Ga direct naar de content

Dossiers
22 juni 2007
arjan visser

Ehsan Jami / Ik wil geen evolutie, ik wil een revolutie

   

U bekijkt nu: pagina 1 van 3.

Ehsan Jami (Mashad, Iran, 1985) emigreerde in 1994 met zijn ouders en zusje naar Nederland. Hij is gemeenteraadslid voor de Partij van de Arbeid in Leidschendam-Voorburg en kwam in het nieuws toen hij aankondigde een comité voor ex-moslims te willen oprichten. Jami werkt aan een scenario voor een film over afvalligheid en homoseksualiteit en in september verschijnt een boek van zijn hand over de islam in Nederland, ex-moslims en zijn visie op het beleid van de PvdA.

„Ik vraag mezelf voortdurend af of ik ergens mee kan leven; of het klopt wat ik denk, zeg of doe.”

I

Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben

„Ik was een moslim, ik werd zo opgevoed, ik wist niet beter. Ik geloofde in Allah, ik geloofde in de profeet Mohammed. Een vroom leven, met alles erop en eraan. Naarmate ik ouder werd, begon ik allerlei signalen op te vangen die mij aan het twijfelen brachten. Als de islam zo vredelievend was, waarom werden kinderen dan tijdens de koranlessen met een liniaal geslagen, of met twintig graden vorst naar buiten gestuurd? Waarom gebeurden er zoveel wrede dingen? Toen ik, later, begon te denken over het oprichten van een comité voor ex-moslims zei mijn moeder: ’Weet je, Ehs, toen ik op een dag mijn chador had aangetrokken en op het punt stond om naar buiten te gaan, zei jij tegen mij dat het geen gezicht was en dat je niet wilde dat ik zo de straat op ging.’ Ik kon mij dat voorval niet meer herinneren, maar kennelijk heb ik mij al van jongs af willen verzetten tegen de uitwassen van religie. Het heeft nog tot mijn zestiende geduurd voordat ik durfde te zeggen hoe ik dacht over de verhalen die ik in de Koran had gelezen. Mijn vader, die nog altijd moslim is, vond het vooral raar, mijn moeder had meer begrip. Zij was, nadat wij naar Nederland waren geëmigreerd, tot het christendom bekeerd. We vormden een eigenaardig pluriform gezelschap. Ik zou haast zeggen: wij waren er het levende bewijs van dat het mogelijk is om met verschillende geloofsopvattingen samen te leven. Nee, ik ben geen atheďst, ik geloof nog wel degelijk in God. Dit alles kan toch niet toevallig bestaan? Kijk eens naar het menselijk lichaam, hoe prachtig die motor in elkaar zit. Het is gek: ik ben wetenschappelijk ingesteld – laat me het bewijs zien, dan zal ik het pas geloven – maar het onverklaarbare gevoel dat er iemand is die op mij let, is de basis van mijn bestaan.”

II

Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is

„Er was één afbeelding van Mohammed. Een man met een baard. In een groen gewaad. Zo stel ik mij hem nog altijd voor. Ik had bewondering voor hem: o, dat is de profeet! De man over wie zulke prachtige verhalen werden verteld. Een held. Tot ik zelf de Hadith, het verhaal van zijn leven, ging lezen en erachter kwam dat hij een crimineel was geweest. Een barbaar! Iemand die dood en verderf zaaide onder de mensen die zijn geloof niet wilden aanhangen. Niet bepaald een voorbeeldig moslim. Het verhaal van de profeet staat bol van contradicties en misdadigheden. Een vrouw die hem kwam vertellen dat ze door haar man werd mishandeld, werd weggestuurd met de boodschap: ’Ga terug naar uw man en bevredig zijn seksuele verlangens.’ Als Mohammed nu zou leven, zou je hem met Osama Bin Laden, of met Saddam Hoessein kunnen vergelijken. Een verschrikkelijke man, iemand die mooie woorden spreekt maar achter je rug een mes tevoorschijn haalt om je neer te steken. Het was een verschrikkelijke deceptie om te ontdekken dat Mohammed niet de man was voor wie ik hem in mijn jeugd had gehouden. Het is waarschijnlijk net zoiets als op een dag te horen krijgen dat Sinterklaas en de paashaas niet bestaan. Het beeld van Mohammed – de man met de baard, gehuld in een groene mantel – is nog steeds intact, maar mijn enorme bewondering voor hem is omgeslagen in diepe minachting.”

III

Gij zult de naam van de Here, uw God, niet ijdel gebruiken

„Allah, zoals hij in de Koran beschreven staat, is een wrede, onderdrukkende, tirannieke God. Je bent vrij om in zo’n God te geloven, zo lang je de wetten, de normen en waarden, van onze samenleving maar respecteert. Als ik hoor dat mijn moslimbuurman zijn vrouw slaat, zal ik naar de politie stappen. Koran of geen Koran: in Nederland is het strafbaar om iemand te mishandelen. Je hebt jongens die volgens de sharia willen leven. Prima. Zo lang ze de regels van dit land niet overtreden. En zo lang ik maar niet met dit soort laagdenkende figuren hoef om te gaan. We moeten elkaar dus wel met rust laten, we moeten elkaar die vrijheid bieden. Zij moeten accepteren dat ik anders denk over bijvoorbeeld homoseksualiteit en vrouwenrechten; dat ik niet geloof in een God die een boek stuurt naar de mensen, die zegt: ’Als jullie dit doen, dan zal ik* ’ of een God die zich door ons kan laten beledigen. Mijn God is een vredelievende God, een God die gelooft in de universele rechten van de mens.”

IV

Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt, zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de Here uw God, dan zult gij geen werk doen

„Sinds ik bezig ben met de oprichting van het Centraal comité voor ex-moslims is mijn leven in een stroomversnelling gekomen. Ik werk alle dagen even hard, maar ik vind toch altijd de gelegenheid om, tussen de bedrijven door, aan God te denken. Dan bedank ik Hem voor feit dat ik gezond ben, dat ik mijn ouders nog heb, voor het leven dat ik leid.

© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.

Reacties (136)

De nieuwe profeet van de moslims , Satya Sai baba, (Koran, Mahedi Maud, hoofstuk 13) die ook de nieuwe Krisna, de nieuwe Boedha en de nieuwe Messias is, stelt dat geen religie beter is dan de andere. Hij legt dat ook uit waarom. Laten de moslims dus eens ophouden te denken dat ze de enige goeie mensen zijn en de rest varkens, goed om op te spugen en te schoppen. Zoals ook in Asielzoeker centrums dagelijks veel gebeurt.

Jans, Zwolle op 08-01-2010, 13:28

Kijk eens in de Koran . Afdeling Mahedi Maud. Hoofdstuk 13.
Daar staat de nieuwe profeet van de moslims beschreven, en hoe hij eruit ziet en wat hij zegt en doet en dergelijke. Deze nieuwe profeet is er al. Zijn daden en leringen en beschrijvingen komen overeen met wat in de Mahedi Maud hoofstuk 13 staat. Zijn naam is Satya Sai Baba, je kunt met op internet makkelijk vinden.staat. Als je hem gaat bestuderen dan blijkt daaruit dat Jami gelijk heeft.Over 3 jaar gaat hij naar eigen zeggen massaal door de moslims worden herkent

Hendrik, lelystad op 08-01-2010, 10:54

Die esham is Iranees. En ieder is iedergeval waar de islam het slecht wordt geleeft.Dat zijn allemaal Sia 's.Hij heeft het over dat profeet met een meisje van 6 jaar gezelschap had.Dit is puur Geert Wilders strategie.Profeet heeft op haar 6 de een trouw akte getekend met haar vader.Toen hij met haar daadwerkelijk iets had was ze ouder dan 18.Dus kom niet met valse verhalen.

Otomaan, Rotterdam op 10-12-2008, 11:53

Vandaag is zijn film uit, maar hij heeft 0,0 aandacht gekregen. Waarom? Omdat hij geen achterban heeft. Zijn organisatie is uit elkaar gevallen. Hij speelt een eenmans show. Het is over en uit met hem.

Jan Zwart , Ede op 09-12-2008, 19:38

ga zoo door,mischien zet al qaida binnenkort nederland ook op hun verlangs lijstje,daar droomt dit landje toch van?

we zitten tog niets voor niets de moslims te peste met de een na de ander kwetsend filmpje,boek etc...

komt omdat we graag een zware bomaanslag willen hebben in nederland,en mischien wel,nadat er een zware bomaanslag geweest is,mischien ontstaat er dan een burgeroorlog,dat is echt iets wat we willen,daar dromen we van..och wat zijn dat fijn zijn


mensen kom op,STOP die kwetsende VIDEOs etc,alles wat niet tot een eenheid kan brengen in nederland moet worden verbannen



laat ons met rust, eindhoven op 09-12-2008, 08:57

wat ik grappig vind,is dat vluchtelingen,zoals die gevluchte somalier hirsi ali,en die gevluchte iranier,ehsan jamie,een land binnenkomen en hun een geloof bestrijden waar ze nare ervaringen mee opgedaan hebben in een land dat shietish is,een sekte dat door de 90% moslims afewezen word

en zo iemand,komt naar nederland,en bestrdeid de islam in het algemeen,in een land waar hij net binnengekomen is..zo iemand komt hier het land verdelen...

terwijl andere,hard werkende mensen,en afgestudeerde mensen die doctor willen willen,arts,of proffessor enz. niet in dit land toegelaten mogen worden


eenheid, eindhoven op 09-12-2008, 08:57

juist zulke mensen als ehsan jami,die ons verhalen komt vertellen over wat er in verwegistan die in oorlogs situatie verkeren,en daarmee meer als een miljoen moslims keer op keer kwetst,ZO iemand is perfecte kandidaat om het land uit te sturen.





we leven in een land wat net zo multicultureel is zoals de verenigde staten,als een neger daar iets doet,maken de mensen daar dan ook zo een ophef als hier???



kom op....eenheid in dit land,zoals de verenigde staten!!

ieder die dit eenheid probeert te verslechteren,het land uit!!

eindhovenaar, eindhoven op 09-12-2008, 08:45

Ik zie reacties van moslims die stellen dat de Islam mooi is en de profeet niet gewelddadig. Ik wou dat ze gelijk hadden, maar wat ze vertellen is niet de gehele waarheid. Uit de Haddiths blijkt dat Mohammed zijn vrouw Aisha zo hard sloeg dat ze veel pijn leed. Hij liet spijkers gloeiend maken en brandde daarmee wetsovertreders de ogen uit. Etc. De Koran (60:1 5:51)roept op om geen vrienden met niet-moslims te worden. Degenen die zich tegen de Islam verzetten (5:33) moeten de handen worden afgehakt, en zijzelf gekruisigd, etc. Ik vind nergens iets wat in de buurt komt van 'Hebt uw vijand lief'. Beste Moslims Vrede zij u, zoals Jezus wenst.

