Ga direct naar de content

Dossiers
19 februari 2007
door Sylvain Ephimenco

Ephimenco / Parvenu’s

   

Langzaam bekruipt me een gevoel van schaamte en gêne. En ook van diepe weerzin. Aan de uitwasemingen van bloed, drek en andere onderbuiksappen, die door de tralies van deze alternatieve gouden kooi naar buiten worden geblazen, valt niet meer te ontkomen. Kranten, tv-rubrieken, journaals, allen trachten ons al dagen tot ordinaire voyeurs om te scholen. En probeer maar eens aan de verenigde mediakrachten te ontsnappen die dit ordinaire tafereel, zonder ook maar een enkele politieke of maatschappelijke relevantie, tot een casus van nationaal belang hebben gebombardeerd.

Burgers van Nederland, kom nou toch eens in opstand tegen de Kelderisering, de Holleederverarming en Moszkowiczatie die deze samenleving vervuilen en ondermijnen. Boycot voortaan tv-programma’s en kranten waarin een prominente rol wordt gereserveerd voor clowns met bretels, gefrustreerde advocaten en egotrippende misdaadjournalisten. Allemaal typetjes van laag ethisch allooi, die hun eigen reality soap dag in dag uit grimmig ensceneren. Gisteren om 15 uur presteerde het NOS-journaal het om een live persconferentie van de getergde advocaat Moszkowicz bijna integraal uit te zenden. Een ordinair, abject en infaam moment van oerslechte televisie dat niet bij een publieke omroep past. De zoveelste openbare afrekening tussen de geparfumeerde krullebol en de groteske breteldrager, die er door eerstgenoemde van beschuldigd wordt dat hij de gemalen koffie van zijn espressoautomaat met witte poeder heeft aangelengd. Dit niveau dus. En natuurlijk met als achtergrond de scooter van een has been crimineel. Sinds wanneer dient een met onze centen gefinancierd instituut als de NOS het particularistische moddergespetter tussen parvenu’s te registreren? Laat dit over aan glossy schandaalblaadjes als Quote, die van het snuiven van geldbundels en van in hotelsuites achtergelaten strings met diamanten hun core business hebben gemaakt. Althans, wanneer ze niet door ex-maffiamaatjes worden beschoten. Wat kan het u en mij in godsnaam schelen dat Bram zijn klant, kort geding of maîtresse verliest en dat Jort op de boezem van pindaverslaafde Georgina zijn drugsroes uitslaapt? Deze karikatuur van een journalist is langzaamaan het symbool geworden van de verloederde zeden van de Nederlandse nouveau riche. Als de tandplak op een rotte kies parasiteert hij al jaren op het mediapark en zou vader, moeder en zijn hele assortiment aan vieze sokken verkopen om alweer voor een tv-lens te mogen verschijnen. De morbide fascinatie van de media en een flink deel van hun afnemers voor dit soort vulgariteit is een teken aan de wand. Het schetst de contouren van een samenleving die zijn richtpunten langzaam kwijtraakt en de essentie niet meer van het banale kan scheiden. De nieuwe helden zijn criminelen, pseudojournalisten en maffiamaatjes. Brood, spelen en nog eens spelen beloven ze ons. Om aan de verloedering te ontsnappen die door de decadente bovenlaag wordt gepropageerd zie ik maar één oplossing: koers zetten richting de sobere Reviaanse Avonden van weleer als bron, met een bord spruitjes of pap op schoot.

© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.

Reacties (31)

Mooi stuk Ephimenco zowel qua vorm als inhoud. Meijer vergeet de gemiddelde Nederlander die zit al lang met een zak chips voor de TeeVee.

Johan Sterk, Amsterdam op 21-02-2007, 00:02

Voor mijn meningsvorming heb ik meer aan de brede informatie die de uit publieke middelen betaalde publieke omroep mij levert dan aan het geblaaskaak uit de stukjes van Ephimenco (hoewel ik daar bij tijd en wijle ook wel weer heel smakelijk om kan lachen).

Sjef, Nijmegen op 21-02-2007, 00:02

Inderdaad van de publieke omroepen had ik dit niveau ook nooit verwacht. En dat van onze centjes! Het wordt de hoogste tijd om de bezem eens flink door het publieke omroepbestel te halen!

