlanders en zitten we nog steeds massaal rond zessen aan tafel. En hoe het voedselaanbod ook verandert, Nederlanders blijven hechten aan een mals stukje vlees op tafel.

© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.

Reacties (158)

jongens jongens is er ook een middenweg? waarom kunnen we niet met zijn allen kiezen voor fatsoenlijk vlees, vlees wat je eet en dat je daarna ook nog in de spiegel kunt kijken.

ik kan me niet voorstellen dat als je met 4 personen hebt zitten bbq-en van zo'n pakket voor een 10tje waar je tegenwoordig mee dood gegooit wordt voor( ze zouden het eens echt moeten doen!!)en je later op de avond je tandjes staat te poetsen dat je in de spiegel kijkt en trots bent op jezelf!

als je eerlijk bent is dat toch niet lekker bbqen??!

roos, deurne op 17-08-2010, 22:26

ik ben er helaas van overtuigd dat de gemiddelde mensch niet weet wat hij/zij eet en denkt dat hij/zij gezond en goed bezig is.
maar zou jij(de vleeseter die de bioindustrie sponsort) je kleine meisje van 8 mee durven nemen naar de stallen waar haar lekker goedkope schnitzeltje vandaan komt?

lijkt me niet verstandig, ze loopt accuut een trauma op en zal het beeld nooi meer vergeten....(misschien de ideale oplossing, schoolreisjes....te cru??? denk nog maar eens aan waar het schnitzeltje vandaan kwam...)

roos, deurne op 17-08-2010, 22:25

Gatverdamme, stukken dier opeten... hoe verzinnen ze het.

Job, Eindhoven op 13-08-2010, 21:13

De mens is inderdaad een omnivoor, dat houdt in dat ie -in tegenstelling tot vleeseters (katachtigen)- àl zijn
voeding uit "alles" kan halen. Vlees is niet per definitie gezond, maar geen vlees is zeker niet ongezond. Veel vlees is WEL ongezond en dieronvriendelijk en slecht voor het milieu en slecht voor de totale verdeling van al het voedsel. Want voor 1 kg vlees is o.a. heel veel water nodig. In biologisch(!) verkregen zuivel en eieren zitten genoeg dierlijke voedingsstoffen die het eten van vlees volledig overbodig maken. Maar men vindt het lekker en dan is het makkelijk te zeggen: Het is nodig voor mijn gezondheid en dat is mijn recht!

Marleen, Borculo op 10-08-2010, 17:50

43 kilo? Hoe komen jullie aan dit aantal? Het is veel meer, namelijk 85 kilo. Zie bijvoorbeeld http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=osncDsHsuOpbPREcBlBMHirwWlrwW.

Richard, De Bilt op 26-07-2010, 14:23

Jullie zijn allemaal om op te eten!! Jummie!

Urban Cannibal, Rucphen op 22-07-2010, 18:04

Over IQ gesproken, Einstein was vegetariër,zoals Tolstoï, doctor Schweitzer, Gandi, om eens een paar namen te noemen....

isa, groningen op 22-07-2010, 18:03

Om 21-07-2010 23:13 wordt KWEEKVLEES als oplossing aangevoerd.

Waar halen we de eiwitten vandaan om het kweekvlees te kweken?
Welke truukjes moeten er allemaal worden bedacht om het dezelfde structuur, dezelfde smaak, dezelfde bouwstoffen en vitaminen te kunnen geven. Hoe houden we het houdbaar?
En hoe houden we de mensen voor de mal om kweekvlees te gaan eten?

Wat betreft de voedingswaarde van vlees... Van alleen plantaardig voedsel en vitamine B12 (geproduceerd door micro-organismen) kan de gemiddelde mens gezond in leven blijven. Van ALLEEN vlees niet.

@rno, Amsterdam op 22-07-2010, 14:18

Om 21-07-2010 21:07 wordt gedacht dat dieren op grond grazen waar nauwelijks landbouw mogelijk is.... Hoeveel varkens gaan er in een stal, hoeveel kippen gaan er in een stal, hoeveel koeien gaan er in een stal? De gemiddelde boer heeft nog nauwelijks land. Gedacht wordt aan varkensflats.
Trouwens meer dan 90% van de wereldwijd verbouwde soja wordt gevoerd aan de dieren. Niet aan de mensen.

@rno, Amsterdam op 22-07-2010, 14:11

Als ik de weloverwogen reacties van de vegetariërs lees, en deze vergelijk met de reacties van vleeseters, waar nog geen seconde over lijkt te zijn nagedacht.... En dan zijn er mensen die beweren dat je van vlees eten een hoger IQ krijgt. Ha, ha, ha!

Sandra, Oosterbeek op 22-07-2010, 09:15

Moeten leeuwen/tijgers enzo ook niet eens minder vlees gaan eten?

Jozef, Betlehem op 22-07-2010, 03:19

Af en toe een stukje GOED vlees is gewoon lekker. Maar helaas is het meeste vlees wat gegeten wordt pure bagger. Los van het feit of je vegetarier bent of niet..... Bent u op de hoogte van al dat koelcelvlees wat de wereld overvliegt.... Ga maar eens Googelen; dan ga je vanzelf minder vlees eten. Ook omdat GOED vlees ONBETAALBAAR is. Supermarkten hebben nl geen goed vlees....Het beste kun je je eigen varken in je tuin of op je balkon zetten; lekker eten geven en vervolgens zelf slachten. Maar dat mag OOk al niet meer....van de industrie, gek he ?

van herk, frankrijk op 21-07-2010, 23:17

@Iris: goed idee, dat mensen met een ongezonde levensstijl zelf de kosten moeten dragen. Maar dan moeten mensen met een gezonde levensstijl - niet-rokers, vegetariers - ook opdraaien voor alle vervangingsziekten die ze oplopen omdat ze jaren langer leven. Dat gaat de gezonde mens geld kosten, niet de ongezonde.
Google maar eens op het woord vervangingsziekte.

M.Nieuweboer, Moengo Suriname op 21-07-2010, 23:16

En wat wordt het nieuwe taboe-voedsel na het vlees? Aardbeien buiten het seizoen, of sinaasappelen uit het verre zuiden? Allemaal slecht voor het milieu en de hongerige kinderen in Afrika, terwijl we toch ook best kunnen overleven op louter boerenkool en aardappelen!

Gerard van Wilgen, Bilthoven op 21-07-2010, 23:14

Het beste argument na al die ellenlange zeurderige reacties blijft die heerlijke rookworst zelf.

Bukowsky, Caracas op 21-07-2010, 23:13

Gezin, 3 van 4 vegetariër, zomaar omdat dat ook kan, 4de is nep vegetariër, eet stiekem wel vlees buitenshuis. Alle 4 prima opgeleid.
Wo++.

Hildibold von Hupfburg, wil niet zeggen op 21-07-2010, 23:13

De oplossing is simpel.
KWEEK VLEES ook wel bekend als invitro meat .
vlees laten groeien op cellen in een lab.
kan je best wel hamburgertjes van maken.

er zijn diverse vitaminen en stoffen die mensen goed uit vlees halen en vlees eten is een belangrijk deel van onze evolutionaire ontwikkeling geweest. vervangen ? kan je proberen maar neem dan wel vitaminen voor de zekerheid als je dat niet al deed...
geen vlees is een nobel streven. maar doe het wel met verstand
en laten we nu werken aan dat kweekvlees want dat lost veel problemen op en houd u lekker die kweek hamburger op het bord.
probleem opgelost
groet

vervoormijntijd, delft op 21-07-2010, 23:06

Ik denk dat iedereen het erover eens is dat we dieren met respect moeten behandelen, en dat we dieren op humane wijze moeten slachten. Ook moeten we het milieu niet teveel belasten en het gebruik van antibiotica terugdringen. Toch gaat een verbod op het eten van vlees veel te ver. En ik ben het ook niet eens met het artikel wat betreft te hoge vleesconsumptie, want iets meer dan 100 gram per dag is helemaal niet zoveel. Ook moeten mensen zich eens goed realiseren dat het eten van geen vlees nog slechter is voor het milieu dan het eten van een beetje vlees. Dit komt o.a. omdat dieren op grond kunnen grazen waar nauwelijks landbouw mogelijk is.

Kees Lor, Amsterdam op 21-07-2010, 21:07

De Wit, Deventer, wanneer mag je zèlf bepalen wat je wel en niet doet? Mensen vermoorden is verboden. Stelen ook. Terecht, denk ik. Waarom mag je wèl zèlf beslissen over het martelen en doden van dieren?

Vasthi, Utrecht op 21-07-2010, 21:04

Ach ja ...
Sommigen lukt het vanuit het verstand, anderen omdat de portemonnee het niet (meer) toelaat om meer dan één a twee keer per week iets van vlees te eten.
Weer anderen verdienen dik en gaan het liefst elke avond op tournedos jacht, ongeacht het risico dat ze op hun vijftigste dichtgeslibd zijn.
Dan heb je nog de (kracht)sporters die zweren bij een lapje vlees vanwege de "onmisbare" stoffen zoals eiwit en creatine.
Ik zeg laat het een ieders verantwoordelijkheid zijn en blijven, laat de (bio)industrie duurzaamheid en welzijn het hoogste goed maken en laten we aub onthouden dat de wereld de huidige situatie niet volhoudt.

Scherpmes, DB op 21-07-2010, 21:00

Er zijn hier mensen, die aangeven naar het buitenland te zullen gaan. Maak je geen zorgen, ook in het buitenland zullen stappen worden genomen. Niet alleen Nederland vindt het wiel uit.
-
Goed voorbeeld doet goed volgen.

@rno, Amsterdam op 21-07-2010, 20:59

Hier maken de mensen zich druk over betutteling. Ze weten kennelijk niet dat ze al tientallen jaren worden betutteld door een ongrijpbare ondemocratische financieël machtige instelling, die er nog veel geld aan verdient ook.
Onbewust worden jullie dagelijks beïnvloed om vooral vlees te blijven eten.
Reclame in de krant, op straat, op TV, op de radio. In kookprogramma's en in soaps. Jullie kunnen er gewoon niet aan ontkomen. En jullie kunnen je er ook niet aan onttrekken. Big Brother Vleesindustrie is watching you.
-
Voor de mensen die hier hebben laten blijken vlees lekker te vinden... eet smake-lijk.

@rno, Amsterdam op 21-07-2010, 20:58

@Viviane Ik volg het nieuws & ik zal ook niet beweren dat alles koek en ei is in de vleeswereld, het gaat mij er alleen om dat ik zelf wil uitmaken of ik vegetarisch eet of niet, en me de wet niet wil laten voorschrijven door het Rathenau-instituut.

de witt, deventer op 21-07-2010, 18:19

Wat een kinderachtige reacties lees ik hier zeg! Gebrek aan echte arumenten zeker. Viviane heeft gelijk, mensen willen geen goed doen en zijn bovendien erg chagrijnig.

