ephimenco / Garret Weldon
Ik vond het de meest intrigerende foto die ik afgelopen weekeinde mocht aanschouwen. Een groep boze studenten van de islamitische partij Jamat-e-Islami demonstreerde in Karachi tegen Nederland. Er werden spandoeken meegevoerd en ook een pop die klaar stond om in de fik te worden gestoken.
Op de pop was de naam Garret Weldon geschreven. Protest uit islamitische landen neem ik altijd heel serieus. Demonstranten aldaar weten meestal van de hoed en de rand en zijn door hun overheid goed geïnformeerd. Ik ging op onderzoek en ontdekte dat die Garret Weldon de echte naam moest zijn van een beruchte Nederlandse parlementariër die de film Fitness heeft gemaakt.
Omwille van zijn veiligheid zal ik het pseudoniem niet prijsgeven waarmee Garret Weldon in Nederland opereert. Want de Nederlandse regering kan ons mooi vertellen dat moslims heel beheerst op Fitness hebben gereageerd, niets is minder waar. Nog gisteren bekogelden Indonesische aanhangers van Bin Laden in Jakarta de Nederlandse ambassade met eieren, terwijl ze vroegen om de onmiddellijke executie van Garret Weldon.
Nu kan ik niet zeggen dat ik die meneer heel sympathiek vind, maar om zijn hoofd af te hakken vanwege een krakkemikkig filmpje vol angstpropaganda lijkt me vergezocht. Ook ben ik nogal geschokt door de lamentabele gang naar Canossa die onze minister Verhagen van buitenlandse zaken gisteren moest maken om een stel dictatoriale landen gerust te stellen over Garret Weldon. Verhagen kroop aan de voeten van ambassadeurs van 26 landen die lid zijn van de Organisation of the Islamic Conference.
De OIC is een weerzinwekkende organisatie die nooit protesteert wanneer in eigen kring homo’s worden opgehangen, vrouwen gestenigd of wanneer imams oproepen tot de uitroeiing van joden. Maar de OIC heeft in het verleden wel de Nederlandse regering opgeroepen om Hirsi Ali uit de Tweede Kamer te verwijderen. De landen van de OIC die het begrip ‘rechtsstaat’ nog moeten ontdekken, eisen nu van Nederland dat Garret Weldon voor het gerecht wordt gesleept.
Onze weke minister van buitenlandse zaken was er als de kippen bij om hen te verzekeren dat deze mogelijkheid wordt onderzocht. Hij prees ‘de gematigde reacties die we tot nu toe uit de moslimwereld krijgen’. Wat je gematigd noemt. Haatdemonstraties in Jakarta (Holland go to hell) en Karachi plus de eerste oproep tot boycot van Nederlandse producten in Maleisië en Jordanië, die ongetwijfeld elders ook gauw zal weerklinken.
De ervaring leert: hoe meer je buigt voor al die bloedige regimes, hoe meer ze over je kromme rug heen lopen. Maar geen paniek: in het geval van een economische boycot moet Garret Weldon al die niet verkochte plakjes kaas uit eigen zak betalen. Dat vindt de werkgeversclub VNO-NCW van Bernard Wientjes die de solvabiliteit van Garret Weldon momenteel laat onderzoeken.
Zal dit voldoende zijn om de fundi’s van de OIC voorlopig tevreden te stellen? Hopelijk wel, anders moeten Verhagen en Wientjes iets nieuws verzinnen. Bij de volgende OIC-conferencie buikdansen op tafel bijvoorbeeld.
© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.





Reacties (48)
Als we hier in ons eigen land telkens het hoofd moeten buigen zodra de men in de verre zandbakken weer iets gevonden heeft wat ze niet aanstaat, dan hebben we er in de toekomst dagwerk aan. Kappen dus hiermee, en wel direct. Politici met slappe knieen zoals bv Verhagen moeten naar het Nederlandse volk luisteren, dat zijn z'n kiezers. Als Verhagen, Balkenende cs op de huidige wijze doorgaan dan worden ze met de volgende verkiezingen, die weleens veel sneller kunnen komen dan voorzien, genadeloos afgestraft.