Joost de bruin, Arnhem op 21-02-2007, 00:02

Inderdaad betalen wij allen aan alles mee, ook aan dingen waar we geen gebruik van maken of zaken die we niet willen, zoals deze mosko-poppenkast op de publieke zender. Algemene middelen heet dat, ook wel belasting genoemd. Mensen van stand of van de elite hoor je daar alleen over klagen als het daadwerkelijk om bedragen gaat, voor het kleine werk is het voor hen een sport zo weinig mogelijk af te dragen en zoveel mogelijk te ontvangen, een sport waar ze zeer bedreven in zijn. Tenzij het over de auto gaat, dan gaan bij hen ook alle remmen los. Maar zeker zul je ze niet horen over het ongewenst meebetalen aan een advocatensoap. Dat laten ze liever over aan het klootjesvolk. Die blinkt nu eenmaal uit in onbenullig zelfbeklag, ongeacht een al dan niet gezonde geest.

Meinhart, Heerenveen op 20-02-2007, 20:24

Schoppende en krijsende Brammetje is in de box gezet,omdat hij met gevaarlijke dingen speelde en steeds ruzie maakte met zijn vriendjes.Wat doen wij in zo'n geval met verwende jongetjes? We doen de de deur van de kinderkamer op slot en laten hem daar maar verder krijsen.Zo horen we hem niet meer.Lekker rustig. J.H.Bruijnjé De Rijp

J.H.Bruijnjé, De Rijp op 20-02-2007, 20:22

Mooi stukje Ephimenco, maar de verloedering van vandaag is de norm van morgen. De familie Egters als voorbeeld is wel een mooi beeld, maar het is er nét naast. Dit is een gezin waarin eenvoud, soberheid en bescheidenheid zijn afgedwongen door de omstandigheden. Deze eigenschappen zijn bij die mensen geen norm, er wordt daar geen traditie voortgezet. Ze zullen er uit breken zodra ze meer geld hebben, wat leven en werk van hun jongste zoon Gerard ook heeft laten zien. Zelf ben ik, als ik zo vrij mag zijn, wel een voortzetter van de burgerlijke traditie van mijn familie. Maar ik kom dan ook niet in een roman voor en acht mij te goed voor het tv-programma Man bijt hond.

Jan Jacobus, Ede op 20-02-2007, 20:17

Ephimenco vergeet te vertellen dat in deze rel weldegelijk belangrijke elementen schuilen. Het proces tegen een van Nederlands (waarschijnlijk) grootste criminelen dreigt door belangenvestrengelingen een naar smaakje te krijgen. Ik ben geen kenner, maar de orde van advocaten liet zich in deze zaak niet voor niets horen. Dat Kelder zich ermee ging bemoeien is als journalist niets anders dan zijn taak. Ik erger mij aan de wijze waarop Ephimenco zich uitlaat over de Nederlandse infotainment journalistiek. Dat deze de afgelopen jaren is opgekomen is een feit, maar moeten wij dit betreuren? Ephimenco, sta met je voeten in de samenleving en realiseer dat we niet allemaal Trouw lezers zijn. dat is nooit anders geweest. Infotainment kan weldegelijk een brug slaan tussen leken en de in onze ogen zo ''belangrijke'' informatie.Daarnaast, sappige roddels horen bij het menselijk bestaan. Wat betreft de NOS heb je gelijk. Schoenmaker blijf bij je leest.Laat het belang van infotainment over aan RTL.

Kees Rotteveel, Rotterdam op 20-02-2007, 20:16

Uw plan om "aan de verloedering te ontsnappen" zal niet werken. Immers, het is nota bene het hele verzamelde journaille dat aan de lippen hing van Bram Huilebalk, terwijl u als geen ander weet dat een mediahype alleen kan worden tegengegaan wanneer de media over deze affaire zouden zwijgen. En ziet u dat ooit gebeuren ? Dan had, om te beginnen, dit stukje van u al niet geschreven hoeven te worden. Maar ja, uw ego is bijna even groot als dat van meneer Moszkowicz. Dus nogmaals : hoopt u werkelijk dat uw plan zal werken ? Tot slot : zou u werkelijk die "sobere Reviaanse Avonden" terugwillen ? Wat is er mooier dan een wereld vol armoedzaaiers en parvenu's, harlekijnen, Holleeders, Moszkowiczen, Balkenendes en Ephimenco's ...

jimbo, oss op 20-02-2007, 20:14

Over het algemeen mag ik de stukjes van Ephimenco in Trouw wel graag lezen.Maar ik zou hem een hint willen geven.Gebruik niet te veel beeldspraak ,die de gemiddelde nederlander niet kan vatten en er zitten te veel,ongebruikelijke niet van de nederlandse taal afgeleide woorden in zijn stukjes.

J.Meijer, Eelde op 20-02-2007, 20:12

Ha, wat een verademing, dank u zeer Sylvain Ephimenco! En inderdaad: "Sinds wanneer dient een met onze centen gefinancierd instituut als de NOS het particularistische moddergespetter tussen parvenu?s te registreren?" Echt schandalig!