Daarbij is echt goed lezen ook vrij lastig geloof ik. Ik heb het woordje ``VERBOD´´ namelijk helemaal nergens kunnen vinden hoor!
Vlees eten wordt ook niet verboden, net zo min als roken en overmatig zuipen. allemaal hartstikke legaal.

Gelukkig maar, mensen schijnen namelijk erg gehecht te zijn aan hun eigen behoeften, de belangen van anderen doen er niet toe.





Iris, Hoofddorp op 21-07-2010, 18:15

Er wordt gezegt dat dierenrechtenactivisten niets om mensen geven, maar hier in NL zijn mensen als de dood dat hun kilokanllers hun worden afgenomen terwijl in de Derde Wereld mensen sterven van de honger. Voornamelijk omdat ze worden uitgebuit door het westen.

Ik zal niet te veel van het onderwerp afdwalen, en eet, drink en rook rustig door, maar als u straks ernstig ziek wordt (wat ik niet hoop overgens) zou u dan zo vriendelijk willen zijn om de rekening zelf te betalen en die niet bij de belastingbetaler neer te leggen?

Iris, Hoofddorp op 21-07-2010, 18:14

Het zorgpakket wordt al zo uitgekleed ten koste van oa chronisch zieken, dus stel je voor dat je een beetje op je eigen gezondheid en op die van je kinderen zou letten.....

Iris, Hoofddorp op 21-07-2010, 18:14

De mens is wel degelijk een vleeseter. De mens eet zowel planten als dieren; de mens is een omnivoor. Zonder vitamine B12 gaat een mens uiteindelijk dood en vitamine B12 komt in de natuur alleen in dierlijke producten voor. En zoals ik eerder al zei, naast vitamine B12 kun je nog veel meer voedingsstoffen in vlees vinden die niet, of nauwelijks, in plantaardige producten te vinden zijn. Denk dan aan carnosine, carnitine, creatine, taurine en co-enzym Q10. Ook heb je nog vitamine K2 (MK4 vorm) en de omega-3 vetten DHA en EPA. Verder bevat vlees een veel beter opneembare bron van proteïne. Vlees is zeker niet per se slecht voor de gezondheid.

Kees Lor, Amsterdam op 21-07-2010, 18:13

Het conundrum:

Niemand wil nodeloos leed veroorzaken.
Vlees eten is een keuze.
Leed veroorzaken is een keuze.
Vleeseters veroorzaken nodeloos leed.

Simpel? Helder? Oh ja.

Victor Helsloot, Breda op 21-07-2010, 18:12

@hans

Als je denkt dat er linkse propaganda komt van het ministerie van LNV dan komen er ook alleen maar linksdraaiende granaten uit het ministerie van defensie?

Victor Helsloot, Breda op 21-07-2010, 18:12

Waar moet je dan naar toe met al dat vlees ,Begraven?

TJ.Baas, Winkel op 21-07-2010, 18:05

Als al die mensen die na het lezen van zo'n artikel (vrijheid van meningsuiting, weet u nog wel) aankondigen dat ze gaan emigreren nou eens echt gingen... Wordt het een stuk gezelliger in dit land.
Trouwens, waarom is een keuze om minder vlees te eten en bewuster met je omgeving om te gaan 'links'? Lekker makkelijk om dat etiket er maar weer op te plakken, hoef je er verder tenminste niet over na te denken.

Theo, Delft op 21-07-2010, 17:57

Jim uit Utrecht, als God gewild had dat we groen en duurzaam zouden leven, had God de natuur en de mens wel zo ingericht dat we alleen maar groen en duurzaam zouden kunnen leven. Een mens is een alleseter en daarmee ook een vleeseter. Wel netjes met de dieren omgaan. Geen vlees meer eten biedt voor de dieren geen oplossing. Boeren zullen dan geen dieren meer houden. Door dieren niet te eten, sterven ze uit.

bert, nijmegen op 21-07-2010, 17:57

Als God gewild had dat we vegetarisch aten, waarom heeft hij dan aardappels en bonen giftig gemaakt, zodat we ze eerst moeten koken om ze veilig te kunnen eten?

Gerard van Wilgen, Bilthoven op 21-07-2010, 17:56

Zijn er hier mensen die hun huisdier de staart afknippen? Die hun huisdier onverdoofd laten castreren? Die hun hond opsluiten in een klein hokje?
Nee? In de Vee-Industrie gebeuren dat soort dingen de hele tijd. NAMENS JOU!

erik, leiden op 21-07-2010, 17:53

Zoals altijd maakt het wel of niet vlees (mogen) eten veel emoties los. Zelf ben ik al 35 jaar vegetariër. Nooit ziek. Enkele prima universitaire opleidingen voltooid en een goede baan. Een lager IQ krijg je er dus echt niet van, zoals iemand stelde. Mij gaat het erom zoveel mogelijk lijden van dieren te voorkómen. Al zou iedereen in Nederland maar één dag per week geen vlees eten. Dat zou al zoveel schelen aan leed. Waarom worden veel mensen toch zo boos als anderen aan hun stukje vlees komen? Vandaag nog zag ik varkens in een hete vrachtauto op weg naar de slachtbank. Vreselijk toch?

Vasthi, Utrecht op 21-07-2010, 17:51

100 % linkse propaganda, doorspekt van halve waarheden en hele leugens..!

Hans, NL op 21-07-2010, 15:05

Wat een agressieve reacties, vlees maakt dus agressief, want je doet mee aan dood en verderf blijkbaar.
Dat de regering je autootjegebruik uitmelkt vind niemand een probleem, maar kom een mens niet aan zijn stukje lijk.
De vleeseter is blijkbaar ook niet voor rede vatbaar, alles is gelogen, mededogen is ver te zoeken, het egoisme viert hoogtij.
Welk recht hebben wij om dieren zo te behandelen, de beschaving is nog ver te zoeken.

taeka, roden op 21-07-2010, 15:05

@Michelle,
Vlees eten heeft niets te maken met je superieur voelen ten opzichte van dieren. Het heeft er mee te maken dat je accepteert dat je een omnivoor bent, en je daar op geen enkele wijze schuldig over voelt.
Ook de mens heeft nu eenmaal een jachtinstinct.

Ik denk eerder dat u vegetariër zijn wel iets met superieur voelen ten opzichte van niet-vegetariërs te maken heeft.

Tarak, Amsterdam op 21-07-2010, 15:05

@ Pieter: Inderdaad wordt er oerwoud gekapt om er soja te telen... en 90% van die soja eindigt als veevoer. Dat is nu net waar ik het over heb!

@ Jorgen: Je bent bang dat mensen werkeloos worden door minder vleesconsumptie? Daar is geen reden toe. Mensen die minder of geen vlees eten gaan in plaats daarvan andere dingen eten, bijvoorbeeld meer groente of vegaburgers. Dan ontstaat in die sector meer werkgelegenheid. De werkgelegenheid verplaatst zich dus gewoon. Minder slachthuizen, minder dierenleed, minder CO2-uitstoot: lijkt me allemaal héél positief!

Sandra, Oosterbeek op 21-07-2010, 14:59

Jeetje..... je ziet wel weer wie er kortzichtig reageren....blijkbaar een gevoelig puntje....want mss wordt hun stukje vlees wel afgepakt!!
Maar het blijkt maar weer hoe de mens denkt, alles maar om de mens te pleasen! Want de mens wil vlees eten, dus gebeurd het ook! Verder wordt er niet nagedacht. Dierenleed kan jammer genoeg 3/4 van Nederland helemaal niets schelen!
Mensen zijn egoísten die alleen maar aan zichzelf kunnen denken! Want stel je voor je komt een stukje vlees of vis tekort....poeh poeh, daar worden we slechter van! Arme zielen!
Scheid uit, houdt op en ga vooral lekker door! Maar laat iedereen in zijn waarde!!!!

Annie, Almere op 21-07-2010, 14:59

Ik kan slechts een conclusie trekken: Vlees eten maakt onwetend, passief en onverschillig :) Denken mensen nu echt dat het vlees dat tegenwoordig uit de dierenfabriek komt gezond is? Alleen kijken naar prijs en dan denken dat je voor zo'n lage prijs kwaliteit krijgt? Het verbaast mij dat mensen uren onderzoek doen naar prijs/kwaliteit en vergelijken als ze bv een auto of pc kopen, maar absoluut niets weten van het voedsel adt ze in hun mond stoppen... Discussie en informeren heeft weinig zin blijkt, maar dat geeft niet: binnen nu en 10 jaar wordt het duidelijk, meer ziektes zal het uitwijzen. (helaas een feit)

Jeaninne, Arnhem op 21-07-2010, 14:52

Wat een onzin dit artikel. Duidelijk gevalletje van Komkommertijd geloof ik. (in ieder geval is komkommmertijd nog wel verantwoord in tegenstelling tot gehaktdag). En dan dat eindeleloze gezeur over het Milieu. Vlees is niet slecht voor het Milieu, het is juist natuurlijk en dient te worden geconsumeerd. Dat is de natuur. Mensen zijn omnivoren en moeten dus ook vlees eten ivm belangrijke voedingsstoffen. Iedereen is vrij om te kiezen wat hij eet. Ik eet graag gevarieerd, dus vlees, vis en groentes. Daar gaat het om mensen. Gevarieerd eten is de sleutel. Daar hoort Vlees zeker ook bij.

MdeGroot, Rotterdam op 21-07-2010, 14:52

We laten ons van alles voorschrijven. Waar we wel en niet mogen roken, of je kleren moet dragen, en dan ook nog vaak welke, we moeten soms een helm op en gordels dragen, onze bankafschriften bewaren, ziektekostenverzekering afsluiten, belastingaangifte doen, we mogen mein Kampf niet lezen, iemand van net 18 mag geen sexuele relatie met iemand van een dag jonger, mogen veel soorten drugs niet gebruiken en bovendien die evt paddestoelen niet zelf plukken en we mogen geen takken in het bos gooien. Vervolgens mogen we geen dieren mishandelen of misbruiken, maar als het binnen de industriële veehouderij gebeurt dan weer wel. Wat is nou raar?

Leo, Arnhem op 21-07-2010, 14:36

Het vlees gewoon heel snel verbieden. En dat heeft niks met links te maken. Wat een onzin. Ik ben tegen vlees en zo rechts als wat. Steeds meer mensen in mijn omgeving zien ook in dat vlees eten niet meer van deze tijd is. De toekomstige mens eet 100% plantaardig. Het is te hopen dat eerst die vlees-tax er zsm komt en daarna het vlees gewoon verbieden. Het is een gruwelijk product. Het is van de gekke dat dat in een "beschaving" nog steeds mag worden verkocht. Kinderarbeid is immers ook verboden. Bovendien is de mens niet eens een vlees-eter. Als God had gewild dat we vlees aten had hij de gehaktballen en karbonades wel in de bomen gehangen.