Erwin (eindhoven), Eindhoven op 14-05-2008, 21:25

Hoiik begrijp niet zo goed waarom Ehsan Jami geen moslim is. Want hij zegt dat de Islam geweldadig is, omdat kinderen in de moskee geslagen worden met een stok. Maar er staat nergens in de koran of hadith dat dit zo moet gebeuren. Dus die mensen in de moskee doen dit uit zichzelf, want er één belangrijke regel in de Islam en dat is:"JE MAG NOOIT IEMAND DWINGEN MOSLIM TE WORDEN OF IETS TE DOEN VAN DE ISLAM" Dus ik vind het geen goede reden om hierdoor geen moslim meer te zijn. Het zou ook beter zijn om de reden te verduidelijken.Groeten Asma, 15 jaar

asma, delfzijl op 14-05-2008, 16:16

Beste mensen, ik heb zelf er voor gekozen om een moslim te zijn, omdat de islam een geloof van eerlijkheid en rechtvaardigheid is. De uitspraak dat alle ongelovigen gedood moeten worden hoort helemaal niet bij de islam!! Mensen die dit soort dingen zeggen willen de Islam een kwaad naam geven. Deze week zaterdag, is een Engelse vrouw moslim geworden. Ze zei dat ze onderzoek heeft gedaan over verschillende geloven, en uiteindelijk heeft ze ontdekt dat de islam de beste geloof was voor haar. Ik was er zaterdag ook bij!! Dus mensen ga a.u.b. eerst onderzoeken wat de islam echt inhoudt, en ga dan pas commentaar geven en uitspraken doen.

Leila, Eindhoven op 21-01-2008, 14:25

Wij hebben allemaal gemakkelijk praten. Het Westen heeft in 1979 het Iraanse volk onder het juk van de Islam gezet. Khomeini is nooit gekozen als leider. Wat het Iraanse volk sindsdien heeft moeten meemaken in naam van de Islam is onbeschrijflijk. De hoogste tijd om het Iraanse volk te ondersteunen in hun strijd om zich van dit onmenselijke juk van de Islam te bevrijden!!! Ik heb geschidenis gestudeerd, mijn specialisatie heb ik over middenoosten, vooal Perzische rijkdom gedaan. Voor ons de Marrokanen is natuurlijk niet evident om over Iran, zijn verleden en zijn huidige situaties te denken.

fatima, amsterdam op 30-12-2007, 12:11

moslim extrimisten zetten de islam en de koran in het kwaad daglicht door hun onmenselijke iedeeen en manier van leven. de islam wordt door zo?n groepering gebruikt en zou een legitieme reden zijn om geweld te gebruiken. terwijl er in de koran letterlijk staat dat je vriendelijkheid en eerlijkheid moet tonen aan je medemensen. wat deze extrimisten doen zal een echte moslim nooit accepteren. als jami de koran echt gelezen had dan zou hij nooit zulke dingen zeggen. wat ik uit het interview van jami heb kunnen uithalen is dat jami verder wil komen in de politiek door de koran de en profeet mohammed te beledigen.

Leila, eindhoven op 22-11-2007, 23:04

Beste mensen, Ik ben zelf katholiek opgevoed maar geef hier steeds meer mijn eigen draai aan zodat ik me er goed bij voel. Ik ben echter zeer geschokt over de zin dat ongelovigen afgemaakt moeten worden. Van dit soort uitspraken word ik bang. Waar gaan we heen met z'n allen? Ehsan, ga door met je strijd maar bindt aub wel een beetje in, gelovigen hoef je niet tegen de schenen te schoppen. Geef ex-moslims dan maar een veilig gevoel bij jouw comite zonder dat ze meteen de andere kant doorslaan!

jo, Bakkum op 07-11-2007, 16:56

Beste mensen, ik ben moslim geworden omdat ik in alle verhalen van de bijbel geloof, behalve dat van Jezus. Islam is 'slechts' en vervolg op wat ons voor is gegaan(torah en de bijbel). Alle verhalen komen overeen. Over het slachtfeest heeft iedereen commentaar als dat als nationale vrije dag wordt gezien, omdat dat van de islam zou zijn. DE BIJBEL KENT DIT VERHAAL OOK!!!! Dit om maar aan te geven hou dicht de geloven bij elkaar staan en dat mensen elkaar dingen aanpraten ipv naar elkaar te luisteren. Deze Ehsan, zaait alleen maar haat en nijd onder verschillende geloven. Ik hoop dat wakker Nederland gaat kijken wat islam ECHT inhoud. Succes

zakaria, amsterdam op 16-09-2007, 17:37

Jammer dat er weer iemand is die het afkraken van de islam een handje helpt. Heel wonderbaarlijk dat bijna alle mensen die uit Iran naar Nederland gekomen zijn, gelijk uit de islam stappen. Zou het zijn omdat de islam daar in dat land heel radicaal wordt gepraktiseerd?? Hier ben ik wel heel zeker van. De reden waarom mensen de islam verlaten is niet omdat de Profeet v.z.m.h. een crimineel was! Nee integendeel de profeet was een heel eerlijk iemand een heel vrome man, iemand die geen haat zaaide over de wereld, hou je naaste buur geliefd no matter wat voor religie degene aanhangt! Dit waren zijn woorden!

Jamila, Zoetermeer op 12-09-2007, 22:04

Beste Ehsan, ik heb bewondering voor jouw optreden die misschien niet echt tactvol of diplomatiek genoeg is maar vertegenwoordigt de waarheid van jouw hart. Ik ben een chinees christen uit Indonesie en alweer 30 jaar in Nederland. Ik weet wat het leven is in de ban van angst voor jouw ras en geloof. Ik vind daarom zo moedig dat je gedurfd bent om vooruit te komen voor jouw mening en gevoel. Als we nu hier in Nederland bang zijn voor de islam dan zijn we eigenlijk onszelf verloren. Nederland moet wakker worden voordat de islam de regie in handen neemt. Waak over de democratie en de waardigheid van de mensen als schepping van God. God bless you

yanty chong, capelle a.d. ijssel op 12-09-2007, 00:13

Hallo, ik ben katholiek opgevoed maar ben moslim geworden en ik vind mijn vrijheid bij Allah. Islam is niet kwaad aardig en dat je vrouwen mag slaan staat niet in de koran zo heb jij het begrepen. Ik ben ook tegen homoseksuelen want een man hoort bij een vrouw, niet man bij man of vrouw bij vrouw dat accepteert ook de God waarin jij gelooft niet! GOD made Adam and Eve not Adam and Steve! Ongelovigen horen afgemaakt te worden dat klopt! Want God almachtige heeft al het recht om aangebeden te worden daar leven we voor en daar kom je nog wel achter Inchallah!

Gerrit Willems (moslims), Delfzijl op 07-09-2007, 21:12

Bestaat er een groepering van ex christenen, moslims enz? Die lopen er ook niet te koop mee. Nederland wordt zo langzamerhand moe van die nederlanders die zo nodig op de voorgrond willen treden met hun eigen frustraties en anderen daarbij zo hard mogelijk tegen de schenen willen schoppen en op hun ziel willen trappen. En het kost ons weer belastingcenten aan bewaking enz. Jami je bent moslim af en ga verder met je leven als ex moslim zonder anderen te willen krenken.

Edwin, Den Haag op 17-08-2007, 23:02

Ehsan Jami is een Iraanse ex sjiiet. Het gekken is dat de rest van de Islamitische stromingen het Shji stroming officieel niet erkent als een officiele Islamistische stroming. Ze geloven wel in de Koran, alleen ze doen heelveel dingen die de rest niet accepteerd. Er bestaat 4 stromingen namenlijk hanefi, hanbeli, maliki, safii. GEEN SJIIETEN dus. Nou komt deze man uit een cultuur waar ze niet om kunnen gaan met het hebben van het recht op een mening en het uiten van deze. Hoe kan deze man dan op een verantwoorde wijze omgaan met dit recht. Klaarblijkelijk niet dus, Beledigen is niet hetzelfde als een mening. Gevaarlijk voor ons allen.

M.Tasova, Amsterdam op 11-08-2007, 01:00

Ehsan, Volgens mij ben je helemaal verkeerd ingelicht over hoe Islam in elkaar zit. Dat is ook logisch want bijna alle Iraanse mensen bekeren als ze eenmaal in westerse landen zijn. Jullie hebben nog steeds dat beeld van vrijheid, sex en rock en roll van de tijd van jullie Shah. De nieuwe islamitische rigme heeft jullie slecht gedaan. Ook wat me opvalt is dat jullie opeens allemaal lesbisch of homo's zijn om vergunning tot verblijf te kunnen krijgen in Nederland of andere landen. Probeer niet Islam zwart te maken zodat jij een beetje aandacht krijgt in de media. Ik schaam me voor jou. Moge Allah zelf weten wat hij met jou doet.

Roya, nijmegen op 09-08-2007, 20:10

mijn boodschap aan Ehsan jami jij ben net als ayhaan. wat heeft jou islam mis gedaan ik heb zelf van mijn hart respect voor alle andere geloven ik zou nooit de andere god dienst beledigen. maar jij wel jij moet alleen zo denken wie heeft jou gemaakt en wie heeft de natuur en die dingen de jij alles ziet en hersen in jou hoofd die jij dagelijk die jij gebruik enz als jij de koan goed gelezen hebt en goed begript hebt in de koran staat dat mensen vrede brengen geen oorlog voeren en niet elkaar pijn doen of dood maken wat de mens zelf fout maak het ligt niet aan islam als jij zelf van jij geloofd omgekeerd ben en proberen niet beledigen islam.

delsoez, Tilburg op 09-08-2007, 11:34

Finally a sensible young man who dares speak the truth about what he feels and has experienced. All the more respect to him with regards to his background. If I had a son like this I would be so very proud. But I also fear for his safety. This land has changed, unfortunately not for the beter, since the "extreem" has a stronger voice in this land. Extreem from both sides!! I get so angry that the moderate moslims in this land hardly say a word!! Now is the time to stand up for sanity and wisdom. Silence is the weapon of the weak. I salute you Eshan and support you. Stay strong in your convictions. Silence is no longer an option.

John de Jong, Groningen op 08-08-2007, 22:44

Waarom moet er altijd weer zo afgegeven worden op islamieten? De houding die sommigen tegenwoordig tegenover de islam aannemen lijkt zeer sterk op de houding die men had tegenover de joden aan het begin van de twintigste eeuw. Door selectief gebruik te maken van de torah werden toen ook joden vergruisd en zwartgemaakt (lees Jacob Katz From Prejudice to Destruction) met als gevolg de Holocaust. Lieden als Jami zorgen alleen voor tweestrijd binnen de samenleving, terwijl wederzijds inzicht en begrip de enige weg is. We moeten het uiteindelijk toch met zn allen doen. Zie eens hoe het ook kan: www.wijblijvenhier.nl

Marcus Schuite , Den Haag op 08-08-2007, 21:35

Weinig zijn de mensen die durven iets te zeggen tegen Islam. Ik sta helemaal achter je Ehsan Jami. Als ik zulke lef zou hebben zal ik je volgen. Maar jammer niet.