Willem, Amersfoort op 03-04-2008, 17:19
"Krakkemikkig filpmje vol angstpropoganda"? Bij de term "propoganda" past al snel het begrip "manipulatie". Een filmmmaker manipuleert natuurlijk altijd, alleen al door de keuzes die hij maakt. Zo zou je met hetzelfde gemak een compilatie van beelden van concentratiekampen kunnen afdoen als angstpropoganda. Wat in die zin voor Wilders pleit is dattie met zijn documentaire geen ouwe koeien uit de sloot haalt, maar laat zien wat er nu, on this very moment, daadwerkelijk speelt. Nu kan in ieder geval niet zeggen: "Wir haben es nich gewusst".
frans, haarlem op 02-04-2008, 00:28
Garret Weldon of Geert Wilders, hij blift een relschopper!
Ik ben ruim 100% geen PVV-worshipper!, amsterdam op 01-04-2008, 23:45
Keep up the good work, Geert.
PV, Maastr. op 01-04-2008, 17:53
Verhagen illustreerde weer eens het meest essentiële verschil tussen christenen en moslims. Christenen keren de andere wang toe, moslims geven geen millimeter toe. Waar dit op de lange duur toe leidt is niet zo moeilijk te raden.
Hans, Amsterdam op 01-04-2008, 17:47
Hier in Kaboel wordt inderdaad tamelijk beheerst (namelijk: niet) gereageerd.Toen ik zondagmiddag op de luchthaven arriveerde besloot het Ministerie van Financien zijn personeel naar huis te sturen, omdat er een demonstratie langs zou komen. Volgens de geruchtenmachine ging die over Fitna, maar in werkelijkheid over grondpolitiek in de provincie Baghlan.De beste reactie blijft natuurlijk het opzetten van Islamitische groepen die actie voeren voor vrede en mensenrechten. Niet duidelijk hoe lang het duurt voordat dat kwartje zal gaan vallen.
M. de Zeeuw, Kaboel, Afghanistan op 01-04-2008, 17:33
Ach, de arme analfabeten worden de straat opgestuurd om een grijpstuiver te verdienen met protesteren tegen iets of iemand waar ze helemaal niks van weten. Zo gaat dat in die landen, coming soon to holland denk ik gezien sommige reacties hier. Je moet die lui eens een nederlands paspoort geven, moet je eens zien hoe vlug ze hier zijn, sneller dan ik tot 3 kan tellen. Zo verdorven en slecht zijn wij !
Mickey, Brussel op 01-04-2008, 14:32
Met deze actie hebben de moslims in Pakistan weer eens bewezen dat hun gemiddelde IQ die van een mossel nog niet eens benaderd. Verder totaal geen aandacht aan besteden lijkt me meer op de plaats want in Nederland komen de meeste bekeerlingen tot de Islam ook direct uit parnassia of aanverwante instellingen, kijk de statitieken er maar op na of niet Imam Haselhoef? Tevens had Balkenende IV allang moeten aftreden wegens het zaaien van angst en paniek onder de Nederlandse bevolking, in plaats van pal achter onze normen en waarden te gaan staan zoals de vrijheid van meningsuiting die notabene opgenomen zijn in onze grondwet.
Maarten, Nederland op 01-04-2008, 14:32
Met ?Fitness? heeft Garret Weldon het CDA een zware beproeving opgelegd. Hans van den Broek, die als Minister van Buitenlandse zaken geen vinger kon uitsteken toen 4 Nederlandse journalisten in El Salvador met de dood werden bedreigd (en prompt daarop door de alom bekende verdachten werden vermoord), is nu bezorgd om onze veiligheid. Zou het niet heerlijk zijn, als het aantal politieke moorden in Nederland anno 2008 onder de 60 per dag zou dalen (zoals in El Salvador toen)? Prof. dr. ds. J.P. Balkenende stotterde in ondoorgrondelijk Dutchlish iets, wat niet bewaarheid werd (zoals zo vaak). CDA: op naar onze volgende beproeving in Beijing!