Jim, Utrecht op 21-07-2010, 14:26

Geldt de oproep om minder vlees te eten alleen voor dierenvlees? Dit zou betekenen dat de kanibalen onder ons gewoon hun gang kunnen blijven gaan. Een duidelijk staaltje van vleesdiscriminatie van deze 'wetenschappers'! Voor alle duidelijkheid, ik ben zelf geen kanibaal en vind dat we zo veel mogelijk moeten proberen om kanibalen er toe te bewegen meer groente te eten. Desalniettemin moet er ruimte zijn voor alle eetculturen. Een multi-culti eetcultuur daar moeten we aan werken! Eet smakelijk!

Linkse Jongere, Blaricum op 21-07-2010, 14:26

@Axa

Sinds wanneer is "geen vlees/geen zuivel" het meest gegeven advies van dokters? Link graag.

@Viviane

Een varkensfokker in de KDvW stelde dat varkens die een week ziek waren hem een week groei kostte. Dat was voor hem het verschil tussen winst en verlies, daarom gaf hij preventief antibiotica. Dat betekent dat varkens niet alleen niet ziek zijn, er wordt koste wat kost voorkomen dat ze ziek worden.

"Q-koorts is niet voor niets om de hoek komen kijken."

Q-koorts komt voor bij geitenboeren,een van de minst intensieve veehouderij, zonder preventieve antibiotica. Geitenhouderij is gepromote als alternatief voor intensieve veehouderij.

peeke, e op 21-07-2010, 14:24

Feit is wel dat planteneters ook voor veel dood en verderf verantwoordelijk zijn omdat er veel planten, die ook een vorm van bewustzijn lijken te hebben, weinig subtiel worden afgemaakt om tot voedsel te dienen. Een oplossing daarvoor is om alleen vruchten te eten zoals fruitariers doen, maar staan we dan inmiddels niet heel ver van de natuur en een gezond voedselpatroon af?

Jasper, Arnhem op 21-07-2010, 11:50

Zo......

En niet eerst een biefstuk !

HB, Gameren op 21-07-2010, 11:49

Dus een filosofe en de directeur van een of ander vaag instituut gaan mij vertellen dat ik minder vlees MOET eten??? Daar heb ik als rechtgeaarde Nederlander maar een antwoord op: dat maak ik lekker zelf wel uit. Idem dito als de overheid dit onzalige idee gaat uitvoeren.

Altijd weer een hele opluchting om te zien dat ons belastinggeld wordt besteed aan subsidies voor clubjes die met zulke "prachtige" ideeën komen.

Ik ga vanavond weer eens een T-bone van 750 gram eten. Geproduceerd in de Bio-industrie, ja. Kortom: Dikke vinger en een prettige dag verder.

SIG, Nergenshuizen op 21-07-2010, 11:48

Het probleem is dat alle soorten vlees zo makkelijk te halen zijn bij supermarkt en/of slager.
voor mij zelf gaat er niks boven een zelf afgeschoten maaltje. 1 met de natuur noemen ze dat

Daan, Monster op 21-07-2010, 11:46

Wat ik niet begrijp is het volgende: er wordt voor gepleit om gezond voedsel op plaatsen neer te leggen waar het de aandacht trekt. Echter: in vrijwel elke supermarkt waar ik ooit ben geweest worden de groente en fruit direct aan het begin van de supermarkt geplaatst. Dikwijls MOET je er doorheen zodra je binnenkomt. Hoe kun je het prominenter aanbieden dan dat?

Tjerk, Leeuwarden op 21-07-2010, 11:44

Geeeuuw, gaan we weer. Op welke planeet leven deze mensen; bij mijn keuze van boodschappen in de supermarkt telt maar een ding namelijk de prijs. Leg de kilo-knallers dus gerust achteraan, ik vind ze toch wel.
Er is maar een effectieve manier om de consumptie te verminderen en dat is het terugdringen van de bevolkingsgroei. Dat kan aan het begin (minder baby's) of aan het eind (vroeger doodgaan). Als iemand door 10% meer te eten 20% eerder sterft dan heeft deze persoon minder geconsumeerd dan als hij gezond geleefd had op.

Arnold, Nieuwegein op 21-07-2010, 11:43

En daar is het vingertje weer.. Uit mijzelf eet ik 3 maal per week vlees. Maar waar ik de grens trek is als anderen mij gaan vertellen wat ik welen niet moet doen. Mijn nekharen gaan overeind staan van paternalisties gedrag, ik denk dat ik maar eens een broodje Shoarma ga halen. Deze acties leveren alleen het tegenovergestelde op denk ik dus!

Mike, Amersfoort op 21-07-2010, 11:41

@Rick

Je stelt dat het achterhaald is dat vlees gezond is na alle info over groeihormonen/antibiotica. Er worden geen groeihormonen in Nederland in vlees aangetroffen. Antibiotica is al weg uit het vlees als je het eet. Het is niet goed ivm bacteriele resistentie, maar het vlees zelf is niet ongezond. Dat vlees een belasting op het milieu heeft is onbewezen. Een van de kwalijke gevolgen zou methaan productie uit magen van koeien zijn. Al jaren stijgt het aantal runderen en het methaangehalte van de atmosfeer is al jaren zo goed als stabiel.

http://www-naweb.iaea.org/nafa/aph/images/graph1-txt.jpg

Vlees is simpelweg niet ongezond.

peeke, e op 21-07-2010, 11:40

Persoonlijk vind ik het vreemd dat mensen nog steeds denken dat vlees gezond zou zijn... Als je logisch nadenkt en ziet wat de beesten eten en hoe zij leven, dan kun je toch verwachten dat hun vlees niet gezond is... Of denken mensen dat alle hormonen, adreline, voer en medicijnen,magisch uit dat vlees verdwijnen? Aangezien dat wat je inj emond stopt ook weer deel uit gaat maken van je eigen lichaam en direct invloed heeft op je gezondheid en hoe je je voelt, zou je kunnen denken dat mensen zich daarvoor meer intereseren... Er is gemakkelijk en veel informatie te vinden op Internet.

Axa, Nijmegen op 21-07-2010, 11:37

(vervolg) Denk daarnaast aan het meest gegeven advies van dokters (helaas pas NADAT je ziek bent geworden) : Geen/minder vlees, geen zuivel en veel plantaardig, onbewerkt eten... Jammer dat we dat pas horen nadat we al overgewicht, hoge bloeddruk, suikerziekte, kanker of hoog chloresterol hebben!

Axa, Nijmegen op 21-07-2010, 11:36

Mijn zoon geboren in 1967 is niet alleen een kop langer dan ik maar heeft ook nog eens een iq van 140 tegenover de 110 van mij, geboren in 1932. Het verschil laat zich verklaren uit mijn vrijwel vleesloze jeugd, omdat vlees in de dertiger jaren voor de gewone man te duur was en in de oorlog op de bon en nauwelijks verkrijgbaar. In Spoorloos gaan adoptiekinderen op zoek naar hun biologische ouders. Dan ontmoet een Indonesisch adoptiekind haar moeder en valt meteen het lengteverschil op. Een uit de kluiten, dus uit het vlees gewassen dochter van zeventig, omhelst haar schriele moedertje van nog geen 40 kilo. Het is het vlees dat het hem doet.

pietkremer, harmelen op 21-07-2010, 11:33

Het is duidelijk uit reacties, dat mensen niet goed willen doen, chagrijnig zijn: het ergste denken van wat anders te leven.

@Pieter, 98% van de sojaplantages waar regenwouden voor zijn gekapt gaat naar veevoeder. Het overgrote deel van dieren graast niet, komt nooit buiten. Van de 12 miljoen varkens die er op dit moment zijn in NL komt 11,8 miljoen nooit buiten. Circa 80 procent van alles landbouw is voor vee en veevoeder, terwijl dat niet nodig is. (Bedenk wel we gaan van 1,5 miljard mensen in 1900 naar circa 9 miljard in 2050, daarnaast consumeren we stukken meer en consumeren een stuk meer troep en onnodige dingen.

Viviane, Den Haag op 21-07-2010, 11:32

Voor eieren worden jaarlijks zo'n 31 miljoen haantjeskuikentjes de nek omgedraaid, want vleeskippen zijn plofkippen, speciaal ervoor gefokt: mensen eten kippen vol met ziektes, ingespoten zoutoplossingen (omdat het anders niet meer naar kip smaakt)... er is niets meer natuurlijks aan vlees eten.

@Bert, onzin, want er zijn juist vele sporters die een vegetarisch of veganistisch dieet krijgen. Het gaat vooral om de koolhydraten. Niet voor niets zijn vegetariërs en veganisten over het algemeen gezonder en dat beaam ik niet alleen.

Viviane, Den Haag op 21-07-2010, 11:31

@de Witt, als je een beetje het nieuws volgt, weet je vast dat veel dieren ernstig ziek zijn in de vlees-industrie: door doorfokken, onnatuurlijke krappe hokken, vervoer e.d. Er wordt veel anti-biotica tegenaan gegooid, waardoor bacteriën resistent worden, waardoor wij veel meer kans hebben op ziektes. Q-koorts is niet voor niets om de hoek komen kijken. In Amerika (welk land ook) zijn mensen vaak ernstig ziek die rond een veehouderij leven.

Smaak is een excuus: geen rechtvaardiging.

Eating meat is sooo 90s!

Viviane, Den Haag op 21-07-2010, 11:31

Het is voor onze diersoort gewoonte geworden om kilo's / liters vlees, olie, alcohol, suiker en medicijnen te consumeren, tegelijk drie koters te voeden die ons gebruik kopiëren en als het kan dupliceren. We houden koppig vast aan onze veeleisende gewoontes, waarbij we waken voor een ding: er niet op achteruit te gaan! Helaas is het niet geluk uit tevreden-met-weinig waar we naar streven, maar vaak vluchtige voldoening via onze zintuigen. Hoe onnozel! We zijn een zwerm onwetende sprinkhanen, erop uit om alles te verorberen wat ons smaakt. Oplossing - niet de overheid, maar een beetje zelfreflectie m.b.t. begeerte, matiging, deugdzaamheid e.d.

Metta, Groningen op 21-07-2010, 09:37

Sandra, Oosterbeek op 20-07-2010, 22:57
Ja ga alles berekenen, man wat kunnen mensen toch onnozel zijn.
Waar gaat dat drinkwater dan heen verdampt het en verdwijnt het de ruimte in en zien we het nooit meer terug?
En er worden trouwens oerwouden gekapt om biobrandstof en soja te kweken.
Veel vee vreet trouwens gras iets wat zelfs op slecht grond waar geen voedsel te verbouwen is nog groeit.
Dus vlees eten is juist zeer slim en kost minder kostbare landbouwgrond, en de mest kan weer gebruikt worden om landbouwgronden vruchtbaar te maken.