Ab, Amsterdam op 20-02-2007, 20:12

Ephimenco had ook wel mogen schrijven over het gruwelprogramma "Het handboek van de moderne vrouw". Zelden heb ik zo'n stelletje hypocriete elite-vrouwen bij elkaar gezien. Dat twee vriendinnetjes een zo lapswanzig in elkaar geprakt programma zo makkelijk bij de NPS de treurbuis opgeslingerd hebben kregen, zegt eigenlijk genoeg. Dat dat stelletje representatief heette te zijn voor de vrouwen van nederland , is nog het ergste. Moesten die vrouwen soms een voorbeeld nemen aan het stimulerende middelen-gebruik van aanstaande co-moeder Suzanne Kleemann? Woukje Scherrenburg bewees die avond nog wel even het gelijk van Pim, ze wist duidelijk meer van koken dan van onze parlementaire geschiedenis. Dat was dan wel weer leuk aan een avondje 'handboek van de moderne vrouw..

H.R. Krol, Haarlem op 20-02-2007, 13:29

Het verbaast me dat het zo lang heeft moeten duren eer u deze column schrijft. Twee jaar geleden heb ik reeds mijn televisie bij het grofvuil gezet. Ik ben opgegroeid met televisie (27 jaar), maar de buik vol van die rommel. Zelfs de serieuze programma's zijn niet meer serieus te nemen. Dat is kwalijk. Ook al heb ik geen televisie meer en kijk ik geen televisie meer, ik betaal wel mee aan het brood en spelen voor het klootjesvolk. Daarnaast weiger ik sommige kranten ook maar aan te raken. Mijn geest houd ik liever gezond. We proppen ons toch ook niet vol met patatjes met? Anyway, ik vind het een goede column, alleen een beetje te laat.

Sander Ruijsbroek, Rotterdam op 20-02-2007, 13:28

Wat verschrikkelijk jammer nou!! Nu Nederland, dankzij Endstra-Holleeder-Moszkowicz, tot een volwassen evenknie van het Amerika van de O.J. Simpson trial wordt opgestoten in de vaart der volkeren, heeft Ephimenco een gevoel van schaamte en gene. Dankzij onze onvolprezen media zouden we straks maandenlang likkebaardend en kwijlend zitten te smikkelen en te smullen van dagelijkse ?live-coverage?. Nederland beloofde één gigantische Jerry Springer Show te worden. Glossy schandaalblaadjes, vol van hun core business, zorgen voor wereldwijde Nederlandse Corporate uitstraling. Omdat de Nederlandse taal allang tot een hutspot (wat was dat ook alweer?) van Anglicismen en Gallicismen is verworden, hebben wij zelfs geen ondertiteling nodig, als het NOS Journaal besluit onze exportpositie met al dit fraais te versterken. Heerlijk, heerlijk, heerlijk! Maar nee hoor, net als wij ons in vunzigheid willen wentelen, komt het opgeheven vingertje. Zou Nederland toch nog een beetje ?keurig? zijn?

M Poot, Hoogland op 20-02-2007, 13:24

Mijn eigen boosheid vond een heerlijke weerklank in het artikel van Ephimenco en ook in het commentaar van Trouw. Er is vrijwel niet te ontkomen aan de lawine van nieuws over deze belachelijke strijd tussen ijdele mannen. Helemaal verbijsterend vond ik de rechtstreekse persconferentie van de gekwetste advocaat, die toch zelf steeds dolgraag de schijnwerpers zoekt en zich nu beledigd toont en zelfs over een samenzwering spreekt. Wat een infantiel gedrag van een man, die niet eens in staat is zichzelf ook eens kritisch te ondervragen. Pathetisch, bombastisch en zielig.

José de Groot-Stelma, 8162 XZ Epe op 20-02-2007, 13:20

Vroeger ging men naar het Marktplein of naar het galgenveld om de booswichten op het schot te zien staan in casu aan de galg te zien bungelen. Met de komst van TV en internet worden we inderdaad gedwongen om echte of vermeende voorgeschoteld te krijgen. De westerse wereld is beschaafder geworden? En wat te zeggen van die zgn. reality-programma's of ingezonden stukken: "Kijk eens, ik heb een steenpuist; mijn ouders en/of kinderen deugen niet etc. etc. Kom a.u.b. allemaal maar binnen om het eens goed te horen en te zien." Weg met al die persoonlijke nonsense. Maak van het leven wat ervan te maken valt en tel je zegeningen.