Nederlander uit Irak, Utrecht op 08-08-2007, 17:02

Van mij, een ex- moslima, krijgt Ehsan steun. Alleen wordt ik altijd een beetje kriegelig als iemand weer zegt: " ik geloof niet in God, maar wel dat er IETS is...". En eigenlijk zegt Ehsan hetzelfde. Waarom willen mensen alles toch altijd verklaren...? (Dat is ook een van de grootste redenen om te geloven in een God)

Inci, Belgie op 08-08-2007, 12:56

Waarom altijd zoveel op en aanhef over enkel de Islam? Tjonge jonge, het Christendom lijkt op de Islam, maar omdat één of andere achtelijke gladiool de wereld in helpt dat de Islam slecht is etc. gaat heel de wereld dat ook gezellig mee denken? Deze wereld is zwaar verneukt! Ben bijna bang om nog kindjes op de wereld te zetten. Respect voor Ehsan, dat hij zijn mening durft te uiten! Maar zoals Esmee al zei: "is trouw ook in staat stukken te publiceren over afvallige christenen die jezus als een monster neerzetten????"

Karel Windhoos, China op 08-08-2007, 12:03

een grote leugenaar die aandacht zoekt. "Ik ben ex-moslim en heb dit en dit gedaan en ik vind dit en dat niet kunnen in de islam....bla bla bla bla.. wil je net als ayaan achterna vliegen naar amerika en van onze centjes beveiliging krijgen daar zit ik niet op te wachten NEE!!! zijn vader was geen moslim en nu ineens wel, wat is dit man!!! dat mensen hem met blote ogen zijn verhaal intrappen. ongelooflijk.. ga ik ook doen ik trek mijn hoofddoek af voor de camera en zeg "ik ben vanaf nu geen moslima meer en ben lesbi wedden dat iedereen mij op handen draagt net als nu met deze freak, aandacht te kort, heb geen woorden voor het word gekker..

nawal (een heeeeelll erg tevreden moslima), nieuwegein op 08-08-2007, 00:10

Mijn boodschap aan Ehsan Jami: Moet dat nu? We hebben net 'Ayaan Hirsi Ali' achter de rug.....

Johanna, France op 07-08-2007, 21:54

Zo erg dat vaak linkse Nederlanders die ik respecteer,juist de mensen die schrikken van de intolerantie en haat van een minderheid van onze moslims, neerzetten als mensen die islamfobie zouden hebben.Ik vind dat mensen die het opnemen voor moedige moslims die kritiek hebben op hun eigengroep en ook op onze samenleving gesteund moeten worden .Zij zijn juist niet bang.! Onze kritisch Nederlandse moslims verdienen steun,ze zijn de meest kwetsbare En de weinigen die niet bang zijn, zoals nu weer Jami,worden bedreigd! Dit is toch te gek voor woorden. Als je niets zegt en alles maar zo laat ben je veilig . Dat is je reinste omkering.Maaike

M Evenhuis, Roden op 07-08-2007, 20:35

Jammer dat wij Nederlanders wel tollerant naar alagtonen moeten zijn, maar dat het niet anderom is. En helaas dat er niet veel ingeburgert wordt. Ze hebben hun eigen: clubs, winkels buurthuizen, tv kanalen, scholen, enz, enz, enz. Waaschijnlijk heben ze geen tijd om inteburgerren. Jammer want ze hebben over het algemeen een mooie maar ook eeuwen oude cultuur.

Roy, ede op 07-08-2007, 13:49

ik vind mensen die tweedracht zaaien extreem gevaarlijk. ik denk hierbij in eerste plaats aan afshin ellian. ehsan stelt zich vragen over de islam, en terecht. de iran-contra schandaal was ook zo'n staaltje van tweedracht, de oorlog had al na 4 jaar beklonken kunnen zijn, maar de amerikanen lieten nog eens andere 4 jaar begaan. zo konden ze hun wapens blijven dumpen aan irak/iran maakte ni uit. de olie vloeide rijkelijk richting westen. ik denk nu aan palestina/libanon/, soenieten/sijieten in irak ik denk aan chavez, guantanamo, is dit legaal anno 2007 je zou toch voor minder met een gefrusteerde baard rondlopen.ken je vijanden ehsan.gegroet

dupont, belgie op 07-08-2007, 08:56

Net het boek uit van Allah en Eva,van Betsy Udink een diplomatenvrouw in het is-lamitische Pakistan. Het is niet te gelo-ven wat daar allemaal gaande is, mijn adre-lanine steeg dan ook regelmatig van boos-heid. En ook wetende dat erop een Rotter-damse Islamitische lagere school Koranles wordt gegeven met een terreur film, waarin gedemonstreerd wordt met de woorden "dood aan de ongelovige honden". En dat in ons land, als we niet ingrijpen gaan wij hier dezelfde kant op en zij wij ook hier ons leven niet meer veilig. Ik heb veel bewondering voor Ehsan Jami, hij is voor mij een held. Mw. van Beekum

Mw.E.van Beekum-Maater, Hilversum op 07-08-2007, 08:56

Zal Eshan de volgende zijn die gekeeld gaat worden?Wee degene die openlijk en publiekelijk zo onversproten `zijn mening verkondigd die vol van kritiek is op de Islam,die gaat t bekopen. Wat een voorspelbare actie van de arme geesten van intimidatie en terreur binnen onzer moslimgemeenschap.En hoe weinig leert die overheid,dit gaat weer een tragedie worden, of de overheid beschermt Eshan met oprechte en verantwoordelijke inzet, zal vast niet gebeuren gezien het nog maar zo korte oh zo pijnlijke verleden in deze ,betreffende Fortuyn en Van Gogh. Blijf met je poten van Eshan en anderen af, gebruik je mond ,argumenteer!!!

Bertus Kamphof, Amsterdam op 07-08-2007, 08:55

Ja... ik heb NOVA bekijken van avond.. Niet goed en niet juist.. Geweld tegen zoiets ..Ik zeg: Ey ehli muslim,leer ten eerst ons religie goed! Niet allein vormel maar ook beetje inhoudelijk! Met zoiets maken jullie het naam van Islam kapot . Beste Ehsan,leer ook beetje zonder populisme politiek te maken en doe het aan mijn partij en mijn land niet ,wij willen geen tweede Hirsi Ali ( Magan ) syndromen wij hebben dat niet verdiend toch ?!!! Groeten naar heel Nederland

M.Gökhan Taskin, Breda op 07-08-2007, 08:55

Vrijheid is kennis verfijnen, binnen en buiten GELOOF

VierkantRond, Belgie op 07-08-2007, 08:47

Het komt nog maar sinds kort in de krant, maar al jarenlang worden homo's in Nederland door agressievelingen van moslimhuize in elkaar geslagen, beroofd, verminkt en vermoord. Maar, zoals iemand al schreef: "de politici dronken wat thee, ze deden een plas, en alles bleef zoals het was". Het is daarom goed dat nu een PvdA-politicus het slachtoffer is. Want het is niet in het minst aan de utopieën van PvdA-politici te danken dat we in Nederland niet meer veilig over straat kunnen. Minister Vogelaar vindt zelfs dat de opvattingen van moslims tot de Nederlandse traditie moeten gaan behoren. Misschien dat ook zij nu inziet waar dit toe leidt.

Hans, Amsterdam op 07-08-2007, 08:46

Ben zeer ontroerd door dit prachtige getuigenis. Wat zal de Here, de God van Israel, wel denken dat wij Christenen zo LAUW zijn in liefde voor de Heiland vergeleken met deze ex Moslim? En jullie Joden, zie toch hoe de Heer aan het hart van deze werkt door zo veel waarheidsgetrouwheid en liefde voor de Weg, de Waarheid en het Leven in zijn jong hart te leggen? Lijkt Hij niet op Koning David de herdersjongen? Ach, deze mensen geven hoop, wat zou hij niet kunnen betekenen voor het getuigenis van Jezus Christus en Dien gekruisigd? Wat een eer om zo veel geloof te bezitten met liefde tot God!

Anoniem, Gaat niemand wat aan op 07-08-2007, 08:40

Ik heb alle bewondering voor Ehsan die een realistische kijk op zaken heeft. Hij is een parel onder de zwijnen... Geert kan gelukkig het koorn van het kaf scheiden en het gebrek aan beveiliging van deze jonge, veelbelovende politicus aankaarten.

Chantal, Haarlem op 07-08-2007, 08:39

Ik begrijp al de opwinding niet over het voorval niet zo goed. Vanuit de optiek van de islam was het slechts een kwestie van tijd voordat een dergelijk voorval zich zou voordoen. Veruit het grootste deel van de reagerenden hebben een politiek beleid gesteund wat wel tot dergelijke voorvallen nu en vooral straks moeten leiden. Zo draagt men medeverantwoordelijkheid voor het ontstaan ervan. Men had zich beter eerst in de islam kunnen verdiepen in plaats van critici van de islam te verketteren en soms zelfs maatschappelijk te marginaliseren zoals lang gebeurd is.

J.J. v.d. Gulik, Andijk op 06-08-2007, 21:39

Het blijft vreemd dat mensen hun gevoel ontkennen en hun manier van leven baseren op boeken en overleveringen. Vaak zijn culturele achtergronden dwingerder dan het geloof. Helaas wordt er in Nederland slap gereageerd op terreur met een religeuze achtergrond. Het zielig verklaren van hele bevolkingsgroepen en het negeren van hun eigen kracht en verantwoordelijkheden leidt tot steeds meer intolerantie. Jammer! Daar problemen te benoemen kunnen ze worden aangepakt niet door er een dik deken overheen te spreiden. Chapeau voor Ehsan Jami. Erg moedig om zich niet de mond te laten snoeren.

Herman, Vianen op 06-08-2007, 21:34

Ik heb ook een ander interview met Ehsan gelezen. Het valt mij op dat hij veel tegenstrijdigheden vertelt. Zo zou zijn vader arts zijn geweest en niet-gelovig. Zijn moeder is bekeerd Christen. In Iran genoot hij vele privileges dankzij zijn vader. Wat is dan het dramatische wat hij allemaal heeft meegemaakt? Over bv Turkije en de Islam weet hij bijna niets. Voorts generaliseert hij heel gemakkelijk. Het ergste vind ik nog dat hij over gelovige moslims zegt dat hij met dat soort "laagdenkende" figuren niet wil omgaan. Wat een liberaal mensbeeld! Ook zeer toevallig dat hij een maandje voor het verschijnen van zijn boek wordt mishandeld. Succes!

Sorkatu, Haarlem op 06-08-2007, 21:32

vlgs mij is eshan een echte democraat en hoop dat er velen hem zullen volgen.ga zo door en de wereld gaat er dan een stuk beter uitzien.proficiat en ik denk met je mee.

claudius, spcity op 06-08-2007, 21:02

De "religie van de vrede" doet weer eens door geweld van zich spreken. Goed zo. Elke keer dat zoiets gebeurt zijn er weer meer mensen die het ware gezicht van de islam leren kennen: een onverdraagzame doodscultus die niet met een democratische maatschappij te verenigen is. De kruik gaat zolang te water tot hij barst. Als de islam niet verandert is hij op een dan hier niet meer welkom.