Pieter, Wijchen op 21-07-2010, 09:35

Best zielig hoor, al die boeren, veehouders, slagers en slachthuizen, vleesverwerkers, retailers, afvalverwerkers, producenten van dierenvoeding, vee-artsen, etc., nu allemaal geen werk meer hebben. Ja gelukkig houdt men naast de dieren en het milieu ook rekening met de medemens. Ook aan gedacht dat al die mensen zonder baan ook een uitkering moeten krijgen?

Daarnaast is vlees en vis voor allerlei zaken goed. Goed voor je gezondheid dankzij allerlei goede vetten en proteïnen. Maar ook voor de mentale gezondheid. . We eten het nog steeds omdat we het fijn vinden, neem het weg en een belangrijke behoefte is weg.

jorgen, Groningen op 21-07-2010, 09:34

Ik vind het een raar artikel. Ethische vragen die het ministerie kan verwachten... Tevens wordt er ook handig gebruik gemaakt van "data-mining" door als vergelijk de jaren '50 te nemen een tijdperk vlak na de oorlog, een tijdperk van wederopbouw, een tijdperk van armoede en wanhoop, waar aan het einde van de jaren '50 een einde kwam. Vlees was en is (FAO rapport uit 1998) een luxe goed en derhalve is de vergelijking die gemaakt wordt een onjuiste.Een rapport van het Brussels Observatorium voor Duurzame Consumptie laat zien dat de consumptie van koeienvlees gedaald is, kippenvlees marginaal is gestegen en varkensvlees de enige stijger is.

Charles, New York op 21-07-2010, 09:34

Ik denk dat ik maar eens een dikke biefstuk ga eten vandaag. Dit soort onzin kan me gestolen worden.

Hans, DEn Bosch op 21-07-2010, 09:31

*Zucht...* Deze is duidelijk uit de categorie groene betutteling...
Verschrikkelijk... Ik maak zelf wel uit wat ik eet! Ik vind een lekker mals stukje vlees heerlijk en zal het zeker niet minder gaan eten... Ook niet als het straks 10x zo duur is...

Alles moet altijd maar veiliger... Gezonder... Groener... BAH!
Je bent er maar even en zo lang "god" je niet hoogstpersoonlijk komt vertellen hoe geweldig het hiernamaals wel niet is zou ik er ook niet te veel op rekenen dat het veel beter gaat worden zodra je dan eindelijk met je goeie gedrag bent overleden...
Maak wat van je leven en geniet!

Sander Retz, Amsterdam op 21-07-2010, 09:29

Honderden miljoenen mensen zijn vegetariër? Ja natuurlijk, in derde-wereld landen hebben ze weinig keus. Maar zet die mensen een bak rijst of een lekkere steak voor, moet jij eens kijken wat ze kiezen!

En wat al die linksch-groene promofilmpjes en pseudo-wetenschappelijke rapporten betreft, je moet niet alles geloven wat op internet staat, zeker niet als het gepubliceerd wordt door dierenrechtenactivisten. Want die zijn nog veel minder nauwkeurig met de waarheid dan de gemiddelde politicus! De meesten hebben geen idee waar ze het over hebben en hebben hun kennis alleen van horen zeggen. Ga maar eens met een boer praten!

Bert-Jan, Bergen op Zoom op 21-07-2010, 09:29

"In het rapport ?Vleesminnaars, vleesminderaars en vleesmijders? staat dat, als biologische producten tegen een lagere prijs worden aangeboden, mensen gaan twijfelen aan het imago van biologisch voedsel. Met als gevolg dat de prijsmaatregel niet of beperkt werkt."

Wat een onzin is dit! Ik zou graag biologisch vlees kopen, als het niet zo belachelijk duur was. Ik koop bijvoorbeeld al biologische yoghurt, deze is maar 10% duurder dan de reguliere yoghurt.

Bij biologisch vlees is dat 300%:

http://www.geenstijl.nl/archives/images/kipkip.html

Nora, Nijmegen op 21-07-2010, 09:28

Ik moet minder vlees eten? Ik moet helemaal niks. Ja, ademhalen. Dat MOET ik, anders ga ik dood. De overheid Moet eens ophouden met het betuttelen van de bevolking.

Martijn, Rotterdam op 21-07-2010, 09:28

Een essay over ethische vragen. De belangrijkste ethische vraag is niet onderzocht: hoe intensief moet de overheid zich bemoeien met de meningen en het gedrag van haar burgers? Dat mag volgens deze schrijvers heel ver gaan. Voorlichting heet het, maar wel paternalistisch. Dat noemen wij propaganda thuis. Menig reageerder hier beschouwt de overheid als een instelling die gedrag sterk dient te veranderen en daarbij de gehele macht van het apparaat dat het geweldsmonopolie heeft, te gebruiken. Ecologisch idealisme en een autoritaire, tegen het dictatoriale aanschurkende visie op de staat liggen kennelijk heel dicht bij elkaar.

Fred, Leiden op 21-07-2010, 09:27

ik ben vegetarier in hart en nieren. Nooit meer raak ik een stuk vlees aan... Niet zozeer omdat het goed is voor het milieu. Meer omdat ik niet vind dat wij superieure wezens zijn en dat wij dieren zouden kunnen eten omdat wij denken dat we superieur zijn. Wij zijn niet superieur. Wij zouden ons moeten schamen voor alles wat wij doen. Egoïstisch, totaal geen hart voor alles om ons heen wat wél mooi is. We maken alles kapot wanneer wij vinden dat het kapot moet en wanneer ons dat uit komt. Nee, ik wil dit niet meer! We denken aan onszelf, onze portomonee, maar zien niet meer wat echt telt in het leven. Open your eyes!

Michelle, ook op deze aarde net als ieder ander wezen die dit leest. op 21-07-2010, 09:26

,,Nederlanders eten gemiddeld ruim 43 kilo vlees per jaar. Dat MOET minder."
,,Mensen MOETEN minder vlees gaan eten"

Citaten uit de eerste twee zinnen van dit artikel. Na het lezen van die eerste twee zinnen word ik al opstandig; ik MOET niks. En zeker niet als dat 'moeten' afkomstig is van de groene drammers, de groene moralisten.
Ik eet gemiddeld één keer per week vlees. Maar ik krijg nu de neiging elke dag een biefstuk, een bal gehakt of een varkenshaasje te eten.
Het moralisme en de betutteling van de 'groenen' wordt zo langzamerhand nog erger en onverteerbaarder dan dat van de katholieke kerk in de jaren '50. Basta!

Peter Emile, Amsterdam op 21-07-2010, 09:23

A Biologisch/Ecologisch betekend niet automatisch betere dierwelvaart, zo mag zo dier maar 1 keer behandelt worden, dus gaat met experimenteren om die 1 keer juist aan te besteden, dus met andere woorden, het dier lijd soms.
De vrouwen die zo hard roepen, hoeveel plantaardig voedsel het kost voor een kilo vlees, vergeten 1 ding op veel gebieden waar vlees wordt geproduceerd kan men niks anders verbouwen?!
De welvaart in Nederland is gewoon te hoog, laat er eens honger komen en dan roepen jullie de meeste weer anders!

Expat, Ukraine op 21-07-2010, 09:19

Waarom is het bij Nederlanders altijd te zot of te bot. Natuurlijk helpt het als we minder vlees eten; dit wil niet zeggen dat iedereen moet stoppen met vlees eten, gewoon wat minderen. Gezien het voer en antibiotica lijkt me dat sowiezo niet zo slecht. Ik persoonlijk vind 60'000 kippen in een loods absurd dus ik eet biologisch of vegetarisch en ben fitnessfreak ;-).

MvB, Breda op 21-07-2010, 09:18

Je hoeft echt niet meer bang te zijn dat Big Brother werkelijkheid word. De overheid maakt al lang uit wat je denkt, wat je koopt, wat je wel of niet mag zien, dat je zo lang mogelijk moet leven, wanneer en of je mag sterven, hoeveel CO2 er in je stront mag zitten en wat je eet.

Joost, Tilburg op 21-07-2010, 09:16

We kunnen natuurlijk ook op een andere manier de consumptie van eten reguleren. Door geboortebeperking. Maar daar hoor je nooit iemand over, want dan kom je aan emotionele waarden. Nu worden er voor mij ook steeds emoties aangetast. ik mag geen vlees meer eten, want dat is slecht, Alle dieren moeten een aaifactor krijgen, dus jacht is dan ook niet mee nodig vindt men (dat moeten we de biologisch boer vertellen die mij belt voor overlast van konijnen).
Als we teveel monden moeten voeden kan de aarde dat niet meer regelen. Dus wie dient een wetsvoorstel om om het aantal kinderen te beperken en dan meteen europees?

WIM, tilburg op 21-07-2010, 09:09

Flauwe reacties.Gericht op provoceren en frustratie uitten dan inhoudelijk ergens op in gaan.

Dat het onzin is dat de mens vlees MOET eten vanwege snijtanden is inmiddels volkomen achterhaald, dat vlees gezond is(na alle info over groeihormonen/antibiotica etc) net zo, dat vleesproductie een ongelofelijk hoge belasting op het milieu doet is bewezen.Last but nog least het onvergeeflijke dierenleed waar veel van die 'stoer-doeners' hier pretenderen ongevoelig voor te zijn.

Eerst regelmatig ziek,nu 7jaar zonder vlees(maar wel met vleesvervangers!) en niet 1 keer ziek(niet wit,geen haaruitval of wat dan ook!)
Verbod?NEE! Bewust worden?JA!

Rick, Elst op 21-07-2010, 08:57

"Leg bijvoorbeeld het gezonde voedsel op plekken in winkels die de aandacht van consumenten trekken."

Wat een smerige manier van artikel schrijven zeg. Ondanks dat het niet direct wordt gezegd wordt nu, door plaatsing van zo'n zin in een artikel over vlees, slechts gesuggereerd dat vlees ongezond is. Het is het niet: Vrijwel alle onderzoeken die een klein verband tussen vleesconsumptie en gezondheidsproblemen laten zien kijken naar andere factoren. Pekelzout bijvoorbeeld, sindsdien drastisch verminderd.

Tekenend voor vegetarisch activisme dat dit soort demagogie nodig is. O, en Ab Anders: In rookworst zit gewoon varkensvlees.


peeke, e op 21-07-2010, 08:57

Mag ik de dames en heren bekeerde Climatology fanatiekelingen erop wijzen dat er no such thing is als duurzaam voedsel, voedsel neem je op en scheidt/schijt je weer uit. Lees dat woordenboek nou eens een keer, beton is een duurzame bouwstof, energie is niet duurzaam het wordt vernietigd, leuk modewoord he duurzaam?

Jan Wandelaar, rotterdamq op 21-07-2010, 08:56

Vlees smaakt mij niet maar ik probeer het wel elke dag te eten! Heb gewoon een bloedhekel aan dieren!