Emma, alhier op 20-02-2007, 13:20

Oja, vergeet ik helemaal, hoe wordt M. en al die andere advocaten nu eigenlijk betaald? W.Holleder had tot voor kort een uitkering. Dus waar blijft het antwoord op deze voor mij heel eenvoudige vraag? juist ja, geen antwoord!

J.Kooren, Rotterdam op 20-02-2007, 09:49

Heerlijk stukje. Dit is het soort waarvoor ik deze rubriek lees. Al zullen we samen beseffen dat het waarschijnlijk ijdele hoop is te verwachten dat het gaat verbeteren.

Kees van Malssen, Gouda op 20-02-2007, 09:49

Ik heb dit boek en de film al jaren geleden gezien. The untouchable's, ik vond dat beter dan wat ik gisteren zag. De vermoorde onschuld met overslaande stem, maar ik heb geleerd om naar de ogen te kijken, leuk geprobeerd Moskie, maar helaas pindakaas, je ogen verraden dat wat je zegt niet te doen. Je kan nu eenmaal geen twee bazen dienen. Daarnaast als je zegt dat je een persoon zoals W.H toch een hand geeft en er een vorm van vriendschap op na houdt, terwijl deze figuur levens beëindigd heeft en families verwoest ( en dat gaat bewezen worden) heb ik een beetje moeite met u. Want als dat je vrienden zijn heb je geen vijanden meer nodig! Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind en al helemaal als je in het middelpunt staat in een situatie, waarbij zoveel partijen hopen op eerlijke rechtspraak en genoegdoening, om maar niet te spreken van het leed dat daarmee ook weer veroorzaakt wordt door alles weer op te rakelen. En de "JOURNALISTIEK"??? zielig, pathetisch en simpel van geest!

J.Kooren, Rotterdam op 20-02-2007, 09:47

Goh, heb ik wat gemist? Ik heb geen tv meer tegenwoordig, zo te horen is dat zo gek nog niet.

Herman Meester, Rotterdam op 20-02-2007, 09:46

Wat een prachtige typering: parvenu's! Dit is precies het goede woord voor deze types met hun dikke ikken! Natuurlijk moeten mensen als Holleeder verdedigd worden, maar dat kan ook op een neutrale, ambtelijke manier, ver weg van alle publiciteit. M. heeft geen boodschap aan gevoelens van de slachtoffers en aan mensen die vinden dat maffiosi als Holleeder de samenleving verzieken.

Joop, Den Haag op 20-02-2007, 09:46

Daar zijn ze weer, de spruitjes. Als u die inderdaad op uw menu gaat zetten kook ze dan niet te lang en doe er tamme kastanjes bij en boter. Heeeeeerlijk! En verder: Voor het nieuws heeft u uw kwaliteitkrant(en) en 's avonds dus geen tv maar radio of klassieke muziek.

joep, vergt op 20-02-2007, 09:46

De term 'geborneerde pseudojournalist' lijkt steeds meer van toepassing te zijn op Hans Laroes.

Meinhart, Heerenveen op 20-02-2007, 08:57

Dat ik dit nog mag meemaken! Als ik me lekker wil ergeren, lees ik altijd jouw columns. Ik erger me er groen en geel aan. Vandaag ben ik 't voor de eerste keer 200 procent met je eens! Peter Zwitser

Peter Zwitser, Amsterdam op 20-02-2007, 08:55

Meer dan dit hoeft er niet over dergelijke ego's te worden geschreven. Bravo, sylvain. En nu ophouden hierover.

rein, leiden op 20-02-2007, 08:53

Ben eens met de strekking.Toen ik radio ( t.v.de deur uit)luisterde gisteren overviel me het gevoel dat ik genoeg had van nederland .(Eigelijk al sinds het moment dat bekend werd gemaakt dat Fortuyn was vermoord.)De neiging om me van het nieuws af te willen sluiten om het gevoel van vervreemding tussen eigen leven en dat wat de media mij presenteren te verkleinen . Ik verlang naar EENVOUD , eenvoud in alles .De Eenvoud van NU . ,dus zonder de sfeer die met pap en spruiten wordt aangeduid (en volgens mij ten onrechte als die van de jaren 50) .nb.: werd De Avonden niet net VOOR de jaren 50 geschreven ?

reflexxus, zutphen op 20-02-2007, 08:53

Die strafrechtadvocaten hebben hun PR uitstekend voor elkaar. Het zijn op de keper beschouwd voor een belangrijk deel belangenbehartigers van de onderwereld. Wat zij doen is is meestal wettelijk gezien wel toelaatbaar, maar wat mij betreft weinig eervol. Wat dat betreft verdient het personeel dat in verpleeghuizen de billen van onze bejaarden wast heel wat meer waardering. Maar om de een of andere reden zijn deze - om met Jort Kelder te spreken - maffiamaatjes er in geslaagd om zich de status van celebrity aan te meten. Dat zegt niet alleen iets over deze advocaten, maar ook over onze maatschappij.