Amalrik, Amersfoort op 01-04-2008, 14:25
Wederom een staaltje van V.O.C. mentaliteit waar onze minister president prat op gaat.
Johan, Veghel op 01-04-2008, 14:15
Geert, thanks but no thanks!
Fitna sla ik over sowieso!, amsterdam op 01-04-2008, 14:15
Er is geen grotere aanklacht jegens de islam mogelijk dat het gedrag van moslims zelf, zij zijn het die hun geliefde islam ridiculiseren met hun gedrag, daar kan geen filmpje van garret weldon tegen op. En voor die zelfhaters die hier reageren, verhuis naar zo'n prachtig islamitisch paradijs als bijvoorbeeld Iran of pakistan. Dat past beter bij jullie als dat "verachtelijke" vrije westen met zijn vrijheid van meningsuiting.
M. Kloek, Almere op 01-04-2008, 13:34
Mag ik Meneer Balkenende/Ballin/Verhagen feliciteren?Ze hebben het heel goed gedaan om de boel bij elkaar te houden en Nederland niet in de kaart van de extreem rechtse PVV te laten spelen. Levensgevaarlijk,zulke nare en enge politieke partij en daarom weg ermee z.s.m. bij de stembus tijdens de volgende Tweede Kamerverkiezingen, zal ik zeggen! Op dit moment ben ik wel heel erg Trots Op Nederland vooral op onze wijze regering! Wie weet ga ik toch voor de CDA gaan stemmen!Waar is de PvdA trouwens?Waarom is de traditionele partij van de Nederlanders van buitenlandse afkomst zo stil tegenwoordig?Neemt u maar een standpunt alstublieft,Meneer Bos!
De PVV, weg ermee!, amsterdam op 01-04-2008, 13:34
Dit kabinet heeft er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat iedereen waar ook ter wereld van het bestaan van het filmpje op de hoogte is. Sterk staaltje wereldwijde propaganda, een tsunami van publiciteit die Wilders alleen niet had kunnen genereren. Louter om het maar niet over de echte problemen in ons land te hoeven hebben, werden Nederlandse belangen op het spel gezet. Vrijwel alle media, veel zogenaamde opiniemakers incluis, trappen erin of spelen het vuile spel mee en hebben het al maandenlang over het filmpje en niet over kabinetsbeleid, dat volledig dreigt te mislukken door interne ruzie en angst voor Wilders en Marijnissen. Bah!
Meinhart, Heerenveen op 01-04-2008, 13:26
Inderdaad, het was geen fraai gezicht Verhagen vol deemoed te zien buigen voor de OIC. Net zo onverkwikkelijk als de delegatie van de PKN en Raad van Kerken in Egypte, die met eenzelfde deemoed bij de grootmoefti van Egypte op de thee gingen. Dergelijke acties doen mij beseffen, dat het dhimmi-gedrag waar Bat Yeor het in haar boek 'Eurabië' over heeft, al veel dieper in Europa is geworteld dan mij lief is. Het valt me ook op, dat de houding van islamitische kant er één is als van een meester, die alleen maar eisen stelt en die van Europa als van een ondergeschikte. Een slechte ontwikkeling en één om je diep voor te schamen!
G. Jager, Apeldoorn op 01-04-2008, 13:26
Ook de islamitische wereld kent rechtsstaten. Die zijn gebaseerd op dictatoriale islamitische beginselen. Het westen kon zich lang de luxe permitteren om vanuit een sterke machtspositie en een cultureel superioriteitsgevoel anderen de les te lezen. Door de toegenomen kracht van de islamitische wereld laat die niet meer met zich sollen. Het westen dient daarom zijn arrogante superioriteitsgevoel in zijn contacten met de islam terzijde te laten en op voet van gelijkheid op een respectvolle wijze met de islam omgaan. Een onnodig provocatief filmpje als Fitna getuigt van een ouderwetse koloniale houding in de moderne tijd met andere verhoudingen.