Maurits, Rotterdam op 21-07-2010, 08:55

Aan de vega's.

Over de kwalijke gevolgen van vlees m.b.t. wereldhonger: Als het zo kwalijk is dat er voor vlees meer plantaardig materiaal nodig is houden de vegetariers er dan rekening mee dat wijn, bier, koffie, thee, cacao en tabak *volstrekt* onnodig zijn, belangrijk landbouwareaal in beslag nemen, en dus helemaal dienen te worden afgeschaft? Let wel, vlees mag dan in jullie ogen vanwege de inefficientie veel hulpbronnen nodig hebben (op die cijfers valt trouwens flink af te dingen, maar goed..) het *is* IIG een voedingsbron ITT bovenvermelde zaken.

Stopt U dus met al die frivoliteiten? Zo niet, dan bent U gewoon een hypocriet.

peeke, e op 21-07-2010, 08:54

Alles wordt langzamerhand verboden. Het is echt te gek voor woorden. Vanaf nu koop ik alleen nog maar meer vlees, zelfs als ik het weg moet gooien. En als het niet meer te koop is, dan slacht ik het zelf. En ja, speciaal voor de slappelingen hierboven, daar heb ik al ervaring mee. Vegetarische ex (daarom ook ex - lelijke ongezonde wijven) vroeg of ik het over mijn hart kon krijgen om het eten vanaf de bron klaar te maken. Ja dus. Alleen hebben wij een maatschappij waarin specialisaties normaal zijn, waardoor de bakker bakt en de slager slacht. Beide houden dan meer tijd en geld over.

Wim Heitinga, Het Abattoir op 21-07-2010, 08:54

Wat een reacties van sommige mensen. De onderzoekers pleiten niet voor een verbod, maar komen slechts met aanbevelingen hoe we de (te hoge) vleesconsumptie moeten beperken. 118 gram per dag klinkt niet zoveel, maar dat is bijna 47% (!) meer dan gezond is. 80 gram is voldoende.

Mensen, blijf gerust een stukje vlees eten maar vraag je zelf wel af waarom vlees zo goedkoop is, koop af en toe eens een stukje biologisch vlees en experimenteer eens wat met vleesloze varianten. Wees gewaarschuwd: misschien gaat u het ooit nog eens waarderen! :)

Iwan, Leiden op 20-07-2010, 23:11

Op mijn nachtkastje heb ik een HD-foto van een Unox rookworst op een hemelsblauwe achtergrond.

Bukowsky, Santiago op 20-07-2010, 23:08

Het beinvloeden gebeurd hier nu al.
Als je naar de foto bij dit artikel kijkt, zie je duidelijk dat hij een stuk onsmakelijker is gemaakt als het origineel.
Verder maak ik zelf wel uit wat ik eet, hoeveel ik drink, en rook.
De betutteling voorbij!!!

Menno, Beets op 20-07-2010, 23:06

Het lijkt me een uitstekend idee. Verbied vlees. Luisteren naar wijze raad doen de mensen toch niet. Er moet iets gebeuren. Wie niet horen wil moet maar voelen. Overtreders streng straffen. De gevangenis in op water en sla/wortels. Recidivisten naar een rauwkost-kamp. Ze gaan er heen als mens en komen terug als konijn. dat zal ze leren. De Groene Khmer waakt over U.

Erik Blodaks, Zierikzee op 20-07-2010, 23:04

Goed artikel, alleen veel mij iets op. Weer komt het bezwaar naar boven dat vlees eten ten koste gaat van plantwaardig voedsel. Wel drie tot vijf kilo plantaardige olie per kilo vlees. Ik vraag mij dan af waarom er met subsidie die plantaardige olie wordt omgezet in brandstof en ik daar nauwelijks kritische geluiden over hoor. Volgens mij ben je dus echt vegitarier als je besluit om helemaal geen vlees te eten EN geen energie te verbruiken en zeker geen biobrandstoffen.
Met andere woorden, de argumenten om geen vlees te eten raken in dit stuk weer eens geen kant nog wal.

Aart, hoorn op 20-07-2010, 23:02

Mooi dat vleeseten in een steeds kwader daglicht komt te staan.

Gert Visser, Veessen op 20-07-2010, 23:02

Ik ga vanaf nu meer vlees eten zolang het nog kan.
Filosoferen over het de ethische kanten van het eten van vlees...
Mensen komen steeds verder van de natuur te staan. De volgende stap zal vast zijn: geen planten eten die eventueel iets kunnen voelen.

Wim, eindhoven op 20-07-2010, 23:00

Het eerste wat mensen in ontwikkelingslanden gaan doen wanneer welvaart stijgt: vlees eten!

16 miljoen Nederlanders gaan de wereld redden voor 1,2 miljard Chinezen en 900 miljoen Indiers....

T2000, Balk op 20-07-2010, 22:59

Waar zijn we mee bezig ,diervriendelijk bezig ?Hoeveel huisdieren zijn er en wat eten die. Ik denk dat je alles breed moet benaderen er is meer dan vlees of zal ons dat een worst wezen?

M v Doorne, Spijkenisse op 20-07-2010, 22:58

Wat een rare reacties hier. Dus er zijn veganisten die ons DWINGEN minder tot géén vlees meer te eten?! Val toch lekker dood, ik vind het wel lekker om elke avond na aardappelen en groente een sappig lap vlees op te eten. Ga iets anders toen, controlefreaks.

Jauke , Den Helder op 20-07-2010, 22:58

Er is een reden, dat er minder vlees gegeten moet worden. Maar blijf gerust vlees lekker vinden en denk vooral niet na.
(Er zijn trouwens honderden miljoenen mensen vegetariër.)

@rno, Amsterdam op 20-07-2010, 22:58

Dieren, zoals paarden en/of koeien, waren vroeger niet enkel voor consumptie, maar voor seks en het maken van seksuele afbeeldingen.
Dat is gelukkig vorig jaar verboden geworden. Stel je voor dat een arm paard gepenetreerd zou worden door een zielig lulletje. Het emotionele trauma zou onoverkomelijk zijn voor zo'n nobel dier. De dierenarts is immers heel teder als hij er met zijn arm vol achterlangs gaat. En het maken van afbeeldingen is al helemaal vies, en moet verboden worden zodat de goede smaak bewaard blijft.

Nu dat dus geregeld is, rest niets anders dan het verbieden van de consumptie. Lang leve de goede smaak en de staat.

Dave, Utrecht op 20-07-2010, 22:57

Aan Ferry@20:49

Wat jij beschrijft is overbevolking. En als oplossing zeg je: dan moeten we allemaal plantaardig gaan eten want dan is er meer voedsel. Alleen vergeet je voor het gemak dat als er meer voedsel is, er ook automatisch weer meer mensen komen. Om het anders te zeggen/ Wij vleeseters zorgen ervoor dat de wereldbevolging in ieder niet NOG sneller stijgt dan die idiote milliehippies willen en reden daarmee het millieu.
Hoe kunnen jullie vogels toch alles zo zwart-wit zien?

Dennis, Houten op 20-07-2010, 22:57

Het eten van vlees heeft zoveel nadelige gevolgen, onbegrijpelijk dat mensen koste wat kost (veel) vlees willen blijven eten. En dat voor die paar minuutjes genot: een dier van zijn leven beroofd, een heleboel drinkwater verspild (16.000 liter voor 1 kilo rundvlees!), oerwouden vernietigd om er veevoer te telen, een grote hoeveelheid CO2 in de lucht gebracht... etc. etc.

Hierbij een link naar twee goede rapporten die een en ander onderbouwen: http://www.ciwf.nl/wedoenmeer/klimaat/index.html

Sandra, Oosterbeek op 20-07-2010, 22:57

Bij wijze van experiment heb ik 3 jaar als vegatarier geleefd. (Okee, vriendin bakte nooit vlees, dus ik kreeg het ook niet :( )
Resultaat is:
Meer (lang :P) haar uitval;
Vaker ziek;
Slechtere conditie;
Een blekere huidskleur. (Heb als kind nooit zonnebrand gebruik noch verbrand, nu 1x buiten en meteen verbrandt + zonnesteek!)

Sinds ik mijn vriendin heb gedumpt weer veel vlees gegeten en voel mij nu een stuk beter en heb meer kleur. (Dat beter voelen kan komen omdat ik niet meer onder de plak zit :p).

Niet echt 'wetenschappelijk' maar goed genoeg voor mij.

Alex, Arnhem op 20-07-2010, 20:53

Niets verbieden, maar dwingende voorlichting. Elke vleeseter verplicht op excursie naar de varkensmesterij, pluimveebedrijf en slachterij. Wie daarna nog vlees eet, weet tenminste wat'ie doet.
Veranderen van eetgewoonten? Toen ik op mezelf ging wonen heb ik direct de 'hollandsche pot' verlaten. Vind ik namelijk smerig en dwangmatig.
Geen vlees of vis meer nauwelijks zuivel, geen eieren, weinig brood. Juist mediterraan voedingspatroon aangewend, zowel op het bord als op de klok. Heerlijk!

marjolein, rotterdam op 20-07-2010, 20:52

als het nog even zo doorgaat ga ik denk ik maar verhuizen naar een land waar nog wel iets mag

martijn, hellendoorn op 20-07-2010, 20:52

Gaan we de tijgers, de leeuwen en alle andere carnivoren ook vlees onthouden. Gaan onze linkse rakkers dat dan ook aanpakken ? Denk eens goed na. Hoeveel banen gaat dit kosten bij onze boeren en de toeleveranciers. Allemaal in de bijstand, want een ww-uitkering krijgen ze niet. Ik denk ook dat Nederland dan buitenspel komt te staan te opzichte van de rest van de wereld. Die lacht zich kapot. Hou je niet van vlees, geen probleem, maar laat de vleeseters met rust.

rdwap, Deurne op 20-07-2010, 20:50

Ik ben geen wetenschapper, maar is het de deskundigen nooit opgevallen, dat sinds de jaren 50 en dus na de verdubbeling van de vleesconsumptie, de gemiddelde leeftijd beduidend is gestegen.
Als zij geen vlees willen eten, is dat hun goed recht.
Ik bemoei me niet met hen, dus laten zij zich niet met mij bemoeien.
Daarvoor heb ik niet aan hun studie meebetaald.

Fred Claassen, Waalwijk op 20-07-2010, 20:50


Voor de mensen die zeggen dat wij mensen jaggers zijn en van nature vlees eters zijn.. blablabla...

Ja, dat klopt.
Het is ook zo dat wij hier met... veel-miljarden mensen zitten.
Er is de ruimte niet voor.
zon+gebied+boer= plantaardig eten
vlees heeft plantaardig eten nodig.
van xxxxkj plantaardig eten wordt veel minder dierlijk eten.
Want de koe leeft ook, verbrand energie etc.