Jo, Groningen op 06-08-2007, 16:39

Ehsan Jami is een uitstekend voorbeeld voor een ieder. Hij handeld volgens zijn geweten, die hij van God heeft gekregen. Hij heeft geen bijbel of koran nodig. De bijbel is door de katholieke kerk opgesteld en die hebben gemakshalve weggelaten wat hun niet aanstaat. Mohammed is een valse profeet die als een crimineel te werk ging en zijn volgelingen aanmoedigt om misdrijven te begaan. Ik hoop dat men Ehsan zal gaan beveiligen. Alhoewel ik geen aanhanger van de PvdA ben; ik betaal mijn belastingcenten met plezier voor zulke doeleinden!

Sander, Amsterdam op 06-08-2007, 16:39

"Aan de vruchten kent men de boom". Een politiek of religieus systeem, dat resulteert in mensenhaat in welke vorm dan ook bij zijn volgelingen, kan toch niet goed zijn?

Peer, Utrecht op 06-08-2007, 16:37

Het verbaast mij niets dat Eshan Jami onlangs is mishandeld. Echt helemaal niets. Onder sommige moslims schijnt het mishandelen van afvalligen normaal te zijn. Ik wordt hier enorm kwaad over. Ex-christenen krijgen soms een heleboel gezeik naar hun hoofd maar worden tenminste niet in elkaar geslagen of met de dood bedreigd. Niet alleen de PVV maar alle politieke partijen, ook GroenLinks, moeten zich ondubbelzinnig (voor GroenLinks is dit lastig) tegen deze barbaarse praktijk uitspreken en de politiek moet hier keihard tegen optreden. Dit kan echt niet in een democratische rechtsstaat.

Ewout, Kampen op 06-08-2007, 14:55

Afshin Ellian, de 'adviseur' van Ehsan Jami, zal wel tevreden zijn. hij adviseerde ook Ayaan H. Ali, dus hij wist wat de ronkende uitspraken van Jami voor gevolg zouden kunnen hebben. Ellian was er als de kippen bij om de verstandige PvdA-er die Jami probeerde te wijzen op de consequenties verdacht te maken. want dat was niet de bedoeling, Afshin Ellian wil juist dat me moslims zoveel mogelijk en liefst onsubtiel geprovoceerd worden. gaat Ellian straks de bewakers van Jami betalen, of mogen de belastingbetalers daar weer voor opdraaien?

don, zutphen op 06-08-2007, 14:53

Al eens bij stil gestaan dat hadiths vaak grove leugens over Mohammed bevatten? Aisha zou volgens vroegere bronnen een 48-jarige weduwe en geen 9-jarig kind zijn geweest! voor meer: Dr Shabbir Ahmed www.ourbeacon.com

Rachida, Amsterdam op 06-07-2007, 17:27

Beste mensen Ik ken Jami persoonlijk, en zou alle moslims die zich aangesproken voelen het volgende willen zeggen. Eshan jami heeft totaal niks tegen moslims, zoals ik in sommige reacties wel het idee krijg dat mensen zich persoonlijk aangevallen voelen. Eshan strijd alleen voor de rechten van de (ex) moslims. Waarbij hij het ontolereerbaar vind dat hun geen normaal bestaan kunnen leiden als ze geen moslim wil zijn. Verder wil ik zeggen lees eerst het stuk goed in plaats van in de verdediging te gaan. Kom is met duidelijke tegenargumenten dat wat hij beweert niet zo is. Hetgeen wat ik nog niet heb aangetroffen hier. m.v.g. dennis

dennis, leidschendam op 29-06-2007, 20:57

Dat moslims reageren op de uitspraken van deze man en hun geloof heilig verklaren, prima. Maar dat blijkbaar ook niet-moslims dat ook doen, blijft verbijsterend voor mij. In de jaren 60 verketterde sommige ex-christenen het christelijk geloof en daar kwam nooit kritiek op van niet-christenen. Men vond het eerder prima. Maar nu uitspraken als misbruik de islam niet en je kent de ware islam niet ect. (zonder echter in te gaan op de argumenten, maar alleen maar emotionele uitroepen en beschuldigingen), daaruit blijkt een zelfcensuur uit die mij zeer beangstigd.

Johanna, Rotterdam op 29-06-2007, 20:54

Zoals het geval van Hirsi Al? is deze jongeman op aandacht uit. Slechte ervaringen uit zijn jeugd hebben hem er toegebracht om een ex-moslim te worden. De "echte islam" heeft hij nooit geleerd en gezien. Hij speelt gevaarlijk spel wat mij betreft. Was hij opgegroeid in een andere land, omgeving, dan had hij een ander verhaal gehad. De moslim, de mens dus, en de islam zijn twee verschillende onderwerpen. Hij kan beter zwijgen.

ineke, istanbul op 29-06-2007, 15:51

Ah joh, laat Ehsan Jami maar schreeuwen en doen. We moeten hem eigenlijk dankbaar zijn als moslim zijnde. Vanwege dit soort stichtingen en committée's die openlijk en duidelijk als achterliggende bedoeling hebben de Islam te beledigen, onze juegd en gemeenschap alleen maar nog meer zal vasthouden aan hun eigen normen en waarden. Een moslim die wordt aangevallen op zijn identiteit zal alleen maar sterker worden tot op een gegeven moment je met een hele grote groep van dit soort mensen zit. Met andere woorden zoals de Nederlandsche Politiek hen aanduidt : "Radicalen" Proost bevolking van NL, ik hoop dat jullie er van zullen genieten. ;-)

Burak, waarom ? op 28-06-2007, 11:08

Volgens mij is Jezus, Mohammed of Boedha niet de discussie hier. Volgens mij is het enige dat Jami duidelijk wil maken is dat het ontoloreerbaar is dat in een vrij land als Nederland, mensen niet af kunnen stappen van hun geloof wanneer zij dat willen. Zelfs niet er vrij over kunnen spreken of hun gevoel kunnen uiten erover. Het is heel makkelijk kritiek te uiten op deze jongen, vanaf de zijkant, over welke kennis hij wel of niet heeft. Jami hoeft het er niet over te hebben en kan ook heel makkelijk zijn kop in het zand steken, omdat hij zelf wel een gelukkige thuissituatie heeft. Laten we ons concentreren op de inhoud.

Robin, Leidschendam op 28-06-2007, 09:37

Discussies over religieuze figuren uit het verleden zijn zonder uitzondering een gebed zonder eind (geldt overigens niet alleen voor religieuze figuren). Je kunt met Jezus, Mohammed, Mozes, Boeddha, doen wat je wilt. De Jezus van George W. Bush is een hele andere Jezus dan die van ds. Visser van de Pauluskerk. Hetzelfde geldt voor de profeet Mohammed. Voor Ayaan en Ehsan Jami is het een tiran, voor de gemiddelde moslim is het de laatste wetgevende profeet en ontvanger van Gods definitieve openbaring. Ehsan, je kunt een eind selectief in het rond lezen in de (allerminst onomstreden) Hadith en je vindt altijd wel iets wat in je straatje past.

herman meester, rotterdam op 27-06-2007, 11:10

Wat een teleurstelling: er wordt van alles geroepen en er bij gesleurd door de respondenten, maar op de argumenten van Jami waarin hij aangeeft waarom hij de profeet Mohammed minacht, wordt NIET ingegaan. En willen "degene die VEEL MEER weten over de Islam" (zendegi) dan ons onwetenden eens goed inlichten? Erg zwak om zo te reageren. Je zou bijna denken dat men geen goed tegenargument heeft.

Daalen, Den Haag op 27-06-2007, 09:39

Trouwens over straffen van kinderen gesproken. Een tijdje geleden werden kinderen in een zekere democratische land, waar een christen minister president was (en nog steeds is) en een liberale minister van vreemdelingenzaken in de gevangenissen gestopt. Sterker nog een zekere man in dat land gemeenteraadslid was in leiden. Herinnert zich hij niet meer. Over straffende liberalen en christenen hoor ik hem niet praten.

Nikzad, barneveld op 26-06-2007, 17:10

''Een held. Tot ik zelf de Hadith, het verhaal van zijn leven, ging lezen en erachter kwam dat hij een crimineel was geweest. Een barbaar!'' ''ik voel me bevoorrecht, ik zal proberen jullie, ook in dat opzicht, niet teleur te stellen en mijn uiterste best doen iets terug te geven aan Nederland'' ''Ja, echt waar. Wat moet ik met twee miljoen? Ik wil iets voor anderen, voor Nederland, voor de wereld betekenen'' chi gap mezani mordagaw ?? Als jij zoveel over de islam weet dan wil ik jou zien in discussie met degene die VEEL MEER weten over de Islam dan jij die ÉÉN hadith heeft gelezen en de profeet en islam is gaan haten.

zendegi, Amsterdam op 25-06-2007, 23:03

Wat ik zo opvallen vind aan de negatieve reacties is dat niemand, maar ook niemand van deze met argumenten komt om te tonen dat Jami er helemaal naast zit met zijn oordeel over de Profeet Mohammed. Men is wel erg verontwaardigt en boos enzovoort, maar intussen wordt er helemaal niet op de argumenten van Jami ingegaan. Ik had nu zo graag willen horen wat de profeet tot een groot rechtvaardig man maakte en waarom hij geen crimineel was. en wat betreft ' islam-bashen'; daar zullen moslims helaas aan moeten wennen, net zoals christenen die al heel lang zijn gewend aan 'christian-bahsing' en dat allerlei lelijks over Jezus wordt gezegd.

Daalen, Den Haag op 25-06-2007, 16:57

Er is geen dwang in geloof, laat mij mijn geloof en jij het jouwe is een veel misbruikt citaat (Q2.256). Uit de context blijkt echter dat het ging om een uitspraak van Mohammed toen hij nog geen politieke macht had en vrij wilde zijn om zijn eigen Islam sekte uit te breiden. Toen hij eenmaal aan de andere kant van het machtsspectrum was aangeland was er van tolarantie van de kant van Mohammed en Allah niets meer over. Alleen in de Islam staat de doodstraf op afvalligheid (denk aan het incident in Afghanistan vorig jaar) en mag een Moslim zelfs niet eens met zijn eigen ouders omgaan als ze ongelovig zouden zijn.

Peter, Eindhoven op 25-06-2007, 11:47

jami, hirsi of rushdie hun mening is voor de niet moslim 'vermaak' voor de moslim 'irritatie' niet meer of minder dan dit, als persoon dienen ze van harte toegejuichd te worden, zo zal jami straks als ie een groot persoon is met een dikke salaris toch zijn perzische achterban financieel blijven steunen, een troetelallochtoon die links en rechts vloekt is momenteel een belangrijk fundament voor de kinderen vd achtergestelde allochtoon, wie had ooit kunnen denken dat rushdie als buitenlander een gerespecteerd schrijver en ridder zou worden; hierbij een oproep aan de lange baardman in zijn jurk; denk ruim en kijk verder dan de henna in je baard

babek, den haag op 25-06-2007, 11:21

Uiteraard mag Ehsam Jami denken en zeggen wat hij wil. En hij heeft ongetwijfeld goede bedoelingen. Maar mij treft zijn nog onvolwassen benadering. Hij heeft een heel onevenwichtig beeld van "dé Islam": grote bewondering voor Mohammed is omgeslagen in haat. Maar de Islam kent evenveel variatie in uiteenlopende stromingen als het Christendom, waartoe zijn moeder is bekeerd. Van een goede verwerking blijkt niet veel. Met daarnaast nog enkele tegenstrijdigheden doet dat alles mij vrezen dat deze jongen zal worden misbruikt door Islam-haters (als Ellian en Magan Ali) en in hun kamp wordt getrokken. Ik wens hem nog een goed rijpingsproces toe.