J.J. v.d. Gulik, Andijk op 01-04-2008, 13:26
Meestal ben ik het met Ephimenco eens, maar vandaag slaat hij de plank mis. Misschien moet hij op de redactie eens op zoek naar het boekje van Joris Luijendijk, over het in scene zetten van dit soort protesten. Ik geef een pluim aan minister Verhagen voor zijn evenwichtige benadering. Aan de ene kant maakt hij duidelijk wat er wel en niet kan in NL, aan de andere kant heeft hij gelukkig oog voor de belangen van Nederlanders in de rest van de wereld. Het is te gemakkelijk om daar vanuit je luie stoel in een vrij en veilig land over te schamperen.
Marc, Londen op 01-04-2008, 13:19
Sylvain Ephimenco: Eerst tegen Eric Muiswinkel, maar nu voor een boycot van de Olympische Spelen in China. Eerst tegen Geert Wilders ("Gekke Geert"), maar nu voor zijn ideeën. In ons land hebben we daar een mooi spreekwoord voor: "Zo de wind waait, waait m'n rokje".
Theo, Alblasserdam op 01-04-2008, 13:19
Geert well done!
CAREL VAN EEDEN, Landsmeer op 01-04-2008, 12:06
Ja! Maar door wie en door wat zijn de Arabieren ondemocratisch? De Arabieren hebben olie(motor van de wereld economie). deze mensen hoeven niets te doen om emmers geld per dag te halen.De Arabieren moesten en moeten gehoorzamen aan de wereldmacht Amerika.Amerika installeert presidenten en ministers wie en waar zij wil in de Arabische wereld.Daar is per definitie: een 'gekozen' president mag voor altijd blijven en zijn zoon mag hem vervangen, ook als hij dement of geestelijk gehandicapt is. Als de Arabieren Chinezen waren, hadden zij al medicijnen voor kanker en andere ziektes uitgevonden en een bijzonder bijdrage aan de wetenschap
M Mouktafi, Harlem op 01-04-2008, 11:56
HUT aanhangers in Denemarken bijeen, zijn het oorlogsvuurtje al aan het opstoken. De Nederlandse vertegenwoordiger verklaarde, dat de NL-minister-president, Balkenende dus, achter de film van Wilders stond. Zie de beelden van Eenvandaag maandag j.l. Wie kwaad wil is dus niet over te halen. Ernstig is, dat een petitie van HUT tegen Wilders ook is ondertekend door een wethouder en een gemeenteraadslid (inmiddels verwijderd)van de PvdA. De infiltratie is dus al begonnen. Wij hebben dus wel een probleem met radicale moslims, zelfs binnen politieke partijen! Waar Wilders nog een vraagteken zet, verklaren deze radicale moslims leugens als waarheid.
A. Frumau, Noordwijk op 01-04-2008, 11:56
Ik vind dat Verhagen vooral excuses moet aanbieden voor de kwaliteit van de film van de leerling sociale verzekeringen uit Venlo.
Piet, Assen op 01-04-2008, 11:56
Gaat het over de film van de heer GW? Nou, daar stond toch niks nieuws in. Allemaal reeds eerder getoonde en gepubliceerd beelden en teksten. De bijgeleverde teksten waren voor mij deels onbegrijpelijk zoals teksten uit heilige boeken betaamd. Hetzelfde geldt voor teksten uit de Bijbel. De verklaring wordt altijd gegeven door mensen die daar zeggen jaren voor te hebben gestudeerd. Dan nog komt er vaak onbegrijpelijke taal uit hun monden. Begrijpelijk als je iets wat per definitie niet te verklaren valt gaat presenteren als feit en waarheid.