Nu is het nog wel zo dat als jij eten hier niet koopt ze in afrika nog steeds honger hebben.

Ze kunnen beter beginnen met minder laten verspillen.
mensen gooien een hoop weg, laats met de staking, iedereen ging maar door, dat was 10dagen ofzo.

Ferry, De Bilt op 20-07-2010, 20:49

Wat een negatieve reacties. Ik vind het juist de spijker op z'n kop. Vlees eten kost graan (terwijl we daar ook mensen mee kunnen voeden) en veel water (kunnen we drinken en gebruiken voor irrigatie), zorgt voor meer CO2 uitstoot dan al het vlieg- en autoverkeer bij elkaar en is uiteraard niet diervriendelijk (bio-industrie).

Wat kortzichtig om te zeggen dat het 'in onze cultuur zit om vlees te eten'. Indirect zeg je daarmee dat we niet verder kijken dan onze landsgrenzen en dan 2010. Korte termijn denken dus.

Nuttig filmpje over armoede veroorzaakt door het over-eten hier in het Westen: http://vimeo.com/groups/26994/videos/8812686

Lieke, Middelburg op 20-07-2010, 20:45

O da's mooi, 't geld alleen voor vlees eten. Ik koop altijd kilo's bij de supermarkt. Maar dat gooi ik dan gewoon weg. 'k Ben blij dat ze daar niks over hebben te zeggen.

Pieter, Capelle a/d IJssel op 20-07-2010, 18:04

Tot nu toe blijft het gelukkig bij het schrijven van essays en de onzinnige persberichten. Jammer is alleen het belastinggeld dat aan dit soort "onderzoeksgroepen" worden gespendeerd door het ministerie van landbouw.
Wat betreft verbaas ik mij allang niet meer over de tonnen kostende leuke ideeen en initiatieven van de verkwanselaars op de versschillende ministeries, Gerda glossy iemand? Ik vind het hoe dan ook wel absurd om continue het argument over de bio-industrie te horen te krijgen, ik neem aan dat alle reagerende vegetariers er goed op letten dat de kleding die ze dragen is gecontroleerd op vervaardiging zonder mensenleed?

Mark, Utrecht op 20-07-2010, 18:04

Bemoei je niet met hoe de mensen leven en ga het land besturen!

kees jansma, arnhem op 20-07-2010, 18:03

Vanuit evolutionair oogpunt is vlees eten ook heel normaal. De primitieve mens, de jager-verzamelaar, heeft zeer waarschijnlijk grote hoeveelheden vlees gegeten. En zoals ik eerder aangaf, vlees bevat veel voedingsstoffen die niet of nauwelijks in plantaardige producten te vinden zijn. Ook bevat vlees goed opneembare proteïne. Verder bevat dierlijk vet vitamine K2 (MK4 vorm) en vette vis bevat de omega-3 vetten DHA en EPA.

Overigens wil ik nog opmerken, is 43 kilo per persoon echt zo veel? Dat is iets meer dan 100 gram per dag. Zo veel is dat niet. En in mijn vorige reactie moet 'humane wijzen' natuurlijk 'humane wijze' zijn. Rare typfout.

Kees Lor, Amsterdam op 20-07-2010, 18:03

Ik ben een matig vleeseter. Toch is 43 kilo per jaar = 118 gram per dag niet zo moeilijkte halen. Met een paar plakjes beleg kom je al aardig in de buurt! Hoe MOET dat minder, en waarom MOET an minder? Speciale vergunning voorhet betreden van een slagerij? Tassencontrole op straat? Invallen in burgerhuizen met koelkastcontrole? Boetes? Hechtenis voor overtredels? Geheime vleeahuizen waar de rijken zich te goed kunnen doen aan biefstuk en speenvarken?
Draven Jan en Marjan niet een beetje door? Of willen ze een maatschappij die de mens dwingt op een bepaalde manier, hun manier, gelukkig te zijn? Jesses!

aad, rotterdam op 20-07-2010, 18:01

Vind het prima.
Nederlands vlees is toch een en al water.

andywattbulb@hotmail.com, maastricht op 20-07-2010, 17:53

Tja, het is alleen, dat grootste gedeelte van de "land"bouwgrond waar de dieren grootste gedeelte van hun voer bij elkaar scharrelen, totaal niet geschikt zijn voor voedsel, dat de mens kan eten.

Maar ja, dat wordt er niet bij verteld.

Praktisch, geen op 20-07-2010, 17:53

De reacties van sommige mensen hier, die dingen roepen die ze nooit hebben gezien. Antibiotika, wij krijgen zware boete als we dat zouden doen, allemaal eenzijding info van M Thieme/Wakker Dier etc.
Ben ik blij dat ik dit krankzinnige land verlaten heb en dan zeuren ze over een beleid was communistisch is, waar gaat Nederland zo heen?

Expat, Ukraine op 20-07-2010, 17:52

Weten jullie wat het allerlekkerste is? Paardenworst! Het liefst zo'n lekkere dikke

Wim Colijn, Amsterdam op 20-07-2010, 17:52

De mens is een carnivoor, door de evolutie gevormd tot vlees én niet-vlees eter. En nu denken de hoofdpersonen uit dit artikel en menige reageerder dat dit opgelost kan worden door vlees eten te verbieden?? BELACHELIJK! De mens heeft niet voor niets snijtanden (en nee, niet om appels te consumeren). We leven nog altijd in een vrij land, en ik mag hopen dat we dit nog lang blijven! Ik denk overigens dat de anti-vlees lobby veel meer geld uitgeeft aan haar werkzaamheden, omdat de vlees-lobby (bestaat deze überhaupt?) een natuurlijke achterban heeft. Zie onze snijtanden.

Ad Pellis, Breda op 20-07-2010, 17:52

@ Ab Anders, Amsterdam op 20-07-2010, 14:50
In frikandellen zit ook 95% slachtafval. Net als rookworsten is dit echter toch een van de lekkerste snacks. Het maakt niet uit wat ze erin stoppen, als het maar goed smaakt.

En voor Staman & Slob, ga je gang maar met je maffe ideeën. De enige maatregel die ik in dit gekke land ooit zal zien gebeuren is dat men vlees zwaarder gaat belasten. Gelukkig woon ik op 10 minuten van zowel Duitsland, als België, waar het vlees sowieso al goedkoper is. En de tijd dat die landen dit soort waanideeën gaan volgen, maak ik toch niet meer mee. Zo, en nu lekker de speklappen op de bbq gooien met dit zonnetje.

Piet Janssen, Simpelveld op 20-07-2010, 17:52

Vlees eten zielig voor de dieren? Als ik geen vlees meer mag eten dan voel ik me zielig, wat denkt u dat ik erger vind?

Oh, en daarnaast, als het niet de bedoeling is dat we dieren eten, waarom zijn ze dan van vlees gemaakt? Hm?

Vegetarisch eten gezond? Vertel dat maar tegen de biefstuk op mijn bord! Die was tenslotte vegetariër en volgens mij ben ik gezonder!

Zo, weer genoeg anti-sojavreter oneliners.

Bert-Jan, Bergen op Zoom op 20-07-2010, 17:51

Aha, Links heeft weer iets nieuws bedacht om ons mee te pesten! Laat al die beleidsmedewerkers liever eens nadenken over hoe we straks al die mensen aan het werk gaan zetten, die zonder baan komen te zetten. Want reken maar dat industrie en landbouw in ons land straks totaal veel te duur zullen zijn door al die nadruk op "duurzaamheid".
Ondertussen stookt China de paar honderd kolencentrales nog eens wat verder op, zodat al onze (miljarden kostende) inspanningen om CO2-uitstoot te verlagen sowieso voor niks zijn geweest.

Ik mag hopen dat Paars-Plus er niet komt! Anders is deze vleesbemoeienis nog maar het begin namelijk...

Ralph Dazert, Den Haag op 20-07-2010, 17:51

Fijn om te weten dat er altijd wel filosofen, ethici, eco- en milieuactivisten, vegetariers, en blijkbaar ook politici zijn die weten wat goed voor MIJ is. Bemoei je met je eigen zaken.
En o ja, rookworsten zijn lekkerrrrrr.

Jos, Monster op 20-07-2010, 17:51

@ C. Dijksterhuis- Smit, Zwolle op 20-07-2010, 09:51
Waarom is het goed wat je doet? Er is in deze geen goed of fout. Je maakt een keuze, een principiele, voor jezelf. Punt.

Efjee, Eindhoven op 20-07-2010, 17:50

Lieve mensen, wanneer houden we nu eens op met naar elkaar wijzen?
Veel mensen lijken te denken (zoals GeenStijl.nl) dat vegetariërs dit zo willen. Ik ben zelf vegetariër, maar iedereen moet zelf maar weten wat hij doet of eet. Ik ben vegetariër omdat vlees gewoon ongezond is. Je eet genetisch gemanipuleerde mais in een andere structuur + alle medicijnen/antibiotica die de dieren binnenkrijgen, maar dat terzijde.

Het is de OVERHEID die hier achterzit! Sta niet toe dat wij als volk verdeeld worden. Divide and conquer heet dat spelletje en het is een standaard nazi-strategie uit het boekje.



DaBBie, Reusel op 20-07-2010, 17:50

@Ab Anders
Slacht' afval' is vlees wat er misschien niet lekker uitziet, zoals de organen bijvoorbeeld, maar die zitten wel veel voller vaak met vitaminen en ijzer en zijn nog gezonder dan gewoon vlees.
Trouwens, opgroeiende kinderen hebben zoveel eiwitten en vetten nodig voor de ontwikkeling van de hersentjes (DIERLIJKE eiwitten!!!!) dat je van kindermishandeling kunt spreken als je je kinderen op een vegetarisch dieet zet. En zeg niet dat er ook vleesvervangers zijn. Die zijn er niet voor die situatie.

Bart, amsterdam op 20-07-2010, 17:49

Prima, maak maar duur dat vlees, haal ik het toch gewoon in Duitsland, net als de rest van de boodschappen. Prima prijs daar, ook prima kwaliteit, ruime keus en geen zeurend "vleesverbod".

Christiaan, Maarssen op 20-07-2010, 17:49

@P.Schmitz (14.27), ho ho, niet zomaar op links gaan schelden. Ik ben ook tegen. Groenlinks is toch iets anders dan sociaal links.

chaosek, den haag op 20-07-2010, 17:49

@bert Brussen: vreemd genoeg zijn er toch een groot aantal topsporters die vegetarier zijn, zelfs Olympische medaile winnaars.

Los daarvan is het merendeel van de Nederlandse bevolking geen topsporter, dus die groep is verwaarloosbaar.

randje, utrecht op 20-07-2010, 17:49

"Mensen moeten minder vlees gaan eten, maar hoe krijg je ze zover? Vrijwillig zal dat niet lukken,"
Elk ander middel dan vrijwillig, duidt op dictatoriale neigingen en past derhalve NIET in een democratie.