Olav Meijer, Utrecht op 25-06-2007, 11:16

Ik heb van het interview genoten, omdat het een daad van verzet is tegen dogmatiek en onderdrukking. Natuurlijk wordt dit alles met veel felheid en pathos ten tonele gebracht, maar waarom ook niet? Het meest opvallende is mijns inziens niet de boodschap van Jami, maar de reacties daarop. Iedereen is vrij om te zeggen wat hij wil over Jezus, Mohammed, etc. zo lang hij niet oproept tot geweld. En zo lang deze boodschap bij een groot deel van de bevolking nog niet duidelijk is, moet hij herhaald worden, niet alleen door Jami maar door iedereen die vrij wil kunnen leven.

Bas, Amsterdam op 25-06-2007, 11:14

Joop je hebt gelijk: Ehsan Jami is vrij zijn mening te verkondigen. Als hij echter een standpunt verdedigt en daarbij vermeldt dat hij als 'afvallige' wordt bedreigd vanwege zijn standpunt, is het een andere zaak: hij was/is namelijk tot dusver: net zoals zijn vader, zijn moeder, zijn zusje, géén moslim! Dat hij voor afvalligen op wil komen? Prima, zijn keuze, maar houdt het zuiver en spreek de waarheid inzake dit cruciale punt. Bij debatten zal hij gauw terrein verliezen omdat zijn kennis over de koran beperkt is. Dan krijgen we weer zo'n wetende/onwetende conflict oftewel: moslims tegenover niet-moslims. Vrienden maken zich oprecht zorgen!

H.Knoops, Voorburg op 25-06-2007, 08:38

Geen groter fanaat dan de afvallige en de bekeerling. Ehsan Jami is beide. Ik word er warm noch koud van. Hoe hij binnen de grenzen van het betamelijke blijft, mag hij zijn kritiek volop spuien. Daar heb ik geen probleem mee en ook niet met Martens' voornemen een islamitische partij op te richten. Vrijheid, blijheid - ik zal noch op Ehsan Jami noch op Martens ooit stemmen.

M.Nieuweboer, Moengo Suriname op 25-06-2007, 00:09

De reacties laten perfect zien wat er gebeurt als mensen zich tegen een godsdienst gaan verzetten 1) er wordt op de persoon gespeeld (niet-volwassen, opportunisme, niet echt moslim geweest, etc. 2) er wordt niet op argumenten ingegaan, maar men probeert argumenten af te zwakken door te wijzen op een onbelangrijke fout (vader wel of niet godsdienstig).

Joop, Den Haag op 24-06-2007, 23:27

Waar het omgaat is niet of de persoon wel of niet gelooft, maar de de kern is dat de Moslims die vrijheid niet accepteren van een geboren moslim. Je wordt geboren als moslim en je sterft als moslim. Islam is niet alleen een religie, maar eerder een levenswijze, met de plicht die na te leven. En daar gaat het juist om: ook moslims willen het recht hebben om uit te kunnen stappen als dat keurslijf niet (meer) past omdat de ideologie in strijd is met hetgeen je nastreeft.

luna, den haag op 24-06-2007, 23:26

Goed verhaal. Ik wens Ehsan veel succes en zal elke dag tot God bidden met de vraag of Hij Ehsan wil beschermen tegen de uitwassen van de Islam.

meeprater, brochterbeck op 24-06-2007, 23:26

Iksnap die jongen niet waarom klaagt hij over de islam? Ik zeg hem alvast dat hij goed moet nadenken voordat hij stappen zet, want heb je onze moslims ooit horen klagen dat christinen, boedhisten of andere geloof niet goed zijn?. En trouwens niemand heeft hem gevraagd moslim te worden en niemand smeekt hem dat te worden. Zoals de quran ookwel zegt ; ''Jij ongelovige Geloof in je eigen geloof en laat mij geloven in mijn geloof, want jij gelooft niet wat ik geloof en ik geloof niet wat jij gelooft''. Mischien moet haar maar eens nadenken over die zin.

Anwar, Utrecht op 24-06-2007, 20:15

De sociale controle binnen bepaalde gemeenschappen is inderdaad groot, maar dit heeft weinig met de islam te maken. Ik ben zelf moslim en in mijn familie zijn mensen die niet meer geloven of passief zijn geworden. Niemand heeft tot op de dag van vandaag hen onder druk gezet, bedreigd of verbannen. Jami schetst een eenzijdig beeld en schrijft eerwraak toe aan de islam. Grote nonsens. Ik ken Turken die geloven in poker, zich met kaarten in de schulden gokken en dol zijn op alcoholische versnaperingen. Zij zijn vaker buiten de moskee te vinden, maar als het erop aankomt wordt de eer van de famile vergolden. Komt geen koran aan te pas.

Scepsis, Rotterdam op 24-06-2007, 17:41

Geweldig dat je de tiranie van de Islam ontvlucht.Ga door en volhouden en stap over naar Geert Wilders. Daar kun je volledig uw ideaal verwezelijken.

Jan Realist, Amsterdam op 24-06-2007, 16:49

Op zo´n éénzijdige en op gebakken lucht onderbouwde beweringen over de belangrijkste figuur in de islam wijst eerder op sensatiedrang dan op inhoud. Jammerlijk om te merken dat men in Nederland nog steeds zich kritiekloos mee laat voeren met anti-islam geluiden, hoe onbezonnener/tegen het uitschelden aan hoe meer de sensatie. Ik vraag me ook af of de volgende stap van dhr Ehasn Jami niet VVD is? Een bekende patroon.

Farad, Zwolle op 24-06-2007, 16:49

Natuurlijk is dit een nauwelijks volwassen jongen en misschien was zijn vader wel ongelovig of was zijn moeder geen christen. Wat doet dit er allemaal toe? Deze jongen durft in ieder geval zelf na te denken en gebruikt zijn recht van vrije meningsuiting. Daarmee legt hij een probleem bloot waar veel Nederlanders helemaal geen weet van hebben of hadden : de onmogelijkheid om uit de Islam te stappen en ex-Moslim te zijn, op straffe van vervolging , uitsluiting en zomeer. Hij verdient onze steun en ik hoop dat hij aan het begin zal staan van een beweging die ertoe leidt dat je overal ter wereld mag zijn wie je bent.

florent tessier, arnhem op 24-06-2007, 16:45

Prachtig verhaal van een bevlogen jongeling. Moedig ook. Maar wat moet ik me voorstellen bij de discussie die hij wil ontlokken als hij zijn felste tegenstanders als laagdenkend afschildert en vooraf vaststelt dat er met Moslims niet te praten valt? Voor iemand die zichzelf als fatsoenlijk en gewetensvol bestempeld, merkwaardig opmerkingen. Toch wens ik hem toch alle succes bij zijn poging afvalligheid binnen Moslimkringen bespreekbaar te maken. Al kun je natuurlijk niemand dwingen iemand anders te aanvaarden, je kunt hoogstens afdwingen dat iemand een ander met rust laat.

Faaz, Amsterdam op 24-06-2007, 11:01

Zie daar, 'Anti-Islam Nederlanders' hebben nu eindelijk weer een eigen knuffelallochtoon! Juist door zó te dwepen met deze persoon (op zichzelf wčl een aanwinst voor het democratische debat)lijkt het of er bij de groep Anti-Islam Nederlanders absoluut geen racisme in het spel zou kunnen zijn. Daar moeten we dus voor uitkijken. Het omarmen van zo´n knuffelallochtoon wordt vaak ingezet ter rechtvaardiging van demagogisch- populistische ideëen boordevol vooroordelen naar moslims. Het kan dus een verdoezelingstactiek zijn, zowel ten opzichte van het eigen geweten als ten opzichte van de maatschappij('zie je wel ik discrimineer helemáál niet!').

Rosa, Spanje op 24-06-2007, 11:00

Ik begrijp de commotie niet? Naar mijn mening geeft Ehsan Jami goed onderbouwde kritiek op excessen van de islam: de onderdrukking van vrouwen, homo´s en vrijheid van meningsuiting. Opmerkelijk is dat zijn critici zich vaak op de persoon richten en zijn intenties of zelfs recht van spreken in twijfel trekken. Maar daarmee bevestigen deze lezers nou precies zijn gelijk en de noodzaak van zijn revolutie, die in ieder geval meer vrijheid moet brengen: om te zijn wie je bent en te uiten wat je denkt.

boris, cartajima op 24-06-2007, 10:58

ook ik behoor tot de moslim (marokaanse)gemeenschap in Ned. na jarenlange strijd,mijn pad gevonden in de christelijke spreuk:onderzoek alles en behoud het goede. Joden en Moslims hebben een gemeenschappelijke stamvader,Christendom en Islam verkondigen in hoofdlijnen zelfde boodschap. Ehsan is nog zoekende en ipv verstandige vragen te stellen en aansluiting te vinden bijbondgenoten op een wijze die leidt tot een openstaan voor overeenkomsten of dialoog,neemt hij stelling die slechts het kwade bij fanatici naar boven brengt. Ehsan zoek medestanders binnen de gematigden en redelijken. Ga samen de strijd aan, dat is constructiever.

rachida, amsterdam op 24-06-2007, 10:57

Interessante figuur. Jong en moedig. Geeft al aan bij de PvdA eventueel onder te kunnen sneeuwen. Hopelijk een brede allochtone ondersteunig van deze man. En vooral ook door autochtoon Nederland. Bij deze.

Gert Ruijer, Hilversum op 24-06-2007, 10:55

Ex-moslims zijn ideale wereldburgers en verdienen ons respect. Iemand die Islam afzweert geeft blijkt van groot inzicht en gevoel voor realiteit.