H. Marinus, Drechterland op 01-04-2008, 11:56
Mooi artikel. Ik blijf me net als u erover verbazen hoe sommige Westerlingen er blijkbaar niet genoeg van krijgen om de eigen democratische cultuur aan te vallen, terwijl ze met grote welwillendheid voorbijzien aan huizenhoge wantoestanden in de islam. Je zou haast denken dat die mensen liever niet in een democratie leven, maar in een islamitische één-partij staat. Zolang als hun persoonlijke economische- en financiële belangen of van de lobbies die ze vertegenwoordigen maar gediend worden. Volgens mij is dat toch een enge en verkeerde interpretatie van de VOC mentaliteit van vroeger.
alethea, Vrijland op 01-04-2008, 11:46
Ik vind het trouwens heel hypocriet wat islamieten nu doen rond deze film . In plaats van te kijken hoe het komt dat Garrat Wildon (?) aan dit soort filmmateriaal komt, en de hand in eigen boezem te steken, krijgt men weer het eeuwenoude riedeltje. Oh, ik ben zielig want ik ben beledigd. Laten wij maar schelden op anderen. Mijn advies: willen jullie, islamieten, niet meer beledigd worden, geef dan het goede voorbeeld, en laat eens een keer zien dat die islam een godsdienst van vrede zou zijn, zoals dat altijd beweerd wordt. Helaas is de praktijk altijd anders.
leon, apeldoorn op 01-04-2008, 11:41
Beschamend hoe deze regering nog de nasleep heeft van Paars: alles doen om de islamieten naar de zin te maken. Geen haan die er naar kraait, als die zelfde islamieten alle mensenrechten vertrappen; mensen onthoofden; geweld gebruiken; geweldadige bedreigingen; onderdrukken van andere godsdiensten. Dit allemaal om hun ego's die onder het mom van belediging, een deukje zouden hebben opgelopen.En wij moeten daar maar begrip voor hebben. Tijd om die gasten maar eens te boycotten. Te beginnen met niet meer op vakantie te gaan naar die schreeuwende landen.
leon, apeldoorn op 01-04-2008, 11:34
Ik heb me tranen gelachen om de reacties van velen op Geen Stijl over Gary Weldon. Wat knapt een mens daar van op.
Jessica, Utrecht op 01-04-2008, 10:15
Mooi artikel Sylvain. Ik blijf met net als jouw erover verbazen hoe sommige Westerlingen er blijkbaar niet genoeg van krijgen om de eigen democratische cultuur aan te vallen, terwijl ze met grote welwillendheid voorbijzien aan huizengrote wantoestanden in de islam. Je zou haast denken dat die mensen liever niet in een democratie leven, maar in een één-partij staat. Al is het een islamitische.
alethea, Vrij Europa op 01-04-2008, 10:15
Ben benieuwd of het virtuele museum voor kwetsende kunst (zie google) wel door de islam-beugel kan. De organisatie waarover Ephimenco schrijft blijkt in Engeland enge tentakels te hebben, zoals blijkt uit een documentaire op channel 4. Dispatches Undercover mosque (beter en erger dan Fitna)
lea, amsterdam op 01-04-2008, 10:15
De kop ontkracht dit verhaal al volledig.Ik zou idioten, die duidelijk niet goed op de hoogte zijn, niet zo serieus nemen.Maar gelukkig voor mensen als Ephimenco zijn er altijd nog welke plekjes op deze aarde, waar de pers gretig naartoe gaat om echte islam-opwinding te kunnen registeren.En is er altijd nog wel een columnist om dat nog extra uit te vergroten.De feiten zijn, dat er bijna niets is gebeurd en dat de Nederlandse overheid zich uitstekend gehouden heeft en de belangen van zowel de Nederlanders als zijn principes hoog gehouden. Hulde voor dit kabinet!