Mike, Amstelveen op 20-07-2010, 17:49

Nou George Orwell kom er maar in! Had je toch gelijk. Over zielige dieren enzo, ga dan maar halal eten. Diervriendelijk slachten (ja ja, zoek het maar op, ook mionder stresshormonen...) en nooit antibiotoca en/of andere zooi; puur natuur.
Maar enfin, wat ben ik blij dat ik niet meer in Nederland woon zeg. Verspilling van geld in economisch zware tijden, of wacht: ZE GAAN DUS MEER BELASTIG EN ACCIJNZEN HEFFEN OP VLEES. De nieuwe melkkoe dus. Wat een land, doet me pijn in het hart.

Tim, Dublin op 20-07-2010, 17:49

@Ab Anders
Hangt er maar net vanaf waar je ze koopt hè.

Wat een verschrikkelijk bevooroordeelde onderzoekers trouwens, de aanname dat vlees eten slecht is voor de volksgezondheid is zo kort door de bocht, dat ze de troittorband met een harde klap raakt.

Vlees eten is toch ook een stukje van onze cultuur?

R0nald, Utrecht op 20-07-2010, 17:49

De mensen die dit voorstellen zouden werkelijk met pek en veren op een strontkar het land uit moeten worden gereden!Ik maak zelf wel uit of en hoeveel vlees ik eet. Linkse milieufascisten moeten echt allemaal dood!

john holmes, new york op 20-07-2010, 17:48

prima dat we minder vlees gaan eten , probeer ik ook. Maar waarom gedwongen ? en zeker weer controle door de ambtenarengestapo net als met zoveel dingen in dit land.

Emigreer nu het nog kan !

teus, appel op 20-07-2010, 17:48

Als de overheid nu eerst eens doet wat moet (de begroting op orde krijgen en stoppen met lenen bijvoorbeeld) ipv de bevolking met de laatste ideeën van ambtelijke werkgroepen lastig te vallen. Die werkgroepen moeten ook wat te doen hebben dus het paternalisme is oneindig. Er is immers altijd wel een door de overheid gesubsidieerde instelling te vinden die het met de overheid eens is. Zelfs alle kranten (behalve NRC en Elsevier) worden al deels door de overheid betaald (vandaar dit artikel ?). Wat volgt ? Peak liberty ligt achter ons.

Fred, Den Haag op 20-07-2010, 17:48

Fijn dat anti-vlees mensen willen dat er niemand meer vlees eet. Dat ze mensen willen dwingen is van de knotse. Wij dwingen een vegetarier toch ook niet om vlees te eten. We weten dat vlees nu eenmaal op het menu van de mens hoort te staan, mocht een mens van mening zijn dat hij zonder kan moet hij dat weten (vrijheid) maar het kan niet zo zijn dat een vleesloos mens zijn mening wil OPDRINGEN aan anderen (dictatoriale trekjes) Dit zegt genoeg over de personen die het artikel geschreven hebben, en degenen die het er mee eens zijn.

kobus Kwak, IJmuiden op 20-07-2010, 17:47

*Zucht* Zo moe word ik van de linkse betutteling. Een dictatuur wegens 'morele superioriteit' blijft nog steeds een dictatuur. Maar goed, laat iedereen hier maar lekker sociaal blijven stemmen en heerlijk doorgaan met 'links lullen en rechts de zakken vullen'. Meer en meer mensen zullen net als ik vertrekken naar betere oorden. De achterblijvers kunnen dan mooi hun groene socialistische heilstaat verwezenlijken (alleen niemand die het dan nog kan betalen). Ik geef MIJN geld liever uit aan nuttiger zaken dan het hier te laten verkwisten door de overheid!

Jeroen, Den Haag op 20-07-2010, 17:47

Voor de productie van bioethanol is eveneens een grote hoeveelheid mais en graan nodig. Dit mais wordt verwerkt tot DDGS (distiller's Dried Grains with Solubles), in dermate grote hoeveelheden dat deze diervoeder ruim voorziet in de vleesproductie. Zo hebben we twee voordelen vlees en ethanol.

Martin, rotterdam op 20-07-2010, 17:47

hierbij wil ik ook dan maar meteen een verbod op groente en fruit aanvragen.
deze levende wezens (ze eten,groeien, kunnen ziek worden etc etc etc etc) worden ook tegen hun wil op inhumane wijze uit de grond getrokken, van de boom afgeplukt etc.
jaarlijks komen er meer groentes en fruit op een vreselijke wijze om het leven... omdat de mens deze zo nodig denkt te hebben.
ik noem het maar bij zijn naam... het is genocide!
Paars+ doe d'r wat aan!
VERBIED GROENTE EN FRUIT!

Gerben, omgeving Leiden op 20-07-2010, 17:47

Wat ik niet begrijp is waarom er toch steeds zo'n totale ontkenning bestaat van het feit dat de mens een omnivoor is. Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke producten, of je moet een supplement nemen. En een synthetisch supplement is niet voor iedereen een optie of wenselijk. Ook bevatten dierlijke producten tal van andere voedingsstoffen die niet, of nauwelijks, in plantaardige producten te vinden zijn. Denk aan taurine, carnosine, carnitine, creatine en co-enzym Q10. Ik begrijp dat mensen bezwaren hebben tegen dierenleed, en dieren moeten ook op een humane wijzen geslacht worden, maar met het eten van vlees is niets mis.

Kees Lor, Amsterdam op 20-07-2010, 17:46

@ Bukowsky, Zwanenburg op 20-07-2010, 09:38

"Onmisbaar, die heerlijke rookworsten."

Hahah, Bukowsky, in rookworsten zit uitsluitend slachtafval van de bio-industrie. Eet smaakelijk.


Ab Anders, Amsterdam op 20-07-2010, 14:50

Roken en vlees eten zijn appels met peren vergelijken. De overheid gaat bepalen hoe wij moeten leven, hoe wij moeten denken, wat wij moeten eten. Stap voor stap gaat de overheid samen met de groene beweging richting dictatuur. 'Groen redt de aarde'.
Boetes op vlees eten is niet meer denkbeeldig.
De column is een pleidooi voor dictatuur. Paars + is al druk bezig om dit te bewerkstelligen. Dank zij het meeschrijven van een regeeraccoord door milieuactivisten.

G.Bouwers, Emmen op 20-07-2010, 14:48

Die 43 kilo is ook wel een beetje slap aantal, als ik bij mijn vrouw en zoon zo zie wat die naar binnen werken en dan al die BBQ,s, dan komen ze eerder richting de 80 kilo.
Je word doodgegooid met die reclame voor BBQ,s, zelfs bij weersvooruitzichten word iedere keer gemeld of je kunt BBQen of niet.
Stop toch eens met die vieze lijkverbranding en bedenk eens wat anders.

taeka, roden op 20-07-2010, 14:46

ja verspilling banketten en vergaderingen en bijeenkomsten zonder effect en maar vreten en graaien ,

en dan moet jan modaal met minder genoegen nemen ?

goed voorbeeld die vette rookworst....

anne, b op 20-07-2010, 14:45

Ik lees hier dat ons vleeseten de honger in de derde wereld bevordert, maar dat lijkt me sterk. Onze diervoeders zoals mais en soja, importeren we niet uit landen met voedseltekorten in zwart Afrika, want die landen produceren deze bulkproducten niet. In Nigeria en Ethiopie schieten hongerlijders er dus geen steek mee op als wij minder vlees eten. Dat ze honger lijden is niet onze schuld, maar is te wijten aan meer mensen dan bestaansmogelijkheden. Als 1 kilo vlees 3 kilo diervoeder kost, wie gaat dan 3 kilo diervoeder eten i.p.v. die ene kilo vlees ? Alle dagen bruine bonen is ook zo lekker niet.

pietkremer, harmelen op 20-07-2010, 14:36

Alleen al die zinsnede "dat MOET minder". Niks moet, stelletje dictators! Zorg er liever voor dat er minder mensen gefokt worden, dat zet veel meer zoden aan de dijk, maar ja, dat is natuurlijk taboe in de linkse en in de gristelijke kerk. Ik laat me de wet niet voorschrijven door een stelletje betuttelende geitenwollensokkenfiguren. Gelukkig verhuis ik binnenkort naar een land waar ze niet zo spastisch over vlees eten doen.

Wim, Groningen op 20-07-2010, 14:32

Vlees verbieden is natuurlijk geen optie. Als het zover gaat komen, zet ik wel een paar koeien in de tuin die ik zelf slacht. Het vlees dat ik overhoud verkoop ik op de zwarte markt.

En gaan we ook dieren verbieden vlees te eten?

Ik probeer ook geen vlees te eten uit de bioindustrie, maar dat het eten van vlees per definitie zielig is, is natuurlijk onzin. Dat is de natuur.

Michiel, Alkmaar op 20-07-2010, 14:29

Jaja. De linksche mensch weet wel wat er goed voor u is. En als u zich daar niet vrijwillig aan wil wagen, proberen ze u er wel toe te dwingen. U moet en zal geen plezier meer hebben.

Goed ook om te lezen dat er mensen reageren dat ze zelf al zoveel jaar geen vlees meer eten. Nou, prima dat dat voor u werkt, maar val mij er niet mee lastig en laat mij lekker van een biefstukje genieten. Anderen bemoeien zich toch ook niet met uw eetpatroon.

Blij dat ik niet meer in dat betuttelende Nederland woon als dit het soort taken is waar de overheid zich mee nuttig denkt te maken.

P. Schmitz, Kopenhagen op 20-07-2010, 14:27

@ Bukowsky, Zwanenburg (?wereldreiziger?) - deze bijdrage doet mij hartelijk lachen. Hetgeen ik van Uw andere azijn produkten niet kan zeggen. Binnenkort vertrek ik weer naar het Goede Vaderland en ik verheug mij nu al op die WORST. Overigens lopen er hier in Roemenie veel koeien&schapen min of meer vrij rond. Dat moet goed vlees geven, toch?

R. Coenen, Amsterdam/Tirgu Mures op 20-07-2010, 14:27

Vlees verbieden?
Grapjas!

Vlees bevat waardevolle voedingsstoffen die onvervangbaar zijn. Sporters bijvoorbeeld kunnen niet zonder een vleesrijk dieet. Probeer maar eens aan een bokser of bodybuilder uit te leggen dat hij geen vlees meer mag eten.

Maar die sporten kunnen we natuurlijk ook weer gaan verbieden...

Bert Brussen, Utrecht op 20-07-2010, 14:24

Hoezo 'moeten' we minder vlees gaan eten? Waarom zijn 'harde maatregelen' noodzakelijk en waar bestaan die dan uit?

de witt, deventer op 20-07-2010, 11:40

In een tijd waarin onze middelmatige overheid weinig gezag geniet bij de bevolking moet de overheid niet verder inbreken in het priveleven van burgers, maar juist terugtreden. Wrang om het rookverbod als voorbeeld te stellen, terwijl er vanuit het liberalisme juist fundamentele bezwaren zijn om bijvoorbeeld eenmanszaken hieronder te laten vallen.