Bukowsky, Santiago op 24-06-2007, 10:52

is trouw ook in staat stukken te publiceren over afvallige christenen die jezus als een monster neerzetten????

esmee, papendrecht op 23-06-2007, 23:08

Ik ben een van de moslims, geboren in een Moslimland en tot mijn 12de grootgebracht door een (Imam)-grootvader, door Ehsan gestereotypd als de baardman. Mijn diepgelovige vrome moslim-ouders hebben mij op een katholieke school gezet bij nonnen en paters en ik heb mijn kind op een Joodse school.Ik ben gelovig op de islam-manier: laat een ieder vrij te geloven of niet.Dat is de ruimte die mij door de Islam is gegeven. Ik betreur het dan ook dat een intelligente jongeman als Ehsan het beeld dat hij heeft meegekregen van de (shia)-islam en het radicalisme daarbinnen als algemeen projecteert op de moslim gemeenschap in nederland.Jammer....

karima, amsterdam op 23-06-2007, 23:07

Ehsan is géén ervaringsdeskundige. Deze jongeman verkondigde tot het begin van dit jaar géén moslim te zijn. Eshan spreekt ook alleen over vrijheid voor ex moslims en nooit over bijv. de vrijheid voor ex joden. Orthodoxe joden verkondigen/geloven al duizenden jaren het zelfde! Zij onderscheiden zich nog steeds: in welk land ze ook leven. Orthodoxe vrouwen dragen pruiken, mannen hoeden en pijpekrullen. Mannen én vrouwen dragen traditionele kleding. Ze mogen niet met niet-joden huwen. Jongens móeten besneden worden. Ze kunnen geen afstand van hun geloof. Ze haten homo's tot een bom toe bij de parade in Jerusalem! Waarom pro joden en anti islam?

H.Knoops, Voorburg op 23-06-2007, 23:07

Wat fijn om eens een normale allochtoon te ontmoeten. Wederom blijkt dit een ex-moslim te zijn. Gelukkig iemand die het licht heeft gezien en zich bevrijdt heeft van deze tirannie. En nu maar hopen dat hij niet bezwijkt onder de druk van de linkse kerk en de fundamentaliste neder-moslims. Een verfrissend geluid om te lezen.

Leon, Apeldoorn op 23-06-2007, 21:40

Een heel persoonlijk betoog van iemand die een relatie zoekt met zijn God maar die niet heeft kunnen vinden in zijn directe omgeving. Verwarring en onzekerheid leiden tot de conclusies die zijn nieuwe geloof worden. Dat is zijn goed recht.Hij is mediageniek maar is dat belangrijk? Want als het minder soap, minder media wordt en hij eerst op zoek gaat naar creatieve ideëen en oplossingen met lotgenoten en bondgenoten dan wordt het allemaal geloofwaardiger. Het is nu tevel hype en de media spelen daar zo gretig op in dat bijzaken steeds uitvergroot worden. De "show" gaat dan door maar de echte problematiek wordt nauwelijks opgelost.

victor, hilversum op 23-06-2007, 21:37

Deze jonge man is ervaringsdeskundige! Met zijn ouders gevlucht, zijn familie in Iran achtergelaten en hij kent de verhalen van (moslim) terreur uit de eerste hand.Vanuit zijn geboorteland kwam vorige week en passant nog een berichtje over het vermoorden van Salsman Rushdie. En toch menen vele reageerders het beter te weten en doen alle mogelijke moeite hem te "ontmaskeren" te betrappen op een "onwaarheid" ipv te reageren op de inhoud. Meestal de bekende verkrampte reacties van niet-moslims die bang zijn. Waarvoor eigenlijk?. Voor die enorme culturele verrijking die de Islam de wereld brengt? Koester deze vrije geest!

darius, Rotterdam op 23-06-2007, 20:56

Zondermeer een lichtend voorbeeld voor velen en natuurlijk zal hij veroordeeld worden door die lieden die zelf niet kunnen/willen/mogen nadenken, laat staan bijv. eens een keertje een kritisch boek lezen van bijvoorbeeld Ayaan Hirsi Ali.

Willem, Nijmegen op 23-06-2007, 20:56

Sinds ik weet dat hersenen pas echt volgroeid zijn met 24 jaar, dan pas kun je complexe situaties goed overzien, ben ik voor het oprekken van de stemgerechtigde leeftijd tot 21 jaar. Kinderen mogen niet stemmen. En ook mogen volwassenen onder 25 wat mij betreft geen gemeenteraadslid zijn. Deze jongen is 22 jaar, hij kan een heel goede doordachte intelligente mening hebben, maar wellicht zou hij het over een paar jaar anders brengen. Wie weet heb je met de liefde van je leven en een verstandig beheer van die twee miljoen meer invloed op de maatschappij dan met een kamerzetel. Je kunt je gelukkig en full-time inzetten voor de samenleving...

Anne, Utrecht op 23-06-2007, 20:15

Welkom Ayaan Hirsi Ali de tweede. Weer een opportunist opgestaan om van de tijdgeest gebruik te maken. Jami maakt goed gebruik van het anti-islam beeld om vooral zijn eigen belangen en doelen te dienen: Aandacht van de media, omarmd worden door dezelfde kring van de semi-intellectuele elite rondom Ali Hirsi: Eigen carrierepad voor Jami is uitgestippeld. Heel voorspelbaar waar deze jongen op uit is. Wel opmerkelijk dat de herkomstlanden van zowel Jami als Hirsi Ali zo een totaal andere is dan die van de meerderheid van de hier in Nederland wonende Moslims. Jami, het staat je vrij te geloven of niet te geloven, maar misbruik de Islam niet.

sarah, den haag op 23-06-2007, 20:15

Ehsan Jami, je bent een moedige man. Tijdens de bezetting door de duitsers hadden wij ook nog moedige mensen !!! Nu zijn het nog enkel stuurlui die aan de wal staan.

Max Klokke van Steenwijk, Leeuwarden op 23-06-2007, 20:14

Uitstekend dat iemand durft kritiek uit te oefenen op een religie waarvan de vertegenwoordigers steeds zeggen dat het een boodschap van vrede en liefde verkondigd en twee minuten later weer iemand willen laten ombrengen (denk aan Salman Rushdie !!!). Wij, autochtonen, mogen het niet doen zonder voor racist en wat nog meer te worden uitgescholden! We mogen zelf tomaten naar de paus gooien, maar van de islam, allah en wat nog meer moeten we afblijven... en het ergste is dat we het ook nog doen!! Ik hoop dat ooit de moslims in Nederland zullen leren met kritiek om te gaan en ook zelfkritiesch te zijn. Dan kunnen we verder komen.

r. klooster, den haag op 23-06-2007, 20:12

Ook ik heb aandachtig zitten te lezen, maar moet ik zeggen dat ik zijn "geloof" lijn niet kan volgen. Met alle respect voor zijn mening vind ik het een tweede randse Ayaan. Ik zie Ayaan als iemand die op vraak uit is die, wat later heel duidelijk is gebleken, eerst door VVD misbruikt is (als ex moslim en vrouw!), later zelf ook de partij heeft gebruit voor eigen doeleinden. Het probleem van Islam is dat het een wapen is geworden in handen van achterlijke staten en anti islamisten. Ja islam moet worden hervormd, en kan het ook niet meer ontlopen. En revolutie? word nooit bereikt met goedkope propaganda of demagogie zoals het hier word verkocht

osman kilic, leidschendam op 23-06-2007, 20:12

Ehsan, Ik gun je dat je je spoedig ontworstelt aan de modder (drijfzand?) van de PvdA m.b.v. het toegeworpen touw van een andere partij. Hopelijk zal dit niet de VVD zijn, die partij heeft al genoeg interne spanningen. Wellicht kan de 'nieuwe' PvdA (SP) ditmaal het reddende touw werpen.

Prof. Drs. D.A.H. Vintik, Appelscha op 23-06-2007, 18:27

Het is opmerkelijk dat, als schrijver van zo'n simpel stukje, men al Moedig wordt gevonden. Een Nederlander zou dertig jaar geleden en als trouwe "Koot en Bie"-Kijker, in slaap zijn gesukkeld over dit "non-issue". Dertig jaar geleden zou dit inhoudsloze stuk beoordeelt worden met een: "Nou, en ? Wat is het probleem ?" Nu is men 'moedig', in een vredelievende tolerante, moderne multikulturele droom. Kortom, we hollen achteruit !

fritzie, amsterdam op 23-06-2007, 18:27

Het is nu wel duidelijk , de PvdA heeft zich met het sluiten van de Amsterdamse Moslim-scholen en het vrij-baan geven van deze "Ex Christen die claimt ex-Moslim te zijn " volledig onmogelijk gemaakt als partij waar Moslims op kunnen stemmen nu is het tijd voor een eigen Moslim-partij welek zou kunnen rekenen op minstens 6 zetels in de 2e kamer , En geen compromies gemekker meer , een duidelijk Islamitische partij in de stijl van de Turkse Moslim partij duidelijk Islamitisch , als de Islaam democraten zich duidelijk kunnen profileren is dat goed , maar anders een nieuwe partij welke (net als christenunie en SGP) het geloof eerst stelt ...

I.Martens , Den Haag op 23-06-2007, 18:24

de manier waarop,de woordkeuze,de toon enz enz dat zijn niet de punten waar we op moeten letten.Let op de inhoud.Wat deze jongen zegt is gewoon algemeen bekend,onder moslims en onder niet moslims.Er is geen vrijheid van komen en gaan.Men wordt als moslim kind in de wieg gelegd,en verder niet zeuren,maar gewoon accepteren dat je dat voor je verdere leven bent,en het uiteraard verdedigen en goedpraten.Weglopen,en/of zich bekeren is totaal taboe.En daar gaat het om,dat moet veranderd worden,en uitgesproken,zonder gevaar voor een aanslag op het leven,en/of verbanning uit het familie leven.Al dat gewouwel over hoe hij het aanpakt is onzin.

Nour, amsterdam op 23-06-2007, 18:24

Toch is er iets wat ik niet helemaal begrijp. In een eerder interview(website PvdA) zegt hij dat z'n vader atheist is, en in dit interview is z'n vader weer moslim???

Frank, Ede op 23-06-2007, 18:24

Wat ik zo uit de verte hoor heeft Nederland een pro islamitische regering uit angst voor diezelfde islam met zijn altijd dreigende terreur. De islam is een duivels concept opgeschreven door een moordenaar die eigenhandig ruim 300 mens de keel heeft afgesneden en ook gebruike maakt van kinderen voor zijn seksuele behoefte. Hoe ka zo iemand een boodschap van liefde brengen? Ik bewonder deze man voor zijn moed om uit ervaring met dat kwaad, er iets tegen te doen en mensen bij te staan die uit die sekte willen stappen en dan worden bedreigd met de dood, want dat is de liefdes boodschap van de islam. Er is geen geloof boven waarheid.

dirkpieter, Los Álamos Espańa op 23-06-2007, 18:24

Ook binnen het christendom mag je best van je geloof vallen, als je het maar niet openlijk doet! Zodra je buiten de kerk staat mag je er niet meer over spreken en wordt je niet meer voor vol aangezien. Precies hetzelfde gebeurt in de Islam. Men houdt de critici buiten om daarmee het geloofsstelsel in stand te houden. Het meest verbijsterende vind ik dat daar op theologische faculteiten ook aan mee gewerkt werd. Zodra je besloot geen predikant te worden was het gedaan met de aandacht en begeleiding!

Joop, Den Haag op 23-06-2007, 18:21

Speciaal voor de lezers onder ons die lopen te dwepen met Ehsan Jami. Trouw juni 2007: Wat zegt Jami over zijn vader in het laatste interview met Trouw: "Mijn vader, die nog altijd moslim is, vond het vooral raar, mijn moeder had meer begrip. Zij was, nadat wij naar Nederland waren geëmigreerd, tot het christendom bekeerd." Interview uit 2005 met de Rode Reiger (lokaal PVDA-blad, website): "Mijn grootouders waren nog moslim, maar mijn was vader ongodsdienstig en heeft mij altijd vrij gelaten om mijn eigen weg te zoeken op dat gebied. Mijn moeder heeft zich merkwaardig genoeg tot het christendom bekeerd."