Hans, Leiden op 20-02-2007, 08:52

De aandacht voor Moszkowicz is wel overdreven, maar zekere aandacht is wel op zijn plaats omdat er enkele fundamentele elementen spelen in de verhouding cliënt en advocaat. Welke factoren bij deze licht decadente uitingen allemaal een rol spelen is niet duidelijk maar ik vermoed dat het er mede mee te maken heeft, dat er een soort stilzwijgende afspraak bestaat tussen media en politiek (complot) om geen aandacht te besteden aan bepaalde politieke ontwikkelingen of juist op een buitensporige manier betreffende bepaalde detailkwesties als er niet aan te ontkomen valt. Een vb. is de dubbele nationaliteiten kwestie. Media en politiek leken eerst echt te denken, dat Nederlanders de reactie van Wilders c.s. schandalig zouden vinden. Door dat onderwerp dood te zwijgen zijn ze in hun eigen sprookjes gaan geloven. En zo kwam Asscher zelfs na de moorden op Fortuyn en V.Gogh met zijn extreme, demoniserende reactie over Antartica. Decadentie als afleidingsmanoeuvre en de kranten moeten toch vol.

J.J. v.d. Gulik, Andijk op 20-02-2007, 08:51

Als internet en tv versmelten en de kijker zelf kan bepalen wat hij of zij wilt zien hoeven we niet meer weg te zappen van de hierboven beschreven personen. Dan maakt u uw profiel aan en geeft u aan wat u wel en niet relevant is. Kunnen we kiezen tussen nieuws wat er toe doet.. of niet. Tot die tijd zou ik de redactie van het NOS journaal onder spervuur nemen. Stuur eens een 'ingezonden brief' naar ze.

vos, Amsterdam op 20-02-2007, 08:50

Het komt niet vaak voor, maar ik ben het volstrekt met Bukowsky eens. Het is dat een Nederlands paspoort bij grensoverschrijdingen zo handig is. De boycot, waartoe Ephimenco oproept, paste ik in de jaren 80 al toe. Maar volgens de kijkcijfers smult de meerderheid van de Nederlandse bevolking er van - hoe ranziger, hoe beter. Dus ik ben pessimistisch gestemd.

M.Nieuweboer, Moengo Suriname op 20-02-2007, 08:47

Op zich helemaal mee eens - al heb ik liever het boek zelf op schoot - maar dan graag ook verder geen columns meer wijden aan deze met parvenus gevulde Parnassus pastei. Jan.

Jan, Utrecht op 20-02-2007, 00:24

Dit gevoel van schaamte en gêne bekruipt mij al jaren tegenover Zuid Amerikanen die nog steeds de illusie hebben dat Nederland een beschaafd paradijs op aarde is. De laatste jaren heb ik het niet meer op kunnen brengen om Nederland aan te prijzen, laat staan aan te bevelen om ooit nog eens te bezoeken. En ik heb toch nog steeds maar één paspoort. En ik denk er over om het in te wisselen, want twee paspoorten vind ik ook zeer genant.

Bukowsky, Zuid Amerika op 20-02-2007, 00:24

Plaats een reactie

U hebt geen naam ingevoerd.

U hebt geen woonplaats ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

U hebt geen reactie ingevoerd.

Uw reactie is te lang.

Gebruik maximaal 650 tekens. U heeft nog 650 tekens. Lees ons reglement

Stuur artikel door

Verstuur dit artikel naar

U hebt de naam van de ontvanger niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

Uw gegevens

U hebt de naam van de zender niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

counter
Dossier

Fotoreportage

Bekijk hier alle fotoreportages op trouw.nl. Elke fotoreportage vertelt een verhaal in beeld. Soms op zichzelf staand, soms gerelateerd aan een artikel.

Historische krant

Illegale Trouw

Hier kunt u alle landelijk verspreide edities van Trouw lezen die tijdens de Tweede Wereldoorlog illegaal werden gedrukt en verspreid.

Naschrift

Lezersinzending

Wil u ook uw eigen dierbaren herdenken? De website van Trouw biedt die mogelijkheid. Schrijf een mooi persoonlijk portret van de overledene en stuur die - liefst met een foto - op.

dossier

Tien geboden

Freelance journalist Arjan Visser publiceert sinds januari 1998 om de twee weken zijn Tien Geboden-interviews in Trouw.