Een goede raad aan deze onderzoekers is om zich niet te verschuilen achter de overheid, maar om af te dalen naar het bedenkelijke niveau van de vleeseters en ze te overtuigen. Zelf vind ik Valess best lekker en ik denk dat anderen, die het nog nooit gegeten hebben, dat ook zullen vinden.

Jasper, Arnhem op 20-07-2010, 11:37

Niks mis mee om vlees op den duur helemaal te gaan verbieden. Het is immers slecht voor het milieu, slecht voor de mens (ongezond en het bevordert honger in de derde wereld) en last but not least is het slecht voor de dieren. Vlees staat voor onnoemelijk veel dierenleed wereldwijd. Helaas heeft de nationale en internationale vlees-lobby nog steeds erg veel macht.
Vlees (en ook zuivel) zijn producten van een industrie waar je je als mens diep voor zou moeten schamen.
Bovendien heeft niemand vlees nodig en leef je ook nog eens veel gezonder als je 100% plantaardig eet.

Hans, Heerenveen op 20-07-2010, 11:35

Antibiotica in in vlees heeft mij aan het denken gezet ,het verstoord van alles vooral ons afweer systeem zowel mens en dier hebben er last van . Een voeding zonder synthetische ballast geeft een beter resultaat
.Eet normaal dan gaat alles beter .Goedkoop is in weze duurkoop .

M v Doorne, Spijkenisse op 20-07-2010, 11:29

De meeste mensen hebben geen fijn ontwikkelde smaak. In veel vleesproducten kun je het vlees door soja vervangen zonder dat de consument het in de gaten heeft. Slimme fabrikanten doen dat nu al en vervangen 80% van het vlees door soja. Ze stoppen er alleen nog wat flintertjes vlees om te voorkomen dat het woord "vlees" uit de ingrediëntenlijst verdwijnt. Op zich geen slechte ontwikkeling.

Frans F., Bremen op 20-07-2010, 11:19

Laten we een 1 kind politiek invoeren want uiteindelijk gaat het niet om de hoeveelheid vlees die mensen eten maar om de hoeveelheid mensen die vlees eten. Anderzijds zijn het ook de mensen zelf die er last van hebben dus waar hebben we het eigenlijk over? Als we allemaal voor extreme soberheid kiezen kan de wereldbevolking nog 3 x verdubbelen.

Frank Roos, Amsterdam op 20-07-2010, 11:17

Al meer dan 30 jaar eet ik geen vlees meer. Vanwege het grote leed wat dieren wordt aangedaan. Ik begrijp niet dat mensen lekker van een stukje vlees kunnen genieten, terwijl ze toch kunnen weten dat dieren een vreselijk leven lijden in de bio-industrie. Dieren zijn ook schepselen met gevoel.
Mensen vinden het vreemd dat ik geen vlees eet en ik moet mij soms verdedigen, waarom niet. Toch te gek dat je je voor iets wat goed is moet verdedigen. Mensen kunnen heel goed zonder vlees, het is een fabel dat mensen vlees nodig hebben.
Bovendien worden dieren in de bio-industrie volgestopt met antibiotica, waardoor mensen resistent kunnen worden.

C. Dijksterhuis- Smit, Zwolle op 20-07-2010, 09:51

En waar denken ze dat het beleg op die bruine boterham met kaas vandaan komt? Van een kaasboom? Het zou mij niet verbazen als een melkkoe een grotere ecologische belasting vormt dan een slachtrund, aangezien de eerste ook nog melk moet produceren. En laten we wel wezen, als het moet, kunnen mensen net zo goed zonder zuivel leven als zonder vlees. En wat te denken van de teelt van bloemen, die na een paar dagen in een vaas doodgaan maar waarvoor wel land nodig is dat ook voor voedselproductie gebruikt kan worden? Eigenlijk is alles wat niet per se nodig is om te overleven overbodige luxe, dus er is nog veel werk te doen voor de wereldredders!

Gerard van Wilgen, Bilthoven op 20-07-2010, 09:46

Vanavond weer heeeerlijke scharrelkip bij de supermarkt op de hoek gekocht. Aha! Zo kan dat dus ook! Met een uitkering en een papa die weigert alimentatie te betalen, moet ik zeer goed op de aanschafsprijs letten, maar ik denk dan ook aan het welzijn van de dieren. Als je een beetje beschaving in je hebt, is biologisch/scharrelvlees-kip eten een mooie keuze, zelfs al eet je het niet dagelijks. En bent U minder altruistisch? Voor Uw gezondheid is het direct en indirect ook beter! Veel plezier bij Uw volgende hap vlees/kip/vegavoedsel!

Linda, Breda op 20-07-2010, 09:41

Onmisbaar, die heerlijke rookworsten. Uitstekende en eetlust opwekkende foto.

Bukowsky, Zwanenburg op 20-07-2010, 09:38

De Chinees doet veel meer met (veel minder) vlees. Hier wint bovendien vegetarisch eten snel aan populariteit. De kwaliteit en originaliteit van de gerechten - niet te vergelijken met wat je in het westen voorgeschoteld krijgt - doen (echt) vlees en (echte) vis onmiddelijk vergeten. Al mijn vooraf sceptische expat kennissen waren om na een keer vegetarisch chinezen!

Pekinees, China op 20-07-2010, 09:37

Kenmerkend voor dit betoog is dat er niet ingegaan wordt op dat getal van 43 kilo. (Cijfers zijn moeilijk!) Dat is namelijk helemaal niet zoveel. Veel wordt het wel als je kleine kinderen meetelt als vleeseter en de vegetariërs, maar dat zijn er niet zoveel.
Een richtlijn van het gezondheidscentrum is dat je niet meer dan 125 gram vlees moet eten per dag. Dan kom je uit op 45 kilo per persoon per jaar.
Als 43 kilo veel is, geef dan aan waarom.

albert van der vliet, amsterdam op 20-07-2010, 09:30

Ik herhaal maar wat ik bij een ander onderwerp (letters op boerderijdak) al schreef: een overheid die ernstig tekort schiet op terreinen waar het werkelijk zijn gezag aan ontleent (veiligheid, zorg, sociale zekerheid) zal dat gezag volledig richten op marginale zaken en alles op de vierkante millimeter willen regelen. De overheid dient te zorgen voor bereikbare gezondheidszorg, niet via 'zacht paternalisme' ideologisch gestuurde bemoeizucht op te leggen. Bij elke maatregel die het 'dagelijks leven' wil reguleren verspeelt de overheid meer en meer het ontzag, vertrouwen en legitimiteit. Filosofe Slob raad ik aan Hobbes e.d nog eens te lezen.

Fred, Leiden op 20-07-2010, 09:15

Dat weten we dan ook weer. Net als het niet dragen van de autogordel strafbaar is, zou ook het eten van vlees strafbaar moeten worden. Op naar de groene dictatuur!

Peter Rottevanger, Poortvliet op 20-07-2010, 09:14

Plaats een reactie

U hebt geen naam ingevoerd.

U hebt geen woonplaats ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

U hebt geen reactie ingevoerd.

Uw reactie is te lang.

Gebruik maximaal 650 tekens. U heeft nog 650 tekens. Lees ons reglement

Stuur artikel door

Verstuur dit artikel naar

U hebt de naam van de ontvanger niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

Uw gegevens

U hebt de naam van de zender niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

counter
Recepten met een verhaal - lezersinzending

Honger maakt rauwe kapucijners zoet

Het was november 1965. Bivak en koud maar wel buiten slapen. En jong, dus altijd hongerig. Als warme hap kregen we een in water opgewarmd blikje. Daarin trof ik een maaltijd van capucijners aan, met spek, ui en gehakt. Het smaakte prima.

Koken

Dikke oranje-paarse-prut

Uit eten. Altijd leuk. We deden dat vaker, en ik realiseerde me toen niet dat dat best bijzonder is, als je als kind gemiddeld eens per twee weken uit eten gaat. Dat hoort er gewoon bij,vond ik. En uit eten is altijd lekker.

Oproep!

Recepten met een verhaal

Juist aan geur en smaak kleven herinneringen. Iedereen heeft wel een gerecht waar een warme of juist een gruwelijke herinnering aan zit. Stuur ons uw verhaal van uw meest geliefde of gehate gerecht met een daarbij natuurlijk een smakelijk recept.

Natuurdagboek

Rechtswindende haagwinde

Haagwinde.

Ze zijn mooi hoor, maar in de tuin wel erg aanwezig. Haagwindes zijn nauwelijks in toom te houden. Je kunt je erover opwinden, maar dat helpt niet.

Trouw in de Buurt

Beeldentuinen op de kaart

Beelden in de natuur, zoals hier 'Ik ook van jou' van Rieke van der Stoep.

Wat kan er inspirerender zijn dan kunst omgeven door de schoonheid van de natuur? Op deze kaart van Trouw in de Buurt vindt u al 95 beeldentuinen, en dat kunnen er snel meer worden als u zelf uw favoriete beeldentuin toevoegt.

Podium

We moeten zuiniger zijn op onze oceanen

De wereldzeeën vertegenwoordigen een ongekende ecologische, maar ook economische waarde. Daar moeten we veel voorzichtiger mee omgaan.

blog | dodo-expeditie

Meewerken op de laatste dag

Astrid Kromhout met dodobot

Vanmorgen mag ik mee met het opgravingsteam om in de workflow mee te draaien. Om te ervaren hoe een opgraving in de praktijk werkt en waar de paleontologen op letten.

Bioblitz

Doe een Bioblitz!

Bent u benieuwd naar de biodiversiteit in uw eigen achtertuin of op het balkon? Doe een Bioblitz!

Estafette-debat

Duurzame visserij

Garnalenvisser voor de haven van Lauwersoog

In een estafettedebat laten we partijen aan het woord met verschillende standpunten over één onderwerp. De partijen verdedigen hun standpunt en reageren op het standpunt van de andere partijen. Deze aflevering: duurzame visserij.

Nieuws

Meest actieve artikelen

De ranking is gebaseerd op betrokkenheid van bezoekers. Dit wordt gemeten aan de hand van reacties, bookmarks en verwijzingen in sociale media als Twitter en Facebook.

Groen video

meer video's
Het duurzame huis van Pieter Weijnen
Advertentie

Platteland op de kaart

RBT Vechtdal-IJsseldelta en Bedandbreakfast Nederland hebben in samenwerking met plattelandopdekaart.nl alle plattelandsactiviteiten in de omgeving rondom het vechtdal, overijssel op de kaart gezet. Zoals alle bed & breakfast locaties van bedandbreakfast.nl