Kirat, Rotterdam op 23-06-2007, 18:21

Helaas weer iemand die naamsbekendheid en roem probeerd te verwerven over de rug van de Islam, netzoals Hirsi Ali. Iemand die cultuur en geloof niet los van elkaar kan zien. Iemand die wel ergens in gelooft maar ook weer nergens. Iemand die geen goede of kloppende onderbouwingen geeft. En waarom? Wellicht om op de tsunami van het anti-islam mee te surfen naar een goede politieke carriere. Zowel het regime en de cultuur in landen zoals somalie en iran worden verward aangezien als het geloof. Dat het anders kan wordt dagelijks bewezen in oa nederland, door een grote maar voor de media (en politiek) helaas ongehoorde groep moslims.

mischa, almere op 23-06-2007, 18:20

Mijnheer E. Jami, Als je ouder en wijzer wordt zul je zeggen, oké doe maar toch die 2 miljoen. Met alleen volksvertegenwoordiging schiet je "revolutie" ook niet écht op. En met die 2 mil kun je een leuk bestaan opbouwen zonder strijd en de stress van alledag. De wereld verbeteren kan alleen als je de compassie hebt en meestal ben je dan ofwel gelovig of niet-gelovig [atheďst]. Met dank aan Hameed, Amsterdam [23-06-2007; 10:01:21]

Idea, Den Haag op 23-06-2007, 18:20

"I: Dit alles kan toch niet toevallig bestaan? Kijk eens naar het menselijk lichaam, hoe prachtig die motor in elkaar zit." Nee, inderdaad blijkt dit allemaal niet toevallig te bestaan. Maar dat betekent niet als vanzelfsprekend dat er een "intelligente ontwerper" (bijv. een god of aliën) achter zit. Net zo min als dat de (voor de mens handige) vorm van een banaan het bestaan daarvan (ID/god/aliën) bewijst. Mischien eens tijd om u te verdiepen in de theörie m.b.t. natuurlijke sellectie processen (=evolutie)?

Erwin, Breda op 23-06-2007, 18:19

Hou vol, Ehsan. Maak het verschil. Blijf moedig en blijf jezelf trouw. Succes.

paula, zoeterwoude op 23-06-2007, 18:17

Deze jongeman is christen, zegt-ie? Dan weet hij niet wat dat is. Hij gelooft in "een God die gelooft in de universele rechten van de mens." Dus 1 G.d, van de vele die er zijn? Dat is bepaald onchristelijk. En: een G.d die in een reactie op WO-II uit San Francisco gelooft? Dat heeft al helemaal niks meer met christen-zijn te maken. Zeg dan gewoon dat je in enkele internationale verdragen gelooft (voorzover je in verdragen dan weer 'geloven' kunt), dat is wel zo eerlijk. Of zeg, echt heel eerlijk, wat uit het hele verhaal blijkt: dat je nergens in gelooft, maar je aangetrokken voelt tot een bepaald clubje en de ideeën daarvan.

V. van Neerven, Amsterdam op 23-06-2007, 18:17

Deze iraanse meneer stuurt gewoon aan op weer een conflikt,hij weet drommels goed wat voor gevolgen zijn uitspraken zullen hebben.voorbeelden te over!hij ziet ook dat er miljoenen word uitgegeven voor beveiliging van bedreigde kamerleden ed.widers etc,mischien kikt hij daar wel op, maar hij maakt de pvda er bij kapot,en vind dat ze hem er gelijk uit moeten sturen ,zonder beveiliging uiteraard!en iedereen kan het wel dapper van hem vinden maar hij weet dat hij straks groot wild is,maar dan zal hij ook wel snel naar de usa vluchten en daar binnenlopen! was onder joop of wim nooit gebeurd !!maar woutertje zal het wel weer goedpraten.

ron de bruin, groningen op 23-06-2007, 18:09

Ehsan Jami en Ayaan Hirsi Ali zijn zich kennelijk niet bewust van de paradox die ze uitdragen: enerzijds staan ze op de barricaden voor de seculiere staat, anderzijds brengen ze de religie juist terug in de politiek, om vanuit hun politieke rol hun persoonlijke frustraties over religie te kunnen uiten. Interpretatie van Koran of Bijbel, of kritiek op Mohammed of Jezus - behoort in een seculiere staat niet in het politieke discours thuis. Wat wil Jami ermee bereiken? Dat zijn partij mensen gaat opdragen een deel van de Koran eruit te scheuren? Laat theologie waar het hoort: thuis, op de universiteit of in de kerk; maar niet in de politiek!

Henriette, Voorburg op 23-06-2007, 18:07

Ehsan Jami kan met de beste bedoelingen van de wereld mij er niet van overtuigen dat hij alleen de positie van afvallige moslims wil veiligstellen of de positie van homosen- en seksuelen wil verbeteren binnen de islam. Hij wordt duidelijk door bepaalde mechanismen aangestuurd om dit soort hersendode uitspraken te doen. Ehsan Jami zal alleen veel sneller door de mand vallen, omdat hij lang niet zo intelligent en geslepen is als Ayaan. Geen moslim, christen, jood of atheist moet deze jongeman serieus nemen. Sommige mensen, die om aandacht schreeuwen, steken hun kop naar buiten door het luik van een rijdende bus. Een kleine jongen wil aandacht!

Kirat, Rotterdam op 23-06-2007, 18:06

Onbegrijpelijk dat er onder de reactanten mensen zijn die TEGEN deze jongeman zijn! Hij verdient alle lof en ondersteuning voor zijn streven, in plaats van angsthazerige afkeurderij.

rhsmit, zwolle op 23-06-2007, 18:06

Een citaat van Ehsan Jami: "Als de islam zo vredelievend was, waarom werden kinderen dan tijdens de koranlessen met een liniaal geslagen, of met 20 graden vorst naar buiten gestuurd?". Dit is weer een duidelijke vorm van een wanhoopsuitspraak. Zoals algemeen bekend is kregen kinderen van verschillende religies over de hele wereld stokslagen op school, en zo ook in Nederland. In 1982 bepaalde het Europese Hof pas dat 'lijfstraffen' voor kinderen zonder toestemming van de ouders op scholen verboden zijn. Als enig land in W-Europa zijn lijfstraffen in Groot-Brittannië nog toegestaan. Met name de Engelse kostscholen zijn beroemd en berucht. Sinds 1986 verbiedt de Britse wet lijfstraffen op openbare scholen. Mijn tip aan Ehsan Jami: duik de geschiedenis boeken in.

Rachid, Zeist op 23-06-2007, 18:06

Ehsan Jami is eerlijk en dat kun je duidelijk van veel Islamieten/Moslims niet zeggen. Men gelooft in de islam waarvan de meesten dus de achtergronden zelf niet kent maar men laat zich door moslimgeestelijken van alles en nog wat op de mouw spelden en gelooft er vast in. Het analfabetisme onder Moslims en met name onder vrouwen is algemeen bekend.Zo kun je dus hele grote groepen dingen vertellen die onjuist zijn. Zelf nadenken en kritisch de Koran bestuderen is voor het merendeel van de moslims niet weggelegd. Triest!

Willem, Rotterdam op 23-06-2007, 12:04

Wederom worden moslims en niet-moslims tekort gedaan door dit oeverloze en niet onderbouwd verhaal, dat alleen maar dient om de samenleving te polariseren en mensen te kwetsen. Ik hoop dat deze jonge (!) politicus (!) er op tijd achter komt dat dit geen constuctieve manier is om de samenleving te verbeteren en dat al zijn geschop niets af doet aan het feit dat de Islam het leven van miljoenen mensen op een positieve manier betekenis geeft. Misschien heeft hij zeg, 100 dagen nodig om iets te kunnen ontdekken van de rijkdom van de verschillende Islamitische culturen die vertegenwoordigd zijn in ons land...

Merel, Warmond op 23-06-2007, 12:03

"Mijn grootouders waren nog moslim, maar mijn was vader ongodsdienstig en heeft mij altijd vrij gelaten om mijn eigen weg te zoeken op dat gebied. Mijn moeder heeft zich merkwaardig genoeg tot het christendom bekeerd.", beweerde Ehsan Jami twee jaar geleden nog in een interview. Zou het misschien zo kunnen zijn dat deze jongeman zo eager is om in de voetsporen van Ayaan Hirsi Ali te treden, dat enige bescherming tegen zichzelf geen kwaad zou kunnen?

Machteld, Rotterdam op 23-06-2007, 12:03

Opvallend dat net als bij AHA onmiddelijk weer op de man wordt gespeeld en het eigenlijke onderwerp in de reacties amper nog ter sprake komt. Nu dreigt weer de discussie over of zijn vader al dan niet moslim is en andere trivia, alsof dat er iets toe doet. Een deel van de bevolking wil nog steeds krampachtig de schijn ophouden dat er niets aan de hand is. Hopen dus nu maar dat Jami zich blijft concentreren op de zaak waar hij voor staat, en zich niets aantrekt van de achterhaalde dwergen die naar zijn enkels happen.

de witt, deventer op 23-06-2007, 11:44

Wederom een prima interview. Hoe zal Eddy Terstall, als 'begeleider', hier op reageren?

Menno, Amsterdam op 23-06-2007, 11:43

PvdA raadsleden stuurden dreigmails naar Jami. Waarom mogen ze blijven zitten? Het is in het belang van de PvdA zelf om hen de laan uit te sturen. Je blijft je afvragen zou hij of zij het zijn geweest en wellicht met een scheef oog kijken naar PvdAers die niets met die dreigmails te maken hebben. Hoe kan een partij uberhaupt functioneren als je weet dat een aantal leden en ander lid dreigmails hebben gestuurd? Of is het nog erger en vindt iedereen het normaal dat dat gebeurt? Of wordt er gedacht dat die arme raadsleden die dreigmails hebben gestuurd niet aangesproken hoeven te worden omdat het 'zielige' allochtonen betreft?

ada, groningen op 23-06-2007, 11:41

RESPEKT en welkom bij de VVD

Dercks, Utrecht op 23-06-2007, 11:41

Ehsan Jami De ware Liefde van je leven of het premierschap? De Liefde van je leven brengt je bij Mededogen oftewel Compassie. En, zeggen de Wijzen en de Boeddha: Compassion leads to right action. Ik zou daar maar voor kiezen.

Hameed, Amsterdam op 23-06-2007, 11:01

Eshan is een moedig mens. Waren er maar meer mensen zo moedig. De laf-politiek-correcte PvdA zal wel met hem in haar maag zitten. Ik hoop dat comité voor ex-moslims een groot succes zal worden. Het zal wel moeilijk zijn in het begin. Maar de volhouder wint!