C.J.M. van der Stappen, Nijmegen op 01-04-2008, 10:00
Is de moslimgemeenschap in NL gemiddeld echt zo onverdraagzaam dat wij ons zorgen moeten maken over onze democratie en burgerrechten? Ik zou het graag een keer willen weten in plaats van naar al dat ge*** te moeten luisteren. Er zijn altijd boze mensen in de wereld, ze gebruiken altijd een ideologie of religie maar dat betekent niet dat je het om kan draaien. Moslimterroristen gebruiken de Koran maar het probleem ligt daarom nog niet bij de Koran. Het land van melk en honing werd ook met geweld veroverd maar ben je daarom pas een echte christen als je weer op kruistocht gaat? Zo nee, nou dan, zo ja dan hebben de moslims een punt.
Frank Roos, Amsterdam op 01-04-2008, 10:00
Die paar honderd beroepsdemonstranten van Front Pembela Islam in Jakarta krijgen veel te veel eer. Over de hele wereld gaan de beelden van hun 'protest' en ze worden in allerlei columns en commentjes aangehaald om iets te bewijzen/illustreren, in dit geval om te ontkrachten dat de reacties uit de 'moslimwereld' niet gematigd zijn. Gaap...
Mas Rob, Middelburg op 01-04-2008, 10:00
Quote: ?minister Verhagen van buitenlandse zaken gisteren moest maken om een stel dictatoriale landen gerust te stellen over?. Deze landen zijn dictatoriaal omdat het west, en alle de ministers van buitenlands zaken die er zijn of geweest van Nederland en het west helpen die dictaturen om aan hun zadel te blijven. Als u ken begrijpen in die crimineel circuit iedereen heeft baat om iedereen anders te beschermen, de gesticulatie in Nederland politiek oven een gek parasiet Wilders hoort bij de show.
Larbi Alili, Delft op 01-04-2008, 10:00
Ik hoop dat meneer Ephimenco bij gelegenheid 'ns uitlegt waarom hij altijd verklaart dat hij 'die meneer niet zo sympathiek vindt'Toch niet om zijn eigen positie niet tezeer te beschadigen? De zondebok van weldenkend Nederland is toch echt de enige die alsmaar, en ten koste van nogal al wat persoonlijk ongemak de 'politieke islam'- een pleonasme - bestookt. De enige ook die zich niet aan weeë smoezen bezondigt, zoals de overige mandarijnen, en zich ook niet aan de voeten van moslimtirannen vlijt. Het moet voor andere mannen toch een troost zijn dat er in Nederland tenminste nog éen vent rondloopt, ook al blondeert 'ie zijn haar...
Paardestaart, AMSTERDAM op 01-04-2008, 09:41
Het buitenland blijft een wat moeilijke kwestie.Niet dat ik iets heb met demonstrerende pakistani of afghanen tegen een filmpje ergens in een land dat ze niet eens weten aan te wijzen op de kaart,maar om nou net te doen alsof daar het gevaar vandaan komt,van deze domme religieuze groeperingen en alsof er niets van ons uitgaat en hoe wij daar opereren? We moeten voorzichtig zijn door wat we zelf aanrichten. En wij,brave burgers,die het machtsblok waarin we zelf zitten maar al te graag verdedigen tegenover de barbaren, maar zelfs de eerste geschiedschrijvers wisten ergens beter toch? Het verzet tegen Rome was geweldadig en Jezus propaganda.
cees, amsterdam op 01-04-2008, 09:41
Absoluut geen fan van Wilders en ben ook niet van plan om alle moslims over één kam te scheren. Maar de analyse van Ephimenco is zoals meestal weer de spijker die op zijn kop wordt geslagen. De aflevering van 1Vandaag die op maandag is uitgezonden, geeft nog maar es aan dat er moslims zijn die heel erg eng denken en in feite Wilders' gelijk lijken te onderstrepen. Nu vertellen moslimlanden - waar rechten voor andersdenkenden niet bestaan - dat wij in Nederland goed met hun broeders moeten omgaan. Een houding waar je een beetje misselijk van wordt... Wat niet wegneemt dat we onze moslims uiteraard met respect moeten bejegenen.