Stefan, Be op 23-06-2007, 11:00

Ik hoef het hele stuk niet af te lezen,om mijzelf een beeld te geven van deze moedige jongen.Ook ik ben een kind van een streng religieuze groep,en uitgesloten.Dit betekend inderdaad dat je een vrij eenzaam op jezelf geworpen leven gaat lijden,geen familie banden meer overhoud.Maar ik werd er daardoor steeds meer van overtuigd dat zij alleen leven bij de goedkeuring van de groepsgeest,vooral niets doen,niets zeggen,wat tegen de door hun voorgeschreven leer ingaat.Angst snoert mensen de mond.Helaas voor Eshan is de islam de enige religie die met de dood dreigt na afvalligheid.Dit moet toch al genoeg zeggen over het ware liefdeloze karakter.

Rayhana, Amsterdam op 23-06-2007, 11:00

Ik heb grote bewondering voor deze man én ik ben het met hem eens. Ik wens hem alle goeds toe en hoop dat men vanuit de Moslimwereld voor rede vatbaar wordt.. want die is ver te zoeken op dit moment..

Martin, Amstelveen op 23-06-2007, 10:59

In ieder geval kijkt er nu eens iemand naar de Islam "die er verstand van heeft". Werd hoog tijd.

g.agresti, son op 23-06-2007, 10:17

Opmerkelijk dat diegene die tegen bepaalde zaken aanschopt altijd moet voldoen aan de hoogste normen, hoogste idealen en hoogste wetenschappelijkheid. Dat Balkenende/Bos c.s. allerlei truken gebruiken, zich in de rondte ouwehoeren en de boel manipuleren, maakt niet uit, dat is het recht van de elite kennelijk. Nee als je vecht voor je eigen rechten tegen zo'n zooitje dan mag je geen agenda hebben, dan mag je geen gebruik maken van dezelfde middelen, dan moet alles 100% eerlijk en integer zijn. Ja zo houdt de elite zijn macht, door anderen normen op te leggen, die ze zelf continu met voeten treden. De moraal als verdedigingsmuur v.d. immorelen

Zacharius, Amsterdam op 23-06-2007, 10:17

Waarom zou deze man zijn toon moeten matigen? Wat is er gebeurt met vrijheid van meningsuiting? Als een imam zegt dat homoseksuelen van een hoog gebouw gegooid dienen te worden, is er ook niemand die durft te opperen de toon te matigen...!

T.Treffers, A'dam op 23-06-2007, 10:16

Ik wens Jami veel succes met zijn streven naar meer vrijheid. Autochtoon en allochtoon kunnen Jami dankbaar zijn voor het feit dat hij zijn nek uitsteekt.

Cogito, Amsterdam op 23-06-2007, 09:20

Een autobiografische schets die de tien geboden als steunpunten gebruikt. De schrijver klinkt als een Prinzipienreiter. Een gevaarlijk fenomeen. Tuin er niet in.

Ted Schrey, Montreal op 23-06-2007, 09:20

leuk epistel, maar er valt veel op af te dingen, vooral omtrent het menselijk lichaam: dat zit niet prachtig in elkaar; het is een wangedrocht waarmee (zelfs) niet kan worden gewedijverd met (de meeste) dieren (vergelijk vogel, luipaard, dolfijn, stier, worm), tamelijk zwak in constructie, maar bovenal gehandicapt (beperkt in zijn motoriek) door iets genaamd hersenen en gedachten. eigenlijk is de mens gods grapje, waarvoor hij zelf geen bestemming wist, en die er zelf dus maar het beste van moet maken op aarde. als er een god is tenminste.

jan varia, rotterdam op 23-06-2007, 09:19

Hugo de Groot zei het al in zijn "De Wederlegging van de Mahumetisterij": "Om nu te weten welk van beyde dese wetten Is beter, wilt voor eerst op bey de brengers letten. Den onsen was altijd heel reyn en vroom van leven, Daer Mahumet heeft rooff en overspel bedreven."

Kees, Amsterdam op 23-06-2007, 09:19

We kennen Eshan Jami. Tot juni 2007 konden we op zijn weblog Leidschendam-Voorburg lezen: "(...) mijn moeder is christen, mijn vader niet-gelovig (...)". Jami heeft zowel voor BO als VO op RK scholen gezeten. Iedereen die hem langer kent, weet dat hij géén moslim was! Wel weten we dat Ellian en Cliteur met hem contact hebben opgenomen. Wel weten we dat Hirsi Ali hem regelmatig belt om hem een riem onder het hart te steken. Dit alles in ogenschouw nemende, plus de wetenschap dat het AEI waar Hirsi Ali nu werkt al decennia lang werkt aan een kloof tussen moslims en niet moslims (om oorlogen in het MO te legitimeren?), roept Jami veel vragen op!

H.Knoops, Voorburg op 23-06-2007, 09:18

Het is overduidelijk dat er wat mis is in dit land. Een PvdA die mensen probeert te laten stilzwijgen, een coalitie waarbij rechten van homosexuelen als verkoopwaar rondslingeren, een CDA en CU welke de angst voor islamisering gebruiken om een verchristelijking door te voeren. Hulde aan al diegene zich hier tegen verzetten. Ehsan Jami laat ze lullen en zet de strijds voor. Zij kunnen en mogen je niet tegenhouden in je strijd voor je universele rechten en onze eigen grondwet. Het simpele feit dat ze het proberen geeft het niveau van deze politici aan. Ze zouden extra treinen hebben ingezet om de statuts quo en het pluche te behouden.

Westerveld, Amsterdam op 23-06-2007, 09:16

De mega-aandacht voor deze exmoslim betekent het opwekken van onnodige wrevel bij moslims. Voor hen heeft een exmoslim een lage positie. En nietmoslims hebben weinig belang bij zoveel aandacht voor de kleine groep van exmoslims. Het is een onderwerp waar moslims en exmoslims maar over in het reine moeten komen. Om de rest van de samenleving te gebruiken als hefboom om de moslims onder druk te zetten, waardoor de spanningen voor de gehele samenleving toenemen lijkt me niet wenselijk. Als exmoslims worden bedreigd moeten ze net als ieder ander gewoon een beroep kunnen doen op bescherming met algemene middelen, dat is voldoende.

J.J. v.d. Gulik, Andijk op 23-06-2007, 09:16

Ihsan Jami ik heb je betrapt op een leugen. Drie jaar geleden zei je in een interview met Alfred van der Helm en Willem Minderhout dat je vader ongodsdienstig was en nu zegt je dat zijn vader nog altijd moslim is. Wat is het nu Ihsan?

ZS, Rotterdam op 23-06-2007, 09:14

Tja, wat zoekt deze weldenkende man in Gods naam bij de PvdA

Frans, Haarlem op 23-06-2007, 09:13

Ik hoop dat ik er helemaal naast zit en Eshan Jami niet te graag in het middelpunt van de belangstelling staat. Maar toen ik hem voor het eerst hoorde begreep ik meteen dat hij als spreekbuis gebruikt wordt. En inderdaad: hij blijkt door Afshin Ellian 'begeleid' te worden. Ook dat mag, als Ellian dan de bewakers betaald wanneer Jami straks ook naar de VS verhuisd, want de bodyguards van zijn protégé Ayaan H. Ali betalen we ook nog steeds. Maar dat had Jami op z'n minst kunnen zeggen toen de hysterische media een Watergate probeerde te maken van het feit dat Terstal hem als partijlid even tegen het licht hield en met raad en daad bijstond.

Michiel de Ruyter, Arnhem op 23-06-2007, 09:13

Wat een ontzettend origineel recept voor aandacht in de pers: de profeet Mohammed vergelijken met Osama bin Laden of Saddam Hussein! Een werkelijk geniale ingeving. En dat voor iemand die meent "wetenschappelijk" ingesteld te zijn. Nou nog een Tweede Kamerlidmaatschap en de zaak is rond! Dhr. Jami is gemeenteraadslid. In zijn huidige functie als Stagair Politieke Knuffelallochtoon/Voormalig Moslim (tm) annex Bekende Nederlander in wording (en toekomstig ontvanger van de bewaking van het ministerie van BiZa) zal er, zo bezien, van zijn werk als volksvertegenwoordiger in de gemeente Leidschendam-Voorburg wel niet veel meer terechtkomen. Jammer.

herman meester, rotterdam op 23-06-2007, 09:11

Interessant! Onze beste mensen - en de enigen die zich nog in redelijk Nederlands kunnen uitdrukken - komen uit Iran en Somalie.

Jaap, Renningen op 23-06-2007, 00:24

Beste Ehsan Jami, Het is erg dapper van je om op deze provocerende manier te spreken over moslims en de Islam. Nederland is per slot van rekening een land waar vrijheid van mening geld. Toch wil ik je eraan herinneren dat Ayaan ook werd bejubeld om haar moed maar uiteindelijk een zwaar leven heeft gehad, met allerlei sociale beperking. Ze viert in USA nu haar successen maar wordt nog steeds bewaakt. Aboutaleb heeft ook kritiek geuit, maar tegelijkertijd de mensen waarnodig geholpen. Met alleen maar kritiek spuien kom je er niet. Denk aan het motto van dit kabinet.

Henry, Vleuten op 22-06-2007, 23:33

dat de PvdA allochtonen als een kudde probeert te hoeden weet ik al lang. daarom stem ik niet op ze, het is ook overduidelijk. Ik vraag me daarom ook af waarom een complex en belezen iemand(je hebt toch Kant gelezen poeh poeh) zich dan aansluit bij zo'n clubje. Ik als moslim ben gewoon van mening dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun daden. Als mensen de wet overtreden bijv. dan dienen ze ervoor te worden gestraft. Het probleem is dat je een proces wil versnellen wat een land als Nederland ook veel tijd heeft gekost. Verder ben/was je sjiiet, dat houdt dus in dat je een overgroot deel van de 'moslims' representeert.

m, vld op 22-06-2007, 23:33

Plaats een reactie

U hebt geen naam ingevoerd.

U hebt geen woonplaats ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

U hebt geen reactie ingevoerd.

Uw reactie is te lang.

Gebruik maximaal 650 tekens. U heeft nog 650 tekens. Lees ons reglement

Stuur artikel door

Verstuur dit artikel naar

U hebt de naam van de ontvanger niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

Uw gegevens

U hebt de naam van de zender niet ingevoerd.

U hebt geen (geldig) e-mailadres ingevoerd.

counter
Dossier

Fotoreportage

Bekijk hier alle fotoreportages op trouw.nl. Elke fotoreportage vertelt een verhaal in beeld. Soms op zichzelf staand, soms gerelateerd aan een artikel.

Historische krant

Illegale Trouw

Hier kunt u alle landelijk verspreide edities van Trouw lezen die tijdens de Tweede Wereldoorlog illegaal werden gedrukt en verspreid.

Naschrift

Lezersinzending

Wil u ook uw eigen dierbaren herdenken? De website van Trouw biedt die mogelijkheid. Schrijf een mooi persoonlijk portret van de overledene en stuur die - liefst met een foto - op.

dossier

Tien geboden

Freelance journalist Arjan Visser publiceert sinds januari 1998 om de twee weken zijn Tien Geboden-interviews in Trouw.