nietrechtsmaarzekernietlinks, den haag op 01-04-2008, 09:41
In de islamitische landen die geen vrijheid van geweten en godsdienst kennen, barst het van de beledigingen in beeld en geschrift van andere godsdiensten. Het was een beschamende vertoning van Verhagen en Balkenende dat gekruip voor die afschuwelijke dictaturen. Zolang de islam in die landen het absolute monopolie heeft zonder dat andere levensovertuigingen enige ruimte krijgen, zullen de spanningen alleen maar toenemen, want deze landen streven naar dezelfde onvrijheid hier en overal waar de islam zich vestigt, verdwijnt de vrijheid voor de ander.
Cogito, Amsterdam op 01-04-2008, 09:41
Ephimenco neemt de islamitische demonstranten tegen Wilders serieus. Ze zien er echter uit als boerenpummels die de klok hebben horen luiden en de naam Garret Weldon opvingen. Kritisch zijn over de islam maakt de boerenpummels al bloeddorstig. Die demonstrerende 'studenten' zijn net begonnen met te leren lezen en schrijven. Zulke demonstranten worden vaak ook betaald de straat op te gaan. Verder kun je beter Weldon heten (de broer van Fay) dan Wientjes.
albert van der vliet, amsterdam op 01-04-2008, 09:30
Gelukkig heeft verhagen de ambassadeurs op de thee ontvangen en vertelt dat Nederland niet achter die crimineel staat maar juist achter de groepering die mensen ophangen, stenigen, of onthoofden. Je moet er toch niet aan denken dat Verhagen de vrijheid vanmeningsuiting van zijn volk zou ondersteunen. Nee de VOC mentaliteit heeft gelukkig weer gewonnen. Waarden en normen dienen gehandhaafd te worden. Welke nou gewoon die het beste uitkomt op dit moment. Dit is nou christelijke beschaving als je als land wordt aangevallen doe je alles om de aanvallers tevreden te stellen. De slachtoffers redeen zich zelf.
John Tab, Bussum op 01-04-2008, 09:30
Helemaal mee eens.het is werkelijk te belachelijk voor woorden dat onze ministers bij dergelijke selectief verontwaardigde regimes op bezoek gaan,om zich te verontschuldigen voor onze vrijheid van uiten.Ik eis dan ook als Nederlander dat deze ministers onmiddelijk terug gaan en zich uiten tegen elke vorm van mensen rechten die daar geschonden worden.Het beledigen van joden,Christenen via teksten in de koran,het hangen van homo's het stenigen van vrouwen,het uitspreken van fatwa's over afvallige,boekschrijvers,filmmakers,en politici,en zo niet dan verbreken wij alle banden met die landen.Schaamteloos en vernederend gedrag dit kruipen,walgelijk
Fais, Eindhoven op 01-04-2008, 09:22
De situatie rond de film ?Fitna? is sterk gelijkend op die rond het uitkomen van het boek ?De duivelsverzen? van Salman Rushdie. Deze schrijver kreeg een fatwa over zich heen van ayatollah Khomeiny. Ook toen werd door ?vooraanstaande intellectuelen en politici? gesteld dat ?het zijn eigen schuld is. Had hij maar niet zo onaardig over de islam moeten schrijven?. Het was ?haatzaaierij? en ?zette aan tot polarisatie?. Opmerkelijk was dat ook toen al geen duidelijke verdediging van de vrijheid van meningsuiting plaatsvond, toch één van de meest fundamentele principes van de democratie zoals wij die voorstaan en willen verdedigen.
Herman, Amsterdam op 01-04-2008, 09:22
Wientjes en Verhagen de laatste weken. Zelden heb ik een onfrisser duo mogen aanschouwen en aanhoren. Is dit de VOC mentaliteit van het CDA? Om je dood te schamen, als je een trotse Hollander bent!!
boris, Haarlem op 31-03-2008, 23:26
Where is action (in Holland), there will be a reaction (elsewhere in the world)! De moraal van het verhaal: blijf verstandig altijd!!
Fitna sla ik over sowieso!, amsterdam op 31-03-2008, 23:26
Wat ik ook niet begrijp is dat men afgeeft op moslims terwijl er lustig moslims vermoord worden in Irak (1 miljoen op 5 jaar) Palestina (70 jaar lang gemiddeld 5000 per jaar), tjetjenie (god weet hoeveel), Bosnia (Sarajevo!) en Kosovo, Afganistan, Oeigoeren enz... Maar hier hoor ik niemand. 1 man (Theo) is dood en 1 miljoen mensen zijn dan verdacht. Herinner je de holocaust (6 miljoen), herinner je Vietnam? Herinner je de Apartheid, Herinner je Stalin? Herinner je Korea? Herinner je Irak en Afghanistan en Palestina hoeveel doden heeft het Christendom en het Jodendom op haar geweten? kan iemand mij hierop antwoorden?
adam , edingen op 31-03-2008, 23:26
Het is ongelooflijk hoe sommige mensen hier pseudo wetenschappelijke praat verkopen. Bij ons wordt dit gewoon zever genoemd of broodje aap. Ik kan gewoon niet geloven wat voor een onzin hier verteld wordt, al hoop ik van harte dat dit niet representatief is voor de gehele nederlandse bevolking. De haat jegens een zeer heterogene groep die zeer homogeen benaderd word zit er diep in (men laat zich kennen). Er wordt vanalles en nog wat geroepen zonder met effectief bewijs te komen. 1 woord voor dit alles, waardeloos gezwans van een zeer laag en bedroevend niveau. Er worden namelijk 1 miljoen mensen veroordeeld op basis van niets....
Adam, edingen op 31-03-2008, 23:26
Nou, het is weer hilarisch, de dorpsgek kan niet goed spellen en Ephimenco kan er weer een columnpje aan wijden. Sylvain stelt dat hij protesten uit "islamitische landen" niet serieus neemt. Waarom dan zijn obsessie met het onderwerp? Wij hebben onze eigen hooligans, en blaffende honden bijten niet. Een ambassade bekogeld met eieren? Wereldnieuws. Ik zal er wel weer van worden beschuldigd dat ik de onwaarschijnlijke bedreiging van het Weltislamtums bagatelliseer. Het zal wel. Een stuk minder erg dan Ephimenco's bagatelliseren van de honderdduizenden doden (onder wie veel moslims) door toedoen van westerse militaire agressie. Big deal, toch?
herman meester, rotterdam op 31-03-2008, 23:26
E. is iemand die niet weet waarover hij praat. Hoe kan iemand zo'n verhaal vertellen over 100 man in een land van 230 miljoen mensen die eieren gooien en demonstreren over hun ongenoegen. Dat is waardeloos dit gaat over een 1 op de miljoen mensen die betogen tegen gekke geert. Was betogen dan geen onderdeel van de democratie? Weet je als je dezelfde waardeloze film wilt maken over het leed van de palestijnen of over het leed aangedaan door christenen aan joden, dan heb je uren aan film materiaal, dan spreken we nog niet over Irak en Vietnam. De enige facist is wilde wilders zelf door 1 miljoen mensen te stigmatiseren, ....
Adam, edingen op 31-03-2008, 23:26
Ephimenco weet het weer buitengewoon scherp te stellen. Het is ongelofelijk hoe treffend hij de houding van Nederlandse bewindslieden weet neer te zetten. Al zal het wederom aan dovemansoren worden verteld. De arrogantie van de premier en van Verhagen is gestoeld op angst. Arrogantie is de camouflage van domme angst. Alleen jammer dat zij zelf denken leiding te geven aan dit land. Nou vergeet het maar. Dit is geen leiding geven. Dit is voorop lopen in de mist van de serviliteit. En dat laat Ephimenco maar weer eens mooi zien. Bedankt Ephi!! Hulde!!
Jack, Bussum op 31-03-2008, 22:10
Plaats een reactie
Stuur artikel door